kun op Zeeuwse banen blijft uit
Garage Touw heeft iets met MG
21
IJl
Nederlander wordt
gevoeliger voor
klimaat op de beurs
Punten tellen om
huurverhoging
te kunnen toetsen
ïffect campagne Welkom in Zeeland nog niet meetbaar
Aanleg naviduct vordert gestaag
BankGiroloterij,
Postcode Loterij
en SponsorBingo
onder één dak
Voord-Brabant
verkoopt minder
bedrijventerrein
het bedrijf
profijt
zc
donderdag 20 juni 2002
oor Jeffrey Kutterink
1JSSINGEN - De imagocam-
jgne 'Welkom in Zeeland'
:igt nog niet voor een toe-
mom van op vacatures jagen-
ejonge gezinnen. Wervings- en
E!ectiebureaus merken niets
ineen toenemende vraag naar
inen in Zeeland. Ze merken op
j! de campagne daarvoor nog
■kort duurt.
ommunicatiebureau Van Sluis
onsultants, verantwoordelijk
wr de campagne, meldde be-
jndeze week bij de start van de
ïeede golf een toename van het
intal aanvragen naar banen in
Inland. Maar een willekeurige
ïlronde langs een aantal bu-
aus ontkracht dat beeld,
et enige bureau dat spreekt
jn een stijgende vraag naar
enen is het in Vlissingen geves-
gde TWZ. Dat bemiddelt
jo'ers ('we nemen ook mbo'ers
ee) met 0 tot 5 jaar werkerva-
ng naar vacatures in techni-
fcen administratieve richtin-
sn. In vergelijking met de
jzelf de periode vorig jaar
:eeg het aantal aanmeldingen
iet meer dan 10 procent (ca 50
anen per maand).
amenwerken
Die toename kan ik niet alleen
san de campagne toeschrijven",
(egt S. Wielemaker van TWZ.
,\Ve zijn bezig met het opzetten
an het Management Develop
ment Netwerk Zeeland. Bedrij
ven, organisaties en instellingen
kunnen daarin samenwerken
hoger opgeleiden binnen
Zeeland kansen te bieden. Pro
bleem is niet alleen om mensen
naar Zeeland te halen, maar ook
om goede arbeidskrachten te
behouden. De campagne zal
best een positieve invloed heb-
maar de toename van
ae aanmeldingen verklaar ik
mede door de opzet van dat pro-
Kt."
Zenith Search in Zoutelande
bespeurt ook geen stormloop
van banenjagende gezinnen.
Het bedrijf richt zich op hoger
opgeleiden en bemiddelt naar
banen in alle sectoren „De reac
ties die wij krijgen, zijn tamelijk
divers", vertelt vestigingsma
nager J. Worp. „We merken wel
dat mensen kennis nemen van
de campagne. Vaak hebben ze
een spotje op de radio gehoord
of op de televisie gezien. Dat
kan helpen als mensen op het
punt staan om naar Zeeland te
verhuizen. Maar ook al voelen
mensen zich tot Zeeland aange
trokken door die campagne, het
is nogal wat om je koffers te
pakken en te verkassen. Want
dat wordt aan mensen ge
vraagd."
De Leeuw Werving Selectie in
Renesse kreeg welgeteld één re
actie naar aanleiding van de
imagocampagne. Het bureau
werft mensen voor kantoor
functies en in de horeca. „Meer
reacties zijn welkom, want
vooral in de horeca kunnen we
mensen gebruiken", zegt V. de
Leeuw.
„Het imago van Zeeland is dan
ook nog geen spat veranderd",
concludeert T. Veraart van Ver-
aart+Partners. „In de Randstad
merk ik nog steeds dat mensen
de provincie associëren met
stoffig, suf en achterlijk. Het is
leuk om er te komen voor de rust
en om te zeilen, maar niet om
carrière te maken. Maar een
imago dat in 2000 jaar is opge
bouwd, verander je ook niet in
een paar maanden."
Artsentekort
Veraart+Partners richt zich op
hoge managementsfuncties en
specialistische technische en di
rectiefuncties. Met Human For
ces bedient Veraart de markt
voor functies op het gebied van
personeel en organisatie. Ook
daar zijn de reacties om naar
Zeeland te verkassen nog niet
enthousiast, stelt Veraart vast.
„Het is dezelfde aarzeling. Voor
het ziekenhuis Walcheren heb ik
het tekort aan kinderartsen on
derzocht. Ook daar moet ik uit
leggen dat Zeeland geen achter
lijk gebied is, dat er opleidingen
te over zijn voor de kinderen en
dat er wel degelijk op het cultu
rele vlak van alles te doen is."
