Gazastrook is hel voor Pales tij nen Metro-plan moet reizen per spoor weer leuk maken PZC PZC Surinaamse crisis leidt tot meer kinderprostitutie China vestigt hoop op lange gasleiding Strijd tegen terreur wordt gevoerd over de rug van onschuldige burgers 19 juni 1952 woensdag 19 juni 2002 door Ad Bloemendaal Als u wilt weten hoe militant de Palestijnen van Rafiah zijn, hoeft u alleen maar op dit pantservoertuig te gaan zitten, zegt kolonel Shlomo Dagan. „De kans dat er op u wordt ge schoten als we langs de grens rijden is 99 procent. En anders explodeert er wel een mijn of een granaat. Iedere dag is het raak. Ze willen daar nu eenmaal niet dat we ons met hun zaken bemoeien." Kolonel Shlomo Dagan (37) wijst in zuidoostelijke richting, waar de uit grauwe baksteen opgetrokken vluchtelingen kampen van de stad Rafiah zich uitstrekken onder de blakeren de middagzon. Pal langs de kampen is de grens met Egypte te zien: twee hoge hekwerken, omzoomd door rollen prikkel draad en gescheiden door een tweehonderd meter breed nie mandsland met een patrouille- weg in het midden. Dit is het wilde zuiden van de Gaza strook. Nergens anders in de door Israël bezette gebieden verschieten de Palestijnen zo veel munitie en brengen ze zo veel bommen tot ontploffing. En nergens anders vallen zoveel Palestijnse slachtoffers, al ha len de meeste incidenten nooit de voorpagina's van de interna tionale pers. In de afgelopen twee maanden heeft het Israëli sche leger in de Gazastrook meer dan tachtig als 'terroris ten' omschreven Palestijnen doodgeschoten. Hier, in het zui den, leveren elkaar te vuur en te zwaard bestrijdende familie clans een extra bijdrage aan de chaos. Tunnel Als brigade-commandant voor het zuidelijk deel van de Gaza strook is Dagans belangrijkste taak de wapen- en munitie- stroom naar de Palestijnse ge bieden in te dammen. Het mees te wordt aangevoerd via tunnels onder het grensgebied. Militie leden lichten in een Palestijnse woonkamer de tegels uit de vloer en graven een diep gat. Dan gaat het horizontaal zuid waarts. Zo'n tweehonderdvijf tig meter verder komen de gravers weer boven in het Egyp tische deel van Rafiah, dat sinds de oorlog van 1967 van de rest van de stad is gescheiden. De tunnelbouw-techniek wordt steeds verbeterd, maar het blijft amateurwerk. Dit jaar zijn al drie Palestijnen bij instortingen levend begraven. Dagan vertelt dat zijn mannen wekelijks gemiddeld een of twee tunnels ontdekken. „Je komt ze op het spoor door de in frastructuur die er voor nodig is. Ze voeren gereedschap aan en het uitgegraven zand wordt af gevoerd met gecamoufleerde vrachtwagens. Maar het blijft een spel van kat en muis. Zodra je een tunnel hebt opgeblazen, beginnen ze elders weer met een nieuwe. Er wordt van alles ge smokkeld: drugs, sigaretten en ook mensen. Wij zijn voorname lijk geïnteresseerd in wapens en explosieven." Als het gaat om het ontdekken van tunnels krijgt Israël mede werking van de Egyptenaren, al vindt Dayan dat die hun inspan ningen best wat zouden mogen opvoeren. „Rust in dit gebied is ook in hun belang", meent de Is raëlische kolonel. De meeste soldaten in Girit zijn reservisten, die een maand per jaar dienen. Hun familie vindt het maar niks dat ze uitgere kend naar het roerigste deel van de Gazastrook worden ge stuurd. Maar zelf lijden ze er aanzienlijk minder onder. „Ik vind het altij d fij n mij n kamera den terug te zien. We zijn als