brandhout De magie van de hitparade i PZC 24 RUDEN RIEMENS s Vjf zaterdag 29 juni 2002 ALARMSCHIfF v*n 1 auguatoa BRANDEND ZAND Gut Timmerman CNR Hoe Gerard Joling een storm in een glas water veroorzaakte. De op merkelijke overeenkomst tussen Va nessa en Kabouter Plop. En de wonder lijke wereld van de hitlijstenstudie, of tewel de Hitologie, waarin Gert Tim merman voor meer opwinding zorgt dan Herman Brood. Ooit was er een Engelsman, Pete Wing- field, die roem verkreeg met het liedje Eighteen with a Bullet (Achttien met Stip) dat begin augustus 1975 ook de Nederland se Top-40 binnenkwam. Twee weken latei- was het gestegen tot de - jawel - achttiende plaats. Verder kwam-ie niet, want onmid dellijk begon de steile afdaling. Toeval, die achttiende plaats, of hadden de hitlijst-sa- menstellers voor de aardigheid een handje geholpen? Een jaar later, zomer 1976, dacht de Cana dese groep Bachman Turner Overdrive dat stuntje nog eens te herhalen: hun single heette heel ambitieus Looking out for Num ber one. Maar daar trapten het platenko pend publiek en de hitlijst-samenstellers niet in: het plaatje bleef steken op de eenen twintigste plaats. Hitlijsten. Ze spreken al sinds de jaren vijf tig tot de verbeelding. Maar hoe zit het nu precies met die Mega Top 100 en die Top 40, die tegenwoordig officieel (naar de nieuwe sponsor) Wanadoo Top 40 heet? Eigenlijk is het simpel: de Mega Top 100 wordt helemaal samengesteld op basis van verkoopcijfers. Hoe meer exemplaren van een plaatje in een bepaalde week verkocht worden, des te ho ger het nummer in de Mega-hitlijst van die week. Voor de Top 40 weegt naast de ver koopcijfers ook de 'airplay' mee. Dat wil zeggen het aantal keren dat een nummer op de radio en televisie gedraaid is. Daarbij gaat het niet om alle radiostations en even min om een willekeurige steekproef. Nee voor de Top 40 geldt de 'airplay' van een vijftal specifiek op jongeren gerichte zen ders: Radio 538, Yorin, Radio 3fm, TMF en MTV. De combinatie van verkoopcijfers en 'airplay' bepaalt de plek in de hitlijst. Zo kon het gebeuren dat het nummer 06-mei- 02 van Connie Breukhoven, de nieuwe ar tiestennaam van zangeres Vanessa, begin juni op de achttiende plaats in de Mega Top 100 stond, terwijl het plaatje in de Top 40 helemaal niet voorkomt. De Fortuyn-hym- ne van Breukhoven wordt blijkbaar wel aangeschaft door de consument, maar op voornoemde radiostations volstrekt gene geerd. Dat laatste is ook niet zo vreemd, meent Jo- han van Slooten, radiomaker bij AVRO Ra dio 2 en samensteller van hét handboek voor de Nederlandse hitliefhebber, het 'Hit dossier'. Dat laatste maakt hem een van de meest ingevoerde 'hitologen'. „Radio 538 en MTV, die de Top 40 uitzenden, wilden beide graag een serieuze hitlijst, maar tegelijker tijd platen weren die helemaal niet op hun doelgroep - de jongeren - gericht waren, zo als Frans Bauer en nu Connie Breukhoven. Door hun eigen 'airplay'-gegevens en die van andere specifieke jongerenzenders mee te laten wegen kregen ze ook een meer doel groep- gerichte hitlijst." Als voorbeeld noemt Van Slooten nog Ka bouter Plop: omdat in 2001 vrijwel iedere kleuter het singletje van de 'Kabouterdans' voor zijn of haar verjaardag vroeg, stond dat vijfenvijftig weken achtereen in de Me ga Top 100, zonder ooit echt hoog te komen. De tienerzenders schonken echter helemaal geen aandacht aan het plaatje en dus speel de Kabouter Plop in de Top 40 helemaal geen rol van betekenis. Daverende dertig De eerste volwassen Nederlandse hitlijst - die voor menige liefhebber vandaag de