Beatrijs, een tolerant verhaal In Avondrood zitten de oudjes hun tijd uit Rense Roy aards tussen Teirlinck en Avondrood 25 woensdag 26 juni 2002 Het is puur toeval, maar natuurlijk wel curieus. Terwijl de cursisten van de tweejarige spelopleiding aan de Zeeuwse amateurtheaterschool De Am bitie komend weekend ter afsluiting de voorstelling Avondrood spelen in Vlis- singen, is één van de oorspronkelijke spelers, Rense Royaards, tegelijkertijd actief tijdens het project Een proeve van Teirlinck van Het Gezelschap van de Zee in Kats. Avondrood kwam hal verwege de jaren zeventig via improvi satie tot stand bij het legendarische Werkteater en kende, na een moeizame aanloop, een enorm succes. ,,We maakten onder elkaar wel eens grapjes over hoe oud we zouden wor den, hoe we er dan uit zouden zien en ons gedragen. Dat we dan met ons allen in het Rosa Spierhuis zouden zitten en nog steeds dia's vertonen van het Werk teater", herinnert Rense Royaards (1938) zich. De spelers zagen ook een Italiaanse documentaire over opera-ar tiesten in een bejaardenhuis die nog steeds ambities hebben en elkaar ver dringen. „We zijn toen heel erg van onszelf uit gegaan", meent de kleinzoon van de be faamde acteur dr. Willem Royaards (1867-1929). Dat geldt overigens ook voor de spelers van De Ambitie bij het vormgeven van hun personages. Een fragment: „Ik zeg laatst tegen die hoofdzuster: Ik heb gisteren nog een fijn gesprek gehad met meneer Kabel. Ze zegt: Dat is onmogelijk, meneer Ka bel is al twee jaar dood. ïk zeg: Dat hoeft u mij niet te vertellen. Dat weet ik ook wel. Maar hij was hier en ik heb met hem gesproken. Zoals ik nu tegen u spreek en dat heeft met zijn dood niets te maken. Later hoor ik haar op de gang zeggen: Hij is ver heen..." Rense Royaards (midden) als meneer Goudzucht in Avondrood (omstreeks 1975), met links Joop Admiraal, achter Marja Kok en rechts Pe ter Faber en Shireen Strooker. foto Catrien Ariëns geworden. Het verhaal gaat dat Teirlinck en de Antwerpse thea terdirecteur De Gruyter na af loop van de première naar ach ter kwamen en alleen maar kritiek uitten, op een compli ment voor mij n grootmoeder na Dat irxiteerde mijn grootvader zo, dat hij is weggelopen. Maar mijn grootmoeder zag Teirlinck wel zitten. Er is binnen mijn fa milie altijd een soort contact met Vlaanderen geweest." Teirlinck Dat mag ook blijken uit het feit dat Rense Royaards zijn oplei ding volgde aan de Studio Her man Teirlinck (tot veler verdriet onlangs gefuseerd met het Con servatorium) in Antwerpen, die was geïmpregneerd door de the orieën van de oprichter.,In mijn tij d was hij al heel oud en gaf één keer in de week twee uur lang theoretische les. Hij kon heel boeiend vertellen. Als je naast hem zat tijdens een betoog, pak te hij je hand of legde zijn hand op je pols. Een wonderlijk con tact vond ik dat. Als je nu bezig bent met de taal van Teirlinck, merk je dat die iets bijzonders heeft, een indruk geeft van een bepaalde periode uit de drama tiek. Begin jaren twintig van de vorige eeuw was men in Neder land jaloers dat daar zo'n grote dramaturg zat. Zijn werk is erg geënt op de beginperiode van de film, vanuit een massaliteit in zoomen op één of twee individu en. Enhet heeft altijd met passie te maken, liefde en de contra dictie tussen de seksen die el kaar in het ongeluk storten." De Vertraagde Film gaat over een echtpaar dat, omdat hun liefde niet volmaakt