Het heilige in het alledaagse PZC De Saeftinge in klei en kleur Beweging en actie in Beeldentuin Af en toe een beetje vermoeiend luisteren 14 Middelburgse gevangenis heeft genoeg personeel Relieken lezers schrijven Vandalen Terroristen WCT V kunst cultuur Zomerconcert in Veerse kerk Veel Zeeuws materiaal op veiling Taxaties van oude boeken donderdag 27 juni 2002 MIDDELBURG - Het gevange niswezen in Middelburg deelt de algemene bezorgdheid over de personeelsbezetting bij peni tentiaire inrichtingen niet. 'Torentij d' kan het werkrooster goed gevuld houden, blijkt uit de reactie van locatiedirecteur J. Hattinga Verschure. Alleen moet een beperkt aantal mede werkers van elders worden aan getrokken om het toezicht op de gedetineerden in de vakantie- periode op hetzelfde peil te hou den. De overkoepelende onderne mingsraad van alle gevangenis sen, tbs-klinieken en huizen van bewaring heeft vorige week in een brandbrief aan de Dienst Justitiële Inrichtingen in Den Haag de grote bezorgdheid ken baar gemaakt. Er worden deze zomer met name grote proble men verwacht met het vervoer van verdachten. „Wij hebben nog steeds geen moeite met het vervullen van onze vacatures", schetst de di recteur van de Middelburgse bajes de situatie. De arbeids markt in Zeeland steekt gunstig af bij die van de Randstad. Ook is in Zeeland het personeelsver loop beduidend lager. In andere delen van het land is er bij peni tentiaire inrichtingen sprake van een groot verloop. Dat brengt met zich mee dat er op nieuw moet worden geworven en opgeleid. En omdat nieuw aangetrokken medewerkers niet meteen aan de slag kunnen, blijft een voortdurende druk op het inzetbare personeelsbe stand bestaan. Nerveuzer Hattinga Verschure: „Dat heb ben wij gelukkig niet. Wij heb- - ben 'blijvertjes'." Volgens de di recteur heeft dat waarschijnlijk met de Zeeuwse volksaard te maken. „Men is hier niet zo voor verkassen." De arbeidsvoorwaarden zijn landelijk wel gelijk, maar vol gens Hattinga speelt mogelijk mee dat de instellingscultuur in de Randstad nerveuzer is. In de schoolvakantieperiode redt de bajes in Middelburg het net niet met de eigen mensen. Dan wordt tijdelijke ondersteu ning van elders gevraagd. door A.J. Snel Vrijwel iedereen heeft wel zo'n ob ject waar een verhaal aan vast zit. Of een herinnering. De waarde van het object is, als het te koop zou worden aangeboden, nul komma nul, maar voor de eigenaar onschatbaar. Het kan een foto zijn of een schelp, een spiegel tje, een poppetje, een schoentje. Je kijkt ernaar, neemt het ter hand en je wordt teruggezet in de tijd. Aan vertrouwelin gen wil je er wel iets over kwijt. „Kijk. dit spiegeltje was van mijn oma. Die kon zulke heerlijke kruisbessen jam maken." En voor je het weet, ben je ja ren terug aan het ontbijt bij je grootou ders. Het spiegeltje is een relikwie ge worden. Eigenlijk zou je het in een doosje moeten doen. Enkele pastores in het bisdom Breda hebben met soortgelijke gedachten ge speeld toen ze nadachten over activitei ten, te ontwikkelen rond de viering van het honderdvijftigjarig bestaan van het bisdom. Niet verwonderlijk: de rooms- katholieke kerk kent een traditie als het gaat om relieken. Nog altijd staan in kerken, op minder in het oog springen de plaatsen, schrijnen die een botje be vatten van de pink van een lang geleden gestorven heilige of waarin een voor werp is opgeborgen waarmee weer een andere heilige in aanraking zou zijn ge weest. Aan de voorwerpen werden in de dagen van weleer bijzondere krachten toegeschreven. Weinig mensen zullen vandaag nog geloven dat de aanraking van een reliekschrijn of -houder tot ge nezing kan leiden of wensen in vervul ling kan doen gaan. Maar wie ontkent dat een dierbaar voorwerp het geheu gen in werking kan zetten, mankeert het aan verbeeldingskracht. De pastores uit het Bredase bisdom, Adrie Lint uit Rijen en Rob van Uden uit Bavel hebben intussen op enkele scholen projecten helpen opzetten ter Doosje met een eigentijds reliek vervaardiging van reliekkastjes. Ze denken eraan het project uit te breiden en ook