Belgen vullen beeldenroute Zeeuws streekproduct in opmars Aantal steenuilen flink teruggelopen Zeeuwse taferelen op zomersalon 12 Vervoerders tegen uitstel besluit WCT kunst cultuur Een week vol activiteiten Lekkernijen zaterdag 22 juni 2002 door Euqène Verstraeten TERNEUZEN - Het aantal steenuilen in West-Zeeuws- Vlaanderen is sinds de jaren tachtig met zowat twintig pro cent afgenomen. Dat concludeert Alex de Smet van natuurbeschermingsver- eniging 't Duumpje op basis van een onderzoek naar het voorko men van de steenuil, dat is uit gevoerd door de vogelwerk groep van 't Duumpje. Geschat wordt dat er in de jaren tachtig nog tussen de 350 en 400 uilenpaartjes in de streek nes telden. Dat aantal is nu terugge lopen naar 220 tot 240 paar. In vergelijking met de cijfers over heel Nederland valt die terug loop nog mee. Volgens de Vogel bescherming Nederland is de steenuilenpopulatie sinds de ja ren zestig in heel het land gehal veerd. ,,We dienen ons te realiseren dat ondanks het relatief grote aan tal steenuilterritoria dat West- Zeeuws-Vlaanderen herbergt, dit geen aanleiding is om ach terover te leunen", waarschuwt De Smet in zijn rapport. Uit het onderzoek is gebleken dat er nog potentiële steenuilgebieden zijn waar tijdens het onderzoek weinig of geen steenuilen zijn aangetroffen. „Het is dan ook wenselijk om via gerichte be schermingsmaatregelen te be werkstelligen om vanuit het surplus aan steenuilen uit de 'goede steenuilgebieden' de laag bezette gebieden te (her) koloniseren", betoogt De Smet. De meeste steenuilgebieden zijn de vinden in de gemeente Sluis- Aardenburg. Vooral in de Bie zen en in de gebieden rondom Zuidzande, Nieuwvliet, Re- tranchement en Heille zijn veel steenuilen te vinden. Verder blijken er rondom IJzendijke en Hoofdplaat redelijk hoge aan tallen voor te komen. In meer dan de helft van de onderzochte zogenaamde kilometerblokken zijn geen steenuilen aangetrof fen. Nestgelegenheid Maatregelen om het leefgebied van de steenuil te behouden lig gen in de sfeer van het verbete ren van de voedselsituatie en het uitbreiden van de nestgelegen heden. Een groot aantal steenuilen broedt in oude vervallen schu ren en bouwvallen. Volgens De Smet moeten eigenaren bij het restaureren van boederijen tij dig op de aanwezigheid van steenuilen gewezen worden, Dan kan daarmee rekening worden gehouden. Verder moet het gebruik van muizengif in de directe leefomgeving van de steenuil zoveel mogelijk ge weerd worden. Om dat de be werkstelligen moeten boeren volgens De Smet een tolerantere houding aannemen ten aanzien van muizen in schuren en op het erf. MIDDELBURG - De le den van Provinciale Sta ten krijgen binnenkort een brief van de vervoer ders- en verladersvereni ging EVO in de bus met het klemmende verzoek de beslissing over de Wes- terschelde Container Ter minal niet uit te stellen. De besluitvorming over de WCT moet volgens de transportbelangenorga nisatie niet worden uitge steld omdat anders de voortgang van belangrij ke infrastructurele wer ken in gevaar wordt ge bracht. EVO noemt in dit verband de verlegging van de goederenspoorlijn naar haven- en industrie gebied Vlissingen-Oost. De vervoersorganisatie meent dat de WCT essen tieel is voor de economi sche ontwikkeling van Zeeland. De containerter- minal verbetert het vestigingsbeleid voor nieuwe bedrijven en de concurrentiepositie van bestaande. door Ernst Jan Rozendaal DOMBURG - In vijf jaar tijd is de zomersa lon die de Domburgse galerie Het Noorder licht samen met kunsthandel Studio 2000 organiseert een begrip geworden. Vorig jaar bezochten dertienduizend mensen de ten toonstelling. Ook deze zomer zijn ruim hon derd werken uit de negentiende en twintig ste eeuw te zien - en heeft de galerie er nog eens vijftig in stock - met een accent op in Zeeland gemaakt werk. Het echtpaar Jan en Syska Huibers heeft bijna een jaar gewerkt aan de samenstelling van de expositie. Het doel is kwalitatief 'hoogwaardig werk bijeen te brengen. Veel van de schilderijen en prenten zijn gemaakt door gerenommeerde kunstenaars die in Zeeland hebben gewerkt of gewoond. Er •zijn dan ook veel Zeeuwse taferelen te be wonderen. „Het wordt steeds moeilijker om Zeeuwse kunst te vinden", zegt Huibers. „Het onder werp is zeer gewild, wat de prijs opdrijft. Waar ik de laatste jaren ook kom, er is veel vraag naar. Dat maakt de spoeling dun." Huibers komt al veertig jaar naar Domburg, zijn vrouw is afkomstig van Walcheren. In de voormalige kerk aan de Noordstraat hebben ze een uitstekende ruimte voor hun galerie gevonden. De bezoekersaantallen wijzen uit dat het publiek Domburg niet te afgelegen vindt..Vroeger was Domburg na tuurlij k heel kunstzinnig", verklaart Hui bers. „Wij hebben er altijd voor geijverd dat dat weer terugkomt. Inmiddels zitten wij hier, is het Marie Tak van Poortvlietmuse- um hier gekomen en heb je Degalerie met vooral hedendaags werk. Het publiek kan nu echt een rondje lopen." In de nieuwe editie van de expositie Kunst in Domburg is Willem Johannes Schütz (1854-1933) opvallend goed vertegenwoor digd. Huibers heeft in totaal vierenveertig werken van de zoon uit het Zeeuwse schil- 'dersgeslacht, waaronder veel studies. 'Schütz blijkt het leven in Middelburg in 'complete tekeningen of schetsen te hebben vastgelegd. De steenhouwerijde markt, het ringrijden en studies van soldaten, bakkers jongens, vrouwen in klederdracht. Dikwijls staat een gezicht drie keer op zo'n studiete kening, of wordt de houding van gevouwen handen nog eens herhaald. Het opvallend ste schilderij - naast een aantal zeegezich ten - van Schütz is een virtuoos bloemstille- Ven, toch niet het door hem meest beoefende genre. „Dit werk komt direct uit familiebezit", vertelt Huibers. „De meeste prenten moes ten we nog inlijsten. Die zijn na zijn dood in 1933 nergens te zien geweest." Ook van Jan Toorop is een aantal (krijt)tekeningen te zien. Ze zijn gemaakt op plekken waar van uit galerie Het Noorderlicht zo naartoe ge wandeld kan worden, zoals het EJomburgse AARDENBURG - De Culturele week Aardenbürgse Zomer- kunsten staat van 28 juni tot 7 juli bol van de activiteiten. Het evenement kent een gevarieerd programma met muziek, beel dende kunst, poëzie, literatuur en geschiedenis. Het begin en het einde van de week staan in het teken van de Guldensporenslag. Op 11 juli is het 7 0 0 j aar geleden dat deze be roemdste slag uit de geschiede nis van Vlaanderen plaatsvond. Op 28 juni en 6 juli wordt het voor deze gelegenheid geschre ven historiespel 'De sporen verdiend' uitgevoerd in authen tieke kledij op de Kaai in Aar denburg. De hele week is er een beelden- en schilderijenroute. De schilderijen zijn te bezichti gen in galeries, kerken, bankge bouwen, restaurants en bij par ticulieren. Kunstenaar Johnny Beerens heeft een expositie in de Sint-Baafskerk. De schilderijen