kun op Zeeuwse banen blijft uit Garage Touw heeft iets met MG 21 IJl Nederlander wordt gevoeliger voor klimaat op de beurs Punten tellen om huurverhoging te kunnen toetsen ïffect campagne Welkom in Zeeland nog niet meetbaar Aanleg naviduct vordert gestaag BankGiroloterij, Postcode Loterij en SponsorBingo onder één dak Voord-Brabant verkoopt minder bedrijventerrein het bedrijf profijt zc donderdag 20 juni 2002 oor Jeffrey Kutterink 1JSSINGEN - De imagocam- jgne 'Welkom in Zeeland' :igt nog niet voor een toe- mom van op vacatures jagen- ejonge gezinnen. Wervings- en E!ectiebureaus merken niets ineen toenemende vraag naar inen in Zeeland. Ze merken op j! de campagne daarvoor nog ■kort duurt. ommunicatiebureau Van Sluis onsultants, verantwoordelijk wr de campagne, meldde be- jndeze week bij de start van de ïeede golf een toename van het intal aanvragen naar banen in Inland. Maar een willekeurige ïlronde langs een aantal bu- aus ontkracht dat beeld, et enige bureau dat spreekt jn een stijgende vraag naar enen is het in Vlissingen geves- gde TWZ. Dat bemiddelt jo'ers ('we nemen ook mbo'ers ee) met 0 tot 5 jaar werkerva- ng naar vacatures in techni- fcen administratieve richtin- sn. In vergelijking met de jzelf de periode vorig jaar :eeg het aantal aanmeldingen iet meer dan 10 procent (ca 50 anen per maand). amenwerken Die toename kan ik niet alleen san de campagne toeschrijven", (egt S. Wielemaker van TWZ. ,\Ve zijn bezig met het opzetten an het Management Develop ment Netwerk Zeeland. Bedrij ven, organisaties en instellingen kunnen daarin samenwerken hoger opgeleiden binnen Zeeland kansen te bieden. Pro bleem is niet alleen om mensen naar Zeeland te halen, maar ook om goede arbeidskrachten te behouden. De campagne zal best een positieve invloed heb- maar de toename van ae aanmeldingen verklaar ik mede door de opzet van dat pro- Kt." Zenith Search in Zoutelande bespeurt ook geen stormloop van banenjagende gezinnen. Het bedrijf richt zich op hoger opgeleiden en bemiddelt naar banen in alle sectoren „De reac ties die wij krijgen, zijn tamelijk divers", vertelt vestigingsma nager J. Worp. „We merken wel dat mensen kennis nemen van de campagne. Vaak hebben ze een spotje op de radio gehoord of op de televisie gezien. Dat kan helpen als mensen op het punt staan om naar Zeeland te verhuizen. Maar ook al voelen mensen zich tot Zeeland aange trokken door die campagne, het is nogal wat om je koffers te pakken en te verkassen. Want dat wordt aan mensen ge vraagd." De Leeuw Werving Selectie in Renesse kreeg welgeteld één re actie naar aanleiding van de imagocampagne. Het bureau werft mensen voor kantoor functies en in de horeca. „Meer reacties zijn welkom, want vooral in de horeca kunnen we mensen gebruiken", zegt V. de Leeuw. „Het imago van Zeeland is dan ook nog geen spat veranderd", concludeert T. Veraart van Ver- aart+Partners. „In de Randstad merk ik nog steeds dat mensen de provincie associëren met stoffig, suf en achterlijk. Het is leuk om er te komen voor de rust en om te zeilen, maar niet om carrière te maken. Maar een imago dat in 2000 jaar is opge bouwd, verander je ook niet in een paar maanden." Artsentekort Veraart+Partners richt zich op hoge managementsfuncties en specialistische technische en di rectiefuncties. Met Human For ces bedient Veraart de markt voor functies op het gebied van personeel en organisatie. Ook daar zijn de reacties om naar Zeeland te verkassen nog niet enthousiast, stelt Veraart vast. „Het is dezelfde aarzeling. Voor het ziekenhuis Walcheren heb ik het tekort aan kinderartsen on derzocht. Ook daar moet ik uit leggen dat Zeeland geen achter lijk gebied is, dat er opleidingen te over zijn voor de kinderen en dat er wel degelijk op het cultu rele vlak