Philips zet de ramen wijd open PZCW15 Nieuwe paradepaardjes Creatief op z'n Pro ven 9 aal s De koele ontdekking eMac Psion Anti-puistjes Lief luchtje Prodigy Stippelkous Curly zaterdag 22 juni 2002 De speciale onderwijs-versie van de iMac, door Apple 'eMac' genoemd, is sinds kort ook voor particulieren en be drijven te koop. De introductie in april van deze G4-computer leverde zoveel be langstelling op uit andere mark ten dan alleen het onderwijs, dat directeur Steve Jobs zelf be sloot om ook de andere verkoop kanalen open te stellen voor de ze 'iMac in een serieus jasje'. Ze zijn nu overal te koop waar ze Apples hebben. De eMac is te koop vanaf 1545,81 euro. Dat Psion gestopt is met het maken van zijn handcom puters voor de gewone markt, heeft al veel gebruikers verdriet gedaan. Het in nood verkerende merk heeft echter nog meer afgesto ten: de door veel mensen ge bruikte modemkaartjes voor notebook-computers onder de naam Psion Gold Card zijn ook een stille dood gestorven. Klanten die iets te vragen heb ben over hun Gold Card, kun nen nu voortaan terecht bij TDK. Dat bedrijf heeft de on dersteuningvan deze producten overgenomen. Natuurlijk hoopt het bedrijf dat die klanten voor hun volgende modem- en netwerkkaartjes zullen overstappen. Voorlopig is een mobiele hotline opgezet voor Gold Card-gebrui kers in nood. Het nummer is: 06- 55752828. Clinique had al een verzor gingslijn tegen puistjes, en daar komen nu twee nieuwe producten bij. Het Anti Blemish Solutions Daytime Shield is een lotion die de talgproductie controleert. De Body Treatment Spray pakt ook de puistjes op rug, schouders en borst aan. Clinique Anti Blemish Solu tions Daytime Shield, 23,10 eu ro, Body Treatment Spray, 23,30 euro. Hoe hard de mens ook zijn best doet om nieuwe uitvin dingen te bedenken, de beste ideeën komen nog altijd van de natuur zelf. Neem nu bijvoor beeld ijs. Wat zouden onze heer lijke zomerse drankjes voorstel len zonder het eenvoudige, maar toch zo belangrijke ver koelende effect van ijsblokjes? Het gebruik van ijs om drankjes en voedsel koel te houden is al eeuwenoud. De oude Grieken, Romeinen en Egyptenaren moesten er alleen heel wat meer moeite voor doen dan wij tegen woordig. IJs en sneeuw werd in die tijd uit de bergen gehaald en bewaard in speciaal gebouwde opslag plaatsen, zogeheten ijshuizen. Die ijshuizen werden goed ge- isoleerd en vaak onder de grond geplaatst. Op die manier werd zo lang mogelijk voorkomen dat het ijs ging smelten. Vanaf het eind van de negentiende eeuw werd ijs een product dat door gespecialiseerde bedrijven werd verkocht. Niet in de vorm van handige blokjes, maar in grote dikke platen. In slachte rijen en in de voedselindustrie werd dankbaar gebruik ge maakt van het conserverende effect van brokken ijs. Zeker in de warmere regionen van Ame rika was de 'ice man' een vaste leverancier, bij bedrijven, maar ook bij particulieren. Water bevriest natuurlijk niet vanzelf. En al helemaal niet in de vorm van vierkante blokjes. Maar daarvoor heeft de mense lijke inventiviteit een oplossing gevonden. Het begon allemaal met de uitvinding van de vriezer in 1748. De Schot William Cul- len vond als eerste een manier om het in een kleine ruimte flink te laten vriezen. Het duurde een hele tijd voor vriezers en koel kasten een bekend verschijnsel werden in huis.Jn Amerikaanse woningen verschenen die nieu we keukenmeubels na de Twee de Wereldoorlog, in Nederland begon de opmars in de