Borsato in kampioenssfeer Gewoon je ogen dichtdoen en zingen PZC Ik kan meer betekenen als zangeres dan als advocaat Driedaagse in Feyenoordstadion 27 t<r Habib Koité Angelique Kidjo vrijdag 14 juni 2002 Marco Borsato: „De Kuip laat zich met geen andere speelplek vergelijken." IV oersend richting de Kuip was Antwerpen .vorige week een ideale tussenstop. Maar Rob de Nijs, Boudewijn de Groot, Stef Bos, Frank Boeijen, Benny Neyman; stuk voor stuk hebben ze als zingen de taalgenoten bij onze zuider buren al menig potje kunnen breken, maar niemand schopte het ooit zover als Marco Borsa to. Met vijf avonden Antwerps sportpaleis overtreft hij trou wens ook zo'n beetje de hele in ternationale popelite. Waarbij de Noord-Hollandse zanger niet alleen dik 90.000 fans bijna drie uur lang pleziert, maar ook nog eens de doorgaans kritische Vlaamse muziekpers tot ware juich verhalen aanzet. „Wat er dit keer allemaal over me is ge schreven, slaat echt alles. Geen onvertogen woord zat er tussen en dat wil hier wat zeggen, hoor. Zeker voor een Nederlander, die in Vlaanderen nu eenmaal toch altijd meer argwaan te overwin nen heeft," zegt Borsato, die de voorbije jaren veel tijd en ener gie heeft gestoken in het opvoe ren van zijn populariteit bezui den Brasschaat. Na zijn geslaagde gastrol tij dens cle Belgische editie van The Night Of The Proms (daar goed voor 22 uitvoeringen!) eind vo rig jaar was voor hem het som metje snel gemaakt: alvorens neer te strijken in de Kuip, moet ik lekker gaan warm draaien in Antwerpen. Echter, zo min als hij aanvankelijk had durven be vroeden dat hij de Feyenoord- burcht driemaal zou vullen, zo weinig had hij rekening gehou den met een 'vijf dagen Sinjo renstad'. „Minder avonden had natuur lijk ook best gekund, maar dan waren we financieel toch wel heel erg krap komen te zitten. Want dat we in Antwerpen en in Rotterdam zo enorm kunnen uitpakken met licht, geluid, de- Vlaam.se kranten. Klopt ook he lemaal, omdat we hier deels de zelfde technische hulpmiddelen hebben gebruikt als straks in de Kuip. Daar zal alleen een aantal zaken toch nog een formaatje forser zijn, zoals de videoscher men en de bühne zelf." Winnaarssfeertje Antwerpen heeft hem enige houvast gegeven voor zijn grensverleggende krachttoer, maar geen zekerheden, meent Borsato. „Omdat de Kuip zich Feyenoord er net die UEFA Cup heeft gewonnen, maar ook an ders is die aparte, ondefinieer bare stemming er altijd. Ik heb in de Kuip ook nog nooit een te leurstellend concert meege maakt en dat kan ik van de Am sterdam Arena niet zeggen. Daar klinkt alles altijd een stuk minder, terwijl je je in de Kuip al gauw in een heuse concerttem pel waant", aldus Borsato, die zelf eenmaal eerder in zijn favo riete stadion optrad, in i995 als een René Frogers surprise cor en verdere aankleding is al leen maar mogelijk door deze combinatie," zegt de onderne mer Borsato, die anders dan de Elton Johns, de Pink Floyds en The Stones in slechts twee 'landjes' kan investeren en (daarom) ook niet door een mul tinational wordt gesponsord. „De grootste podiumconstruc tie en de meest spectaculaire lichtshow ooit, stond er in de met geen andere speelplek laat vergelijken, gewoon zijn eigen wetten heeft. Om te beginnen sta je er in de open lucht, wat op zich al een andere ambiance geeft dan een overdekt optre den. Daarnaast hangt er bij popconcerten in dat stadion al tijd een soort winnaarssfeertje, dat je in Nederland nergens an ders aantreft. Nu is dat mis schien nog wel sterker, omdat guests bij You've Got A Frieyid. „Machtig mooi, vond ik dat toen, maar mijn aandeel was ei genlijk zo klein dat ik nauwe lijks kan spreken van echte Kui- pervaring als artiest." Op zijn gastenlijst prijkt onder meer - en best heel chic - de naam van Bief. Waarmee Marco Borsato een persoonlijke har tenwens in vervulling ziet gaan, omdat hij tot de vurigste fans Een slaperig dorpje op een uurtje rijden van de Maline- se hoofdstad Bamako. Terwijl de popgroep Krezip bezig is met opnames voor een tv-documen- taire verzamelen