van alles te doen is." De Stichting Economische Pro motie en Acquisitie Zeeland (Sepaz) signaleert wel een toe name van bedrijven die infor matie willen over vestigingsmo gelijkheden in Zeeland. F. van Spaandonk: „We praten nu over zes bedrijven die via andere ka nalen bij ons terecht komen en vragen hebben over vestigings factoren. Dat gaat van een hore cabedrijf dat van de Randstad naar Zeeland wil verhuizen tot een mini-camping. Heel divers. Of de bedrijven daadwerkelijk komen, beslissen de onderne mers. Maar de campagne heeft een positieve invloed." ENKHUIZEN - Bij Enkhuizen is de bouw van het naviduct al ver gevorderd. Een na viduct is sluis waar een verkeersweg onderdoor gaat. De twee sluizen hebben ieder een lengte van 125 meter en zijn 12,5 meter breed. Het naviduct zal in april 2003 in ge bruik worden genomen. Naar verwachting zal vooral de pleziervaart gebruik van maken van de nieuwe sluis. De bestaande Krabbegatsluizen, de drukste sluizen van Nederland op recreatiege bied, zullen in de toekomst door schepen zonder mast worden gebruikt. foto Koen Suyk/ANP door Maurice Wilbrink DEN HAAG - Nederlandse huishoudens zijn de afgelopen jaren veel gevoeliger geworden voor ontwikkelingen op de beurs. De betekenis van de aan- delenportefeuille voor de ver mogenspositie van gezinnen is met uitzondering van de Ver enigde Staten nergens zo groot als in ons land. De financiële ri sico's voor Nederlandse gezin nen zijn de laatste jaren dan ook aanzienlijk toegenomen. Uit een in opdracht van De Ne- derlandsche Bank gehouden en quête blijkt dat ruim een kwart van de Nederlandse huishou dens aandelen bezit of geld heeft gestoken in beleggings fondsen. Daarbij komt dat te genwoordig meer dan de helft van het pensioengeld in aande len is belegd. Ook daardoor is het belang van de beurs voor veel Nederlanders erg groot ge worden. Naast de ontwikkeling op de beurzen, is ook de trend op de huizenmarkt steeds belangrij ker geworden voor het vermo gen van Nederlandse huishou dens. De Nederlandsche Bank con stateert in haar jongste kwar taalbericht dat grote schomme lingen op de beurs, zoals de koersval in 2001 en 2002, veel sterker doorwerken op de Ne derlandse economie. Want be leggend Nederland stemt zijn consumptieve bestedingen af op de ontwikkeling op de beurs. Veroorzaken de koersen pijn en slechte nachtrust, dan wordt er automatisch minder uitgege ven. Het nettovermogen van Neder landse gezinnen (als percentage van het beschikbare inkomen) is in de afgelopen vijftien jaar ver achtvoudigd, zo heeft De Ne derlandsche Bank berekend. Door deze spectaculaire groei zijn Nederlanders nu over het algemeen rijker dan de inwo ners van de zeven grootste indu strielanden. Alleen Japanners en Britten kennen vergelijkbare vermogensniveaus De groei van het vermogen komt niet voort uit sparen. Sparen wordt naar verhouding steeds minder belangrijk voor Neder landers. Dat is ook in veel ande re westerse landen zo. De groot ste stijging van het vermogen komt door de ontwikkelingen op de huizen- en aandelen markten. Die vermogensgroei leidt er weer toe dat Nederlanders steeds grotere schulden aan gaan. Zo blijkt dat verreweg de meeste mensen die sinds 1995 een huis hebben gekocht, een hypotheek afsloten die hoger was dan de aankoopwaarde van het huis. Een derde van de huizenbezit ters in Nederland heeft in de af gelopen zes jaar de overwaarde op zijn huis verzilverd door een extra hypotheek te nemen. De overwaarde is het verschil tus sen de oorspronkelijke aan koopsom en de actuele markt waarde van het huis. Eén op de zeven huishoudens heeft de overwaarde (vrijwel) volledig te gelde gemaakt. Huishoudens met lage inkomens gebruiken relatief vaak de overwaarde. Ze lossen er andere leningen mee af en