PZC
Raad tegen verhoging tarief ozb
11
Voordeel
Raad N-Beveland
stemt in met fusie
VVV-organisaties
Medicijn tegen chagrijn
NS sluiten loket
in Kruiningen
i*
Vrijwilligers krijgen
professionele steun
Boomverzorgers oefenen voor noodgeval
Fracties Borsele vinden voorgestelde stijging belasting te ver gaan
Scholen varen
wel bij
ontslagpremie
MORGEN.
ING
OOM
Garage
Touw
Eis celstraf voor ontucht
'Wat krijgen we nou?'
y-
m
40%
DE NOBELAER
zeeuwse almanak
Recepten
BEVELANDEN/THOLEN
vrijdag 28 juni 2002
door Rob Paardekam
HEINKENSZAND - Een meer
derheid van de Borselse ge
meenteraad ziet de verhoging
van de onroerende-zaakbelas-
ting met zes procent niet zitten,
zo bleek gisteren tijdens de ver
gadering. Ook de voorgestelde
stijging van de afvalstoffenhef
fing werd door een meerderheid
verworpen.
In de onlangs gepresenteerde
kadernota 2003-2006 stellen
burgemeester en wethouders
voor de ozb met zes procent te
verhogen. Vier procent daarvan
is bedoeld als inflatiecorrectie,
terwijl het college de resterende
twee procent wil inzetten om de
toenemende kosten voor brand
weer en rampenbestrijding op
te vangen.
WISSENKERKE - Het officiële
vertrek van directeur M. Gelok
van openbare basisschool De
Vliete in Wissenkerke vorig jaar
legt de bijzondere scholen op
het eiland geen windeieren.
De extra kosten die zijn ontslag
met zich meebrachten, zorgen
voor een fikse overschrijding
van het onderwijsbudget. De af
gelopen vijf jaar werd in het to
taal ruim 113.000 euro meer uit
gegeven dan was voorzien.
Hoewel die overschrijding ook
wordt veroorzaakt door bij
voorbeeld achterstallig onder
houd en noodzakelijke repara
ties aan speeltoestellen, vormen
met name de 'personele lasten'
een grote post. Wettelijk is de
gemeente verplicht het extra
geld dat naar de openbare scho
len gaat, ook aan de bijzondere
scholen uit te keren. Die kunnen
- minus een voorschot van bijna
17.000 euro - nog dik 96.000 eu
ro tegemoet zien.
De onvrede bij de verschillende
partijen zat hem in die extra
verhoging van twee procent.
Met de inflatiecorrectie hebben
ze minder moeite. De WD dien
de een motie in die het college
opdraagt de kadernota aan te
passen en de ozb met niet meer
dan vier procent te verhogen.
Vijf van de zes partijen - alleen
de SGP/ChristenUnie was te
gen - stemden met de motie in.
Overigens is de SGP/Christen-
Unie niet expliciet vóór verho
ging van de ozb. De partij vindt
alleen dat zoiets in de kadernota
nog niet geregeld hoeft te wor
den.
Voldoende
Een tweede WD-motie ging
over de afvalstoffenheffing. In
de ogen van het college zou deze
met twaalf procent verhoogd
moeten worden, maar volgens
de liberalen is de heffing de af
gelopen jaren al met meer dan
tien procent verhoogd. Dat vin
den ze voldoende, zodat ook
hier de stijging niet boven het
inflatiepercentage zou mogen
uitkomen. Wederom stemden
alle fracties, op de SGP/Chris-
tenUnie na, met het voorstel in.
Enkele partijen kwamen met
concrete voorstellen om het niet
doorgaan van de verhogingen
op te vangen. Zo vinden de WD
en het CDA dat er op het gebied
van automatisering wel wat be
zuinigd kan worden. P. van den
Dries (CDA) stelde dat niet ie
dere medewerker een eigen bu
reau met computer hoeft te heb
ben. Gezien het grote aantal
parttimers zouden er volgens
hem flexibele werkplekken
moeten komen. N. Werri van de
Lokale Partij Borsele (LPB)
stelde voor om de 100.000 euro
die is gereserveerd voor de vor
ming van een tunnelbrandweer
te schrappen. „Dat is een ver
keerd signaal richting de pro
vincie."
Maar behalve ideeën voor be
sparing werden er ook wat wen
sen geuit. Zo wil het CDA dat
het verbeteren van het trai
ningsveld van de voetbalclubs
in Heinkenszand de hoogste
prioriteit krijgt. De LPB wil dat
de vitalisering van het platte
land aan het lijstje met speer
punten wordt toegevoegd. De
PvdA stelde dat het college zich
met de kadernota te veel op oud
beleid richt en te weinig op
nieuwe vraagstukken. Een an
der geluid kwam van de SGP,
die constateerde dat het college
een hoop zaken voor de toe
komst opsomt. „Hoe moet dat
allemaal betaald worden?",
vroeg J. Zandee zich af.
