Delta water moet weer verzouten PZC Kritiek op tarief huisvuildienst Kwam Henny Huisman maar langs En weer een metertje asfalt erbij 15 Brabantse gedeputeerde noemt termijn van vijftien jaar Heen en weer rijden om los te raken Vijf aanbieders voor fiets-voetveer Inbraak in ziekenhuis Commissie positief over Pabo Kritiek op boekhouding Olaz vrijdag 14 juni 2002 doorEmileCalon YERSEKE - De Deltawateren moeten binnen vijftien jaar zout zijn, zo vindt de Brabantse ge deputeerde J. Boelhouwer. Zijn Zeeuwse collega L. Coppoolse vindt eveneens dat de zoute smaak snel moet overheersen. In tegenstelling tot zijn Bra bantse college heeft hij echter nog geen concrete termijn in ge dachte. Hij vindt wel dat er niet meer te lang mag worden ge talmd omdat wateren als het Krammer-Volkerak en het Zoommeer steeds onaantrekke lijker worden. Deze zoete wateren hebben vooral in de zomermaanden veel last van de blauwalg en veran deren dan als het ware in onaan trekkelijke soepmeren. Zowel voor omwonenden als voor re creanten worden die beide wa teren steeds minder aantrekke lijk, zei Coppoolse gisteren tijdens een debat over de toe komst van de Deltawateren in Yerseke. Zijn Zuid-Hollandse collega L. van der Sar meent dat ver zouting onontkoombaar is. Op beperkte schaal zijn overheden al met dat proces begonnen. Hij wees daarbij naar het doorlaat- middel voor het Veerse Meer en het op een kier zetten van de Ha- ringvlietsluizen. Een weg terug is volgens hem niet aan de orde. Langzaam maar zeker zullen volgens hem steeds meer wate ren veranderen van smaak, van zoet naar brak en van brak naar zout. De landbouw vreest dat deze sector het slachtoffer wordt van de verzouting. Als geen andere sector is de landbouw afhanke lijk van zoet water. De boeren stand is bang dat het openzetten van sluizen en keringen in hun nadeel uitpakt, aldus C. Mi- chielsen (ZLTO). Ze pleitte voor een compromis waarbij het Vol kerak deels zoet blijft. Afgrendelen Ook van de kant van het Hoog heemraadschap West-Brabant werden kanttekeningen gezet bij het herinvoeren van het zou 1997 gepland tijdpad te getij. R. den Engelse voor spelde een verzilting van een deel van de Brabantse land bouwgronden. Ook waar schuwde hij dat de binnenvaart meer hinder zal ondervinden omdat zijn organisatie de Bra bantse wateren zal afgrendelen met sluizen om het indringen van het zoute water te beperken Van der Sar merkte op dat de landbouw via nieuwe technie ken kan worden geholpen. Zo vertelde hij dat boeren aan de noordkant van Flakkee via een ondergrondse pijpleiding zoet water krijgen. Ook Coppoolse denkt dat het via zulke techni sche oplossingen mogelijk moet zijn om de landbouw van vol doende zoet water te voorzien. De boeren op Noord-Beveland krijgen op die manier al zoet water. En voor een regio als Tho- len moet zoiets ook haalbaar zijn. Boelhouwer liet de landbouw sector duidelijk weten dat wat hem betreft het agrarisch be lang ondergeschikt is aan de veiligheid. Want hij is vooral voorstander van de verzouting omdat zonder compartimente ring van de Delta rivierwater in noodgevallen snel kan worden afgevoerd om overstromingsge vaar stroomopwaarts te voor komen. Buffer Ook M. de Vriend van het ad viesbureau Royal Haskoning merkte op dat vanuit andere de len van het land voorzichtig naar de Oosterschelde wordt ge keken als een gebied dat bij veel rivierwater kan worden ge bruikt als buffer. Volgens hem is de keuze snel