De Stichting Economische Pro
motie en Acquisitie Zeeland
(Sepaz) signaleert wel een toe
name van bedrijven die infor
matie willen over vestigingsmo
gelijkheden in Zeeland. F. van
Spaandonk: „We praten nu over
zes bedrijven die via andere ka
nalen bij ons terecht komen en
vragen hebben over vestigings
factoren. Dat gaat van een hore
cabedrijf dat van de Randstad
naar Zeeland wil verhuizen tot
een mini-camping. Heel divers.
Of de bedrijven daadwerkelijk
komen, beslissen de onderne
mers. Maar de campagne heeft
een positieve invloed."
ENKHUIZEN - Bij Enkhuizen is de bouw van het naviduct al ver gevorderd. Een na
viduct is sluis waar een verkeersweg onderdoor gaat. De twee sluizen hebben ieder
een lengte van 125 meter en zijn 12,5 meter breed. Het naviduct zal in april 2003 in ge
bruik worden genomen.
Naar verwachting zal vooral de pleziervaart gebruik van maken van de nieuwe sluis.
De bestaande Krabbegatsluizen, de drukste sluizen van Nederland op recreatiege
bied, zullen in de toekomst door schepen zonder mast worden gebruikt.
foto Koen Suyk/ANP
door Maurice Wilbrink
DEN HAAG - Nederlandse
huishoudens zijn de afgelopen
jaren veel gevoeliger geworden
voor ontwikkelingen op de
beurs. De betekenis van de aan-
delenportefeuille voor de ver
mogenspositie van gezinnen is
met uitzondering van de Ver
enigde Staten nergens zo groot
als in ons land. De financiële ri
sico's voor Nederlandse gezin
nen zijn de laatste jaren dan ook
aanzienlijk toegenomen.
Uit een in opdracht van De Ne-
derlandsche Bank gehouden en
quête blijkt dat ruim een kwart
van de Nederlandse huishou
dens aandelen bezit of geld
heeft gestoken in beleggings
fondsen. Daarbij komt dat te
genwoordig meer dan de helft
van het pensioengeld in aande
len is belegd. Ook daardoor is
het belang van de beurs voor
veel Nederlanders erg groot ge
worden.
Naast de ontwikkeling op de
beurzen, is ook de trend op de
huizenmarkt steeds belangrij
ker geworden voor het vermo
gen van Nederlandse huishou
dens.
De Nederlandsche Bank con
stateert in haar jongste kwar
taalbericht dat grote schomme
lingen op de beurs, zoals de
koersval in 2001 en 2002, veel
sterker doorwerken op de Ne
derlandse economie. Want be
leggend Nederland stemt zijn
consumptieve bestedingen af op
de ontwikkeling op de beurs.
Veroorzaken de koersen pijn en
slechte nachtrust, dan wordt er
automatisch minder uitgege
ven.
Het nettovermogen van Neder
landse gezinnen (als percentage
van het beschikbare inkomen) is
in de afgelopen vijftien jaar ver
achtvoudigd, zo heeft De Ne
derlandsche Bank berekend.
Door deze spectaculaire groei
zijn Nederlanders nu over het
algemeen rijker dan de inwo
ners van de zeven grootste indu
strielanden. Alleen Japanners
en Britten kennen vergelijkbare
vermogensniveaus
De groei van het vermogen komt
niet voort uit sparen. Sparen
wordt naar verhouding steeds
minder belangrijk voor Neder
landers. Dat is ook in veel ande
re westerse landen zo. De groot
ste stijging van het vermogen
komt door de ontwikkelingen
op de huizen- en aandelen
markten.
Die vermogensgroei leidt er
weer toe dat Nederlanders
steeds grotere schulden aan
gaan. Zo blijkt dat verreweg de
meeste mensen die sinds 1995
een huis hebben gekocht, een
hypotheek afsloten die hoger
was dan de aankoopwaarde van
het huis.
Een derde van de huizenbezit
ters in Nederland heeft in de af
gelopen zes jaar de overwaarde
op zijn huis verzilverd door een
extra hypotheek te nemen. De
overwaarde is het verschil tus
sen de oorspronkelijke aan
koopsom en de actuele markt
waarde van het huis. Eén op de
zeven huishoudens heeft de
overwaarde (vrijwel) volledig te
gelde gemaakt. Huishoudens
met lage inkomens gebruiken
relatief vaak de overwaarde. Ze
lossen er andere leningen mee af
en kopen er huishoudelijke ap
paraten mee.