THOLEN - Op de Bram Groenewegeweg op Tholen is de zomer definitief losgebarsten. Langs de route tussen Poortvliet en Sint-Annaland bloeit zoveel fleurig wilde-
bloemenspul dat niet alleen overvliegende vogels, maar ook toevallig passerende fietsers en wandelaars spontaan een fluitconcert ten gehore geven. Het is dan ook aan
te bevelen de Bram Groenewegeweg eens aan te doen op een regenachtige dag, in een chagrijnige bui of met een bezwaard gemoed. Succes verzekerd.
foto Willem Mieras 1
door Inqrid Huibers
WISSENKERKE - Met dank
aan de Noord-Bevelandse VVD-
fractie kan de voorgenomen fu
sie tussen de VW op het eiland
en de Kust VW Walcheren
doorgaan.
Een krappe raadsmeerderheid
kon zich gisteravond na een in
tensieve discussie vinden in de
samensmelting van de VW's,
die de gemeente een kleine
75.000 euro kost.
De Noord-Bevelandse raad
werd behoorlijk voor het blok
gesteld, omdat de voorgestelde
fusie uiterlijk 1 juli (aanstaande
maandag) moet worden be
krachtigd. Dat heeft te maken
met de erkenning van de nieuwe
organisatie door de ANW (Al
gemene Nederlandse Vereni
ging van VW's). Die erkenning
geldt overigens maar voor één
jaar. Daarna is het de bedoeling
dat de Zeeuwse VW's verder fu
seren.
P. Hamelink (PvdA) verklaarde
zich fel tegenstander van de in
zij n ogen risicovolle fusie met de
'veel grotere, maar financieel
zeer zwakke Kust VW'. En dat
voor een landelijke erkenning
die de toeristen volgens hem
weinig zal kunnen schelen. „Er
komen echt niet meer toeristen
naar Noord-Beveland, omdat
wij een erkende WV hebben",
meende het raadslid.
Toekomst
Ook A. Oudshoorn (Noord-Be-
velands Belang) had zo zijn be
denkingen. Hij vond vooral dat
de raadsleden eerst zouden
moeten kunnen bedenken waar
het in de toekomst met de
Noord-Bevelandse VW naar
toe moet, voordat er over een
eventuele fusie wordt besloten.
Zijn voorstel om het agenda
punt aan te houden, werd echter
door de meeste andere fracties
afgeschoten.
P. de Putter (WD) liet lang in
het midden of zijn fractie voor
of tegen het fusievoorstel zou
stemmen. Wel nam hij uitge
breid de tijd om allerlei kriti
sche vragen over de houdbaar
heid en financiering van de
nieuwe VW op te werpen. Die
werden vervolgens door verant
woordelijk wethouder J. Meu-
lenberg amper beantwoord.
Zij hield de raadsleden alleen
maar voor dat als de voorgestel
de fusie zou afketsen, 'het bord
VW van de gevel moet'. Waar
Hamelink met het opschrift
'toeristisch huis' ook goed zegde
te kunnen leven, liet P. de Putter
zich door dat argument wel over
de streep trekken. Noord-Beve
land verdient volgens hem een
echte VW.
Die mening waren ook de CD A-
en SGP-fractie toegedaan. En
dus kan de handtekening wor
den gezet.
Overigens was het aanvankelijk
de bedoeling dat ook de VW's
van Middelburg en Vlissingen
aan de fusie mee zouden doen,
maar beide partijen haakten
voortijdig af.
Advertentie
Braamweg 10A, Koudekerke
Tel. 0118-551265
U bent van harte welkom
tussen 15.00 en 19.00 uuj.
door Esme Soesman
SINT-MAARTENSDIJK - De
gemeente Tholen zet stevig de
schouders onder vrijwilligers
werk. Met een databank, pro
fessionele ondersteuning en
andere faciliteiten wil de ge
meente voorkomen dat de
Thoolse vrijwilliger uitsterft.
Tholen vraagt via de de tijdelij
ke stimuleringsregeling vrijwil
ligerswerk voor drie jaar een fi
nanciële bijdrage van het Rijk.
Op grond van het aantal inwo
ners maakt de gemeente kans op
een jaarlijkse bijdrage van
maximaal 22.700 euro, mits zij
zelf net zoveel bijdraagt. On
langs heeft de gemeente oude
ren-, gehandicapten- en vrij-
willigersbeleid op poten gezet.
