PZC
Een boot vol heimwee
23
Champagne Charlie bezingt de PSD
Aznavour in
Nederland
René Verhage
vrijdag 28 juni 2002
Theo de Koning
Sjef Hermans
Champagne Charlie
e klus is in twee maanden geklaard. Westerschelde. Inmiddels zijn veertien
fotografie Lex de Meester
Binnenkort komt een album uit met alle liedjes
Eind april werd de muziekgroep
Champagne Charlie door Omroep
Nederlandstalige nummers opgenomen. Bij tien over de Provinciale Stoombootdiensten in
daarvan zijn videoclips gemaakt. De eerste wordt Zeeland (PSD) en extra geluidsopnamen
Zeeland benaderd met de vraag of ze iets konden donderdag uitgezonden door Omroep Zeeland daartussen. Gitarist Geert de Heer: „Dat noemde
doen met het verdwijnen van de veerboten over de Televisie, daarna volgt er elke week één.
je vroeger een conceptelpee.'
Het wordt met de dag moei
lijker te omschrijven wat
voor groep Champagne Charlie
precies is. De Heer, zanger/gita
rist Sjef Hermans, bassist René
Verhage en drummer Peter Len
selink komen van Walcheren,
gitarist Theo de Koning woont
inTerneuzen. Dat betekent dat
de veerboot een rol speelt in het
bestaan van de band. Niet voor
niets heet het enige nummer dat
De Koning heeft geschreven
'Stressen naar de boot'. Her
mans: „Hij komt wel eens wat
later op repetities. Spelen we
buiten Zeeland, dan parkeert
hij vaak zijn auto in Bergen op
Zoom. Weet-ie zeker dat hij
's nachts nog thuis kan komen.
Meer dan twintig jaar heeft
Champagne Charlie zich be
kwaamd in de countryblues en
daarmee verwante Amerikaan
se rootsmuziek. Akoestische
muziek op het breukvlak van
jazz, blues en country, stam
mend uit de j aren dertig en veer
tig, zo authentiek mogelijk ge
speeld. Vorig jaar werd daar een
dimensie aan toegevoegd, nadat
directeur Job Zomer van het ge
renommeerde platenlabel Mu
nich Records de groep had aan
gespoord in het Nederlands te
gaan zingen. Dat leidde tot het
album Volle Maan, waarop
Amerikaanse rootsmuziek staat,
met Nederlandse teksten. De
deal met Munich Records heeft
Champagne Charlie landelijk
zoveel bekendheid gegeven dat
de groep dit jaar is uitgenodigd
voor het North Sea Jazz Festi
val. „Daar spelen we onze En
gelstalige nummers, hoor", ver
zekert Hermans. „Als we daar
onze Nederlandstalige num
mers spelen, vragen ze zich af
wat ze nu toch in huis hebben
gehaald."
Door Volle Maan heeft met na
me tekstschrijver Hermans de
smaak wel te pakken gekregen.
„Het Nederlands staat dichter
bij me dan het Engels. Dat
stimuleert me in het tekstschrij
ven. Ik hoef er geen woorden
boek bij te pakken en toch
beschik ik over verschillende
uitdrukkingen om te zeggen wat
ik wil zeggen." Wat niet bete
kent dat het tekstschrijven er
gemakkelijker op is geworden,
meent De Heer. „Je wordt op elk
woord afgerekend. Alles moet
verstaanbaar zijn en het moet
ergens op slaan. In een blues
nummer kom je er nog wel mee
weg als je iets kreunt van: Got
up this morning, my baby left
me, I feel so lonesome, I've got
the blues. In het Nederlands
komt er meer bij kijken."
Desondanks was Champagne
Charlie na Volle Maan onzeker
over de koers die moest worden
gevaren. Vei'der in het Neder
lands of weer terug in het En
gels? De Heer: „Dat was de
discussie die we in de band voer
den. Moeten we terug naar de
Amerikaanse muziek? Veel van
onze oude fans wilden dat, maar
met de Nederlandstalige mu
ziek hadden we ook veel nieuwe
fans gewonnen. Toen kwam het
verzoek van het Regionaal Pe
dagogisch Centrum Zeeland of
we voor de Maand van de Vrij
heid een project voor kinderen
wilden doen. Meteen was de dis
cussie klaar. Tegen dat soort
dingen zeg je geen nee."
