Citroen laat te wensen over
Renault bedenkt nieuwe airbags
Strengere test nodig
voor kinderzitjes
W7
C3 heeft
hoge zit
Maybach van 502.500 euro
DAF met ecopunten
Grootste band
VW microbus komt
Chrysler PT Cruiser Van
Miniatuurauto's
zaterdag 22 juni 2002
Citroën mag van moeder
Peugeot weer leuk doen.
De C3 is er een fraai voor
beeld van. Een bol vormge
geven dak dat sterk aan de
ouwe Eend doet denken. En
een mooi dikke frontpartij
die je bij zo'n kleine auto niet
verwacht.
Maar het zijn niet de ge
bruikte materialen of de
afwerking die indruk maken in
deze Citroën. Ook niet de audio-
kwaliteit, want dit was de eerste
keer dat wij een testauto kregen
die een radio ontbeerde. Je con
centreert je meer op de auto,
maar de ritten worden er een
stuk saaier van. In een geluidlo
ze auto leer je wel goed luisteren
naar omgevingsgeluiden. Zoals
de licht aanlopende remmen
van deze C3. Niets ernstigs,
maar wel een irritante piep ver
oorzakend.
Nou veroorzaakt de C3 wel meer
geluidjes. Zoals het onderstel,
dat slecht wegdek maar matig
de baas kan. En het interieur
was ook niet helemaal kraak-
vrij.
De C3 is mooi. Maar de afwer
king is dat mooi niet.
Tekortkomingen
Is de C3 dan een auto van niks?
Geenszins, maar hij heeft wel
tekortkomingen. De versnel
lingsbak schakelt een beetje on
duidelijk, de vorm van stoelen
en achterbank is niet om lange
brieven over naar huis te schrij
ven, het instrumentarium oogt
redelijk, maar die digitale snel
heidsaanduiding is een crime.
Vooral in het donker erger je je
als bestuurder aan die grote ver
springende cijfers. Met de 1.4
motor is wel te leven, maar het
houdt niet over.
De vijfdeurs C3 zal veel mensen
aanspreken omdat hij nogal
hoog gebouwd is en daarbij een
goede verstelling van de be
stuurdersstoel heeft. Het stuur
is elektrisch-hydraulisch be
krachtigd en dat brengt weinig
gevoel met zich mee. Je gooit het
stuurwiel rond als een veertje en
dat vinden sommige rijders lek
ker. En bij parkeren is het dat
ook wel.
Als de hoofdbewoner voorin
aan de maat is, heeft de achter-
De daklijn van de C3 herinnert sterk aan de Eend.
inzitter het maar matig naar de
zin. Veel plek is er daar niet. De
kofferruimte houdt ook niet
over, maar over de indeling heb
ben die Fransen wel nagedacht.
Een variabel bord zorgt in de
versies boven het basismodel
voor een navenante indelings
mogelijkheid, zodat grote of
kleine voorwerpen toch orden
telijk weggestopt kunnen wor
den.
De achterbank met leuning kan
mooi tegen de vlakte, de leuning
van de passagiersstoel kan heel
ver naar voren en op die manier
is er toch best wat te verstou
wen. Behalve het basismodel
(die 1.1 kost 12.620 euro) heeft
elke C3 twee dashboardkastjes.
Rien van der Steen
De snelheidsmeter is helaas digitaal. In het bovenste deel van de
schaal loopt een minuscule toerentellernaald mee.
Motor
Vermogen
Aandrijving
lxbxh
Wielbasis
Bagageruim
Draaicirkel
Brandstoftank
Gewicht
Max. ger. aanh.gewicht
Verbruik
Prijs
zes airbags, abs, elektrisch bekrach
tigd stuur, stuurwiel in hoogte en
diepte verstelbaar, cruise control,
afstandsbediende centrale vergren
deling, elektrisch bediende buiten
spiegels en zijruiten voor, mistlam
pen, uitschakelbare verlichting van
instrumentarium, in hoogte verstel-
bai'e bestuurdersstoel, armsteunen
op voorstoelen
1.4 viercilinder, twee kleppen per ci
linder
75 pk; koppel 120 Nm bij 3400 tpm
voorwielen
3.85 x 1.68 x 1.51 m.
2.46 m.
305 liter
10,4 m.
45 liter
980 kg.
1174 kg.
1:15,5
v.a. 15.570 euro
Het topmerk Maybach van Mercedes-Benz wordt begin juli in
New York temidden van een groot aantal Amerikaanse be
roemdheden gepresenteerd. Het model 57 zal 310.000 euro kosten,
de 62 komt op 360.000 euro. Zonder belastingen tenminste. Want de
57 zal in Nederland inclusief btw en bpm niet minder dan 502.500
euro kosten, de 62 komt op 583.500 euro.
Het merk Maybach bestond zestig jaar geleden ook in Duitsland..