broeders", zegt sergeant Avi Tayeb (28) uit Beersheba. Volgens hem beschikken de Pa lestijnen in dit deel van Gaza over 'ongelooflijk veel' munitie. Zo veel dat ze vaak maar raak knallen. „Ik ben ervan overtuigd dat ook de Palestijnen graag in vrede willen leven. Maar de dienst wordt hier uitgemaakt door groepen die doorlopend proble men veroorzaken. Tien jaar ge leden was het hier nog vredig. In die tijd ging mijn moeder in Ga za naar een Palestijnse tand arts. Prima behandeling; ze heeft al haar tanden nog. Maar ja, dat is verleden tijd." Tegenwoordig is de Gazastrook, en vooral het zuidelijk deel, een lappendeken van autonome Pa lestijnse gebieden, militaire zo nes en Israëlische nederzettin gen. Op weg van het noordelijk deel van de Gazastrook naar het zuiden moeten de Palestijnen de begin vorige maand opgezette militaire doorlaatpost bij Abu Houli passeren. Er is geen ande re route meer beschikbaar. Iede re passant wordt ondervraagd en ieder voertuig wordt onder zocht. Burgers „Wij zijn ons er goed van bewust dat de strijd tegen de terreur wordt gevoerd over de ruggen van onschuldige burgers, aan beide kanten trouwens", zegt brigade-generaal Israël Ziv, de voor de hele Gazastrook verant woordelijke divisiecomman dant. Maar de blokkade heeft naar zijn berekening al 36 ter reuracties voorkomen doordat de bemanning van de post wa pens, explosieven en militanten tijdig kon onderscheppen. Klachten van Palestijnse kant dat zijn mannen de doorgang van ziekenauto's belemmeren beantwoordt hij met een verwij zing naar de oneigenlijke doel einden waarvoor de wagens zouden worden ingezet. Bij de blokkades gebruikt het leger een snuffeldetector voor het op sporen van explosieven. „In de afgelopen vijf weken zijn in een derde deel van alle gecontro leerde Palestijnse ambulances sporen van explosie ven aange troffen. Tot nu toe gaat het om dertig auto 's"zegt generaal Ziv. De grootste kopzorg van het le ger in de Gazastrook is de be scherming van de zevenduizend Israëlische kolonisten. Voor ie dere geïsoleerd gelegen neder zetting zijn vele honderden sol daten in touw en dat gaat ten koste van Israëls veiligheid. Wat generaal Ziv daarvan vindt? „Proportioneel gezien steken we de meeste energie in de ver dediging van de Israëlische bur- gers hier. "GPD Kolonel Shlomo Dagan poseert voor de uitkijkpost van de militaire post Girit. foto Ad Bloemendaal/GPD doorGert-Jan Broere Shell leidt een buitenlands consortium dat in overleg is met de Chinese overheid over de aanleg van een gas- pijpleiding van de westelijke provincie Xinjiang naar Shanghai, een afstand van 4200 kilometer. Andere deel nemers aan het consortium zijn het Russische Gazprom, 's werelds grootste gasprodu- cent, het eveneens Russische Stroytransgaz en Hong Kong China Gas. Met de pijpleiding wil de Chinese regering twee vlie gen in een klap slaan. Met de exploratie van de gas- en olievoorraden onder de woestijnen van Xinjiang kan het achtergebleven gebied versneld worden ontwik keld. Bovendien wil China minder afhankelijk worden van de vervuilende kolen, die nu nog voor bijna zeventig procent in China's energiebe hoefte voorzien. Langs de gaspijpleiding komen 'aftap stations' om ook het binnen land van China van schone brandstof te voorzien. In 2010 moet gas voor acht pro cent van de energiebehoefte zorgen. De beraamde kosten voor het totale project, de aanleg en exploitatie van de leiding, de exploratie