Nederlanders met een relatief
hoog inkomen zijn het meest ac
tief in het beheren van hun ver
mogen. Ze zijn verhoudingsge
wijs het meest bezig met actief
beleggen, en kopen relatief veel
financiële producten zoals lijf
rentes en koopsompolissen. Ze
sparen hiermee welbewust voor
hun (vervroegd) pensioen. Ruim
de helft van de ondervraagden
denkt dat de AOW bij zijn pen
sionering minder gunstig zal
zijn dan nu.
Wel zijn Nederlanders optimis
tisch over de mogelijkheid om
vervroegd te stoppen met wer
ken. Men denkt dat de toene
mende welvaart voldoende fi
nanciële middelen zal opleveren
om niet tot z'n 65-ste te hoeven
doorwerken. GPD
AMSTERDAM - De uitvoering
van de BankGiroloterij komt in
handen van de Stichting Natio
nale Postcode Loterij. Deze
voert behalve het bestuur over
deloterij van dezelfde naam ook
het beheer over de SponsorBin
go Loterij. De drie loterijen den
ken dat een krachtenbundeling
de goede doelen dient.
De BankGiroloterij begon in
1960 en haalde vorig jaar een
omzet van 66 miljoen euro.
Daarvan ging 60 procent naar
doelen op het gebied van volks
gezondheid, welzijn en cultuur.
De Nationale Postcode Loterij
werftsinds 1989 gelden voorna-
luur en milieu, mensenrechten
fn ontwikkelingshulp. In 2001
'wam er 293 miljoen euro bin-
:en. De SponsorBingo Loterij
oeeft hetzelfde geboortejaar en
ad vorig jaar een omzet van 52
miljoen euro. Daaruit werden
activiteiten bevorderd op het
gebied van cultuur, welzijn en
sport. Beide loterijen keren
ook rond de zestig procent van
I de inleg uit aan de goede doe-
jlen, ANP
I DEN BOSCH - De gemeenten in
Voord-Brabant hebben in 2001
1153 hectare bedrijventerrein
j verkocht. Dat is ruim de helft
i minder dan het jaar daarvoor.
Ook in vergelijking met voor-
j gaande jaren is duidelijk sprake
van een forse afname, aldus
Jeen woordvoerder van de pro-
I vincie.
Volgens gedeputeerde O. Hoes is
dit een rechtstreeks gevolg van
de verminderde economische
groei. Bovendien voldoen de be
schikbare industrieterreinen
niet altijd aan de eisen die po
tentiële kopers stellen. Zo zijn
grotere kavels slechts mondjes
maat beschikbaar.
Momenteel is in Noord-Brabant
nog 600 hectare direct beschik
baar. Een evengrote hoeveel
heid is in ontwikkeling. Hoes
gaat ervan uit dat de economi
sche groei zich ook in Noord-
Brabant de komende jaren weer
herstelt. De vraag naar bedrij
venterreinen neemt dan vanzelf
weer toe. „Daarom moeten we
morgen dat er voldoende aanbod
beschikbaar blijft", aldus de
Noord-Brabantse gedeputeer
de. ANP
KOUDEKERKE - Automani
akken zijn het, die een oude MG
of Triumph kopen. Veelal hob
byisten die met handboeken
erbij zelf een eind met de restau
ratie van hun Britse sportwagen
kunnen komen. Het reviseren
van mechanische onderdelen
besteden ze vaak uit. Vanuit het
hele land komen MG- en
Triumph-fans daarvoor naar
Garagebedrijf Touw in Koude-
kerke.
„Heerlijk was het deze week
met die warmte. Om eens even
lekker te ontspannen, heb ik op
mijn gemak 's avonds een ver
snellingsbak uit elkaar ge
haald." Het illustreert treffend
het enthousiasme van garage
houder Kees Aarnoutse. Mini
maal vijf dagen in de week
houdt hij zich bezig met het
gedeeltelijk restaureren en revi
seren van oude MG's en Trium
phs. Vaak gaat het om tweezit-
ters, met een linnen kap en
weinig bagageruimte.
Kenmerkend is volgens Aar
noutse de kwaliteit van de
bouw. „Veèl mechanische on
derdelen zijn ruim bemeten ge
maakt en slijten niet snel. Moto
risch gezien waren het voor die
tijd heel snelle wagens. Vergele
ken met nieuwe sportwagens is
dat niet meer zo, al kunnen ze
nog heel goed meekomen. Menig
wagen rijdt nog op zijn gemak
160 kilometer per uur."
