Elk grammetje telt in de rugzak
Vakantiemysteries en de antwoorden
Kleding
W7
Hordeur
Alleswasje
Beestjes
Tekentang
Family Gear
zaterdag 29 juni 2002
Ik ga op reis en neem mee:
zo weinig mogelijk. Want
elk grammetje telt als je met
een rugzak door een tropisch
regenwoud trekt, door een
oververhitte stad loopt of
een verzengende woestijn
bewandelt. Het motto van de
ervaren reiziger is dus: be
perk het bagagegewicht en
neem alleen het hoognodige
mee.
Kleding van natuurlijke ma
terialen is niet aan te raden
om mee te nemen als j e een verre
reis gaat maken en alles zelf
moet meesjouwen. Wol en ka
toen, toch doorgaans favoriet in
het dagelijkse leven, houden na
melijk in tropische gebieden
veel vocht vast en worden daar
om snel vies en zwaar. Het kost
ook veel tij d om wol en katoen te
wassen en te drogen.
Daarom is het advies uit de bui
tensportbranche: kunststof.
Dan denk je aan plakkerig poly
ester en stinkend nylon, maar
niets van dit alles is waar. De
kunststoffen die op dit moment
in kleding verwerkt zijn, zijn zo
hightech dat ze ademend zijn,
licht en comfortabel om te dra
gen en absoluut niet plakkerig
aanvoelen of snel gaan stinken.
Deze stoffen houden het li
chaam koel of juist warm als dat
nodig is. Er is ook kleding die
beschermt tegen UV-straling en
een groot voordeel van kunst
stof is dat je het gemakkelijk
kunt uitspoelen en het in een
mum van tijd weer droog is.
Vooral op gewicht, materiaal en
comfort beconcurreren de bui
tensportmerken elkaar stevig.
Dit seizoen komen ze met meer
technische snufjes dan ooit. Of
het nou gaat om opvouwbare
schoenen (Timberland en Aigle
een sneldrogende string (Pata
gonia), een lichtgewicht spij
kerbroek (Vaude), een hybride
sandaal/slipper (Teva) de ultie
me reisschoen (Panama Jack),
een handige multifunctionele
zip off pants (Helly Hansen),
sneldrogend overhemd (Spray-
way) of een onmisbaar Buck Ro
gers horloge met de tijd van
veertig wereldsteden en wa
terproof tot 100 meter diepte
(Casio).
Het minimale gewicht van al de
ze artikelen staat trouwens
haaks op het 'loodzware prijs
kaartje'. Want voor al deze tech
nische hoogstandjes moet diep
in de buidel worden getast. Zo
kost het minieme lapje stof dat
voor ultralichte string moet
doorgaan bijvoorbeeld 24,50
euro, moet je zowel voor de su
personische spijkerbroek en
voor de opvouwbare schoenen
zo'n 95 euro neertellen en kost
het sneldrogende overhemd
Makkelijk voor watersporters: de opvouwbare schoen van Timber
land.
Stevige schoenen en lichte kleding (in dit geval van Helly Hansen) zijn onmisbaar voor de backpacker. Stevige maar toch modieuze stappers van Panama Jack.
zo'n 65 euro.
Al deze nieuwigheden lijken on
misbaar voor de ervaren jreizi-
ger. Maar is dit wel zo?
Ma ja Kerkhof reisde een jaar
lang door Azië en Austraiië. „Ik
heb van tevoren geen speciale
kleding aangeschaft. In mijn
rugzak zaten twee dunne broe
ken, een sweater en wat T-shirts.
Ik vind het niet nodig speciale
en vooral dure kleding te kopen.
Het ligt er natuurlijk ook een
beetje aan waar je naartoe gaat.
Als je de bergen in gaat, moet je
wel speciale kleding aan. Toen
we een trektocht in Nepal
maakten, hebben we ter plekke
warme jassen gehuurd. Dat kan
ook.
Een spijkerbroek zou ik zeker
niet meenemen als je, zoals wij
naar Azië gaat. Veel te dik en te
zwaar. Katoen draagt erg fijn,
maar nog lichter materiaal is
beter. Dat droogt ook lekker
snel. Onze filosofie was: zo wei
nig mogelijk meenemen. Overal
ter wereld kun je namelijk alles
kopen. Je hoeft dus echt niet van
alles mee te slepen. In sommige
landen, zoals Vietnam, kun je
voor heel weinig geld, kleding
op maat laten maken. Mijn fa
voriete kledingstuk op reis was
een broek met heel veel handige
zakken."
