Minder
Zeeuwen
te snel
PZC
Snel en goedkoop door tunnel
Puzzelen met
personeel
- «Ui
Landbouw hecht
aan zoet Zoommeer
Resten populaire
tweedehandsjes
Aardappelteler moet
ondernemer worden
om te overleven
15
Daling met tien procent
Nog geen dode
in het westen
iilill
s i. - "V - In - - 1 j
Uitspraak kerncentrale uitgesteld
Thermphos verhoogt lonen
Provincies samen internet op
3VO geeft waardebonnen weg
Radio TV Zeeland failliet
zzzzzzzzzya
Puut van Gies
Natuur- en
milieumarkt
vrijdag 28 juni 2002
door Emile Calon
TERNEUZEN - De overschrij
ding van de toegestane snelheid
is in drie jaar tijd met 10 procent
gedaald. De intensieve snel
heidscontroles alsmede de aan
passing van de wegen zijn debet
aan deze 'spectaculaire daling',
aldus politiewoordvoerder
H. van Opdorp.
Drie jaar geleden begon de poli
tie met die controles. Een speci
aal team van 28 agenten houdt
zich sinds die tijd uitsluitend
bezig met het verkeer. En met
resultaat, aldus Van Opdorp.
Hij wijst daarbij naar de 53 ver
keersdoden in 1997 en de 42 in
1998. In 2000 en 2001 waren er
beide keren 'slechts' 35 te be
treuren. Nog steeds te veel, be
nadrukt Van Opdorp. Maar hij is
wel zeer blij met die afname.
Want elk slachtoffer minder telt
meer dan welke discussie over
geld of inzet van flitspalen, zegt
hij.
Drie jaar geleden verschenen tal
van flitspalen langs de Zeeuwse
wegen. Sinds die tijd wordt er
ook overal gecontroleerd met
behulp van laserguns en andere
politie-apparatuur. Honderd
duizenden bekeuringen zijn er
inmiddels uitgeschreven. Twee
jaar geleden 229.000, vorig jaar
212.000.
Harder
Van Opdorp verwacht dat eind
dit jaar weer ruim 200.000 be
keuringen voor het overschrij
den van de snelheidslimiet zijn
opgestuurd. Want uit de gege
vens van het provinciaal snel
heidsmeetnet ziet hij dat op
bepaalde wegen er weer iets
harder wordt gereden.
Aan de andere kant hebben heel
wat bestuurders hun snelheid
gematigd. Van Opdorp noemt
dat een geweldig succes. Want
bij een verlaging van 5 procent
van de snelheid is er al sprake
van een afname van het aantal
verkeersslachtoffers met 15
procent, citeert hij uit weten
schappelijke publicaties.
Hoewel het aantal verkeersdo
den flink is afgenomen, is er tot
nu toe nauwelijks sprake van
een daling van het ziekenhuis
gewonden. In 1998 waren dat er
372, terwijl de teller vorig jaar
bleef steken op 369. Het aantal
aanrijdingen is de afgelopen ja
ren wel flink gedaald. Van 5959
in 1998, naar 4845 vorig jaar.
Een daling met achttien pro
cent, aldus Van Opdorp. Hij te
kent daar wel bij aan dat auto
mobilisten niet altijd de politie
inschakelen als ze betrokken
zijn bij een botsing. „Maar zelfs
als we daar rekening'mee hou
den blijft het een fikse daling."
TERNEUZEN - Jarenlang was
West-Zeeuws-Vlaanderen op
het gebied van verkeersveilig
heid het provinciaal zorgen
kind. Het 'rampjaar' 1991 telde
liefst 22 verkeersdoden in de
dunbevolkte regio.