van Beerens zijn tot en met 10 augustus te bezichtigen. Op 5 juli is er een open-dicht - huis in de Sint-Baafskerk met medewerking van een dichters collectief uit Nederland en Vlaanderen. De Markt in Aardenburg staat op 29 juni in het teken van de dag van de muziek. Er zijn op tredens van bands, ensembles en solo-artiesten. Van country tot salsa en rythm blues. Ver der is er onder meer aandacht voor klassieke muziek, kinder literatuur en koormuziek. door Anita Tournois MALDEGEM - Elf cursisten van de Maldegemse Kunstaca demie en hun leraar leggen de laatste hand aan de installaties en beelden die tentoongesteld worden tijdens de week van de Aardenbürgse Zomerkunsten van 28 juni tot en met 7 juli. Hun inbreng vormt een deel van de beeldenroute die voert langs tuinen, monumenten en open bare plaatsen. Een foto in de krant na de ge beurtenissen op elf september stond model voor de installatie van Martine Bruggeman, een le vensgrote voorovergebogen man, met een doek voor zijn mond. Bruggeman: „Boven zijn hoofd komt, onder een afdak, een vierkant raster te hangen, waaruit gruis valt." Een knalro de doek voor de mond van de grijs-witte gedaante vormt een scherp contrast en trekt aan dacht. Het beeld wordt ge plaatst in de entree van een stof- fenfabriek. Gina Boonen werkte net als Bruggeman met betonijzer. Haar beeldengroep met op zich zelf staande figuren is bekleed met groen en geel zijdepapier. Door ze onderling met elkaar te verbinden, vormen ze een ge heel. „Het is de eerste keer dat ik zoiets doe en ik ben vooral ge boeid door de constructie. Ook streef ik naar een levendig en vrolijk totaal. Daarom gebruik ik een felblauw zijdepapier als toplaag", vertelt Boonen Bruidsjurken Binnenste buiten, een werk van Anne Vanhooreweder, bestaat uit twee bruidsjurken. De jur ken zijn binnenstebuiten ge keerd en bewerkt met polyester. „Mijn werk nodigt uit tot dia loog en ik stel hierbij de vraag of het instituut huwelijk nuttig is of niet?", legt de maakster uit. Hun plek is dan ook toepasse lijk, namelijk het stadhuis. Een_ ander werk van haar hand, een glazen plaat waarop een duim afdruk werd geëtst, komt in een paskamer te hangen voor een spiegel. „Belangrijk is dat elke mens zijn eigenheid weet te be waren", zegt de kunstenares. Een platliggende deur van Luc Seys is ingedeeld in verschillen de kleurenvlakken elk met een nummer en refereert aan tuin architectuur. In het midden, waar eerst een raampje zat, ko men nu een boomtak, waaraan bolletjes bevestigd zijn en een echte rozenstruik. Seys wil hier mee de confrontatie aantonen tussen die twee. Een ander ver haal is de prehistorische zoet- waterhaai. Het is een beeld van Germain Coeckelberghs, ge vormd uit ijzer, leer, schouder bladen van varkens, kneedbaar materiaal uit een tandlaborato- rium en valse tanden. Christine Verstuyf maakt haar installatie ter plekke. Ze bouwt aan een grote hut van jersey stof Vele kleine gekleurde lapjes worden aan elkaar geknoopt. Het dak is gedrapeerd. De hut is gevormd rondom de bomen en vormt een geheel met de natuur Een uitnodigende speelplaats voor kinderen. Het is de bedoe ling dat de hut blijft. LukLefeb- vre vertelt enthousiast over zijn werk. „Mijn installatie gaat over verdriet. Sokkels in ver schillende hoogtes heb ik be kleed met badkamertegeltjes. Daarop komen puur witte hoof den. Door middel van een infuus met zwarte vloeistof, waarmee elke kop