kopen er huishoudelijke ap paraten mee. Nederlanders met een relatief hoog inkomen zijn het meest ac tief in het beheren van hun ver mogen. Ze zijn verhoudingsge wijs het meest bezig met actief beleggen, en kopen relatief veel financiële producten zoals lijf rentes en koopsompolissen. Ze sparen hiermee welbewust voor hun (vervroegd) pensioen. Ruim de helft van de ondervraagden denkt dat de AOW bij zijn pen sionering minder gunstig zal zijn dan nu. Wel zijn Nederlanders optimis tisch over de mogelijkheid om vervroegd te stoppen met wer ken. Men denkt dat de toene mende welvaart voldoende fi nanciële middelen zal opleveren om niet tot z'n 65-ste te hoeven doorwerken. GPD AMSTERDAM - De uitvoering van de BankGiroloterij komt in handen van de Stichting Natio nale Postcode Loterij. Deze voert behalve het bestuur over deloterij van dezelfde naam ook het beheer over de SponsorBin go Loterij. De drie loterijen den ken dat een krachtenbundeling de goede doelen dient. De BankGiroloterij begon in 1960 en haalde vorig jaar een omzet van 66 miljoen euro. Daarvan ging 60 procent naar doelen op het gebied van volks gezondheid, welzijn en cultuur. De Nationale Postcode Loterij werftsinds 1989 gelden voorna- luur en milieu, mensenrechten fn ontwikkelingshulp. In 2001 'wam er 293 miljoen euro bin- :en. De SponsorBingo Loterij oeeft hetzelfde geboortejaar en ad vorig jaar een omzet van 52 miljoen euro. Daaruit werden activiteiten bevorderd op het gebied van cultuur, welzijn en sport. Beide loterijen keren ook rond de zestig procent van I de inleg uit aan de goede doe- jlen, ANP I DEN BOSCH - De gemeenten in Voord-Brabant hebben in 2001 1153 hectare bedrijventerrein j verkocht. Dat is ruim de helft i minder dan het jaar daarvoor. Ook in vergelijking met voor- j gaande jaren is duidelijk sprake van een forse afname, aldus Jeen woordvoerder van de pro- I vincie. Volgens gedeputeerde O. Hoes is dit een rechtstreeks gevolg van de verminderde economische groei. Bovendien voldoen de be schikbare industrieterreinen niet altijd aan de eisen die po tentiële kopers stellen. Zo zijn grotere kavels slechts mondjes maat beschikbaar. Momenteel is in Noord-Brabant nog 600 hectare direct beschik baar. Een evengrote hoeveel heid is in ontwikkeling. Hoes gaat ervan uit dat de economi sche groei zich ook in Noord- Brabant de komende jaren weer herstelt. De vraag naar bedrij venterreinen neemt dan vanzelf weer toe. „Daarom moeten we morgen dat er voldoende aanbod beschikbaar blijft", aldus de Noord-Brabantse gedeputeer de. ANP KOUDEKERKE - Automani akken zijn het, die een oude MG of Triumph kopen. Veelal hob byisten die met handboeken erbij zelf een eind met de restau ratie van hun Britse sportwagen kunnen komen. Het reviseren van mechanische onderdelen besteden ze vaak uit. Vanuit het hele land komen MG- en Triumph-fans daarvoor naar Garagebedrijf Touw in Koude- kerke. „Heerlijk was het deze week met die warmte. Om eens even lekker te ontspannen, heb ik op mijn gemak 's avonds een ver snellingsbak uit elkaar ge haald." Het illustreert treffend het enthousiasme van garage houder Kees Aarnoutse. Mini maal vijf dagen in de week houdt hij zich bezig met het gedeeltelijk restaureren en revi seren van oude MG's en Trium phs. Vaak gaat het om tweezit- ters, met een linnen kap en weinig bagageruimte. Kenmerkend is volgens Aar noutse de kwaliteit van de bouw. „Veèl mechanische on derdelen zijn ruim bemeten ge maakt en slijten niet snel. Moto risch gezien waren het voor die tijd heel snelle wagens. Vergele ken met nieuwe sportwagens is dat niet meer zo, al kunnen ze nog heel goed meekomen. Menig wagen rijdt nog op zijn gemak 160 kilometer per uur." Liefhebbers De liefde voor de Britse merken is hem met de paplepel