In eurozone giert de horeca-inflatie Oostzee trekt toeristen met lage tarieven Terrasje Parijs is aanslag op budget Prijzen stijgen W5 Slaapzak Koffers Landenspel Matrashoes Rotal Barby zaterdag 29 juni 2002 De Nederlandse toerist kan zich in de zomerva kantie opmaken voor dure terrassen. Overal in de euro zone, waartoe de belangrijke vakantielanden Frankrijk, Spanje, Italië, België, Duits land en Griekenland toe be horen, loopt de horeca voor op met prijsverhogingen. Cafés en restaurants in alle uithoeken van de monetaire unie grepen de komst van de euro aan om eens lekker naar boven af te ronden. Toen Eurostat - het statis tisch bureau van de Europe se Unie dat alle landencijfers verzamelt en vergelijkt - met haar eerste inflatiebericht van 2002 kwam, wist de gemiddelde euroburger al genoeg. Inmid dels zijn ruim vijf maanden ver streken en blijkt de horeca nog steeds een van de grootste infla tieverwekkers. Het algemene prijspeil in een land maakt daarbij niet uit. Zowel in landen met een hoge inflatie als in lan den met weinig geldontwaar ding, rijzen horecaprijzen de pan uit. Er is geen andere zinni ge verklaring te geven voor dat verschijnsel dan de komst van de nieuwe munt. Gemiddeld genomen was de ho reca in de hele eurozone in de maand april goed voor prijsstij gingen van 4,6 procent. Ter ver gelijking: het algemene inflatie cijfer voor de eurozone was in april 2,4 procent. En het lijkt er op dat deze twee cijfers steeds verder uit elkaar lopen. In de eerste vier maanden van dit jaar bleef de horeca-inflatie stijgen, terwijl het algemene prijspeil in de twaalf eurolanden afnam. In massale vakantiebestemmin gen is het niet uitgesloten dat cafés extra euro's uit de zakken van toeristen kloppen, terwijl op het platteland de prijzen veel gematigder worden verhoogd, omdat daar nou eenmaal de lo kale bevolking voor de voor naamste klandizie zorgt. In landen waar de euro niet is in gevoerd, is hier en daar sprake van extra prijsverhogingen. In Turkije en een aantal Oost-Eu- ropese landen zijn de prijzen in de horeca dit jaar meer aange past aan de koopkracht van de eurotoerist. De reisbranche zelf laat dit jaar (in Nederland) geen opvallende prijsverhogingen zien. Dereis- Een affiche met het euroteken, gevormd door frietjes, geeft uiting aan het ongenoegen over de vele extra prijsverhogingen na de invoering van de Europese munt. markt kreeg door de terreur aanslagen op 11 september vo rig jaar aanvankelijk een flinke dreun. Dat was precies in de pe riode dat reisorganisaties hun gidsen samenstellen, vliegtuig- stoelen en hotelbedden inkopen en him prijzen stellen. Om de reismarkt in 2002 weer in bewe ging te krijgen, konden de orga nisaties zich geen grote prijs verhogingen permitteren. Voor de Nederlandse reiziger komt dat goed uit, want hij lijkt een maal op vakantie ook wat zuini ger dan in andere jaren. Wie in eigen land op vakantie gaat, weet redelijk goed wat 'm te wachten staat. De consument wordt al sinds begin 2001 ge confronteerd met een flink ho gere inflatie. De Consumenten bond ontvang duizenden klach ten over soms extreme prijsver hogingen in vooral de horeca. Het Centraal Bureau voor de Statistiek stelde in maart, april en mei vast dat de prijsstijgin gen in de Nederlandse horeca waren uitgekomen op respectie- velijk6,7 procent, 6,5 procenten 6,2 procent. Dat was ruwweg twee maal zo hoog als het lande lijke inflatiegemiddelde. Ook in de categorie 'recreatie en cultuur' zijn de prijsstijgingen hoger dan gemiddeld, zij het niet op het niveau van de hore ca. De enige categorie die de va derlandse vakantieganger een beetje ontziet is 'vervoer'. Voor al onder invloed van de dalende autobrandstoffen, worden daar zeer kleine prijsstijgingen ge meten, In mei was