jaren zes tig. En de ijsblokjes? Die liftten na tuurlijk vrolijk mee met de op mars van de vriezers. De eerste ice-tray, een roestvrijstalen vorm om water in blokjes te be vriezen, werd in 1933 uitgevon den door de Amerikaan Guy Tinkham. Met dit nuttige voor werp kon je elf van die koele blokjes maken. Het waren trou wens meer ijsbalkjes, net een stukje groter en langwerpiger dan we tegenwoordig gewend zijn. Verder was het ijsblokken bakje qua vorm en werking pre cies hetzelfde als vandaag. Het roestvrije staal boog alleen wel wat moeilijk, als je het ijs eruit wilde krijgen. Daarom is het metaal later veranderd in flexi beler kunststof. Voor mensen die ijs in blokvorm inmiddels beu zijn, bestaan an dere alternatieven: ijs kun je te genwoordig ook invriezen in de vorm van cilinders, piramides of bollen. Romantische zielen kunnen zelfs ijzige hartjes in hun glas gooienAls het zomerse weer niet alleen u, maar ook een zwerm van bijen, wespen en an der gespuis naar buiten heeft gelokt, kan een ijsklontje op de gestoken plek helpen de pijn te verlichten. Protesteren uw kinderen bij het slikken van vieze medicijnen? Zuigen op een ijsblokje verdooft de smaakpapillen en maakt het innemen van de geneesmidde len wat draaglijker. Zo blijkt maar dat de wonderlijke kubus jes eigenlijk het hele jaar door onmisbaar zijn en indirect zelfs levens kunnen redden. En dat alles is te maken met het meest eenvoudige recept dat er maar is. Mark Dyson Charly Camara komt uit Senegal en hij verdiende zijn sporen als kok aan de Azuren-kust. Camara werkte in gerenommeerde restaurants in plaat sen als Cannes en Nice. In maart kwam hij het keukenteam van Brasserie Oc- kenburgh in Goes versterken. Reden om eens te gaan proeven en te zien of zijn invloed merkbaar is. „De keukencultuur van de Provence is natuurlijk anders dan de onze", zegt Raymond Nicodem, „Charly heeft eerst onze manier van koken moeten leren, maar hij voelt alles goed aan en het klikt goed binnen het team." De vier man sterke witte brigade van Oc- kenburgh staat onder leiding van Joop Nicodem, wiens kookkunst wijd en zijd zeer gewaardeerd wordt. De Bras serie trekt na de vernieuwing een paar jaar geleden veel gasten en heeft het druk met catering bij bedrijven en bij particulieren thuis. Raymond Nico dem: „Onze Party Service serveert al les op locatie, wat de klant maar wil, op de gekste plekken, tot in het wei land toe." Ockenburgh heeft een aparte lunch- kaart waaruit de gast tot vijf uur 's middags een keus kan maken, daar na komt de grote kaart met voorge rechten als carpaccio van gerookte en gemarineerde zalm en carpaccio Oc kenburgh 11,50), gamba's proven- gaal (€.13,00) en cocktailtrio van Hollandse garnalen, kaassalade en krabsalade (€8,50), een populair drie luik. Naast de tomatensoep met spek jes 4,40) is er Zeeuwse kreeftensoep 8,70). Onder de visgerechten note ren we klassiekers als gebakken zee tong en gebakken paling (beide tegen dagprijs). Verder gamba's in pikante kreeftensaus 19,80) en vangst van de dag, gebakken gevarieerde vis met pikante tomatensaus 15,90). Ook bij de vleesgerechten enkele klas siekers als lamskoteletjes met honing- thijmsaus 21,80) en tournedos met saus naar keuze 18,20), maar ook een flensje gevuld met roergebakken kip, paprika, champignons, gember en kerriesaus 13,00) en surf turf, een medaillon van rund overdekt met krab en kreeft 245 0)De rib-eye met saus tegen dagprijs is er in verschillende ge wichtsklassen: 