Het nieuwe merk heeft een twaalfcilinder motor met 550 pk onder
de gestrekte motorkap. De aanduidingen 57 en 62 slaan op delengte
van de limousines die 57 3 en 617 meter metenMercedes-Benz
neemt de eerste vier jaar alle service- en onderhoudskosten op zich,
inclusief vervoer naar de garage. De inzittenden van de Maybach
genieten een enorme beenruimte, ze zitten ook achterin op stoelen
die elektrisch in de ligstand kunnen schuiven, er is een tv en een
dvd-speler, uiteraard telefoon (zowel mobiel als vast ingebouwd)
en een geluidsinstallatie met dolby surround voor elke plek.
Optie (zonder meerprijs) is een koelbox achterin.
DAF heeft enkele varianten van het model CF in vier eco-pun-
ten-uitvoering. Door aanpassingen in het motormanagement
systeem hebben die vrachtwagens een lagere uitstoot van stikstof
oxide (NOx). Daardoor kunnen ze meer transporten op Oostenrijk
uitvoeren. Dat land voerde in 1994 al een maatregel in, waarbij ver
voerders eco-punten in moeten leveren. Hoe lager de NOx-uitstoot
is, hoe minder punten de vervoerder in hoeft te leveren. Dan kan hij
met zijn totale hoeveelheid punten dus meer transporten uitvoeren.
De gewone Euro 3-versies van de DAF CF komen op vijx eco-punten
uit.
Renault komt met een 'seat-
bag' voor de autostoel. Die
moet de passagier beter op zijn
plek houden als het tot een aan
rijding komt. Volgend jaar volgt
een airbag die achter in de vei
ligheidsgordel ingebouwd is.
Airbags hebben alleen nut als ze
zich ontvouwen voor hoofd en
borst van de inzittende. Dus
moet de autopassagier zo goed
mogelijk op zijn plek gehouden
worden tijdens een aanrijding.
Veiligheidsgordels met dubbele
gordelspanners hebben volgens
Renault bewezen dat ze de inzit
tende beter in de stoel fixeren
tijdens een aanrijding.
Kinderzitjes voor de auto
zouden veel strenger getest
moeten worden. De Consumen
tengids stelt bij de jaarlijkse test
van autokinderzitjes vast dat ze
over het algemeen maar matig
beschermen tegen de gevolgen
van een botsing. Elk zitje moet
aan Europese regels voldoen en
bovendien een frontale botstest
ondergaan. Maar die Europese
regels en tests zijn volgens de
bond niet streng genoeg. Zo zou
de test slecht aansluiten bij de
dagelijkse praktijk en geen re
kening houden met auto's die
zelf wel bots veiliger worden.
De Consumentenbond doet
zwaardere tests, die volgens
haar beter afgestemd zijn op de
dagelijkse praktijk. De zitjes
worden onderworpen aan een
frontale botsing én een botsing
van opzij bij een gangbare snel
heid in een moderne auto. Geen
van de dertien geteste zitjes
krijgt van de bond in de Consu
mentengids de maximaal haal
bare vijf sterren. Slechts vier
van de dertien geteste kinder
zitjes krijgen drie sterren.
Blindelings
De bond adviseert op grond van
het onderzoek automobilisten
die een of meer kinderen vervoe
ren kinderzitjes aan te schaffen
die blindelings aangebracht
kunnen worden, zonder dat er
kans bestaat op het maken van
levensgevaarlijke fouten. De
bond testte zitjes voor kinderen
van negen maanden tot twaalf
jaar.
Als beste kwamen de Bimbo Tri
ple en de Bébé Confort uit de
frontale crashtest, net als de Sa
fety Booster Uno. Alle andere
merken (Recaro, Concord, Chic-
co, Maxi Cosi, Britz Römner en
Bobob Line verzamelden daar
niet meer dan twee sterren,
Storchenmühle Airseat zelfs
maar één. Bij de botsing van op
zij waren de Bébé Confort, de
Recaro Start, de Concord Lift
Pro/X-Line en de Chicco Qua
sar Evolution de beste.
Over Isofix, het systeem, waar
bij zowel zitjes als bevestigings
punten aan Europese veilig
heidsnormen voldoen, merkt de
Consumentenbond op dat er
maar weinig Isofix-zitjes be
staan en die zijn bovendien erg
duur. Dat zou aan de auto-indu
strie liggen, die wel gezinsauto's
wil produceren, maar zich niet
stoort aan de belangen van de
jonge gezinsleden.
Volgens statistieken zou voor
ongeveer de helft van de kinde
ren in auto's verkeerd gebruik
gemaakt worden van de veilig
heidsvoorzieningen. Voor de be
vestiging van kinderstoeltjes in
de auto gelden gek genoeg nog
steeds geen regels. De plek voor
het kind blijft in de auto een on
dergeschoven kindje.
Rien van der Steen
Die gordels kunnen niet in elke
auto worden gebruikt. Bij een
driedeurs model zou een tweede
gordelspanner, die op de zijkant
van de stoelen wordt gemon
teerd, de doorgang naar de ach
terste zitplaatsen belemmeren.
Als alternatief voor de dubbele
gordelspanner komt Renault nu
met een seatbag of antiduik-
airbag voor de twee voorste zit
plaatsen.