Liefhebbers
De liefde voor de Britse merken
is hem met de paplepel ingego
ten. Als jochie liep hij in al rond
in garage Touw en raakte gefas
cineerd door de oude wagens.
Het bedrijf is in 1946 opgericht
door de familie Touw. Na een
aantal overnames - onder ande
re door zijn vader - is Aarnoutse
nu zelf eigenaar van de garage
('we veranderen de bedrijfs
naam niet vanwege de bekend
heid') en kan hij zich volledig
toeleggen op wat ooit is begon
nen als een hobby.
„Klanten die hier komen zijn
liefhebbers en veelal geen ver
zamelaars", weet Aarnoutse.
„MG en Triumph zijn auto's om
in te rijden, niet om ergens te
worden neergezet, zoals bepaal
de exoten dat doen."
Hoewel de jongste auto's nog
minstens tweeëntwintig jaar
oud zijn, is er aan onderdelen
geen gebrek. „Althans, als je
weet waar je moet zijn. Dat is
ook de reden dat ik ben gestopt
met de restauratie van andere
merken auto's. Met alle respect,
Een monteur van Garage Touw aan het werk
maar iemand die met een oude
Volvo komt, verwijs ik naar een
garage die de wagen met net zo
veel liefde onder handen neemt
als ik doe met MG en Triumph."
Bovendien vindt Aarnoutse
stellig dat een garage iets met de
merken moet hebben. „Tech
nisch ben ik voldoende onder
legd om een ander merk auto
ook onder handen te nemen,
maar als het merk me niets doet,
weiger ik."
De vraag wat hij dan met de
Britse auto's heeft, brengt hem
even in vertwijfeling. „Het is
een combinatie van sportieve
uitstraling, eenvoud en goede
wegligging. Maar het is moeilijk
onder woorden te brengen."
Enkele tientallen auto's per jaar
neemt Aarnoutse onder handen.
De garagehouder houdt zich
vooral bezig met revisie van me
chanische onderdelen. Hele
grote revisiewerkzaamheden
besteedt hij uit. Dat geldt ook
voor al te grote restauraties aan
de carrosserie. Wat overblijft is,
specialistisch werk.
„Ik heb daarvoor de beschik
king over tal van handboeken.
Onderdelen zijn, mits je weet
Naam:
Garage Touw
Plaats:
Koudekerke
Opgericht:
1946
Aantal werknemers:
6
Omzet:
0,7 miljoen euro
waar, grotendeels nog te bestel
len. Voor heel speciale dingen ga
ik één keer per jaar naar een
beurs in Groot-Brittannië. Daar
koop ik voor een heel jaar on
derdelen die nauwelijks ver
krijgbaar zijn. Dat lijkt veel,
maar na een jaar zijn ze ook
daadwerkelijk op."
Als voorbeeld laat hij in de
werkplaats een MG uit 1937
zien. „Als de hendeltjes waar
mee de motorkap is open te ma
ken afbreken, heb je een pro
bleem. Daar is moeilijk aan te
komen. Óp deze hendeltjes staat
het MG-merk. Er is veel namaak
in de handel. Die hendels passen
wel, maar hebben geen em
bleem."
De oudere modellen moeten ook
worden omgebouwd om te kun
nen rijden op loodvrije benzine.
Touw is niet het enige bedrijf
dat MG's en Triumphs onder
handen neemt, maar toch ko
men klanten uit de wijde omge
ving naar Koudekerke. De
markt waarop het bedrijf zich
richt is niet alleen Zeeland,
maar ook Brabant en Zuid-Hol
land. Zo komen er onder andere
leden van de MG Club Neder
land. „Klanten zijn heel ver
schillend: van in de twintig tot
inde zeventig."
Aarnoutse schat dat er circa
twintig modellen MG's zijn.
foto Ruben Oreel
Niet alle MG's zijn van de echt
oude stempel. In de showroom
blinkt een exemplaar met
kunststof bumpers, die ook nog
eens opvallend hoog op de wie
len staat. „In de Verenigde Sta
ten is het sinds 1975 verplicht
bumpers op een bepaalde hoog
te te plaatsen", legt Aarnoutse
uit. „Ook mochten inzittenden
vanaf dat moment bij een bot
sing met een snelheid van vier
kilometer per uur geen schram
metje oplopen."
Hij wijst op de constructie van
de voorruit. „Die is dezelfde ge
bleven als bij de oude modellen.
De kwaliteit is namelijk zo goed
dat de constructie alleen al de
functie van een rolbeugel kan
vervullen. Bij veel andere auto's
is een aparte rolbeugel nodig."
