Oostkapelle geniet van spektakel
PZC
5*
Amir van Toy Box houdt zijn
telefoonnummer voor zichzelf
Huwelijkscrisis in
de Renault Alpine
NS vernieuwt rekken
en kluizen voor
fietsen op stations
Ouderendebat
Goes had locaties
voor windenergie wel
moeten aanwijzen
Tienduizend toeschouwers bij D-Day Oranjevereniging
Reuzenstoet trekt
door Bergen op Zoom
Borstvoeding
b 12
maandag 10 juni 2002
Een formatie Fokkervliegtuigen passeert Oostkapelle.
door Ron Magnée
OOSTKAPELLE - Ronkende
vliegtuigen, reddingsoperaties
op zee en landingen van para
chutisten. Oostkapelle was za
terdag het toneel van één groot
jongensboek.
De Oostkapelse Oranjevereni
ging bestond zaterdag precies
25 jaar. En dat werd uitbundig
gevierd. Op een stuk strand van
twee kilometer werd de hele dag
D-Day dunnetjes over gedaan.
En dat betekende een grote hoe
veelheid oude vliegtuigen, voer
tuigen en boten.
Direct bij de ingang zijn het die
middag de militairen van de Ko
ninklijke Landmacht die met
hun tanks en rupsvoertuigen in
druk moeten maken. Een drietal
voertuigen staat er op het pro
gramma. Toch is het 's middags
alleen wachtmeester K. La-
zaroms, commandant van een
Cheetah-tank, die met zijn be
manning aanwezig is. Het is
wachten op de andere voertui
gen: een YPR - een rupsvoertuig
om manschappen dichtbij vij
andige linies te zetten - en een
kolossale Leopard II-tank. Bei
den zitten dan nog vast in het
verkeer.
Op dat moment wordt er aan het
strand een reddingsactie gesi
muleerd. Schepen van onder
meer de marechaussee en de
KNRM halen zeelieden van een
zinkend schip. Het laatste be
manningslid wordt met een in
drukwekkende Lynx-helicop-
ter van de Koninklijke Marine
van boord gehesen.
Schotten
Tienduizend geïnteresseerden
zijn op het strand verzameld,
onder wie enkele Schotten die in
1944 hebben geholpen Walche
ren te bevrijden zoals Ken Hosie
uit Glasgow. Deze 76-jarige
mijnendeskundige trok in het
laatste oorlogsjaar vanaf Nor-
mandië door België en Walche
ren om uiteindelijk in Bremen te
stoppen. Nog steeds bezoekt de
Schot om de paar jaar Walche
ren.
Ondertussen zijn vier parachu
tisten van het Korps Mariniers
uit een vliegtuig gesprongen.
Het is de bedoeling dat ze lan
den op een klein stuk strand dat
is afgezet. Drie parachutisten
lukt dat feilloos, een vierde
landt, tot hilariteit van het pu
bliek, midden tussen de mensen.
De parachutist en de omstan
ders komen met de schrik vrij.
Dan is het tijd voor de afsluiten
de luchtshow. Fraaie Fokker
toestellen vliegen in formatie,
stokoude toestellen van de Bel
gische Flying Legends pruttelen
langs het strand en een oude
Spitfire scheert met een nood
gang richting Domburg. Som
mige formaties laten op zich
wachten. Volgens de speaker,
die tijdens het evenement com
mentaar geeft, houdt het ver
trek van de koninklijke familie
vanaf vliegveld Midden-Zee
land de deelnemers van de show
op. Absoluut hoogtepunt van
die middag is de duizelingwek
kende acrobatiek van Frank
Versteegh. In zijn stuntvliegtuig
suist de luchtacrobaat tot grote
hoogte om vervolgens weer naar
beneden te tuimelen. Het pu
bliek waardeert de stunts met
applaus. Toch dreigt het mis te
lopen. Vanaf de kant van Bree-
zand komt een Belgisch vlieg
tuigje aanvliegen. Kennelijk
heeft de piloot - die niets met de
show te maken heeft - niet be
grepen dat het een verboden
luchtruim betreft. Langzaam
foto Lex de Meester
pruttelt het vliegtuigje langs de
verbaasde toeschouwers. Ver
steegh stopt zijn acrobatiek
evengeeft vervolgens gas om de
binnendringer te achtervolgen
en scheert rakelings langs het
Belgische toestel. De spi-eek-
stalmeester kan het signaal wel
waarderen: „Frank geeft aan
dat hij aan de beurt is."
