Oostkapelle geniet van spektakel PZC 5* Amir van Toy Box houdt zijn telefoonnummer voor zichzelf Huwelijkscrisis in de Renault Alpine NS vernieuwt rekken en kluizen voor fietsen op stations Ouderendebat Goes had locaties voor windenergie wel moeten aanwijzen Tienduizend toeschouwers bij D-Day Oranjevereniging Reuzenstoet trekt door Bergen op Zoom Borstvoeding b 12 maandag 10 juni 2002 Een formatie Fokkervliegtuigen passeert Oostkapelle. door Ron Magnée OOSTKAPELLE - Ronkende vliegtuigen, reddingsoperaties op zee en landingen van para chutisten. Oostkapelle was za terdag het toneel van één groot jongensboek. De Oostkapelse Oranjevereni ging bestond zaterdag precies 25 jaar. En dat werd uitbundig gevierd. Op een stuk strand van twee kilometer werd de hele dag D-Day dunnetjes over gedaan. En dat betekende een grote hoe veelheid oude vliegtuigen, voer tuigen en boten. Direct bij de ingang zijn het die middag de militairen van de Ko ninklijke Landmacht die met hun tanks en rupsvoertuigen in druk moeten maken. Een drietal voertuigen staat er op het pro gramma. Toch is het 's middags alleen wachtmeester K. La- zaroms, commandant van een Cheetah-tank, die met zijn be manning aanwezig is. Het is wachten op de andere voertui gen: een YPR - een rupsvoertuig om manschappen dichtbij vij andige linies te zetten - en een kolossale Leopard II-tank. Bei den zitten dan nog vast in het verkeer. Op dat moment wordt er aan het strand een reddingsactie gesi muleerd. Schepen van onder meer de marechaussee en de KNRM halen zeelieden van een zinkend schip. Het laatste be manningslid wordt met een in drukwekkende Lynx-helicop- ter van de Koninklijke Marine van boord gehesen. Schotten Tienduizend geïnteresseerden zijn op het strand verzameld, onder wie enkele Schotten die in 1944 hebben geholpen Walche ren te bevrijden zoals Ken Hosie uit Glasgow. Deze 76-jarige mijnendeskundige trok in het laatste oorlogsjaar vanaf Nor- mandië door België en Walche ren om uiteindelijk in Bremen te stoppen. Nog steeds bezoekt de Schot om de paar jaar Walche ren. Ondertussen zijn vier parachu tisten van het Korps Mariniers uit een vliegtuig gesprongen. Het is de bedoeling dat ze lan den op een klein stuk strand dat is afgezet. Drie parachutisten lukt dat feilloos, een vierde landt, tot hilariteit van het pu bliek, midden tussen de mensen. De parachutist en de omstan ders komen met de schrik vrij. Dan is het tijd voor de afsluiten de luchtshow. Fraaie Fokker toestellen vliegen in formatie, stokoude toestellen van de Bel gische Flying Legends pruttelen langs het strand en een oude Spitfire scheert met een nood gang richting Domburg. Som mige formaties laten op zich wachten. Volgens de speaker, die tijdens het evenement com mentaar geeft, houdt het ver trek van de koninklijke familie vanaf vliegveld Midden-Zee land de deelnemers van de show op. Absoluut hoogtepunt van die middag is de duizelingwek kende acrobatiek van Frank Versteegh. In zijn stuntvliegtuig suist de luchtacrobaat tot grote hoogte om vervolgens weer naar beneden te tuimelen. Het pu bliek waardeert de stunts met applaus. Toch dreigt het mis te lopen. Vanaf de kant van Bree- zand komt een Belgisch vlieg tuigje aanvliegen. Kennelijk heeft de piloot - die niets met de show te maken heeft - niet be grepen dat het een verboden luchtruim betreft. Langzaam foto Lex de Meester pruttelt het vliegtuigje langs de verbaasde toeschouwers. Ver steegh stopt zijn acrobatiek evengeeft vervolgens gas om de binnendringer te achtervolgen en scheert rakelings langs het Belgische toestel. De spi-eek- stalmeester kan het