In no time werd, als onderdeel
van een lespakket voor de
Zeeuwse basisscholen, de cd Al
lemaal anders opgenomen. In de
studio van Omroep Zeeland,
met Jakko van der Heijden en
Mike van der Beemt als geluids
technici/producers. Van het een
kwamhet ander. Hermans: „Jan
Willem Antheunisse van Om
roep Zeeland was voor televisie
programma's over de laatste zo
mer van de veerboot in Zeeland
op zoek naar liedjes. 'Ken jij
liedjes over de veerboot?', vroeg
hij me. Ik ken er wel wat van Pe
ter Dieleman en Engel Rein-
houdt, maar ik attendeerde hem
erop dat wij ze zelf ook hadden.
Op Volle Maan staat bijvoor
beeld het nummer 'WOV-blues'.
Hij is gaan luisteren en kwam
vervolgens met de vraag of we
niet iets nieuws konden maken.
De kinder-cd hebben we ook
binnen twee maanden bij Om
roep Zeeland gemaakt, met de
zelfde jongens."
Hermans besteedde een vakan-1
tie van twee weken in Frankrijk
aan het schrijven van teksten.
Vooraf had hij met de bandleden
doorgenomen waarover de lied
jes zouden kunnen gaan. „We
zijn bij elkaar gaan zitten, heb
ben ideeën opgeschreven en
daarna nog allerlei dingen
doorgemaild. Ik heb veel op in
ternet gekeken en met allerlei
mensen gepraat, ook met mijn
moeder en mijn vrouw. Alle
maal over hun herinneringen
aan de veerboot. Dat leverde
uiteindelijk kleine verhaaltjes
op, filmpjes, sommige emotio
neel geladen, sommige humo
ristisch, waarin iedereen zich
kan herkennen. Iedereen heeft
wel eens erwtensoep gegeten op
de veerboot."
Indrukwekkend zijn 'Heimwee'
en 'Land van mijn vader', waar-
in Hermans put uit familiever
halen en eigen herinneringen.
'Heimwee' is gebaseerd op de
belevenissen van zijn schoon
moeder die als dienstmeisje
vanuit Oost-Zeeuws-Vlaande-
ren naar Rotterdam vertrok.
Op weg naar haar eerste dienst-
je
Ergens in Rotterdam
Neemt ze de boot in Perkpolder
Onzeker, een beetje bang
Nauwelijks vijftien jaren
Een meisje uit Luntershoek
Haar schamel bezit in een tasje
Een rozenkrans, wat kleren, een
boek
Aan boord begint de heimwee
Valt ook de eerste traan
Precies op haar reisbeschrijving
Ze heeft nog zo ver te gaan
In 'Land van mijn vader' herin
nert Hermans zich hoe hij ach
terop de brommer meeging naar
wielrenwedstrijden in Zeeuws-
Vlaanderen. Zijn vader was nog
niet aan 'de overkant' of hij be
gon Zeeuws-Vlaams te praten.
Hij werd uitbundig en druk,
heel anders dan hij thuis was.
Op de veerboot komt die herin
nering altijd terug. Dat Her
mans' vader nog maar enkele
maanden geleden is overleden,
maakt het lied extra geladen.
Als de veerboten straks hebben
plaatsgemaakt voor de Wester-
scheldetunnel, beseft hij, wordt
de weg naar het verleden afge
sloten.
Al die momenten
Vervagen tot m'n spijt
Als ik straks met de auto
Door de Scheldetunnel rijdt
't Land van mijn vader
Bereik je slechts per boot
Niet alle liedjes zijn zo weemoe
dig. In 'Overvaren' worden her
inneringen opgeroepen aan vro
lijke uitstapjes als jongen op de
fiets Gewapend met een beu-
gelfles champagnepils van
Wemco'), in 'De boot van tien
voor zes' is een stiekeme ver
liefdheid het onderwerp (De
Heer: „Een geweldige smartlap.