is, de ver drinkingsdood verkiest. Ze springen in het kanaal en het stuk vertelt wat ze onder water beleven. De betekenis van het leven vormt de diepere moraal. Plet eerste handschrift van Beatrijs dateert uit de veertiende eeuw en handelt over een meisje van goede familie dat het klooster in gaat. Haar liefde voor een jon geman is echter zo groot, dat zij ontvlucht. Ze krijgen twee kin deren, maar vervallen in armoe de en de man vertrekt. Om in het onderhoud van zichzelf en haar kinderen te voorzien, verdient het meisje geld met haar li chaam. Uiteindelijk keert zij terug naar het klooster, waar niemand haar heeft gemist, doordat Ma ria in haar plaats heeft gediend. ,Ik vind dat zo'n enorm tolerant verhaal over een meisje dat in de marge van de maatschappij ver zeilt raakt, zoals tegenwoordig in de drugsscene, maar door Maria wordt opgevangen. In de Middeleeuwen had je hoofse en religieuze literatuur en dit is een soort mengvorm, een liefdesver haal waarin Maria een grote rol speelt." Frans Doeleman Een proeve van Teirlinck: vrij dag (20.30 uur) in de Oude School, zaterdag (20.00 uur) in de Katse Kerk en zondag (14.30 uur) in dorpshuis De Vriend schap, alle in Kats. Als propagandist van oorspronkelijk Neder lands toneel brengt Jan Schuurman Hess, artistiek leider van Het Gezelschap van de Zee in Kats, komend weekend een al langer ge koesterde wens tot uitvoe ring: het weer onder de aan dacht brengen van het werk van de Vlaaamse schrijver en toneelvernieuwer Herman Teirlinck (1879-1967). Een belangrijke schakel in het geheel vormt Rense Roy aards, die in 1998 de rol van Johan van Oldenbarneveldt vertolkte in de openlucht voorstelling De Dijk in Kats. T Trijdag haalt hij in een ge- V sprek met Jan Schuurman Hess herinneringen op aan Teir linck, van wie hij les kreeg, zaterdag brengt hij de oor spronkelijk Middelnederlandse versie van Beatrijs, vooraf gaand aan de parafrase Ik dien van Tierlinck en zondag werkt hij mee aan de gelezen voorstel ling De Vertraagde Film, even eens van Teirlinck. „Met Beatrijs was ik vorig jaar al begonnen, omdat ik dat een mooi en heel modern verhaal vind. Ik wilde er een soort orato rium van maken en vond het j ammer dat het nooit in het Mid delnederlands werd gedaan. Toen de plannen voor dat Tier linck-weekend vastere vormen ging aannemen, heb ik tegen Jan gezegd, zou het niet aardig zijn om de oorspronkelijke Bea trijs vooraf te laten gaan aan Ik dien en zo te laten zien hoe Teir linck een totaal ander accent legt. Daar komt nog eens bij dat mijn grootvader Willem Roy aards - die ik alleen ken van ver geelde foto's op zolder, een ij de le man die altij d leek te poseren - als eerste Ik dien, wat een groot succes was in Vlaanderen, in Nederland heeft geënsceneerd en geïntroduceerd in één van zijn laatste seizoenen. Mijn grootmoeder, Jacqueline Roy- aards-Sandberg (1876-1976), speelde daarin Moeder Gods. Haar heb ik nog wel meege maakt, want zij is bijna honderd Toen regisseuse Katinka van den Dool voor het eerst werd geconfronteerd met de acht cursisten van de tweejari ge spelopleiding aan De Ambi tie, zag zij een grote diversiteit, vooral in leeftijd, van zeven tien tot in de vijftig. „Als af sluitende voorstelling kwam bij mij gelijk Avondrood op. Daarin moet iedereen zich transformeren. Ik heb het uit vergroot naar tachtig-plus, in een verzorgingstehuis. We moeten behoorlijk met de gri me aan