Elk grammetje telt in de rugzak Vakantiemysteries en de antwoorden Kleding W7 Hordeur Alleswasje Beestjes Tekentang Family Gear zaterdag 29 juni 2002 Ik ga op reis en neem mee: zo weinig mogelijk. Want elk grammetje telt als je met een rugzak door een tropisch regenwoud trekt, door een oververhitte stad loopt of een verzengende woestijn bewandelt. Het motto van de ervaren reiziger is dus: be perk het bagagegewicht en neem alleen het hoognodige mee. Kleding van natuurlijke ma terialen is niet aan te raden om mee te nemen als j e een verre reis gaat maken en alles zelf moet meesjouwen. Wol en ka toen, toch doorgaans favoriet in het dagelijkse leven, houden na melijk in tropische gebieden veel vocht vast en worden daar om snel vies en zwaar. Het kost ook veel tij d om wol en katoen te wassen en te drogen. Daarom is het advies uit de bui tensportbranche: kunststof. Dan denk je aan plakkerig poly ester en stinkend nylon, maar niets van dit alles is waar. De kunststoffen die op dit moment in kleding verwerkt zijn, zijn zo hightech dat ze ademend zijn, licht en comfortabel om te dra gen en absoluut niet plakkerig aanvoelen of snel gaan stinken. Deze stoffen houden het li chaam koel of juist warm als dat nodig is. Er is ook kleding die beschermt tegen UV-straling en een groot voordeel van kunst stof is dat je het gemakkelijk kunt uitspoelen en het in een mum van tijd weer droog is. Vooral op gewicht, materiaal en comfort beconcurreren de bui tensportmerken elkaar stevig. Dit seizoen komen ze met meer technische snufjes dan ooit. Of het nou gaat om opvouwbare schoenen (Timberland en Aigle een sneldrogende string (Pata gonia), een lichtgewicht spij kerbroek (Vaude), een hybride sandaal/slipper (Teva) de ultie me reisschoen (Panama Jack), een handige multifunctionele zip off pants (Helly Hansen), sneldrogend overhemd (Spray- way) of een onmisbaar Buck Ro gers horloge met de tijd van veertig wereldsteden en wa terproof tot 100 meter diepte (Casio). Het minimale gewicht van al de ze artikelen staat trouwens haaks op het 'loodzware prijs kaartje'. Want voor al deze tech nische hoogstandjes moet diep in de buidel worden getast. Zo kost het minieme lapje stof dat voor ultralichte string moet doorgaan bijvoorbeeld 24,50 euro, moet je zowel voor de su personische spijkerbroek en voor de opvouwbare schoenen zo'n 95 euro neertellen en kost het sneldrogende overhemd Makkelijk voor watersporters: de opvouwbare schoen van Timber land. Stevige schoenen en lichte kleding (in dit geval van Helly Hansen) zijn onmisbaar voor de backpacker. Stevige maar toch modieuze stappers van Panama Jack. zo'n 65 euro. Al deze nieuwigheden lijken on misbaar voor de ervaren jreizi- ger. Maar is dit wel zo? Ma ja Kerkhof reisde een jaar lang door Azië en Austraiië. „Ik heb van tevoren geen speciale kleding aangeschaft. In mijn rugzak zaten twee dunne broe ken, een sweater en wat T-shirts. Ik vind het niet nodig speciale en vooral dure kleding te kopen. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je naartoe gaat. Als je de bergen in gaat, moet je wel speciale kleding aan. Toen we een trektocht in Nepal maakten, hebben we ter plekke warme jassen gehuurd. Dat kan ook. Een spijkerbroek zou ik zeker niet meenemen als je, zoals wij naar Azië gaat. Veel te dik en te zwaar. Katoen draagt erg fijn, maar nog lichter materiaal is beter. Dat droogt ook lekker snel. Onze filosofie was: zo wei nig mogelijk meenemen. Overal ter wereld kun je namelijk alles kopen. Je hoeft dus echt niet van alles mee te slepen. In sommige landen, zoals Vietnam, kun je voor heel weinig geld, kleding op maat laten maken. Mijn fa voriete kledingstuk op reis was een broek met heel veel handige zakken." Kilimanjaro Mariska Aantjes beklom