Dit jaar is er in West-Zeeuws-
Vlaanderen nog geen enkele
verkeersdode gevallen. Politie
woordvoerder H. van Opdorp
noemt dat zeer opmerkelijk. Hij
waarschuwt dat het nog veel te
vroeg is om te juichen. Er kan
vandaag een auto met zeven in
zittenden over de kop slaan, in
een diepe sloot terechtkomen en
alle statistieken slaan weer rood
uit.
foto Lex de Meester
door Ben Jansen
VLISSINGEN - Aan één ding heeft Anita Kole in haar
werk een absolute hekel: 'nee' verkopen. De medewerk
ster personeelsinzet van het provinciale veerbedrijf
PSD beschouwt het als een dure plicht de wensen van
het varend personeel op het gebied van vrije dagen en
vakanties zo goed mogelijk in te willigen.
Het is soms lastig om aan die verzoeken tegemoet te ko
men, zeker wanneer ze laat worden ingediend„Maar ik
doe het graag, vooral ook omdat bijna iedereen bij de
PSD zich zo soepel opstelt. Wanneer iemand op wie je
altijd een beroep kunt doen om een dienst te wisselen,
zélf eens onverwacht vrij wil zijn, doe je gewoon wat ex
tra moeite om een oplossing te vinden."
De mogelijkheden daarvoor zijn beperkt. De kwaliteit
van de dienstverlening en de veiligheidsnormen stellen
eisen aan de minimum-bezetting van de bemanning op
een veerboot. Kole (44, Yerseke): „Dat betekent dat er
nogal eens moet worden geschoven om iedereen zijn
vrije dagen te gunnen."
Zo is het elk j aar weer een karwei om een rooster voor de
zomervakantie op te stellen. Dat gebeurt op basis van de
EO-lijst. Iedere werknemer van de PSD heeft achter
zijn of haar naam een E of een O staan. Deze aanduiding
maakt een onderscheid tussen degenen die in even of in
oneven jaren de eerste keus hebben voor een vakantie
periode. Maar een E biedt nog geen garantie voor verlof
in de gewenste periode in een even jaar. De personeels
leden van de PSD staan bij toerbeurt hoog, laag of mid
den op de EO-lijst. Ook de functie speelt een rol. Af
spraak is bijvoorbeeld dat maar 5 van de 22 kapiteins
tegelijk met verlof afwezig mogen zijn. In de perso
neelsbezetting moet altijd rekening worden gehouden
met ziekmeldingen.
Kole: „Wanneer alle wensen binnen zijn, begint het ge-
puzzel. Dan overleggen we of iemand misschien een of
twee dagen eerder kan terugkomen, om een collega met
schoolgaande kinderen die lager op de lijst staat, nog
net in de periode van de schoolvakanties in te kunnen
passen. Dat is het leuke van dit werk: oplossingen zien
te vinden voor problemen die op het eerste gezicht nau
welijks op te lossen zijn."
Voor ze bij de PSD kwam, werkte Anita Kole bij een in
stelling voor gehandicaptenzorg. Ook in de personeels
planning. „Daar waren veertig medewerkers, hier drie
honderdvijftig. Dat maakt het wel spannender." Die
spanning zit er over driekwart jaar op. Dan is het afge
lopen met de PSD. Kole: „Ik hoop dat ik bij de Wester-
scheldetunnel of bij het fiets-voetveer aan de slag kan.
Ja, natuurlijk weer in de personeelsplanning."
De blauwalg vormt een probleem, maar als oplossing wordt te gemakkelijk om verzilting van het water geroepen, vindt bestuurslid
L. de Oude van de Stichting De Levende Schelde. foto Willem Mieras
door A.J. Snel
SINT PHILIPSLAND - Het
Zoommeer moet zoet blijven
om kansen te geven aan een
goed deel van het agrarisch ge
bied in Zeeland. Tot die stel-
lingname komt de Stichting
De Levende Schelde in de dis
cussie over het toekomstige
waterbeheer in de Delta.
De landbouw in Zeeland zal in
toenemende mate behoefte
krijgen aan zoet water. Zou het
Zoommeer worden verzilt, zo
als de milieubeweging en de
binnenschippers willen, dan
worden nieuwe ontwikkelin
gen op agrarisch gebied ern
stig gefrustreerd, zo meent De
Levende Schelde.