gemaakt als die gaat tussen bebouwd gebied en de Oosterschelde. Het Brabantse Statenlid L. van der Kallen (BOF) waarschuwde wel dat het opnieuw introduce ren van verzouting fikse gevol gen kan hebben voor de drink watervoorzieningen van cle Zeeuwen. Een belangrijk deel van dat drinkwater komt nu uit de Biesbosch. Als dat gebied weer zout wordt, moeten de Zeeuwen hun drinkwater elders vandaan halen. Het Zoommeer wordt, evenals het Krammer-Volkerak, steeds onaantrekkelijker; verzouting van het water is daarom nodig, viel gisteren te horen tijdens een debat over de toekomst van de Deltawateren. foto Willem Mieras door Henk Boot TERNEUZEN- De Zeeuwse ge meenten die vanaf 1 januari 2003 hun huisvuil laten ophalen door de nieuw opgerichte Zeeuwse Reinigings Dienst (ZRD) moeten volgens de Axel- se wethouder A. van Waes op hun euro's letten. Bij de overname van het OLAZ (Openbaar Lichaam Afvalstof- fenverwijding Zeeland) stelde Delta die gemeenten een dou ceurtje van 59 euro per aanslui ting in het vooruitzicht. Delta is met OLAZ aandeelhouder van de ZRD. Volgens Van Waes ge ven de aandeelhouders de ge meenten 'een sigaar uit eigen doos', omdat die 59 euro good will per huisaansluiting in de toekomstige tarieven is doorbe rekend. Van Waes adviseerde de Raad van Commissarissen van de nieuwe ZRD om kritisch te zijn op het tarievenbeleid. Volgens hem moet de ZRD trouwens zakken met zijn tarieven, wil het voor gemeenten aantrekke lijk zijn om mee in zee te gaan. De ZRD heeft offertes ingediend om voor alle Zeeuwse gemeen ten huisvuil op te halen. Alleen Vlissingen en Borsele hebben laten weten geen gebruik van cle ZRD te maken. Wil het voor de ZRD aantrekkelijk zijn om huisvuil in te zamelen, dan moe ten er van de 150.000 huisaan sluitingen 75.000 overblijven. Dat lijkt wel te lukken, mits de gemeenten akkoord gaan met cle voorwaarden. De statuten moeten nog goedgekeurd wor den Omdat die te elfder ure wa ren toegezonden, claimde de aandeelhoudersvergadering van het OLAZ, waarin de ge meenten zitten, gisterochtend uitstel. Voor directeur P. Louwman van het OLAZ, tevens beoogd direc teur van de RZD, was dat even slikken. Hij drong aan op haast, maar moest toegeven dat zijn dienst zelf debet was aan de kri tiek dat er amper tijd was ge weest om de statuten te bestu deren. Hij trok na afloop van de bijeenkomst de opvatting van Van Waes in twijfel dat de ge meente van Delta/OLAZ/RZD een sigaar uit eigen doos krijgen doordat de weggegeven good will via hogere ophaaltarieven weer wordt teruggehaald. ,,De Raad van Commissarissen stelt uiteindelijk het tariefbeleid vast en via de raad hebben de gemeenten daarop invloed. We hebben bedrijfseconomisch naar het verhaal gekeken en willen kostendekkend werken. Daarop zijn de tarieven geba seerd. We hebben zelf een be paald maximum aangegeven", aldus Louwman. door Wout Bareman TERNEUZEN - Hij is net niet getrouwd met z'n werk. Maar het scheelt niet veel. Het is dat werkvoorbereider Sjöerd Coens (30) sinds vorig najaar samenwoont met z'n vriendin in Etten-Leur. Anders had hij waarschijn lijk gekozen voor tijdelijke huisvesting in Terneuzen. „En dan was ik er echt dag en nacht mee bezig geweest. Het is zulk boeiend werk; je gaat er helemaal in op. Daarom is het goed dat ik op en neer rij. Dan kan ik me er even van losmaken. Al is dat heen en weer rijden ook weer een bezoeking. Dat is bij elkaar toch al gauw drie uur per dag", verzucht