Dat wordt de nieuwe 'Als de
klok van Arnemuiden'"), 'De
mannen van de boot' is een tra
ditionele worksong (met gie
rend spel van De Heer op de lap
steel guitar) over het PSD-per
soneel en 'Vlissingen Skyline'
(in John Hiatt-stijl) gaat over
het bijna-thuis-gevoel van Wal-
chenaren op de terugweg van
vakantie.
Champagne Charlie blikt ook
vooruit op het veerbootloze
tijdperk. 'Uitverkoop' gaat over
de site www.ferriesforsale.com
waarop de PSD zijn schepen
aanbiedt en er is een nummer
getiteld 'Laatste afvaart':
Met één druk op de knop
Sta je in de rooksalon
Schuifelend naar voren
In de wachtrij voor 't buffet
Voor een laatste erwtensoep
Of een broodje kroket
In 'PSD-blues' wordt zelfs al te
ruggeblikt op de tijd dat de
veerdienst nog bestond.
Hier was ooit het veerplein
Kon je naar de overkant
Hier heb ik vaak de boot gemist
Ben ik in de mist gestrand
Lang geleden - mooie jaren
Toen je hier kon overvaren
Op de dubbeldekkers
Van de PSD
Muzikaal is het PSD-project
zeer gevarieerd, van blues en
folk tot tango en calypso, zon
der dat de herkenbaarheid van
Champagne Charlie verloren
gaat. De groep hoopt alle liedjes
zo snel mogelijk op cd uit te
brengen (werktitel: De laatste
afvaart). Dat zou het debuut be
tekenen van PSD-directeur Ha
rold Thomaes. Net als enkele
personeelsleden van Omroep
Zeeland is hij geronseld voor
wat achtergrondzang. „Hij
heeft een hele avond in de studio
in Oost-Souburg meegeluisterd,
af en toe met het kippenvel op
zijn armen", vertelt Hermans.
„In de geluidswagen zat hij vol
op mee te zingen. 'Kom er dan
maar bij staan', zeiden wij. Hij
vond het prachtig. Om half één
's nachts ging hij naar huis. 'Ik
zal nog lang zingen onderweg',
zei hij bij het afscheid."
Ernstjan Rozendaal
Vanaf 4 juli zendt Omroep Zeeland
Televisie elke donderdag een clip uit
van één van de PSD-liedjes van
Champagne Charlie (wordt elk uur
herhaald). Omdat de reeks van 29
augustus tot en met 12 september
wordt onderbroken vanwege uit
zendingen over het Zeeland Nazo
mer Festival en Film by the Sea is de
tiende en laatste clip te zien op 26
september.
Vrijdag 12 juli speelt Champagne
Charlie op het North Sea Jazz Festi
val, in de Entreezaal van het Con
gresgebouw in Den Haag. Aanvang:
21.45 uur. C
Na het overlijden van Char
les Trenet en Gilbert Bé-
caud is Charles Aznavour de
laatste levende van een wereld
beroemde generatie Franse
chansonniers. Hij is bezig aan
zijn laatste wereldtournee. Na
Engeland en Canada bezoekt hij
komend najaar Nederland voor
concerten in Amsterdam, Rot
terdam, Den Haag en Breda.
Deze week kwam hij even over
gevlogen uit Parijs om een uur
tje de pers te woord te staan.
Voor de 78-jarige Charles Azna
vour lijkt elke minuut kostbaar.
De levende legende zit klaar in
suite 535 van het Hilton Hotel
op Schiphol. De grote kleine
man (1,61 meter) ziet er goed uit
lijkt tien jaar jonger. Dun grijs
haar, volle zwarte wenkbrau
wen. Licht zomercolbert, blauw
overhemd. En zeer relaxt. Hij
lacht regelmatig zijn onbezorg
de lach.
- Dit is uw laatste wereldtour
nee. Waarom
„Laat ik zeggen, er is zeventig
procent kans dat dit inderdaad
mijn laatste tour is. En voor der
tig procent geldt misschien.