van het gas plus de distributie, bedragen 21 mil jard euro. De onderhandelin gen over de buitenlandse deelname zijn nog niet afge rond, waardoor alle betrok kenen partijen zich in een stilzwijgen hullen. In Xinjiang, aan de rand van de Taklimakanwoestijn even buiten de stad Korla, wordt inmiddels gewerkt aan een teststrook van 200 kilometer. Volgens de planning zou de complete leiding in oktober 2004 klaar moeten zijn, maar door de vertraging in de on derhandelingen lijkt die da tum onhaalbaar. Sun Long- de, vice-president van de Tarim Oilfield Company (on derdeel van partner Petro- China, de exploitatiepoot van China's grootste olie maatschappij CNPC) is ech ter duidelijk. „Het moet ge woon klaar zijn en het zal dus ook klaar zijn." Er zijn overigens meer twij fels over de haalbaarheid van het project. Hoe graag de Chinese regering de gasvoor raden van Xinjiang ook wil aanspreken, het moet voor potentiële afnemers wel ren dabel zijn. En voorlopig kan gas, dat op dit moment slechts goed is voor 2 procent van China's totale energiebe hoefte, nauwelijks concurre ren met de veel goedkopere kolen. Sun ziet echter geen problemen in de afzet. „We hebben al 41 intentieverkla ringen van bedrijven." Harde bodem Het Tarim Bekken heeft uit onderzoek van PetroChina en Shell een bewezen gas voorraad van 525 miljard ku bieke meter. Dat zou vol doende moeten zijn om jaarlijks 12 miljard kubieke meter dertig jaar lang rich ting Shanghai te stuwen. Maar het gas ligt op 5000 me ter diepte en de bodem is bo vendien heel hard. Sun: „Het is waar dat het gas moeilijk naar boven is te halen, maar het is economisch toch moge lijk omdat we de kosten heel laag houden." Dat wordt in derdaad bewezen in het Ya- ha-gasveld, een van de vijf velden die aan de pijpleiding moet gaan leveren. Het gas- veld is sinds november 2001 operationeel. Slechts 82 man personeel, een heel kleine club voor Chinese begrippen, houdt de boel draaiende. Overigens wordt nu vooral olie in Yaha naar boven ge haald. Het gas wordt voor 90 procent onder hoge druk weer de bodem ingebracht, omdat er door het ontbreken van de pijpleiding geen ren dabel transport is. De op brengst van de olie heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de investering van 150 mil joen euro in het Yaha-veld in anderhalf jaar zou zijn terug gewonnen, zegt Sun. GPD door Armand Snijders De veertienjarige Jason dwaalt 's avonds en 's nachts meestal rond in de om geving van de Hofstraat, aan de rand van het centrum van de Surinaamse hoofdstad Para maribo. Met ontbloot bovenlijf speurt de boslandcreoolse knaap naar klanten. Meestal mannelijke klanten die in het duister en onttrokken aan het oog van anderen bevrediging zoeken bij jongens als Jason. Voor, omgerekend, nog geen tien euro stapt hij bij hen in de auto. „Iedere klant betekent dat mijn ouders en zusjes een dag te eten hebben." De autoriteiten kunnen slechts gissen naar het aantal tiener- prostituées in Suriname. Enkele tientallen zijn bekend en staan geregistreerd, maar het werke lijke aantal ligt ongetwijfeld ve le malen hoger. Jason zegt dat hij nog nooit in aanraking is ge komen met de politie. „Je moet gewoon zorgen dat je niet op valt. Over straat lopen is niet verboden. En de mannen die wat van je willen, benaderen je vanzelf wel." De jongen komt uit een gezin met zes kinderen. „Ik heb vijf jongere zusjes. Die gaan nog naar school en dat kost geld. Mijn