PZC Een boot vol heimwee 23 Champagne Charlie bezingt de PSD Aznavour in Nederland René Verhage vrijdag 28 juni 2002 Theo de Koning Sjef Hermans Champagne Charlie e klus is in twee maanden geklaard. Westerschelde. Inmiddels zijn veertien fotografie Lex de Meester Binnenkort komt een album uit met alle liedjes Eind april werd de muziekgroep Champagne Charlie door Omroep Nederlandstalige nummers opgenomen. Bij tien over de Provinciale Stoombootdiensten in daarvan zijn videoclips gemaakt. De eerste wordt Zeeland (PSD) en extra geluidsopnamen Zeeland benaderd met de vraag of ze iets konden donderdag uitgezonden door Omroep Zeeland daartussen. Gitarist Geert de Heer: „Dat noemde doen met het verdwijnen van de veerboten over de Televisie, daarna volgt er elke week één. je vroeger een conceptelpee.' Het wordt met de dag moei lijker te omschrijven wat voor groep Champagne Charlie precies is. De Heer, zanger/gita rist Sjef Hermans, bassist René Verhage en drummer Peter Len selink komen van Walcheren, gitarist Theo de Koning woont inTerneuzen. Dat betekent dat de veerboot een rol speelt in het bestaan van de band. Niet voor niets heet het enige nummer dat De Koning heeft geschreven 'Stressen naar de boot'. Her mans: „Hij komt wel eens wat later op repetities. Spelen we buiten Zeeland, dan parkeert hij vaak zijn auto in Bergen op Zoom. Weet-ie zeker dat hij 's nachts nog thuis kan komen. Meer dan twintig jaar heeft Champagne Charlie zich be kwaamd in de countryblues en daarmee verwante Amerikaan se rootsmuziek. Akoestische muziek op het breukvlak van jazz, blues en country, stam mend uit de j aren dertig en veer tig, zo authentiek mogelijk ge speeld. Vorig jaar werd daar een dimensie aan toegevoegd, nadat directeur Job Zomer van het ge renommeerde platenlabel Mu nich Records de groep had aan gespoord in het Nederlands te gaan zingen. Dat leidde tot het album Volle Maan, waarop Amerikaanse rootsmuziek staat, met Nederlandse teksten. De deal met Munich Records heeft Champagne Charlie landelijk zoveel bekendheid gegeven dat de groep dit jaar is uitgenodigd voor het North Sea Jazz Festi val. „Daar spelen we onze En gelstalige nummers, hoor", ver zekert Hermans. „Als we daar onze Nederlandstalige num mers spelen, vragen ze zich af wat ze nu toch in huis hebben gehaald." Door Volle Maan heeft met na me tekstschrijver Hermans de smaak wel te pakken gekregen. „Het Nederlands staat dichter bij me dan het Engels. Dat stimuleert me in het tekstschrij ven. Ik hoef er geen woorden boek bij te pakken en toch beschik ik over verschillende uitdrukkingen om te zeggen wat ik wil zeggen." Wat niet bete kent dat het tekstschrijven er gemakkelijker op is geworden, meent De Heer. „Je wordt op elk woord afgerekend. Alles moet verstaanbaar zijn en het moet ergens op slaan. In een blues nummer kom je er nog wel mee weg als je iets kreunt van: Got up this morning, my baby left me, I feel so lonesome, I've got the blues. In het Nederlands komt er meer bij kijken." Desondanks was Champagne Charlie na Volle Maan onzeker over de koers die moest worden gevaren. Vei'der in het Neder lands of weer terug in het En gels? De Heer: „Dat was de discussie die we in de band voer den. Moeten we terug naar de Amerikaanse muziek? Veel van onze oude fans wilden dat, maar met de Nederlandstalige mu ziek hadden we ook veel nieuwe fans gewonnen. Toen kwam het verzoek van het Regionaal Pe dagogisch Centrum Zeeland of we voor de Maand van de Vrij heid een project voor kinderen wilden doen. Meteen was de dis cussie klaar. Tegen dat soort dingen zeg je geen nee." In no time werd, als onderdeel van een lespakket voor de Zeeuwse basisscholen, de cd Al lemaal anders opgenomen. In de studio van Omroep Zeeland, met Jakko van der Heijden en Mike van der Beemt als geluids technici/producers. Van het een kwamhet ander. Hermans: „Jan Willem Antheunisse van Om roep Zeeland was voor televisie programma's over de laatste zo mer van de veerboot in Zeeland op zoek naar liedjes. 