PZC Raad tegen verhoging tarief ozb 11 Voordeel Raad N-Beveland stemt in met fusie VVV-organisaties Medicijn tegen chagrijn NS sluiten loket in Kruiningen i* Vrijwilligers krijgen professionele steun Boomverzorgers oefenen voor noodgeval Fracties Borsele vinden voorgestelde stijging belasting te ver gaan Scholen varen wel bij ontslagpremie MORGEN. ING OOM Garage Touw Eis celstraf voor ontucht 'Wat krijgen we nou?' y- m 40% DE NOBELAER zeeuwse almanak Recepten BEVELANDEN/THOLEN vrijdag 28 juni 2002 door Rob Paardekam HEINKENSZAND - Een meer derheid van de Borselse ge meenteraad ziet de verhoging van de onroerende-zaakbelas- ting met zes procent niet zitten, zo bleek gisteren tijdens de ver gadering. Ook de voorgestelde stijging van de afvalstoffenhef fing werd door een meerderheid verworpen. In de onlangs gepresenteerde kadernota 2003-2006 stellen burgemeester en wethouders voor de ozb met zes procent te verhogen. Vier procent daarvan is bedoeld als inflatiecorrectie, terwijl het college de resterende twee procent wil inzetten om de toenemende kosten voor brand weer en rampenbestrijding op te vangen. WISSENKERKE - Het officiële vertrek van directeur M. Gelok van openbare basisschool De Vliete in Wissenkerke vorig jaar legt de bijzondere scholen op het eiland geen windeieren. De extra kosten die zijn ontslag met zich meebrachten, zorgen voor een fikse overschrijding van het onderwijsbudget. De af gelopen vijf jaar werd in het to taal ruim 113.000 euro meer uit gegeven dan was voorzien. Hoewel die overschrijding ook wordt veroorzaakt door bij voorbeeld achterstallig onder houd en noodzakelijke repara ties aan speeltoestellen, vormen met name de 'personele lasten' een grote post. Wettelijk is de gemeente verplicht het extra geld dat naar de openbare scho len gaat, ook aan de bijzondere scholen uit te keren. Die kunnen - minus een voorschot van bijna 17.000 euro - nog dik 96.000 eu ro tegemoet zien. De onvrede bij de verschillende partijen zat hem in die extra verhoging van twee procent. Met de inflatiecorrectie hebben ze minder moeite. De WD dien de een motie in die het college opdraagt de kadernota aan te passen en de ozb met niet meer dan vier procent te verhogen. Vijf van de zes partijen - alleen de SGP/ChristenUnie was te gen - stemden met de motie in. Overigens is de SGP/Christen- Unie niet expliciet vóór verho ging van de ozb. De partij vindt alleen dat zoiets in de kadernota nog niet geregeld hoeft te wor den. Voldoende Een tweede WD-motie ging over de afvalstoffenheffing. In de ogen van het college zou deze met twaalf procent verhoogd moeten worden, maar volgens de liberalen is de heffing de af gelopen jaren al met meer dan tien procent verhoogd. Dat vin den ze voldoende, zodat ook hier de stijging niet boven het inflatiepercentage zou mogen uitkomen. Wederom stemden alle fracties, op de SGP/Chris- tenUnie na, met het voorstel in. Enkele partijen kwamen met concrete voorstellen om het niet doorgaan van de verhogingen op te vangen. Zo vinden de WD en het CDA dat er op het gebied van automatisering wel wat be zuinigd kan worden. P. van den Dries (CDA) stelde dat niet ie dere medewerker een eigen bu reau met computer hoeft te heb ben. Gezien het grote aantal parttimers zouden er volgens hem flexibele werkplekken moeten komen. N. Werri van de Lokale Partij Borsele (LPB) stelde voor om de 100.000 euro die is gereserveerd voor de vor ming van een tunnelbrandweer te schrappen. „Dat is een ver keerd signaal richting de pro vincie." Maar behalve ideeën voor be sparing werden er ook wat wen sen geuit. Zo wil het CDA dat het verbeteren van het trai ningsveld van de voetbalclubs in Heinkenszand de hoogste prioriteit krijgt. De LPB wil dat de vitalisering van het platte land aan het lijstje met speer punten wordt toegevoegd. De PvdA stelde dat het college zich met