250, 350 en 500 gram. Tenslotte vermeldt de kaart twee vege tarische gerechten, beide voor 10,50. Ockenburgh hanteert een aparte kaart met seizoensspecialiteiten en dat zijn vandaag de aspergegerechten. Omdat de asperges dit weekeinde zo'n beetje voor het laatst beschikbaar zijn én om dat Charly daarin de hand heeft gehad, kies ik van de seizoenskaart met vier voor- en vijf hoofdgerechten. Ray mond adviseert als voorafje de Combi natie van gerookte zalm en verse as- Brasserie Ockenburgh Van der Spiegelstraat 104 4461 LN Goes Tel. 0113-270870 Fax.0113-270882 Sluitingsdagen: maandag en woens dag, in juni, juli en augustus ook op zondag dicht. Keuken open vanaf 11.00 uur, zater dag en zondag vanaf 18.00 uur. Creditcards: Visa en Mastercard, voor keur voor contant en pinnen en chip pen. Kinderen: eigen kaart, eigen hoekje en kindertoilet. Vegetarisch: ja Rolstoel: ja, invalidentoilet. Roken: geen scheiding, wel wat te re gelen Honden: welkom, bakje staat klaar. perges met balsamico vinaigrette 12,50). De balsamico azijn, iets in gekookt, omlijst in dunne lijntjes een waaier van lauwwarme asperges met in het midden als een bloem de niet te^ dun uitgesneden zalm. Een heerlijke combinatie en mooi om te zien. Het hoofdgerecht is een niet voor de hand liggende maar zeer geslaagde combinatie: Krokant gebakken kalfs zwezerik met verse asperges en cho- ronsaus 24,50). Alweer de fraaie waaiervorm, de knapperige asperges rusten op een bed van zeekraal en wor den geflankeerd door mooie 'moten' krokante zwezerik. De zeekraal is spe ciaal voor Ockenburgh gesneden op de schorren van de Oosterschelde en je herkent de kwaliteit aan de lichtgroe ne kleur. Een boertje in Brabant levert de asperges. Raymond haalt ze zelf, te gelijk met de geurige aardbeien, af komstig van een teler die niet met be strijdingsmiddelen strooit (zie www.aardbeien.com). De dessertkaart biedt keus uit maar liefst vijf aardbeiencreaties 6,50) en Raymond adviseert een licht gerecht: lasagne van verse aardbeien en Zeeuwse kletskoppen. Aardbeien en kletskoppen vormen een piramide om geven door een aardbeiencoulis en be kroond met vanilleroomijs, een goed besluit. Met zorg gekozen grondstoffen en een pure bereidingswijze resulteren in een uitmuntende keuken. Chef Joop Nico dem laat zijn medewerkers de ruimte om hun creativiteit te tonen en zo zorgt Charly Camara voor wat zon uit de Provence op de borden. Bij de asperges schenkt Raymond drie witte wijnen voor€ 18,50, waarvan de volle, fruitige Chasselas Vieilles Vig- nes, van oude druivenstokken dus, mij heel goed smaakte. Rien van Reems Fiorucci is een opvallend kle dingmerk voor jongeren dat ook opvallende geurlijnen heeft. Fiorucci Loves You is de nieuwste. Niet alleen de lucht zelf, ook de verpakking is opvallend zoet: een hart met een pijl erdoor vormt het flesje. Zodra je het oppakt, gaat een romantisch melodietje spelen. Fiorucci Loves You, eau de Toi lette spray vanaf 23,- euro (met muziek 50,- euro). De huid gaat er in de loop der jaren niet op vooruit, ge zien de vijf verouderingsproces sen. Daar wordt vertraging in de celvernieuwing en doorbloe ding, verminderde opperhuidli- piden, verstoring in de melani- neproductie en verandering in de vezels mee bedoeld. Het nieu we tovermiddel van Helena Ru binstein gaat deze verouderin gen tegen. De naam: Prodigy. De crème bevat vitamines en werk zame, beschermende bestand delen. Hopelijk zuinig in gebruik, want hij kost 127,96 