Ruimtewagens met karakter
Een feestbeest op wielen
Fiat en
Peugeot
samen
W23
Motordag
Hyosung
BMW
Twinny load voor ligfietsen
Motortoertochten
Sterkste Audi
Tuning-boekje
Stillere band
Standaard airco Multipla
Vijfdeurs Nissan Primera
zaterdag 15 juni 2002
Doorgaans rollen de au
tomerken vechtend
over het gras. Maar soms
gaan ze een verstandshuwe
lijk aan. Zo bouwt de Franse
gigant PSA zijn grote ruim
tewagens samen met Fiat
Auto. Dat verklaart meteen
waarom de fabriek hoog
zwanger is van een vierling:
de Peugeot 807, Citroën C8,
Fiat Ulysse en Lancia Phe-
dra.
Na de vakantieperiode wor
den vrijwel gelijktijdig vier
nieuwe grote mpv-modellen
van het Franse PSA en Fiat Au
to gelanceerd. In meerdere op
zichten een intrigerend verhaal.
Al was het maar omdat er in Eu
ropa eigenlijk geen enkel ander
voorbeeld te bedenken is van
een plezierig verlopen ver
standshuwelijk.
Bij Valenciennes op enkele hon
derden kilometers van onze
grens rollen al vele jaren vrijwel
identieke ruimtewagens van
vier verschillende automerken
van de band. Dat bespaart na
tuurlijk honderden miljoenen
aan ontwikkelingsgeld en pro
ductiekosten.
Bij hun eerste generatie grote
ruimtewagens, zoals die nu nog
in de showrooms staan, heeft
dat tot gevolg dat je ze nauwe
lijks uit elkaar kunt houden.
Des te opmerkelijker is het dat
Peugeot toch verreweg het best
scoort: meer dan de helft van al
les wat in de Sevel Nord fabriek
van de band loopt draagt het
merk met het leeuwtje. Is het
omdat Peugeot nu eenmaal een
traditie heeft met zes- en zeven -
persoons auto's? Of zegt het
vooral iets over de dealers van
de merken Citroën, Fiat en Lan
cia?
Het zit er in elk geval dik in dat
de verhoudingen bij de nieuwe
generatie van de grote Europese
ruimtewagens toch een tikje
gaan schuiven. Al was het maar
omdat ze niet langer als een
soort kloon door het leven hoe
ven te gaan. Ze hebben zicht
baar meer eigen karakter.
Onderscheid
Dat kun je misschien nog het
best illustreren door de meest
chique versie - de Lancia Phe-
dra - tegenover de populairste
uitvoering te zetten. De Peugeot
807 dus. Daarbij valt op dat de
Italiaan wat bollere flanken
meekrijgt en zich ook onder
scheidt door een sprekende
Lancia maakt van zijn Phedra een chique voertuig.
voorpartij met een enorme gril
le. Het doet sterk denken aan
het exemplaar op het luxe Lan-
cia-vlaggenchip Thesis.
Van binnen een soortgelijk ver
haal. De Peugeot 807 ziet er
fraai en zelfs bijna speels uit,
maar wordt toch overtroefd
door de exclusieve Lancia. Die
gooit er zaken tegenaan als
Alcantara afwerking en bekle
ding, plus een centraal ge
plaatst en tamelijk gedurfd me
terpaneel waarin onder andere
standaard een compleet (Con
nect Nav+) infotainment sys
teem is verwerkt.
Zes fauteuils met twee draaiba
re 'kapiteinsstoelen' horen er
ook bij. Plus een gevoelig
zwaarder prijskaartje natuur
lijk. Wie mooi wil zijn, moet pijn
lijden. De Lancia Phedra is er
vanaf zo'n 35 mille, de Peugeot
807 zal daar een dikke 3 mille
onder zitten. We moeten daarbij
een slag om de arm houden,
want de komende weken zullen
de vier merken nog wel om el
kaar heen draaien in afwach
ting van de eerst definitieve be
dragen. Verstandshuwelijk of
niet, ze zijn uiteindelijk niet
gek.