de kadernota te veel op oud beleid richt en te weinig op nieuwe vraagstukken. Een an der geluid kwam van de SGP, die constateerde dat het college een hoop zaken voor de toe komst opsomt. „Hoe moet dat allemaal betaald worden?", vroeg J. Zandee zich af. THOLEN - Op de Bram Groenewegeweg op Tholen is de zomer definitief losgebarsten. Langs de route tussen Poortvliet en Sint-Annaland bloeit zoveel fleurig wilde- bloemenspul dat niet alleen overvliegende vogels, maar ook toevallig passerende fietsers en wandelaars spontaan een fluitconcert ten gehore geven. Het is dan ook aan te bevelen de Bram Groenewegeweg eens aan te doen op een regenachtige dag, in een chagrijnige bui of met een bezwaard gemoed. Succes verzekerd. foto Willem Mieras 1 door Inqrid Huibers WISSENKERKE - Met dank aan de Noord-Bevelandse VVD- fractie kan de voorgenomen fu sie tussen de VW op het eiland en de Kust VW Walcheren doorgaan. Een krappe raadsmeerderheid kon zich gisteravond na een in tensieve discussie vinden in de samensmelting van de VW's, die de gemeente een kleine 75.000 euro kost. De Noord-Bevelandse raad werd behoorlijk voor het blok gesteld, omdat de voorgestelde fusie uiterlijk 1 juli (aanstaande maandag) moet worden be krachtigd. Dat heeft te maken met de erkenning van de nieuwe organisatie door de ANW (Al gemene Nederlandse Vereni ging van VW's). Die erkenning geldt overigens maar voor één jaar. Daarna is het de bedoeling dat de Zeeuwse VW's verder fu seren. P. Hamelink (PvdA) verklaarde zich fel tegenstander van de in zij n ogen risicovolle fusie met de 'veel grotere, maar financieel zeer zwakke Kust VW'. En dat voor een landelijke erkenning die de toeristen volgens hem weinig zal kunnen schelen. „Er komen echt niet meer toeristen naar Noord-Beveland, omdat wij een erkende WV hebben", meende het raadslid. Toekomst Ook A. Oudshoorn (Noord-Be- velands Belang) had zo zijn be denkingen. Hij vond vooral dat de raadsleden eerst zouden moeten kunnen bedenken waar het in de toekomst met de Noord-Bevelandse VW naar toe moet, voordat er over een eventuele fusie wordt besloten. Zijn voorstel om het agenda punt aan te houden, werd echter door de meeste andere fracties afgeschoten. P. de Putter (WD) liet lang in het midden of zijn fractie voor of tegen het fusievoorstel zou stemmen. Wel nam hij uitge breid de tijd om allerlei kriti sche vragen over de houdbaar heid en financiering van de nieuwe VW op te werpen. Die werden vervolgens door verant woordelijk wethouder J. Meu- lenberg amper beantwoord. Zij hield de raadsleden alleen maar voor dat als de voorgestel de fusie zou afketsen, 'het bord VW van de gevel moet'. Waar Hamelink met het opschrift 'toeristisch huis' ook goed zegde te kunnen leven, liet P. de Putter zich door dat argument wel over de streep trekken. Noord-Beve land verdient volgens hem een echte VW. Die mening waren ook de CD A- en SGP-fractie toegedaan. En dus kan de handtekening wor den gezet. Overigens was het aanvankelijk de bedoeling dat ook de VW's van Middelburg en Vlissingen aan de fusie mee zouden doen, maar beide partijen haakten voortijdig af. Advertentie Braamweg 10A, Koudekerke Tel. 0118-551265 U bent van harte welkom tussen 15.00 en 19.00 uuj. door Esme Soesman SINT-MAARTENSDIJK - De gemeente Tholen zet stevig de schouders onder vrijwilligers werk. Met een databank, pro fessionele ondersteuning en andere faciliteiten wil de ge meente voorkomen dat de Thoolse vrijwilliger uitsterft. Tholen vraagt via de de tijdelij ke stimuleringsregeling vrijwil ligerswerk voor drie jaar een fi nanciële bijdrage van het Rijk. Op grond van het aantal inwo ners maakt de gemeente kans op een jaarlijkse bijdrage van maximaal 22.700 euro, mits zij zelf net zoveel bijdraagt. On langs heeft de gemeente oude ren-, gehandicapten- en vrij- willigersbeleid op poten gezet. Een