ingego ten. Als jochie liep hij in al rond in garage Touw en raakte gefas cineerd door de oude wagens. Het bedrijf is in 1946 opgericht door de familie Touw. Na een aantal overnames - onder ande re door zijn vader - is Aarnoutse nu zelf eigenaar van de garage ('we veranderen de bedrijfs naam niet vanwege de bekend heid') en kan hij zich volledig toeleggen op wat ooit is begon nen als een hobby. „Klanten die hier komen zijn liefhebbers en veelal geen ver zamelaars", weet Aarnoutse. „MG en Triumph zijn auto's om in te rijden, niet om ergens te worden neergezet, zoals bepaal de exoten dat doen." Hoewel de jongste auto's nog minstens tweeëntwintig jaar oud zijn, is er aan onderdelen geen gebrek. „Althans, als je weet waar je moet zijn. Dat is ook de reden dat ik ben gestopt met de restauratie van andere merken auto's. Met alle respect, Een monteur van Garage Touw aan het werk maar iemand die met een oude Volvo komt, verwijs ik naar een garage die de wagen met net zo veel liefde onder handen neemt als ik doe met MG en Triumph." Bovendien vindt Aarnoutse stellig dat een garage iets met de merken moet hebben. „Tech nisch ben ik voldoende onder legd om een ander merk auto ook onder handen te nemen, maar als het merk me niets doet, weiger ik." De vraag wat hij dan met de Britse auto's heeft, brengt hem even in vertwijfeling. „Het is een combinatie van sportieve uitstraling, eenvoud en goede wegligging. Maar het is moeilijk onder woorden te brengen." Enkele tientallen auto's per jaar neemt Aarnoutse onder handen. De garagehouder houdt zich vooral bezig met revisie van me chanische onderdelen. Hele grote revisiewerkzaamheden besteedt hij uit. Dat geldt ook voor al te grote restauraties aan de carrosserie. Wat overblijft is, specialistisch werk. „Ik heb daarvoor de beschik king over tal van handboeken. Onderdelen zijn, mits je weet Naam: Garage Touw Plaats: Koudekerke Opgericht: 1946 Aantal werknemers: 6 Omzet: 0,7 miljoen euro waar, grotendeels nog te bestel len. Voor heel speciale dingen ga ik één keer per jaar naar een beurs in Groot-Brittannië. Daar koop ik voor een heel jaar on derdelen die nauwelijks ver krijgbaar zijn. Dat lijkt veel, maar na een jaar zijn ze ook daadwerkelijk op." Als voorbeeld laat hij in de werkplaats een MG uit 1937 zien. „Als de hendeltjes waar mee de motorkap is open te ma ken afbreken, heb je een pro bleem. Daar is moeilijk aan te komen. Óp deze hendeltjes staat het MG-merk. Er is veel namaak in de handel. Die hendels passen wel, maar hebben geen em bleem." De oudere modellen moeten ook worden omgebouwd om te kun nen rijden op loodvrije benzine. Touw is niet het enige bedrijf dat MG's en Triumphs onder handen neemt, maar toch ko men klanten uit de wijde omge ving naar Koudekerke. De markt waarop het bedrijf zich richt is niet alleen Zeeland, maar ook Brabant en Zuid-Hol land. Zo komen er onder andere leden van de MG Club Neder land. „Klanten zijn heel ver schillend: van in de twintig tot inde zeventig." Aarnoutse schat dat er circa twintig modellen MG's zijn. foto Ruben Oreel Niet alle MG's zijn van de echt oude stempel. In de showroom blinkt een exemplaar met kunststof bumpers, die ook nog eens opvallend hoog op de wie len staat. „In de Verenigde Sta ten is het sinds 1975 verplicht bumpers op een bepaalde hoog te te plaatsen", legt Aarnoutse uit. „Ook mochten inzittenden vanaf dat moment bij een bot sing met een snelheid van vier kilometer per uur geen schram metje oplopen." Hij wijst op de constructie van de voorruit. „Die is dezelfde ge bleven als bij de oude modellen. De kwaliteit is namelijk zo goed dat de constructie alleen al de functie van een rolbeugel kan vervullen. Bij veel andere auto's is een aparte rolbeugel nodig." Aarnoutse sleutelt