Delta water moet weer verzouten
PZC
Kritiek op tarief huisvuildienst
Kwam Henny Huisman maar langs
En weer een
metertje asfalt erbij
15
Brabantse gedeputeerde noemt termijn van vijftien jaar
Heen en weer rijden
om los te raken
Vijf aanbieders voor fiets-voetveer
Inbraak in ziekenhuis
Commissie positief over Pabo
Kritiek op boekhouding Olaz
vrijdag 14 juni 2002
doorEmileCalon
YERSEKE - De Deltawateren
moeten binnen vijftien jaar zout
zijn, zo vindt de Brabantse ge
deputeerde J. Boelhouwer. Zijn
Zeeuwse collega L. Coppoolse
vindt eveneens dat de zoute
smaak snel moet overheersen.
In tegenstelling tot zijn Bra
bantse college heeft hij echter
nog geen concrete termijn in ge
dachte. Hij vindt wel dat er niet
meer te lang mag worden ge
talmd omdat wateren als het
Krammer-Volkerak en het
Zoommeer steeds onaantrekke
lijker worden.
Deze zoete wateren hebben
vooral in de zomermaanden veel
last van de blauwalg en veran
deren dan als het ware in onaan
trekkelijke soepmeren. Zowel
voor omwonenden als voor re
creanten worden die beide wa
teren steeds minder aantrekke
lijk, zei Coppoolse gisteren
tijdens een debat over de toe
komst van de Deltawateren in
Yerseke.
Zijn Zuid-Hollandse collega
L. van der Sar meent dat ver
zouting onontkoombaar is. Op
beperkte schaal zijn overheden
al met dat proces begonnen. Hij
wees daarbij naar het doorlaat-
middel voor het Veerse Meer en
het op een kier zetten van de Ha-
ringvlietsluizen. Een weg terug
is volgens hem niet aan de orde.
Langzaam maar zeker zullen
volgens hem steeds meer wate
ren veranderen van smaak, van
zoet naar brak en van brak naar
zout.
De landbouw vreest dat deze
sector het slachtoffer wordt van
de verzouting. Als geen andere
sector is de landbouw afhanke
lijk van zoet water. De boeren
stand is bang dat het openzetten
van sluizen en keringen in hun
nadeel uitpakt, aldus C. Mi-
chielsen (ZLTO). Ze pleitte voor
een compromis waarbij het Vol
kerak deels zoet blijft.
Afgrendelen
Ook van de kant van het Hoog
heemraadschap West-Brabant
werden kanttekeningen gezet
bij het herinvoeren van het zou
1997 gepland tijdpad
te getij. R. den Engelse voor
spelde een verzilting van een
deel van de Brabantse land
bouwgronden. Ook waar
schuwde hij dat de binnenvaart
meer hinder zal ondervinden
omdat zijn organisatie de Bra
bantse wateren zal afgrendelen
met sluizen om het indringen
van het zoute water te beperken
Van der Sar merkte op dat de
landbouw via nieuwe technie
ken kan worden geholpen. Zo
vertelde hij dat boeren aan de
noordkant van Flakkee via een
ondergrondse pijpleiding zoet
water krijgen. Ook Coppoolse
denkt dat het via zulke techni
sche oplossingen mogelijk moet
zijn om de landbouw van vol
doende zoet water te voorzien.
De boeren op Noord-Beveland
krijgen op die manier al zoet
water. En voor een regio als Tho-
len moet zoiets ook haalbaar
zijn.
Boelhouwer liet de landbouw
sector duidelijk weten dat wat
hem betreft het agrarisch be
lang ondergeschikt is aan de
veiligheid. Want hij is vooral
voorstander van de verzouting
omdat zonder compartimente
ring van de Delta rivierwater in
noodgevallen snel kan worden
afgevoerd om overstromingsge
vaar stroomopwaarts te voor
komen.
Buffer
Ook M. de Vriend van het ad
viesbureau Royal Haskoning
merkte op dat vanuit andere de
len van het land voorzichtig
naar de Oosterschelde wordt ge
keken als een gebied dat bij veel
rivierwater kan worden ge
bruikt als buffer. Volgens hem is
de keuze snel gemaakt als die
gaat tussen bebouwd gebied en
de Oosterschelde.
