Platform voor beste Nederlandse ontwerpers Computer maakt de woning op maat W13 100% Design in Rotterdam Toeters en bellen voor een legerfiets zaterdag 22 juni 2002 Het interieurevenement 100 Design in Londen groeide in zes jaar tijd uit tot een toonaangevende expositie op het gebied van design. Heden voor de organisatie om 100 Design ook in Nederland te lanceren, bij gebrek aan een ver gelijkbaar evenement. Zaterdag 29 juni kan de consument zich in Rotterdam vergapen aan topdesign uit eigen land. De Nederlandse ontwerper Richard Hutten presenteert een aantal nieuwe producten in Rotterdam. Steeds meer Nederlandse vormgevers ontwerpen in dienst van buitenlandse produ centen. De collecties van bedrij - ven als Leolux, Montis en het van oorsprong Nederlandse Hidden oogsten lof over de grenzen. En ontwerpen van Ne derlandse designers zijn opge nomen in de collecties van mu sea in Londen en New York. In zo'n twintig jaar tijd heeft Nederland de achterstand op interieurgebied ten opzichte van bijvoorbeeld Italië en Duitsland ingelopen. Maar aan een evenement waar de nieuwe ontwerpen te zien waren, ont brak het. En daarin wil 100 Design volgens Evelien de Leeuw verandering brengen. Organisator is Reed Exhibi tions, het aan Elsevier gelinkte bedrijf dat tevens verantwoor delijk is voor de organisatie van het gelijknamige evenement in Londen. 100 Design vond in 1995 voor het eerst plaats. In zes jaar tijd is het evenement uitge groeid tot een toonaangevende expositie op het gebied van de sign. En tot een platform, waar bedrijven en ontwerpers samen komen. In 2000 trok 100 Design in Londen ruim 27.000 bezoekers. Afgelopen naj aar bevolkten 450 exposanten de beursvloer van het Earls Court Exhibition Cen tre in de Engelse hoofdstad. Tachtig procent daarvan was afkomstig uit Engeland, maar ook bekende producenten als Vitra, Cappellini, Koninklijke Mosa, Cassina en Dornbracht lieten er him recente collecties zien. Topsegment Van een dergelijk succes kan Evelien de Leeuw alleen nog maar dromen. Het Nederlandse 'zusje' begint dit jaar beschei den met zo'n vijftig exposanten. Daaronder bevinden zich Ri chard Hutten, Modular, Gispen en Sharp. Donderdag 27 en vrij dag 28 juni presenteren ze hun collecties in Cruise Terminal Rotterdam aan de vakhandel. Zaterdag 2 9 juni kan iedereen er terecht. Doel van 100 Design Een serie ontwerpen van Eric Lamers en Patricia van Bergen. is (evenals in Londen) een plat form te bieden voor ontwerpers, architecten en producenten uit het zogenaamde topsegment. Kwaliteit, vernieuwende vorm geving en een behoorlijk prijs kaartje, dat zijn volgens De Leeuw de belangrijkste ken merken van topdesign. „Wij willen het liefst exposan ten die zich ook tijdens de Inter nationale Meubelbeurs in Mi laan presenteren. We zouden het leuk vinden als dit op termijn een vergelijkbare functie krijgt als de beurs in Milaan." Hoewel alle plaatsen vergeven zijn, is de eerste editie bescheiden van omvang. Bovendien ontbreken er nogal wat bekende Neder landse producenten. Volgens De Leeuw hebben die interesse in een dergelijk evenement, maar kijken ze eèrst de kat uit de boom. En toch heeft 100 een niet ge ringe missie: „We willen Neder land op de kaart zetten." Echt uit de lucht vallen, komt die op merking niet. Ondanks de po pulariteit van Nederlands De sign ontbreekt sinds de jaren tachtig een evenement waar be zoekers uit het buitenland op af komen. En daaraan is zoals ge zegd behoefte. Die behoefte blijkt ook uit de adviescommissie van 100 De sign, die onder andere bestaat uit ontwerper Daan Schipper, Rijndert Heijnen van Philips Design en Peter Huiberts van Frame Magazine. Hans de Wit van Wit Design in Zaltbommel zit niet alleen in de adviescom missie, maar is tevens verant woordelijk voor de aankleding van het evenement. Hij bena drukt dat 100 Design geen kopie moet zijn van beurzen die er al zijn. „Dus geen Woonbeurs, geen Kortrijk, geen Pakhuis." Kwaliteit De Wit denkt dat het evenement - het woord beurs neemt hij lie ver niet in de mond - zich kan onderscheiden met een bijzon der aanbod. „Nee, ik mis Leolux niet. Dan wordt het weer 'Woon beurs'. Op 100 Design moet je het product kunnen vinden dat je nog niet kent." De kwaliteit telt, niet de kwantiteit, zegt Evelien de Leeuw. Deelnemers krijgen daarom be perkte ruimte. Op een opper vlak van dertig vierkante meter moeten ze hun producten pre senteren. Daarmee wil De Wit de gangbare beurssfeer door breken. Een ander onderdeel dat daaraan moet bijdragen is de presentatie 100 Jaar Arne Ja- cobsen. Daarnaast laat