Citroen laat te wensen over Renault bedenkt nieuwe airbags Strengere test nodig voor kinderzitjes W7 C3 heeft hoge zit Maybach van 502.500 euro DAF met ecopunten Grootste band VW microbus komt Chrysler PT Cruiser Van Miniatuurauto's zaterdag 22 juni 2002 Citroën mag van moeder Peugeot weer leuk doen. De C3 is er een fraai voor beeld van. Een bol vormge geven dak dat sterk aan de ouwe Eend doet denken. En een mooi dikke frontpartij die je bij zo'n kleine auto niet verwacht. Maar het zijn niet de ge bruikte materialen of de afwerking die indruk maken in deze Citroën. Ook niet de audio- kwaliteit, want dit was de eerste keer dat wij een testauto kregen die een radio ontbeerde. Je con centreert je meer op de auto, maar de ritten worden er een stuk saaier van. In een geluidlo ze auto leer je wel goed luisteren naar omgevingsgeluiden. Zoals de licht aanlopende remmen van deze C3. Niets ernstigs, maar wel een irritante piep ver oorzakend. Nou veroorzaakt de C3 wel meer geluidjes. Zoals het onderstel, dat slecht wegdek maar matig de baas kan. En het interieur was ook niet helemaal kraak- vrij. De C3 is mooi. Maar de afwer king is dat mooi niet. Tekortkomingen Is de C3 dan een auto van niks? Geenszins, maar hij heeft wel tekortkomingen. De versnel lingsbak schakelt een beetje on duidelijk, de vorm van stoelen en achterbank is niet om lange brieven over naar huis te schrij ven, het instrumentarium oogt redelijk, maar die digitale snel heidsaanduiding is een crime. Vooral in het donker erger je je als bestuurder aan die grote ver springende cijfers. Met de 1.4 motor is wel te leven, maar het houdt niet over. De vijfdeurs C3 zal veel mensen aanspreken omdat hij nogal hoog gebouwd is en daarbij een goede verstelling van de be stuurdersstoel heeft. Het stuur is elektrisch-hydraulisch be krachtigd en dat brengt weinig gevoel met zich mee. Je gooit het stuurwiel rond als een veertje en dat vinden sommige rijders lek ker. En bij parkeren is het dat ook wel. Als de hoofdbewoner voorin aan de maat is, heeft de achter- De daklijn van de C3 herinnert sterk aan de Eend. inzitter het maar matig naar de zin. Veel plek is er daar niet. De kofferruimte houdt ook niet over, maar over de indeling heb ben die Fransen wel nagedacht. Een variabel bord zorgt in de versies boven het basismodel voor een navenante indelings mogelijkheid, zodat grote of kleine voorwerpen toch orden telijk weggestopt kunnen wor den. De achterbank met leuning kan mooi tegen de vlakte, de leuning van de passagiersstoel kan heel ver naar voren en op die manier is er toch best wat te verstou wen. Behalve het basismodel (die 1.1 kost 12.620 euro) heeft elke C3 twee dashboardkastjes. Rien van der Steen De snelheidsmeter is helaas digitaal. In het bovenste deel van de schaal loopt een minuscule toerentellernaald mee. Motor Vermogen Aandrijving lxbxh Wielbasis Bagageruim Draaicirkel Brandstoftank Gewicht Max. ger. aanh.gewicht Verbruik Prijs zes airbags, abs, elektrisch bekrach tigd stuur, stuurwiel in hoogte en diepte verstelbaar, cruise control, afstandsbediende centrale vergren deling, elektrisch bediende buiten spiegels en zijruiten voor, mistlam pen, uitschakelbare verlichting van instrumentarium, in hoogte verstel- bai'e bestuurdersstoel, armsteunen op voorstoelen 1.4 viercilinder, twee kleppen per ci linder 75 pk; koppel 120 Nm bij 3400 tpm voorwielen 3.85 x 1.68 x 1.51 m. 2.46 m. 305 liter 10,4 m. 45 liter 980 kg. 1174 kg. 1:15,5 v.a. 15.570 euro Het topmerk Maybach van Mercedes-Benz wordt begin juli in New York temidden van een groot aantal Amerikaanse be roemdheden gepresenteerd. Het model 57 zal 310.000 euro kosten, de 62 komt op 360.000 euro. Zonder belastingen tenminste. Want de 57 zal in Nederland inclusief btw en bpm niet minder dan 502.500 euro kosten, de 62 komt op 583.500 euro. Het merk Maybach bestond zestig jaar geleden ook in Duitsland.. Het nieuwe merk heeft een twaalfcilinder motor met 550 pk onder de gestrekte motorkap. De aanduidingen 57 en 62 slaan op delengte van de limousines die 57 3 en 617 meter metenMercedes-Benz neemt de eerste vier jaar alle service- en onderhoudskosten op zich, inclusief vervoer naar de garage. De inzittenden van de Maybach genieten een enorme beenruimte, ze zitten ook achterin op stoelen die elektrisch in de ligstand kunnen schuiven, er is een tv en een dvd-speler, uiteraard