dag nog altijd als standaard geldt - verschijnt januari 1965 als De Veronica Top 40. In de allereerste editie stonden The Beatles op nummer één met I feel fine. Eindjaren zestig kwam het zich als popzender profilerende Hilversum 3 met De Daverende Dei*tig, die via tal van naamsveranderingen in de jaren negentig de Mega Top 100 zou worden. De cennia lang beconcurreerden de twee hit lijsten elkaar tot ze in 1999 uiteindelijk sa men werden ondergebracht bij Mega Charts BV te Hilversum. Zo lang er hitlijsten zijn, zijn er 'hitologen liefhebbers die op basis van de lijsten aan het rekenen slaan, die jaaroverzichten ma ken, door middel van puntensystemen cal culeren wat uiteindelijk de grootste hit van een artiest geweest is. Het aardige van hito logie is dat het eigenlijk helemaal los staat van de inhoudelijke kant van de muziek. Artiesten als Lou Reed, Joni Mitchell, Neil Young en Nick Cave, van wie het belang voor de pop en rock onomstreden is, zijn voor de hitoloog volstrekt onbeduidende fi guren. Liever bijt hij - het zijn vrijwel altijd mannen! - zich vast in een fenomeen als Gert Timmerman, die in oktober 1970 een hit had met Brandend Zand en vervolgens tot september 1997 moest wachten voor de volgende. Nota bene weer Brandend Zand maar nu in een hippere versie, samen met de Sjonnies. Zo'n gat van zesentwintig jaar en 48 weken tussen twee hits is een record, althans voor een Nederlandse artiest, zo berekenden de liefhebbers van statistische hit-curiosa. Ter vergelijking: Herman Brood heeft ook in z'n slapste tijden nooit langer dan en jaar of vier op een volgende hit hoeven te wachten. Website En wat dat nu allemaal met Gerard Joling te maken heeft? Weinig, behalve dat Joling graag wilde dat zijn At your Service een gro te hit zou worden. Er bleken via zijn website - of die van zijn platenmaatschappij - nogal wat bestellingen voor het plaatje te komen. Joling en zijn platenbaas wilden die per in ternet verkochte singletjes graag laten mee tellen voor de Mega Top 100, dus dachten ze slim te zijn door vele honderden plaatjes bij een paar cd-handelaren op te kopen om de e-mail bestellers te voorzien. Maar dat was niet slim. Mega Charts BV houdt de verko pen namelijk overal precies bij en is waak zaam op onregelmatigheden. Als ergens een winkel opvallend veel exemplaren van een plaat verkoopt in verhouding tot andere winkels in die buurt, dan wordt dat onder zocht. Soms is er een plausibele verklaring: bijvoorbeeld dat een artiest bij de betreffen de winkel is langs geweest om handtekenin gen uit te delen of om er een 'in-store'-optre- dentedoen Maar het is niet de bedoeling dat een platenmaatschappij een complete oplage via een paar winkels opkoopt om zo een hit te scoren. Dat loopt onmiddellijk in de gaten - weet Joling nu ook - en is niet ge oorloofd. Eigenlijk is het systeem van de Mega Charts min of meer waterdicht waar het om fraude gevoeligheid gaat, meent hitoloog Van Slooten. „Maar waar leg je de grens? Als een grote fanclub al haar leden oproept om tien exemplaren van een nieuwe single te kopen, is dat dan fraude7 Mijn indruk is in ieder ge val dat de huidige hitlijst heel moeilijk te manipuleren is. Het valt heel erg snel op." Erwin Angadgaur, secretaris van de Neder landse Toonkunstenaarsbond, is echter een andere mening toegedaan. „Toen ik van die zaak rond Gerard Joling hoorde was ik hele maal niet verbaasd. Ik heb dat soort verha len al veel vaker gehoord. Ik ken een voor beeld van een manager die zijn chauffeur het hele land door stuurde om overal een paar singles te