Coens, Hij is een van de drie werkvoorbereiders van Croon Elektrotechniek, het bedrijf dat met Wolter&Dros ver antwoordelijk is voor de aanleg van de technische in stallaties, zowel onder- als bovengronds. De twee zus terbedrijven zetten momenteel dagelijks tachtig man in; over een paar maanden zijn het er zelfs honderd. Croon is onder meer verantwoordelijk voor het ver keersregelsysteem, de verlichting en de aanduiding van de vluchtwegen en hulpposten. Coens: „Maar we pakken ook de riolering, de ventilatie en tal van andere zaken mee. Op allerlei gebied zijn wij hier innovatief bezig. De speciale verlichting van de dwarsverbindingen bijvoorbeeld is nooit eerder toege past. Ook het lichtsysteem in cle tunnelinritten is nieuw. Afhankelijk van de lichtintensiteit buiten de tunnel re gelen sensoren een natuurlijke overgang bij het in- en uitrijden. Dat gebeurt met zogenaamde tegenstraalver- lichting." Het is maar een van de aspecten waarmee Coens zich bezighoudt. Hij werkt nu dertien jaar bij Croon,zatde eerste zesjaar in de montage en ging vervolgens het magazijn beheren. Daarna werd hij werkvoorbereider, onder meer van een project bij Dupont Chemie in Dordrecht. „Maar niets is te vergelijken met dit karwei. Met de werkervaring die je hier op doet, doe je inde rest van je loopbaan ontegen zeggelijk je voordeel." Als het aan Coens ligt, blijft hij ook na de ingebruikname van de tunnel bij het project betrokken. Croon verzorgt in ieder geval cle komende tien jaar ook het onderhoud. Coens: „Ach man, dit werk is zó boeiend. Ik kan er uren over vertellen. Het gebeurt wel dat familie en kennissen, die alleen maar even in formeerden hoe het met m 'n werk was, na enige tijd roe pen: Sjoerd, hou je kop nou eens dicht! De twee frietkramen op het Veerplein in Kruiningen; geen van beiden ziet nog toekomst na het verdwijnen van de veerdienst. foto Peter Nicolai door Raymond de Frel KRUININGEN - „Een betere plek voor een restauratie is er niet, hoor. De klanten stoppen hier voor de deur", vindt mede werker Henk Lobbezoo van snackbar De Lekkere Hap op het veerplein in Kruiningen. Hij zegt het met een wat cynische ondertoon. Zodra cle Wester- scheldetunnel is geopend, zul len hier nog maar weinig auto mobilisten een versnapering halen. Geen boten, geen wacht tijden en geen mensen beteke nen geen inkomsten meer voor de ondernemers op de veerplei- nen. „Voor ons is het dan einde oefening", vertelt Jan Nieuwold van frituurElenii in Perkpolder. Nieuwold vindt het nog steeds doodzonde dat de veerdiensten straks passé zijn. Niet alleen voor zijn eigen boterham, maar ook voor omwonenden en toe risten. „Alleen in het weekend horen wij al duizend keer van klanten dat het heel jammer is dat dit stukje nostalgie ver dwijnt. En wat denk je van men sen die in Kruiningen of Kloos- terzande wonen? Die moeten straks een behoorlijk stuk om rijden", aldus Nieuwold. Afwachten tot het veerplein een nieuwe invulling krijgt, is voor Nieuwold ondenkbaar. „Je kan de boel niet in één dag verande ren. Ik kan het financieel ook echt niet uitzingen tot er bij voorbeeld een kanaal van Perkpolder naar Kloosterzande is gerealiseerd. Wat wij in de toekomst gaan doen? We weten het echt nog niet. Kwam Henny Huisman maar langs met zijn miljoenenjackpot, dan was het een stuk makkelijker. Dit pand is natuurlijk ook niet meer te verkopen. En reken maar dat wij er indertijd heel veel geld voor hebben neerge teld." De