verbonden is, valt om de zoveel tijd een traan uit het oog. Er komt passende Gregori aanse muziek bij." Pol Derey- maker werkt ook ter plekke, aan zijn Kreeftskeerkring. „Ik wil op dingen wijzen die bij elkaar horen, maar toch tegenoverge steld zijn aan elkaar." De overi ge kunstenaars zijn Pol Rue- bens, Eric Mouton, Nicole Catry en Sylvie Matthijs. De beelden zijn verspreid over 31 locaties. strand en de Hoge Hil. Temidden van schil derijen van Isaac Israels, Johan Hendrik van Mastenbroek, Lucie van Dam van Isselt en Hendrik Jan Wolter vallen drie prachti- gen schilderijen van de Duitse schilder Hans Herrmann (1858-1942) op. „Een Duit se meester die veel in Zeeland heeft ge werkt", licht Huibers toe. Het Noorderlicht toont een 'Gezicht op Dordrecht met figu ren', de 'Vismarkt te Vlissingen' en de 'Kade van Vlissingen', alle even helder en met een prachtige lichtval. Niet Zeeuws, maar wel mooi zijn vijf werken van Nicolaas van der Waay (1855-1936), leermeester van veel ne- gentiende-eeuwse schilders. Topstuk is zijn 'Tuin van hotel Seelisberg', ook met een bij zonder mooie lichtval door de bomen. Expositie: Kunst in Domburg in galerie Het Noorderlicht in Domburg, t/m 28 septem ber, open di t/m zo van 14-19 uur. Officiële opening vandaag om 15 uur. Het elf september-beeld van Martine Bruggeman. foto Charles Strijd door Jacques Cats Je hoeft Mariska Ederveen (31) uit Goes niks meer te vertellen over het proces dat loopt van Zeeuwse tarwe tot Zeeuwse streekproducten. Daar weet zij inmiddels alles van nu ze zo juist ter afsluiting van een opleiding tot technisch docent op dit onderwerp is afgestudeerd en de bevoegdheid heeft gekregen om aan de Middel burgse scholengemeenschap Neha- lennia les te geven op de terreinen van bakkerij, horeca en verzorging. Toe val bestaat niet. Daarom moest het zo zijn dat de afronding van het ander half jaar durende onderzoek vrijwel samenvalt met een manifestatie waarin het Zeeuwse streekproduct centraal staat. Dit weekeinde dingen immers Zeeuwse koks met hoge mut sen en lange messen op het Middel burgse Abdijplein naar de gunsten van de smaakpapillen van de bezoe kers. Mariska heeft er geen half werk van gemaakt. Zij schetst de ontwikkelin gen in de landbouw, in het bijzonder de Zeeuwse akkerbouw en belicht hoe de boer te werk gaat met de tarwe. Hoe zaait-ie, welke opbrengst wil hij heb ben? Gaat hij voor baktarwe voor de bakkerij of voor voertarwe, bestemd voor het vee? Ook heeft Ederveen de Zeeuwse molens voor een deel in haar onderzoek betrokken. Ze sleept er bij wijze van curiositeit zelfs de graan cirkels bij zoals die ook op een aantal plaatsen in de provincie zijn aange troffen. 'Naar schatting is 40 procent door mensen gemaakt'noteert Maris ka. 'Dat betekent dat 60 procent niet te verklaren valt'. Het is aardig om haar scriptie te lezen hoe het dorsen vroeger verliep. Dor sen betekende voor het boerengezin veel mensen op het erf, veel bedrijvig heid, groot lawaai, zwetende en vaak drinkende mannen, extra eters aan tafel, vreemde gebeurtenissen, stof, adrenaline, snuivende paarden, blaf fende honden en boven alles uit het onophoudelij ke gedreun van een zwa re tractormotor en stampende machi nes. Muizen Als de laatste laag graan naar de dors machine ging, wemelde het van de muizen die geen onderkomen meer hadden en in paniek raakten. Dat was voor de mannen in de tas met graan re den om hun broekspijpen met een touwtje dicht te binden om te voorko men dat de muizen langs hun benen omhoog zouden kruipen. Tussen het werk door werd er met schoppen naar het ongedierte gemept. Honden en katten sprongen tussen de mannen heen en weer en vingen tientallen muizen. 