elders tentoonstellingen te orga niseren. Allerlei verenigingen zouden ermee aan de slag kunnen gaan. Bis schop Martinus Muskens heeft het pro ject geestdriftig binnen de viering van het jubileum geplaatst. En daarbij heeft hij met name aan Zeeland ge dacht. In 2003 is het vijftig jaar geleden dat de watersnoodramp de Zeeuwse ei landen trof. In Brabant werden veel Zeeuwen tijdelijk opgevangen waarbij gedeelde ervaringen ontstonden. Mus kens wacht met üiteresse af of mensen aan hun herinneringen van die dagen vorm zouden willen geven in reliek schrijnen. Medaille Lint en van Uden hebben aan het pro ject een eenvoudig motto meegegeven: „Werken met het heilige in het alle daagse. Lint: „We denken dat heel veel mensen het fenomeen zullen herken nen. Je hebt een overblijfsel van iets wat belangrijk voor je geweest is of een voorwerp van iemand die je zeer dier baar is of is geweest. Dat hoeven geen bijzondere dingen te zijn, meestal zijn ze heel alledaags. De foto van een film ster, een medaille van je vader, een stuk gereedschap dat je opa heel vaak in handen heeft gehad. Dat bewaar je. De waarde is niet in geld uit te drukken; jij bent de enige die weet hoe kostbaar het is. Het is heilig voor je, haast niemand anders mag er aankomen." Jeneverkelkje Van Uden: „Ik sprak onlangs mensen die het huis van hun ouders hadden leeggeruimdIn de kelder vonden ze het jeneverkelkje van hun vader. Die dronk in de woonkamer zijn borreltje, maar hij lustte er wel eentje meer dan binnen de afspraken van het huis viel. Dat glaasje, daar zit een verhaal achter. Je kunt er bij voorbeeld uit afleiden dat die vader geen bazige figuur was die zei dat hij zélf wel bepaalde hoeveel hij dronk. Hij had, Om conflicten te vermij den, zijn glaasje in de kelder." Het gaat bij het project vooral om de verhalen achter de objecten. Lint: „Mensen bewaren dingen die hen diep raken, die op de kern van hun leven te rechtkomen. Voor sommigen zal dat iets met God te maken hebben, voor an deren niet. Maar naar mijn gevoel heeft dat verschijnsel iets religieus. Het heeft te maken met iets wat in je zit en wat je wilt overleveren." Rijkdom Van UdenWat wij beogen isdat men sen in het dagelijks leven op zoek gaan naar het heilige; en dan niet in de klas sieke betekenis van het woord. Wij be doelen ermee datgene wat kostbaar is in het bestaan en waar je vaak achte loos langs loopt zonder het te zien. Je kunt het zien als een oefening in kijken naar het dierbare waarvan je wilt dat het onaangetast blijft. Als je op die ma nier aandacht besteed aan wat bijzon der voor je is, dan beïnvloedt dat de ma nier waarop je leeft. Het project heeft een hoogstpersoonlijke kant, maar als je samen aan de slag gaat om mooie kastjes te maken en vervolgens een ten toonstelling maakt, betekent het ook iets voor een groep mensen. We hopen dat we ermee iets duidelijk maken over de rijkdom van het leven." Website:www.parochieheiligegeest.nl. Deze rubriek is uitsluitend be stemd voor reacties op in de PZC verschenen redactionele berich ten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedich ten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdra gen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie be houdt zich het recht voor inzen dingen te bekorten. Over gewei gerde brieven wordt niet gecor respondeerd. Politiewoordvoerder Van Mou- rick bedient zich ten onrechte van het eufemisme jeugdig van dalisme, als hij spreekt over het gooien van bierflesjes, bouw materialen, stukken stoeptegel en wegafzettingsmateriaal van een viaduct naar beneden (PZC, 22-6). Het is eerder poging tot doodslag als je leest dat er ook een steen op een motorkap wordt gegooid. Wat gebeurt er met die rotjongens als ze gepakt worden? Een verwijzing naar HALT, een bemoedigend ge sprek met een maatschappelijk werker en een taakstraf? Beter een flink pak slaag, een forse boete en een week in de bak. Ou derwets? Het werkte bij ons vroeger ook, nu is de overheid veel te soft geworden. Wim van Gilst Boogerdlaan 23 Kortgene Het stelletje autorijdend gajes, dat bezig