telefoon (zowel mobiel als vast ingebouwd) en een geluidsinstallatie met dolby surround voor elke plek. Optie (zonder meerprijs) is een koelbox achterin. DAF heeft enkele varianten van het model CF in vier eco-pun- ten-uitvoering. Door aanpassingen in het motormanagement systeem hebben die vrachtwagens een lagere uitstoot van stikstof oxide (NOx). Daardoor kunnen ze meer transporten op Oostenrijk uitvoeren. Dat land voerde in 1994 al een maatregel in, waarbij ver voerders eco-punten in moeten leveren. Hoe lager de NOx-uitstoot is, hoe minder punten de vervoerder in hoeft te leveren. Dan kan hij met zijn totale hoeveelheid punten dus meer transporten uitvoeren. De gewone Euro 3-versies van de DAF CF komen op vijx eco-punten uit. Renault komt met een 'seat- bag' voor de autostoel. Die moet de passagier beter op zijn plek houden als het tot een aan rijding komt. Volgend jaar volgt een airbag die achter in de vei ligheidsgordel ingebouwd is. Airbags hebben alleen nut als ze zich ontvouwen voor hoofd en borst van de inzittende. Dus moet de autopassagier zo goed mogelijk op zijn plek gehouden worden tijdens een aanrijding. Veiligheidsgordels met dubbele gordelspanners hebben volgens Renault bewezen dat ze de inzit tende beter in de stoel fixeren tijdens een aanrijding. Kinderzitjes voor de auto zouden veel strenger getest moeten worden. De Consumen tengids stelt bij de jaarlijkse test van autokinderzitjes vast dat ze over het algemeen maar matig beschermen tegen de gevolgen van een botsing. Elk zitje moet aan Europese regels voldoen en bovendien een frontale botstest ondergaan. Maar die Europese regels en tests zijn volgens de bond niet streng genoeg. Zo zou de test slecht aansluiten bij de dagelijkse praktijk en geen re kening houden met auto's die zelf wel bots veiliger worden. De Consumentenbond doet zwaardere tests, die volgens haar beter afgestemd zijn op de dagelijkse praktijk. De zitjes worden onderworpen aan een frontale botsing én een botsing van opzij bij een gangbare snel heid in een moderne auto. Geen van de dertien geteste zitjes krijgt van de bond in de Consu mentengids de maximaal haal bare vijf sterren. Slechts vier van de dertien geteste kinder zitjes krijgen drie sterren. Blindelings De bond adviseert op grond van het onderzoek automobilisten die een of meer kinderen vervoe ren kinderzitjes aan te schaffen die blindelings aangebracht kunnen worden, zonder dat er kans bestaat op het maken van levensgevaarlijke fouten. De bond testte zitjes voor kinderen van negen maanden tot twaalf jaar. Als beste kwamen de Bimbo Tri ple en de Bébé Confort uit de frontale crashtest, net als de Sa fety Booster Uno. Alle andere merken (Recaro, Concord, Chic- co, Maxi Cosi, Britz Römner en Bobob Line verzamelden daar niet meer dan twee sterren, Storchenmühle Airseat zelfs maar één. Bij de botsing van op zij waren de Bébé Confort, de Recaro Start, de Concord Lift Pro/X-Line en de Chicco Qua sar Evolution de beste. Over Isofix, het systeem, waar bij zowel zitjes als bevestigings punten aan Europese veilig heidsnormen voldoen, merkt de Consumentenbond op dat er maar weinig Isofix-zitjes be staan en die zijn bovendien erg duur. Dat zou aan de auto-indu strie liggen, die wel gezinsauto's wil produceren, maar zich niet stoort aan de belangen van de jonge gezinsleden. Volgens statistieken zou voor ongeveer de helft van de kinde ren in auto's verkeerd gebruik gemaakt worden van de veilig heidsvoorzieningen. Voor de be vestiging van kinderstoeltjes in de auto gelden gek genoeg nog steeds geen regels. De plek voor het kind blijft in de auto een on dergeschoven kindje. Rien van der Steen Die gordels kunnen niet in elke auto worden gebruikt. Bij een driedeurs model zou een tweede gordelspanner, die op de zijkant van de stoelen wordt gemon teerd, de doorgang naar de ach terste zitplaatsen belemmeren. Als alternatief voor de dubbele gordelspanner komt Renault nu met een seatbag of antiduik- airbag voor de twee voorste zit plaatsen. Tijdens een aanrijding wordt deze airbag, die zich in de stoel zitting bevindt, opgeblazen in twee fasen: een gasgenerator blaast een metalen omhulsel op dat op zijn beurt de vulling van de zitting aanpast en voorkomt dat de passagier kan verschui ven. De zak die wordt gevormd door het metalen omhulsel vormt zich naar het bekken van de inzittende, terwijl