Ruimtewagens met karakter Een feestbeest op wielen Fiat en Peugeot samen W23 Motordag Hyosung BMW Twinny load voor ligfietsen Motortoertochten Sterkste Audi Tuning-boekje Stillere band Standaard airco Multipla Vijfdeurs Nissan Primera zaterdag 15 juni 2002 Doorgaans rollen de au tomerken vechtend over het gras. Maar soms gaan ze een verstandshuwe lijk aan. Zo bouwt de Franse gigant PSA zijn grote ruim tewagens samen met Fiat Auto. Dat verklaart meteen waarom de fabriek hoog zwanger is van een vierling: de Peugeot 807, Citroën C8, Fiat Ulysse en Lancia Phe- dra. Na de vakantieperiode wor den vrijwel gelijktijdig vier nieuwe grote mpv-modellen van het Franse PSA en Fiat Au to gelanceerd. In meerdere op zichten een intrigerend verhaal. Al was het maar omdat er in Eu ropa eigenlijk geen enkel ander voorbeeld te bedenken is van een plezierig verlopen ver standshuwelijk. Bij Valenciennes op enkele hon derden kilometers van onze grens rollen al vele jaren vrijwel identieke ruimtewagens van vier verschillende automerken van de band. Dat bespaart na tuurlijk honderden miljoenen aan ontwikkelingsgeld en pro ductiekosten. Bij hun eerste generatie grote ruimtewagens, zoals die nu nog in de showrooms staan, heeft dat tot gevolg dat je ze nauwe lijks uit elkaar kunt houden. Des te opmerkelijker is het dat Peugeot toch verreweg het best scoort: meer dan de helft van al les wat in de Sevel Nord fabriek van de band loopt draagt het merk met het leeuwtje. Is het omdat Peugeot nu eenmaal een traditie heeft met zes- en zeven - persoons auto's? Of zegt het vooral iets over de dealers van de merken Citroën, Fiat en Lan cia? Het zit er in elk geval dik in dat de verhoudingen bij de nieuwe generatie van de grote Europese ruimtewagens toch een tikje gaan schuiven. Al was het maar omdat ze niet langer als een soort kloon door het leven hoe ven te gaan. Ze hebben zicht baar meer eigen karakter. Onderscheid Dat kun je misschien nog het best illustreren door de meest chique versie - de Lancia Phe- dra - tegenover de populairste uitvoering te zetten. De Peugeot 807 dus. Daarbij valt op dat de Italiaan wat bollere flanken meekrijgt en zich ook onder scheidt door een sprekende Lancia maakt van zijn Phedra een chique voertuig. voorpartij met een enorme gril le. Het doet sterk denken aan het exemplaar op het luxe Lan- cia-vlaggenchip Thesis. Van binnen een soortgelijk ver haal. De Peugeot 807 ziet er fraai en zelfs bijna speels uit, maar wordt toch overtroefd door de exclusieve Lancia. Die gooit er zaken tegenaan als Alcantara afwerking en bekle ding, plus een centraal ge plaatst en tamelijk gedurfd me terpaneel waarin onder andere standaard een compleet (Con nect Nav+) infotainment sys teem is verwerkt. Zes fauteuils met twee draaiba re 'kapiteinsstoelen' horen er ook bij. Plus een gevoelig zwaarder prijskaartje natuur lijk. Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden. De Lancia Phedra is er vanaf zo'n 35 mille, de Peugeot 807 zal daar een dikke 3 mille onder zitten. We moeten daarbij een slag om de arm houden, want de komende weken zullen de vier merken nog wel om el kaar heen draaien in afwach ting van de eerst definitieve be dragen. Verstandshuwelijk of niet, ze zijn uiteindelijk niet gek. Lancia kan zich met zijn luxe aanpak wat vrijer opstellen, maar hoe zit dat met de ande ren? Hoe leg je uit dat dezelfde auto met dezelfde motor opeens niét hetzelfde kost als bij de concurrent? De consument spint er