familie Nieuwold ziet zich clus genoodzaakt om te vertrek ken, maar dat gaat zeker niet van harte. Het is geen geheim dat zij op gespannen voet leven met de naaste concurrent, de fa milie Huisman van Restauratie Perkpolder. In 1989 vocht L. Huisman de komst van een tweede frietboer op het veer plein (van de toenmalige eige naar L. Blommaert) aan via cle rechter. Ook na de overname door Nieuwold veranderde er weinig in de gespannen situatie. „Wij wilden hier tot ons pensi oen blijven, maar door het ver dwijnen van de veerdiensten is dat nu uitgesloten. Maar de fa milie Huisman had ons hier nooit weggekregen. Als het aan hun had gelegen, waren wij al lang weggeweest." Natuur De familie Huisman, tevens ei genaar van snackbar De Lekke re Hap op het veerplein in Krui ningen, tast over de toekomst VLISSINGEN - Er hebben zich vijf bedrijven aangemeld voor de exploitatie van het fiets-voetveer tussen Vlissingen en Breskens. Het veer komt na de opening van de Westerschelde- tunnel in de vaart. De provincie Zeeland beslist na de zomer welke aanbieder de veerverbinding mag gaan onderhouden. De aanbieders zijn Rederij Dijkhuizen uit Vlissingen, BBA- /Connex uit Breda, De Rotterdamse Doeksen Transport Group BV, Wagenborg Passagierdiensten op Ameland en het in Schiphol gevestigde Connexxion, Laatstgenoemde is voor al bekend van de busdiensten, maar onderhoudt ook enkele veerverbindingen. Sinds 1995 exploiteert Connexxion een aantal pontverbindingen voor Rijkswaterstaat over het Noordzeekanaal. Een selectiecommissie van de provincie beoordeelt de aanbie dingen eerst op compleetheid en dienstverlening. Pas daarna wordt er gekeken naar de prijsaanbiedingen. ZIERIKZEE - In het ziekenhuis aan de Koning Gustaafweg in Zierikzee is in de nacht van woensdag op donderdag ingebro ken. De dieven gingen er vandoor met twee beeldschermen met een totale waarde van enkele duizenden euro's. VLISSINGEN - De visitatiecommissie die in opdracht van het ministerie van Onderwijs Pedagogische Academies (Pa- bo's) ondex-zoekt, heeft zich lovend uitgelaten over de kwali teit van de Vlissingse Pabo van de Hogeschool Zeeland. Het definitieve rapport wordt in oktober verwacht. In een eerste terugrapportage is de visitatiecommissie tevreden over oplei dingska der en betrokkenheid van studenten en docenten. Toenmalig minister J. Ritzen zette in 1994 de Middelburgse Pabo onder druk. De onderwijskwaliteit was beneden peil. Een vernieuwingsplan redde de academie van de ondergang. Docenten moesten minder lesgeven, meer begeleiden en ver der kijken dan hun eigen vakgebied. Twee jaar later al consta teerde de visitatiecommissie dat de inmiddels verhuisde Pabo op de goede weg was. De visitatiecommissie bezocht op 29 en 30 mei de Vlissingse Pabo opnieuw. De opleiding scoort op diverse onderdelen hoog. De visitatiecommissie waarschuwt er zelfs voor niet te hard te lopen. Wat nu bereikt is, moet worden vastgehouden. TERNEUZEN - De Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn slecht te spreken over de manier waarop Olaz (Openbaar Lichaam Af valstoffen Verwij dering) de voorschotten per gemeente in re kening brengt. Zo berekent Olaz de aantallen inwoners van de gemeenten niet volgens de afspraken. Verder brengt het or gaan bij de gemeente Oostburg kapitaallasten in rekening voor overname van de milieustraat door Olaz, terwijl de ge meente nog steeds de milieustraat runt en dus opdraait voor de