is om zich meester te maken van ons wegennet, dreigt nu, net zoals de prostitutie, een officiële status te krijgen dank zij de heer Van der Zwaag, bur gemeester van Smallingerland, die in zijn overheidsgoedgun- stigheid een reusachtig stuk as falt in zijn gemeente ter be schikking heeft gesteld aan dit soort gekken. De PZC, 22 juni, bericht ons echter, dat het bij detijdse Hulst hem al vooruit was. Daar viel al een dode van 27 jaar (in een bocht van de 'goedgekeurde' dijk, in april). Maar dat mag voor WD-wet- houder W. Kayser de pet en de pret niet drukken, net zo min als bij ringrijden, boksen, wielren nen: 'geen sport zonder risico', zegt dit gevoelige individu. Ja, zo weten we weer wat vrijheid en democratie is. En tevens weer een schitterend staaltje van on ze nationale gedoogcultuur Overigens zijn er in Hulst ook nog intelligentere partijen, pol derbestuurders en omwonen den. Die kennen het verschil tussen sportsoorten en dit mo derne terrorisme. Op straat lo pen is óók gevaarlijk (bananen schil). Maar als Van derZwaag en Kayser, Reyns, e.d. dan tóch winnen - dan kunnen Pronk en Van Zwieten de strijdbijl over Zeelands toekomst begraven; Kap alle nog overgebleven Zeeuwse bomen, schaf de land bouw af, bedek de hele provin cie met asfalt, nodig alle race waanzinnigen hier naartoe - en gij kunt geld voor toeristenlok- kerij en 'meer blauw op snel weg' uitsparen. En misschien kunnen goeie, ouwe, sullige rustzoekers dan via datzelfde asfalt naar normale buitenlan den emigreren. J. E. L. Brummelkamp Molenwater 11 Middelburg Naar aanleiding van het artikel 'Suggestie Heertje onderzoek WCT niet uitvoerbaar' wil ik het volgende zeggen. In de reactie van de heer Bruinooge blijkt duidelijk dat hij een onafhanke lijk onderzoek door bijvoor beeld het Centraal Planbureau niet wilHij stelt daar is die club niet voor. Het lag naar de me ning van de heer Bruinooge voor de hand Buck Consultants voor het maken van een maatschap pelijk afwegingskader te vra gen. En dan zegt hij letterlijk. „Maar dat betekent niet dat klakkeloos is overgenomen wat ze bij Buck hebben opgeschre-1 ven. Het maken van het rapport is door de provincie, de gemeen ten Vlissingen enBorsele, Rijks waterstaat en Zeeland Seaports begeleid." En dat is hem nou juist waar de schoen wringt want al deze instanties hadden reeds in een eerder stadium aan gegeven voorstander van de WCT te zijn. Dat daarom vragen opgaan voor een onafhankelijk onderzoek is begrijpelijk, om dat voor Zeeland ingrijpende veranderingen voor de deur staan. Dat dezelfde fouten wor den gemaakt zoals bij de Ceres- haven in Amsterdam en bij de Betuwelijn, moeten we ten alle tijde voorkomen. P. C. flijll Boul. de Rwyter 58 Vlissingen] door Ali Pankow ZIERIKZEE - De zevenender tigste editie van de zomerten- toonstelling in en rond het Bur gerweeshuis in Zierikzee wordt dit keer gekenmerkt door bewe gende beelden en door het the ma 'mens en zijn activiteiten'. Deze oudste jaarlijkse beelden- tuinexpositie van Nederland wordt vrijdagmiddag 28 juni om 17.00 uur geopend door voorzitter Sander Lettinga van het college van regenten van het Burgerweeshuis. De 45 deelne mende beeldhouwers tonen cir ca 450 werken in tuin en huis. Naast nieuwe elementen zullen ook de traditionele naakten en beelden van dieren een groot ideel uitmaken van het aanbod. Het merendeel van het werk is uitgevoerd in brons, maar daar naast worden ook marmer, ke ramiek, hout en staal gebruikt. De beelden, figuratief of ab stract, worden door elkaar op gesteld. Het presentatiebeleid gaat uit van de meeste geschikte plek in de fraaie tuin vol bomen en struiken. De bezoeker mag dus zelf ordenen, vergelijken en zijn voorkeuren bepalen. Onder de deelnemende beeld houwers bevinden zich onder meer: Dick Aerts, Amiran, Mila van Beek, Peter Hoogerwerf, Miems van Citters, Lex Schil- peroord, Renee Mink, Juul Kor- tekaas, Ad Braat, WicherMeur- sing en Vigyano. De beeldenexpositie wordt ge combineerd met schalen en va zen van Tessa Braat die zich ge specialiseerd heeft in glazuren. Tevens wordt namens