Tijdens een aanrijding wordt
deze airbag, die zich in de stoel
zitting bevindt, opgeblazen in
twee fasen: een gasgenerator
blaast een metalen omhulsel op
dat op zijn beurt de vulling van
de zitting aanpast en voorkomt
dat de passagier kan verschui
ven. De zak die wordt gevormd
door het metalen omhulsel
vormt zich naar het bekken van
de inzittende, terwijl de druk in
het kussen constant blijft tij
dens de schok. De antiduik-air-
bag zorgt dus voor een gunstige
positie van de inzittende ten op
zichte van de gordel en beperkt
de kans op letsel aan buik en
lende.
De antiduik-airbag bestaat uit
twee dunne stalen platen van
ongeveer 0,3 mm die openge
vouwen een gesloten volume
van 4 tot 5 liter vormen. Hij
werkt volgens hetzelfde princi
pe als een airbag met dat ver
schil dat de antiduik-airbag
nooit in rechtstreeks contact
komt met de inzittende.
Een spankrachtbegrenzer in de
gordel beschermt in moderne
auto's de borstkas tijdens de
schok bij een aanrijding. Re
nault wil gordels met een twee
de spankrachtbegrenzer in de
buikgordel, die het bekken be
ter beschermt. Op die manier
zullen airbags en gordels samen
veel beter kunnen functioneren.
Een airbag achterin de auto is al
geen nieuws meer. Maar Re
nault wil achterin een airbag die
in de veiligheidsgordel inge
bouwd is. Met een volume van
60 liter kan die airbag de door de
gordel uitgeoefende kracht be
perken en hoofd, nek en borst
kas beter beschermen. De
nieuwe airbag voorkomt dat
kinderen met him hoofd tegen
hun knieën en dat volwassenen
tegen de zitting van de voor-
stoelen botsen.
Volgens Renault kan dat sys
teem al in 2003 op de markt
komen. Renault ontwikkelt de
veiligheidssystemen in een la
boratorium, samen met PSA
(Peugeot/Citroën). Alleen voor
Renault worden daar elk jaar
400 botsproeven uitgevoerd.
Rien van der Steen
Michelin heeft de grootste band die er is, de XDR 59/80R63 met
een doorsnee van 4.03 meter nu ingezet voor praktijktests in
Canada. In openluchtmijnen, waar bitumineus zand gewonnen
wordt, zijn de testen. De band heeft een breedte van 1.50 meter en
weegt meer dan vijf ton (5000 kilo). Elke band kan tot 100 ton belast
worden. De banden zijn samen met Caterpillar ontwikkeld voor de
grootste zanddumper ter wereld met een totaalgewicht (inclusief
maximale lading van 380 ton) van 600 ton.
Volkswagen heeft besloten de Microbus te bouwen. VW borduurt
ermee voort op het legendarische VW-busje. Topman Pischets-
rieder van VW zegt dat alle marktstudies naar het project positief
uitpakken. De Microbus werd begin vorig jaar in Detroit voor het
eerst op een show getoond en is een ontwerp van de Californische
studio van het merk. In de bedrijfswagenfabriek in Stöcken bij
Hannover komen 1500 extra banen. VW neemt die mensen in dienst
volgens een nieuw concept, waarbij in totaal 5000 nieuwe mede
werkers voor een brutoloon van 2556 euro in dienst komen.
De Microbus moet de basis vormen voor een nieuw marktsegment:
een mpv met opvallend design en grote functionaliteit, gecombi
neerd met het comfort van een gewone personenauto. De Volkswa
genbus was vijftig jaar geleden de start van een vervoermiddel dat
uitgroeide tot cult-object. En dat niet alleen vanwege de hippies die
er in de jaren zestig in Calfornië mee rondtoerden.
Chrysler gaat de PT Cruiser, waarvan voor 21.925 euro 365 speci
aal uitgeruste Challeneger-versies beschikbaar komen, vanaf
september ook als bedrijfswagen aanbieden onder de naam Cruiser
Custom Van. Hij komt met 2.0/141 pk liter benzine- en 2.2/121 pk
common rail dieselmotor. Het rechter achterportier is niet geblin
deerd, omdat dat niet meer verplicht is. Het bestuurderscomparti
ment wordt van de laadruimte afgeschermd met een volledig schot
met daarin een raam. De laadruimte heeft een volume van 1,1 ku
bieke meter.
Het basismodel heeft airconditioning, elektrische bediening van
ramen en buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De
2.0 Classic Custom kost 16.345 euro, excl. btw.
Een seatbag die zich binnen in de zitting van de stoel opblaast, voorkomt dat de passagier onder de gor
del uitschuift en zo geen of weinig profijt heeft van de echte airbag.
In het Stedelijk Museum aan de Rozengracht in Zutphen is vanaf
vandaag (zaterdag) tot en met 27 oktober de tentoonstelling
'Vroemm, miniatuurauto's van verzamelaars' te zien. Er staat een
selectie uit verschillende verzamelingen, van kermisauto's tot le
gerwagens, bussen, caravans, raceauto's en brandweerwagens. Er
is een korte toelichting op elke verzameling en jonge bezoekers kun
nen hun eigen verkeersspel spelen. Het museum is dinsdag tot en
met vrijdags open van 11 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van
13.30 tot 17.00 uur.