er zelfs spra ke van een prijsdaling. Gaat de Nederlander de grens over, dan komt hij in landen te recht die de afgelopen tijd veel minder inflatie hebben gekend dan ons land. Zo op het eerste gezicht zou dat gunstig moeten zijn. Elders zijn de prijzen min der gestegen dan hier (op Ier land na). Maar het probleem is dat de vakantievierder in Zuid- Frankrijk of aan de Spaanse Costas een heel ander beste dingspatroon heeft dan thuis. Onder de zon gaat het geld voor al op aan restaurants en cafés, campings, huisjes, benzine en tolwegen, museumbezoek. Thuis rolt het inkomen altijd al voor een flink deel naar de vaste lasten: hypotheek of huur, ver zekeringen, energielasten. Met zijn typische bestedingsge drag als toerist kan dat in het. buitenland dus leiden tot on aangename verrassingenook in landen met een lage inflatie, zo als Duitsland. Maurice Wilbrink Parijs is een dure stad. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd wel zo blijven. De vakan tieganger die de Franse hoofd stad wil bezoeken moet dit jaar echter dubbel op z'n tellen pas sen, zeker als het terras lokt. En zéér zeker als het terras een ze kere faam geniet of wanneer de wijk een bekende klank heeft. 'Les Deux Moulins', tot voor kort een doodgewoon Parijs' ca fé in de Rue Lepic in Montmar- tre. 'Les Deux Moulins'is we reldberoemd geworden. De hoofdrolspeelster in het film succes ,,Le fabuleux destin d'A- mélie Poulain" is serveerster in, jawel, Les Deux Moulins. Eige naar Claude Labbé had zijn eta blissement drie weken ver huurd aan de filmmakers en is sindsdien een van de bekendste uitbaters in de Lichtstad. Vol gens de Wet van Parijs kost een kop koffie er daarom tegen woordig 3,80 euro. Omgerekend naar oude Nederlandse maat staven: ruim acht gulden. Nóg zo'n plek waar iedere toe rist naar toe lijkt te moeten: het Quartier Latin. Het terras van 'Le Départ Saint-Michel' biedt uitzicht op een van de drukste kruispunten van de stad. Wie langer dan een uur blijft zitten neemt gegarandeerd een aanrij ding als vakantieherinnering mee naar huis. We bestellen een cola en een pilsje. Het bier kost 4 euro, voor het colaatje komt er nog eens 10 cent bij, Ruim acht euro bij elkaar. Twee kennissen lopen langs. De één bestelt een grote pils (die in Frankrijk de omvang van een halve liter heeft), de ander een koffie met een punt appeltaart. Het bier gaat weg voor 7 euro, de koffie kost 4 euro en de appel taart 4,90 euro. Alles bij elkaar komt een half uurtje terras neer op zo'n 25 euro. De Place du Tertre, vlakbij de Sacré Coeur, is vooral bekend door zijn portrettekenaars. Vo rig jaar nog was het aanvangs- tarief voor een tekening 200 francs. Een twgede tekening werd gemaakt voor de halve prijs. Totale kosten: 300 francs (circa 100 gulden). Diezelfde te kenaar vraagt nu 50 euro en heeft een identiek aanbod voor een tweede prent: de helft van de prijs. Uitgave nu voor twee te keningen, een jaar later, 75 eu ro. Ter vergelijking met vorig jaar: geen 100 maar 165 gulden. Op de hoek van de Place du Ter tre is het café 'Au clairon des chasseurs'. Op tafel liggen twee prijskaarten, een voor de lunchaanbiedingen, de ander voor de sorbets. Een prijsaan duiding voor de drankjes is niet te vinden. Vooruit dan maar, een pilsje. De ober legt een bonnetje naast het glas, 5,50 euro. In tegenstelling tot de prijzen van dranken in de winkels, zijn de tarieven op de terrassen vrij. Het Parijse systeem wordt extra ondoorzichtig omdat de meeste etablissementen er 's avonds nog een schepje bovenop doen. Vorig jaar zomer, in een verbor gen straatje in het elfde arron dissement, moest op een terrasje voor twee flesjes mineraalwater van 33 centiliter's avonds om tien uur 50 francs (toen ruim 16 gulden) worden betaald. Sinds dien is