vader is bewaker, maar daar kunnen we niet van eten. Dus mijn ouders vonden dat ik moest gaan werken. Ze weten wel wat ik doe, maar we praten daar thuis nooit over. Naar school ga ik al een paar jaar niet meer. Ik kon niet goed leren. Het liefst zou ik een gewone baan willen hebben, maar dat betaalt niet genoeg. Daarom ben ik nu op straat. Leuk vind ik het niet, maar het is belangrijk dat mijn zusjes naar school kunnen en zij iedere dag te eten hebben." Bakra's Jason zegt niet met iedere man mee te gaan. „Hindoestanen moet ik niet. Die zijn vies en weigeren altijd het afgesproken bedrag te betalen. De beste klanten zijn bakra's (blanke Ne derlanders, red.), die geven vaak dollars of euro's. Boven dien zijn ze heel aardig." Bij de Stichting Maxi Linder, die opkomt voor de belangen van prostituees, maakt men zich zorgen over het grote aantal jeugdige sekswerkers. „Het is een hele kwetsbare groep", legt een hulpverlener uit. „Ze zijn vaak zo jong dat ze niet voor zichzelf kunnen beslissen en worden gedwongen om tegen betaling seksuele handelingen met anderen te verrichten. Er zijn zelfs families bekend waar peuters van twee worden inge zet. Gevallen zoals Jason waar bij het hele gezin ervan zou pro fiteren zijn een uitzondering. Meestal gaat het geld op aan de drugsverslaving van een van de ouders. En niet zelden is het zo dat de moeder binnen het gezin zelf prostituee is, maar te oud of te ziek om zelf nog geld te ver dienen." Het aantal tienerprostituees zal in de nabije toekomst waar schijnlijk drastisch toenemen. In de laatste maanden is geble ken dat de regering-Venetiaan niet bij machte is het slechte economische en monetaire tij te keren. Prijzen Sinds begin dit jaar is de Suri naamse gulden ruim dertig pro cent in waarde gedaald, wat een forse stijging van de prijzen in de winkels in de hand heeft ge werkt. Steeds meer gezinnen staat daardoor het water aan de lippen en menigeen ziet zich uit wanhoop genoodzaakt de kin deren de straat op de sturen in een poging geld te verdienen. In sommige gevallen beperkt dat bijklussen zich niet tot groenten sjouwen op de markt, maar wordt gekozen voor de meer lucratieve prostitutie. „Hoe slechter de situatie voor de gezinnen wordt, hoe meer kin- der- en tienerprostituees wij op straat aantreffen", zegt een in specteur van de Jeugd- en Ze denpolitie. „We kunnen nauwe lijks iets doen. De jongens en meisjes die zich aanbieden doen dat meestal onopvallend, of het gebeurt achter gesloten deuren bij de gezinnen zelf. Al hebben we het vermoeden dat een twaalfj arige j ongen vrij willig of gedwongen als prostitué werkt en hij stapt midden in de nacht bij een man in de auto, dan kun nen we daar niet tegen optre den. Je moet ze op heterdaad be trappen. Pas dan kun je de klant opsluiten en het kind aan hulp verleners overdragen." GPD Door het spoorwegnet in niet al te lange tracés te knippen, willen de NS de reiziger weer aan zich binden. door Dylan de Gruijl Elke tien minuten een intercity en een stoptrein in de Randstad, meer zitplaat sen in de spits, kortere reistijden en minder kans op vertragingen. Als de NS met een 'metro-achtig' systeem zou gaan werken, waarvoor de plannen het afgelopen week einde uitlekten, zou het reizen per spoor in Nederland weer leuk en efficiënt kunnen worden. „Dit plan biedt alleen maar voor delen voor de reiziger", luidt de kernachtige samenvatting van Karei Noordzij, presi dent-directeur