de druk in het kussen constant blijft tij dens de schok. De antiduik-air- bag zorgt dus voor een gunstige positie van de inzittende ten op zichte van de gordel en beperkt de kans op letsel aan buik en lende. De antiduik-airbag bestaat uit twee dunne stalen platen van ongeveer 0,3 mm die openge vouwen een gesloten volume van 4 tot 5 liter vormen. Hij werkt volgens hetzelfde princi pe als een airbag met dat ver schil dat de antiduik-airbag nooit in rechtstreeks contact komt met de inzittende. Een spankrachtbegrenzer in de gordel beschermt in moderne auto's de borstkas tijdens de schok bij een aanrijding. Re nault wil gordels met een twee de spankrachtbegrenzer in de buikgordel, die het bekken be ter beschermt. Op die manier zullen airbags en gordels samen veel beter kunnen functioneren. Een airbag achterin de auto is al geen nieuws meer. Maar Re nault wil achterin een airbag die in de veiligheidsgordel inge bouwd is. Met een volume van 60 liter kan die airbag de door de gordel uitgeoefende kracht be perken en hoofd, nek en borst kas beter beschermen. De nieuwe airbag voorkomt dat kinderen met him hoofd tegen hun knieën en dat volwassenen tegen de zitting van de voor- stoelen botsen. Volgens Renault kan dat sys teem al in 2003 op de markt komen. Renault ontwikkelt de veiligheidssystemen in een la boratorium, samen met PSA (Peugeot/Citroën). Alleen voor Renault worden daar elk jaar 400 botsproeven uitgevoerd. Rien van der Steen Michelin heeft de grootste band die er is, de XDR 59/80R63 met een doorsnee van 4.03 meter nu ingezet voor praktijktests in Canada. In openluchtmijnen, waar bitumineus zand gewonnen wordt, zijn de testen. De band heeft een breedte van 1.50 meter en weegt meer dan vijf ton (5000 kilo). Elke band kan tot 100 ton belast worden. De banden zijn samen met Caterpillar ontwikkeld voor de grootste zanddumper ter wereld met een totaalgewicht (inclusief maximale lading van 380 ton) van 600 ton. Volkswagen heeft besloten de Microbus te bouwen. VW borduurt ermee voort op het legendarische VW-busje. Topman Pischets- rieder van VW zegt dat alle marktstudies naar het project positief uitpakken. De Microbus werd begin vorig jaar in Detroit voor het eerst op een show getoond en is een ontwerp van de Californische studio van het merk. In de bedrijfswagenfabriek in Stöcken bij Hannover komen 1500 extra banen. VW neemt die mensen in dienst volgens een nieuw concept, waarbij in totaal 5000 nieuwe mede werkers voor een brutoloon van 2556 euro in dienst komen. De Microbus moet de basis vormen voor een nieuw marktsegment: een mpv met opvallend design en grote functionaliteit, gecombi neerd met het comfort van een gewone personenauto. De Volkswa genbus was vijftig jaar geleden de start van een vervoermiddel dat uitgroeide tot cult-object. En dat niet alleen vanwege de hippies die er in de jaren zestig in Calfornië mee rondtoerden. Chrysler gaat de PT Cruiser, waarvan voor 21.925 euro 365 speci aal uitgeruste Challeneger-versies beschikbaar komen, vanaf september ook als bedrijfswagen aanbieden onder de naam Cruiser Custom Van. Hij komt met 2.0/141 pk liter benzine- en 2.2/121 pk common rail dieselmotor. Het rechter achterportier is niet geblin deerd, omdat dat niet meer verplicht is. Het bestuurderscomparti ment wordt van de laadruimte afgeschermd met een volledig schot met daarin een raam. De laadruimte heeft een volume van 1,1 ku bieke meter. Het basismodel heeft airconditioning, elektrische bediening van ramen en buitenspiegels en een in hoogte verstelbaar stuurwiel. De 2.0 Classic Custom kost 16.345 euro, excl. btw. Een seatbag die zich binnen in de zitting van de stoel opblaast, voorkomt dat de passagier onder de gor del uitschuift en zo geen of weinig profijt heeft van de echte airbag. In het Stedelijk Museum aan de Rozengracht in Zutphen is vanaf vandaag (zaterdag) tot en met 27 oktober de tentoonstelling 'Vroemm, miniatuurauto's van verzamelaars' te zien. Er staat een selectie uit verschillende verzamelingen, van kermisauto's tot le gerwagens, bussen, caravans, raceauto's en brandweerwagens. Er is een korte toelichting op elke verzameling en jonge bezoekers kun nen hun eigen verkeersspel spelen. Het museum is dinsdag tot en met vrijdags open van 11 tot 17 uur en op zaterdag en zondag van 13.30 tot 17.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 35