Minder Zeeuwen te snel PZC Snel en goedkoop door tunnel Puzzelen met personeel - «Ui Landbouw hecht aan zoet Zoommeer Resten populaire tweedehandsjes Aardappelteler moet ondernemer worden om te overleven 15 Daling met tien procent Nog geen dode in het westen iilill s i. - "V - In - - 1 j Uitspraak kerncentrale uitgesteld Thermphos verhoogt lonen Provincies samen internet op 3VO geeft waardebonnen weg Radio TV Zeeland failliet zzzzzzzzzya Puut van Gies Natuur- en milieumarkt vrijdag 28 juni 2002 door Emile Calon TERNEUZEN - De overschrij ding van de toegestane snelheid is in drie jaar tijd met 10 procent gedaald. De intensieve snel heidscontroles alsmede de aan passing van de wegen zijn debet aan deze 'spectaculaire daling', aldus politiewoordvoerder H. van Opdorp. Drie jaar geleden begon de poli tie met die controles. Een speci aal team van 28 agenten houdt zich sinds die tijd uitsluitend bezig met het verkeer. En met resultaat, aldus Van Opdorp. Hij wijst daarbij naar de 53 ver keersdoden in 1997 en de 42 in 1998. In 2000 en 2001 waren er beide keren 'slechts' 35 te be treuren. Nog steeds te veel, be nadrukt Van Opdorp. Maar hij is wel zeer blij met die afname. Want elk slachtoffer minder telt meer dan welke discussie over geld of inzet van flitspalen, zegt hij. Drie jaar geleden verschenen tal van flitspalen langs de Zeeuwse wegen. Sinds die tijd wordt er ook overal gecontroleerd met behulp van laserguns en andere politie-apparatuur. Honderd duizenden bekeuringen zijn er inmiddels uitgeschreven. Twee jaar geleden 229.000, vorig jaar 212.000. Harder Van Opdorp verwacht dat eind dit jaar weer ruim 200.000 be keuringen voor het overschrij den van de snelheidslimiet zijn opgestuurd. Want uit de gege vens van het provinciaal snel heidsmeetnet ziet hij dat op bepaalde wegen er weer iets harder wordt gereden. Aan de andere kant hebben heel wat bestuurders hun snelheid gematigd. Van Opdorp noemt dat een geweldig succes. Want bij een verlaging van 5 procent van de snelheid is er al sprake van een afname van het aantal verkeersslachtoffers met 15 procent, citeert hij uit weten schappelijke publicaties. Hoewel het aantal verkeersdo den flink is afgenomen, is er tot nu toe nauwelijks sprake van een daling van het ziekenhuis gewonden. In 1998 waren dat er 372, terwijl de teller vorig jaar bleef steken op 369. Het aantal aanrijdingen is de afgelopen ja ren wel flink gedaald. Van 5959 in 1998, naar 4845 vorig jaar. Een daling met achttien pro cent, aldus Van Opdorp. Hij te kent daar wel bij aan dat auto mobilisten niet altijd de politie inschakelen als ze betrokken zijn bij een botsing. „Maar zelfs als we daar rekening'mee hou den blijft het een fikse daling." TERNEUZEN - Jarenlang was West-Zeeuws-Vlaanderen op het gebied van verkeersveilig heid het provinciaal zorgen kind. Het 'rampjaar' 1991 telde liefst 22 verkeersdoden in de dunbevolkte regio. Dit jaar is er in West-Zeeuws- Vlaanderen nog geen enkele verkeersdode gevallen. Politie woordvoerder H. van Opdorp noemt dat zeer opmerkelijk. Hij waarschuwt dat het nog veel te vroeg is om te juichen. Er kan vandaag een auto met zeven in zittenden over de kop slaan, in een diepe sloot terechtkomen en alle statistieken slaan weer rood uit. foto Lex de Meester door Ben Jansen VLISSINGEN - Aan één ding heeft Anita Kole in haar werk een absolute hekel: 'nee' verkopen. De medewerk ster personeelsinzet van het provinciale veerbedrijf PSD beschouwt het als een dure plicht de wensen van het varend personeel op het gebied van vrije dagen en vakanties zo goed mogelijk in te willigen. Het is soms lastig om aan die verzoeken tegemoet te ko men, zeker wanneer ze laat worden ingediend„Maar ik doe het graag, vooral ook omdat bijna iedereen bij de PSD zich zo soepel opstelt. Wanneer iemand op wie je altijd een beroep kunt doen om een dienst te wisselen, zélf eens onverwacht vrij wil zijn, doe je gewoon wat ex tra moeite om een oplossing te vinden." De mogelijkheden daarvoor zijn beperkt. De kwaliteit van de dienstverlening en de veiligheidsnormen stellen eisen aan de