Weinig hoop voor mensapen Egyptenaren bewonderen en haten het Westen PZC Bushmeat 27 Peking Auto's zaterdag 29 juni 2002 Het gaat niet goed met de chimpansees en goril la's in Afrika. Boeren en houthakkers dringen het oerwoud waar ze leven steeds verder terug. Tot overmaat van ramp zijn ze ook nog eens de belangrijk ste slachtoffers van de 'bush- meat'-handel; jagers schie ten de mensapen in groten getale af. Het vlees belandt in de keukens van exclusieve restaurants in de Afrikaanse steden, waar het als een deli catesse geldt. Batek is nog maar een peuter en torst nu al een loodzware last op zijn schouders. Zijn moe der werd voor zijn ogen doodge schoten en afgeslacht en zelf bracht hij een groot deel van zijn nog jonge leventje door in een kooi. De moeder van Batek werd gedood door 'bushmeat'- jagers. De jagers doden alleen volwassen dieren. De jonge mensapen worden vaak meege nomen om te worden verkocht. Zo verging het ook Batek, die na een aantal omzwervingen uit eindelijk tedrecht kwam in het Wildlife Center in Limbé, aan de Kameroenese kust, waar mensen zoals Ateh Wilson goed voor hem zorgen en waar hij an dere gorilla's heeft om mee te spelen. Ateh Wilson is 'educa tion officer' van het Limbe Wildlife Center. Hij begeleidt excursies van Kameroenese schoolklassen in het centrum. Hij probeert de jonge Kameroe nezen bij te brengen, dat chim pansees en gorilla's tot de groot ste rijkdommen van hun arme land behoren. Als centrum van een bloeiende toeristenindu strie zullen ze heel wat meer op brengen dan als biefstuk op het bord van een rijke landgenoot. Daar moeten de Kameroenezen dan wel eerst van worden over tuigd en dat is nog een hele klus, want de meesten hebben nog nooit een chimpansee of gorilla gezien. Daarom is het WLC niet alleen belangrijk voorde chim pansee- en gorillakinderen die er verblijven, legt Tony Chasar uit. Chasar is een Amerikaanse bioloog die de leiding heeft over het WLC. „We verzorgen rond leidingen voor de plaatselijke bevolking en voor schoolklas sen uit heel Kameroen om ze be wust te maken van het pro bleem. Daarnaast proberen we de dieren die we hier binnen krijgen weer een plekje in de na tuur te bezorgen." Dat laatste valt niet mee, erkent hij. „Het liefst zouden we een flink stuk oerwoud opkopen waar de dieren onder natuurlij- Jonge gorilla's in het Limbe Wildlife Center. ke omstandigheden kunnen le ven, maar beschermd en onder toezicht. Maar daar is veel geld voor nodig en dat geld is er niet. We krijgen weliswaar giften en donaties, maar dat gaat vrijwel helemaal op aan voeding en me dische verzorging van de dieren hier. En het geld dat ons bij her haling wordt beloofd door de Kameroenese overheid komt maar heel mondjesmaat af." Verschrikkelijk Een van de grootste experts op het gebied van de Afrikaanse mensapen is de Britse Jane Goodall, die veertig jaar gele den begon met het bestuderen van wilde chimpansees in Gom- be, een natuurreservaat in Tan zania. Zij was onlangs in ons land om de problemen toe te lichten. „De bushmeat-handel is verschrikkelijk", zegt ze. „Afrikanen jagen al sinds men senheugenis op de dieren in het oerwoud, maar vroeger was dat alleen om in hun eigen behoef ten te voorzien." Dat is echter de afgelopen jaren drastisch veranderd. „De jacht is nu commercieel geworden. Het vlees is niet meer bestemd voor de plaatselijke bevolking, maar voor de handel. Heel wat Afrikanen prefereren namelijk 'bushmeat' boven het vlees van door de mens gefokte koeien of varkens. De jacht is bovendien een stuk gemakkelijker gewor den als gevolg van de houtkap in het regenwoud. De grote bedrij ven die zich daarmee bezighou den leggen wegen aan naar de houthakkerskampen diep in het regenwoud. Daardoor kunnen ook de jagers doordringen in ge bieden die tot voor kort van mensen gevrijwaard waren." De gevolgen zijn rampzalig. De houthakkers bedreigen de leef gebieden van de mensapen en de jagers doden hen in aantallen die tot voor enkele jaren on voorstelbaar waren. Tel daar nog eens bij op de bevolkings groei en de demografische ont wrichting waaraan Afrika ten prooi valt als gevolg van oorlo gen, hongersnood en epide mieën en het zal duidelijk zijn dat de toekomst van het oer woud en de dieren die erleven er weinig rooskleurig uitziet. Goodall erkent het grif, maar weigert de moed te laten zak ken. „Er is altijd hoop", zegt