Woningkoper schuwt experimenten
w
SLIPS.
óf
PZC
DE L
GRATIS
VOQ
Esprit toont werk uit vaste collectie
VU-0rkest
Zeeuws Orkest geeft grachtenconcerten
12
Droomhuis
lezers schrijven
Energie IV
Polderschouw
kunst cultuur
Audities voor
toneelstuk over
watersnood ramp
bij nader inzien
11111
3 SLOGGI
dinsdag 11 juni 2002
door Emile Calon
De woningkoper kiest voor traditie
en schuwt architectonische
experimenten. Daarnaast vindt hij
ook dat de buren in een traditionele
woning moeten wonen, zo blijkt
uit een onderzoek onder 2454 Neder
landers door het bureau Motivaction
in opdracht van Amstelland Ontwik
keling en het tijdschrift Building
Business.
Een vrijstaande woning met puntdak
en garage (nummer 9) scoort zeer hoog
op het wensenlijstje van de Nederlan
ders. Voor maar liefst 34 procent van
de Nederlanders is zo'n woning het
huis van hun dromen. Op een goede
tweede plaats, maar wel op letterlijk
een straatlengte afstand, volgt het
grachtenpand (5). Dertien procent
hoopt ooit zo'n pand, zoals te vinden is
in het centrum van Middelburg, te be
wonen.
Voorkeurlijstje
Zonder het onderzoeksrapport te le
zen wijst de Vlissingse projectontwik
kelaar H. Sonke de meest populaire
woningen aan op de tekening. Hij
weet ook welke daarna volgen: de
twee-onder-één-kappers. Dat klopt.
Die scoren tussen de acht en elf pro
cent op het voorkeurlijstje van Moti
vaction. De twee twee-onder-één-
kappers uit de jaren dertig (3 en 11)
van de vorige eeuw zijn goed voor elf
en tien procent. Terwijl de beide mo
derne verandawoningen-onder-één-
kap (1 en 8) samen net iets minder sco
ren. Ze zijn goed voor elf en acht pro
cent.
Een woning met een puntdak is vol
gens hem zo gewenst vanwege de mo
gelijkheid om onder die kap van alles
op te bergen. Een kap wordt volgens
hem dan ook in het geheel niet be
schouwd als verloren ruimte. Hij zegt
dat de garage ook steeds minder ge
bruikt wordt als stallingsruimte voor
de auto. Die wordt juist meer en meer
de bergruimte, zodat er steeds vaker
een carport bij een woning verschijnt
om de auto toch nog sneeuwvrij te
houden.
Vuurtoren
Sonke kijkt nog eens naar de tekening
met de verschillende woningen en is
benieuwd naar de populariteit van de
beide Rietveld-achtige woningen (6
en 7). Terwijl architecten en vormge
vers nog lang niet uitgepraat zijn over
de huizen van deze Utrechtse kunste
naar, scoren ze zeer laag op het wen
senlijstje van de gemiddelde Neder
lander. Ze zijn elk goed voor vier pro
cent, net zoveel als de vuurtoren (2).
Projectontwikkelaars met grootse
plannen moeten zich ook niet wagen
aan Corbusier-achtige woningen (10)
of kubuswoningen (4), want die vol
doen in het geheel niet aan de woon
wensen. Beide woningen scoren
slechts één procent. Ook als gevraagd
wordt naar de tweede of derde voor
keur is er nauweli j ks interesse om ooit
in zo'n woning te wonen, leert het on
derzoek door Motivaction.
Sonke merkt op dat de woonwensen
van de Zeeuwen niet tot nauwelijks
afwijken van die van de Nederlan
ders. Tegelijkei-tijd erkent hij dat al
lerlei instanties lange tijd nauwelijks
rekening gehouden hebben met die
wensen. „De consument mocht beta
len, maar stond als het om invloed
ging helemaal op de laatste plaats,"
Hij herinnert zich nog goed dat hij een
aantal jaren geleden nauwelijks plan
nen voor twee-onder-één-kappers
aan welstandscommissies durfde te
tonen omdat die toch werden
weggehoond.