Kilimanjaro
Mariska Aantjes beklom de Ki
limanjaro. „Omdat je door ver
schillende vegetatiezones gaat,
heb je daarbij behorende 1de-
ding nodig. Het allerbelangrijk
ste zijn de schoenen en sokken.
De schoenen moeten bij voor
keur van leer zijn zodat je min
der zweet. Ik heb zelf schoenen
van het merkMeindels aange
schaft: heel prijzig, maar ik heb
wel geen enkele blaar gehad.
Voor mij zijn ze hun prijs meer
clan waard.
De eerste dag loop je in 35 gra
den Celsius door de jungle en is
een afritsbroek en een t-shirt
gewenst. De tweede dag heb je
al echt een sweater nodig. De
tweede nacht was de tempera
tuur al gedaald tot min 5. Dan
heb je een maillot, dikke broek,
extra sokken en een ski-jack no
dig. De derde dag moet je je
handschoenen, muts en sjaal te
voorschijn halen. Een goede
zonnebril is ook echt noodzake
lijk omdat de zon erg fel is op
4000 meter hoogte. Toen we
naar de top liepen was ik gehuld
in een bivakmuts, muts, twee
sjaals, een maillot, twee paar
sokken, drie T-shirts, twee trui
en en een ski-jack. Het was daar
min 15. Je moet wel veel kleding
meenemen, want tijdens de vijf
daagse tocht kun je niet dou
chen. Je sleept dus heel veel mee
als je niet wilt bevriezen. Je legt
tachtig kilometer af en moet dus
hele goede schoenen hebben.
Verder zou ik iedereen aanraden
medicijnen tegen hoogteziekte,
een zaklamp en een sneeuwbril
mee te nemen."
Motor
Maartje Schneemann en Leon
Batta reden op de motor via
Oost-Europa en de voormalige
Sovjet-Unie in vijftien maan
den naar Australië. Maartje:
„Wij wilden absoluut niet over
komen als westerse rijke stin
kerds die daar met hun dure
'equipment' een kijkje komen
nemen. Dat is ook het fijne van
reizen met een motor. In veel van
die landen wordt een motor nog
wel gezien als een 'poor man's
automobile'. Je hebt alleen al
daardoor veel contact met de
bevolking. Wij hadden, naast
beschermende motorkleding
natuurlijk, gewone kleren bij
ons. Wat je vaak ziet bij back
packers is dat ze in hun oudste
kloffie reizen. Ze zien er vaak
onverzorgd en soms zelfs vies
uit. Dat wordt helemaal niet op
prijs gesteld. Ik vind het bok ge
tuigen van weinig respect. Je
ziet vaak hoe arm de mensen
ook zijn dat ze wel veel aan
dacht schenken aan hun uiter
lijk. Dat ze er heel verzorgd uit
zien. Wij hadden juist ook hele
nette kleding bij ons: een blouse,
een rok, een mooie broek.
Machteld Leistra
Waarom duurt bij een va
kantie de terugreis altijd
korter dan de heenreis? En
waarom vouwen ze in hotels
toch altijd dat driehoekje in de
rol wc-papier? Zo zijn er nog
veel meer vakantiemysteries.
Vandaag, de antwoorden.
Vraag: Waarom wordt er direct
na de landing van het vliegtuig
altijd een muziekje opgezet
Antwoord: „Correctie. Per
maatschappij wil het nog wel
eens verschillen maar ook bij
het instappen wordt vaak al
muziek gedraaid, zegt Henk de
Vries, voorzitter van de Vereni
ging van Nederlandse Verkeers
vliegers. Deze zogeheten 'boar
ding- en landing'-muziek moet
volgens hem louter als enter
tainment gezien worden.
De muziek is volgens hem dus
niet bedoeld om passagiers op
hun gemak te stellen. „Want dat
heeft geen zin, zeker niet als je
net geland bent. Dan is de ontla
ding van 'we zijn weer veilig op
de grond' al lang geweest. En
dat hebben veel mensen hoor.
Als passagier maak ik nog vaak
mee dat er direct na de landing
geklapt wordt."
Wegen
Vraag: Hoe zit dat met de aan
duidingenvan Europese wegen?
De A2 is ook E25. En zo zijn er
nog veel meer.
Antwoord: Op nationaal niveau
heeft elk land zijn A(utosnel)
wegen. In Nederland zijn dat de
Al tot en met de A7 9waarbij de
A3 ontbreekt want die geplande
snelweg tussen Amsterdam en
Rotterdam is nooit aangelegd.