euro. Stippen, je moet ervan hou den. Deze kousen van Wol ford zitten er vol mee, geïnspi reerd op de Carmen Miranda zomerlook van ontwerper Alexander McQueen. Sommi gen vinden het erotisch, ande ren vinden het misschien meer lijken op een allergische reactie, maar de 'pretstippel' is het hele maal deze zomer. Tip: twee stippenpanty's over elkaar geven helemaal een apart effect. Vanaf 16,- euro. Tegenwoordig gaan veel vrouwen met de ontkruller aan de slag voor een steil kapsel. Wella bedacht een ander trucje: Smooth&Curl Liquid. Met dit spul kun je niet alleen steile lokken fabriceren, maar óók krullen. Voor 13,55 euro (200 ml) te koop bij de Wella kapsalon. Hippe muziekspelertjes om de bovenarm zijn een mooi voorbeeld van de nieuwe wind die bij Philips waait. Philips gaat beter luisteren naar wat de consu ment wil. 'Experience' is het toverwoord, oftewel de con sument mooie ervaringen bieden. Heb je onze reclame gezien voor de dvd-recorder? Dat is nou een mooi voorbeeld van de nieuwe koers van Philips." Gezeten aan een gigantische ronde tafel in een hotel te Mala ga, door Philips afgehuurd om de Europese pers bij te praten, geeft topman Rudy Provoost tekst en uitleg. „Dat spotje straalt emotie uit, beleving. Zo willen we graag overkomen." „We gaan minder accent leggen op de technische specificaties van onze producten. Echt be langrijk voor ons is waar de con sument behoefte aan heeft", zet Provoost uiteen. „De consu ment is geïnteresseerd in de ma nier waarop onze producten nieuwe of sterkere ervaringen in zijn dagelijks leven brengen. Hij wil bovendien producten die ge makkelijk te bedienen zijn." Onderzoek Hoe komt Philips aan die wijs heid? Op grond van uitvoerig consumentenonderzoek, mid dels een panel van 12.500 man. „We hebben onderzocht wat het verwachtingspatroon van con sumenten is. Waar moeten onze producten aan beantwoorden?" Verder heeft Philips twee maan den geleden Home Lab geopend om te bestuderen hoe consu menten omspringen met nieuwe technieken. Het onderzoek leidt tot een nieuwe strategie met de fraaie naam Consumer Experience Marketing, voor het eerst één aanpak voor heel Europa. „Als kompas voor de nieuwe koers, dienen drie domeinen die alle producten bestrijken." Dat zijn heel vrij vertaald 'werk' Met nieuwe paradepaardjes trekt Philips deze zomer de aandacht. Zoals muziekspeler tjes voor sporters, een interne tradio en een draadloze dunne pc-monitor. De kruisbestuiving, die Philips en Nike eind maart aankondig den, werpt nu al zijn eerste vruchten af. En wel in de vorm van goed draagbare audiospe- lers voor tijdens het joggen en fitnessen. Bedoeld om te inspi reren en te motiveren. De muziekspelertjes brengen mp3-muziek (al dan niet op cd) en fm-radio ten gehore. Ze zit ten met een armband om de bo venarm vast. Met magneetjes zit de draad op het hemd. Rubberen knopjes zorgen voor een vlotte bediening op de tast, ook al heb je plakkerige vingers. Voor de oordopjes is een aparte con structie bedacht, zodat ze niet zomaar uit de oren vallen. De prijzen lopen uiteen van 60 euro voor het radiootje tot 200 a 280 euro voor mp3-weergave. Al langer in de pijplijn, maar deze zomer rijp voor introductie in Europa is Streamium. Dat is een micro hif i-radio, die muziek van internet plukt en ook van een pc elders in huis. Je kunt ermee als het ware zelf radiostations sa menstellen met favoriete arties ten of genres. Wel vereist is een breedband-aansluiting. Ook is de