minimum-bezetting van de bemanning op een veerboot. Kole (44, Yerseke): „Dat betekent dat er nogal eens moet worden geschoven om iedereen zijn vrije dagen te gunnen." Zo is het elk j aar weer een karwei om een rooster voor de zomervakantie op te stellen. Dat gebeurt op basis van de EO-lijst. Iedere werknemer van de PSD heeft achter zijn of haar naam een E of een O staan. Deze aanduiding maakt een onderscheid tussen degenen die in even of in oneven jaren de eerste keus hebben voor een vakantie periode. Maar een E biedt nog geen garantie voor verlof in de gewenste periode in een even jaar. De personeels leden van de PSD staan bij toerbeurt hoog, laag of mid den op de EO-lijst. Ook de functie speelt een rol. Af spraak is bijvoorbeeld dat maar 5 van de 22 kapiteins tegelijk met verlof afwezig mogen zijn. In de perso neelsbezetting moet altijd rekening worden gehouden met ziekmeldingen. Kole: „Wanneer alle wensen binnen zijn, begint het ge- puzzel. Dan overleggen we of iemand misschien een of twee dagen eerder kan terugkomen, om een collega met schoolgaande kinderen die lager op de lijst staat, nog net in de periode van de schoolvakanties in te kunnen passen. Dat is het leuke van dit werk: oplossingen zien te vinden voor problemen die op het eerste gezicht nau welijks op te lossen zijn." Voor ze bij de PSD kwam, werkte Anita Kole bij een in stelling voor gehandicaptenzorg. Ook in de personeels planning. „Daar waren veertig medewerkers, hier drie honderdvijftig. Dat maakt het wel spannender." Die spanning zit er over driekwart jaar op. Dan is het afge lopen met de PSD. Kole: „Ik hoop dat ik bij de Wester- scheldetunnel of bij het fiets-voetveer aan de slag kan. Ja, natuurlijk weer in de personeelsplanning." De blauwalg vormt een probleem, maar als oplossing wordt te gemakkelijk om verzilting van het water geroepen, vindt bestuurslid L. de Oude van de Stichting De Levende Schelde. foto Willem Mieras door A.J. Snel SINT PHILIPSLAND - Het Zoommeer moet zoet blijven om kansen te geven aan een goed deel van het agrarisch ge bied in Zeeland. Tot die stel- lingname komt de Stichting De Levende Schelde in de dis cussie over het toekomstige waterbeheer in de Delta. De landbouw in Zeeland zal in toenemende mate behoefte krijgen aan zoet water. Zou het Zoommeer worden verzilt, zo als de milieubeweging en de binnenschippers willen, dan worden nieuwe ontwikkelin gen op agrarisch gebied ern stig gefrustreerd, zo meent De Levende Schelde. Bestuurslid L. de Oude van de stichting wijst erop dat Sint Philipsland, Tholen en een be langrijk deel van Zuid-Beve land voor zoet water afhanke lijk zijn van zoet water uit het Zoommeer. „En we hebben dat zoete water in toenemende mate nodig. De landbouw is genoodzaakt te intensiveren en zich te richten op teelten als bloembollen, venkel, knolsel derij en vroege aardappelen. Daarvoor heb je zoet water no dig en dat kunnen we aanvoe ren uit het Zoommeer. De transportmogelijkheden lig gen er al. Sinds meer dan tien jaar wordt op Sint Philipsland en Tholen water ingelaten. Dat gebeurt tot nu toe om het peil in de polders te beheren. We zullen dat water in de toe komst hard nodig hebben voor de teelt van gewassen. Daarbij gaan we ervan uit dat de sa menleving landbouw in Ne derland en ook in Zeeland wil behouden. Er wordt op grote schaal aan natuurbeheer ge daan, maar dat kost handen vol geld. Willen we landschap pelijke waarden behouden, dan zal de landbouw een rol moeten spelen." De Zeeuwse Milieu Federatie en de regio Zeeland van de schippersorganisatie Konink lijke Schuttevaer hebben zich voor verzilting van het Zoom meer verklaard. De ZMF om dat zij meent dat op die manier de explosieve groei van de blauwalg kan worden teniet gedaan. Schuttevaer is voor al geïnteresseerd in het buiten werking stellen van het zoet- zoutscheidingssysteem in de Krammersluizen. Wordt daartoe besloten, dan gaat het schutten aanzienlijk snel ler. Verzilting is het nevenef fect. Studie De Stichting De Levende Schelde is van oordeel dat de belangen van de landbouw zwaarder wegen. De Oude: „De blauwalg