de Ki limanjaro. „Omdat je door ver schillende vegetatiezones gaat, heb je daarbij behorende 1de- ding nodig. Het allerbelangrijk ste zijn de schoenen en sokken. De schoenen moeten bij voor keur van leer zijn zodat je min der zweet. Ik heb zelf schoenen van het merkMeindels aange schaft: heel prijzig, maar ik heb wel geen enkele blaar gehad. Voor mij zijn ze hun prijs meer clan waard. De eerste dag loop je in 35 gra den Celsius door de jungle en is een afritsbroek en een t-shirt gewenst. De tweede dag heb je al echt een sweater nodig. De tweede nacht was de tempera tuur al gedaald tot min 5. Dan heb je een maillot, dikke broek, extra sokken en een ski-jack no dig. De derde dag moet je je handschoenen, muts en sjaal te voorschijn halen. Een goede zonnebril is ook echt noodzake lijk omdat de zon erg fel is op 4000 meter hoogte. Toen we naar de top liepen was ik gehuld in een bivakmuts, muts, twee sjaals, een maillot, twee paar sokken, drie T-shirts, twee trui en en een ski-jack. Het was daar min 15. Je moet wel veel kleding meenemen, want tijdens de vijf daagse tocht kun je niet dou chen. Je sleept dus heel veel mee als je niet wilt bevriezen. Je legt tachtig kilometer af en moet dus hele goede schoenen hebben. Verder zou ik iedereen aanraden medicijnen tegen hoogteziekte, een zaklamp en een sneeuwbril mee te nemen." Motor Maartje Schneemann en Leon Batta reden op de motor via Oost-Europa en de voormalige Sovjet-Unie in vijftien maan den naar Australië. Maartje: „Wij wilden absoluut niet over komen als westerse rijke stin kerds die daar met hun dure 'equipment' een kijkje komen nemen. Dat is ook het fijne van reizen met een motor. In veel van die landen wordt een motor nog wel gezien als een 'poor man's automobile'. Je hebt alleen al daardoor veel contact met de bevolking. Wij hadden, naast beschermende motorkleding natuurlijk, gewone kleren bij ons. Wat je vaak ziet bij back packers is dat ze in hun oudste kloffie reizen. Ze zien er vaak onverzorgd en soms zelfs vies uit. Dat wordt helemaal niet op prijs gesteld. Ik vind het bok ge tuigen van weinig respect. Je ziet vaak hoe arm de mensen ook zijn dat ze wel veel aan dacht schenken aan hun uiter lijk. Dat ze er heel verzorgd uit zien. Wij hadden juist ook hele nette kleding bij ons: een blouse, een rok, een mooie broek. Machteld Leistra Waarom duurt bij een va kantie de terugreis altijd korter dan de heenreis? En waarom vouwen ze in hotels toch altijd dat driehoekje in de rol wc-papier? Zo zijn er nog veel meer vakantiemysteries. Vandaag, de antwoorden. Vraag: Waarom wordt er direct na de landing van het vliegtuig altijd een muziekje opgezet Antwoord: „Correctie. Per maatschappij wil het nog wel eens verschillen maar ook bij het instappen wordt vaak al muziek gedraaid, zegt Henk de Vries, voorzitter van de Vereni ging van Nederlandse Verkeers vliegers. Deze zogeheten 'boar ding- en landing'-muziek moet volgens hem louter als enter tainment gezien worden. De muziek is volgens hem dus niet bedoeld om passagiers op hun gemak te stellen. „Want dat heeft geen zin, zeker niet als je net geland bent. Dan is de ontla ding van 'we zijn weer veilig op de grond' al lang geweest. En dat hebben veel mensen hoor. Als passagier maak ik nog vaak mee dat er direct na de landing geklapt wordt." Wegen Vraag: Hoe zit dat met de aan duidingenvan Europese wegen? De A2 is ook E25. En zo zijn er nog veel meer. Antwoord: Op nationaal niveau heeft elk land zijn A(utosnel) wegen. In Nederland zijn dat de Al tot en met de A7 9waarbij de A3 ontbreekt want die geplande snelweg tussen Amsterdam en Rotterdam is nooit aangelegd. Al in 1950 werd in Europa een plan uitgewerkt voor een net van internationale routes, de zogeheten Europa wegen. Er Vlak