Het Brabantse Statenlid L. van
der Kallen (BOF) waarschuwde
wel dat het opnieuw introduce
ren van verzouting fikse gevol
gen kan hebben voor de drink
watervoorzieningen van cle
Zeeuwen. Een belangrijk deel
van dat drinkwater komt nu uit
de Biesbosch. Als dat gebied
weer zout wordt, moeten de
Zeeuwen hun drinkwater elders
vandaan halen.
Het Zoommeer wordt, evenals het Krammer-Volkerak, steeds onaantrekkelijker; verzouting van het water is daarom nodig, viel gisteren te
horen tijdens een debat over de toekomst van de Deltawateren. foto Willem Mieras
door Henk Boot
TERNEUZEN- De Zeeuwse ge
meenten die vanaf 1 januari
2003 hun huisvuil laten ophalen
door de nieuw opgerichte
Zeeuwse Reinigings Dienst
(ZRD) moeten volgens de Axel-
se wethouder A. van Waes op
hun euro's letten.
Bij de overname van het OLAZ
(Openbaar Lichaam Afvalstof-
fenverwijding Zeeland) stelde
Delta die gemeenten een dou
ceurtje van 59 euro per aanslui
ting in het vooruitzicht. Delta is
met OLAZ aandeelhouder van
de ZRD. Volgens Van Waes ge
ven de aandeelhouders de ge
meenten 'een sigaar uit eigen
doos', omdat die 59 euro good
will per huisaansluiting in de
toekomstige tarieven is doorbe
rekend.
Van Waes adviseerde de Raad
van Commissarissen van de
nieuwe ZRD om kritisch te zijn
op het tarievenbeleid. Volgens
hem moet de ZRD trouwens
zakken met zijn tarieven, wil
het voor gemeenten aantrekke
lijk zijn om mee in zee te gaan.
De ZRD heeft offertes ingediend
om voor alle Zeeuwse gemeen
ten huisvuil op te halen. Alleen
Vlissingen en Borsele hebben
laten weten geen gebruik van cle
ZRD te maken. Wil het voor de
ZRD aantrekkelijk zijn om
huisvuil in te zamelen, dan moe
ten er van de 150.000 huisaan
sluitingen 75.000 overblijven.
Dat lijkt wel te lukken, mits de
gemeenten akkoord gaan met
cle voorwaarden. De statuten
moeten nog goedgekeurd wor
den Omdat die te elfder ure wa
ren toegezonden, claimde de
aandeelhoudersvergadering
van het OLAZ, waarin de ge
meenten zitten, gisterochtend
uitstel.
Voor directeur P. Louwman van
het OLAZ, tevens beoogd direc
teur van de RZD, was dat even
slikken. Hij drong aan op haast,
maar moest toegeven dat zijn
dienst zelf debet was aan de kri
tiek dat er amper tijd was ge
weest om de statuten te bestu
deren. Hij trok na afloop van de
bijeenkomst de opvatting van
Van Waes in twijfel dat de ge
meente van Delta/OLAZ/RZD
een sigaar uit eigen doos krijgen
doordat de weggegeven good
will via hogere ophaaltarieven
weer wordt teruggehaald. ,,De
Raad van Commissarissen stelt
uiteindelijk het tariefbeleid
vast en via de raad hebben de
gemeenten daarop invloed. We
hebben bedrijfseconomisch
naar het verhaal gekeken en
willen kostendekkend werken.
Daarop zijn de tarieven geba
seerd. We hebben zelf een be
paald maximum aangegeven",
aldus Louwman.
door Wout Bareman
TERNEUZEN - Hij is net niet getrouwd met z'n werk.
Maar het scheelt niet veel. Het is dat werkvoorbereider
Sjöerd Coens (30) sinds vorig najaar samenwoont met
z'n vriendin in Etten-Leur. Anders had hij waarschijn
lijk gekozen voor tijdelijke huisvesting in Terneuzen.
„En dan was ik er echt dag en nacht mee bezig geweest.
Het is zulk boeiend werk; je gaat er helemaal in op.