Bestuurslid L. de Oude van de
stichting wijst erop dat Sint
Philipsland, Tholen en een be
langrijk deel van Zuid-Beve
land voor zoet water afhanke
lijk zijn van zoet water uit het
Zoommeer. „En we hebben dat
zoete water in toenemende
mate nodig. De landbouw is
genoodzaakt te intensiveren
en zich te richten op teelten als
bloembollen, venkel, knolsel
derij en vroege aardappelen.
Daarvoor heb je zoet water no
dig en dat kunnen we aanvoe
ren uit het Zoommeer. De
transportmogelijkheden lig
gen er al. Sinds meer dan tien
jaar wordt op Sint Philipsland
en Tholen water ingelaten.
Dat gebeurt tot nu toe om het
peil in de polders te beheren.
We zullen dat water in de toe
komst hard nodig hebben voor
de teelt van gewassen. Daarbij
gaan we ervan uit dat de sa
menleving landbouw in Ne
derland en ook in Zeeland wil
behouden. Er wordt op grote
schaal aan natuurbeheer ge
daan, maar dat kost handen
vol geld. Willen we landschap
pelijke waarden behouden,
dan zal de landbouw een rol
moeten spelen."
De Zeeuwse Milieu Federatie
en de regio Zeeland van de
schippersorganisatie Konink
lijke Schuttevaer hebben zich
voor verzilting van het Zoom
meer verklaard. De ZMF om
dat zij meent dat op die manier
de explosieve groei van de
blauwalg kan worden teniet
gedaan. Schuttevaer is voor
al geïnteresseerd in het buiten
werking stellen van het zoet-
zoutscheidingssysteem in
de Krammersluizen. Wordt
daartoe besloten, dan gaat
het schutten aanzienlijk snel
ler. Verzilting is het nevenef
fect.
Studie
De Stichting De Levende
Schelde is van oordeel dat de
belangen van de landbouw
zwaarder wegen. De Oude:
„De blauwalg vormt zeker een
probleem, maar wij zouden
een studie willen om te zien of
dat op een andere manier dan
door verzilting kan worden
opgelost. Elders in Nederland,
in meren die vergelijkbaar
zijn, komt de extreme groei
niet voor.
Op Tholen blijkt 84 procent
van de boeren het idee te steu
nen om de watergangen op het
eiland versneld door te spoe
len, waardoor water beschik
baar komt dat geschikt is om
gewassen te beregenen. De
Oude: „Dat willen we op Sint
Philipsland ook. We zitten hier
op veel plaatsen met zoute
kwel. Op Sint Philipsland
hebben we een ringleiding
waarmee zoet water wordt
aangevoerd. Dat gebeurt tot
nu toe om het peil te beheren.
Het gaat niet snel genoeg om
bruikbaar zoet water te krij
gen. Spoel je in een hoger tem
po door, dan krijg je dat wel.
Daarmee biedt je nieuwe kan
sen aan de landbouw. Die kan
sen moeten niet worden ver
gooid door verzilting van het
Zoommeer."
DEN BOSCH - De rechtbank in Den Bosch doet pas eind au
gustus of in september uitspraak in de rechtszaak die de rijks
overheid heeft aangespannen over de sluitingsdatum van de
kerncentrale Borssele. Oorspronkelijk zou de uitspraak vol
gende week woensdag komen, maar dat is door vakantie van
de bij de zaak betrokken rechters niet mogelijk gebleken. Zo
als bekend eist de rijksoverheid in de rechtszaak dat eigenaar
EPZ van de kerncentrale Borssele zich houdt aan de in 1994
gemaakte afspraak dat Borssele 1 januari 2004 dicht moet.
EPZ ontkent dat er sprake is van zo'n afspraak. Het Rijk zou
die hebben opgelegd. Inmiddels is er in de Tweede Kamer een
meerderheid voor het langer openhouden van Borssele en is
daar in de besprekingen over een nieuw kabinet tussen CDA,
LPF en WD een akkoord over bereikt. Welke gevolgen dat
heeft voor de rechtszaak, is nog niet bekend.
