Platform
voor beste
Nederlandse
ontwerpers
Computer maakt de woning op maat
W13
100% Design in Rotterdam
Toeters
en bellen
voor een
legerfiets
zaterdag 22 juni 2002
Het interieurevenement 100 Design in Londen groeide
in zes jaar tijd uit tot een toonaangevende expositie op
het gebied van design. Heden voor de organisatie om 100
Design ook in Nederland te lanceren, bij gebrek aan een ver
gelijkbaar evenement. Zaterdag 29 juni kan de consument
zich in Rotterdam vergapen aan topdesign uit eigen land.
De Nederlandse ontwerper Richard Hutten presenteert een aantal nieuwe producten in Rotterdam.
Steeds meer Nederlandse
vormgevers ontwerpen in
dienst van buitenlandse produ
centen. De collecties van bedrij -
ven als Leolux, Montis en het
van oorsprong Nederlandse
Hidden oogsten lof over de
grenzen. En ontwerpen van Ne
derlandse designers zijn opge
nomen in de collecties van mu
sea in Londen en New York.
In zo'n twintig jaar tijd heeft
Nederland de achterstand op
interieurgebied ten opzichte
van bijvoorbeeld Italië en
Duitsland ingelopen. Maar aan
een evenement waar de nieuwe
ontwerpen te zien waren, ont
brak het. En daarin wil 100
Design volgens Evelien de
Leeuw verandering brengen.
Organisator is Reed Exhibi
tions, het aan Elsevier gelinkte
bedrijf dat tevens verantwoor
delijk is voor de organisatie van
het gelijknamige evenement in
Londen. 100 Design vond in
1995 voor het eerst plaats. In zes
jaar tijd is het evenement uitge
groeid tot een toonaangevende
expositie op het gebied van de
sign. En tot een platform, waar
bedrijven en ontwerpers samen
komen.
In 2000 trok 100 Design in
Londen ruim 27.000 bezoekers.
Afgelopen naj aar bevolkten 450
exposanten de beursvloer van
het Earls Court Exhibition Cen
tre in de Engelse hoofdstad.
Tachtig procent daarvan was
afkomstig uit Engeland, maar
ook bekende producenten als
Vitra, Cappellini, Koninklijke
Mosa, Cassina en Dornbracht
lieten er him recente collecties
zien.
Topsegment
Van een dergelijk succes kan
Evelien de Leeuw alleen nog
maar dromen. Het Nederlandse
'zusje' begint dit jaar beschei
den met zo'n vijftig exposanten.
Daaronder bevinden zich Ri
chard Hutten, Modular, Gispen
en Sharp. Donderdag 27 en vrij
dag 28 juni presenteren ze hun
collecties in Cruise Terminal
Rotterdam aan de vakhandel.
Zaterdag 2 9 juni kan iedereen er
terecht. Doel van 100 Design
Een serie ontwerpen van Eric Lamers en Patricia van Bergen.
is (evenals in Londen) een plat
form te bieden voor ontwerpers,
architecten en producenten uit
het zogenaamde topsegment.
Kwaliteit, vernieuwende vorm
geving en een behoorlijk prijs
kaartje, dat zijn volgens De
Leeuw de belangrijkste ken
merken van topdesign.
„Wij willen het liefst exposan
ten die zich ook tijdens de Inter
nationale Meubelbeurs in Mi
laan presenteren. We zouden het
leuk vinden als dit op termijn
een vergelijkbare functie krijgt
als de beurs in Milaan." Hoewel
alle plaatsen vergeven zijn, is de
eerste editie bescheiden van
omvang. Bovendien ontbreken
er nogal wat bekende Neder
landse producenten. Volgens De
Leeuw hebben die interesse in
een dergelijk evenement, maar
kijken ze eèrst de kat uit de
boom.
En toch heeft 100 een niet ge
ringe missie: „We willen Neder
land op de kaart zetten." Echt
uit de lucht vallen, komt die op
merking niet. Ondanks de po
pulariteit van Nederlands De
sign ontbreekt sinds de jaren
tachtig een evenement waar be
zoekers uit het buitenland op af
komen. En daaraan is zoals ge
zegd behoefte.