in elk geval garen bij, want de vier merken moeten te gen elkaar opbieden. Welke het ook wordt, het koopje van de week wordt het zeker niet. Je spreekt namelijk over véél auto. Hij is 475 centimeter lang, bijna dertig centimeter meer dan voorheen. Een enorm verschil en dat levert als vanzelf een hele echte ruimtewagen op. Te koop met vijf, zes of zeven zitplaat sen. Uiteraard zijn die achterin uitneembaar en omklapbaar. Het goede nieuws: je hebt in elk geval altijd behoorlijk de ruim te. En zat plek voor bagage. Minder prettig is het feit dat de passagiersstoelen er weliswaar beter uitzien, maar nog steeds erg klein en laag zijn. Zodat je met opgetrokken knieën zit. De vier mpv's staan in grote lij nen op een zelfde onderstel als voorheen. En waarom ook niet? De auto laat zich makkelijk di rigeren, het veercomfort is pri ma en hij is in alle versies opval lend stil. Vanzelfsprekend stopt de fabriek er een modernere vei ligheidstechniek in en ook over de (Franse) motoren valt weinig te klagen. Of het moet zijn dat je bij zo'n behoorlijk zware auto feitelijk wel verplicht bent voor de duurdere versies te kiezen. De beide tweeliters - een benzi neversie en een Hdi-diesel - zijn aan de krappe kant. De drieliter V6 is weer een tikje overdreven, zodat de conclusie simpel is: de nieuwe 2.2 HDi is de meest inte ressante krachtbron. En laat juist die in de luxueus afge werkte Lancia nu niet duurder zijn dan bij de andere merken: 40.500 euro. Rob van Ginneken De Vrije Toering Organisatie (VTO) haakt in op de Natio nale MotoiTijdag van 14 juni. Tom Boudewijns heeft ter gele genheid hiervan een 172 kilo meter lange motortoertocht sa mengesteld. De tocht begint en eindigt in 's Hertogenbosch. De route is op internet te vinden: www.vtotc.nl/namo2002.htm In Nederland is het Koreaanse tweewielermerk Hyosung be kend van vier goed verkopende luchtgekoelde tweetakt brom- scooters. Vorig jaar verschenen drie lichte motoren en nu komt het zwaardere werk met de GT 600 Cornet, een pronte V-twin met upside-down voorvork. De op sportieve leest geschoeide viertakt achtklepper levert 65 pk, beschikt over een koppel van 58 Nm en weegt 140 kilo schoon aan de haak. Abs is een optie. De Cornet 600 is de eerste tweewieler met een door Hyos ung zelf ontwikkeld motorblok. Het model zal ook beschikbaar komen in 250 en 800 cc uitvoe ring. De modellen worden na de vakantie verwacht Als eerste motorfabrikant neemt BMW een voorschot op het motorseizoen van 2003 met twee nieuwe modellen. Zo gaat de nieuwe toermachine KI300 RS de recent opgewaar deerde K 1200 RS viercilinder aflossen. Ook de R1200 S is nieuw. Deze tweecilinder boxer vervangt de R1100 S en levert naar verwachting meer dan 100 pk. Het merk MV Agusta heeft zijn imago te danken aan een reeks sportieve overwinnin gen: 75 wereldkampioenschap pen, 270 Grand Prix-wedstrij den en 3.027 gewone races. Een groot deel daarvan kwam voor rekening van de Italiaanse cou reur Giacomo Agostini. In een tijd waarin nog geen ge luidsbeperkingen golden kon je hem al van verre horen aanko men dankzij het onmiskenbaar jankende uitlaatgeluid. Ook grootheden als Mike Hailwood, John Surtees en Phil Read oogstten lauweren op de grijs- rood gespoten motoren. Tussen 1958 en 1980 waren MV's ook als straatmodel in ons land leverbaar. Maar het merk werd de nek omgedraaid door de Ja panse motorindustrie. De merk naam bleef behouden, waar door eind vorige eeuw MV Au gusta dankzij de gebroeders