VLISSINGEN - Werknemers van Thermphos in Vlissingen
krijgen een loonsverhoging van 3,25 procent per 1 mei. Daar
bovenop krijgen ze per 1 december een eenmalige uitkering
van 0,5 procent. Directie en bonden zijn dat overeengekomen
in een nieuwe CAO. Aanvankelijk wilde de directie niet ver
der gaan dan een loonsverhoging van 2,5 procent. De CAO
heeft een looptijd van een jaar.
MIDDELBURG - Via internet stemmen of een vergunning
aanvragen; provincies willen die diensten aanbieden, maar
technisch zitten er nogal wat haken en ogen aan. Om de erva
ringen op het gebied van internet en computers uit te wisse
len, gaan provincies samenwerken. Commissaris van de
koningin J. Franssen (Zuid-Holland) tekent namens de deel
nemende provincies vandaag een overeenkomst met de stich
ting ICTU (organisatie voor iet en overheid).
Op Groningen na doen alle provincies mee aan het Program
ma Elektronische Provincies (Pep). Op het gebied van inter
net en computers bewandelen provincies tot nu toe eigen we
gen. Alle provincies hebben een website. Maar het zou goed
zijn om ervaringen met elkaar uit te wisselen, vinden bestuur
ders. Verder willen ze gezamenlijk diensten ontwikkelen om
niet allemaal het wiel opnieuw te hoeven uitvinden.
MIDDELBURG - 3VO, district Zeeland, heeft 34 eindexa
menkandidaten beloond met een waardebon van twintig eu
ro. Enkele weken geleden verstuurde de verkeersveiligheids
organisatie een brief naar ruim 6500 eindexamenkandidaten
van het voortgezet en hoger onderwijs over rijden onder in
vloed. Door middel van een antwoordkaart konden zij aange
ven niet te zullen drinken als zij moesten rijden.
HEINKENSZAND - Reparatiebedrijf Radio TV Zeeland uit
Heinkenszand is failliet. De vijftien werknemers staan op
straat, al heeft een aantal inmiddels een nieuwe baan gevon
den bij soortgelijke ondernemingen. Curator B. van Leeuwen
uit Goes onderzoekt de mogelijkheid van een doorstart.
Het bedrijf had vorig jaar pas een doorstart gemaakt. „Dat
het onvoldoende opdrachten heeft gekregen, heeft misschien
te maken met de terughoudendheid van klanten vanwege die
doorstart"zegt J. de Waard van Van Pi jkeren Van Leeuwen
Advocaten in Goes.
door Ben Jansen
ELLEWOUTSDIJK - Voor een
borgsom van 10 euro kan ieder
een met korting door de Wester-
scheldetunnel rijden en boven
dien zonder oponthoud de
tolpoortjespasseren. Dit bedrag
moet worden neergeteld voor
het gebruik van een elektro
nisch apparaatje dat wordt her
kend door het tolinningssys-
teem van de tunnel. Het snel- en
kortingskastje is beschikbaar
voor vaste tunnelklanten en
voor wie slechts sporadisch
door de nieuwe verbinding tus
sen Midden-Zeeland en
Zeeuws-Vlaanderen rijdt.
Hoe hoog de korting voor deel
nemers aan het elektronische
betaalsysteem zal zijn, wordt
komend najaar duidelijk. De
verwachting bestaat dat veel
min of meer regelmatige klan
ten van de Westerscheldetunnel
van de makkelijke, snelle en be
trekkelijk goedkope maniervan
betaling gebruik zullen maken.
Willem Peiger, projectleider to-
linning van de NV Westerschel-
de: „We hebben om te beginnen
10.000 van die kastjes besteld
met een optie op nog eens
30.000."
Ook bij de opzet van het tolplein
is rekening gehouden met grote
belangstelling voor automa
tisch betalen. Van de zes tol
poorten in beide rijrichtingen
zijn er twee gereserveerd voor
dit systeem. Daarnaast zijn er
twee voor klanten die met een
credit- of chipkaart willen beta
len'en twee met een tolgaarder
die een geldbedrag in ontvangst
neemt.