Die behoefte blijkt ook uit de
adviescommissie van 100 De
sign, die onder andere bestaat
uit ontwerper Daan Schipper,
Rijndert Heijnen van Philips
Design en Peter Huiberts van
Frame Magazine. Hans de Wit
van Wit Design in Zaltbommel
zit niet alleen in de adviescom
missie, maar is tevens verant
woordelijk voor de aankleding
van het evenement. Hij bena
drukt dat 100 Design geen
kopie moet zijn van beurzen die
er al zijn.
„Dus geen Woonbeurs, geen
Kortrijk, geen Pakhuis."
Kwaliteit
De Wit denkt dat het evenement
- het woord beurs neemt hij lie
ver niet in de mond - zich kan
onderscheiden met een bijzon
der aanbod. „Nee, ik mis Leolux
niet. Dan wordt het weer 'Woon
beurs'. Op 100 Design moet je
het product kunnen vinden dat
je nog niet kent." De kwaliteit
telt, niet de kwantiteit, zegt
Evelien de Leeuw.
Deelnemers krijgen daarom be
perkte ruimte. Op een opper
vlak van dertig vierkante meter
moeten ze hun producten pre
senteren. Daarmee wil De Wit
de gangbare beurssfeer door
breken. Een ander onderdeel
dat daaraan moet bijdragen is
de presentatie 100 Jaar Arne Ja-
cobsen. Daarnaast laat Hema
vijftig vazen van jonge ontwer
pers zien in het kader van de He-
ma Ontwerpwedstrijd.
Maar waarom een evenement in
juni? De beurs Metamorfose Li
ve, die vorig jaar halverwege
mei werd georganiseerd, trok
nauwelijks bezoekers omdat de
mussen van het dak vielen. „Het
is een bewuste keus", aldus De
Leeuw. „Het evenement is twee
maanden na Milaan en zo'n
twee maanden voor de beurs in
Kortrijk en 100 Design in
Londen. Bovendien is juni voor
de detailhandel een rustige
maand."
Paul Geerts
100 Procent Design in de Cruise
Terminal, Wilhelminapier, Rot
terdam. Het evenement is zater
dag 29 juni geopend voor het
publiek van 10.00 tot 20.00 uur.
Voor meer informatie:
www.100procentdesign.nl
Met de Variomatic kunnen kopers
hun nieuwe huis op een computer
mede vorm geven. De primeur is bin
nenkort voor Deventer. In nieuwbouw
wijk Het Fetlaer komen negen van de
ze, volgens de wens van de toekomstige
bewoners gevormde, revolutionaire
woningen. De kans dat er twee identie
ke Variomatics ontstaan is uitgesloten,
zegt architect en geestelijk vader Kas
Oosterhuis.
Het klinkt allemaal erg ingewikkeld,
maar dat valt reuze mee. De Variomatic
is een kant-en-klare woning. Niet meer
en niet minder dan een glooiend, stalen
basisskelet, die aan de binnen- en bui
tenkant wordt bekleed met platen van
ieder gewenst materiaal. Oosterhuis'
basisconstructie is uitgewerkt tot een
driedimensionaal computermodel.
Een simpel programmaatje, dat ook de
makers van computerspelletjes gebrui
ken, maakt het mogelijk de vorm van
het basisskelet traploos aan te passen
en zo model van de woning te verande
ren. De hoogte, diepte, breedte en de
scherpte van de rondingen; alles kan
worden bepaald door de koper.
Iedere wijziging heeft gevolgen voor
het model van de woning en dat is di
rect op het scherm zichtbaar. Kamers
worden groter en de zolder hoger of la
ger. En omdat het 3D-model gekoppeld
is aan allerlei rekenprogramma's, heeft
onmiddellijk de vertaalslag naar actu
ele uitvoeringstekeningen plaats. Zo
kan iemand direct zien of de woonka
mer nu wel voldoende oppervlakte
heeft en wellicht belangrijker, wat de
eventuele extra vierkante meters kos
ten.