signaal wel waarderen: „Frank geeft aan dat hij aan de beurt is." door Inge Heuff DREISCHOR - De auto kon digt zijn komst al van ver aan. Met ronkende motor stopt de Renault Alpine A 110, 1800cc SC bij het Streek- en Landbouwmuse um Goemanszorg in Dreischor. Strak in de lak en mooi gepoetst. Eigenaar Charley Valette, organisator van de toertocht van de Alpi ne Renault Club Nederland, komt kijken of de controle post al klaar is. De eerste puzzelrijders kunnen elk moment komen. Een kwartiertje later klinkt weer het zware geluid van een rallymotor door Dreischor. Vanaf dat moment komen met de regelmaat van de klok de Alpines binnen rijden. De ene toerrijder aar zelend, de ander doet het grind opspatten. Behalve het vinden van bepaalde letters telt ook de tijd waarin de rit volbracht wordt mee en het ene lid van de club is daar fa natieker in dan de andere. „Het was even kiezen voor het huwelijk of voor de rou te", grapt een vrouw als zij haar ritkaart inlevert. „Het huwelijk heeft gewonnen hoor", stelt ze de omstanders gerust. Lachend wordt een deelnemer aan de achterkant van het museum verwel komd. „We komen er wel, al is het meestal net even anders", grijnst de kaartlees- ter. Bij slechts één equipe is het de vrouw die achter het stuur zit en de man die kaart leest. „Ja, het is wel een hobby van de man", bevestigt Wim Meerveld. Hij bemant de controlepost. Zijn Renault Alpine staat door een verhui zing nog steeds in de winter stalling en hij wilde niet met zijn dagelijkse auto de rit rij den. Enkele andere leden vinden dat geen probleem en zo rijden er ook een Saab, Porsche, Opel en een Jeep Cherokee mee. Maar het overgrote deel bestaat na tuurlijk uit Renault Alpines in alle soorten en maten. Vooral de latere versies van de A310de luxe sportwagen, zijn populair onder de leden. Inmiddels staat het parkeer terrein van het museum meer dan vol. En vrijwel alle auto's hebben hun 'klepjes' open alsof het een saluut is. „De warmtehuishouding van de Alpine is niet geweldig. De zware motor zit achterin ter wijl de radiator voorin is be vestigd. Als het warm is, dan wil je na een uurtje rijden echt de motor even laten luchten", legt Meerveld uit, „Dus als je aankomt, zet je meteen de klep open en dan pas ga je handje schudden met de andere leden." Na de koffie met bolus lopen de eer ste mannen weer naar het parkeerterrein. Meerveld: „Ook dat hoort erbij, altijd even bij de anderen onder de klep kijken. Ook als er niets veranderd is." Wie niet in de motor tuurt, zit de volgende rit al uit te puz zelen. De hulp van de lokale bevolking wordt ingewon nen en een enkeling vist bij de controlepost naar de beste route. „Het is ook een stelle tje cultuurbarbaren", stelt een deelnemer over zijn col- lega's vast. „De hele dag met de poten in de olie zitten en 's avonds aan de bar lekker zeuren maar een museum krijg je ze niet in." Vermoeiend Inderdaad is het maar een klein deel van de clubleden dat gebruik maakt van de mogelijkheid het museum te bezoeken. Maar de mensen zijn wel enthousiast over Schouwen-Duiveland en de route. „Best vermoeiend, i zo'n route uitzetten", bekent Charley Valette. „We hebben 'm vanmorgen al gereden en moesten toen toch nog wat aanpassingen doorvoeren. Maar het is wel leuk." Hij gaat de rijders nieuwe in structies geven en al gauw worden de eerste auto's ge start voor het volgende tra ject. De rust keert weer in Dreischor. door Naomi Voet KRUININGEN - De NS-sta- tions Kruiningen-Yerseke, Ka- pelle-Biezelinge en Krabben- dijke krijgen de komende weken nieuwe fietsrekken en fietskluizen. Dit is een onder deel