ze. „We doen ons uiterste best om de situatie ten goede te keren. We praten met de mensen, pro beren ze te onderwijzen. Intus sen zijn we in heel Afrika begon nen met projecten die de lokale bevolking niet alleen bewust moet maken van de problemen, maar ook moeten helpen bij het vinden van duurzame oplossin gen." Zo'n duurzame oplossing is bij voorbeeld het TACARE-pro- ject, in 1994 gestart bij het Tanganyikameer in Tanzania, het gebied waar Goodall veertig jaar geleden begon met het be studeren van wilde chimpan sees in wat toen nog een onge rept stuk oerwoud was. Tijdens een lezing die ze kort geleden in Groningen hield, toonde ze dia's van hoe grote stuken van het ge bied er tegenwoordig uitzien: kale rotsen waar eens het bos welig tierde. „Het gebied is overstroomd met vluchtelingen, uit Kongo onder andere, die al leen maar hun best doen om in leven te blijven. Ze kappen het woud om akkertjes aan te leg gen, maar de grond is er erg dim en onvruchtbaar en spoelt zo van de hellingen af. Een project als TACARE probeert hen een vorm van duurzaam landge bruik bij te brengen." Te kwestbaar Het Jane Goodall Instituut heeft ook een aantal opvang centra voor mensapen opgezet, vergelijkbaar met het Kameroe nese LWC. De kans dat de daar opgevangen dieren ooit naar een bestaan in het wild kunnen terugkeren, acht zij echter ge ring. „De dieren zijn te veel aan mensen gewend geraakt en daardoor te kwetsbaar gewor den", zegt ze. Het werk van Goodall heeft de wetenschap veel geleerd over het gedrag van wilde chimpan sees. Zo weten we nu dat chim pansees niet alleen in groeps verband op jacht gaan, maar ook dat ze 'oorlog' voeren met naburige chimpanseegroepen. Was het voor haar geen schok toen ze besefte dat haar lieve lingsdieren ook in dat opzicht griezelig veel op mensen lijken? „Een van de opdrachten die ik meekreeg toen ik met mijn on derzoek begon, was het zoeken naar vergelijkingen met onze ei gen vroegste voorouders", ver telt ze. „Die jaagden ook, dus dat chimpansees dat eveneens deden was meer een ontdekking dan een schok. Dat ze ook oorlog voerden was wel schokkend voor me, omdat daarbij dieren het slachtoffer werden die ik. persoonlijk had leren kennen." Geeft het de mensen geen gelijk die beweren dat oorlog en bloedvergieten nu eenmaal deel uitmaken van de menselijke na tuur? „Helemaal niet", zegt Goodall verontwaardigd. „Chimpansees volgen inderdaad hun natuur. Maar mensen hebben de gave van de taal, wij kunnen naden ken over ons handelen en de ge volgen ervan. We hebben niet voor niets een gebod dat zegt: 'gij zult niet doden'." Martijn Hover Leven in Egypte betekent een on derdompeling in faraonische tij den. Het besef nestelt zich snel dat on der elke centimeter woestijnzand een schat uit het Oude Egypte verborgen kan liggen. Vrijwel elke maand doen archeologen een belangrijke vondst. De Oude Egyptenaren drukken eeu wen later nog steeds hun stempel op het leven aan de groene oevers van de Nijl. Met elke nieuwe vondst vat de mening meer post dat de huidige bewoners van de langgerekte rivierstrook niet kunnen tippen aan de culturele rijk dom, capaciteiten en visie van de Ou de Egyptenaren, hoe zeer zij ook hun best doen. De zeventig miljoen bewo ners teren nog steeds op de macht en glorie van het Oude Egypte, dat één van hun belangrijkste inkomsten bronnen vormt. Egypte, opnieuw hunkerend naar een voortrekkersrol, maakt een gezichts loze periode door. Cairo kwam on langs met een intellectuele injectie, om het wetenschappelijke imago op te krikken, maar moest een jammerlijke mislukking incasseren. De nieuwe bi bliotheek van Alexandrië, die dé trots van de Egyptenaren in dit millennium moet gaan worden, is niet officieel ge opend. Er was al twijfel gerezen over de vraag of een regering die met de re gelmaat van de klok publicaties ver biedt, het juiste klimaat kan bieden voor de heroprichting van het eens vermaarde instituut. De Bibliotheca Alexandrina bood ruim 200 jaar voor Christus onderdak aan geleerden van over de hele wereld. De officiële opening van het nieuwe informatiecentrum ging niet door omdat de regering bang was dat de feestelijkheden zouden worden ver stoord door een woedende menigte. Hoogwaardigheidsbekledei's van heinde en ver, die met hun aanwezig heid het belang van de lancering had den moeten onderstrepen, kregen daarom het verzoek