Popcorn wil niet smaken Agressief ruimtewezen wordt opgevoed tot Elvis-imitator PZC Veilige terugkeer onzeker Eén zwaluw maakt voorjaar Seks met appeltaarten Bad Company Lilo Stitch 27 n de film Bad Company wordt Amerika bedreigd door terroristen die een nucleaire aanslag op New York willen plegen. Je zou haast denken dat producent Jerry Bruckheimer met zo'n intrige een slaatje wil slaan uit de angstgevoelens na 11 september, ware het niet dat de film al ruim voor de terroristische aanslagen voltooid werd. Zonder die aanslagen had je de film, waarin grof gebekt straatschoffie Chris Rock tegen wil en dank in de spionagewe- reld belandt onder leiding van de door de wol geverfde CIA- agent Anthony Hopkins, nog kunnen afdoen als een bij vla gen amusante, maar oneven wichtige actiekomedie. Nu de wereld er echter zo bij ligt als het geval is, voelt het ongemak kelijk aan. Op het ene moment worden er allerlei grappen en Maar ondanks een voortjakke rende plot, een flitsende monta ge en imposante hoeveelheid luide knallen blijft de voor het genre noodzakelijke lichtheid achterwege. Dat is funest voor je beleving, want eenBruckhei- merfilm moet je ondergaan als een rit in een achtbaan. Bad Company doet eerder denken aan een verblijf in een kermisat tractie die je niet helemaal ver trouwt. Zitten die schroeven wel goed vast? Vliegt het karre- grollen gemaakt over Rocks on beholpen pogingen om zich aan te passen aan de werkwijze van de Amerikaanse inlichtingen dienst, om enkele scènes later te worden afgewisseld door uitge sproken duistere scènes met een serieuze vaderlandslievende ondertoon. Het rare is dat zo'n terrorismeplot er voor 11 sep tember nog nauwelijks toedeed. Het is niet meer dan een aanlei ding om de helden en de slech teriken op scherp te zetten. Nu krijgt dit ondergeschikte piot element echter een gewicht dat het niet verdient. Bruckheimer heeft een lekkere escapistische popcornfilm wil len maken, in de geest van eer dere succesnummers als 'The Rock' en 'Enemy of the state'. tje niet uit de bocht? Als toe schouwer ben je, kortom, meer bezig met de constructie van de film dan goed is voor dit type vermaak. Dat maakt het vooral lastig om de vele toevalligheden en onwaarschijnlijkheden in het verhaal door de vingers te zien. Tot overmaat van ramp bieden hoofdrolspelers Rock en Hopkins onvoldoende tegen wicht. De komiek en de routi nier doen hun werk, maar het echte vuurwerk blijft jammer lijk uit. Fritz de Jong Bad Company: regie Joel Schuma cher, met Anthony Hopkins, Chris Rock, Matthew Marsh, Gabriel Macht. Te zien in Cine City Vlissin- gen en Roxy Bergen op Zoom. Chris Rock in de film waarin New York wordt bedreigd met een nucleaire aanslag. Advertentie: 'Mannen ge zocht voor een gevaarlijke reis. Lage lonen. Bittere kou. Lange donkere maanden. Con stant gevaar. Veilige terugkeer onzeker. Eer en erkenning bij succes.' Daarop meldden zich 27 stoere mannen die er wel wat voor voelden om samen met de toen al legendarische ontdek kingsreiziger Sir Ernest Shack- leton naar Antarctica af te rei zen om het continent te voet over te steken. Op 1 augustus 1914 gaan ze met het expeditieschip de Enduran ce op weg. Begin december ko men ze het eerste pakijs tegen, half januari 1915 is het hele schip door ijs ingesloten en drijft het alsmaar zuidelijker af. Het is het begin van een angst aanjagend avontuur dat pas ruim anderhalf jaar later met een onwaarschijnlijk happy end afloopt. Wat die 28 mannen allemaal hebben meegemaakt, is bijna aan den lijve te ondervinden bij het zien van de overweldigende IMAX-film Expeditie naar de Zuidpool, Shackleton's Antarc tic Adventure, die in 1999 en 2001 op de Zuidpool is gescho ten. Daarbij is op ingenieuze wijze gebruikt gemaakt van het