Daarom is het goed dat ik op en neer rij. Dan kan ik me
er even van losmaken. Al is dat heen en weer rijden ook
weer een bezoeking. Dat is bij elkaar toch al gauw drie
uur per dag", verzucht Coens,
Hij is een van de drie werkvoorbereiders van Croon
Elektrotechniek, het bedrijf dat met Wolter&Dros ver
antwoordelijk is voor de aanleg van de technische in
stallaties, zowel onder- als bovengronds. De twee zus
terbedrijven zetten momenteel dagelijks tachtig man
in; over een paar maanden zijn het er zelfs honderd.
Croon is onder meer verantwoordelijk voor het ver
keersregelsysteem, de verlichting en de aanduiding van
de vluchtwegen en hulpposten.
Coens: „Maar we pakken ook de riolering, de ventilatie
en tal van andere zaken mee. Op allerlei gebied zijn wij
hier innovatief bezig. De speciale verlichting van de
dwarsverbindingen bijvoorbeeld is nooit eerder toege
past. Ook het lichtsysteem in cle tunnelinritten is nieuw.
Afhankelijk van de lichtintensiteit buiten de tunnel re
gelen sensoren een natuurlijke overgang bij het in- en
uitrijden. Dat gebeurt met zogenaamde tegenstraalver-
lichting." Het is maar een van de aspecten waarmee
Coens zich bezighoudt.
Hij werkt nu dertien jaar bij Croon,zatde eerste zesjaar
in de montage en ging vervolgens het magazijn beheren.
Daarna werd hij werkvoorbereider, onder meer van een
project bij Dupont Chemie in Dordrecht. „Maar niets is
te vergelijken met dit karwei. Met de werkervaring die
je hier op doet, doe je inde rest van je loopbaan ontegen
zeggelijk je voordeel." Als het aan Coens ligt, blijft hij
ook na de ingebruikname van de tunnel bij het project
betrokken. Croon verzorgt in ieder geval cle komende
tien jaar ook het onderhoud. Coens: „Ach man, dit werk
is zó boeiend. Ik kan er uren over vertellen. Het gebeurt
wel dat familie en kennissen, die alleen maar even in
formeerden hoe het met m 'n werk was, na enige tijd roe
pen: Sjoerd, hou je kop nou eens dicht!
De twee frietkramen op het Veerplein in Kruiningen; geen van beiden ziet nog toekomst na het verdwijnen van de veerdienst.
foto Peter Nicolai
door Raymond de Frel
KRUININGEN - „Een betere
plek voor een restauratie is er
niet, hoor. De klanten stoppen
hier voor de deur", vindt mede
werker Henk Lobbezoo van
snackbar De Lekkere Hap op
het veerplein in Kruiningen. Hij
zegt het met een wat cynische
ondertoon. Zodra cle Wester-
scheldetunnel is geopend, zul
len hier nog maar weinig auto
mobilisten een versnapering
halen. Geen boten, geen wacht
tijden en geen mensen beteke
nen geen inkomsten meer voor
de ondernemers op de veerplei-
nen. „Voor ons is het dan einde
oefening", vertelt Jan Nieuwold
van frituurElenii in Perkpolder.
Nieuwold vindt het nog steeds
doodzonde dat de veerdiensten
straks passé zijn. Niet alleen
voor zijn eigen boterham, maar
ook voor omwonenden en toe
risten. „Alleen in het weekend
horen wij al duizend keer van
klanten dat het heel jammer is
dat dit stukje nostalgie ver
dwijnt. En wat denk je van men
sen die in Kruiningen of Kloos-
terzande wonen? Die moeten
straks een behoorlijk stuk om
rijden", aldus Nieuwold.
Afwachten tot het veerplein een
nieuwe invulling krijgt, is voor
Nieuwold ondenkbaar. „Je kan
de boel niet in één dag verande
ren. Ik kan het financieel ook
echt niet uitzingen tot er bij
voorbeeld een kanaal van
Perkpolder naar Kloosterzande
is gerealiseerd. Wat wij in
de toekomst gaan doen? We
weten het echt nog niet. Kwam
Henny Huisman maar langs
met zijn miljoenenjackpot, dan
was het een stuk makkelijker.