thuis te blijven. Enkele dagen eerder was in de Egypti sche kustplaats een demonstrant,, om het leven gekomen. Oproerpolitie was er jeugdige betogers te lijf gegaan en een 20-jarige economiestudent vond de dood. De veiligheidsdiensten, niet gewend aan een marcherende massa, waren in paniek geraakt. Wat was be gonnen als een betoging van zeker 8000 studenten, kreeg spontane bijval van inwoners van Alexandrië. De massa ageerde tegen de Israëlische agressie tegen de Palestijnen en he kelde de lakse, pro-Amerikaanse hou ding van hun regering. Dat laatste hoort het machtsbolwerk in Cairo, dat sinds iets meer dan twin tig jaar vrijwel alleen uit president Hosni Moebarak bestaat, niet graag. De voormalige luchtmachtofficier houdt het land al twee decennia in een militaire uitzonderingstoestand. Hierdoor zijn arrestatie en hechtenis zonder vorm van proces mogelijk. De politieke besluitvorming is ogen schijnlijk democratisch. Er is een ge kozen volksvertegenwoordiging met een oppositie, maar de besluiten val len achter de ruggen van de volksver tegenwoordigers. Demonstraties zijn verboden, boeken staan onder cen suur en nieuwe politieke partijen zijn niet toegestaan. De regering is bezorgd over de verre gaande sympathie voor de Palestij nen. De Palestijnse kwestie kan het zorgvuldig bevroren politieke land schap veranderen. Bijna dertig jaar na de staatsgreep van juli 1952 door ko lonel Gamal Abd eï-Nasser lijkt het Arabisch nationalisme in de straten van Egypte terug te keren. Betogers dragen portretten van Nasser, de lei der die als geen ander zijn stempel op het naoorlogse Egypte heeft gedrukt en een voorbeeld werd voor andere Arabische leiders. Nasser, de populaire zoon van een postbode nationaliseerde het Suez- kanaal, dat in handen was van een Brits-Franse maatschappij. Hij trot seerde een poging van Groot-Brittan- nië, Frankrijk en Israël om de strate gische doorvaart terug te krijgen. Nassers beeltenis en gedachtegoed zijn terug. Met name de jongeren zet ten zich in voor herstel van een Arabi sche identiteit, zo geknakt door eeu wen van westerse kolonialisering. 'Palestina is Arabisch', scanderen zij. En: 'Egypte is Arabisch, geen Ameri kaanse kolonie'. Het nieuwe bewustzijn maakt weinig kans door te dringen tot de top. Daar houdt Moebarak zijn hand op om jaarlijks enkele miljarden dollars aan financiële steun van Washington te ontvangen. Cairo kan zich moeilijk loswrikken van de groeiende econo mische, en daardoor politieke, afhan- kelijkheid van de VSZelfs als de poli tieke wil daartoe aanwezig zou zijn, is er geen eigen, Arabische identiteit, om naar terug te keren. In zijn boek Whatever happened to the Egyptians constateert hoogleraar economie Galal Amin dat Egypte in rap tempo is verwesterd. De galla- biya, het traditionele lange hemd van het platteland, is nu een teken van ho peloze achterstand. In zijn ijver Egyp te een eigen, Arabisch, smoel te geven, streefde Nasser naar vooruitgang. De socialist Nasser koos voor wel vaart, zijn doel was gelijk te worden aan het Westen.Zijn opvolger, Anwar Sadat (1971-1981), liet geen misver stand bestaan over zijn fascinatie met de westerse technologie en levensstijl. De vrede die hij met Israël sloot, was voor hem een volgende stap naar ver westering. De joodse staat is immers het product én de bondgenoot van westerse machten. Sadat wilde de Egyptenaren doen ge loven dat die geen andere keuze had den dan in de voetsporen van het wes ten te lopen. Hij omschreef Israël als een geciviliseerde natie. De Arabische Golfstaten waren in zijn ogen achter lijke samenlevingen. In snel tempo groeide de consumptie, veranderde de gewoonten en gebruiken en verdwe nen de ethische waarden. Hierdoor negeerden de Egyptenaren belangrij ke nationale en ideologische vraag stukken, schrijft Galal Amin. Hoe succesvol ook, talloze muziek liefhebbers in Egypte zien in de muzi kale successen van Amr Diab het top punt van verlies aan identiteit. De Egyptische popartiest ontving dit jaar in Monaco de prestigieuze Music Award. Diabs muziek klinkt niet Ara bisch maar westers, met Arabische in vloeden. Als gevolg van de aanslagen van 11 september ondervindt de Egyptische samenleving in toenemende mate be- 1 angstelling én kritiek van het Westen. Oud- secretaris generaal van de VN, de Egyptenaar Boutros-Boutros Gha- li, wond zich recentelijk