'Ken jij liedjes over de veerboot?', vroeg hij me. Ik ken er wel wat van Pe ter Dieleman en Engel Rein- houdt, maar ik attendeerde hem erop dat wij ze zelf ook hadden. Op Volle Maan staat bijvoor beeld het nummer 'WOV-blues'. Hij is gaan luisteren en kwam vervolgens met de vraag of we niet iets nieuws konden maken. De kinder-cd hebben we ook binnen twee maanden bij Om roep Zeeland gemaakt, met de zelfde jongens." Hermans besteedde een vakan-1 tie van twee weken in Frankrijk aan het schrijven van teksten. Vooraf had hij met de bandleden doorgenomen waarover de lied jes zouden kunnen gaan. „We zijn bij elkaar gaan zitten, heb ben ideeën opgeschreven en daarna nog allerlei dingen doorgemaild. Ik heb veel op in ternet gekeken en met allerlei mensen gepraat, ook met mijn moeder en mijn vrouw. Alle maal over hun herinneringen aan de veerboot. Dat leverde uiteindelijk kleine verhaaltjes op, filmpjes, sommige emotio neel geladen, sommige humo ristisch, waarin iedereen zich kan herkennen. Iedereen heeft wel eens erwtensoep gegeten op de veerboot." Indrukwekkend zijn 'Heimwee' en 'Land van mijn vader', waar- in Hermans put uit familiever halen en eigen herinneringen. 'Heimwee' is gebaseerd op de belevenissen van zijn schoon moeder die als dienstmeisje vanuit Oost-Zeeuws-Vlaande- ren naar Rotterdam vertrok. Op weg naar haar eerste dienst- je Ergens in Rotterdam Neemt ze de boot in Perkpolder Onzeker, een beetje bang Nauwelijks vijftien jaren Een meisje uit Luntershoek Haar schamel bezit in een tasje Een rozenkrans, wat kleren, een boek Aan boord begint de heimwee Valt ook de eerste traan Precies op haar reisbeschrijving Ze heeft nog zo ver te gaan In 'Land van mijn vader' herin nert Hermans zich hoe hij ach terop de brommer meeging naar wielrenwedstrijden in Zeeuws- Vlaanderen. Zijn vader was nog niet aan 'de overkant' of hij be gon Zeeuws-Vlaams te praten. Hij werd uitbundig en druk, heel anders dan hij thuis was. Op de veerboot komt die herin nering altijd terug. Dat Her mans' vader nog maar enkele maanden geleden is overleden, maakt het lied extra geladen. Als de veerboten straks hebben plaatsgemaakt voor de Wester- scheldetunnel, beseft hij, wordt de weg naar het verleden afge sloten. Al die momenten Vervagen tot m'n spijt Als ik straks met de auto Door de Scheldetunnel rijdt 't Land van mijn vader Bereik je slechts per boot Niet alle liedjes zijn zo weemoe dig. In 'Overvaren' worden her inneringen opgeroepen aan vro lijke uitstapjes als jongen op de fiets Gewapend met een beu- gelfles champagnepils van Wemco'), in 'De boot van tien voor zes' is een stiekeme ver liefdheid het onderwerp (De Heer: „Een geweldige smartlap. Dat wordt de nieuwe 'Als de klok van Arnemuiden'"), 'De mannen van de boot' is een tra ditionele worksong (met gie rend spel van De Heer op de lap steel guitar) over het PSD-per soneel en 'Vlissingen Skyline' (in John Hiatt-stijl) gaat over het bijna-thuis-gevoel van Wal- chenaren op de terugweg van vakantie. Champagne Charlie blikt ook vooruit op het veerbootloze tijdperk. 'Uitverkoop' gaat over de site www.ferriesforsale.com waarop de PSD zijn schepen aanbiedt en er is een nummer getiteld 'Laatste afvaart': Met één druk op de knop Sta je in de rooksalon Schuifelend naar voren In de wachtrij voor 't buffet Voor een laatste erwtensoep Of een broodje kroket In 'PSD-blues' wordt zelfs al te ruggeblikt op de tijd dat de veerdienst nog bestond. Hier was ooit het veerplein Kon je naar de overkant Hier heb ik vaak de boot gemist Ben ik in de mist gestrand Lang geleden - mooie jaren Toen je hier kon overvaren Op de dubbeldekkers Van de PSD Muzikaal is het PSD-project zeer gevarieerd, van blues en folk tot tango en calypso, zon der dat de herkenbaarheid van Champagne Charlie verloren gaat. De groep hoopt alle liedjes zo snel mogelijk op cd uit te brengen (werktitel: De laatste afvaart). Dat zou het debuut be tekenen van PSD-directeur Ha rold Thomaes. Net als enkele personeelsleden van Omroep Zeeland is hij geronseld voor wat achtergrondzang. „Hij heeft een hele avond in de studio in Oost-Souburg meegeluisterd, af en toe met het kippenvel op zijn armen", vertelt Hermans. „In de geluidswagen zat hij vol op mee te zingen. 'Kom er dan maar bij staan', zeiden wij. Hij vond het prachtig. Om half één 's nachts ging hij naar huis. 