Lancia kan zich met zijn luxe
aanpak wat vrijer opstellen,
maar hoe zit dat met de ande
ren? Hoe leg je uit dat dezelfde
auto met dezelfde motor opeens
niét hetzelfde kost als bij de
concurrent? De consument
spint er in elk geval garen bij,
want de vier merken moeten te
gen elkaar opbieden. Welke het
ook wordt, het koopje van de
week wordt het zeker niet. Je
spreekt namelijk over véél auto.
Hij is 475 centimeter lang, bijna
dertig centimeter meer dan
voorheen. Een enorm verschil
en dat levert als vanzelf een hele
echte ruimtewagen op. Te koop
met vijf, zes of zeven zitplaat
sen. Uiteraard zijn die achterin
uitneembaar en omklapbaar.
Het goede nieuws: je hebt in elk
geval altijd behoorlijk de ruim
te. En zat plek voor bagage.
Minder prettig is het feit dat de
passagiersstoelen er weliswaar
beter uitzien, maar nog steeds
erg klein en laag zijn. Zodat je
met opgetrokken knieën zit.
De vier mpv's staan in grote lij
nen op een zelfde onderstel als
voorheen. En waarom ook niet?
De auto laat zich makkelijk di
rigeren, het veercomfort is pri
ma en hij is in alle versies opval
lend stil. Vanzelfsprekend stopt
de fabriek er een modernere vei
ligheidstechniek in en ook over
de (Franse) motoren valt weinig
te klagen. Of het moet zijn dat je
bij zo'n behoorlijk zware auto
feitelijk wel verplicht bent voor
de duurdere versies te kiezen.
De beide tweeliters - een benzi
neversie en een Hdi-diesel - zijn
aan de krappe kant. De drieliter
V6 is weer een tikje overdreven,
zodat de conclusie simpel is: de
nieuwe 2.2 HDi is de meest inte
ressante krachtbron. En laat
juist die in de luxueus afge
werkte Lancia nu niet duurder
zijn dan bij de andere merken:
40.500 euro.
Rob van Ginneken
De Vrije Toering Organisatie
(VTO) haakt in op de Natio
nale MotoiTijdag van 14 juni.
Tom Boudewijns heeft ter gele
genheid hiervan een 172 kilo
meter lange motortoertocht sa
mengesteld. De tocht begint en
eindigt in 's Hertogenbosch. De
route is op internet te vinden:
www.vtotc.nl/namo2002.htm
In Nederland is het Koreaanse
tweewielermerk Hyosung be
kend van vier goed verkopende
luchtgekoelde tweetakt brom-
scooters. Vorig jaar verschenen
drie lichte motoren en nu komt
het zwaardere werk met de GT
600 Cornet, een pronte V-twin
met upside-down voorvork. De
op sportieve leest geschoeide
viertakt achtklepper levert 65
pk, beschikt over een koppel
van 58 Nm en weegt 140 kilo
schoon aan de haak. Abs is een
optie. De Cornet 600 is de eerste
tweewieler met een door Hyos
ung zelf ontwikkeld motorblok.
Het model zal ook beschikbaar
komen in 250 en 800 cc uitvoe
ring. De modellen worden na de
vakantie verwacht
Als eerste motorfabrikant
neemt BMW een voorschot
op het motorseizoen van 2003
met twee nieuwe modellen. Zo
gaat de nieuwe toermachine
KI300 RS de recent opgewaar
deerde K 1200 RS viercilinder
aflossen. Ook de R1200 S is
nieuw. Deze tweecilinder boxer
vervangt de R1100 S en levert
naar verwachting meer dan 100
pk.
Het merk MV Agusta heeft
zijn imago te danken aan
een reeks sportieve overwinnin
gen: 75 wereldkampioenschap
pen, 270 Grand Prix-wedstrij
den en 3.027 gewone races. Een
groot deel daarvan kwam voor
rekening van de Italiaanse cou
reur Giacomo Agostini.
In een tijd waarin nog geen ge
luidsbeperkingen golden kon je
hem al van verre horen aanko
men dankzij het onmiskenbaar
jankende uitlaatgeluid. Ook
grootheden als Mike Hailwood,
John Surtees en Phil Read
oogstten lauweren op de grijs-
rood gespoten motoren.
Tussen 1958 en 1980 waren MV's
ook als straatmodel in ons land
leverbaar. Maar het merk werd
de nek omgedraaid door de Ja
panse motorindustrie. De merk
naam bleef behouden, waar
door eind vorige eeuw MV Au
gusta dankzij de gebroeders
Castiglioni (Cagiva) nieuw le
ven kon worden ingeblazen.