Een grootschalig project, waar
het vrij willigersproject - deels -
zelfstandig onderdeel van is. De
verschillende sectoren komen
samen in één welzijnsorgaan.
Om vrijwilligers te ondersteu
nen wordt een beroepskracht
aangesteld. Een steunpunt
krijgt als taak te bemiddelen in
vraag naar en aanbod van vrij
willigers. Bij conflicten heeft
het steunpunt een bemiddelen
de taak. Belangenbehartiging,
deskundigheidsbevordering en
facilitaire ondersteuning zijn
andere voordelen.
De druk op vrijwilligerswerk is
al langer voelbaar. De gemeente
wil daar een positieve draai aan
geven. Zo is het de bedoeling de
Thoolse vrij williger voor de toe
komst te behouden. Terugdrin
gen van eenzaamheid en het
vergroten van maatschappelij
ke betrokkenheid, met name
onder ouderen en gehandicap
ten, is een ander doel.
wv HHHi
door Aector Dooms
MIDDELBURG - Tegen een 38-
jarige inwoner van Goes is gis
teren bij de Middelburgse recht
bank drie jaar gevangenisstraf
geëist, waarvan een jaar voor
waardelijk, wegens seksueel
misbruik van zijn dochter.
Tijdens de proeftijd van drie
jaar moet de man een behande
ling ondergaan in een psychia
trische kliniek.
De Goesenaar zei in 2000 met de
ontucht te zijn begonnen, toen
zijn dochter veertien jaar was.
De seksuele handelingen gingen
steeds verder. Het gebeurde
meestal op haar slaapkamer.
Het misbruik zou een jaar heb
ben geduurd.
Gedragsdeskundigen conclu
deerden dat de man licht ver
minderd toerekeningsvatbaar
moet zijn geweest. Tien jaar ge
leden kwam het huwelijk tot een
echtscheiding. De Goesenaar
stond plotseling alleen voor de
zorg van zijn kinderen.
Hij ging zich doorzijn isolement
te sterk richten op zijn dochter
en zoon.
Raadsvrouw S. Köller vond dat
de rechtbank in de strafmaat re
kening moest houden met de
persoonlijke omstandigheden.
Uitspraak op 10 juli.
Advertentie
1%^ 'Vanaf volgende week heeft
C1000 een fantastische actie:
bij aankoop van spectaculaire
zomeraanbiedingen, kunt u er
een LEGO doosje bijkopen
voor maar 0,50.'
t
De allernieuwste LEGO. Nu bij C1000. j(SSL
Je goed voelen enafvallen...met Slim'Fast!
De zomer staat weer
De zomer staat weer
deur. Je zomerkleding komt
weer uit de kast... Dat is het
Slim'Fast.
Slim-Fast helpt je. Je vervangt
iedere dag twee maaltijden door
een Slim-Fast drinkmaaltijd, soep
of twee maaltijdrepen. Slim-Fast
geeft de komende weken fikse
korting op drinkmaaltijden en
soepen, www.5limfast.nl
Deze rubriek is opgenomen in alle regionale Dagbladen van MRp Dagbladen
(oplage 2.1 miljoen ex.) Meer informatie: e-mail: info@NRp.nl o.v.v. Nieuws getipt voor u!
Een 'gewonde' wordt uit de boom gehaald.
foto Willem Mieras
door Ben Jansen
VLISSINGEN - De loketten op
de NS-stations Vlissingen-Sou-
burg en Kruiningen-Yerseke
gaan dicht. Volgens de normen
die het spoorbedrijf stelt wor
den er te weinig kaartjes ver
kocht.
Reizigers die hier op de trein
stappen, zullen zodra de slui
ting een feit is een kaartje via
een automaat of in een agent
schap in de omgeving moeten
kopen. Op de stations komen
service- en alarmzuilen, een
soort praatpalen waarmee 24
uur per dag contact kan worden
gezocht met NS-medewerkers.
De loketfunctie op de stations
Vlissingen-Souburg en Krui
ningen-Yerseke was de afgelo
penjaren al teruggeschroefd. Ze
waren nog maar vier uur per dag
bezet. De NS gaat de medewer
kers die de loketten bemensen,
inschakelen voor wat genoemd
wordt ambulante dienstverle
ning op andere stations.
De loketten op de stations Arne-
muiden, Kapelle-Biezelinge,
Krabbendijke en Rilland-Bath
zijn eerder al gesloten.
Winkels
Het is nog onduidelijk wanneer
de sluiting van de loketten in
Vlissingen-Souburg en Krui
ningen-Yerseke een feit wordt.
Volgens een woordvoerder van
NS is het de bedoeling dat eerst
het agentschap in de omgeving
wordt geregeld. In het geval van
Vlissingen-Souburg hoeft dat
geen al te groot probleem te zijn.