Ook binnenshuis is bijna alles moge
lijk. De plaats van de keuken of de
keuze voor een zonneboiler staat aller
minst vast. Oosterhuis: „Demogelijk
heden zijn legio. Over de vorm, de inde-
Vorm, bekleding, ramen en interieur; de koper kan het allemaal zelf bepalen zoals blijkt uit deze computer-animatie.
ling, zelfs over te gebruiken materialen
beslist de koper. De dakplaten kunnen
bijvoorbeeld groene aluminium platen
zijn, maar even eenvoudig graszoden.
Het grootste probleem is om de toe
komstige koper niet te laten verzuipen
in alle opties."
Een flexibel concept zoals dat van de
Variomatic kan volgens Oosterhuis een
nieuwe revolutie in de woningbouw
sector veroorzaken. De architect merkt
dat mensen steeds meer invloed willen
op de woning die ze bouwen, ook als de
ze niet in opdracht is ontworpen, maar
deel uitmaakt van een nieuwbouwpro
ject.
De architect (50) spreekt een moment
over 'personal housing'. Momenteel
bijna een rage onder projectontwikke
laars. Zij bouwen nieuwbouwhuizen
zoveel mogelijk naar de wens van de
koper. Dat wil zeggen: de hoogte en de
vorm van het dak staan vast, maar
waar de ramen en deuren komen, de
plaats van het toilet en de grote van de
kinderkamer bepalen de kopers zelf.
Het resultaat: een serie woningen die
van binnen sterk verschillen, maar aan
de buitenkant identiek zijn.
Oosterhuis wilde een paar stappen ver
der en ging op zoek naar een volledig
flexibel concept. De Rotterdamse ar
chitect en hoogleraar op de Delftse
technische universiteit deed samen
met zijn studenten Bouwkunde een
studie. Hij wilde laten zien dat land
schapsontwikkeling, architectuur en
consumentgericht bouwen wel dege
lijk samen kunnen gaan.
Auto
„Ik dacht eigenlijk aan een auto. In de
garage staat het instapmodel, maar in
overleg met de verkoper is alles moge
lijk. Een coupé wordt een hatchback of
een stationwagon. Dit kan omdat het
concept van een auto eigenlijk eenvou
dig is. Het is niet veel meer dan een sta
len kooi met daarop stalen platen ver
telt Oosterhuis. „Daarop hebben wij
voortgeborduurd. Het resulteerde in de
Variomatic." Het computerprogram
ma gaf Oosterhuis de mogelijkheid de
gewenste flexibiliteit te bereiken. Hij is
tevreden met het resultaat. „Een kant-
en-klare woning uit de catalogus van
de bouwondernemer Waarmee we
aantonen onder architectuur te kun
nen bouwen tegen de prijzen en met de
snelheid en keuzevrijheid die de consu
ment wil." De architect is realist ge
noeg om te zien dat de ontwikkeling
pas in de kinderschoenen staat.
Volgens hem is de massa wellicht nog
niet klaar voor het Variomatic-con-
cept. „Het is futuristisch, revolutionair
en nog niet in de praktijk bewezen.
Maar het concept is geen utopie. Met de
kennis en mogelijkheden van vandaag
is het haalbaar. Het is te doen, dat is es
sentieel."
De vooraanstaande architect, verant
woordelijk voor tientallen opvallende
ontwerpen in binnen- en buitenland,
kan niet wachten tot hij de eerste Vari
omatic daadwerkelijk kan bouwen. In
de Deventer nieuwbouwwijk Het Fet
laer komen negen Variomatics op rui
me kavels. De kopers kunnen optimaal
gebruik maken van de mogelijkheid die
het concept biedt, maar kunnen zelf
nog niet achter de computer de woning
modelleren. Daarvoor staat de
ontwikkeling nog te zeer in de kinder
schoenen. De architect voert nu zelf de
gewenste veranderingen nog door. Eg-
gink Garantiemakelaars in Deventer
heeft het project inmiddels in de voor
verkoop.
De prijs is vanaf 431.500 euro vrij op
naam. De bouwkosten van de Varioma
tic zelf lopen op tot zo'n twee ton.