van het project Ruimte voor de Fiets, waarbij Railinfrabe- heer fietsenstallingen op bijna alle stations in Nederland ver nieuwt. In Kruiningen begint de bouw op 13 juni, in Kapelle op 12 juni. Op beide stations moet de bouw 6 juli klaar zijn. Op station Krabbendijke begint Railinfra- beheerop 11 juni te bouwen, de ze stallingen zijn naar verwach ting 27 juni klaar. De fietsenstallingen bestaan uit een onbewaakt gedeelte en af sluitbare fietskluizen. In de on bewaakte stalling is meer ruim te tussen de klemmen, zodat ook fietsen met brede sturen of met fietstassen goed gestald kunnen worden. De rekken bieden meer mogelijkheden om fietsen vast te zetten met kabel- of beugel- sloten. Zowel de onbewaakte stallingen als de fietskluizen zijn overdekt en verlicht. De fietskluizen zijn ruimer, zo dat ook een fiets met kinderzitje gestald kan worden. In de klui zen is tevens een haak gemon teerd om regenkleding aan te drogen. De nieuwe stallingen worden gebouwd op dezelfde plaats als de oude. Tijdens de bouw kun nen reizigers de fietsen in een tijdelijke stalling plaatsen. Ook de fietskluizen worden tijdelijk verplaatst. Voor het project Ruimte voor de Fiets heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat 210 mil joen euro beschikbaar gesteld. Inmiddels zijn rond de tachtig nieuwe stallingen in Nederland gebouwd. Railinfrabeheer wil met de nieuwe stallingen het ge bruik van de fiets naar en vanaf het station stimuleren. HEINKENSZAND - De Seniorenraad Borsele houdt een extra ou derendebat op maandag 17 juni om 20.00 uur in het gemeentehuis in Heinkenszand. De Seniorenraad is in samenwerking met de gemeente in mei be gonnen met ouderendebatten in ieder dorp. Aanvankelijk werden deze alleen 's middags gehouden maar omdat veel 55-plussers nog aan het arbeidsproces deelnemen is besloten een extra debat te hou den dat 's avonds plaatsvindt. De debatten zijn in het leven geroepen omdat de Seniorenraad en de gemeente meer duidelijkheid willen over waar senioren behoefte aan hebben. Er wordt gediscussieerd over onder meer wonen, zorg, veiligheid, voorzieningen, activiteiten en cursussen. Het finalede bat vindt donderdag 20 juni plaats om 14.00 uur in het gemeente huis in Heinkenszand. De uitkomsten van de debatten worden daar gepresenteerd. BERGEN OP ZOOM - Een stoet reuzen trekt, evenals in 1997, op zondag 16 juni vanaf 14.00 uur door de binnenstad van Bergen op Zoom. Aan de historische stoet doen reuzen uit Nederland, België en Frankrijk, muziekgezelschap pen en een aantal verrassende deelnemers mee. De geschiedenis van de Bergse stadsreuzen voert terug naar de Middeleeuwen. Ook toen al trokken er reu- zenstoeten door de straten. In het kader van het 700-jarig be staan van de stad werd deze tra ditie in ere hersteld. De stoet reuzen zal vertrekken vanuit de Rijkebuurstraat en eindigen op de Grote Markt. Daar vindt een slotspektakel plaats. Amir van Toy Box trad zaterdag op voor ruim 250 kinderen in het Zierikzeese danscentrum Kramer. foto Marijke Folkertsma door Marcel Modde ZIERIKZEE - Ze weten nu dat hij 27 jaar is, geboren in Kopenhagen, vaak lang onder weg is en z'n auto daardoor een beetje be schouwt als tweede huis, van chips houdt, geen sterallures heeft, een leeuw zijn favo riete dier is en heel cool kan zijn. Maar z'n telefoonnummer, dat houdt Toy Box zanger Amir voor zichzelf. Ruim 250 kinderen, meest meisjes, hadden er zaterdag een zweterig middagje in het Zierikzeese danscentrum Kramer voor over om het Deense popidool in levende lijve be zig te zien. In een vier uur durende workout bracht Amir zijn jeugdige