Europa zwaait nestor Kok uit PZC PZC Nederland moet apartheid in Israël met sancties bestrijden Coalitiepartijen in recordtempo eens Premier betreedt morgen in Sevilla voor de laatste keer het podium te gast 20 juni 1952 donderdag 20 juni 2002 Dit weekeinde neemt Eu ropa afscheid van Wim Kok. De collega-premier: „Hij heeft veel meer in vloed dan een Nederland se premier normaliter zou hebben." De diplomaat: „Een bemiddelaar, geen aanjager." Zijn eigen ambtenaren: Een gebo ren chagrijn." De balans van een Europese bede vaart. door Mare Peeperkorn Op de traditionele 'familiefo to' van de regeringsleiders in de Europese Unie staat hij vrijwel altijd achteraan. Be scheidenheid speelt een rol, maar meer nog zijn postuur. Wim Kok torent boven de rest uit. „Een groot man uit een klein land", zegt zijn collega en vriend Jean-Claude Juncker, de premier van Luxemburg. „Hij had meer invloed dan hijzelf dacht." Morgen poseert Kok in Sevilla voor het laatst met zijn Europe se collega's voor de camera. Het wordt zijn 31-ste EU-top als premier, een prestatie die de meeste andere regeringsleiders niet zullen evenaren. Hoewel nostalgie hem vreemd is, zal Kok ongetwijfeld even terug denken aan die allereerste top ontmoeting op het Griekse ei land Korfu (1994). Kok was toen nog minister van Financiën, maar kreeg de touwtjes in han den omdat premier Lubbers in de race was voor het voorzitter schap van de Europese Commis sie. Korfu ontaardde uiteindelijk in een klassiek Grieks drama na dat Lubbers' Europese ambities in de eerste akte sneuvelden en die van de Belg Dehaene in de tweede. „De premier kreeg een uitstekend voorproefje van wat hem te wachten stond", herin nert een naaste medewerker. „Bijvoorbeeld hoe het voelt als kanselier Kohl tegen je aan be gint te blaffen." Kok was allerminst uit het veld geslagen door deze eerste con frontatie. Integendeel. „Op het moment dat Kohl zijn buik te gen die van mij aan schui'kte, besefte ik dat ik net iets groter was", vertrouwde hij zijn amb tenaren later toe. „En Kohl voelde dat ook. Vanaf dat mo ment wist ik: die man kan ik hebben." Sinds Korfu is er veel veran derd. De grote leiders van wel eer - Kohl, Thatcher, Mitterand - zijn van het politieke toneel verdwenen of overleden, terwijl Kok uitgroeide tot de nestor van het Europese circus. Niet alleen het voortschrijden der jaren bracht hem deze status, zijn persoonlijkheid speelde zeker mee. Een nukkige man-met een narrige kop, omschrijft een EU- diplomaat de premier. „Mensen zijn al snel een beetje bang voor hem, hij imponeert. Juncker prijst 'vriend Wim' om diens indrukwekkende dossier kennis en realistische kijk op de EU. „Kok wordt zeer serieus ge nomen door de andere Europese leiders. Wij luisteren naar hem, Wim houdt ons bij de les. Als een van ons afdwaalt of zich verliest in nationale sentimenten, is Kok daar om ons te herinneren aan eerdere afspraken. Hij is een echte bruggenbouwer." Het is de man van de onderons jes, stelt Juncker. Achter de schermen actief, een compro- missenman, geen mannetjesma ker. „Kok is de pro-actieve voorzitter, waarna de echte voorzitter met de eer gaat strij ken", aldus de Luxemburger. „Hij heeft veel meer invloed in Europa dan een Nederlandse premier normaliter zou heb ben." Tweede viool 'Deskundig', 'degelijk' en 'sta biel', het zijn eigenschappen die ook een keerzijde hebben. „Kok is voorspelbaar", analyseren Brusselse diplomaten. „Hij speelt altijd de tweede viool in de Europese orkestbak. Heel betrouwbaar maar nooit een zinderende solo, laat staan de rol van dirigent. Het is een bemiddelaar, geen aanja ger." Kok maakte in 1994 zijn Europese debuut tijdens de top van regeringleiders op het Griekse eiland Korfu. Hij was toen minister van Finan ciën. Naast Kok zitten de toenmalige premier Lubbers (m) en minister van