„Men wilde iets anders, iets mo
derns." Tegelijkertijd wist hij toen al
dat die commissies gewoon voorbij
gingen aan de echte wensen van de
consument.
Eigen inzicht
Hoewel consumenten gigantische be
dragen betalen voor een huis, wordt
door de leveranciers nauwelijks
marktonderzoek gedaan. Was ook
niet nodig, want door de woningnood
werd toch elke stapel stenen verkocht.
„We bouwden gewoon naar eigen in
zicht", lacht de Vlissinger.
Hij wijst naar de Randstad waar de
gehele bouwketen nu ook nog vaak de
wijsheid in pacht denkt te hebben en
Illustratie Building Business
nauwelijks rekening houdt met de
wensen van de consument.
In de periferie, zoals Zeeland, is jaren
geleden die houding verlaten. Want in
deze provincie wordt immers geen
massaproductie geleverd en staan de
consumenten niet al dagen van tevo
ren in de rij als de verkoop van een
project begint.
Meer inspraak
„Wij verkopen huis voor huis. Wij zit
ten met onze klanten aan tafel." Om
die reden ook krijgen Zeeuwse hui
zenkopers veel meer inspraak, aldus
de projectontwikkelaar. Hij weet als
geen ander dat inspraak en dus wijzi
gingen het bouwproces verstoren.
Desondanks vindt hij inspraak niet
meer dan logisch als mensen zo'n be
drag uitgeven waarvoor ze nog vele
tientallen jaren geld moeten lenen.
Uit het onderzoek van Amstelland
blijkt dat mensen geen afwijkende
huizen naast hun woning willen. Ze
zijn namelijk bang voor waardever
mindering van het eigen pand. Vol
gens Sonke moet daar niet te angstig
over gedaan worden. Zolang het huis
van de buren goed verzorgd is en ze
geen overlast geven, maakt het niet
veel uit in welk gebouw ze wonen.
Naar welk huis gaat uw voorkeur
uit
huis
procenten
1
11%
2
4%
3
11%
4
1
5
13
6
4%
7
4%
9
34%
10
1%
11
10%
Naast welk huis wilt u niet wo
nen
huis
procenten
1
6
2
42%
3
5
4
61
5
12%
6
19%
7
37%
8
7%
9
6
10
51
11
6%
Geen afkeer 8
Welk buurhuis zorgt voor ver
mindering van de waarde van uw
huis
huis
procenten
1
4%
2
27
3
3
4
30%
5
7%
6
10%
7
18%
8
5
9
2%
10
33
11
5%
Geen van deze huizen 35
Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche
nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd
beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de
redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft.
Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden
niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re
dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge
weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd.
De heer Blomme stelt in Lezers
Schrijven van 8' juni, dat de
voorraden olie, gas en uranium
nog toereiken voor 400 jaar. Ik
wil hem graag uitnodigen mee te
delen waar deze getallen staan.
Immers: bij een onderzoek op
internet kwam ik tot de ruim 40
jaar die ik in mijn eerste brief
vermeldde. Overigens vind men
verschillende getallen: ze zijn
niet altijd hetzelfde, maar de
schattingen ontlopen elkaar
toch nooit zo erg veel. Ik heb in
mijn eerste brief willen wijzen
op de veranderingen die ik heb
bemerkt in de visie op de ener
gievoorziening op de lange ter
mijn.
Het zal toch niet voor niets zijn
dat de Europese Commissie op
Duurzame Energie wil over
gaan! België overweegt, nadat
de huidige kernreactoren afge
schreven zijn, geen nieuwe te
bouwen Wat zou een grote
maatschappij als Shell ertoe
brengen het roer om te gooien?
Ik betreur het dat de heer Blom-
me op het einde van zijn brief
persoonlijk wordt: dit alles
heeft niets met academische ti
tels te maken of oogkleppen.