authentieke foto- en filmmate riaal van het toenmalige Au stralische expeditielid Frank Hurley. Zwart-wit foto's komen plotseling in kleur tot leven. Aan alles is gedacht. Van de pot ten, de pannen, de oorspronke lijke Burberry-kleding, de sloe pen, overal zijn replica's van gemaakt, zodat het zo echt mo gelijk wordt. Maandenlang vertoefden de 28 mannen op en rond de Enduran ce. Timmerman Chippy McNeish bouwde zo comforta bel mogelijke woonkamers, die al snel de bijnaam De Ritz kre gen. Shackleton zette alle man nen, zowel de professoren als de vissers die waren meegegaan, aan het werk om het moreel hoog te houden. De zeventig sle dehonden die ze hadden meege nomen waren hun beste speel kameraadjes. Toen in oktober het ijs begon te smelten, kwam het schip niet vrij, integendeel, het werd door het ijs verbrijzeld. Op het ijs werd een nieuw kamp ingericht, Kamp Geduld. Pas vijf maanden later konden de mannen hun drie reddingsboten te water laten om te pogen een veilig heenkomen op het vaste land te vinden. Na vier dagen ploeteren in de hoge, ijskoude zee wisten ze Elephant Eiland te bereiken, waar ze wederom een De Endurance nadert de Zuidpool. tocht' was tot een wonderbaar lijk goed einde gebracht. Het veertigkoppige IMAX- team heeft, met gevaar voor ei gen leven, Shackletons tocht helemaal nagemaakt, tot en met de oversteek van South George Eiland, die in 2001 werd overge daan door drie van de méést vooraanstaande bergbeklim mers van dit moment, Reinhold Messner, Conrad Anker en Stephan Venables. Goed ge kleed, fit en weldoorvoed deden zij de oversteek niet in 36 uur, maar in drie dagen. Na afloop waren ze alle drie vol bewonde ring voor Shackleton. „Het ver haal van Shackleton", zei Mess ner, „zou in deze tijd nimmer mogelijk zijn geweest. Ik denk dat avonturen als deze zelfs niet meer voor te stellen zijn." Dat het IMAX-team erin ge slaagd is om deze film tot een goed einde te brengen - bij de opnames ging onder meer een van de reddingbootreplica's verloren - is op zich een presta tie. Al ontbreekt het een beetje aan de 'echte' IMAX-effecten (zelf bijvoorbeeld zeeziek worden bij het bekijken van de film), de beelden van het ruige land schap, de hoge zeeën, de ijsber gen, de sneeuw- en gletsjervel- den, dwingen respect af en zijn ronduit fascinerend. Aly Knol Expeditie naar de Zuidpool: te zien- in het Omniversum in Den Haag. kamp opzetten. Shackleton vat te nu het plan op om met vijf man in de grootste sloep, de Ja mes Caird, te proberen het 1200 kilometer verderop gelegen South George Eiland te berei ken, waar een Noors walvissta tion was gevestigd. De James Caird werd grondig verbouwd en het zestal stak van wal voor wat een bijna onmogelijke op gave leek. Golven zo hoog als flatgebouwen en zelfs een or kaan teisterden de bemanning maar als een wonder wist de ka pitein van de Endurance, Frank Worseley, na zeventien dagen South George Eiland te vinden. Maar opnieuw was er tegenslag. Ze waren aan de andere kant van het eiland geland en moes ten nog 45 kilometer te voet over met ijs en sneeuw bedekte ber gen en verraderlijke gletsjers pleten om het walvisstation te bereiken. Shackleton toog er met twee man op uit en in een onvoorstelbare marathonloop van 36 uur wisten ze hun red ders te bereiken. De stoomfluit van het walvisstation die ze hoorden, was het eerste teken van beschaving sinds zeventien maanden. Na drie mislukte po gingen wist. Shackleton op 30 augustus 1916 terug te keren naar de achtergebleven mannen op Elephant Eiland. Vlakbij de kust telde hij hen vanuit de verte en kon triomfantelijk melden: „Ze zijn er allemaal, schipper. Ze zijn allemaal veilig." De langste en zwaarste 'survival- Het spreekwoord wil dat één zwaluw nog geen zomer maakt. De filmtitel Une