derden allerhande klein-antiek aange- VEERE - Muziekvereniging Veere's Genoegen geeft op 5 juli in de Grote Kerk in Veere het jaarlijkse Zomerconcert. Er zijn optredens van het fanfareorkest en de slagwerkgroep onder lei ding van Bram van Overbeeke en Geraldine Candeias, het fan fareorkest Luctor et Emergo uit Renesse onder leiding van Ro nald Slager en de slagwerk- groep van dezelfde vereniging met Ronald de Roo als dirigent. Het zomerconcert begint om half acht 's avonds. boden, waaronder een collectie schilderijen en tekeningen uit de periode 1850-1960, aange vuld met zilver, glas en kristal, sieraden, Oosters porselein, azi- atica en curiosa. De zomerten- toonstelling is tot en met zondag 25 augustus geopend van dins dag tot en met zondag van 11.00 tot 17.00 uur. MIDDELBURG - Tijdens de zo- merveiling van het Middelburg se Veilinghuis Witte, vrijdag in Hotel Arneville in Middelburg, worden veel Zeeuwse items aangeboden. Er zijn streeksieraden inge bracht van de Hulster (negen- tiende-eeuwse gouden mutsen bellen), Axelse (zeldzame gouden kraalhaak en vrouwen schoengespen) Cadzandse (gouden mantelineslot), Zuid- Bevelandse (broekknopen en collierslot van vóór 1900) en Schouwse (zeldzame broek stukken met scheepjesdecor) dracht. Topstuk komt uit de Walcherse dracht: een gouden voorhoofdsnaald met een gra vering van twee zwaantjes. De veiling bevat verder grafiek en tekeningen over Veere en Middelburg, een groot rivierge zicht met schepen en vee door F. L. Huygens, aquarellen over het boerenleven van W. C Nak- ken en A. J. Groenewegen en aardewerk, waaronder een por seleinen art-décoservies uit Li moges (1920-1930). Dekijkdagis vandaagvan 14.00 tot 20.00 uur, de veiling begint zaterdag om 13.30 uur. SINT ANNALAND - In streek museum 'De Meestoof' in Sint Annaland vindt op zaterdag 29 juni een taxatie- en inkoopdag plaats. Drie antiquaren zijn van 10.00 uur tot 17.00 uur aanwe zig om oude boeken, hand schriften en bijbels te taxeren. De taxaties zijn gratis. Bezoe kers aan de taxatiedag betalen entree aan het museum en kun nen tevens de tentoonstellingen bezoeken. Naakt van Thérèse Praat-Minne en keramiek van Flora Verdunnen. foto Peter N icolai door Anita Tournois PAAL - In Atelier De Paaien worden op het moment aquarel len van Thérèse Praats-Minne geëxposeerd. De natuur vormt voor haar een constante bron van inspiratie. Het werk is ge combineerd met keramiek, ver vaardigd door atelierhoudster Flora Verdurmen. Thérèse Praats-Minne is Belgi sche van geboorte maar woont al lange tijd in het Zeeuws- Vlaamse Terhole. Ze volgde de Kunstacademie in het Belgische Berehem en bekwaamde zich verder door cursussen en work shops bij diverse kunstenaars. Zij schildert voornamelijk naai de natuur. Waterverf vormt voor Praats het medium om zich uit te drukken. Het biedt de moge lijkheid met losse toets heldere kleuren te verkrijgen en toch transparant te werken. Juist deze vrije opzet van de vormgegeven bloemen, figuren en landschappen karakteriseert haar werk. Aronskelken, rozen, amaryllissen, hortensia's, be renklauw en zonnebloemen zijn geliefkoosde en vaak terugke rende onderwerpen voor aqua rellisten, maar door de losse penseelvoering en lichtheid be zitten ze een eigen identiteit. Arding, in vurig rood, en Mi granten zijn wat feller van tint. Beide werken tonen een neiging tot abstraheren. Fraai is 't Land van Saeftinge, een landschap pelijke impressie met ingetogen natuurtinten. Levende klei Flora Verdurmen heeft net als Praats-Minne affectie met De Saeftinge. „Ik gebruik graag de levende klei uit dit gebied om mijn keramisch werk vorm te geven", zegt Verdurmen. „Bo vendien herbergt deze afzet- tingsklei organisch materiaal en kleine diertjes, die tijdens het droogproces voor structuur zor gen binnen in de pot.Zij volgde tekenen, toegepaste kunsten en keramiek aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten inEeklo. Schaakstukken Naast het vervaardigen van ge bruiksvoorwerpen, potten, va zen, bekers, borden en schalen maakt de keramiste vrij werk. Zo wordt een bijzonder