van de Nederlandse Spoor wegen. Het opzienbarende plan om het spoorweg net in niet al te lange tracés te knippen, waardoor er een soort metro-netwerk ont staat is ook bittere noodzaak, beklemtoont NoordzijD e NS zien het aantal reizigers tot 2020 met zo'n zeventig procent groeien. In de Randstad verdubbelt het aantal zelfs. En volgens de prognoses zal het goederenver voer in die periode verdrievoudigen. Grootschalige uitbreiding van het spoor is in het kleine Nederland onmogelijk en bo vendien veel te duur. Alleen door uitvoering van het revolutionaire 'metroplan' van de NS en het ministerie van Verkeer en Water staat (onder de titel 'Sprong naar de toe komst') kan de groei worden opgevangen. Noordzij: „De hele spoorwegsector staat achter dit plan. Dat is uniek. In het verleden was het vaak zwartepieten over de vertra gingen, maar die tijdis voorbij." Kritiek van onder meer reizigersvereniging Rover die het plan 'heel slecht en ondoor dacht' noemt, pareert Noordzij. Voorbarig, vindt hijwant met de nieuwe visie maakt de NS een 'forse kwaliteitssprong'. „Misschien moet Rover het plan nog maar eens goed le zen." Doel is het land op te delen in twaalf afzon derlijke netwerken, waarop de treinen zon der ingewikkelde dienstregeling rijden. In de Randstad passeert elke tien minuten een stoptrein en een intercity. In de rest van het land is dat minder, hoewel daar het aantal treinen ook sterk moet toenemen. Tussen de grote steden blijven directe ver bindingen bestaan, maar over lange afstan den moet de reiziger soms vaker overstap pen dan nu. Vertragingen Door de gescheiden netwerkjes daalt het aantal vertragingen drastisch. Verder wil len de Spoorwegen stillere treinen om het toenemende probleem van geluidsoverlast - vooral rond treinemplacementen - tegen te gaan. De aanleg van geluidsschermen is geen echte oplossing, stelt de nota. De visie is vooral revolutionair vanwege SPANNING - De spanning tussen Zweden en de Sovjet- Unie loopt snel op. De sovjets hebben een Zweeds vliegtuig neergehaald. Verder zeggen zij dat Zweden Russische doelen heeft beschoten. Zweden ont kent dat, maar geeft toe dat een verdwaald vliegtuig het Russische luchtruim heeft ge schonden. FEDERATIE - Vier leden van de Nederlandse Studenten vereniging voor Wereldrechts orde hebben met een geluids wagen in Middelburg verkondigd dat alle Europese landen samen problemen moe ten aanpakken. AUTO'S - Diverse Ameri kaanse autofabrieken moeten volgende week hun productie stopzetten vanwege de staking in de metaalsector. VEESMOKKEL - De rechter in Middelburg heeft twee boe ren wegens veesmokkel ver oordeeld tot vier weken cel straf. De aanhouding van het twee tal enige tijd geleden verliep dramatisch. Toen Belgische kommiezen waarschuwings schoten losten om de vluch tende boeren tot stoppen te dwingen, trof een van de ko gels een smokkelaar, die daar aan overleed. foto Annette Vlug/GPD haar samenhang, zegt Noordzij. „Want de techniek om het mogelijk te maken bestaat al." Zo moeten de NS een nieuw beveili gingssysteem invoeren waardoor de treinen veilig op korte afstand van elkaar kunnen rijden. Verder moet de stroom op de boven leidingen worden verhoogd naar 25 kilovolt om treinen sneller te kunnen laten optrek ken. Dat is pas mogelijk als de apparatuur in de treinen zelf is aangepast. Het systeem van inhaalsporen - zodat de in tercity's de stoptreinen kunnen passeren - bestaat eveneens