vormt zeker een probleem, maar wij zouden een studie willen om te zien of dat op een andere manier dan door verzilting kan worden opgelost. Elders in Nederland, in meren die vergelijkbaar zijn, komt de extreme groei niet voor. Op Tholen blijkt 84 procent van de boeren het idee te steu nen om de watergangen op het eiland versneld door te spoe len, waardoor water beschik baar komt dat geschikt is om gewassen te beregenen. De Oude: „Dat willen we op Sint Philipsland ook. We zitten hier op veel plaatsen met zoute kwel. Op Sint Philipsland hebben we een ringleiding waarmee zoet water wordt aangevoerd. Dat gebeurt tot nu toe om het peil te beheren. Het gaat niet snel genoeg om bruikbaar zoet water te krij gen. Spoel je in een hoger tem po door, dan krijg je dat wel. Daarmee biedt je nieuwe kan sen aan de landbouw. Die kan sen moeten niet worden ver gooid door verzilting van het Zoommeer." DEN BOSCH - De rechtbank in Den Bosch doet pas eind au gustus of in september uitspraak in de rechtszaak die de rijks overheid heeft aangespannen over de sluitingsdatum van de kerncentrale Borssele. Oorspronkelijk zou de uitspraak vol gende week woensdag komen, maar dat is door vakantie van de bij de zaak betrokken rechters niet mogelijk gebleken. Zo als bekend eist de rijksoverheid in de rechtszaak dat eigenaar EPZ van de kerncentrale Borssele zich houdt aan de in 1994 gemaakte afspraak dat Borssele 1 januari 2004 dicht moet. EPZ ontkent dat er sprake is van zo'n afspraak. Het Rijk zou die hebben opgelegd. Inmiddels is er in de Tweede Kamer een meerderheid voor het langer openhouden van Borssele en is daar in de besprekingen over een nieuw kabinet tussen CDA, LPF en WD een akkoord over bereikt. Welke gevolgen dat heeft voor de rechtszaak, is nog niet bekend. VLISSINGEN - Werknemers van Thermphos in Vlissingen krijgen een loonsverhoging van 3,25 procent per 1 mei. Daar bovenop krijgen ze per 1 december een eenmalige uitkering van 0,5 procent. Directie en bonden zijn dat overeengekomen in een nieuwe CAO. Aanvankelijk wilde de directie niet ver der gaan dan een loonsverhoging van 2,5 procent. De CAO heeft een looptijd van een jaar. MIDDELBURG - Via internet stemmen of een vergunning aanvragen; provincies willen die diensten aanbieden, maar technisch zitten er nogal wat haken en ogen aan. Om de erva ringen op het gebied van internet en computers uit te wisse len, gaan provincies samenwerken. Commissaris van de koningin J. Franssen (Zuid-Holland) tekent namens de deel nemende provincies vandaag een overeenkomst met de stich ting ICTU (organisatie voor iet en overheid). Op Groningen na doen alle provincies mee aan het Program ma Elektronische Provincies (Pep). Op het gebied van inter net en computers bewandelen provincies tot nu toe eigen we gen. Alle provincies hebben een website. Maar het zou goed zijn om ervaringen met elkaar uit te wisselen, vinden bestuur ders. Verder willen ze gezamenlijk diensten ontwikkelen om niet allemaal het wiel opnieuw te hoeven uitvinden. MIDDELBURG - 3VO, district Zeeland, heeft 34 eindexa menkandidaten beloond met een waardebon van twintig eu ro. Enkele weken geleden verstuurde de verkeersveiligheids organisatie een brief naar ruim 6500 eindexamenkandidaten van het voortgezet en hoger onderwijs over rijden onder in vloed. Door middel van een antwoordkaart konden zij aange ven niet te zullen drinken als zij moesten rijden. HEINKENSZAND - Reparatiebedrijf Radio TV Zeeland uit Heinkenszand is failliet. De vijftien werknemers staan op straat, al heeft een aantal inmiddels een nieuwe baan gevon den bij soortgelijke ondernemingen. Curator B. van Leeuwen uit Goes onderzoekt de mogelijkheid van een doorstart. Het bedrijf had vorig jaar pas een doorstart gemaakt. „Dat het onvoldoende opdrachten heeft gekregen, heeft misschien te maken met de terughoudendheid van klanten vanwege die doorstart"zegt J. de Waard van Van Pi jkeren Van Leeuwen Advocaten in Goes. door Ben Jansen ELLEWOUTSDIJK - Voor een borgsom van 10 euro kan ieder een met korting door de Wester- scheldetunnel rijden en boven