Hiron- delle A Fait Le Printemps be weert dat zo'n vogeltje wél vol doende is om een nieuwe lente aan te kondigen. Het is typerend voor de optimis tische toon die debuterend re gisseur Christian Carion aan slaat in het door hem zelf geschreven verhaal over San- drine, een stadsbewoonster die boer wil worden. De door Mathilde Seignier ver tolkte dertiger geeft de brui aan haar hectische bestaan in Parijs en koopt een geitenfokkerijtje op het Franse platteland. De vo rige eigenaar, een door knorre pot Michel Serrault gespeelde weduwnaar, blijft nog een tijdje als huurder op de boerderij wo nen. Sceptisch kijkt hij toe, terwijl Sandrine naar alternatieven zoekt om de geitenhoederij ren dabel te maken. Zijn trots weer houdt hem er echter van om haar te complimenteren met de succesjes die ze boekt. Pas wan neer hij inziet dat ze het boeren- hart werkelijk op de goede plaats heeft kloppen, groeit het wederzijdse respect tussen de achterdochtige oude boer en de idealistische jonge vrouw. De verschillen tussen stad en platteland zijn door Carion vet aangezet. De overweldigende landschapsopnamen van het berggebied Rhóne-Alpes con trasteren sterk met enkele scè nes die zich in Parij s afspelenIn de grote stad is het vies, lawaai erig en druk. Op het platteland daarentegen staan de mensen dicht bij de natuur en woedt in alle j aargetij den de stri j d om het bestaan. Het is maar goed dat Serrault en Seignier als geroutineerde ac teurs nog wat reliëf weten aan te brengen in hun broze onderlin ge verhouding, anders zou Ca- rions pastorale lofzang op het boerenbestaan nauwelijks te harden zijn. Gelukkig staan de meeste bio scopen in steden. Ondergete kende had na afloop van de in zij n eigen sereniteit verdrinken de film namelijk een onbe dwingbare behoefte om de lucht van asfalt en uitlaatgassen op te snuiven. Fritz de Jong TJne Hirondelle A Fait Le Prin temps: regie Christian Carion, met Mathilde Seignier, Michel Serrault, Jean-Paul Roussillon, Frédéric Pierrot, te zien in Schuttershofthea ter Middelburg (vr. 19.30 u., za. 22.00 u. en di. 20.00 u.). Mathilde Seignier als Sandrine, die haar hectische bestaan in Parijs ver ruilt voor een leven op het platte land. De school heet John Hughes High, en daarmee brengen de makers van Not Another Teen Movie een saluut aan de re gisseur die met The Breakfast Club in de jaren tachtig een golfje van bezienswaardige tie nerfilms veroorzaakte. Regis seur Joel Gallen en zijn vijf sce narioschrijvers verwarren die betrekkelijk realistische kome dies echter met de vrolijke pu- berpulp van x-ecenter datum. Meer dan door de films van Hughes hebben zij zich laten in spireren door American Pie. De opening laat daar geen mis verstand over bestaan. Een meisje van het type 'bril, dus geen vriendje' (Chyler Leigh) behelpt zich op de ochtend van haar ver j aardag met een buiten gewoon levendige vibrator. En j a wel, op het moment van klaar komen stormt de hele familie met de allerhartelijkste geluk wensen binnen. Op het John Hughes High moet zij zich staande houden tussen voornamelijk zwakzinnige pu bers die maar aan één ding den ken. De mooie jongen van de klas (Chris Evans) wordt door de meisjes met ondergoed beko geld, en de onvermijdelijke drie sukkels zweren dat ze 'het' voor het einde van het schooljaar ge daan zullen hebben. Pas wan neer een exotische buitenlandse studente geheel naakt op het to neel verschijnt, krijgen we het gevoel dat die wel heel stevig neergezette karikaturen ver moedelijk opzet zijn. Not Another. Teen Movie is een parodie op een genre dat in feite zelf al een parodie is. Joel Gal len, maker van tv-films als Mis sion Improbable en Sex and the Matrix, heeft zich daar niet door uit het veld laten slaan en gebruikt domweg het