al, maar moet drastisch worden uitgebreid. Voor de komende vier jaar is er 1,8 miljard euro nodig om de voorwaarden voor het toe komstplan te scheppen. Daarmee worden achterstanden in onderhoud weggewerkt, inhaalsporen aangelegd en extra treinen - vooral nieuwe dubbeldekkers - aange schaft. De partijen CDA, WD en LPF die mogelijk de nieuwe regering gaan vormen, hebben al afgesproken extra geld in het spoor te steken. Tot 2020 is dan nog dertien tot negentien miljard euro nodig. „De investering is gi gantisch", zegt Noordzij. „Maar drastische maatregelen zijn nodig om de groei van het aantal reizigers veilig op te vangen. Het spoor op de normale manier uitbreiden kost nog veel meer. Dan zijn we rond de 35 mil jard euro kwijt." GPD Uitgever: J C Boersema Hoofdredactie: A L. Oosthoek D Bosscher (adjunct) A L Kroon (adjunct) Centrale redactie: Oostsouburgseweg 10 Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel. (0118)484000 Fax: (0118)470102 E-mail: redactie@pzc.nl Vlissingen: Postbus 18 4380 AA Vlissingen Tel (0118)484000 Fax (0118)470102 E-mail: redwalch@pzc nl Goes: Voorstad 22 Postbus 31 4460 AA Goes Tel. (0113) 273000 Fax. (0113) 273030 E-mail: redgoes@pzc nl Terneuzen: Willem Alexanderlaan 45 Postbus 145 4530 AC Terneuzen Tel. (0115) 645769 Fax (0115)645741 E-mail redtern@pzc nl Hulst: Baudeloo 16 Postbus 62 4560 AB Hulst Tel (0114)372776 Fax. (0114) 372771 E-mail redhulst@pzc.nl Zierikzee: Grachtweg 23a Postbus 80 4300 AB Zierikzee Tel. (0111)454647 Fax. (0111454657 E-mail redzzee@pzc nl Opening kantoren: Maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 17.00 uur Zierikzee, Goes en Hulst: 8 30-17.00 uur Zaterdags in Vlissingen van 8 00 tot 10.30 uur Auteursrechten voorbehouden Uitgeven) Provinciale Zeeuwse Courant BV i Internet: www.pzc.nl Internetredactie: Postbus 18 4380 AA Vlissingen E-mail: web@pzc nl Bezorgklachten: 0800-0231231 op maandag t/m vrijdag gedurende de openingstijden, zaterdags tot 13.30 uur. Overlijdensadvertenties: maandag t/m vrijdag tijdens kantooruren zondag van 16 00 tot 18 00 uur Tel. (0118) 484000 Fax (0118) 470100. Abonnementen (bij acceptgirobetaling geldt een toeslag van /,--) per maand 19,25 per kwartaal 52,-- per jaar 198,-- Voor toezending per post geldt een toeslag E-mail abo@pzc nl Beëindiging van abonnementen uitsluitend schriftelijk. 1 maand voor het einde van de betaalperiode Losse nummers per stuk: maandag t/m vrijdag: 1.-- zaterdag 1,50 Alle bedragen zijn inclusief 6% BTW Bankrelaties ABN AMRO 47.70.65.597 Postbank 35.93.00 Advertenties Alle advertentieopdrachten worden uitgevoerd onder toepassing van de algemene voorwaarden van Uitgeverij PZC BV alsmede de regelen voor het advertentiewezen Tarieven kunnen tijdens kantooruren worden opgevraagd. Voor gewone advertenties: Tel'(0118) 484240 Fax (0118)470100 Voor kleintjes Tel (0118)484321 Fax (0118)484370 i onderdeel van hel Wegener-concern De door u aan ons verstrekte gegevens hebben wij opgenomen in een bestand dal wordt gebruikt voor onze (abonnementen )administratie en om u te (laten) informeren over voor u relevante diensten en pro ducten van de titels en de werkmaatschappijen van Wegener ot door ons zorgvuldig geselecteerde derden. Als u op deze intormatie geen prijs stelt dan kunt u dit schriftelijk melden bi| PZC. afdeling lezersservice. Postbus 18.4380 AA Vlissingen Behoort tót UJGQGflGr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 4