Castiglioni (Cagiva) nieuw le ven kon worden ingeblazen. Verbeelding De nieuwe generatie MV's spreekt nog net zo tot de ver beelding als vroeger. Het merk heeft bovendien niets aan spor tiviteit ingeboet. Als je met een F4S in standaarduitvoering een ropdje 'Assen' in 1.30 minuut kunt afraffelen zegt dat iets. Het geeft aan dat de F4 ondanks het relatief hoge gewicht van 210 kilo tot veel in staat is. De brandstofgeïnjecteerde viercilinder is dit jaar opgekrikt van 126 naar 137 pk, hij heeft een close-ratio zesbak en een prima wegligging. Voeg daarbij uitstekende aërodynamica en een stel niet te versmaden rem men en het zal duidelijk zijn dat de F4 een feestbeest in de bui tencategorie is. Theoretisch staat de F4S voor een topsnel heid van 283 km/u te boek. Dat is snel, heel snel zelfs voor een viercilinder met een cilinderin houd van 750 cc. Bij hoge snel heden merk je dat de kuip niet alleen de winddruk weghoudt bij de berijder, maar ook als spoiler fungeert, waarbij demo tor als het ware tegen het asfalt gedrukt wordt. Wanneer je flink doortrekt ontsnapt vanaf 9.000 tpm het onmiskenbare MV-ge- huil uit de vier geïntegreerde uitlaatpijpen. Een eenvoudig achtje rijden is door de zeer beperkte sport stuuruitslag een behoorlijke op gave. Toch is de F4S geen motor waarmee je bij voorkeur de snelweg op moet zoeken. Dat is dodelijk saai. Alhoewel je daar natuurlijk wel onder de indruk raakt van de fenomenale accele ratie. De tweewieler dringt er bij bestuurders eerder op aan de bochten op te zoeken. Om daar vervolgens op een ongelofelijk exacte manier lijnen vast te houden. Langzaam of snel, maakt niet uit. Dit is motorrij den op z'n mooist. Ondanks de onmiskenbaar sportieve inborst is de F4S op de openbare weg geen onding. Toegegeven, de zit is sportief maar niet té. Het mo torvermogen is over een dusda nig breed toerentalgebied be schikbaar, dat van piekerig rijgedrag geen sprake is. Minpunten zijn de compactheid van de motor waardoor je min der goed zichtbaar bent in het verkeer. Ook de zijstandaard geeft reden tot zorg. Op het mo ment dat je zit klapt die in. Een moment van onoplettendheid en het peperdure speeltje kiep ert op z'n zijkant omdat de stan daard nog ingeklapt is. Museum Massimo Tamborini's compacte creatie kreeg zelfs een plekje in het Guggenheim-museum in New York en het museum in het Spaanse Bilbao. Geen wonder dus dat de gewone man die het geluk heeft een F4S te bemach tigen, het ding in z'n woonka mer zet. Zouden wij ook doen als wij 20.599 euro te besteden hadden. Ondanks die stevige prijs is de belangstelling voor deze Italiaanse topmotor enorm. Ruud Vos Twinny Load en Sinner Ligfietsen hebben samen een ligfietsver voerder voor achter op de auto gebouwd. Sinner gaat de Twinny Load voor ligfietsen distribueren. De Twinny Load Drive met oprij- goot, speciaal ontwikkeld voor de elektrische fiets, wordt door Sin ner gewijzigd met een klemsysteem om van de fietsdrager een lig fietsdrager te maken. De adviesverkoopprijs bedraagt 395 euro. Voor verkoopinformatie: Sinner, Walkumaweg 7, 9923 PK Garst- huizen, tel. 0595 - 46 43 18; sinner-@sinner.demon.nl Voor motortoertochten zijn handige routekaarten onmisbaar. Maar dat stelt eisen aan het formaat. Van Tom Boudewijns ver scheen onlangs het vijfde deel in de reeks Motor Toertochten. Het boekje (formaat 12 x 20 cm) kan gemakkelijk onder het tankttas- cellofaan of in de binnenzak worden meegenomen. In Motor Toertochten 5 laat