door Inge Heuff
DREISCHOR - De auto kon
digt zijn komst al van ver
aan. Met ronkende motor
stopt de Renault Alpine A
110, 1800cc SC bij het
Streek- en Landbouwmuse
um Goemanszorg in
Dreischor. Strak in de lak en
mooi gepoetst. Eigenaar
Charley Valette, organisator
van de toertocht van de Alpi
ne Renault Club Nederland,
komt kijken of de controle
post al klaar is. De eerste
puzzelrijders kunnen elk
moment komen.
Een kwartiertje later klinkt
weer het zware geluid van
een rallymotor door
Dreischor. Vanaf dat moment
komen met de regelmaat van
de klok de Alpines binnen
rijden. De ene toerrijder aar
zelend, de ander doet het
grind opspatten. Behalve het
vinden van bepaalde letters
telt ook de tijd waarin de rit
volbracht wordt mee en het
ene lid van de club is daar fa
natieker in dan de andere.
„Het was even kiezen voor
het huwelijk of voor de rou
te", grapt een vrouw als zij
haar ritkaart inlevert. „Het
huwelijk heeft gewonnen
hoor", stelt ze de omstanders
gerust. Lachend wordt een
deelnemer aan de achterkant
van het museum verwel
komd. „We komen er wel,
al is het meestal net even
anders", grijnst de kaartlees-
ter.
Bij slechts één equipe is het
de vrouw die achter het stuur
zit en de man die kaart leest.
„Ja, het is wel een hobby van
de man", bevestigt Wim
Meerveld. Hij bemant de
controlepost. Zijn Renault
Alpine staat door een verhui
zing nog steeds in de winter
stalling en hij wilde niet met
zijn dagelijkse auto de rit rij
den. Enkele andere leden
vinden dat geen probleem en
zo rijden er ook een Saab,
Porsche, Opel en een Jeep
Cherokee mee. Maar het
overgrote deel bestaat na
tuurlijk uit Renault Alpines
in alle soorten en maten.
Vooral de latere versies van
de A310de luxe sportwagen,
zijn populair onder de leden.
Inmiddels staat het parkeer
terrein van het museum meer
dan vol. En vrijwel alle auto's
hebben hun 'klepjes' open
alsof het een saluut is. „De
warmtehuishouding van de
Alpine is niet geweldig. De
zware motor zit achterin ter
wijl de radiator voorin is be
vestigd. Als het warm is, dan
wil je na een uurtje rijden
echt de motor even laten
luchten", legt Meerveld uit,
„Dus als je aankomt, zet je
meteen de klep open en dan
pas ga je handje schudden
met de andere leden." Na de
koffie met bolus lopen de eer
ste mannen weer naar het
parkeerterrein. Meerveld:
„Ook dat hoort erbij, altijd
even bij de anderen onder de
klep kijken. Ook als er niets
veranderd is."
Wie niet in de motor tuurt, zit
de volgende rit al uit te puz
zelen. De hulp van de lokale
bevolking wordt ingewon
nen en een enkeling vist bij de
controlepost naar de beste
route. „Het is ook een stelle
tje cultuurbarbaren", stelt
een deelnemer over zijn col-
lega's vast. „De hele dag met
de poten in de olie zitten en 's
avonds aan de bar lekker
zeuren maar een museum
krijg je ze niet in."
Vermoeiend
Inderdaad is het maar een
klein deel van de clubleden
dat gebruik maakt van de
mogelijkheid het museum te
bezoeken. Maar de mensen
zijn wel enthousiast over
Schouwen-Duiveland en de
route. „Best vermoeiend, i
zo'n route uitzetten", bekent
Charley Valette. „We hebben
'm vanmorgen al gereden en
moesten toen toch nog wat
aanpassingen doorvoeren.
Maar het is wel leuk." Hij
gaat de rijders nieuwe in
structies geven en al gauw
worden de eerste auto's ge
start voor het volgende tra
ject. De rust keert weer in
Dreischor.
door Naomi Voet
KRUININGEN - De NS-sta-
tions Kruiningen-Yerseke, Ka-
pelle-Biezelinge en Krabben-
dijke krijgen de komende
weken nieuwe fietsrekken en
fietskluizen. Dit is een onder
deel van het project Ruimte voor
de Fiets, waarbij Railinfrabe-
heer fietsenstallingen op bijna
alle stations in Nederland ver
nieuwt.