Aarnoutse sleutelt niet alleen
aan de MG's. Hij mag er graag
naar kijken en over praten en is
dan ook te vinden op het jaar
lijkse MG Classic Car Festival
in Assen. „Er is niets mooier als
je 's ochtends opstaat en je ziet
de dauw over de auto's. Mensen
die niets met het merk hebben
denken dat je gek geworden
bent."
door Brenda van Dam
DEN HAAG - De jaarlijkse
huurverhoging staat voor de
deur. Met ingang van 1 juli
mogen verhuurders de huur
weer met een door de over
heid bepaald percentage ver
hogen. Het goede nieuws: de
huurverhoging valt mee. Het
slechte nieuws: wie meent
dat zijn huur te veel stijgt,
moet eerst de maximale
huurprijs kennen.
Dat laatste betekent: met de
duimstok in de hand punten
tellen om de huurverhoging
te kunnen beoordelen. Een
tijdrovend klusje. De bu
reaus voor rechtshulp wor
den overladen met vragen.
Tot nu toe was het met de
huurverhoging simpeler ge
steld. De overheid maakte
elk jaar het verhogingsper
centage bekend. Was de stij-
ging hoger dan die norm, dan
kon je als huurder bezwaar
maken. Wie nu wil weten of
een verhoging door de beugel
kan, moet uitrekenen wat de
huur is die maximaal ge
vraagd mag worden. Dat kan
met het woningwaarderings-
stelsel van het ministerie van
VROM.
Aan diverse aspecten van de
woning, zoals grootte, lig
ging, voorzieningen, woon
genot en dergelijke, worden
punten toegekend. Ook kun
nen punten afgetrokken
worden voor bijvoorbeeld
veroudering, geluidsoverlast
of andere hinderlijke situa
ties.
In de nieuwe regeling geldt:
hoe verder de werkelijke
huur van de maximale huur
prijs afligt, hoe hoger de ver
hoging mag zijn. Wie met zijn
huur vlak tegen de maximale
huurprijs aanzit (70 tot 100
procent), mag een huurver
hoging van maximaal 2,7
procent krijgen. Dit komt
overeen met het gemiddelde
inflatiepercentage van de af
gelopen vijf jaar. Is de huur
verhoudingsgewijs lager,
dan gelden hogere percenta
ges, met als maximum 4,7
procent. Voor de meeste
huurders zal de stijging ove
rigens tussen de 2,7 en 3,7
procent liggen.
Is de stijging hoger dan 2,7
procent, dan is de verhuurder
verplicht de puntentelling
van de woning toe te sturen.
Ook moet er dan een motiva
tie van de huurstijging bijge
leverd worden. Bovendien
moet worden uitgelegd hoe
tegen het voorstel bezwaar
kan worden gemaakt. Je
kunt bezwaar aantekenen
wanneer je het bijvoorbeeld
(op onderdelen) niet eens
bent met de puntentelling. Of
als door de verhoging de huur
boven de maximumgrens
uitkomt. Bezwaar maken is
ook zinvol als het voorstel
voor de verhoging onvolledig
is of onjuistheden bevat, zo
als een verkeerde datum of
een verkeerde huursom.
„Het puntensysteem is een
kluif': alle ruimtes en voor
zieningen in huis moeten van
punten worden voorzien",
legt Jan Kral, jurist bij een
bureau voor rechtshulp uit.
„Het zijn met name de sub
jectieve zaken waar je met de
verhuurder over van mening
kunt verschillen. Hoe hoog
scoort de geluidsoverlast?
Hoe erg is de veroudering van
de woning? Zijn er voldoende
winkels in de omgeving?"
Wie bezwaar wil maken,
moet het bezwaarformulier
naar de verhuurder sturen en
wel binnen een termijn van
zes weken vanaf de huurver
hoging. Voor de verhoging
van 1 juli is dat dus vóór 12
augustus. De verhuurder kan
de huurder in het gelijk stel
len of het bezwaarschrift en
het eigen voorstel ter beoor
deling voorleggen aan de
huurcommissie. Deze zal dan
een onderzoek instellen. De
huurder en verhuurder beta
len overigens beiden elf euro
voor deze procedure. GPD
Meer informatie bij: bureaus
rechtshulp of sociaal raads
lieden; ministerie van
VROM, publieksvoorlich
ting (070 - 3395050) of
www.minvrom.nl/huurver-
hoging; call center huurcom-
missies (0800 - 4887243) of
www.minvrom.nl/huurcom-
misie
door Jeffrey Kutterink