Maar ik ben wel vrij zeker dat
dit de laatste keer wordt dat ik
in Nederland optreed. Er zijn
veel landen te bezoeken. Ik wil
dat niet allemaal achter elkaar
doen, dus zo'n laatste tour kost
drie, vier jaar. Daarna is het niet
meer verantwoord om nog het.
toneel op te gaan, denk ik. Ik
stop niet maar het is wel tijd om
te stoppen. Op een dag heb je de
leeftijd bereikt dat je redelijker
wijs niets anders kunt doen dan
je definitief terugtrekken. Ik
heb mijn vak altijd heel serieus
genomen. Ik check altijd of mijn
stem nog steeds hetzelfde is en
mijn opkomst nog soepel gaat.
De dag dat dat een beetje moei
lijker gaat, stop ik onmiddellijk,
ook als ik nog contracten heb.
Het belangrijkste is een goede
herinnering achter te laten in de
hoofden van het publiek."
- Wat kan het Nederlandse pu
bliek bij de concerten in septem
ber en oktober verwachten?
„Niets. Wat kunnen ze nou ver
wachten van mij? Als ze komen
om iets met vuur en speciale ef
fecten te zien, kunnen ze beter
thuis blijven. Ik ben een zanger,
ik gebruik niets anders dan mijn
stemHet is geen showhet is een
recital. Met muziek en gebaren
maar niets meer dan vroeger.
Mensen moeten niet denken dat
ik veranderd ben, vergeet het.
Als ze komen voor dezelfde man
met dezelfde kwaliteit, welkom.
Ik zing oude en nieuwe chan
sons. Ik heb veel chansons
opnieuw gearrangeerd, dus de
manier waarop ik ze zing is wel
anders."
- Wat zijn uw andere bezigheden
nog tegenwoordig? Komt er bij
voorbeeld een vervolg op uw
biografie van 1970 die stopt bij
het succes in de jaren vijftig?
„Ja, ik schrijf daaraan. Met dit
verschil dat vroeger mijn ver
haal herschreven werd en het in
een taal verscheen die niet de
mijne was. Nu wordt het mijn
verhaal in mijn taal, mijn eigen
manier van mezelf uitdrukken.
- Volgens critici van onlangs ge
geven concerten in Montreal
heeft uw stem nog niets aan
kracht verloren. Hoe kan dat?
„Dat weet ik niet. Ja dat weet ik
wél. Ik leid een zeer gediscipli
neerd leven tegenwoordig, heel
anders dan vroeger. Ik ga niet uit
's avonds, ik eet niet meer dan
twee maaltijden per dag, meest
al alleen ontbijt en lunch. Als ik
soms een diner heb, lunch ik
niet. Ik rookte vroeger drie pak
jes Gauloises per dag, nu hoog
uit vijf sigaretten of sigaren per
maand. En ik drink niet veel, al
leen wijn bij het eten."
- De belangrijkste thema's in uw
chansons zijn liefde, dood, het
verleden en vriendschap. Wat
vindt u terugkijkend het be
langrijkste?
„De relatie tussen mensen, de
kinderen en geëngageerde on
derwerpen als moeilijke jeugd,
homoseksualiteit, oorlog,
drugs. Ik ben het niet eens met
het drugsbeleid in Nederland.
Ik ben tegen drugs omdat som
mige mensen niet sterk genoeg
zijn om daarmee om te gaan. Ik
heb vrienden die daar proble
men mee hebben in hun familie.
Ik heb er twee of drie liederen
over geschreven. Ik ben niet ie
mand die zegt 'doe dit wel en dat
niet' maar ik leg iets uit. Je kunt
eruit halen wat je wilt. Ik geef
geen lessen aan de mensen."
René van der Velden
Concerten Charles Aznavour: Con
certgebouw Amsterdam (29 septem
ber), Chassé Theater in Breda (30
september), De Doelen in Rotter
dam (2 oktober) en het Nederlands
Congresgebouw in Den Haag (15 ok-
--tob er).