Op ongeveer 25 meter voor die
tolpoorten bepalen computers
met behulp van detectielussen
met welk voertuig ze van doen
hebben: een personenauto al of
niet met aanhanger, een vracht-
Willem Peiger plaatst een tolkastje achter de voorruit van zijn auto.
auto die ook eventueel van een
aanhanger kan zijn voorzien of
een motorfiets. Bij de tolpoor
ten die met het automatische
betalingssysteem werken, her
kent de computer het achter de
voorruit of op het dashboard
van het naderende voertuig be
vestigde kastje, int het juiste
tarief van een voor dat doel ge
reserveerd saldo en opent de
slagboom. Op deze manier kan
het tolpoortje met een snelheid
van 30 tot 50 km per uur worden
gepasseerd. Motorfietsen vallen
in dezelfde categorie als perso
nenauto's.
Bij deelname aan het automati
sche systeem betaalt de klant
van de tunnel niet alleen het
leenbedrag van 10 euro voor het
kastje. Ook machtigt hij de NV
Westerscheldetunnel 60 euro
(personenauto's) of 200 euro
(vrachtwagens) van een bankre
kening af te schrijven. Dit be
drag wordt gebruikt als buffer
gig
foto Willem Mieras
waaruit de tol wordt betaald.
Peiger: „Bij gebruikers die heel
vaak door de tunnel rijden, ma
ken we die buffer groter. We
streven ernaar niet vaker dan
eens in de twee weken geld van
iemands rekening af te schrij
ven."
De automatische tolbetalings-
kastjes hoeven niet vast in een
auto te zijn bevestigd. Dit bete
kent dat ze ook aan iemand an
ders kunnen worden meegege
ven. Diefstal heeft geen zin,
want er staat geen bedrag op en
de oorspronkelijke bezitter kan
een vermist kastje telefonisch
laten blokkeren.
De kastjes - de NV Westerschel
detunnel broedt nog op een pak
kende naam ervoor - worden
vanaf februari volgend jaar uit
gegeven.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - De Wester
scheldetunnel houdt uitver
koop. De betonfabriek, die
52.000 tunnelelementen produ
ceerde, is verkocht aan Oezbe
kistan. Ook voor de overgeble
ven tunnelelementen bestaat
grote belangstelling, net als
trouwens voor de 'legoblokken',
die werden gebruikt voor de op
slag van de elementen en voor de
markering' van kwetsbare
bouwobjecten.
Een aantal van die blokken
werd verkocht aan de gemeente
Oostburg, die ze gebruikt als
verkeersremmers in Breskens.
Maar zelfs nu ze zijn omgeto
verd tot bloembakken, wil het
gros van de Bressiaanders er zo
snel mogelijk van af.
Het waterschap Zeeuwse Eilan
den heeft zich inmiddels ook ge
meld voor aanschaf van een
aantal blokken, die goed ge
bruikt kunnen worden als mar
kering op de opslagplaatsen. De
gemeente Vlissingen heeft on
langs 4.5 ongebruikte tunnelele
menten aangeschaft, die de vei
ligheid rond de historische
duiktoren voor het badstrand
moeten verhogen.
Computers
Projectmanager Olav Dalmijn
van tunnelbouwer Kombinatie
Middelplaat Westerschelde
(KMW): „Het is niet zo dat we
als een marktkoopman roepen
'alles moet weg', maar als men
sen met een goed bod komen,
valt er over een aantal zaken wel
te praten. We hebben bijvoor
beeld nog een aantal transport
banden in de aanbieding en zo
zijn er natuurlijk veel meer za
ken. Mensen die bij ons vertrek
ken omdat hun werk erop zit,
nemen bijvoorbeeld hun com
puter mee, tegen betaling na
tuurlijk. Hetzelfde gebeurt met
koelkasten in bouwketen, die
worden afgebroken en met kan
toormeubilair. Overigens is er
voor 80 tot 90 procent van het
materiaal een terugkoopoptie,
dus we zitten er echt niet mee in
onze maag."
door Rinus Antonisse
MAARHEZE - De Zeeuwse ak
kerbouwers moeten zich om
vormen van aardappeltelers tot
aardappelondernemers. Daar
bij dienen ze zich veel meer dan
nu het geval is, te richten op een
marktgerichte productie. Ge
beurt dit niet, dan zal het aantal
aardappeltelers de komende
vijf jaar mogelijk halveren.