kosten. Verder is in het voorschot geen rekening gehouden met minder voorlichtingsactiviteiten onder Olaz-vlag. De Oostburgse wethouder L. Wille maakt zich gisterochtend tijdens de aandeelhoudersvergadering boos over deze han delwijze. Hij kreeg steun van onder meer Terneuzen en Hulst. Olaz-directeur P. Louwman geeft toe dat het voorschot wel licht niet helemaal volgens de begroting is opgesteld, maar dat er wel rekening is gehouden met tussentijds aangepast be leid bijvoorbeeld over het ombuigen van de voorlichtingsac tiviteiten. Hij gaat intern de zaken nog eens op een rij zetten en denkt dat er in goed overleg met de gemeenten wel tot een vergelijk te komen is. door Wout Bareman ELLEWOUTSDIJK - De we genbouwers van de Wester- scheldetunnel maken snel vor deringen. Zonder tegenslag is nog vóór de bouwvakvakantie in juli het grootste deel van het dertig kilometer lange wegen stelsel geasfalteerd. Verschillende wegvakken zijn al voorzien van de gebruikelijke onder-, tussen- en toplaag. Dat is bijvoorbeeld het geval op het wegvak tussen de N61 (Hoek- Sluiskilbrug) en de Hoekseweg, Daar hoeft straks enkel nog de wegmarkering te worden aan gebracht. Het tracégedeelte Hoekseweg- hangtrogbrug-Herbert Dow- weg moet alleen nog worden voorzien van de toplaag en ook het laatste gedeelte naar de tun- neltoerit krijgt stukje bij beetje gestalte. Op Zuid-Beveland worden vergelijkbare vorderin gen gemaakt. Het tracé tussen de tunnelinrit en de Monster- weg werd gisteren onder han den genomen en inmiddels is over de hele lengte van het noor delijke tracé de wegfundering gereed. Zowel aan de zuid- als aan de noordkant zijn ook de kunstwerken zover gevorderd dat een aantal binnenkort al in gebruik kan worden genomen. In de tunnel zelf is gisteren de beschermende folie in de zesen twintigste en laatste dwarsver binding aangebracht. Op twee na zijn alle dwarsverbindingen klaar. De twee spuitrobotten die de hittewerende bekleding op de tunnelwand aanbrengen, hebben inmiddels bijna 70.000 van de 240.000 vierkante meter tunnelwand bewerkt. De robots werken steeds sneller. Het ka belkanaal onder in de tunnel is bijna gereed en inmiddels zijn ook drie van de dertien elek- trokelders klaar. De riolering en de brandblusleidingen zijn ook gereed en de aanleg van het ven tilatiesysteem is tot de helft ge vorderd. Van de 26.400 meter betonnen vangrail (stepbarrier) is 7000 meter geplaatst. van de twee frietkramen nog volledig in het duister. Tom Huisman, zoon van de uitbaters van Restauratie Perkpolder, laat alle mogelijkheden nog open. „Tja, als hier een natuur reservaat komt, is het uiteraard niet rendabel om nog langer open te blijven. Het zou heel jammer zijn als we hier moeten verdwijnen. Vooral voor de vas te klanten. Maar wij zitten na tuurlijk ook nog in 't Bonte Hert in Hulst en ook in de Braakman hebben wij een zaak." Huisman weet nog niet of de res tauratie meteen na de opening van de tunnel dichtgaat. „Wel licht dat we nog iets langer open blijven voor toeristen. Het is ook nog maar de vraag of de boten direct na de opening van de tun nel uit de vaart worden geno men. En vergeet de toestanden omtrent de brandveiligheid in de tunnel niet. Het is allemaal nog erg onzeker of, en zo ja wan neer wij dichtgaan." '-d- d,'- -• Het asfalteren van het wegenstelsel naar de Westerschekletunnel vordert in hoog tempo. foto Mark Joziasse

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 15