jonge kinde ren van het dorp zich onder een boom verderop. Of de kinderen een liedje kunnen zingen van Habib Koité, vraagt Annemarie Roefs van het Festival Mundial in Tilburg. Spontaan barsten ze los. Niet één, maar wel drie lied jes van Habib kennen en zingen De Malinese superster had het enkele dagen eerder al gezegd. Hij is niet alleen populair bij een bepaalde groep, maar bij alle Malinezen, „Van acht tot tach tig, allemaal kennen ze mijn muziek." Zijn uitspraak wordt een dag later nog eens bevestigd als Koité met zijn groep Bamada speelt in de Pyramide, de nacht club die hij bezit in het centrum van Bamako. Het publiek is ge mengd. Veel blanken; wat ver dwaalde vakantiegangers en personeel van hulp- en diplo matieke organisaties in Bama ko, maar ook veel oudere Mali nezen. Malinezen met geld, want de en treeprijs (rond de tien euro) is pittig voor Malinese begrippen. Maar Koité geeft wel waar voor dat geld, want het optreden zal bijna vijf uur duren, af en toe onderbroken door pauzes. De Malinese minister van cultuur komt even op het podium om de ster uitvoerig te complimente ren. „De beste gitarist ter we reld", noemt hij Koité met een fikse dosis Malinees chauvinis me. Koité verzorgt een energiek en spetterend optreden. Fluweel zachte ballads, maar ook op zwepende ritmische nummers. Zijn hele oeuvre, vastgelegd op de cd's Muso Ko (1995), Ma Ya (1998) en Baro (2001) komt langs. Losjes en ontspannen wordt gemusiceerd, terwijl Koi té op verzoek van de mensen van Festival Mundial en passant ook nog ruimte maakt voor een kort optreden van Krezip. Ook buiten Mali is de naam van Habib Koité bekend. De Ameri kaanse zangeres Bonnie Raitt bijvoorbeeld vroeg hem onlangs voor een bijdrage aan haar re cente cd Silver Lining. Koité (1958) leek eind jaren negentig zelfs op weg naar een sterstatus a la Youssou N'Doir en Baabaa Maal, maar is de laatste jaren wat blijven hangen. Ook al om dat zijn meest recente cd Baro in fotoThom van Amsterdam/GPD zodoende opnieuw liet kronen tot de populairste maar wel in mentaal opzicht en voor wat betreft Nederlandse artiest in Vlaanderen, was de uitver- de techniek. „Ik kom in kampioensstemming naar liefst vijfmaal liet Marco Borsato het plaatselijke kochte concertserie een perfecte voorbereiding op Rotterdam", aldus Borsato (35) aan de vooravond sportpaleis vollopen voor een spektakelshow die zijn aanstaande 'recordpoging', z'n driedaagse in van wat een nieuw hoogtepunt in zijn toch al geze- publiek en pers deed jubelen. Behalve dat hij zich het Feyenoordstadion. Niet zozeer inhoudelijk, gende carrière belooft te worden. van de Zeeuwse popgroep be hoort. „Daarom heb ik, wat wel volop is gesuggereerd, Blof niet als voorprogramma uitgeno digd. Ik heb zo'n reusachtige be wondering voor die jongens, dat ik die status niet bij ze vind pas sen. De band is dus geïntegreerd in mijn show met een eigen blok, waar het hele stadion vast onge looflijk van zal genieten. Of we nog iets samen zullen doen? Ach, laat me nou nog wat ver rassingen achter de hand hou den." Borsato wil wel prijsgeven dat hij in Rotterdam, zoals in Ant werpen, niet zal voorbijgaan aan zijn ambassadeur-schap van War Child, waarvoor hij on langs nog Sierra Leone bezocht. „Dat f ilmpje zal er misschien best bij een hoop mensen even inhakken, maar al zal er maar één kind door geholpen worden, dan heeft de vertoning nut ge had. Die ernstige noot heeft men hier in België enorm gewaar deerd, ik verwacht in de Kuip eerlijk gezegd niets anders." Louis Du Moulin) Marco Borsato (met als special guests o.a. Blaf, Sita), Feyenoord Stadion, vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 juni, aanvang 20.30 muur. het westen wat minder werd ontvangen dan zijn eerdere pla ten. In zijn nieuwe huis in Bamako legt Koité uit dat zijn leven langzaam aan het veranderen is. Steeds meer mensen wilden iets van hem. Met een verhuizing probeert de lange Malinees meer rust te krijgen. Eerst woonde hij met broers, zussen en hun kinderen in het centrum van Bamako. Nu is hij met