In Kruiningen begint de bouw
op 13 juni, in Kapelle op 12 juni.
Op beide stations moet de bouw
6 juli klaar zijn. Op station
Krabbendijke begint Railinfra-
beheerop 11 juni te bouwen, de
ze stallingen zijn naar verwach
ting 27 juni klaar.
De fietsenstallingen bestaan uit
een onbewaakt gedeelte en af
sluitbare fietskluizen. In de on
bewaakte stalling is meer ruim
te tussen de klemmen, zodat ook
fietsen met brede sturen of met
fietstassen goed gestald kunnen
worden. De rekken bieden meer
mogelijkheden om fietsen vast
te zetten met kabel- of beugel-
sloten. Zowel de onbewaakte
stallingen als de fietskluizen
zijn overdekt en verlicht.
De fietskluizen zijn ruimer, zo
dat ook een fiets met kinderzitje
gestald kan worden. In de klui
zen is tevens een haak gemon
teerd om regenkleding aan te
drogen.
De nieuwe stallingen worden
gebouwd op dezelfde plaats als
de oude. Tijdens de bouw kun
nen reizigers de fietsen in een
tijdelijke stalling plaatsen. Ook
de fietskluizen worden tijdelijk
verplaatst.
Voor het project Ruimte voor de
Fiets heeft het ministerie van
Verkeer en Waterstaat 210 mil
joen euro beschikbaar gesteld.
Inmiddels zijn rond de tachtig
nieuwe stallingen in Nederland
gebouwd. Railinfrabeheer wil
met de nieuwe stallingen het ge
bruik van de fiets naar en vanaf
het station stimuleren.
HEINKENSZAND - De Seniorenraad Borsele houdt een extra ou
derendebat op maandag 17 juni om 20.00 uur in het gemeentehuis in
Heinkenszand.
De Seniorenraad is in samenwerking met de gemeente in mei be
gonnen met ouderendebatten in ieder dorp. Aanvankelijk werden
deze alleen 's middags gehouden maar omdat veel 55-plussers nog
aan het arbeidsproces deelnemen is besloten een extra debat te hou
den dat 's avonds plaatsvindt.
De debatten zijn in het leven geroepen omdat de Seniorenraad en de
gemeente meer duidelijkheid willen over waar senioren behoefte
aan hebben. Er wordt gediscussieerd over onder meer wonen, zorg,
veiligheid, voorzieningen, activiteiten en cursussen. Het finalede
bat vindt donderdag 20 juni plaats om 14.00 uur in het gemeente
huis in Heinkenszand. De uitkomsten van de debatten worden daar
gepresenteerd.
BERGEN OP ZOOM - Een stoet
reuzen trekt, evenals in 1997, op
zondag 16 juni vanaf 14.00 uur
door de binnenstad van Bergen
op Zoom.
Aan de historische stoet doen
reuzen uit Nederland, België en
Frankrijk, muziekgezelschap
pen en een aantal verrassende
deelnemers mee.
De geschiedenis van de Bergse
stadsreuzen voert terug naar de
Middeleeuwen.
Ook toen al trokken er reu-
zenstoeten door de straten. In
het kader van het 700-jarig be
staan van de stad werd deze tra
ditie in ere hersteld.
De stoet reuzen zal vertrekken
vanuit de Rijkebuurstraat en
eindigen op de Grote Markt.
Daar vindt een slotspektakel
plaats.
Amir van Toy Box trad zaterdag op voor ruim 250 kinderen in het Zierikzeese danscentrum Kramer. foto Marijke Folkertsma
door Marcel Modde
ZIERIKZEE - Ze weten nu dat hij 27 jaar is,
geboren in Kopenhagen, vaak lang onder
weg is en z'n auto daardoor een beetje be
schouwt als tweede huis, van chips houdt,
geen sterallures heeft, een leeuw zijn favo
riete dier is en heel cool kan zijn. Maar z'n
telefoonnummer, dat houdt Toy Box zanger
Amir voor zichzelf.