Al in 1950 werd in Europa een
plan uitgewerkt voor een net
van internationale routes, de
zogeheten Europa wegen. Er
Vlak voor de landing lijkt een vliegtuig even te versnellen maar dat is slechts schijn.
kwamen minimumnormen voor
deze E-wegen die door elk land
op het eigen grondgebied aan
gelegd werden. De belangrijk
ste routes werden genummerd
van El totE30.
In 1975 kwam er een Europees
akkoord over de grote interna
tionale verkeerswegen waarin
ook nieuwe normen over de in
richting werden vastgelegd.
Ook de nummering werd com
pleet vernieuwd: de hoofdauto
snelwegen en autosnelwegen
kregen twee cijfers en dwars-
verbindings- en ringautosnel-
wegen drie cijfers. Daardoor
heb je bijvoorbeeld ook een
E311 in Nederland (zijnde de
snelweg tussen Breda en
Utrecht).
De langste E-weg in Europa is
de E17 die loopt van Portugal
tot aan de Fins-Russische grens.
In totaal zo'n 5000 km lang,
Terugreis
Vraag: Waarom duurt bij een va
kantie de terugreis altijd korter
dan de heenreis
Antwoord: Vooreen belangrijk
deel is dat psychologisch. Het
verlangen naar het eigen bedje
en de herkenning van dingen die
je op de heenweg hebt gezien
maken dat je het idee hebt dat
alles veel sneller gaat.
Maar soms is het ook werkelijk
waar. Bijvoorbeeld op vliegrei
zen naar Amerika en Canada.
Nog een keer voorzitter Henk de
Vries van de Vereniging van Ne
derlandse Verkeersvliegers:
„Op de afstand Amsterdam-To
ronto zit ongeveer een uur ver
schil tussen de heen- en terug
reis. Heen duurt de vlucht zo'n
7,5 uur, terug 6,5 uur.
Het verschil heeft alles te maken
met de straalstroom, de zeer for
se wind die waait op de hoogte
waar gevlogen wordt. Heen
hebben de vliegtuigen altijd
wind tegen, terug altijd wind
mee. De Vries: „Ik heb wel eens
200 knopen, zeg maar 360 km
per uur, op de staart gehad. Dat
maakt het verschil.
Wijnsmaak
Vraag: Waarom smaakt dezelfde
fles wijn thuis anders dan op het
vakantieadres
Antwoord: Met deze vraag
klopten we aan bij wijnkenner
en schrijver bij uitstek, Hub-
recht Duijker.
,D at de wij n anders smaaktligt
niet aan de wijn, maar aan dege
ne die hem drinkt" zegt Duijker.
„Op vakantie wordt zo'n wijn
heel ontspannen genoten,
meestal bij mooi weer en in een
uitstekende stemming. Je proeft
dan minder kritisch. Thuis, zon
der dat vakantiegevoel en die
zonnige ambiance, kan dezelfde
wijn opeens heel anders en min
der aantrekkelijk overkomen."
Blijft de vraag hoe je dit kunt
vermijden. „Hoe? Door op va
kantie wél kritisch te keuren.
Dus even - enkele seconden - al
le zintuigen focussen op de wijn,
en de omgeving vergeten."
Papier
Vraag: Wie vouwt er dat drie
hoekje in de rol ivc-papier in ho
telsEn waarom
Antwoord: Toegegeven, het is
meestal in de wat duurdere ho
tels waar ze mysterieuze 'drie
hoekjes vouwers' in dienst heb
ben. Je hoeft maar even van je
kamer af te zijn geweest of het
wc-papier is weer in een mes
scherp puntje gevouwen. Maar
waarom nou toch?
Bij de Internationale Hoge
school voor Hotelmanagement
in Den Haag begint de woord
voerster te lachen. „Dat is werk
van de afdeling 'housekee
ping'", zegt ze. „Daarmee laten
ze zien dat er is schoongemaakt
en er nog niemand eerder op het
toilet is geweest. Het is een extra
service."
De uitvinder of bedenker van
het driehoekje kan zij echter
niet oplepelen. Dus bellen we
met de Hogeschool voor Toeris
me en Verkeer in Breda. Een
vriendelijke mevrouw weet
hierover het volgende: „Ik
moest die driehoekjes vijftien
jaar geleden tijdens mijn stage
al vouwen", zegt ze. „Maar wie
het bedacht heeft, nee dat weet
ik niet. Ik weet wel dat het veel
netter staat."
Vliegsnelheid
Vraag: Is het optisch of versnelt
een vliegtuig net voordat de
wielen de grond raken?
Antwoord: Voor de laatste keer,
vliegspecialist Henk de Vries
van de Nederlandse Verkeers
vliegers: „Waarschijnlijk is het
optisch. Elk vliegtuig heeft tij
dens de landing namelijk een
vaste snelheid die wordt bere
kend op basis van het gewicht.