vrouw en zijn kinderen naar een ommuurde ruime woning in de buitenwijken getrokken, ver weg van de hectiek van de hoofdstad. „Altijd was er wel wat", zegt hij. Op de rustige bin nenplaats is een kleine over dekte ruimte gemaakt waar Koité en zijn band elke maan dag- en dinsdagmiddag repete ren. Nog altijd hangen er dan drommen kinderen op de muur, maar hij kan er beter werken. Voor zijn laatste cd ontbrak het hem vooral aan tijd om goede nummers te schrijven. Steeds was hij aan het toeren. Hij moest schrijven in de toerbus of in ho telkamers. Ongebruikelijk voor Koité, die juist gewend was veel tijd te nemen voor het schrijven van nummers. Zo schreef hij bij voorbeeld nummers voor de Fu- la's, een West-Afrikaanse no madenstam van veehouders, door Koité betiteld als de 'cow boys van Mali'. „Wat ik dan doe is interviews houden met die mensen en zo kom ik er achter wat belangrijk voor ze is. Zo is een nummer ontstaan over melk en het belang ervan." Koité maakte nummers voor de meeste stammen die Mali bevol ken, gezongen in hun eigen taal. Niet dat hij al die talen ook be heerst, 'maar ik weet wel wat ik zing'. Hij probeert zo hij een brug te slaan tussen de verschil lende groepen. Mensen moeten begrip voor elkaar opbrengen, vindt hij. Openstaan voor el- kaars cultuur. Onorthodox Bij zijn optredens in het westen valt die nuance in het niet. Hij lacht zijn harde, knallende lach op de vraag of dat voor hem een probleem is. „Gewoon je ogen dichtdoen en zingen. Pas de pro- blème." Hij schudt even zijn dreadlocks los. „In het westen leggen mensen meer nadruk op ritme en gevoel. Ik leg meestal wel uit waar nummers over gaan." Muzikaal gezien is zijn werk wijze al even onorthodox. Koité ontwikkelde een eigen gitaar stijl waarbij hij met zijn snaren instrument moeiteloos het ge luid van de kora (21-snarige harpluit) nabootst. Hij ontwik kelde die stijl nadat hij ge vraagd werd als docent om klas sieke gitaar te geven op de Institut National des Arts in zijn woonplaats. Koité, oud-student aan die aca demie, zei aanvankelijk nee op het verzoek, maar omdat met het vertrek van de oude docent dan ook het vak zou verdwijnen, ging hij toch overstag. „Dat be tekende wel dat ik me eerst zelf in de klassieke gitaar moest ver diepen. Ik moest het eerst zelf leren voordat ik het mijn stu denten kon uitleggen. Zo heb ik me verdiept in gitaartechnie ken." Hij heeft zijn baan als do cent nog steeds, al wordt het met zijn activiteiten in binnen- en buitenland wel steeds moeilij ker om aan de verplichtingen te voldoen. Gerrit van den Hoven Habib Koité speelt zondag 16 juni op Festival Mundial in Tilburg. Ze komt uit Benin aan de Afrikaanse Ivoorkust. Maar ze voorziet de wereld al jaren vanuit New York van haar muziek. Angelique Kidjo mengt Afrikaanse muziek met soul, chanson, salsa, pop en jazz. Dat geldt zeker voor haar nieuwste cd Black Ivory Soul. De datum 11 september 1983 staat haar in het geheugen gegrift. Het was voor het eerst dat ze zich buiten het Afrikaanse continent bevond. Daar stond de twintigjarige Ange lique Kidjo in Parijs. Gevlucht uit Afrika, Benin. Vervuld van gemengde gevoelens. Aan de ene kant dolgelukkig dat ze het com munistisch regime van haar geboorteland achter zich had kunnen laten, aan de andere kant treurig dat ze nu ver van haar familie en vrienden verwijderd was. Hoewel, een oudere broer had zich al eerder in Parijs had gevestigd. „En weet je wat ik n°g het moeilijkste vond", vraagt ze. „De temperatuur", antwoordt ze snel zelf. „De zon scheen en het was stervenskoud.. Een wonderbaarlijke ervaring, de zon had ik tot dan toe altijd alleen maar met hitte geasso cieerd. Die combinatie van kou en zon had ik nog nooit meegemaakt. Er spookte maar één zin door mijn hoofd: in wat voor bela- Angelique Kidjo. fotoGPD chelijk land ben ik nu terechtgekomen?" Een kleine twintig jaar later is ze een be langrijke stem in de muziekwereld. Eentje die het grootste deel van haar repertoire zelf schrijft. Ze vertegenwoordigt een eigen stijl waarin invloeden van