enorm op over een BBC-interviewer. Die be stookte de oud-topman met vragen die volgens hem waren doorspekt met westerse vooroordelen. Zijn landge noot, de feministische schrijfster Na- wal el-Saadawi, bekende een hekel te hebben aan de term Midden-Oosten. Het oosten van wat, bekritiseerde zij deze staande uitdrukking. Egypte heeft het gebrek aan identiteit voor een deel aan zichzelf te wijten. De discrepantie tussen de verheerlij king van het westen en de politieke af keer van dat werelddeel blijkt in de vestigingen van de Amerikaanse hamburgerketens. Menig Egyptenaar viert daar nog steeds de verjaardag van zijn kind. Buiten houden militai ren de wacht om vernielingen en aan slagen te voorkomenHet aantal klan ten overtreft nog steeds de hoeveel heid soldaten. Dora Rovers Zelfs voor de zwarthan delaren viel er nog wat te verdienen bij Auto China 2002, de tweejaar lijkse autotentoonstelling die in Peking werd gehou den. In de wijde omgeving werden al kaartjes iets bo ven de reguliere prijs van 5 euro aangeboden. Niet omdat er geen kaartjes meer waren, maar om de koper het ongenoegen te ontnemen om meer dan een half uur in de bloedhe te zon in de rij voor het lo ket te moeten staan. De meer dan 400.000 be zoekers die de gang naar het Internationale Ten toonstellingcentrum maakten kwamen niet voor de primeurs. De kwalificatie 'slap aftrek sel van de Autosalon van Zürich' is zelfs voor Auto China 2002 te veel eer. De meeste auto's die waren te zien, rijden al lang op de wegen van Europa of Ja pan of zullen daar nooit te zien zijn omdat ze alleen voor de Chinese markt worden geproduceerd. Het maakte het enthousi asme er niet minder om. Bewapend met camera en statief cirkelden de meest jonge bezoekers rond de modellen van BMW, Mer cedes en Volkswagen. Om de auto's compleet met de verleidelijke, maar chag rijnig kij kende pitspoezen vast te leggen. Of beter nog om zelf als voorgrond te dienen bij een decor van blinkend gepoetst blik. Alleen bij de stand van Bentley moest er een ge distingeerde afstand wor den bewaard en was aan raken niet gewenst. Uit angst voor schade en de woede van de nieuwe ei genaren. Op alle vier de modellen zat onder de rui tenwisser het bordje 'ver kocht' geklemd. Chinezen, de inwoners van Peking vooropzijn gek op auto's. Ze willen meegenieten van de ge neugten van mobiliteit. De wens is begrijpelijk, voor velen is de auto na de eigen woning een teken van financiële onafhan kelijkheid. De jonge gene ratie heeft gezien hoe het voor hun ouders was om te leven als eenheidsworst. Iedereen verdiende even weinig, bewoonde dezelf de krakkemikkige woon kazernes, droeg hetzelfde blauwe Mao-pak en was voor transport aangewe zen op de fiets of de stin kend volle bussen. Maar mobiliteit heeft zijn beperkingen in Peking. In een wiskundige formule weergegeven neemt de mobiliteit evenredig af met het aantal mensen dat hun droom verwezenlijkt. De wegen zijn simpelweg niet berekend op de enor me toestroom van blik. Peking is in het noorden van de stad al bezig met de aanleg van de vijfde ring en op de tekentafel be staat zelfs de zesde ring al. Maar vroeg of laat moet je toch de rondwegen verla ten en dan kom je op we gen die zijn aangelegd in de keizerlijke tijden toen de draagstoel het sum mum van mobiliteit was. - Naar goed communistisch gebruik worden paarden middelen niet geschuwd om de ergste nood te leni gen. 'Geeststraat' bij de oude stadspoort Dongzhi- men stond bekend als het uitgaanscentrum voor de autochtone bevolking van Peking, maar van de vele kleine eethuisjes, de rode lampions en de kappers- en massagesalons, dekmantel van de flore rende illegale prostitutie, rest niets dan puin. De weg wordt vei'breed om een betere doorstroming te garanderen. Het is vrij baan voor de auto, een busstrook voor het open baar vervoer en de fietser die steeds meer in de ver drukking komt. Het stadsbestuur vecht een verloren strijd. Maar veel auto's horen bij de moderne tijd, Peking gaat mee in de vaart der volke ren. In het dagelijks taal gebruik is het Chinese woord voor file 'sai che', letterlijk vertaald 'ver stopte auto('s)'. Een mooie term voor wat ook voor Chinezen de evenknie van mobiliteit is geworden. Gert-Jan Broere De bibliotheek van Afëxandrië moet de trots van de Egyptenaren worden. foto GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27