Buitenlandse Zaken Kooijmans. foto ANP Waarom? Gebrek aan visie op Europa, concluderen binnen- en buitenlandse diplomaten. De voormalige vakbondsman is op zijn best als hij elementen van andermans bijdragen in elkaar kan schuiven tot een voor ieder een acceptabel geheel. Gedul dig plak- en knipsel werk, en dat verdraagt geen visionaire schet sen. Onveranderd na al die jaren is Koks nervositeit in de aanloop naar een EU-top. „Een geboren chagrijn", verzuchten ambte naren die hem in de KBX - het regeringsvliegtuig - vergezel len. Tijdens de vlucht is nie mand veilig. De stukken zijn te lang, de cijfers kloppen niet en anders ontbreekt er wel iets, Koks medewerkers weten dat ze zich op zo'n moment niet teveel van hun baas moeten aantrek ken. Dit 'sparren' met zijn ambtena ren is de manier waarop Kok zich de vaak complexe EU-dos- siers eigen maakt. Dankzij de zeursessie op de heenreis zitten niet alleen de hoofdlijnen, maar ook de details in zijn geheugen gebeiteld. „Kok laat zich geen oor aannaaien. En als dat toch gebeurt, is hij zich daar zeer van bewust." Glaasje korenwijn Pas na afloop van de top ontspant Kok. Zijn de onder handelingen goed verlopen dan krijgen de ambtenaren een schouderklopje en wordt er een glaasje koren wijn geschonken inhet KBX-toestel. Bij hoge uit zondering gaat de fles voor een tweede keer rond. Een echte Europeaan is Kok in al die jaren nooit geworden, zeggen zijn ambtenaren. „Daar mist hij de verbeeldingskracht voor. Kok is bekeerd van onge lovige naar een gematigd gelo vige Europeaan, maar wel op basis van analyse en niet uit overtuiging." De premier beseft al te goed dat Nederland buiten de EU geen enkele rol speelt op het politieke en economische wereldtoneel. Niemand ziet Kok terugkomen in Brussel, zeker niet als voor zitter van de Europese Commis sie. Die kans heeft hij twee keer gehad en even zovele keren laten lopen. Eerst in Berlijn (1999), net na de val van de vori ge Commissie. En vorig jaar kreeg de premier de perfecte herkansing, toen alle hoofdste den hem vroegen de Europese Conventie te leiden, de praat club over de toekomst van Euro pa. Een beter opstapje naar het commissievoorzitterschap in 2005 is niet denkbaar, zegt Juncker. „Wij trokken allemaal aan Wim, maar hij beriep zich steeds op zijn belofte aan de kie zer. Dat getuigt van een onbuig zame oprechtheid. Ik waardeer dat zeer." Diplomaten bezien Koks dub bele weigering door een heel an dere bril. „Hij heeft het lef niet", stellen zij vast. „Het is alsof al les buiten het Binnenhof al snel te groot voor hem is." GPD door Jaco van Lambalgen In recordtempo hebben de drie beoogde regerings partners VVD, CDA en LPF overeenstemming bereikt over het beleid dat zij de ko mende vier jaar willen voe ren. In iets meer dan drie we ken onderhandelen hebben zij knopen doorgehakt over de moeilijkste dossiers. Bezuinigingen: het nieuwe kabinet wil acht tot tien mil jard euro bezuinigen om de staatsschuld binnen 25 jaar af te lossen en nieuwe inves teringen te kunnen doen. Waar precies op bezuinigd zal worden moeten de partij en nog uitwerken. Vast staat al wel dat alle ministeries de personeelskosten moeten drukken. Extra geld, zo'n twee a drie miljard euro, gaat naar vei ligheid, onderwijs en zorg. Er komen duizenden agenten bij; op een exact aantal wil den de onderhandelaars zich niet vastpinnen. Ook de ou derenzorg en het middelbaar beroepsonderwijs kunnen op extra geld rekenen. De nieuwe opzet van de WAO is één van de hoofdpijndos siers van het nieuwe kabinet. De instroom moet met 40 procent omlaag, alleen men sen die volledig arbeidsonge schikt zijn krijgen nog een uitkering. Na twee jaar be kijken de partijen of het no dig is de eisen voor de WAO te verscherpen, als er toch te veel nieuwe WAO'ers bijko men. Als de instroom omlaag gaat kunnen de uitkeringen