er enige huiver ontstaan voor het plegen van prijsverge lijkend onderzoek. Henk Glimmerveen Vaticaan rondt ook af naar boven De toerist die zo onverstandig is om van het Romeinse vliegveld Fiumicino een taxi naar het stadscentrum te nemen weet waar schijnlijk niet dat in het lire-tijdperk deze 40 km lange tocht op om gerekend tegen de 3 5 euro uitkwamDe meter stopt nu na zo'n 2 0 km op 55 euro. Het heeft in de horeca- en aanverwante sectoren prijsstijgingen ge regend na de introductie van de nieuwe munt. Zelfs het Vaticaan liet zich niet onbetuigd. Een bezoek aan het Museo Vaticano, inclusief de Sixtijnse kapel, vergt met 10 euro een euro meer dan voor 1 janu ari dit jaar. Een verhoging van 10 procent. Het grote ongenoegen over de hogere prijzen krijgt ruim baan in de omgeving van de Sint Pieter. Op het terrasje bij restaurant Venerina in de schaduw van de Sint Pieter kost een kopje espresso of capucci- no €2,07. Bij de koffiebar in een gewone woonwijk krijg je er voor €1,40 nog een cornetto bij ook! Hans Geleijnse Wie deze zomer in Duitsland op vakantie gaat - waar een liter superbenzine €1,049 kost - moet rekening houden met aanzienlijke regionale prijsverschillen. Een overnach ting in een stad als München, in Beieren, is al een stuk duurder dan in de hoofdstad Berlijn en vele malen duurder dan de rela tief onbekende Oostduitse toeristengebieden in Mecklen burg-Vorpommern of Th drin gen De voormalige DDR biedt te genwoordig een uitstekend al ternatief voor toeristen die niet te veel geld willen uitgevenMet name hotels zijn hier goedkoper dan in Nederland: voor een keu rige tweepersoonskamer inclu sief ontbijt ben je zo'n 70 euro kwijt. Ook veel Duitsers die normaal gesproken naar Neder land op vakantie gaan, beken nen dit jaar naar de eigen Oost zee af te reizen. Niet alleen wegens de lagere prijzen, ook omdat Duitsers de dienstverlening er beter vinden. Duitsers klagen intussen steen en been over de 'dure' euro, die dan ook 'teuro' (van teuer - duur) is gedoopt. Hoewel de au toriteiten dit ontkennen, heerst onder de bevolking het gevoel dat winkeliers en dienstverle ners de prijzen stevig naar bo ven hebben afgerond. Allerlei protestacties worden georgani seerd om het belang van de con sument over het voetlicht te brengen, Zo lanceerde het mas sablad Bild de 'Teuro-Sheriff', die dagelijks in de krant 'afzet ters' aanklaagt. Bij 'sheriff' Hauke Brost (53) regent het klachten over prijsverhogingen. Tomaten bijvoorbeeld werden 51,9 procent duurder en kiwi's 33,1 procent. Een hotel in de deelstaat Nedersaksen ver hoogde de prijs voor een weekje vakantie met liefst zeventig procent. Toen Bild de hotellei ding hierop aansprak, bleek het om een 'vergissing' te gaan. Zelfs politici, die bekennen niets te kunnen doen tegen cle prijsstijgingen, steken de lof trompet over de Teuro-Sheriff. Veel Duitsers vjnden inmiddels dat de stabiele mark nooit inge leverd had moeten worden te gen de euro. In het noordwesten van Duitsland, tegen de Neder landse grens, spelen winkeliers op deze frustratie in door de prijzen ook weer in marken te berekenen. Een soort emotio neel protest is het, maar ook een stunt want de middenstanders weten dat ze er de media mee halen. Na publiciteit in enkele grote kranten liep de omzet in sommige gevallen met vele pro centen op. De winkeliers zeggen onder meer te hopen op klandizie uit Nederland, van toeristen die hun oude marken kwijt willen. Critici wijzen erop dat de mark geen officieel betaalmiddel meer is en dat de middenstan ders zich schuldig maken aan 'oneigenlijke concurrentie'. In Duitsland, zo is dat afgespro ken, kunnen oude marken tot in lengte van dagen worden inge wisseld bij filialen van de Bun desbank. Wierd Duk Een slaapzak die in voor- en