Dit pand is natuurlijk ook niet
meer te verkopen. En reken
maar dat wij er indertijd heel
veel geld voor hebben neerge
teld."
De familie Nieuwold ziet zich
clus genoodzaakt om te vertrek
ken, maar dat gaat zeker niet
van harte. Het is geen geheim
dat zij op gespannen voet leven
met de naaste concurrent, de fa
milie Huisman van Restauratie
Perkpolder. In 1989 vocht
L. Huisman de komst van een
tweede frietboer op het veer
plein (van de toenmalige eige
naar L. Blommaert) aan via cle
rechter. Ook na de overname
door Nieuwold veranderde er
weinig in de gespannen situatie.
„Wij wilden hier tot ons pensi
oen blijven, maar door het ver
dwijnen van de veerdiensten is
dat nu uitgesloten. Maar de fa
milie Huisman had ons hier
nooit weggekregen. Als het aan
hun had gelegen, waren wij al
lang weggeweest."
Natuur
De familie Huisman, tevens ei
genaar van snackbar De Lekke
re Hap op het veerplein in Krui
ningen, tast over de toekomst
VLISSINGEN - Er hebben zich vijf bedrijven aangemeld
voor de exploitatie van het fiets-voetveer tussen Vlissingen en
Breskens. Het veer komt na de opening van de Westerschelde-
tunnel in de vaart. De provincie Zeeland beslist na de zomer
welke aanbieder de veerverbinding mag gaan onderhouden.
De aanbieders zijn Rederij Dijkhuizen uit Vlissingen, BBA-
/Connex uit Breda, De Rotterdamse Doeksen Transport
Group BV, Wagenborg Passagierdiensten op Ameland en het
in Schiphol gevestigde Connexxion, Laatstgenoemde is voor
al bekend van de busdiensten, maar onderhoudt ook enkele
veerverbindingen. Sinds 1995 exploiteert Connexxion een
aantal pontverbindingen voor Rijkswaterstaat over het
Noordzeekanaal.
Een selectiecommissie van de provincie beoordeelt de aanbie
dingen eerst op compleetheid en dienstverlening. Pas daarna
wordt er gekeken naar de prijsaanbiedingen.
ZIERIKZEE - In het ziekenhuis aan de Koning Gustaafweg in
Zierikzee is in de nacht van woensdag op donderdag ingebro
ken. De dieven gingen er vandoor met twee beeldschermen
met een totale waarde van enkele duizenden euro's.
VLISSINGEN - De visitatiecommissie die in opdracht van
het ministerie van Onderwijs Pedagogische Academies (Pa-
bo's) ondex-zoekt, heeft zich lovend uitgelaten over de kwali
teit van de Vlissingse Pabo van de Hogeschool Zeeland. Het
definitieve rapport wordt in oktober verwacht. In een eerste
terugrapportage is de visitatiecommissie tevreden over oplei
dingska der en betrokkenheid van studenten en docenten.
Toenmalig minister J. Ritzen zette in 1994 de Middelburgse
Pabo onder druk. De onderwijskwaliteit was beneden peil.
Een vernieuwingsplan redde de academie van de ondergang.
Docenten moesten minder lesgeven, meer begeleiden en ver
der kijken dan hun eigen vakgebied. Twee jaar later al consta
teerde de visitatiecommissie dat de inmiddels verhuisde Pabo
op de goede weg was.
De visitatiecommissie bezocht op 29 en 30 mei de Vlissingse
Pabo opnieuw. De opleiding scoort op diverse onderdelen
hoog. De visitatiecommissie waarschuwt er zelfs voor niet te
hard te lopen. Wat nu bereikt is, moet worden vastgehouden.
TERNEUZEN - De Zeeuws-Vlaamse gemeenten zijn slecht te
spreken over de manier waarop Olaz (Openbaar Lichaam Af
valstoffen Verwij dering) de voorschotten per gemeente in re
kening brengt. Zo berekent Olaz de aantallen inwoners van de
gemeenten niet volgens de afspraken. Verder brengt het or
gaan bij de gemeente Oostburg kapitaallasten in rekening
voor overname van de milieustraat door Olaz, terwijl de ge
meente nog steeds de milieustraat runt en dus opdraait voor
de kosten. Verder is in het voorschot geen rekening gehouden
met minder voorlichtingsactiviteiten onder Olaz-vlag.