schaak bord tentoongesteld. De mo dern vormgegeven grijze schaakstukken zien er uit als ware strijders op een zwart-wit veld. De werken Excursie, Foe- rageergebied en Vliegen, aarde werken kommen met aan de binnenkant zwarte tekentjes, geven uitdrukking aan 't Zeeuwse landschap, foerageren en 'Een pint drinken bij Magda na afloop (voor de mensen, die huiswaarts keren)'. Bijzonder in haar nopjes was Verdurmen met de verkregen klei uit de tunnelboren Sara en Neeltje-Suzanna. „Dat geeft een extra dimensie aan mijn werk. Na vijf wassingen is het sublieme klei om mee te wer ken." De bruine kommen, ver vaardigd met deze Boomse klei refereren dan ook aan het werk in de tunnel. Uit de kommen prijken gedraaide stokjes, tun- nelboortjes, omhoog. Tentoonstelling in Atelier De Paaien, Paalseweg 6, richting Emmadorp, Paal/Graauw. Openingstijden do. t/m zo. 13.00-18.00 uur en op afspraak. MIDDELBURG, Burgerzaal van het Stadhuis Internationaal Muziekfeest Middel burg met Janine Jansen, viool, Da niel Raiskin, altviool, Torleif Thedéen, cello, Martin Fröst, klari net, Steven Osborne, piano en het Vogler Quartet, bestaande uit Tim Vogler en Franck Reinecke, viool, Stefan Fehlandt, altviool en Manuel Fischer-Dieskau, cello. Werken van Braam, Wagemans, Roukens, Brahms en Messiaen. door Jos Verpoorten Het Internationale Muziek feest Middelburg is dit jaar een festival van jeugdige, opval lend sterke muzikale persoon lijkheden. Kon men tijdens de eerste twee concerten, overi gens zonder de andere, uitste kende musici te kort te willen doen, kennis maken met klari netfenomeen Martin Fröst, zo kreeg men dinsdagavond in de burgerzaal van het stadhuis de gelegenheid onder andere de ta lentvolle, jonge violiste Janine Jansens te beluisteren. Zelfbewust en zonder enige ner vositeit beet zij het spits af in drie Capriccio's voor vioolsolo van enkele Nederlandse compo nisten. Afwisselende, grillige, muzikanteske werkjes, die zij ontspannen, met een perfecte ti ming en een bijzonder fraaie toon ten gehore bracht. Vermel denswaard waren de haar scherp gespeelde flageoletten aan het slot van de bijdrage van Peter Jan Wagemans. Zij was eveneens te beluisteren in het belangwekkende Quator pour le fin du temps van Olivier Messiaen. De hoofdschotel van het concert, die waarschijnlijk mede debet was aan de royale belangstelling deze avond. Het is dan ook een indringend werk voor klarinet, viool, cello enpia-1 no gebaseerd op de Openbarin-1 gen van Johannes, geschreven' als krijgsgevangene in 1941.1 Grandioos gespeeld door vier I fantastische musici, waar toch vooral Martin Fröst weer diepe indi-uk maakte in het Abime des oiseaux voor klarinetsolo. Knap is de wijze, waarop hij een ui terst zachte toon langzaam kan laten aanzwellen. Samen mei zijn vermogen een toon weg te laten sterven tot fluisterzacht. hebben we hier twee van zijn kwaliteiten, die wel eens zijn handelsmerk zouden kunnen worden. Het is overigens wel te hopen, dat hij daar dan niet te veel mee gaat koketteren. On vermeld mag zeker ook cellist Torleif Thedéen niet blijven, die in Louange a l'Eternité de Jésus begeleid door Steven Osborne op piano, fraai een breed uitge sponnen cantilene neerzette. Knap gespeeld was ook het zes de deel met een voor Messiaen zo karakteristieke unisono-partij voor de vier in strumenten samen. Naast de werken uit de twintig ste eeuw, was er ook nog hoog romantiek van Johannes Brahms in zijn tweede Strijks- extet. Hier was het Vogler Quar tet, aangevuld met Raiskin en Thedéen te beluisteren. Warm bloedig en met grote musiceer- vreugde gespeeld, waarbij men de tegenstellingen hier en daar goed in de verf zette. Waar schijnlijk door de royale akoes tiek van de burgerzaal, kregen de sterkere passages wel erg veel geluid mee. Af en toe een beetje vermoeiend luisteren. Mis schien had men in die gedeelten nog meer op een verzadigde, ronde samenklank moeten wer ken. Dit neemt overigens niet weg', dat er meeslepend en boei end werd gemusiceerd. Violiste Janine Jansen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 14