Nicolai Lensen
Meer informatie:
www.variomatic.nl
en www.oosterhuis.nl
Drie jaar lang verkocht
Kronan slechts één model
fiets in Nederland. Deze zomer
komen daar ineens maar liefst
vier nieuwe modellen bij, plus
nog een kinderzitje. Want ook
kinderen en oma's willen op een
stoere legerfiets rondrijden.
In de auto-industrie doen ze het
aan de lopende band: succesvol
le, oude modellen in een nieuw
jasje steken en opnieuw op de
markt brengen. Neem de nieuwe
Beetle of de Mini en binnenkort
ook de nieuwè VW-bus.
Kronan deed hetzelfde met een
oude Zweedse legerfiets. Drie
jaar geleden kwam het oerdege
lijke gevaarte - een ontwerp uit
1939 - in Nederland op de markt
en meteen was het een enorm
succes. Vooral in de grote steden
en bij jongeren. Want die kregen
voor weinig geld veel fiets onder
hun gat. En het was nog hip ook.
Omafiets
„Ik schat dat we tot dusver zo'n
20.000 Kronans hebben ver
kocht", zegt woordvoerder Jor-
rit Kreek namens Kronan. Alle
maal een en hetzelfde model
want keus was er alleen in kleur
(en wel of geen bagagerek voor
op). Maar dat is voorbij want
deze zomer komen er zo maar
ineens vier nieuwe modellen bij
een Kronan met handrem en
versnellingen, een Kronan-
bakfiets, een Kronan-kinder-
fiets en een Kronan-omafiets.
„Er is vraag naar. Vandaar",
verklaart woordvoerder Kreek
de forse uitbreiding van het
aanbod. „We hebben gewoon
goed geluisterd naar onze klan
ten en daar zijn deze fietsen uit
voortgekomen." Overigens wel
met behoud van de klassieke
Kronan-kenmerken: stevige
bagagedrager, kentekenplaat
je, grote kettingkast, dikke ban
den en alles in één kleur. Van de
nieuwe Kever maak je immers
ook geen vierkant autootje.
Kreek beseft dat de 'oer-
Kronan-rijder' zal gruwen van
zaken als een handrem of ver
snellingen. „Maar er zijn nu
eenmaal mensen die dat prettig
vinden. Dus waarom zouden wij
ze dan dit 'basic comfort' niet
bieden", zegt hij.
Op dezelfde manier zijn ook de
kinderfiets en het kinderzitje
ontstaan. „Onze doelgroep,
mensen tussen de 25 en 35, be
gint kinderen te krijgen. Die
vroegen daar gewoon om." De
liefhebber kan straks bijna van
wieg tot graf op een Kronan
rondrijden want medio septem
ber is ook de Kronan-omafiets
klaar. Een fiets met lage instap,
dus makkelijk voor oudere men
sen, die luistert naar de stoere
naam Kranny. „Dat moet de
nieuwe oma-fiets gaan wor
den", hoopt Kreek.
Dealers
Net als de moederfiets zijn de
nieuwe modellen straks via in
ternet te bestellen. Maar ook
nieuw is dat Kronan zijn karre
tjes gaat verkopen via een be
perkt aantal dealers. Voorlopig
zijn het er een stuk of vijftien,
aan het eind van dit jaar naar
verwachting tegen de vijftig.
„In het begin hebben we de ver
koop van onze fietsen bewust in
eigen hand gehouden. Maar we
denken dat we op deze manier
de service aan onze klanten ver
der kunnen verbeteren."
Of er in de buurt een Kronan-
dealer zit, is na te kijken op in
ternet (www.kronan.nl). Op die
site zijn ook alle modellen te be
kijken.
Kreek hoopt met de nieuwe mo
dellen jaarlijks zo'n 20.000 fiet
sen te verkopen: „Waarbij ik er
van uit ga dat de oer-Kronan
nog altij d het meest verkocht zal
worden."
Hans van Alebeek
met handrem en versnellingen.
De Kargo-bakfiets is speciaal
ontworpen. De fiets heeft een 26
inch achterwiel en een 20 inch
voorwiel. Ook te koop in plus
uitvoering (met versnelling en
handrem).
1