Die zogeheten 'final approach
speed' is voor een Boeing 737,
waar ik vaak mee vlieg, onge
veer 150 knopen. Zeg maar 280
tot 290 kilometer per uur. Die
snelheid hou je vast tot je net
voor de landing de neus iets op
trekt en het gas dichtgooit. Dat
het lijkt of je dan toch sneller
gaat, heeft alles te maken met
het feit dat je dichter bij de lan
dingsbaan komt. Daardoor be
leef je ineens de sensatie van die
enorme snelheid weer. Want die
mis je als je hoog in de wolken
vliegt".'
Hans van Alebeek
Fabrikant Tesa heeft zijn as
sortiment makkelijk te be
vestigen (en te verwijderen)
vliegenhorren uitgebreid met
een speciaal horgordijn voor ca
ravandeuren. Deze hor (65x185)
is eenvoudig op maat te knippen
en bestaat uit drie lamellen
waardoor je makkelijk in en uit
kunt lopen. Schroeven of spij
keren is niet nodig, met speciale
Tesa powerstrips wordt de
hordeur opgehangen.
Voor €20,50 te koop bij de gro
tere doe-het-zelfzaken en di
verse bouwmarkten,
Shampoo, douchegel, was- èn
afwasmiddel in een. Dat
klinkt als een tovermiddel. Ze
ker voor vakantiegangers die
met zo weinig mogelijk bagage
op pad willen. Speciaal voor hen
is er 'HG op reis alles wasje'.
Volgens fabrikant HG schoon
maker van werkelijk alles: van
vieze kleren en vieze haren tot
de vaat. Het spul is bruikbaar in
koud en zout water en zit in een
flesje (150 ml) met draaidop.
Voor €3,45 te koop bij de dro
gist. Voor meer informatie: ww-
w.hginternational.com
Niets zo vervelend als jeuk na
een insectenbeet. Diverse
smeerseltjes zijn er al op de
markt om dat probleem tegen te
gaan. Daar komt nu een handig
apparaatje bij dat de jeuk ver
drijft door een paar kleine elek
trische schokjes in de buurt van
de bult.
De zogeheten Click Away werkt
hetzelfde als een elektrische
aansteker. Je zet het groene ko
kertje in de buurt van de zwel
ling, drukt op de knop en dan
krijg je een piepklein vonkje dat
voelt als een speldenprikje. Vol
gens de fabrikant - de firma Tro-
penzorg, specialist in producten
voor reizigers - voert de huid
daardoor vers bloed aan waar
door de zwelling sneller wordt
bestreden.
Het apparaatje werkt goed, zo
leert een kleine praktijkproef.
Vijf klikjes zijn voldoende om de
jeuk te verdrijven. Bij kleine
kinderen zijn een paar klikjes
voldoende. Dat moet ook wel
want zij vinden het apparaatje
niet echt prettig. De Click Away
gaat zo'n 4000 behandelingen
mee en kost €9,95. Te koop bij
drogisterij, buitensportzaak en
apotheek.
Voor de bestrijding van de ge
vreesde teek heeft Tropen-
zorg een speciale tekentang ont
wikkeld waarmee de vervelende
parasiet (verantwoordelijk voor
de ziekte van Lyme) effectief bij
de kop gepakt kan worden.
De zogeheten Tick-Out (inclu
sief alcoholdoekjes en uitge
breide gebruiksaanwijzing)
kost €4,75.
Voor meer informatie: www.tro-
penzorg.nl
Speciaal voor rondreizende
ouders met kinderen tot een
jaar of vier heeft Nomad zes
handige producten op de markt
gebracht onder de verzamel
naam Global Family Gear. Het
pakket omvat een rugdrager,
een reisbedje, luiertassen,
slaapzakjes en twee soorten
buggyzakjes. Volgens Nomad
zijn alle artikelen licht van ge
wicht, compact en makkelijk te
gebruiken en te verstellen.
Zeer opvallend is het reisbedje
(180 euro) dat er uitziet als een
mini-tentkoepeltje (met bijge
leverd zelf opblazend matrasje).
Ook voor de allerkleinsten heeft
Nomad een slaapzak (prijs 65
euro). De aloude luiertas is om
gedoopt in Travel Bag (prijs 65
euro), de rugdrager heet Kids
Carrier (145 euro) en de zakken
om kleine kinderen in de buggy
warm te houden Buggy Mummy
(75 euro voor een small uitvoe
ring, 85 voor de medium).
Voor meer informatie: tel. 0316 -
58 35 00.