Boudewijns toerrijders kiezen uit tien routes door onder meer Zeeland (185 km.)en de Belgische Kempen (244 km.). Per route worden alle bezienswaardigheden en over nachtingsmogelijkheden genoemd. Daarnaast geeft Boudewijns cultuurhistorische en praktische informatie. TomBoudwijns,MotorToertochten5,ISBN 9060132246, 176 geïl lustreerde pagina's, uitgeverij De Alk Alkmaar, prijs 12,75. De nieuwe Audi RS6 met permanente vierwielaandrijving (Quattro) wordtin september leverbaar vanaf 125.900 euro. Als Avant (stationcar) is hij ruim 3.000 euro duurder. Het is de sterk ste Audi die ooit in serie gebouwd is: onder de kap zit een aluminium 4.2 liter V8 biturbo-motor die 450 pk en een reusachtig koppel van 560 Nm ontplooit. Elke cilinder heeft twee uitlaat- en drie inlaat- kleppen. Het remsysteem kent voor remtangen met acht zuigers. Wat moet je in de gaten houden als je grotere wielen onder je au to wil zetten? En chiptuning, is dat wat? Zou een dubbele sportuitlaat meer vermogen kunnen betekenen en wat is belangrijk bij de aanschaf van audio- of/en een navigatiesysteem? Allemaal vragen waar vooral jonge, maar soms ook rijpere automo bilisten wel eens mee zitten of in elk geval meer van willen weten. Gert te Lintelo, journalist en al jaren in de weer met snelle zowel als klassieke motoren en automobielen, heeft er een boekje over volge schreven. Tuning&Styling 2002 heet het. Met aanschaftips, veel aanwijzingen en ook nog adressen waar je al dat automobiele lek kers kunt vinden. Een in kleur uitgevoerd boekje van 262 pagina's met honderden foto's. Het door De Kopplenburg in Brummen uitge geven werkje kost in de boekhandel 9,95. Yokohama Rubber Co Ltd in Japan heeft een nieuw type band voor auto's uit het topseg ment. De band zou veel stiller zijn en wordt leverbaar in 37 verschillende maten. De AVS dB zou veel minder rolgeluiden. maken, door zijn loop vlak met vijf verschillende groef breedtes en een fijner blokpatroon. De grip van de band op nat wegdek is beter dan die van een band met silica, mede dankzij vier brede lengtegroeven. Fiat gaat de Multipla wat beter uitrusten. De opvallend e mpv met zijn drie stoelen voor en achter heeft voortaan standaard zes air bags en airco. Naast de 1.6 benzinemotor is een iets sterkere 1.9 JTD-diesel met 115 pk gekomen. Het model kan voortaan ook met een lpg-gasinstallatie geleverd worden, waarbij de binnenruimte onaangetast blijft. Er is ook een Bipower-versie, die zowel op aard gas als benzine rijdt. Die is net zo duur als de lpg-Multipla: 23.795 De MV Agusta F4S is supersnel. Na de sedan en de stationcar (Estate) komt Nissan nu ook met de Primera hatchback. De vijfdeurs ziet er achter heel anders uit met een wat verzonken liggende achterruit, maar hij is uiterlijk pre cies even groot als de sedan. Qua bagageruimte is hij 10 liter ruimer: daar kan 460 liter verstouwd worden. Net als de andere modellen kent hij 1.6,1.8 en 2.0 benzinemotoren en een 2.2 turbodiesel. De hatchback is 550 euro duurder dan de Primera sedan: 22.675 eu ro. Standaard zijn automatische airco, radio-cd, abs en veelvoudig verstelbare voorstoelen. Intelligente cruise control, die zelfstandig de juiste afstand tot de voorligger bewaart, is leverbaar. Ook een achteruitrij-camera met beeldschermprojectie wat er achter de au to gebeurt is mogelijk. De Peugeot 807: vraag of die weer de meest geliefde van het stel zal worden. [£8iMfc-RA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 55