Hema vijftig vazen van jonge ontwer pers zien in het kader van de He- ma Ontwerpwedstrijd. Maar waarom een evenement in juni? De beurs Metamorfose Li ve, die vorig jaar halverwege mei werd georganiseerd, trok nauwelijks bezoekers omdat de mussen van het dak vielen. „Het is een bewuste keus", aldus De Leeuw. „Het evenement is twee maanden na Milaan en zo'n twee maanden voor de beurs in Kortrijk en 100 Design in Londen. Bovendien is juni voor de detailhandel een rustige maand." Paul Geerts 100 Procent Design in de Cruise Terminal, Wilhelminapier, Rot terdam. Het evenement is zater dag 29 juni geopend voor het publiek van 10.00 tot 20.00 uur. Voor meer informatie: www.100procentdesign.nl Met de Variomatic kunnen kopers hun nieuwe huis op een computer mede vorm geven. De primeur is bin nenkort voor Deventer. In nieuwbouw wijk Het Fetlaer komen negen van de ze, volgens de wens van de toekomstige bewoners gevormde, revolutionaire woningen. De kans dat er twee identie ke Variomatics ontstaan is uitgesloten, zegt architect en geestelijk vader Kas Oosterhuis. Het klinkt allemaal erg ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. De Variomatic is een kant-en-klare woning. Niet meer en niet minder dan een glooiend, stalen basisskelet, die aan de binnen- en bui tenkant wordt bekleed met platen van ieder gewenst materiaal. Oosterhuis' basisconstructie is uitgewerkt tot een driedimensionaal computermodel. Een simpel programmaatje, dat ook de makers van computerspelletjes gebrui ken, maakt het mogelijk de vorm van het basisskelet traploos aan te passen en zo model van de woning te verande ren. De hoogte, diepte, breedte en de scherpte van de rondingen; alles kan worden bepaald door de koper. Iedere wijziging heeft gevolgen voor het model van de woning en dat is di rect op het scherm zichtbaar. Kamers worden groter en de zolder hoger of la ger. En omdat het 3D-model gekoppeld is aan allerlei rekenprogramma's, heeft onmiddellijk de vertaalslag naar actu ele uitvoeringstekeningen plaats. Zo kan iemand direct zien of de woonka mer nu wel voldoende oppervlakte heeft en wellicht belangrijker, wat de eventuele extra vierkante meters kos ten. Ook binnenshuis is bijna alles moge lijk. De plaats van de keuken of de keuze voor een zonneboiler staat aller minst vast. Oosterhuis: „Demogelijk heden zijn legio. Over de vorm, de inde- Vorm, bekleding, ramen en interieur; de koper kan het allemaal zelf bepalen zoals blijkt uit deze computer-animatie. ling, zelfs over te gebruiken materialen beslist de koper. De dakplaten kunnen bijvoorbeeld groene aluminium platen zijn, maar even eenvoudig graszoden. Het grootste probleem is om de toe komstige koper niet te laten verzuipen in alle opties." Een flexibel concept zoals dat van de Variomatic kan volgens Oosterhuis een nieuwe revolutie in de woningbouw sector veroorzaken. De architect merkt dat mensen steeds meer invloed willen op de woning die ze bouwen, ook als de ze niet in opdracht is ontworpen, maar deel uitmaakt van een nieuwbouwpro ject. De architect (50) spreekt een moment over 'personal housing'. Momenteel bijna een rage onder projectontwikke laars. Zij bouwen nieuwbouwhuizen zoveel mogelijk naar de wens van de koper. Dat wil zeggen: de hoogte en de vorm van het dak staan vast, maar waar de ramen en deuren komen, de plaats van het toilet en de grote van de kinderkamer bepalen de kopers zelf. Het resultaat: een serie woningen die van binnen sterk verschillen, maar aan de buitenkant identiek zijn. Oosterhuis wilde een paar stappen ver der en ging op zoek naar een volledig flexibel concept. De Rotterdamse ar chitect en hoogleraar op de Delftse technische universiteit deed samen met zijn studenten Bouwkunde een studie. Hij wilde laten zien dat land schapsontwikkeling, architectuur en consumentgericht bouwen wel dege lijk samen kunnen gaan. Auto „Ik dacht eigenlijk aan een auto. In de garage staat het instapmodel, maar in overleg met de verkoper is alles moge lijk. Een coupé wordt een hatchback of een stationwagon. Dit kan omdat het concept van een auto eigenlijk eenvou dig is. Het is niet veel meer dan een sta len kooi met daarop stalen platen ver telt Oosterhuis. „Daarop hebben wij voortgeborduurd. Het resulteerde in de Variomatic." Het computerprogram ma gaf Oosterhuis de mogelijkheid de gewenste flexibiliteit te bereiken. Hij is tevreden met het resultaat. „Een kant- en-klare woning uit de catalogus van de bouwondernemer Waarmee we aantonen onder architectuur te kun nen bouwen tegen de prijzen en met de snelheid en keuzevrijheid