Verbeelding
De nieuwe generatie MV's
spreekt nog net zo tot de ver
beelding als vroeger. Het merk
heeft bovendien niets aan spor
tiviteit ingeboet. Als je met een
F4S in standaarduitvoering een
ropdje 'Assen' in 1.30 minuut
kunt afraffelen zegt dat iets. Het
geeft aan dat de F4 ondanks het
relatief hoge gewicht van 210
kilo tot veel in staat is.
De brandstofgeïnjecteerde
viercilinder is dit jaar opgekrikt
van 126 naar 137 pk, hij heeft
een close-ratio zesbak en een
prima wegligging. Voeg daarbij
uitstekende aërodynamica en
een stel niet te versmaden rem
men en het zal duidelijk zijn dat
de F4 een feestbeest in de bui
tencategorie is. Theoretisch
staat de F4S voor een topsnel
heid van 283 km/u te boek. Dat
is snel, heel snel zelfs voor een
viercilinder met een cilinderin
houd van 750 cc. Bij hoge snel
heden merk je dat de kuip niet
alleen de winddruk weghoudt
bij de berijder, maar ook als
spoiler fungeert, waarbij demo
tor als het ware tegen het asfalt
gedrukt wordt. Wanneer je flink
doortrekt ontsnapt vanaf 9.000
tpm het onmiskenbare MV-ge-
huil uit de vier geïntegreerde
uitlaatpijpen.
Een eenvoudig achtje rijden is
door de zeer beperkte sport
stuuruitslag een behoorlijke op
gave. Toch is de F4S geen motor
waarmee je bij voorkeur de
snelweg op moet zoeken. Dat is
dodelijk saai. Alhoewel je daar
natuurlijk wel onder de indruk
raakt van de fenomenale accele
ratie. De tweewieler dringt er
bij bestuurders eerder op aan de
bochten op te zoeken. Om daar
vervolgens op een ongelofelijk
exacte manier lijnen vast te
houden. Langzaam of snel,
maakt niet uit. Dit is motorrij
den op z'n mooist. Ondanks de
onmiskenbaar sportieve inborst
is de F4S op de openbare weg
geen onding. Toegegeven, de zit
is sportief maar niet té. Het mo
torvermogen is over een dusda
nig breed toerentalgebied be
schikbaar, dat van piekerig
rijgedrag geen sprake is.
Minpunten zijn de compactheid
van de motor waardoor je min
der goed zichtbaar bent in het
verkeer. Ook de zijstandaard
geeft reden tot zorg. Op het mo
ment dat je zit klapt die in. Een
moment van onoplettendheid
en het peperdure speeltje kiep
ert op z'n zijkant omdat de stan
daard nog ingeklapt is.
Museum
Massimo Tamborini's compacte
creatie kreeg zelfs een plekje in
het Guggenheim-museum in
New York en het museum in het
Spaanse Bilbao. Geen wonder
dus dat de gewone man die het
geluk heeft een F4S te bemach
tigen, het ding in z'n woonka
mer zet. Zouden wij ook doen
als wij 20.599 euro te besteden
hadden. Ondanks die stevige
prijs is de belangstelling voor
deze Italiaanse topmotor
enorm.
Ruud Vos
Twinny Load en Sinner Ligfietsen hebben samen een ligfietsver
voerder voor achter op de auto gebouwd. Sinner gaat de Twinny
Load voor ligfietsen distribueren. De Twinny Load Drive met oprij-
goot, speciaal ontwikkeld voor de elektrische fiets, wordt door Sin
ner gewijzigd met een klemsysteem om van de fietsdrager een lig
fietsdrager te maken. De adviesverkoopprijs bedraagt 395 euro.
Voor verkoopinformatie: Sinner, Walkumaweg 7, 9923 PK Garst-
huizen, tel. 0595 - 46 43 18; sinner-@sinner.demon.nl
Voor motortoertochten zijn handige routekaarten onmisbaar.
Maar dat stelt eisen aan het formaat. Van Tom Boudewijns ver
scheen onlangs het vijfde deel in de reeks Motor Toertochten. Het
boekje (formaat 12 x 20 cm) kan gemakkelijk onder het tankttas-
cellofaan of in de binnenzak worden meegenomen.