De Oostburgse wethouder L. Wille maakt zich gisterochtend
tijdens de aandeelhoudersvergadering boos over deze han
delwijze. Hij kreeg steun van onder meer Terneuzen en Hulst.
Olaz-directeur P. Louwman geeft toe dat het voorschot wel
licht niet helemaal volgens de begroting is opgesteld, maar
dat er wel rekening is gehouden met tussentijds aangepast be
leid bijvoorbeeld over het ombuigen van de voorlichtingsac
tiviteiten. Hij gaat intern de zaken nog eens op een rij zetten
en denkt dat er in goed overleg met de gemeenten wel tot een
vergelijk te komen is.
door Wout Bareman
ELLEWOUTSDIJK - De we
genbouwers van de Wester-
scheldetunnel maken snel vor
deringen. Zonder tegenslag is
nog vóór de bouwvakvakantie
in juli het grootste deel van het
dertig kilometer lange wegen
stelsel geasfalteerd.
Verschillende wegvakken zijn
al voorzien van de gebruikelijke
onder-, tussen- en toplaag. Dat
is bijvoorbeeld het geval op het
wegvak tussen de N61 (Hoek-
Sluiskilbrug) en de Hoekseweg,
Daar hoeft straks enkel nog de
wegmarkering te worden aan
gebracht.
Het tracégedeelte Hoekseweg-
hangtrogbrug-Herbert Dow-
weg moet alleen nog worden
voorzien van de toplaag en ook
het laatste gedeelte naar de tun-
neltoerit krijgt stukje bij beetje
gestalte. Op Zuid-Beveland
worden vergelijkbare vorderin
gen gemaakt. Het tracé tussen
de tunnelinrit en de Monster-
weg werd gisteren onder han
den genomen en inmiddels is
over de hele lengte van het noor
delijke tracé de wegfundering
gereed. Zowel aan de zuid- als
aan de noordkant zijn ook de
kunstwerken zover gevorderd
dat een aantal binnenkort al in
gebruik kan worden genomen.
In de tunnel zelf is gisteren de
beschermende folie in de zesen
twintigste en laatste dwarsver
binding aangebracht. Op twee
na zijn alle dwarsverbindingen
klaar. De twee spuitrobotten die
de hittewerende bekleding op
de tunnelwand aanbrengen,
hebben inmiddels bijna 70.000
van de 240.000 vierkante meter
tunnelwand bewerkt. De robots
werken steeds sneller. Het ka
belkanaal onder in de tunnel is
bijna gereed en inmiddels zijn
ook drie van de dertien elek-
trokelders klaar. De riolering en
de brandblusleidingen zijn ook
gereed en de aanleg van het ven
tilatiesysteem is tot de helft ge
vorderd. Van de 26.400 meter
betonnen vangrail (stepbarrier)
is 7000 meter geplaatst.
van de twee frietkramen nog
volledig in het duister. Tom
Huisman, zoon van de uitbaters
van Restauratie Perkpolder,
laat alle mogelijkheden nog
open. „Tja, als hier een natuur
reservaat komt, is het uiteraard
niet rendabel om nog langer
open te blijven. Het zou heel
jammer zijn als we hier moeten
verdwijnen. Vooral voor de vas
te klanten. Maar wij zitten na
tuurlijk ook nog in 't Bonte Hert
in Hulst en ook in de Braakman
hebben wij een zaak."
Huisman weet nog niet of de res
tauratie meteen na de opening
van de tunnel dichtgaat. „Wel
licht dat we nog iets langer open
blijven voor toeristen. Het is ook
nog maar de vraag of de boten
direct na de opening van de tun
nel uit de vaart worden geno
men. En vergeet de toestanden
omtrent de brandveiligheid in
de tunnel niet. Het is allemaal
nog erg onzeker of, en zo ja wan
neer wij dichtgaan."
'-d- d,'- -•
Het asfalteren van het wegenstelsel naar de Westerschekletunnel
vordert in hoog tempo. foto Mark Joziasse