publiek een aan tal. basisbewegingen bij van het populaire streetdance. De meest enthousiaste deelne mers kregen de nieuwste cd 'Toy-Ride' of een superstar-certificaat. Zoë van Dongen en Denise Kik sleepten evenwel de hoofd prijs in de wacht. Zij mochten 's avonds in een zogeheten meet en greet met hun idool een pizza gaan eten in een restaurant. Amir was in Zierikzee voor de dertiende en voorlopig laatste Toy Box HAFF Fun Party. De reeks begon dit voorjaar als een vervolg op een landelijke televisiemanifestatie ok tober 2001 in de IJsselhallen in Zwolle. Amir en zijn muzikale wederhelft Anila wa ren dusdanig enthousiast over de HAFF- jeugddansers, dat ze besloten vaker iets dergelijks specifiek op kinderen gericht in Nederland te willen gaan doen. „Ik heb hem mijn telefoonnummer gegeven, maar hoor de niks meer", vertelt organisator Frank Geleijns. „Na een half jaar belde Amir plot seling dat de tournee van Toy Box er bijna opzat en hij tijd had om iets met de HAFF te doen. Voor het moment is Zierikzee de laat ste in deze reeks, maar we zijn al aan het on derhandelen voor een vervolg." Choreograaf Vanaf zijn zeventiende is de Deense Marok kaan beroepsmatig met dansen bezig, eerst als choreograaf en later met z'n eigen Toy Box. De band brak in 1998 door met de nummer één-hit 'Tarzan and Jane'gevolgd door het eveneens succesvolle 'Best Friend'. Het album 'Fantastic' werd goud en platina in Nederland, Denemarken, Noorwegen, India, Indonesië en Singapore. Ook het nieuwe album lijkt met hits als 'Superstar' en 'www.girl' hard op weg hoge ogen te gooien. De Zierikzeese jeugd had zaterdag geen enkele moeite zich de hitteksten (nog) te herinneren. Stapsgewijs bracht Amir hen de bijbehorende bewegingen bij. Het be langrijkste bij dat al: be cool, oftewel stoer kijken en vingers spreiden in de vorm van het V-teken dan wel de rappersgroet (enkel de middel- en ringvinger neer). Maak je zelf breed en zorg vooral dat je duidelijk aanwe zig benDoe dat in combinatie met ritmisch gespring en in een vloek en een zucht staat er een hele groep kinderen met elkaar een dansje te doen alsof ze nooit anders hebben gedaan. „Dat is het fantastische van streetdance", legt Amir tussen de bedrijven door uit. „Het is universeel, de taal van de straat. Deze kinderen verstaan lang niet allemaal En gels, maar ze begrijpen wel allemaal wat ik bedoel.Dat hedendaagse popgroepen in de praktijk vaak eendagsvliegen zijn, gaat voor Toy Box niet opzegt Amir.,Toen Anila en ik besloten samen onze muzikale ideeën vorm te gaan geven, wisten we wat ons doel was. Wanneer je dat écht wil bereiken en je bent er een beetje handig in, dan maak je het ook. Hoe lang dat op Toy Box van toepas sing zal zijn, weet ik nu niet. Dat is puur af hankelijk van de wil bij ons om door te wil len gaan." Terug naar het podium bij Kramer: „Als je een superstar wil zijn", onderwijst Amir in het Engels weer een nieuwe beweging, „moet je cool rijden." Een beetje onderuit gezakt zitten, elleboog op de raamsponning, hand bovenaan het stuur, muziek aan. „Kom opspoort hij de troep voor hem aan tot iets meer uitbundigheid. „Je wil toch niet rijden als een omaatje!" De laatste schroom wordt afgeworpen. Dik tweehon derd kinderen sturen bijna synchroon hun grote Amerikaan de danszaal door. Amir spoort ze nog één keer aan harder te zingen. „I am a superstar, with a big big house and a big big car..." Hij glundert tevreden. „Yeah, that's cool!" door Rolf Bosboom GOES - Het is een 'gemiste kans' dat de gemeente Goes geen loca ties voor windenergie heeft op genomen in haar bestemmings plan