verhoogd worden van 70 naar 75 procent van het laatst genoten loon. Het andere hoofdpijndossier is het nieuwe zorgstelsel. Ie dereen gaat dezelfde basis premie betalen, met een ei gen risico van 80 tot 100 euro per jaar. Minder draagkrach- tigen, die er door het nieuwe stelsel teveel op achteruit gaan, worden gecompen seerd via een zogenoemde zorgtoeslag (die niet verre kend wordt via de fiscus). De premie voor kinderen wordt betaald door het Rijk. Het asielbeleid wordt aange scherpt. Er komt een nieuwe 'uitzetorganisatie', die uitge procedeerde asielzoekers uit het land verwijdert. Illegaal verblijf in Nederland wordt strafbaar. Ook worden de re gels voor het over laten ko men van een partner uit het buitenland strenger. Wie zich zonder papieren meldt moet binnen drie maanden aanto nen uit welk land hij komt en dat hij daar moet vrezen voor vervolging. Veiligheid: Er komt een alge mene identificatieplicht. Al le burgers ouder dan 12 jaar die zich op Nederlands grondgebied bevinden, moe ten zich kunnen legitimeren. De enige beperking is dat de politie een 'redelijk vermoe den' van strafbare handelin gen moet hebben vóór naar papieren mag worden ge vraagd. Verkeer: De kilometerhef fing is van tafel. Wel wordt bekeken hoe het technische gedeelte, het via satelliet vol gen van auto's, gebruikt kan worden op bijvoorbeeld tol wegen. De snelwegen met twee keer twee rijstroken worden standaard met een rijstrook verbreed. Ook komt er een spoedwet voor het sneller aanleggen van wegen. Milieu: De sluiting van de kerncentrale Borssele wordt afgeblazen. Gemeenten, ook die in het Groene Hart, krij gen meer mogelijkheden om woningen en bedrijfsruimte te bouwen. De strengere re gels van het vorige kabinet worden geschrapt. De gekozen burgemeester komt in zicht. Het kabinet in wording wil de Grondwet wijzigen om de rechtstreeks gekozen burgemeester mo gelijk te maken. Het zal dan nog tot een volgend kabinet duren voor er zo'n systeem is. Rem op uitbreiding Europese Unie. Elk van de tien nieuwe kandidaat-lidstaten moet apart worden beoordeeld voor hij kan toetreden tot de EU. GPD Nelson Mandela heeft vorige week zijn dankbaarheid uitge sproken voor de steun die Zuid-Afrika tijdens en na de strijd tegen apartheid van Ne derland kreeg. Hij deed dat op het aan hem gewijde galafeest in het Amsterdamse Theater Carré. Echter, het verzet tegen de apai-theid kwam in Neder land schoorvoetend van de grond, stelt Arjan El Fassed vast. Bovendien was dat verzet niet universeel. Hij ziet een verband met de Nederlandse houding jegens Israël. door Arjan El Fassed De voormalige Zuid-Afri kaanse president, Nelson Mandela, was vorige week in Nederland om de Four Free doms Award in ontvangst te nemen. Hij kreeg de onder scheiding, die wordt toegekend aan personen die de vrijheid hebben nagestreefd, in Mid delburg. De relatie van Nederland met Zuid-Afrika is altijd een bij zondere geweest. Aanvanke lijk meenden Nederlanders zich niet al te hard te moeten opstellen tegenover de door blanke Zuid-Afrikaners gebe zigde rassenpolitiek. Later, mede als gevolg van de bloed bad in Sharpeville, zagen zij redenen om de blanke minder heid in Zuid-Afrika op andere gedachten te brengen. Pas begin jaren zeventig trad een kabinet aan dat zich iets nadrukkelijker tegen de apart heid in Zuid-Afrika keerde. Zowel met Zuid-Afrika als met Israël heeft Nederland altijd een bijzondere relatie gehad. Ooit stond kritiek op Israël sy noniem voor 'nestbevuiling'. Dat lijkt nu weer terug te ke ren. Kritiek op praktijken van de Israëlische bevolking ten aanzien van de Palestijnse be volking wordt steevast gepa reerd met beschuldigingen van 'anti-semitisme'. De Nederlandse regering heeft zowel in de relatie met het Zuid-Afrikaans apartheidsbe wind als vanwege de bijzonde re band met Israël zich terug