In de nabijgelegen Kanaal
straat zijn winkels en horecaza
ken genoeg die zich lenen voor
de vestiging van een agent
schap.
De situatie bij het station Krui
ningen-Yerseke is lastiger. Het
station ligt tamelijk afgelegen.
In de omgeving is geen voor de
hand liggende mogelijkheid
voor een agentschap beschik
baar. Dit betekent dat zowel in
Kruiningen als in Yerseke een
oplossing moet worden gezocht.
De sluiting van de loketten op
de twee Zeeuwse stations is een
onderdeel van het besluit van
NS landelijk nog eens negen
stations niet langer met perso
neel te bemannen. M. Lootens
van reizigersorganisatie Rover
en M. de Koster van de PvdA-
statenfractie zien de beslissing
als de zoveelste stap van NS in
vermindering van de dienstver
lening en daarmee het minder
aantrekkelijk maken van het
reizen per openbaar vervoer.
Advertentie
vanaf 29 juni
korting tot
ooststraat 8 domburg
door Rosalie Buizer
GOES - Op meer dan tien meter
hoogte hangen twee mensen aan
safetylijnen aan een enorme
boom. Een van hen schreeuwt
naar beneden dat er een gewon
de is. Binnen tien minuten is de
gewonde man verzorgd en uit de
boom gehaald. Een professio
neel reddingsklimmersteam,
bijgestaan door een eerste-
hulpmedewerker, leerde boom
verzorgers uit Middelburg en
Goes wat te doen als er een on
geluk gebeurt hoog in een boom.
Gisteren stond een cursus als
deze in Goes op het programma.
Gemeentewerkers uit Middel
burg en Goes kregen de op
dracht een zwaargewonde man
hoog in de boom eerst te stabili
seren en daarna naar beneden te
vervoeren. Een zware opdracht.
„Wij werken met een dummy
van 75 kilo. De cursist leert om
eerst zichzelf in veiligheid te
brengen om vervolgens eerste
hulp te bieden aan de gewon
de.", zegt Marc Meyer, instruc
teur reddend klimmen van Sa
fety Green.
Klimcursus
In 1994 is het besluit Bedrijfs
Hulp Verlening (BHV) inge
voerd dat een bedrijf verplicht
minstens één bedrijfshulpverle
ner te hebben. Voor beroeps
groepen als boomverzorgers is
het zeker noodzakelijk dat er ie
mand is die eerste hulp kan bie
den. Safety Green, het bedrijf
dat de klimmerstrainingen
geeft, bedacht samen met Gijs
Terlaak-Poot, eerste-hulpme-
dewerker, een cursus op maat.
„Je kan wel allerlei trainingen
gaan geven, van klimcursus tot
ehbo-cursus, maar wij wilden
een cursus duidelijk gericht op
situaties waar boomverzorgers
mee te maken krijgen. Daarom
hebben we wereldwijd geïnven
tariseerd wat de meest voorko
mende ongelukken waren en zo
ons hulpverleningsprogramma
aangepast", vertelt Terlaak-
Poot.
Ook is er voor gekozen om niet
één iemand de hulpverlenings
cursus te laten doen, want ie
dereen moet weten wat hij moet
doen bij een ongeval. „Boom
verzorgers werken vaak in
twee- of drietallen. Om te vol
doen aan de eisen die de Arbo-
wet stelt, moet daarvan tenmin
ste één een bedrijfshulpverlener
zijn. Wij vinden dat elke boom
werker zo'n cursus moet vol
gen."
De bedoeling is dat Safety
Green en Reanimo, het bedrijf
waarvoor Terlaak-Poot werkt,
de cursus in heel Nederland
gaat promoten. Want de trainin
gen die nu worden gegeven zijn
volgens Meyer niet voldoende.
Als het aan Zekatel ligt, ma
ken alle Zeeuwen straks van
de elektronische snelweg ge
bruik. Maar zo ver is het nog
niet. Zoals dezer dagen in het
Thoolse bleek. Daar werd, op
de hoek van de straat, druk
gepraat. Twee dames, die
zich kennelijk terdege in de
kookkunst hadden be
kwaamd, wisselden recepten
uit.
Maar van dat ene gerecht had
die ene Thoolse zogauw niet
alle gegevens paraat. Geen
probleem, ze zou nog wel van
zich laten horen. Bij het weg
rijden schoot haar te binnen
dat daartoe heden ten dage
moderne communicatiemid
delen ter beschikking staan.
„Heb jij e-mail?", vroeg ze
dus gauw nog even. Waarop
de andere Thoolse reageerde:
„Nee, ik gebruuk altied ge-
weune blom!"