niet alleen aan de MG's. Hij mag er graag naar kijken en over praten en is dan ook te vinden op het jaar lijkse MG Classic Car Festival in Assen. „Er is niets mooier als je 's ochtends opstaat en je ziet de dauw over de auto's. Mensen die niets met het merk hebben denken dat je gek geworden bent." door Brenda van Dam DEN HAAG - De jaarlijkse huurverhoging staat voor de deur. Met ingang van 1 juli mogen verhuurders de huur weer met een door de over heid bepaald percentage ver hogen. Het goede nieuws: de huurverhoging valt mee. Het slechte nieuws: wie meent dat zijn huur te veel stijgt, moet eerst de maximale huurprijs kennen. Dat laatste betekent: met de duimstok in de hand punten tellen om de huurverhoging te kunnen beoordelen. Een tijdrovend klusje. De bu reaus voor rechtshulp wor den overladen met vragen. Tot nu toe was het met de huurverhoging simpeler ge steld. De overheid maakte elk jaar het verhogingsper centage bekend. Was de stij- ging hoger dan die norm, dan kon je als huurder bezwaar maken. Wie nu wil weten of een verhoging door de beugel kan, moet uitrekenen wat de huur is die maximaal ge vraagd mag worden. Dat kan met het woningwaarderings- stelsel van het ministerie van VROM. Aan diverse aspecten van de woning, zoals grootte, lig ging, voorzieningen, woon genot en dergelijke, worden punten toegekend. Ook kun nen punten afgetrokken worden voor bijvoorbeeld veroudering, geluidsoverlast of andere hinderlijke situa ties. In de nieuwe regeling geldt: hoe verder de werkelijke huur van de maximale huur prijs afligt, hoe hoger de ver hoging mag zijn. Wie met zijn huur vlak tegen de maximale huurprijs aanzit (70 tot 100 procent), mag een huurver hoging van maximaal 2,7 procent krijgen. Dit komt overeen met het gemiddelde inflatiepercentage van de af gelopen vijf jaar. Is de huur verhoudingsgewijs lager, dan gelden hogere percenta ges, met als maximum 4,7 procent. Voor de meeste huurders zal de stijging ove rigens tussen de 2,7 en 3,7 procent liggen. Is de stijging hoger dan 2,7 procent, dan is de verhuurder verplicht de puntentelling van de woning toe te sturen. Ook moet er dan een motiva tie van de huurstijging bijge leverd worden. Bovendien moet worden uitgelegd hoe tegen het voorstel bezwaar kan worden gemaakt. Je kunt bezwaar aantekenen wanneer je het bijvoorbeeld (op onderdelen) niet eens bent met de puntentelling. Of als door de verhoging de huur boven de maximumgrens uitkomt. Bezwaar maken is ook zinvol als het voorstel voor de verhoging onvolledig is of onjuistheden bevat, zo als een verkeerde datum of een verkeerde huursom. „Het puntensysteem is een kluif': alle ruimtes en voor zieningen in huis moeten van punten worden voorzien", legt Jan Kral, jurist bij een bureau voor rechtshulp uit. „Het zijn met name de sub jectieve zaken waar je met de verhuurder over van mening kunt verschillen. Hoe hoog scoort de geluidsoverlast? Hoe erg is de veroudering van de woning? Zijn er voldoende winkels in de omgeving?" Wie bezwaar wil maken, moet het bezwaarformulier naar de verhuurder sturen en wel binnen een termijn van zes weken vanaf de huurver hoging. Voor de verhoging van 1 juli is dat dus vóór 12 augustus. De verhuurder kan de huurder in het gelijk stel len of het bezwaarschrift en het eigen voorstel ter beoor deling voorleggen aan de huurcommissie. Deze zal dan een onderzoek instellen. De huurder en verhuurder beta len overigens beiden elf euro voor deze procedure. GPD Meer informatie bij: bureaus rechtshulp of sociaal raads lieden; ministerie van VROM, publieksvoorlich ting (070 - 3395050) of www.minvrom.nl/huurver- hoging; call center huurcom- missies (0800 - 4887243) of www.minvrom.nl/huurcom- misie door Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21