dien zonder oponthoud de tolpoortjespasseren. Dit bedrag moet worden neergeteld voor het gebruik van een elektro nisch apparaatje dat wordt her kend door het tolinningssys- teem van de tunnel. Het snel- en kortingskastje is beschikbaar voor vaste tunnelklanten en voor wie slechts sporadisch door de nieuwe verbinding tus sen Midden-Zeeland en Zeeuws-Vlaanderen rijdt. Hoe hoog de korting voor deel nemers aan het elektronische betaalsysteem zal zijn, wordt komend najaar duidelijk. De verwachting bestaat dat veel min of meer regelmatige klan ten van de Westerscheldetunnel van de makkelijke, snelle en be trekkelijk goedkope maniervan betaling gebruik zullen maken. Willem Peiger, projectleider to- linning van de NV Westerschel- de: „We hebben om te beginnen 10.000 van die kastjes besteld met een optie op nog eens 30.000." Ook bij de opzet van het tolplein is rekening gehouden met grote belangstelling voor automa tisch betalen. Van de zes tol poorten in beide rijrichtingen zijn er twee gereserveerd voor dit systeem. Daarnaast zijn er twee voor klanten die met een credit- of chipkaart willen beta len'en twee met een tolgaarder die een geldbedrag in ontvangst neemt. Op ongeveer 25 meter voor die tolpoorten bepalen computers met behulp van detectielussen met welk voertuig ze van doen hebben: een personenauto al of niet met aanhanger, een vracht- Willem Peiger plaatst een tolkastje achter de voorruit van zijn auto. auto die ook eventueel van een aanhanger kan zijn voorzien of een motorfiets. Bij de tolpoor ten die met het automatische betalingssysteem werken, her kent de computer het achter de voorruit of op het dashboard van het naderende voertuig be vestigde kastje, int het juiste tarief van een voor dat doel ge reserveerd saldo en opent de slagboom. Op deze manier kan het tolpoortje met een snelheid van 30 tot 50 km per uur worden gepasseerd. Motorfietsen vallen in dezelfde categorie als perso nenauto's. Bij deelname aan het automati sche systeem betaalt de klant van de tunnel niet alleen het leenbedrag van 10 euro voor het kastje. Ook machtigt hij de NV Westerscheldetunnel 60 euro (personenauto's) of 200 euro (vrachtwagens) van een bankre kening af te schrijven. Dit be drag wordt gebruikt als buffer gig foto Willem Mieras waaruit de tol wordt betaald. Peiger: „Bij gebruikers die heel vaak door de tunnel rijden, ma ken we die buffer groter. We streven ernaar niet vaker dan eens in de twee weken geld van iemands rekening af te schrij ven." De automatische tolbetalings- kastjes hoeven niet vast in een auto te zijn bevestigd. Dit bete kent dat ze ook aan iemand an ders kunnen worden meegege ven. Diefstal heeft geen zin, want er staat geen bedrag op en de oorspronkelijke bezitter kan een vermist kastje telefonisch laten blokkeren. De kastjes - de NV Westerschel detunnel broedt nog op een pak kende naam ervoor - worden vanaf februari volgend jaar uit gegeven. door Wout Bareman TERNEUZEN - De Wester scheldetunnel houdt uitver koop. De betonfabriek, die 52.000 tunnelelementen produ ceerde, is verkocht aan Oezbe kistan. Ook voor de overgeble ven tunnelelementen bestaat grote belangstelling, net als trouwens voor de 'legoblokken', die werden gebruikt voor de op slag van de elementen en voor de markering' van kwetsbare bouwobjecten. Een aantal van die blokken werd verkocht aan de gemeente Oostburg, die ze gebruikt als verkeersremmers in Breskens. Maar zelfs nu ze zijn omgeto verd tot bloembakken, wil het gros van de Bressiaanders er zo snel mogelijk van af. Het waterschap Zeeuwse Eilan den heeft zich inmiddels ook ge meld voor aanschaf van een aantal blokken, die goed ge bruikt kunnen worden als mar kering op de opslagplaatsen. De gemeente Vlissingen heeft on langs 4.5 ongebruikte tunnelele menten aangeschaft, die de vei ligheid rond de historische duiktoren voor het badstrand moeten verhogen. Computers Projectmanager Olav Dalmijn van tunnelbouwer Kombinatie Middelplaat Westerschelde (KMW): „Het is niet zo dat we als een marktkoopman roepen 'alles moet weg', maar als men sen met een goed bod komen, valt