DrL.P. Roegholt
Noordbolwerk 13
Middelburg
De berichtgeving in de PZC van
6 juni wijst ons weer eens op het
gevaar van verteken i ng door ge
schiedschrijving vanuit Am
sterdam of Den Haag over een
gebied als Zeeland. Arno Bor-
nebroek heeft voor zijn bijdrage
aan 'Polderschouw' duidelijk te
veel gesteund op schriftelijke
bronnen en te weinig op ge
sprekken met streekbewoners.
Het verhaal dat het verzet tegen
de evacuatie op Walcheren in
1944/1945 voor een deel ont
leend was aan de geloofsover
tuiging is gebaseerd op een
rapport aan de geallieerde auto
riteiten, dat Bornebroek blijk
baar klakkeloos overneemt.
Mevrouw Kramer-Vreugdenhil
schrijft in haar dissertatie over
dit rapport: „Waarschijnlijk
heeft iemand die het eiland niet
goed kende uit losse opmerkin
gen en feiten deze samenvatting
gemaakt, want het is een
vreemd verhaal, een mengsel
van waarheid en onwaarheid."
Ook is het sterk overdreven dat
'onder Zeeuws-Vlamingen een
krachtige stroming ontstond,
die afscheiding van Nederland
nastreefde', zoals dePZC meldt.
Dat de West-Zeeuws-Vlamin
gen allerlei redenen hadden om
te klagen over hun situatie in
1944/1945 en zeker over de bu
reaucratie bij de wederopbouw
klopt inderdaad, Ik heb een en
ander uitgebreid beschreven in
mijn boek 'Zeeland 1945-1950',
waarin deze regio sterk belicht
wordt. De 'afscheidingsgedach
te' werd verwoord door een lut
tel aantal mensen, vaak dege
nen die altijd het hoogste woord
voerden als er wat te klagen viel,
Het was een vorm van retoriek,
mede ingegeven door het feit
dat men in het grotendeels on
beschadigde België alles nog
kon kopen, terwijl de autoritei
ten de grens stevig op slot hiel
den voor goederenvervoer.
Dr. J.P. Zwemer
Van Wouwestraat 8
4353 AJ Serooskerke
Advertentie
GROTE KERK VEERE
zaterdag 15 juni 20.15 uur
o.l.v. Daan Admiraal
SCHÖNHERG - Vioolconcert
Eml Obi Resnick viool
BRUCKNER Negende symfonie
Toegang: 11,- Donateur NM CJP
Pas 65: 8,- Jongeren GRATIS
Voorverkoop: 0118 - 6 2 3 6 5 0 of vla
wwwnieuwe - muzieknl
door AnitaTournois
CLINGE - Voor de zeventiende
maal stelt Liet Smulders van
Galerie Esprit een collectie ten
toon van kunstenaars die de af
gelopen jaren regelmatig bij
haar exposeerden. Het is het
eerste deel van de jaarlijkse
overzichtstentoonstelling
'Kunstenaars uit de vaste col
lectie', gereserveerd voor kun
stenaars uit alle hoeken van de
wereld, behalve uit België en
Zeeland. Die zijn in september
aan de beurt.
MIDDELBURG - De Zeeuwse
theatergroep Kwark ontwikkelt
een toneelvoorstelling over
de watersnoodramp van 1953.
Voor het stuk, dat gericht is op
jongeren van 10 tot 14 jaar, wor
den professionele acteurs ge
zocht. De eerste audities vinden
deze maand plaats.
De titel van het stuk is 'Storm
kracht'. Het verhaal in het kort:
tijdens de nacht van de ramp
komen de Zeeuwse boerendoch
ter Sara, wethouderszoon Gilles
en de j onge en rebelse J an vast te
zitten bij een oude vrouw op zol
der. Als een vissersboot te hulp
komt, kan niet iedereen meteen
mee. Dat heeft grote consequen
ties voor de twee achterblijvers,
Sara en Jan.