de slag." „Het lopen was eventjes wen nen", ervoer Paula van Lynden (53, uit Oost-Souburg). „Hoe ga je opstaan? Dan moet je je indenken hoe zo'n oud per soon, die niet meer zo soepel is, dat doet. Ik vond het heel leuk." Het was ook een vrolijke boel tijdens de repetities. „Ik heb ze er met erg veel plezier aan zien werken", grinnikt Ka tinka. „We hebben veel gela chen. Dat is nu een beetje een probleem. Je kan elkaar nog behoorlijk verrassen met je spel, want je moet dat de hele voorstelling volhouden, ook als je geen tekst hebt. Soms zit je te kijken en schiet je gewoon nog in de lach." Maar er is meer. „Je moet je er echt in verdiepen", meent Reinco Jansen (19, uit Koude- kerke). „Sommige mensen heb ben hun leven als een sleur aan zich voorbij zien trekken, an deren hebben iets heel moois afgesloten en dragen dat met zich mee. Aan de hand van ge sprekken met ouderen moet je daar achter zien te komen. In mijn opleiding activiteitenbe geleiding recreatie werk heb je met doelgroepen te maken, zo als ouderen, maar ook met ziektebeelden. Het is leuk om daar iets van in je rol te leg gen." Winny van Putten (44, uit Den Briel): „In het begin moesten we een verhaal maken over ons verleden. Op welke anderen beamen dat. Paula hoopt dat het publiek ook zal lachen. „Er zitten leuke stuk ken in, maar het kan best zijn dat mensen een traantje weg pinken. Het einde van je leven is toch wel iets ontroerds." De drie genoemde spelers zijn met verschillende intenties de cursus ingestapt. Paula, lerares Frans, wilde de ervaring op doen, gaat wel door met toneel, maar niet fanatiek. Reinco ging uit nieuwsgierigheid en merkte dat zijn interesse groei de: „Je kan je ontplooien op het gebied van voor een groep staan, interactie en met men sen omgaan." Als hij de kans krijgt, doet hij zo aan een vol- Cursisten van De Ambitie repeteren de voorstelling Avondrood. foto Lex de Meester gende productie mee. Winny hield zich op de school van haar kinderen wel met toneel bezig. „Maar ik was benieuwd wat er nou echt in mij zat of ik er meer uit kon halen. Voor mijn gevoel is dat best gelukt." Ze hoopt na afloop van de voorstellingen van Avondrood meer inzicht te hebben in haar eigen capaciteiten. „Want hoe anderen naar je kijken, is altijd anders dan zoals je het zelf er vaart." Frans Doeleman Avondrood is vrijdag, zaterdag (20.15 uur) en zondag (15.00 uur) te zien in Vestzak99 in Vlis- singen. manier ben je oud geworden, wat heb je meegemaakt in je leven en hoe ben je in het te huis terechtgekomen? Door je daarin in te leven, kom je op een gegeven moment tot je per soon. Daarbij haal je ook din gen uit je familie, zoals opa's en oma's." Avondrood is niet echt een verhaal", legt Katinka uit. „Je volgt de personages gedurende een aantal dagen. Iedereen heeft wel z'n eigen lijntje. Je ziet hoe het leven in zo'n tehuis op hen af komt. Oudere men sen hebben nog maar kleine stukjes verhaal, krijgen het soms ook niet af. Ze zitten daar hun tijd uit Als iemand op langere termijn probeert te denken, vindt de rest dat eng. De spanningsboog wordt ge vormd door de onderwerpen van de scènes. Er zijn grappige dingen, maar ook conflicten. De climax zit in de bonte avond, dat is een hoogtepunt in het tehuis. Daar gebeurt na tuurlijk van alles." Werkend aan het stuk kwam Katinka tot de ontdekking dat ze meer respect kreeg voor ou deren. „In de snelheid waar mee je zelf je leven leidt, erger je je nog wel eens aan de traag heid van de oudere medemens. Nu realiseer je je dat je daar op een zeker moment zelf even eens mee te maken krijgt." De VLISSINGEN CINE CITY (Belbios 0900-9363) Lilo Stitch (Ned.). Do. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Lilo Stitch (orig.). Do. t/m di. 19 en 21.45 u.; Scooby Doo. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19, 21.45, za. ook 24.15 u.; Crush" Wo. 13.45, 16.15,19 en 21.45 u.; Unfaithful. Wo. 19 en 21.45 u., do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u.; Bad Company. Do. t/m di. 16.15,19 en 21.45 u., za. ook om 24 u.; About a Boy. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19, 21.45, za. ook 24.15 u.; The Count of Monte Cristo. Wo. 16.15 u.; Blade II. Wo. t/m di. 13.45,16.15,19 en 21.45 u. za. ook 24.15 u.; Killing me softly. Wo. 21.45 u., do. t/m di. 13.45 u., za. ook 24 u.; Not Another Teen Movie. Wo. 13.45 en 19 u., do. t/m zo. en di. 13.45 en 21.45 u. John Q. Wo. 21.45 u., za. 24 u.; Star Wars IIWo. 13.30,16.15 en 19 u., do. t/m di. 16.15 en 19 u., ma. niet om 16.15 u.; Ice Age (Ned.). Wo. 13.45 en 16.15 u., do. t/m di. 13.45 u.; Sneak Preview. Ma. 22 u. MIDDELBURG SCHUTTERSHOFTHEATER (0118 613482) Storytelling. Wo. 20 u., vr. 22, za. 19.30, zo. 20 u.; Une Hirondelle a fait le printemps. Vr. 19.30, za. 22 u., di. 20 u.; Persona. Ma. 20 u. HULST DE KONING (0114 312030) Lilo Stitch (Ned.). Wo. 13,15 en 17 u., vr. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Unfaithful. Wo., do. en zo. t/mdi. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 19 en 22 u.; Crush. Wo en do. en zo. t/m di. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 19 en 22 u.; Scooby Doo. Wo. en zo. t/mdi. 13,15 en 17 u., vr. 16.15 en 19.15 u., za. 13,15,17 en 19 u.; About a Boy. Wo., do. en zo. t/m di. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 19 en 22 u.; Ali GInDaHouse. Wo. 13.45,16.15 en 20 u., do. en zo. t/mdi. 20 u., vr. 16.15,19.15 en 22.15 u., za. 19 en 22 u.; Blade II. Wo. en zo. t/mdi. 13.45,16.15en20u.,do.20u.,vr. 16.15, 19.15 en 22 u., za. 13.45,16.15,19, 21.15 en 23.30 u.; StarWars 2. Wo., do. en zo. t/mdi. 20 u., vr. 19.15 en 22 u., za. 19 en 22 u.; A Beautiful Mind. Wo. 20 u.; Ice Age (Ned.). Wo. 16.15u.,vr. 16.15 u.,za. t/mdi. 13.45 enl6.15 u.; Crossroads. Wo. 13.45 en 16.15 u.; Asterix&Obelix(Ned.). Wo. 13.45 u.,za. t/mdi. 13.45 en 16.15 u.; Monsters en Co. (Ned.). Wo. enza. t/m di. 13.45 en 16.15 u.; Sneak Preview. Vr. 19.15 u. OOSTBURG LEDELTHEATER (0117-452735) Ice Age. Za en zo. 14 en 16 u.; John Q. Vr. en za. 20 u., ma. 20.30 u. BERGEN OP ZOOM CINEMACTUEEL (0164 254886) Not Another Teen Movie. Do. 20 u., vr. en za. 18.30 en 21.30 u., zo. 14 en 21 u., ma. 20 u.; Unfaithful. Wo en do. 20 u., vr. en za. 21.30 u., zo. 16.15 en 21 u., di. 20 u.; Scooby Doo. Wo. 14u., vr. 18.30u.,za. 14en 18.30u.,zo. 14,16.15 0 en 18.30 u.; Blade II. Wo. 20 u., vr. t/m zo. 18.30 en 21.30 u., ma. en di. 20 u.; Star Wars H. Wo. 14en20u.,za. 14u.,zo. 16.15 u.; Ice Age (Ned.). Wo., za. en zo. 14 u.; Sneak Preview. Do. 20 u.; Fat Girl. Ma. 20.30 u.; From Hell. Zo. 19 u., di. 20.30 u. ROXY (0164 233434) Bad Company. Do. 20 u., vr. 18.45 en 21.30 u., za. 14, 18.45 en 21.30 u., zo. 14 en 20 u., ma. en di. 20 u.; Lilo Stitch (Ned.). Wo. 14u.,vr. 18.45 u.,za. 14u.,zo. 14enl6u.; About a Boy. Wo. en do. 20 u.,vr. 21.30 u.,za. 18.45 en 