allereen voudigste recept voor een persi flage. Je citeert wat, je over drijft wat, en klaar is kees! Er wordt nu dus seks bedreven met twee appeltaarten, schetenhu- mor is uitbundig vertegenwoor digd, een cheerleader met Tour- ette roept schunnige dingen en we kunnen griezelen van tongen met een (letterlijk) oude vrijster. Tussen die overdaad aan melig heid valt ook wel eens iets aar digs te noteren. Een uitzinnige musicalscène laat een glimp zien van de film die Not Another Teen Movie helaas niet gewor den is. Een van de meest geslaagde momenten is de ver- plichte romantische ontkno ping op het vliegveld. Onder het kritisch oog van Molly Rmg- wald komt het daar tot een vruchtbaar hergebruik van tek sten uit al die andere films die als voorbeeld dienden. Leo Bankersen Not Another Teen Movie: regie Joel Gallen, met Chyler Leigh, Chris EvansJaime Pres sly. Te zien in Cine City Vlissingen en Cinemactueel Bergen op Zoom. Een kwart eeuw na zijn dood is Elvis Presley nog springlevend. Zijn nummer 'A Little Less Conversation' domineert de internationale hitlijsten, in de bewerking van J(unltie)XL. Daarnaast spelen zijn lied jes een prominente rol in Lilo Stitch, een animatiefilm die met een eerste weekendre cette van 38 miljoen dollar op weg lijkt om het grootste Disney-succes te worden sinds The Lion King. Hoofdpersoon Lilo is een vijfjarig Hawai- iaans weesmeisje dat het liefst de godganse dag zou meezingen met de onverbiddelijke hits van The King. Wanneer zij het vreemde wezen Stitch onder haar hoede krijgt, pro beert ze ook hem op te leiden tot Elvis-imi tator. De meeste mensen zouden toch echt heel anders met Stitch omgaan, want in de adembenemende openingsscène blijkt dat we hier te maken hebben met een genetisch gemanipuleerd ruimtewezen, dat ernstig agressief gedrag vertoont. De even naïeve als koppige Lilo probeert deze buitenaardse pitbull echter op te voeden als een huisdier (maar dan dus eentje dat het in zich heeft om Elvis te imiteren). De zaken worden gecom pliceerd wanneer de makers van Stitch het wezen achterna jagen. Er valt een duidelijke parallel te trekken met Steven Spielbergs klassieker E.T., waarin eveneens een ruimtewezen werd op gejaagd door harteloze volwassenen, en waarin eveneens een hechte vriendschap ontstaat tussen een alien en een eenzaam mensenkind. Maar waar Spielberg vooral effectief op de traanklieren mikte, daar moet deze lekker ouderwets geanimeerde film het met name hebben van de lachVoor al het contrast tussen de sereen bewegende bewoners van Hawaii, en de hyperactieve bewegingen van ongeleid projectiel Stitch geeft aanleiding tot vele komische situaties. Hoewel het er gelukkig niet zo dik wordt op gelegd als in de meeste recente Disneyfilms, heeft Lilo Stitch wel degelijk een moraal. Aan het eind van de film heeft Stitch geleerd dat familie niet wordt bepaald door bloed banden, maar door bij wie je je thuisvoelt. Een soortgelijke les leerde het Winnie de Poeh-karaktertje Teigetje eerder al in de charmante, maar beduidend minder recal citrante Tigger Movie. Zijn we hier soms ge tuige van het ontstaan van een alternatieve gezinsmoraal in het anders zo conservatieve Disney-bolwerk? Fritz de Jong Lilo Stitch: regie Dean DeBlois en Chris San ders, met de stemmen van Daveigh Chase, Chris Sanders, Jason Scott Lee, Tia Carrere. Nederlandse versie onder regie van Arnold Gel derman Hilde de Mildt, met de stemmen van Bob van derHouven, Vivian van Huiden, Nurlaila Karim. Leeftijdsindicatie: 6+. Te zien in Cine City Vlissingen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Lilo, het vijfjarig Hawaiiaans weesmeisje vermaakt zich samen meteen vriendin en het ruimtewezen Stitch op de surfplank

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27