kopen. Of van een popgroep die van de platenmaatschappij geld kreeg om zelf of met hun vrienden zoveel mogelijk platen te kopen. Heel erg arbeidsintensief, ja. Maar die jongens willen natuurlijk wel." indianenverhalen zijn er veel in deze bran che," zegt hitoloog Van Slooten. Die hele hitparade-wereld is natuurlijk ontzettend ondoorzichtig. Dan krijg je vanzelf borrel tafelpraat. Vroeger, in de Veronica-tijd al; zo'n Lex Harding die dan riep dat-ie er per soonlijk voor zou zorgen dat een bepaalde plaat een hit werd. Ik neem dat allemaal niet zo serieus. Er zal echt wel eens iets gebeurd zijn hoor. Maar niet in die mate dat er een plaat nummer één kwam die de top-10 niet eens had mogen halen." Omkoperij, verwennerij van discjockey's, lijntjes coke die op hun bureaus klaargelegd worden door de platenpluggers. „Ja die ver halen horen bij deze wereld," lacht Van Slooten „Alleen heb ik daarvan in Hilver sum nog nooit iets gemerkt." De enige vorm van 'gesjoemel' met de hit lijsten die volgens Van Slooten aantoonbaar is, is een 'remmend beleid' dat de samenstel lers in het verleden nog wel eens toe wilden passen. Binnenkomen op de eerste plaats was niet prettig voor de platenindustrie, omdat een single daarna alleen nog maar kon dalen. „Neem nu Pa van Doe Maar. Die plaat kwam in de Nationale Hitparade, voorloper van de Mega Top 100 op één bin nen. Dat was heel plausibel, want Doe Maar stond op dat moment aan de top van de roem. Alle fans zaten op die plaat te wach ten en kochten hem onmiddellijk. Toch deed-ie er in de Top 40 een paar weken over om op nummer één te komen. Dat kwam de industrie beter uit. Maar van dat soort za ken is bij mijn weten op dit moment geen sprake meer." Talloze Nederlanders hebben een bepaalde periode in hun leven trouw het 'gedrukte exemplaar' van de hitlijst bij hun platen boer opgepikt. Het is een deel van de opvoe ding, zou je kunnen zeggen. Maar volwasse nen die massaal hun eigen plaatjes gaan op kopen om een plaatsje hoger op de lijst te komen of modder naar elkaar gooien omdat ze onrechtmatig geen stip hebben gekregen, is dat niet een beetje infantiel? „Ach, de impact van een hit is zeker anders dan vroeger," zegt Van Slooten. „Maar één enkele hit kan nog altijd artiesten naar een ander succesniveau helpen. Dat zie je nu aan een groep als Within Temptation, maar natuurlijk ook aan iemand als Carel Kraay- enhofDie man maakt al zeker tien jaar de zelfde prachtige muziek, maar opeens kent heel Nederland hem." Peter Bruyn p 1 l 1) BRIDGE OVER TROUBLED WATER Simon Gortunk.l CBS f 19.«O 2 2) DEM VU - Cr»»by. Still*. Noth Young - Atlantic f 19.90 3 3> DANK U I (pop) 4 4) WOODSTOCK Diver»» Art;ven - Cotillion f 48.— 5 S) LIVE AT LEEDS Th» Who - Trick Rocord» t 10.90 6 7) FILL VOUR HEAD WITH ROCK Diverse ArtUtcn CBS f 12.80 7(6) BOB OYLAN SELF PORTRAIT Bob Dylan - CBS f 29,50 8 (II) CORRIE EN DE REKELS Corrio on do Rekels - 11 Pro*, f 11,90 9 9) NANA MOUSKOURI S GRAND GALA Nana Mouekourl - Font ana f 19.50 10 COSMO S FACTORY Creod Clear». Rov. - Liberty f 1930 11 8) LET IT BE Beatles Apple f 27SO 12 (10) THIRD J (IS) K Machine - CBS f 29.SO 4-A-GAOOAOA-VIDA Iron Butterfly - Atco f 19.90 f 10.- Pi I (12) DANK U I (populair) S (16) lu I (13) BLACK SABBATH Black Sabbath - Vertigo f 19.50 I (20) TOO BLIND TO SEE Cuby 6 Bliicards - Philips f 1590 I (IB) GOLDEN NON STOP DANCING 1C lame» Utt - Pelydor f 19.90 i (14) WILLY AND THE POOR BOYS Creeo. Clear». Rev Liberty f 19 IN THE SUMMERTIME Mango lorry Pye f 19.90

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 24