21.30 u.,zo. t/m di. 20 u.; Ali G InDaHouse. Wo. 20 u.; Ice Age (Ned.). Zo. 16.15 u.; Annie Matthijs exposeert van maandag t/m 16 juli haar schilde rijen in het voormalig stadhuis van Sint Anna ter Muiden. Ope ningstijden: dagelijks 14-16 uur. Drie grote aquarellen oerlandschappen van Johnny Beerens en zijn levensgrote triptiek zijn t/m 21 augustus te zien in de Sint Baafskerk te Aardenburg. De opening is vrijdag om 21.30 uur. Openingstijden volgende week dagelijks van 10-16 uur, daarna dagelijks 10-12 en 14-16 uur. Arie Berkulin exposeert sculpturen, aquarellen en tekeningen in De Vierschaar van het Stadhuismuseum in Zierikzee. Mevrouw I. Spaander verricht zaterdag om 16 uur de opening. Te bezichti gen: tot 2 september, ma t/m zat 10-17 uur en zo 12-17 uur. Petra de Back van Loon exposeert beelden en tekeningen in gale rie Antheunis in AxelTe bezichtigen tot 31 j uli ti j dens winkeltij - den. Onder het motto Kunst speuren in de zak wordt zaterdag en zon dag van 11-18 uur in de gemeente Borsele de Open Atelierroute gehouden. De officiële opening is vrijdag om 20 urm in de Dorps kerk met een centrale presentatie: Kunst speuren in de kerk. Janneke Slabbekoorn - De Bruijne exposeert vanaf dunsdag t/m 26 juli haar schilderijen onder de titel Zomer in Zeeland in de hal van het gemeentehuis te Kapelle. Openingstijden: ma en wo 9-16 uur, di en vrij 9-13 uur, do 9-18 uur. De dubbelexpositie van Bernadette Paternotte (schilderijen en linosnedes) en Marion Kamper (keramiek) in de Bewaerschole in Haamstede wordt zaterdag om 15 uur geopend. Te bezichtigen tot 21 juli, di t/m zat 13.30-16.30 uur. In totaal 45 kunstenaars tonen 450 beelden tijdens de Zomerten- toonstelling Nederlands Plastiek die van zaterdag t/m 25 augus tus is te zien in het Burgerweeshuis te Zierikzee. Tevens zijn schalen en vazen te zien van Tessa Braat en wordt klein-antiek aangeboden, waaronder schilderijen en tekeningen uit de perio de 1850-1960. De opening is vrijdag om 17.00 uur. Openingstij den: dit/mzo 11-127 uur. Elly en Date Mulder exposeren vanaf zaterdag t/m 6 juli in de ga lerie van het dorpshuis in Renesse de foto's en verhalen van hun verblijf dit voorjaar in Gaza. Ook zijn tekeningen van joodse en Palestijnse kinderen te zien. Openingstijden: zondag 12-17 uur, andere dagen 11-19 uur. De keuze van mijn moeder is een expositie van Rachel Daniëlse (grafiek, olieverf, acryl en tekeningen/mixed media) in 't Gast huis te Middelburg. Te bezichtigen: dagelijks t/m 16 augustus. Gust Romijn twintig schilderijen olie op canvas onder de titel Mountains and waves, vanaf zondag tot 8 augustus in de Grote Kerk te Veere. Pieter Schoonheim verricht zaterdag om 19.30 uur de opening. Openingstijden 11-17 uur. Hoog, hoger, hoogst is een expositie modellen van markante ho ge gebouwen in de wereld, vanaf dinsdag tot 8 augustus te zien in de Grote Kerk te Veere. Deze tentoonsteling wordt maandag om 16 uur geopend. Catherina van Agtmaal - van Loenhout exposeert t/m 17 augus tus tekeningen en schetsen in aquarel in galerie Kunst'ique te Vlissingen. De opening is zaterdag om 15.30 uur. Openingstij den: do 11-18 uur, vrij 11-20 uur, zat 11-17 uur en op koopzonda gen 13-17 uur. Moving details is een project/installatie van Ko de Jonge, t/m 24 auguatus te zien in galerie Caesuur in Middelburg. Openingstij den: do, vrij en zat 14-17 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25