Dit staat in het zogenoemde
Masterplan Consumptieaard
appelen, dat de Zuidelijke
Land- en Tuinbouw Organisatie
(ZLTO) gisteren in Maarheze
presenteerde. Aanleiding voor
het opstellen is de verslechte
rende situatie voor boeren, die
aardappelen als (belangrijk)
onderdeel van hun bouwplan
hebben.
Het rapport stelt dat aan de
vraagzijde sprake is van een
concentratie van (eind)afne-
mers en schaalvergroting. Fast
foodketens als MacDonald's
ontwikkelen markten in Azië en
Oost-Europa. Supermarkten en
bedrijven in de 'foodservice'
(catering, leveranciers aan
grootverbruikers in zorg en re
creatie) haken op deze ontwik
keling in. Er wordt meer we
reldwijd ingekocht; de eisen
voor voedselveiligheid worden
scherper.
In toenemende mate verschui
ven aanbod en verwerking van
aardappelen naar gebieden
waar de vraag groeit. Dat zet de
situatie voor de Nederlandse te
lers onder druk. Daarbij komt
dat die telers nog altijd verdeeld
opereren (al is de oprichting van
de telersvereniging BAMM in
zuidwest-Nederland een po
ging daar iets tegen te doen) en
onvoldoende de omslag maken
naar een marktgerichte produc
tie.
Aanbevelingen
Het masterplan noemt ter ver
betering van het rendement
voor de boeren twee belangrijke
aanbevelingen: bevorderen dat
er een nieuwe marktstructuur
voor consumptieaardappelen
tot stand komt en nieuwe in
strumenten ontwikkelen voor
een marktgerichte houding van
de telers. Kennisvergroting, in
formatie-uitwisseling en betere
logistiek zijn onmisbaar. Vraag
(afnemers) en aanbod (produ
centen) moeten meer in balans
zijn.
Als mogelijkheden om de boer
om te turnen van teler tot onder
nemer beveelt het masterplan
ondermeer aan: een nieuw kwa
liteitssysteem voor de aardap
pelteelt; een nieuwe vorm voor
de pootgoedhandel; aanpassing
van de termijnmarkt; het ont
werpen van modellen op het ge
bied van gewasgroei, vraag,
aanbod en rendement; een on
dernemingsplan op bedrijfsni
veau; voorstellen voor samen
werking.
AXEL - In Axel wordt zondag
voor de tweede maal het Open
kampioenschap Puut van Gies
gehouden.
De titelstrijd om dit oud Axel's
volksspel, waarbij ronde meta
len schijven in onder andere de
bek van een puut (kikker) moe
ten worden gegooid, vindt
plaats in Eetcaf e 't Amstelhoek-
je aan de Noordstraat na afloop
van de finale van het WK voet
bal, wat op een groot beeld
scherm is te volgen.
AXEL - De Oost-Zeeuws-
Vlaamse natuurbeschermings
vereniging De Steltkluut houdt
morgen haar jaarlijkse natuur-
en milieumarkt op de Markt in
Axel. Het evenement wordt ge
organiseerd in samenwerking
met de gemeente Axel en de
Centrale Vereniging voor de
Ambulante Handel.
De Axelse wethouder J. van
Schaik opent de markt om tien
uur. Van de bestuurder wordt
verwacht dat hij de eerste aan
zetten maakt voor een kolossale
natuurtekening, die op het eind
van de dag voltooid moet zijn en
die vervolgens tentoongesteld
zal worden in de Axelse biblio
theek.
De markt telt ook dit jaar zo'n
twintig kraampjes waar het
winkelend publiek kan kennis
maken met allerhande facetten
van natuui-en milieuactivitei
ten en landschapsbeheer. Daar
naast worden er demonstraties
gegeven, treden er muziekgroe
pen op en zijn er activiteiten
voor kinderen.