najaar lekker warm is en in de zomer verkoeling biedt. Het klinkt tegenstrijdig maar vol gens outdoor-specialist Nomad combineert hun Triple-S- slaapzak deze eigenschappen. De truc zit hem in de twee ver schillende kanten van de slaap zak, elk met hun eigen vulling. De zogeheten lente/herfstzijde is donker van kleur en bevat een 3D-Polarsoft Synergie vulling die tot nul graden Celsius warmte biedt, 's Zomers draai je de slaapzak gewoon om zodat de dunnere 3D-Polarsoft Mi cro-vulling boven ligt. De adviesprijs van deze slaap zak is €114,95, met capuchon kost hij €129,95. De Duitse ondernemer Karl-Dieter Haken uit Leer voert actie tegen de euro. foto Anne Marie Kamp. Met een mooie tas of koffer is reizen nog leuker, stelt ba gage-specialist Delsey. Hele maal met. hun nieuwe Contrast- lijn koffers en tassen. Volgens Delsey is die collectie zeer licht en praktisch, met mooi afge werkte accessoires en vol kleine details als neopreen handvatten en hengsels en een afneembaar - doorzichtig - adrestabel in de vorm van een capsule. De Contrast-lijn omvat dertien producten, variërend van heup tasje en reistassen (met en zon der wieltjes) tot koffers en rug zakken. Verkrijgbaar in de kleuren zwart/rood, grijsgroen - /lichtblauw en beige/rood. De prijzen liggen tussen de €9,90 en€105. T T Telke typisch Spaanse li- V V keur heeft een getal als naam? En wat wordt in Spanje aangegeven met Servicios of Aseos? Zo maar twee vragen uit het Spanje Vakantielandenspel dat begin deze maand, samen met edities over België, Duits land, Frankrijk, Italië en Ne derland, op de markt is geko men. Het is een soort Triviant, uitgevoerd als kaartspel, waar mee de kennis over een bepaald vakantieland getest (en verbe terd) kan worden. Leuk om, aldus de producent, spelenderwijs iets te leren over de favoriete bestemming. De vragen variëren van erg makke- lijk tot moeilijk. En instinkers zijn er ook. Want in welke stad liggen de fameuze Spaanse trappen? Juist, niet in Spanje maar in Rome. De Vakantielandenspelen kos ten €6,95 per stuk en zijn te koop bij V&D, AKO, de boek handel of direct via internet: www.vakantielandenspel.nl (Oh ja, het antwoord op de eer ste twee vragen luidt '43en 'toi letten'). Er zijn mensen die griezelen bij het idee dat ze in een vreemd (hotel)bed moeten stap pen. Want je weet immers niet wie er daarvoor in gelegen heeft en wat er allemaal in dat bed ge beurd is. Voor die groep ver koopt het bedrijf Sanalife een speciale matras- en kussenhoes voor op reis. De zogeheten Mite- care Travel set is speciaal ont wikkeld voor mensen die aller gisch zijn voor de huisstofmijt. Maar de hoes is ook te gebruiken door mensen die gewoon een ex tra hygiënisch bedje willen heb ben. De universele Travelset voor een eenpersoonsbed kost 99. Op bestelling kunnen ook tweepersoons hoezen gemaakt worden (pri j s€ 18 9) Voor meer informatie: tel. 0320 - 26 77 50 en www.sanalife.nl Met poppen heeft de Rotal Barby niks te maken, wel met barbecuen. De Rotal Barby is namelijk een nieuw soort bar becue bestaande uit draaibare bak- en braadplateaus. Het ap paraat lijkt in wezen op de ou derwetse snackschaal waarbij de diverse pindabakjes rond een paal kunnen draaien. In dit ge val gaat in de onderste bak de houtskool. Daarboven schar nieren twee roosters en eventu eel een bakplaat met anti-aan baklaag. Bakken is dan een kwestie van de plateaus boven het vuur draaien, en terug. De barbecue is gemaakt van rvs en aluminium, dus onderhouds- vriendelijk (de diverse onderde len kunnen ook in de vaatwasser Goedkoop is de Rotal Barby niet: vanaf €299 Maar daar krijg je dan wel levenslange ga rantie voor. Voor meer informatie: tel. 0114- 671 493 of www.sierhaarden.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33