'Ik zal nog lang zingen onderweg', zei hij bij het afscheid." Ernstjan Rozendaal Vanaf 4 juli zendt Omroep Zeeland Televisie elke donderdag een clip uit van één van de PSD-liedjes van Champagne Charlie (wordt elk uur herhaald). Omdat de reeks van 29 augustus tot en met 12 september wordt onderbroken vanwege uit zendingen over het Zeeland Nazo mer Festival en Film by the Sea is de tiende en laatste clip te zien op 26 september. Vrijdag 12 juli speelt Champagne Charlie op het North Sea Jazz Festi val, in de Entreezaal van het Con gresgebouw in Den Haag. Aanvang: 21.45 uur. C Na het overlijden van Char les Trenet en Gilbert Bé- caud is Charles Aznavour de laatste levende van een wereld beroemde generatie Franse chansonniers. Hij is bezig aan zijn laatste wereldtournee. Na Engeland en Canada bezoekt hij komend najaar Nederland voor concerten in Amsterdam, Rot terdam, Den Haag en Breda. Deze week kwam hij even over gevlogen uit Parijs om een uur tje de pers te woord te staan. Voor de 78-jarige Charles Azna vour lijkt elke minuut kostbaar. De levende legende zit klaar in suite 535 van het Hilton Hotel op Schiphol. De grote kleine man (1,61 meter) ziet er goed uit lijkt tien jaar jonger. Dun grijs haar, volle zwarte wenkbrau wen. Licht zomercolbert, blauw overhemd. En zeer relaxt. Hij lacht regelmatig zijn onbezorg de lach. - Dit is uw laatste wereldtour nee. Waarom „Laat ik zeggen, er is zeventig procent kans dat dit inderdaad mijn laatste tour is. En voor der tig procent geldt misschien. Maar ik ben wel vrij zeker dat dit de laatste keer wordt dat ik in Nederland optreed. Er zijn veel landen te bezoeken. Ik wil dat niet allemaal achter elkaar doen, dus zo'n laatste tour kost drie, vier jaar. Daarna is het niet meer verantwoord om nog het. toneel op te gaan, denk ik. Ik stop niet maar het is wel tijd om te stoppen. Op een dag heb je de leeftijd bereikt dat je redelijker wijs niets anders kunt doen dan je definitief terugtrekken. Ik heb mijn vak altijd heel serieus genomen. Ik check altijd of mijn stem nog steeds hetzelfde is en mijn opkomst nog soepel gaat. De dag dat dat een beetje moei lijker gaat, stop ik onmiddellijk, ook als ik nog contracten heb. Het belangrijkste is een goede herinnering achter te laten in de hoofden van het publiek." - Wat kan het Nederlandse pu bliek bij de concerten in septem ber en oktober verwachten? „Niets. Wat kunnen ze nou ver wachten van mij? Als ze komen om iets met vuur en speciale ef fecten te zien, kunnen ze beter thuis blijven. Ik ben een zanger, ik gebruik niets anders dan mijn stemHet is geen showhet is een recital. Met muziek en gebaren maar niets meer dan vroeger. Mensen moeten niet denken dat ik veranderd ben, vergeet het. Als ze komen voor dezelfde man met dezelfde kwaliteit, welkom. Ik zing oude en nieuwe chan sons. Ik heb veel chansons opnieuw gearrangeerd, dus de manier waarop ik ze zing is wel anders." - Wat zijn uw andere bezigheden nog tegenwoordig? Komt er bij voorbeeld een vervolg op uw biografie van 1970 die stopt bij het succes in de jaren vijftig? „Ja, ik schrijf daaraan. Met dit verschil dat vroeger mijn ver haal herschreven werd en het in een taal verscheen die niet de mijne was. Nu wordt het mijn verhaal in mijn taal, mijn eigen manier van mezelf uitdrukken. - Volgens critici van onlangs ge geven concerten in Montreal heeft uw stem nog niets aan kracht verloren. Hoe kan dat? „Dat weet ik niet. Ja dat weet ik wél. Ik leid een zeer gediscipli neerd leven tegenwoordig, heel anders dan vroeger. Ik ga niet uit 's avonds, ik eet niet meer dan twee maaltijden per dag, meest al alleen ontbijt en lunch. Als ik soms een diner heb, lunch ik niet. Ik rookte vroeger drie pak jes Gauloises per dag, nu hoog uit vijf sigaretten of sigaren per maand. En ik drink niet veel, al leen wijn bij het eten." - De belangrijkste thema's in uw chansons zijn liefde, dood, het verleden en vriendschap. Wat vindt u terugkijkend het be langrijkste? „De relatie tussen mensen, de kinderen en geëngageerde on derwerpen als moeilijke jeugd, homoseksualiteit, oorlog, drugs. Ik ben het niet eens met het drugsbeleid in Nederland. Ik ben tegen drugs omdat som mige mensen niet sterk genoeg zijn om daarmee om te gaan. Ik heb vrienden die daar proble men mee hebben in hun familie. Ik heb er twee of drie liederen over geschreven. Ik ben niet ie mand die zegt 'doe dit wel en dat niet' maar ik leg iets uit. Je kunt eruit halen wat je wilt. Ik geef geen lessen aan de mensen." René van der Velden Concerten Charles Aznavour: Con certgebouw Amsterdam (29 septem ber), Chassé Theater in Breda (30 september), De Doelen in Rotter dam (2 oktober) en het Nederlands Congresgebouw in Den Haag (15 ok- --tob er).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 23