voor de landing lijkt een vliegtuig even te versnellen maar dat is slechts schijn. kwamen minimumnormen voor deze E-wegen die door elk land op het eigen grondgebied aan gelegd werden. De belangrijk ste routes werden genummerd van El totE30. In 1975 kwam er een Europees akkoord over de grote interna tionale verkeerswegen waarin ook nieuwe normen over de in richting werden vastgelegd. Ook de nummering werd com pleet vernieuwd: de hoofdauto snelwegen en autosnelwegen kregen twee cijfers en dwars- verbindings- en ringautosnel- wegen drie cijfers. Daardoor heb je bijvoorbeeld ook een E311 in Nederland (zijnde de snelweg tussen Breda en Utrecht). De langste E-weg in Europa is de E17 die loopt van Portugal tot aan de Fins-Russische grens. In totaal zo'n 5000 km lang, Terugreis Vraag: Waarom duurt bij een va kantie de terugreis altijd korter dan de heenreis Antwoord: Vooreen belangrijk deel is dat psychologisch. Het verlangen naar het eigen bedje en de herkenning van dingen die je op de heenweg hebt gezien maken dat je het idee hebt dat alles veel sneller gaat. Maar soms is het ook werkelijk waar. Bijvoorbeeld op vliegrei zen naar Amerika en Canada. Nog een keer voorzitter Henk de Vries van de Vereniging van Ne derlandse Verkeersvliegers: „Op de afstand Amsterdam-To ronto zit ongeveer een uur ver schil tussen de heen- en terug reis. Heen duurt de vlucht zo'n 7,5 uur, terug 6,5 uur. Het verschil heeft alles te maken met de straalstroom, de zeer for se wind die waait op de hoogte waar gevlogen wordt. Heen hebben de vliegtuigen altijd wind tegen, terug altijd wind mee. De Vries: „Ik heb wel eens 200 knopen, zeg maar 360 km per uur, op de staart gehad. Dat maakt het verschil. Wijnsmaak Vraag: Waarom smaakt dezelfde fles wijn thuis anders dan op het vakantieadres Antwoord: Met deze vraag klopten we aan bij wijnkenner en schrijver bij uitstek, Hub- recht Duijker. ,D at de wij n anders smaaktligt niet aan de wijn, maar aan dege ne die hem drinkt" zegt Duijker. „Op vakantie wordt zo'n wijn heel ontspannen genoten, meestal bij mooi weer en in een uitstekende stemming. Je proeft dan minder kritisch. Thuis, zon der dat vakantiegevoel en die zonnige ambiance, kan dezelfde wijn opeens heel anders en min der aantrekkelijk overkomen." Blijft de vraag hoe je dit kunt vermijden. „Hoe? Door op va kantie wél kritisch te keuren. Dus even - enkele seconden - al le zintuigen focussen op de wijn, en de omgeving vergeten." Papier Vraag: Wie vouwt er dat drie hoekje in de rol ivc-papier in ho telsEn waarom Antwoord: Toegegeven, het is meestal in de wat duurdere ho tels waar ze mysterieuze 'drie hoekjes vouwers' in dienst heb ben. Je hoeft maar even van je kamer af te zijn geweest of het wc-papier is weer in een mes scherp puntje gevouwen. Maar waarom nou toch? Bij de Internationale Hoge school voor Hotelmanagement in Den Haag begint de woord voerster te lachen. „Dat is werk van de afdeling 'housekee ping'", zegt ze. „Daarmee laten ze zien dat er is schoongemaakt en er nog niemand eerder op het toilet is geweest. Het is een extra service." De uitvinder of bedenker van het driehoekje kan zij echter niet oplepelen. Dus bellen we met de Hogeschool voor Toeris me en Verkeer in Breda. Een vriendelijke mevrouw weet hierover het volgende: „Ik moest die driehoekjes vijftien jaar geleden tijdens mijn stage al vouwen", zegt ze. „Maar wie het bedacht heeft, nee dat weet ik niet. Ik weet wel dat het veel netter staat." Vliegsnelheid Vraag: Is het optisch of versnelt een vliegtuig net voordat de wielen de grond raken? Antwoord: Voor de laatste keer, vliegspecialist Henk de Vries van de Nederlandse Verkeers vliegers: „Waarschijnlijk is het optisch. Elk vliegtuig heeft tij dens de landing namelijk een vaste snelheid