'Ja, dorsen op de boerderij was een sensatie', stelt Mariska vast. De Zeeuwse Vlegel is een duidelijk voorbeeld van een streekproduct dat expliciet verbonden is met de land bouw van de streek. Daarnaast zijn er de traditionele streekproducten die van oudsher kenmerkend zijn voor een streek, maar in principe door meerdere producenten worden ge maakt, zoals de Zeeuwse bolus. Dat de streekproducten zo in opkomst zijn schrijft Ederveen vooral toe aan het toerisme. Het vakantiepubliek vindt het leuk om ze na afloop van het aan genaam verpozen in dit gewest mee naar huis te nemen of er vriend en be kende mee te verblijden. Ook stelt zij bij het publiek een toenemende inte resse vast voor de herkomst: waar ko men die streekproducten vandaan? „Vaak weten de mensen 'niet dat ze daarmee indirect de boeren helpen. Ze kopen een product omdat ze het lek ker vinden of omdat het er leuk uit ziet." Chocolade Er zijn, blijkt uit de scriptie, tijden ge weest dat de Zeeuwse chocolade wijd en zijd bekend stond. De zoetigheid werd door wel vijftien fabrieken in de streek bereid. Op het gebied van ty pisch Zeeuwse baksels bestaat er nog immer een grote verscheidenheid. Mariska: „Voor mij is 'Jan in de zak' een bijzonder product. Dat maakte mijn moeder al vanaf dat ik klein was". En met warme waardering ver telt ze over de bereiding van dit in een pan gebakken krentenbrood. Een foto Willem Mieras eerste positie: „Een nationaal streek product", prijst de Goese leerkracht. „De Haagse bolus is veel droger. Die heeft bovendien de vorm van een kra keling. Niet te vergelijken met de bo lus van hier, die vlezig is, mooi rond en donkerbruin." Overigens is de bolus niet meer aan Mariska besteed: „Ik heb in Heinkenszand in een bakkerij gewerkt. Daar kreeg ik van de oude Jan Rijk altijd bolussen mee. 'Je moet een beetje dikker worden, meisje', zei die altijd. Nu moet ik geen bolussen meer. Een kwestie van overeten, denk ik." beetje stad of streek heeft wel een ei gen product. Sluis kent de Janhagel, die wordt gemaakt uit ontbijtkoek deeg. De uit een roomboterdeegje be reide Veerse moppen zijn vrij hard omdat geen werkende stoffen aan het deeg worden toegevoegd. Brouwers haven presenteert stokbeschuit. De receptuur is geheim. Vroeger was het een lekkernij voor de notabelen, te genwoordig doet de toerist zich er te goed aan. In Vogelwaarde worden per week zo'n tweeduizend Bosse Pielen gebakken. Het uit bloem, bruine sui ker en ammonia opgetrokken koekje heeft de vorm van een 'piel', in dit ge val een eend. In Middelburg wist een bakker Mariska te vei*tellen dat het bakken van 'kruidenbrood' er een tra ditie kent van al meer dan 125 jaar. Haamstede is weer trots op het profe tenbrood, in Schoondijke vinden de 'deegeters' gretig aftrek. De Cadzand- se suikerwafel is eveneens niet te ver smaden en als er nog een gaatje over is dan vindt de anijsbeschuit uit Hoede- kenskerke ook vast wel z'n weg. In de inmiddels lange rij van smakelij ke Zeeuwse streekproducten ligt de bolus nog steeds en onbetwist op de Mariska Ederveen heeft Zeeuwse lekkernijen als onderwerp van studie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 66