houdend opgesteld, zelfs al werden schendingen van mensenrechten in die lan den op morele gronden verwor pen. Vredeling Al vanaf de jaren vijftig voel den de opeenvolgende kabi netten een sterke band met de jonge staat Israël. Zo ging er in de oorlogen van 1956 en 1967 Nederlands militair materieel naar Israël. Ook het kabinet Den Uyl wilde in het najaar van 1973 Israël niet laten val len, maar was terughoudend met het verstrekken van mili taire steun. Andere Europese partners (Frankrijk, Italië, Verenigd Koninkrijk) waren immers minder Israël-gezind en stelden zelfs een wapenem bargo in. Premier Den Uyl en minister van Buitenlandse Zaken, Van der Stoel, voelden daarom wei nig voor nieuwe wapenleve ranties. De toenmalige minis ter van Defensie, Vredeling, liet desondanks tankonderde len en munitie naar Israël over brengen. De Amerikaanse CIA benaderde in die tijd onder an dere het hoofd van de Binnen landse Veiligheidsdienst en Algemene Zaken om zoveel mogelijk wapens naar Israël te krijgen. De transacties moesten zowel in binnen- als buitenland ge heim blijven. Vredeling han delde immers tegen de wil van het kabinet en militaire leve ranties zouden in de Arabische wereld niet goed vallen. Dat laatste bleek wel toen eind 1973 een olieboycot werd afge kondigd tegen Nederland. Ook nu, ondanks scherpe kritiek op de Israëlische regering, vindt de Nederlandse regering het niet nodig passende maatre gelen te nemen en een formeel wapenembargo af te kondi gen. Dat Israëlische maatregelen in de bezette Palestijnse gebieden overeenkomsten vertonen met praktijken van het Zuid-Afri kaanse apartheidsbewind staat buiten kijf. Onlangs ver geleek de zwarte Zuid-Afri kaanse bisschop Desmond Tutu de Israëlische onderdruk king van de Palestijnse bevol king met de apartheid in Zuid- Afrika. Geschokt In de zomer van 2001 bezocht een delegatie van de Zuid- Afrikaanse non-gouvermente- le organisaties Israël en de Pa- Minister van Defensie Vredeling (1) liet in 1973 Israël in het geheim van wapens voorzien. Zijn collega van Buitenlandse Zaken Van der Stoel (r) stelde zich daarentegen terughoudend op jegens Israël, evenals de toenmalige minister-president Den Uyl. foto ANP lestijrise gebieden. De leden van de delegatie waren geschokt. „Het apartheidsbe wind heeft nooit tanks ge stuurd in de zwarte ban- tustans. We waren gewend aan afgrendeling van de town ships, maar dit duurde slechts enkele dagen. Soldaten deden huiszoekingen en legde een se rie van strafmaatregelen op, maar die kunnen niet worden vergeleken met de repressieve acties van het Israëlische leger en de maandenlange afgrende ling van dorpen en steden in de Palestijnse gebieden." Ondanks de vele overeenkom sten weigert de Nederlandse regering dezelfde passende maatregelen te treffen tegen Is raël. Terwijl het Israëlische le ger ontwikkelingsprojecten vernietigt die betaald zijn met Europees geld, genieten Israë lische bedrijven in Europa nog steeds een voorkeursbehande ling. Sinds Ariel Sharon aan het hoofd van de Israëlische rege ring staat, zijn zeker 54 nieuwe nederzettingen gebouwd en met dagelijkse invasies van het Israëlische leger in verschil lende Palestijnse steden heeft Israël feitelijk de hele Westelij ke Jordaanoever herbezet. Op roepen van Israël aan Pales tijns adres om het geweld te staken werken niet. Repressie leidt immers tot verzet. De cir kel van geweld lij kt niet te kun nen worden doorbroken. Veranderingen Zonder dramatische verande ringen gebeurt er niets en blij ven we getuigen van meer do den en gewonden aan beide kanten. Zonder druk van bui tenaf is vrede onmogelijk. Al leen internationale druk kan Israël doen inzien dat het hui dige systeem niet werkt en dat het moet kiezen tussen twee onafhankelijke staten met vei lige en erkende grenzen of een democratische staat waar