grootschalig project, waar het vrij willigersproject - deels - zelfstandig onderdeel van is. De verschillende sectoren komen samen in één welzijnsorgaan. Om vrijwilligers te ondersteu nen wordt een beroepskracht aangesteld. Een steunpunt krijgt als taak te bemiddelen in vraag naar en aanbod van vrij willigers. Bij conflicten heeft het steunpunt een bemiddelen de taak. Belangenbehartiging, deskundigheidsbevordering en facilitaire ondersteuning zijn andere voordelen. De druk op vrijwilligerswerk is al langer voelbaar. De gemeente wil daar een positieve draai aan geven. Zo is het de bedoeling de Thoolse vrij williger voor de toe komst te behouden. Terugdrin gen van eenzaamheid en het vergroten van maatschappelij ke betrokkenheid, met name onder ouderen en gehandicap ten, is een ander doel. wv HHHi door Aector Dooms MIDDELBURG - Tegen een 38- jarige inwoner van Goes is gis teren bij de Middelburgse recht bank drie jaar gevangenisstraf geëist, waarvan een jaar voor waardelijk, wegens seksueel misbruik van zijn dochter. Tijdens de proeftijd van drie jaar moet de man een behande ling ondergaan in een psychia trische kliniek. De Goesenaar zei in 2000 met de ontucht te zijn begonnen, toen zijn dochter veertien jaar was. De seksuele handelingen gingen steeds verder. Het gebeurde meestal op haar slaapkamer. Het misbruik zou een jaar heb ben geduurd. Gedragsdeskundigen conclu deerden dat de man licht ver minderd toerekeningsvatbaar moet zijn geweest. Tien jaar ge leden kwam het huwelijk tot een echtscheiding. De Goesenaar stond plotseling alleen voor de zorg van zijn kinderen. Hij ging zich doorzijn isolement te sterk richten op zijn dochter en zoon. Raadsvrouw S. Köller vond dat de rechtbank in de strafmaat re kening moest houden met de persoonlijke omstandigheden. Uitspraak op 10 juli. Advertentie 1%^ 'Vanaf volgende week heeft C1000 een fantastische actie: bij aankoop van spectaculaire zomeraanbiedingen, kunt u er een LEGO doosje bijkopen voor maar 0,50.' t De allernieuwste LEGO. Nu bij C1000. j(SSL Je goed voelen enafvallen...met Slim'Fast! De zomer staat weer De zomer staat weer deur. Je zomerkleding komt weer uit de kast... Dat is het Slim'Fast. Slim-Fast helpt je. Je vervangt iedere dag twee maaltijden door een Slim-Fast drinkmaaltijd, soep of twee maaltijdrepen. Slim-Fast geeft de komende weken fikse korting op drinkmaaltijden en soepen, www.5limfast.nl Deze rubriek is opgenomen in alle regionale Dagbladen van MRp Dagbladen (oplage 2.1 miljoen ex.) Meer informatie: e-mail: info@NRp.nl o.v.v. Nieuws getipt voor u! Een 'gewonde' wordt uit de boom gehaald. foto Willem Mieras door Ben Jansen VLISSINGEN - De loketten op de NS-stations Vlissingen-Sou- burg en Kruiningen-Yerseke gaan dicht. Volgens de normen die het spoorbedrijf stelt wor den er te weinig kaartjes ver kocht. Reizigers die hier op de trein stappen, zullen zodra de slui ting een feit is een kaartje via een automaat of in een agent schap in de omgeving moeten kopen. Op de stations komen service- en alarmzuilen, een soort praatpalen waarmee 24 uur per dag contact kan worden gezocht met NS-medewerkers. De loketfunctie op de stations Vlissingen-Souburg en Krui ningen-Yerseke was de afgelo penjaren al teruggeschroefd. Ze waren nog maar vier uur per dag bezet. De NS gaat de medewer kers die de loketten bemensen, inschakelen voor wat genoemd wordt ambulante dienstverle ning op andere stations. De loketten op de stations Arne- muiden, Kapelle-Biezelinge, Krabbendijke en Rilland-Bath zijn eerder al gesloten. Winkels Het is nog onduidelijk wanneer de sluiting van de loketten in Vlissingen-Souburg en Krui ningen-Yerseke een feit wordt. Volgens een woordvoerder van NS is het de bedoeling dat eerst het agentschap in de omgeving wordt geregeld. In het geval van Vlissingen-Souburg hoeft dat geen al te groot probleem te