die de consu ment wil." De architect is realist ge noeg om te zien dat de ontwikkeling pas in de kinderschoenen staat. Volgens hem is de massa wellicht nog niet klaar voor het Variomatic-con- cept. „Het is futuristisch, revolutionair en nog niet in de praktijk bewezen. Maar het concept is geen utopie. Met de kennis en mogelijkheden van vandaag is het haalbaar. Het is te doen, dat is es sentieel." De vooraanstaande architect, verant woordelijk voor tientallen opvallende ontwerpen in binnen- en buitenland, kan niet wachten tot hij de eerste Vari omatic daadwerkelijk kan bouwen. In de Deventer nieuwbouwwijk Het Fet laer komen negen Variomatics op rui me kavels. De kopers kunnen optimaal gebruik maken van de mogelijkheid die het concept biedt, maar kunnen zelf nog niet achter de computer de woning modelleren. Daarvoor staat de ontwikkeling nog te zeer in de kinder schoenen. De architect voert nu zelf de gewenste veranderingen nog door. Eg- gink Garantiemakelaars in Deventer heeft het project inmiddels in de voor verkoop. De prijs is vanaf 431.500 euro vrij op naam. De bouwkosten van de Varioma tic zelf lopen op tot zo'n twee ton. Nicolai Lensen Meer informatie: www.variomatic.nl en www.oosterhuis.nl Drie jaar lang verkocht Kronan slechts één model fiets in Nederland. Deze zomer komen daar ineens maar liefst vier nieuwe modellen bij, plus nog een kinderzitje. Want ook kinderen en oma's willen op een stoere legerfiets rondrijden. In de auto-industrie doen ze het aan de lopende band: succesvol le, oude modellen in een nieuw jasje steken en opnieuw op de markt brengen. Neem de nieuwe Beetle of de Mini en binnenkort ook de nieuwè VW-bus. Kronan deed hetzelfde met een oude Zweedse legerfiets. Drie jaar geleden kwam het oerdege lijke gevaarte - een ontwerp uit 1939 - in Nederland op de markt en meteen was het een enorm succes. Vooral in de grote steden en bij jongeren. Want die kregen voor weinig geld veel fiets onder hun gat. En het was nog hip ook. Omafiets „Ik schat dat we tot dusver zo'n 20.000 Kronans hebben ver kocht", zegt woordvoerder Jor- rit Kreek namens Kronan. Alle maal een en hetzelfde model want keus was er alleen in kleur (en wel of geen bagagerek voor op). Maar dat is voorbij want deze zomer komen er zo maar ineens vier nieuwe modellen bij een Kronan met handrem en versnellingen, een Kronan- bakfiets, een Kronan-kinder- fiets en een Kronan-omafiets. „Er is vraag naar. Vandaar", verklaart woordvoerder Kreek de forse uitbreiding van het aanbod. „We hebben gewoon goed geluisterd naar onze klan ten en daar zijn deze fietsen uit voortgekomen." Overigens wel met behoud van de klassieke Kronan-kenmerken: stevige bagagedrager, kentekenplaat je, grote kettingkast, dikke ban den en alles in één kleur. Van de nieuwe Kever maak je immers ook geen vierkant autootje. Kreek beseft dat de 'oer- Kronan-rijder' zal gruwen van zaken als een handrem of ver snellingen. „Maar er zijn nu eenmaal mensen die dat prettig vinden. Dus waarom zouden wij ze dan dit 'basic comfort' niet bieden", zegt hij. Op dezelfde manier zijn ook de kinderfiets en het kinderzitje ontstaan. „Onze doelgroep, mensen tussen de 25 en 35, be gint kinderen te krijgen. Die vroegen daar gewoon om." De liefhebber kan straks bijna van wieg tot graf op een Kronan rondrijden want medio septem ber is ook de Kronan-omafiets klaar. Een fiets met lage instap, dus makkelijk voor oudere men sen, die luistert naar de stoere naam Kranny. „Dat moet de nieuwe oma-fiets gaan wor den", hoopt Kreek. Dealers Net als de moederfiets zijn de nieuwe modellen straks via in ternet te bestellen. Maar ook nieuw is dat Kronan zijn karre tjes gaat verkopen via een be perkt aantal dealers. Voorlopig zijn het er een stuk of vijftien, aan het eind van dit jaar naar verwachting tegen de vijftig. „In het begin hebben we de ver koop van onze fietsen bewust in eigen hand gehouden. Maar we denken dat we op deze manier de service aan onze klanten ver der kunnen verbeteren." Of er in de buurt een Kronan- dealer zit, is na te kijken op in ternet (www.kronan.nl). Op die site zijn ook alle modellen te be kijken. Kreek hoopt met de nieuwe mo dellen jaarlijks zo'n 20.000 fiet sen te verkopen: „Waarbij ik er van uit ga dat de oer-Kronan nog altij d het meest verkocht zal worden." Hans van Alebeek met handrem en versnellingen. De Kargo-bakfiets is speciaal ontworpen. De fiets heeft een 26 inch achterwiel en een 20 inch voorwiel. Ook te koop in plus uitvoering (met versnelling en handrem). 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41