In Motor Toertochten 5 laat Boudewijns toerrijders kiezen uit tien
routes door onder meer Zeeland (185 km.)en de Belgische Kempen
(244 km.). Per route worden alle bezienswaardigheden en over
nachtingsmogelijkheden genoemd. Daarnaast geeft Boudewijns
cultuurhistorische en praktische informatie.
TomBoudwijns,MotorToertochten5,ISBN 9060132246, 176 geïl
lustreerde pagina's, uitgeverij De Alk Alkmaar, prijs 12,75.
De nieuwe Audi RS6 met permanente vierwielaandrijving
(Quattro) wordtin september leverbaar vanaf 125.900 euro.
Als Avant (stationcar) is hij ruim 3.000 euro duurder. Het is de sterk
ste Audi die ooit in serie gebouwd is: onder de kap zit een aluminium
4.2 liter V8 biturbo-motor die 450 pk en een reusachtig koppel van
560 Nm ontplooit. Elke cilinder heeft twee uitlaat- en drie inlaat-
kleppen. Het remsysteem kent voor remtangen met acht zuigers.
Wat moet je in de gaten houden als je grotere wielen onder je au
to wil zetten? En chiptuning, is dat wat? Zou een dubbele
sportuitlaat meer vermogen kunnen betekenen en wat is belangrijk
bij de aanschaf van audio- of/en een navigatiesysteem?
Allemaal vragen waar vooral jonge, maar soms ook rijpere automo
bilisten wel eens mee zitten of in elk geval meer van willen weten.
Gert te Lintelo, journalist en al jaren in de weer met snelle zowel als
klassieke motoren en automobielen, heeft er een boekje over volge
schreven. Tuning&Styling 2002 heet het. Met aanschaftips, veel
aanwijzingen en ook nog adressen waar je al dat automobiele lek
kers kunt vinden. Een in kleur uitgevoerd boekje van 262 pagina's
met honderden foto's. Het door De Kopplenburg in Brummen uitge
geven werkje kost in de boekhandel 9,95.
Yokohama Rubber Co Ltd in
Japan heeft een nieuw type
band voor auto's uit het topseg
ment. De band zou veel stiller
zijn en wordt leverbaar in 37
verschillende maten. De AVS dB
zou veel minder rolgeluiden.
maken, door zijn loop vlak met
vijf verschillende groef breedtes
en een fijner blokpatroon. De
grip van de band op nat wegdek
is beter dan die van een band
met silica, mede dankzij vier
brede lengtegroeven.
Fiat gaat de Multipla wat beter uitrusten. De opvallend e mpv met
zijn drie stoelen voor en achter heeft voortaan standaard zes air
bags en airco. Naast de 1.6 benzinemotor is een iets sterkere 1.9
JTD-diesel met 115 pk gekomen. Het model kan voortaan ook met
een lpg-gasinstallatie geleverd worden, waarbij de binnenruimte
onaangetast blijft. Er is ook een Bipower-versie, die zowel op aard
gas als benzine rijdt. Die is net zo duur als de lpg-Multipla: 23.795
De MV Agusta F4S is supersnel.
Na de sedan en de stationcar (Estate) komt Nissan nu ook met de
Primera hatchback. De vijfdeurs ziet er achter heel anders uit
met een wat verzonken liggende achterruit, maar hij is uiterlijk pre
cies even groot als de sedan. Qua bagageruimte is hij 10 liter ruimer:
daar kan 460 liter verstouwd worden. Net als de andere modellen
kent hij 1.6,1.8 en 2.0 benzinemotoren en een 2.2 turbodiesel.
De hatchback is 550 euro duurder dan de Primera sedan: 22.675 eu
ro. Standaard zijn automatische airco, radio-cd, abs en veelvoudig
verstelbare voorstoelen. Intelligente cruise control, die zelfstandig
de juiste afstand tot de voorligger bewaart, is leverbaar. Ook een
achteruitrij-camera met beeldschermprojectie wat er achter de au
to gebeurt is mogelijk.
De Peugeot 807: vraag of die weer de meest geliefde van het stel zal worden.
[£8iMfc-RA