'Stormkracht' is geschreven
door Patricia Kuiper uit Am
sterdam. Zij heeft verschillende
kinderboeken en jeugdtheater-
stukken op haar naam staan.
Regisseur is Rob Vriens, ook uit
Amsterdam.
De voorstelling is ontwikkeld in
opdracht van platform Delta
2003. Het stuk zal worden ge
speeld op middelbare scholen in
Zeeland, West-Brabant en op de
Zuid-Hollandse eilanden.
Kandidaten voor de auditie
kunnen contact opnemen met
Theater Kwark (Frans Vervaet):
0118-617066
KATS - De gelezen voorstelling van het
stuk De vertraagde film van Herman Teir-
linck, zondagmiddag 30 juni door het Ge
zelschap van de Zee in Kats, vindt één
maal plaats en niet drie keer, zoals ge
meld in de PZC. De voorstelling begint
om 14.30 uur in dorpshuis de Vriend
schap in Kats.
Dat zo'n expositie een grote va
riëteit herbergt spreekt voor
zich. Vele stijlen, technieken en
thema's passeren de revue:
schilderijen in olieverf en acryl,
pastels, mixed media, bronzen
beelden, keramiek, grafiek, pa
pierkunst.
Allerlei onderwerpen zijn
vormgegeven en uitgebeeld.
Vervaardigd door kunstenaars
die hun vak verstaan en artis
tiek herkenbaar zijn door een
eigen stijl en beeldtaal. Expres
sieve, primitieve, ingetogen,
maatschappelijke, brutale en
sprookjesachtige taferelen.
Herkenbare beelden en abstrac
te werken, met of zonder titel,
nemen de bezoeker mee in de be-
levings- en gevoelswereld van
de maker.
Toch zijn raakvlakken te be
speuren. De menselijke figuur
in al zijn hoedanigheden is een
onderwerp dat velen tot inspi
ratie dient. Vormgegeven in
olieverf of acryl op doek, paneel
of papier, in etsen of gemengde
techniek. Als bronzen beeld of
in naturel keramiek, wachtend,
frivool, dik, gracieus, veelal
naakt en als torso. Dieren vor
men net als de mens een terug
kerend gegeven. Zo zijn er
paardjes en vogels met enorme
vleugels in brons. Opmerkelijk
is dat de stier in het werk van
drie kunstenaars terug te vin
den is.
Warme kleuren
Er is affiniteit met het warme
zuiden - waar enkele kunste
naars hun domicilie - met haar
eigen warme kleurintonaties,
waarbij vooral vurig rood op
vallend vaak gebruikt wordt.
Ondanks de verschillen doen de
combinaties rustig, maar door
de vele felgekleurde schilderij
en ook zomers aan.
Exposanten van de overzichts
tentoonstellingzijn onder ande
ren Paul Beckers, Arthur Ber
nard, Anton ter Braak, Maria
Diduch, Manel Esteban, Marti
de Greef, Serge Hélénon, Jacob
Hordijk, Evert van Hemert, Pe
ter van den Hurk. Guy Jaspar,
Michël Jepkes, Cor Knops, Eri
ca Nass, Ru van Rossem, Iris
Slock, Hendrik van Veenendaal,
Henk Vierveijzer en Simon
Woudwijk.
Naast de vaste collectie is er dit
keer een nieuwkomer met enke
le schilderijen in olieverf op lin
nen. Edith Sturm uit Rosmalen
werkt abstract met een grafisch
tintje door het toepassen van
vlakken en lijnen. De nieuwe
collectie potten in raku-kera-
miek van Mieke Selleslagh vor
men eveneens onderdeel van de
ze gevarieerde overzichtsten
toonstelling.
Tentoonstelling tot 8 juli in Ga
lerie Esprit, Gravenstraat 99 in
Clinge.
Openingstijden: do. t/m zo.
13.30 17.30 uur, do. avond 19.00
21.00 uur en op afspraak.