in twee nationaliteiten samen gaan. Elke vorm daartussen, inclusief beperkte autono mie, is gedoemd te misluk ken. In dit kader zal Nederland niet alleen politieke druk moeten uitoefenen, maar ook economi sche druk. Indien het Neder landse verzet tegen apartheid welgemeend was, dan dient de regering ook deze apartheid op een globaal niveau te bestrij den. Arjan El Fassed woont op de door Israël bezette Westelijke Jordaanoever en werkt voor de mensenrechtenorganisatie LAW (Law and Water). PLOEGENDIENST - De ar beidsinspectie pleit voor een drastische uitbreiding van het werken in ploegendiensten in de industrie. Een uitbreiding van het ploegenwerk kan dui zenden banen scheppen, stelt de inspectie. BEREGENING - In een fruit- teeltbedrijf in Lewedorp wordt een proef met berege ning gedaan. In droge tijden laat het tekort aan zoet water zich vooral in de Zeeuwse land- en tuinbouw altijd extra gelden. Daarom wordt er nu een proef gedaan, waarbij zoet water uit de grond wordt op gepompt om de groenten en het fruit te beregenen. OPERATIE - Zelfs na een ope ratie is de Amerikaan Millard Wright weer aan het stelen ge slagen. De man bracht al een groot deel van zijn leven ach ter de tralies door. In 1949 werd hij voorwaardelijk vrij gelaten, nadat hij een hersen operatie had ondergaan om een einde te maken aan zijn 'neiging tot stelen'. ZEEMIJN - De loodsdienst van Antwerpen heeft gister avond de scheepvaart gewaar schuwd om goed op te letten, omdat er een drijvende mijn is gesignaleerd in de Wester- schelde. De mijn is gezien tus sen de haven van Vlissingen en De Schone Waardin. Uitgever: J. C. Boersema Hoofdredactie: A. L. Oosthoek D. Bosscher (adjunct) A. L. Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118) 484000 Fax:(0118)470102 E-mail redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118) 484000 Fax, (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc.nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273030 E-mail- redgoes@pzc.nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax. (0115) 645741 E-mail: redtern@pzc.nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel. (0114) 372776 Fax. (0114) 372771 E-mail: redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel, (0111)454647 Fax. (0111)454657 E-mail: redzzee@pzc.nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst 8.30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8.00 tot 10 30 uur Internet: v v.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc.nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden; zaterdags tot 13.30 uur. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag: tijdens kantooruren zondag: van 16.00 tot 18 00 uur Tel. (0118) 484000. Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van ?,--) per maand 19,25 per kwartaal: 52.- - per jaar 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail: abo@pzc.nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk, 1 maand voor het einde van de betaalperiode. Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: /,-- zaterdag: 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen. Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties; Tel: (0118) 484240 Fax: (0118)470100 Voor kleintjes: Tel (0118) 484321 Fax: (0118)484370 Auteursrechten voorbehouden Uilgeverlj Provinciale Zeeuwse Courant BV is een onderdeel van hel Wegener-concèrn. De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wi) opgenomen in een bestand dat wordt gebruikt voor onze (abonnementen)administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener of door ons zorgvuldig geselecteerde derden Als u op deze informatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bij PZC, afdeling lezersservice. Postbus 18,4380 AA Vlissingen Behoort tot LUGQGflSr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4