er over een aantal zaken wel te praten. We hebben bijvoor beeld nog een aantal transport banden in de aanbieding en zo zijn er natuurlijk veel meer za ken. Mensen die bij ons vertrek ken omdat hun werk erop zit, nemen bijvoorbeeld hun com puter mee, tegen betaling na tuurlijk. Hetzelfde gebeurt met koelkasten in bouwketen, die worden afgebroken en met kan toormeubilair. Overigens is er voor 80 tot 90 procent van het materiaal een terugkoopoptie, dus we zitten er echt niet mee in onze maag." door Rinus Antonisse MAARHEZE - De Zeeuwse ak kerbouwers moeten zich om vormen van aardappeltelers tot aardappelondernemers. Daar bij dienen ze zich veel meer dan nu het geval is, te richten op een marktgerichte productie. Ge beurt dit niet, dan zal het aantal aardappeltelers de komende vijf jaar mogelijk halveren. Dit staat in het zogenoemde Masterplan Consumptieaard appelen, dat de Zuidelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (ZLTO) gisteren in Maarheze presenteerde. Aanleiding voor het opstellen is de verslechte rende situatie voor boeren, die aardappelen als (belangrijk) onderdeel van hun bouwplan hebben. Het rapport stelt dat aan de vraagzijde sprake is van een concentratie van (eind)afne- mers en schaalvergroting. Fast foodketens als MacDonald's ontwikkelen markten in Azië en Oost-Europa. Supermarkten en bedrijven in de 'foodservice' (catering, leveranciers aan grootverbruikers in zorg en re creatie) haken op deze ontwik keling in. Er wordt meer we reldwijd ingekocht; de eisen voor voedselveiligheid worden scherper. In toenemende mate verschui ven aanbod en verwerking van aardappelen naar gebieden waar de vraag groeit. Dat zet de situatie voor de Nederlandse te lers onder druk. Daarbij komt dat die telers nog altijd verdeeld opereren (al is de oprichting van de telersvereniging BAMM in zuidwest-Nederland een po ging daar iets tegen te doen) en onvoldoende de omslag maken naar een marktgerichte produc tie. Aanbevelingen Het masterplan noemt ter ver betering van het rendement voor de boeren twee belangrijke aanbevelingen: bevorderen dat er een nieuwe marktstructuur voor consumptieaardappelen tot stand komt en nieuwe in strumenten ontwikkelen voor een marktgerichte houding van de telers. Kennisvergroting, in formatie-uitwisseling en betere logistiek zijn onmisbaar. Vraag (afnemers) en aanbod (produ centen) moeten meer in balans zijn. Als mogelijkheden om de boer om te turnen van teler tot onder nemer beveelt het masterplan ondermeer aan: een nieuw kwa liteitssysteem voor de aardap pelteelt; een nieuwe vorm voor de pootgoedhandel; aanpassing van de termijnmarkt; het ont werpen van modellen op het ge bied van gewasgroei, vraag, aanbod en rendement; een on dernemingsplan op bedrijfsni veau; voorstellen voor samen werking. AXEL - In Axel wordt zondag voor de tweede maal het Open kampioenschap Puut van Gies gehouden. De titelstrijd om dit oud Axel's volksspel, waarbij ronde meta len schijven in onder andere de bek van een puut (kikker) moe ten worden gegooid, vindt plaats in Eetcaf e 't Amstelhoek- je aan de Noordstraat na afloop van de finale van het WK voet bal, wat op een groot beeld scherm is te volgen. AXEL - De Oost-Zeeuws- Vlaamse natuurbeschermings vereniging De Steltkluut houdt morgen haar jaarlijkse natuur- en milieumarkt op de Markt in Axel. Het evenement wordt ge organiseerd in samenwerking met de gemeente Axel en de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel. De Axelse wethouder J. van Schaik opent de markt om tien uur. Van de bestuurder wordt verwacht dat hij de eerste aan zetten maakt voor een kolossale natuurtekening, die op het eind van de dag voltooid moet zijn en die vervolgens tentoongesteld zal worden in de Axelse biblio theek. De markt telt ook dit jaar zo'n twintig kraampjes waar het winkelend publiek kan kennis maken met allerhande facetten van natuui-en milieuactivitei ten en landschapsbeheer. Daar naast worden er demonstraties gegeven, treden er muziekgroe pen op en zijn er activiteiten voor kinderen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15