die wordt bere kend op basis van het gewicht. Die zogeheten 'final approach speed' is voor een Boeing 737, waar ik vaak mee vlieg, onge veer 150 knopen. Zeg maar 280 tot 290 kilometer per uur. Die snelheid hou je vast tot je net voor de landing de neus iets op trekt en het gas dichtgooit. Dat het lijkt of je dan toch sneller gaat, heeft alles te maken met het feit dat je dichter bij de lan dingsbaan komt. Daardoor be leef je ineens de sensatie van die enorme snelheid weer. Want die mis je als je hoog in de wolken vliegt".' Hans van Alebeek Fabrikant Tesa heeft zijn as sortiment makkelijk te be vestigen (en te verwijderen) vliegenhorren uitgebreid met een speciaal horgordijn voor ca ravandeuren. Deze hor (65x185) is eenvoudig op maat te knippen en bestaat uit drie lamellen waardoor je makkelijk in en uit kunt lopen. Schroeven of spij keren is niet nodig, met speciale Tesa powerstrips wordt de hordeur opgehangen. Voor €20,50 te koop bij de gro tere doe-het-zelfzaken en di verse bouwmarkten, Shampoo, douchegel, was- èn afwasmiddel in een. Dat klinkt als een tovermiddel. Ze ker voor vakantiegangers die met zo weinig mogelijk bagage op pad willen. Speciaal voor hen is er 'HG op reis alles wasje'. Volgens fabrikant HG schoon maker van werkelijk alles: van vieze kleren en vieze haren tot de vaat. Het spul is bruikbaar in koud en zout water en zit in een flesje (150 ml) met draaidop. Voor €3,45 te koop bij de dro gist. Voor meer informatie: ww- w.hginternational.com Niets zo vervelend als jeuk na een insectenbeet. Diverse smeerseltjes zijn er al op de markt om dat probleem tegen te gaan. Daar komt nu een handig apparaatje bij dat de jeuk ver drijft door een paar kleine elek trische schokjes in de buurt van de bult. De zogeheten Click Away werkt hetzelfde als een elektrische aansteker. Je zet het groene ko kertje in de buurt van de zwel ling, drukt op de knop en dan krijg je een piepklein vonkje dat voelt als een speldenprikje. Vol gens de fabrikant - de firma Tro- penzorg, specialist in producten voor reizigers - voert de huid daardoor vers bloed aan waar door de zwelling sneller wordt bestreden. Het apparaatje werkt goed, zo leert een kleine praktijkproef. Vijf klikjes zijn voldoende om de jeuk te verdrijven. Bij kleine kinderen zijn een paar klikjes voldoende. Dat moet ook wel want zij vinden het apparaatje niet echt prettig. De Click Away gaat zo'n 4000 behandelingen mee en kost €9,95. Te koop bij drogisterij, buitensportzaak en apotheek. Voor de bestrijding van de ge vreesde teek heeft Tropen- zorg een speciale tekentang ont wikkeld waarmee de vervelende parasiet (verantwoordelijk voor de ziekte van Lyme) effectief bij de kop gepakt kan worden. De zogeheten Tick-Out (inclu sief alcoholdoekjes en uitge breide gebruiksaanwijzing) kost €4,75. Voor meer informatie: www.tro- penzorg.nl Speciaal voor rondreizende ouders met kinderen tot een jaar of vier heeft Nomad zes handige producten op de markt gebracht onder de verzamel naam Global Family Gear. Het pakket omvat een rugdrager, een reisbedje, luiertassen, slaapzakjes en twee soorten buggyzakjes. Volgens Nomad zijn alle artikelen licht van ge wicht, compact en makkelijk te gebruiken en te verstellen. Zeer opvallend is het reisbedje (180 euro) dat er uitziet als een mini-tentkoepeltje (met bijge leverd zelf opblazend matrasje). Ook voor de allerkleinsten heeft Nomad een slaapzak (prijs 65 euro). De aloude luiertas is om gedoopt in Travel Bag (prijs 65 euro), de rugdrager heet Kids Carrier (145 euro) en de zakken om kleine kinderen in de buggy warm te houden Buggy Mummy (75 euro voor een small uitvoe ring, 85 voor de medium). Voor meer informatie: tel. 0316 - 58 35 00.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35