Ruim 250 kinderen, meest meisjes, hadden
er zaterdag een zweterig middagje in het
Zierikzeese danscentrum Kramer voor over
om het Deense popidool in levende lijve be
zig te zien. In een vier uur durende workout
bracht Amir zijn jeugdige publiek een aan
tal. basisbewegingen bij van het populaire
streetdance. De meest enthousiaste deelne
mers kregen de nieuwste cd 'Toy-Ride' of
een superstar-certificaat. Zoë van Dongen
en Denise Kik sleepten evenwel de hoofd
prijs in de wacht. Zij mochten 's avonds in
een zogeheten meet en greet met hun idool
een pizza gaan eten in een restaurant.
Amir was in Zierikzee voor de dertiende en
voorlopig laatste Toy Box HAFF Fun Party.
De reeks begon dit voorjaar als een vervolg
op een landelijke televisiemanifestatie ok
tober 2001 in de IJsselhallen in Zwolle.
Amir en zijn muzikale wederhelft Anila wa
ren dusdanig enthousiast over de HAFF-
jeugddansers, dat ze besloten vaker iets
dergelijks specifiek op kinderen gericht in
Nederland te willen gaan doen. „Ik heb hem
mijn telefoonnummer gegeven, maar hoor
de niks meer", vertelt organisator Frank
Geleijns. „Na een half jaar belde Amir plot
seling dat de tournee van Toy Box er bijna
opzat en hij tijd had om iets met de HAFF te
doen. Voor het moment is Zierikzee de laat
ste in deze reeks, maar we zijn al aan het on
derhandelen voor een vervolg."
Choreograaf
Vanaf zijn zeventiende is de Deense Marok
kaan beroepsmatig met dansen bezig, eerst
als choreograaf en later met z'n eigen Toy
Box. De band brak in 1998 door met de
nummer één-hit 'Tarzan and Jane'gevolgd
door het eveneens succesvolle 'Best Friend'.
Het album 'Fantastic' werd goud en platina
in Nederland, Denemarken, Noorwegen,
India, Indonesië en Singapore. Ook het
nieuwe album lijkt met hits als 'Superstar'
en 'www.girl' hard op weg hoge ogen te
gooien. De Zierikzeese jeugd had zaterdag
geen enkele moeite zich de hitteksten (nog)
te herinneren. Stapsgewijs bracht Amir hen
de bijbehorende bewegingen bij. Het be
langrijkste bij dat al: be cool, oftewel stoer
kijken en vingers spreiden in de vorm van
het V-teken dan wel de rappersgroet (enkel
de middel- en ringvinger neer). Maak je zelf
breed en zorg vooral dat je duidelijk aanwe
zig benDoe dat in combinatie met ritmisch
gespring en in een vloek en een zucht staat er
een hele groep kinderen met elkaar een
dansje te doen alsof ze nooit anders hebben
gedaan.
„Dat is het fantastische van streetdance",
legt Amir tussen de bedrijven door uit. „Het
is universeel, de taal van de straat. Deze
kinderen verstaan lang niet allemaal En
gels, maar ze begrijpen wel allemaal wat ik
bedoel.Dat hedendaagse popgroepen in de
praktijk vaak eendagsvliegen zijn, gaat
voor Toy Box niet opzegt Amir.,Toen Anila
en ik besloten samen onze muzikale ideeën
vorm te gaan geven, wisten we wat ons doel
was. Wanneer je dat écht wil bereiken en je
bent er een beetje handig in, dan maak je het
ook. Hoe lang dat op Toy Box van toepas
sing zal zijn, weet ik nu niet. Dat is puur af
hankelijk van de wil bij ons om door te wil
len gaan."
Terug naar het podium bij Kramer: „Als je
een superstar wil zijn", onderwijst Amir in
het Engels weer een nieuwe beweging,
„moet je cool rijden." Een beetje onderuit
gezakt zitten, elleboog op de raamsponning,
hand bovenaan het stuur, muziek aan.
„Kom opspoort hij de troep voor hem aan
tot iets meer uitbundigheid. „Je wil toch
niet rijden als een omaatje!" De laatste
schroom wordt afgeworpen. Dik tweehon
derd kinderen sturen bijna synchroon hun
grote Amerikaan de danszaal door. Amir
spoort ze nog één keer aan harder te zingen.