zijn. In de nabijgelegen Kanaal straat zijn winkels en horecaza ken genoeg die zich lenen voor de vestiging van een agent schap. De situatie bij het station Krui ningen-Yerseke is lastiger. Het station ligt tamelijk afgelegen. In de omgeving is geen voor de hand liggende mogelijkheid voor een agentschap beschik baar. Dit betekent dat zowel in Kruiningen als in Yerseke een oplossing moet worden gezocht. De sluiting van de loketten op de twee Zeeuwse stations is een onderdeel van het besluit van NS landelijk nog eens negen stations niet langer met perso neel te bemannen. M. Lootens van reizigersorganisatie Rover en M. de Koster van de PvdA- statenfractie zien de beslissing als de zoveelste stap van NS in vermindering van de dienstver lening en daarmee het minder aantrekkelijk maken van het reizen per openbaar vervoer. Advertentie vanaf 29 juni korting tot ooststraat 8 domburg door Rosalie Buizer GOES - Op meer dan tien meter hoogte hangen twee mensen aan safetylijnen aan een enorme boom. Een van hen schreeuwt naar beneden dat er een gewon de is. Binnen tien minuten is de gewonde man verzorgd en uit de boom gehaald. Een professio neel reddingsklimmersteam, bijgestaan door een eerste- hulpmedewerker, leerde boom verzorgers uit Middelburg en Goes wat te doen als er een on geluk gebeurt hoog in een boom. Gisteren stond een cursus als deze in Goes op het programma. Gemeentewerkers uit Middel burg en Goes kregen de op dracht een zwaargewonde man hoog in de boom eerst te stabili seren en daarna naar beneden te vervoeren. Een zware opdracht. „Wij werken met een dummy van 75 kilo. De cursist leert om eerst zichzelf in veiligheid te brengen om vervolgens eerste hulp te bieden aan de gewon de.", zegt Marc Meyer, instruc teur reddend klimmen van Sa fety Green. Klimcursus In 1994 is het besluit Bedrijfs Hulp Verlening (BHV) inge voerd dat een bedrijf verplicht minstens één bedrijfshulpverle ner te hebben. Voor beroeps groepen als boomverzorgers is het zeker noodzakelijk dat er ie mand is die eerste hulp kan bie den. Safety Green, het bedrijf dat de klimmerstrainingen geeft, bedacht samen met Gijs Terlaak-Poot, eerste-hulpme- dewerker, een cursus op maat. „Je kan wel allerlei trainingen gaan geven, van klimcursus tot ehbo-cursus, maar wij wilden een cursus duidelijk gericht op situaties waar boomverzorgers mee te maken krijgen. Daarom hebben we wereldwijd geïnven tariseerd wat de meest voorko mende ongelukken waren en zo ons hulpverleningsprogramma aangepast", vertelt Terlaak- Poot. Ook is er voor gekozen om niet één iemand de hulpverlenings cursus te laten doen, want ie dereen moet weten wat hij moet doen bij een ongeval. „Boom verzorgers werken vaak in twee- of drietallen. Om te vol doen aan de eisen die de Arbo- wet stelt, moet daarvan tenmin ste één een bedrijfshulpverlener zijn. Wij vinden dat elke boom werker zo'n cursus moet vol gen." De bedoeling is dat Safety Green en Reanimo, het bedrijf waarvoor Terlaak-Poot werkt, de cursus in heel Nederland gaat promoten. Want de trainin gen die nu worden gegeven zijn volgens Meyer niet voldoende. Als het aan Zekatel ligt, ma ken alle Zeeuwen straks van de elektronische snelweg ge bruik. Maar zo ver is het nog niet. Zoals dezer dagen in het Thoolse bleek. Daar werd, op de hoek van de straat, druk gepraat. Twee dames, die zich kennelijk terdege in de kookkunst hadden be kwaamd, wisselden recepten uit. Maar van dat ene gerecht had die ene Thoolse zogauw niet alle gegevens paraat. Geen probleem, ze zou nog wel van zich laten horen. Bij het weg rijden schoot haar te binnen dat daartoe heden ten dage moderne communicatiemid delen ter beschikking staan. „Heb jij e-mail?", vroeg ze dus gauw nog even. Waarop de andere Thoolse reageerde: „Nee, ik gebruuk altied ge- weune blom!"

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29