Een schilderij van Iris Slock (voorgrond), beeld van Jacob Hordijk en schilderijen Manuel Esteban.
foto Wim Kooyman t4
door Ernst Jan Rozendaal
GOES - Het Zeeuws Orkest gaat
te water. In de komende zomer-
serie zijn grachtenconcerten
opgenomen in Goes en Middel
burg. Daarnaast wordt gespeeld
in de Grote of Sint Nicolaaskerk
in Brouwershaven en de Sint
Baafskerk in Aardenburg.
De concertserie begint woens
dag 3 juli met een concert aan de
Kleine Kade in Goes. De organi
satie is in handen van de Stich
ting Goese Kaden en de Stich
ting Goes Promotie, die van dit
evenement een jaarlijkse tradi
tie willen maken. Een dag later
speelt Het Zeeuws Orkest aan
de Herengracht in Middelburg.
Dit concert staat in het teken
van de Viering 400 jaar VOC.
Het is niet het enige grachten
concert op die locatie. Bijna een
week eerder, zaterdag 29 juni,
treedt het ensemble Hortus Mu
sicus uit Estland daar op. Ook
dat concert past in het kader van
de VOC-festiviteiten. Hortus
Musicus speelt muziek uit de
VOC-tijd. Het ensemble treedt
nog een keer op tijdens het In
ternationaal Muziekfeest Mid
delburg, dat van 20 toten met 30
juni wordt gehouden. Het twee
de concert is op zondagmiddag
30 juni (12 uur) in de Burgerzaal
van het Stadhuis.
Het Zeeuws Orkest heeft het
programma van de zomerserie
niet afgestemd op de VOC. De
centrale figuur tijdens de vier
concerten is Joan Berkhemer.
Logisch, want hij is de chefdiri
gent van Het Zeeuws Orkest,
maar dat is nu net de rol die hij
in juli niet vertolkt. Zijn diri
geerstokje draagt hij voor de ge
legenheid over aan de Belgische
dirigent Rudolf Weithen en zelf
neemt hij de viool ter hand
Berkhemer heeft een naam op
gebouwd als dirigent, maar is -
zeker buiten Zeeland - als vio
list eigenlijk bekender. Zo won
hij in 1975 het prestigieuze Os
car Back Concours. Vorig jaar
nam hij bij Het Zeeuws Orkest
ook al eens de viool ter handtij -
dens het nieuwjaarspromcon-
cert in Vlissingen.
De bedoeling is dat Berkhemer
ditmaal gaat schitteren in het
vioolconcert van Goldmark.
Dat superromantische stuk
wordt weinig gespeeld, moge
lijk vanwege de halsbrekende
toeren die het vraagt van de so
list.
Verder staat 'Die Hebriden' van
Mendelssohn op het program
ma. Daarin is het golven van de
zee, het aanzwellen van de wind
tot stormkracht en uiteindelijk
het wegebben van de storm mu
zikaal hoorbaar gemaakt.
Van Schubert worden twee
stukken uitgevoerd. Het gaat
om de ouverture uit 'Rosamun-
de' en een van zijn meesterwer
ken: de 'Unvollendete'.
Zomerserie Het Zeeuws Orkest:
woe 3 juli, Kleine Kade Goes,
aanvang 20.1.5 uur, don 4 juli
Herengracht Middelburg, 20.30
uur, vri 5 juli Grote Kerk Brou
wershaven, za 6 juli Sint Baafs
Aardenburg beide 20 uur).
Grachtenconcert Hortus Musi
cus, za 29 juni, Herengracht
Middelburg, aanvang 21 uur.
Advertentie
w
Geldig voor alle modellen en kleuren
(behalve Sensual, Superflex en Micro) a
van 1 t/m 30 juni 2002 of zolong
de voorraad strekt
Tijdens de zomerserie van Het Zeeuws Orkest verruilt Joan Berkhemer het dirigeerstokje voor een viool.
foto Dirk-Jan Gjeltema