buitengebied. Dat stelt de Subcommissie voor de Gemeen telijke Plannen van de Provinci ale Planologische Commissie in haar advies aan Gedeputeerde Staten. De gemeente studeert al gerui me tijd op mogelijkheden om windturbines te plaatsen in de Wilhelminapolder. Het is haar bedoeling om als de plannen daarvoor rond zijn, het nieuwe bestemmingsplan buitengebied te herzien. In het plan zelf wordt daarom maar beperkt aandacht geschonken aan windenergie. De commissie betreurt dat. Zij had liever gezien dat binnen het kader van het plan een 'gedegen afweging' was gemaakt tussen de diverse locaties die in beeld zijn. Nu dat niet is gebeurd, is dat een gemiste kans, aldus de commissie. Dat oordeel heeft overigens geen gevolgen voor de goedkeuring van het plan. Op een groot aantal andere pun ten vindt de commissie dat GS het plan niet zouden moeten goedkeuren. Voor een deel gaat het om technische of formele za ken. Verder zit het de commissie dwars dat, hoewel daar al in een eerder stadium op is gewezen, in het plan geen strook van vijftig meter is opgenomen tussen agrarische percelen en woon- gronden. Een dergelijke buffer zone is nodig om hinder van bestrijdingsmiddelen te voor komen, in het geval dat de agra rische gronden worden gebruikt voor fruitteelt. Uitbreiding De commissie kan er ook niet mee akkoord gaan dat in het be stemmingsplan voor niet-agra- rische bedrijven de mogelijk heid wordt ingebouwd om met dertig procent uit te breiden. De provincie hanteert een maxi mum van twintig procent. Verdere uitbreiding acht de commissie in strijd met het te rughoudend beleid voor het lan- delijke gebied. Na de goedkeuring in de ge meenteraad, eind vorig jaar, hebben drie ondernemers, een particulier en Vogelbescher ming Nederland om uiteenlo pende redenen bij de provincie bezwaar aangetekend tegen het bestemmingsplan. Vier van de vij f bezwaren acht de commissie ongegrond. Wat haar betreft snijdt alleen het ongenoegen van J. Verboom uit 's-Heer Arendskerke - deels- hout. Verboom wil zijn paar- denhouderij aanzienlijk uit breiden, in combinatie met praktijkonderwijs voor het Groen College. De gemeente acht de locatie, ten noorden van de Oude Rijksweg, niet geschikt voor een dergelijke grootschali ge voorziening. Uitgesloten De commissie is het met de gemeente eens dat manegeacti viteiten moeten worden uitge sloten. Verder vindt zij dat on derwijskundige activiteiten ondergeschikt moeten zijn en blijven aan de agrarische func tie van het bedrijf. De commis sie acht het echter niet terecht dat de gemeente het bedrijf slechts zeer beperkte uitbrei dingsmogelijkheden wil bieden. Die kwestie moet los gezien worden van Verbooms plannen voor uitbreiding. Bestaande agrarische bedrijven dienen in principe de mogelijkheid te hebben om door te groeien naar volwaardige bedrijven. Zowel de gemeente als de be zwaarmakers kunnen woens dag 12 juni tijdens een hoorzit ting mondeling reageren op het advies van de commissie. Gede puteerde Staten nemen daarna een besluit over het bestem mingsplan en de ingediende be zwaren. THOLEN - Borstvoedingorga nisatie La Leche League (LLL) houdt 20 juni een informatie bijeenkomst over de geboorte van de baby en het geven van borstvoeding in de eerste we ken. Wie andere vragen heeft over borstvoeding kan ook terecht De avond begint om 20.00 uur in de Kreeftenstraat 21 te Tholen. De bijeenkomst is bedoeld voor aanstaande moeders en voor moeders die al een kind borst voeding geven. Er wordt voor de avond een bij drage gevraagd van 4 euro in clusief documentatie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 26