soul, salsa, chanson, pop, jazz en Afrikaanse muziek zich op een natuurlijke manier verenigen. Hoe losjes, lenig en helder haar stem op de nieuwe cd Black Ivory Soul ook moge klin ken, in gesprek lijkt het zware rochelende stemgeluid van Angelique Kidjo uit het doorrookte strottenhoofd van een bootwer ker te komen. Het zit niet helemaal goed met haar stem, dat is duidelijk. Maar het is tijde lijk, geen paniek. Het management heeft niettemin voor de zekerheid korte inter views bevolen. Dan kan de stem van de diva enigszins gespaard. Ze had zich voorgeno men in Parijs rechten te studeren. Ze wilde advocaat worden en zich inzetten voor de mensenrechten. „Ilc ben begonnen met die studie, maar er kwam zoveel politiek bij kij ken, dat ik gestopt ben. Ik heb toen in mijn hoofd gezet dat ik meer voor de mensheid kon betekenen als zangeres dan als advo caat." Ze meldde zich bij het conservatorium en stortte zich met veel plezier op de westerse klassieke muziek. „Ik heb Verdi gezongen, Mozart, Bach en die Franse componisten." Nog altijd is ze van plan ooit een paar klas sieke recitals te geven. Maar jazzzingen met een bigband, is ook nog een idee dat zich er gens in haar achterhoofd heeft genesteld. Na een jaar verruilde ze de klassieke zang opleiding voor een jazzstudie. „Mij werd door een leraar dringend geadviseei'd me het notenschrift vooral niet eigen te maken. Hij vroeg me letterlijk alsjeblieft met de op leiding te stoppen. Niet omdat ik geen talent zou hebben, maar omdat hij had geconsta- teerd dat ik een groot muzikaal geheugen had. Als ik noten zou kunnen lezen, zou ik dat verliezen, In die tijd zocht de Nederlandse pianist Jas per van 't Hof een Afrikaanse zangeres voor zijn groep Pili Pili. „Het was 1984. Ik werd getipt door een vriendin. Jasper en ik ont moetten elkaar in Rotterdam, we gingen re peteren en direct daarna gingen we op tour nee. Vier jaar heb ik in zijn band gezeten, Ik kende Jasper van 't Hof niet van tevoren, maar ik heb hem leren kennen, Hij is echt een van de beste pianisten die ik ken." Ze stopte met de groep om aan een solocarrière te werken. Het tot stand komen van haar liedjes om schrijft ze als 'een wondertje'. „Ik schrijf in het Frans, Engels en verschillende Afri kaanse talen. De songteksten komen van zelf binnenvallen, in de taal die het moet hebben. En ook de muziek komt vanuit het niets. Soms eerder, soms later, soms tegelijk met de tekst." De beslissing om de muziek in te stappen, nam ze laat, vindt ze zelf. Maar zingen heeft ze haar hele leven al gedaan. „Mijn eerste optreden was toen ik zes jaar oud was. Mijn moeder zat in een theatergroep en ik ging al tijd mee naar de repetities en de voorstellin gen. Op een avond had een van de zangeres sen zich ziek gemeld. Mijn moeder zei direct dat ik die rol maar over moest nemen. Ik had de voorstelling al zo vaak gezien, dat ik dat moest kunnen, zei ze.Twee van haar broers speelden in een band. Ze speelden covers van de Beatles, de Stones, Otis Redding, Santana, Aretha Franklin. „Alles was uit de Motownstudio's kwam, speelden ze na. Door hen kwam ik in contact met de muziek uit Europa en Amerika. Elke repetitie ging ik mee, kijken en luisteren. Ik was een jaar of negen toen ik de zangeres werd van hun band. Dat was een heel gedoe, want ze tra den op in clubs waar ze alcohol schonken. Daar mocht ik helemaal niet komen. Mijn vader bracht me altijd vlak voor het optre den en bracht me direct erna naar huis. Ik zong in die tijd Engels geheel fonetisch. Ik had geen idee waar die liedjes overgingen." Inmiddels weet Angelique Kidjo wel waar ze over zingt. Maar dat een luisteraar be grijpt waar ze het in haar liedjes over heeft, vindt ze echter niet belangrijk. „Helemaal niet. Als er iets de afgelopen tien jaar duide lijk is geworden is het dat wel. De taal hoeft men niet te kunnen volgen, de emotie moet overkomen. En dat gebeurt. Door mijn mu ziek kan ik communiceren met mensen ter wijl ik hun taal niet spreek." Ton Ouwehand

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27