„I am a superstar, with a big big house and a
big big car..." Hij glundert tevreden. „Yeah,
that's cool!"
door Rolf Bosboom
GOES - Het is een 'gemiste kans'
dat de gemeente Goes geen loca
ties voor windenergie heeft op
genomen in haar bestemmings
plan buitengebied. Dat stelt de
Subcommissie voor de Gemeen
telijke Plannen van de Provinci
ale Planologische Commissie in
haar advies aan Gedeputeerde
Staten.
De gemeente studeert al gerui
me tijd op mogelijkheden om
windturbines te plaatsen in de
Wilhelminapolder. Het is haar
bedoeling om als de plannen
daarvoor rond zijn, het nieuwe
bestemmingsplan buitengebied
te herzien. In het plan zelf wordt
daarom maar beperkt aandacht
geschonken aan windenergie.
De commissie betreurt dat. Zij
had liever gezien dat binnen het
kader van het plan een 'gedegen
afweging' was gemaakt tussen
de diverse locaties die in beeld
zijn. Nu dat niet is gebeurd, is
dat een gemiste kans, aldus de
commissie. Dat oordeel heeft
overigens geen gevolgen voor de
goedkeuring van het plan.
Op een groot aantal andere pun
ten vindt de commissie dat GS
het plan niet zouden moeten
goedkeuren. Voor een deel gaat
het om technische of formele za
ken. Verder zit het de commissie
dwars dat, hoewel daar al in een
eerder stadium op is gewezen, in
het plan geen strook van vijftig
meter is opgenomen tussen
agrarische percelen en woon-
gronden. Een dergelijke buffer
zone is nodig om hinder van
bestrijdingsmiddelen te voor
komen, in het geval dat de agra
rische gronden worden gebruikt
voor fruitteelt.
Uitbreiding
De commissie kan er ook niet
mee akkoord gaan dat in het be
stemmingsplan voor niet-agra-
rische bedrijven de mogelijk
heid wordt ingebouwd om met
dertig procent uit te breiden. De
provincie hanteert een maxi
mum van twintig procent.
Verdere uitbreiding acht de
commissie in strijd met het te
rughoudend beleid voor het lan-
delijke gebied.
Na de goedkeuring in de ge
meenteraad, eind vorig jaar,
hebben drie ondernemers, een
particulier en Vogelbescher
ming Nederland om uiteenlo
pende redenen bij de provincie
bezwaar aangetekend tegen het
bestemmingsplan. Vier van de
vij f bezwaren acht de commissie
ongegrond.
Wat haar betreft snijdt alleen
het ongenoegen van J. Verboom
uit 's-Heer Arendskerke - deels-
hout. Verboom wil zijn paar-
denhouderij aanzienlijk uit
breiden, in combinatie met
praktijkonderwijs voor het
Groen College. De gemeente
acht de locatie, ten noorden van
de Oude Rijksweg, niet geschikt
voor een dergelijke grootschali
ge voorziening.
Uitgesloten
De commissie is het met de
gemeente eens dat manegeacti
viteiten moeten worden uitge
sloten. Verder vindt zij dat on
derwijskundige activiteiten
ondergeschikt moeten zijn en
blijven aan de agrarische func
tie van het bedrijf. De commis
sie acht het echter niet terecht
dat de gemeente het bedrijf
slechts zeer beperkte uitbrei
dingsmogelijkheden wil bieden.
Die kwestie moet los gezien
worden van Verbooms plannen
voor uitbreiding. Bestaande
agrarische bedrijven dienen in
principe de mogelijkheid te
hebben om door te groeien naar
volwaardige bedrijven.
Zowel de gemeente als de be
zwaarmakers kunnen woens
dag 12 juni tijdens een hoorzit
ting mondeling reageren op het
advies van de commissie. Gede
puteerde Staten nemen daarna
een besluit over het bestem
mingsplan en de ingediende be
zwaren.
THOLEN - Borstvoedingorga
nisatie La Leche League (LLL)
houdt 20 juni een informatie
bijeenkomst over de geboorte
van de baby en het geven van
borstvoeding in de eerste we
ken.
Wie andere vragen heeft over
borstvoeding kan ook terecht
De avond begint om 20.00 uur in
de Kreeftenstraat 21 te Tholen.
De bijeenkomst is bedoeld voor
aanstaande moeders en voor
moeders die al een kind borst
voeding geven.
Er wordt voor de avond een bij
drage gevraagd van 4 euro in
clusief documentatie.