draadloze pc-monitor gereed, die de pc-gebruiker 'los rukt' van het bureau. Daarmee kun je overal in huis werken, in ternet op of de laatste e-mail le zen. Deze led-monitor werkt tot honderd meter afstand van de pc. Het is een touchscreen, dus te bedienen met de vingers op het scherm. De monitor is maar 2 1/2 centimeter dik en weegt 1,2 kilo. De eXpanium-familie, die 8 cm- cd'tjes vol mp3-muziek af speelt, dijt uit. Onder meer met een kleiner broertje, die bijna de helft kleiner is dan zijn voor ganger. De Pocket eXpanium is nog geen tien centimeter groot en 180 gram licht, goed voor drie uur mp3-muziek. Een andere telg is de Photo eXpanium, die de foto-cd nieuw leven inblaast. Als je 'm aansluit op de tv, kun je de op schijf opgeslagen kiekjes bekijken. Zo heb je een eigen draagbare fotoalbum, dat ook mp3-muziek speelt. Deze eXpa- nium-apparaten kosten respec tievelijk 230 en 250 euro. Vooral met oog voor design ko men de Emotive-microsystems op de markt. De compacte sets van geborsteld aluminium of rood rubber met opvallende rondingen zijn echte hebbedin gen. Vorig jaar kwam Philips met zijn eerste dvd-recorder. Nu zijn er meerdere en kleinere model len te koop, voor een zakkende prijs. Al blijft 900 euro natuur lijk niet misselijk. Maarten van de Rakt Producten uit de Philips-Nike- lijn: de mp3-spelers PSA 128 (links) en PSA CD 12 (midden) en de radio PSA FM (rechts). foto's GPD mensen vangen. Daarnaast die nen we de loyale klant vast te houden." In Malaga zette een wervelende modeshow Provoost's woorden kracht bij. Voor het voetlicht kwamen voor het eerst 'weara ble electronics', een samengaan van mode en elektronica. Wat kwam er langs? Een soort kimo no waarvan de stof ontspannen de tintelingen afgeeft. Een au- diojack met ingebouwde muziekspeler en luidsprekers in de capuchon. Een ski-pak met ski-pas, gps, en temperatuur- sensoren: het pak kan zichzelf opwarmen. Over enkele jaren moeten zulke kleren in de win kel liggen. Provoost steekt niet onder stoe len of banken waar alle inspan ningen toe moeten leiden: ,Met tv's, videorecorders, cd-recor- ders, hoofdtelefoons en af standsbedieningen zijn we al marktleider in Europa. Binnen drie jaar willen we nummer één worden op alle markten van de consumentenelektronica Maarten van de Rakt De Streamium MC-i200 verbindt de radioluiste raar met internet. Demp 3-speler PSA 64 (met bijbehorende lichtgewicht koptelefoon) kan aan de arm worden bevestigd. (pc-monitoren), 'de huiskamer' (tv's, dvd) en 'persoonlijk' (draagbare muziekspelers, in ternetradio, gsm). Voor die drie terreinen heeft Philips uitgevo geld wat de klant precies wil. Een voorbeeldje. „De consu ment wil graag draadloos toegang tot de pc. Daarvoor brengen we een losse monitor waarmee je overal in huis kunt internetten." Ander voorbeeld. Van tv verwacht de consument een mix van nieuwste techniek, design en een topbeleving. Dus biedt Philips optimale beeld kwaliteit met een technologie die Pixel Plus heet, tv's met een leren of houten kast en een keu ze uit tv's met dvd ingebouwd of juiste losse apparaten. De nieuwe Philips-wind heeft ook alles te maken met imago. Van associaties als degelijk en kwaliteit wil het merk opschui ven naar 'opwindend, jong, boeiend, grensverleggend'. Pro voost: „Jong staat voor jong van hart en geest. Waarom jong? Want daar zit de groei. Met nieuwe concepten en aanspre kend design willen we jonge

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43