Presentatie van nieuwe Slibreeks PZC Expositie in De Kaai verwondert Spanning en rust in De Bewaerschole 12 Foto's Conny Umbgrove en gedichten Elsa Fischer geven serie nieuw aanzien kunst cultuur Gezelschap van de zee geeft proeve van Herman Teirlinck lezers schrijven Legitimatie Energie IV OPEN DAGEN zaterdag 8 juni 2002 door Ernst Jan Rozendaal VEERE - De Slibreeks heeft een nieuw uiterlijk. De boekjes van de Stichting Kunstuitleen Zee land zijn voortaan twee keer zo groot (A3-formaat). Vanmiddag wordt in De Schotse Huizen in Veere Lichttoeristen gepresen teerd, het eerste deel van de SlibreeksGROOT. Het is een bundel met foto's van Conny Umbgrove uit Bussum en ge dichten van Elsa Fischer uit Bern. Umbgrove en Fischer kennen elkaar van de lagere en de mid delbare school in Wassenaar. Nadien verloren ze elkaar uit het oog. Fischer verliet Neder land en vestigde zich na een langdurig verblijf in Azië en Afrika in Zwitserland. Umb grove volgde in Amsterdam een opleiding tot tekenleraar, om vervolgens schilderijenrestau rator en beeldend kunstenaar te worden. Vijf jaar geleden ont moetten ze elkaar weer tijdens een schoolreünie. Fischer: ..Danzegje: 'Wathebjij zoal gedaan?' Conny vertelde over haar schilderijen en haar fotografie. Ik had net gehoord dat Meulenhoff mijn gedicht Niet dood wilde opnemen in de poëziekalender. 'Mag ik wat ge dichten van je lezen?', vroeg Conny. Zo ontstond het her nieuwde contact." Umbgrove stuurde op haar beurt een op Walcheren ge maakte foto naar Fischer, we- De werken van Conny Umbgrove (rechts) en Elsa Fischer vullen elkaar prima aan, zonderdat de twee kunstenaressen daar speciaal op uit zijn. foto Lex de Meester tende hoe mooi zij die omgeving vindt. Fischer: „Waar zee en strand is, is mijn wereld. Veel meer dan de bergen. Eigenlijk zit ik in het verkeerde land." Umbgrove: „Ik kreeg de foto te rug met een gedicht erbij. Zo is dit project ontstaan. Het opval lendste is dat we nooit samen op stap zijn geweest. Ieder voor zich zijn we met dit gebied bezig geweest. Toen zijn we bij elkaar gaan zitten en hebben we foto's bij gedichten gelegd. Dat ge beurde associatief. Ik heb dus geen gedichten van Elsa geïllus treerd en zij heeft geen gedich ten bij mijn foto's geschreven. Toch is het een eenheid gewor den." Beide kunstenaars hanteren- eenzelfde procédé. Zij 'zoomen in' op een detail, om aan de hand daarvan een groter verhaal te vertellen. Umbgrove heeft oog voor het ritme in het landschap en wanneer zij de vloedlijn op zoekt, krijgen haar foto's iets van abstracte schilderijen. In de poëzie van Fischer kunnen ge beurtenissen uit het verleden inzicht verschaffen in haar late re levensloop. Als voorbeeld noemt ze Annetje, dat als volgt begint: mijn moeder wilde wel dat ik was als dat meisje met vlechten, met die zachte blik en lieve glimlach van Toorops tekening. Tijdens het schrijven realiseerde ze zich dat ze uit ja- door Naomi Voet KATS - Een proeve van Teir- linck. Dit is het nieuwste werk van het Gezelschap van de Zee. Over het toneelwerk van de Vlaamse Schrijver en toneel ver nieuwer Herman Teirlinck geeft het toneelgezelschap op 28, 29 en 30 juni een weekend lang voorstellingen en lezingen. Het Gezelschap van de Zee be- gint de reeks voorstellingen op vrijdag 28 juni om 20.30 uur in de oude Dorpsschool in Kats. Rense Royaards haalt in een ge sprek met Jan Schuurman Hess herinneringen op aan Herman Teirlinck. Vervolgens wordt de monoloog Ode aan mijn Hand uitgevoerd door Fred van der Hilst onder regie van Koen Schuyvens, die voor het eerst betrokken is bij het Gezelschap van de Zee. Middelnederlands In de Katse Kerk is er op zater dag 29 juni om 20.00 uur een voorstelling van Beatrijs in het Middelnederlands door Rense Royaards. Hij studeerde bij Herman Teirlinck in Antwerpen en deed al eerder met voorstel lingen van Gezelschap van de Zee mee. Vervolgens introdu ceert Jaak van Schoor, kenner van het toneelwerk van Teir linck, het leven en werk van Herman Teirlinck. Aansluitend volgt een gelezen voorstelling van de bewerking die Teirlinck van Beatrijs maakte Ik Dien. Deze wordt uitgevoerd door Ti neke Schrier en Adrie Over- beeke, en geregisseerd door Floor Huygen. Tenslotte is op zondagmiddag 30 juni de grote afsluiter. De Vertraagde Film is een gelezen voorstelling en wordt geregis seerd door Margreet Sweerts die loersheid een hekel had aan de tekening' van Toorop en formu leerde ze bovendien waarom ze dichteres is geworden. Vroeger Dat Toorop opduikt, is toeval en toch weer niet. Umbgrove en Fi scher voelen zich verwant met de kunstenaars die aan het be gin van de twintigste eeuw hun zomers doorbrachten in Dom burg. „Als ik in Domburg rond loop, heb ik het gevoel dat ik in de schoenen sta van Toorop, Mondriaan of Mies Elout", zegt Umbgrove. „Het landschap is er nog ongeveer zoals het vroeger geweest moet zijn. De blik waarmee ik naar dat landschap kijk, heeft te maken met mijn werk als restaurator. Eerst kijk ik zo wijd mogelijk, naar een schilderij maar ook naar een landschap, daarna probeer ik met de telelensdetails te van gen. Dat leidt tot een zekere ab stractie." In het gedicht Lichttoeristen verwoordt Fischer de verbon denheid met de kunstenaars van toen op deze manier: als zij ko men leren de boeren stilzitten strekken zich torens hoger worden bomen weerbarstiger malen molens rood van duin tot duin zendt helmgras een morsealfabet. dat in 't licht ver waait golfbrekers exerceren sleutelposities van abstractie tot boogie-woogie als zij ko- Foto-expositie Conny Umbgrove (met enkele gedichten van Elsa Fi scher), t/m 21 juli in De Schotse Hui zen in Veere, open ma t/m za van 12- 17 uur, zo 13-17 uur. Vanmiddag om 16 uur: presentatie Lichttoeristen, Slibreeks nr 102. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. kan men nog enige duizenden jaren aanmaken door de talrijke diepe kolenlagen te injecteren met waterstof. Uranium is een I ander verhaal. De afvalstoffen zijn niet het probleem, dat kan gewoon terug naar de lege ura- niummijnen. Vanwege de aan wezige achtergrondstraling ligt het daar niemand in de weg. De militaire voorraden kernmate riaal van een onthutsend groot aantal landen zijn ondertussen zo gegroeid dat er brandstof voldoende is voor een 500 be drijven van kerncentrales in een honderdvoud van het huidige I aantal. Wanneer de VN, met j USA, Rusland, India en Pakis tan voorop, zou besluiten dat bezit van kernwapens de ern- i stigste misdaad tegen de mense- lijkheicl is en deze zwaarden in ploegscharen (kembrandstof voor centrales) moeten worden omgesmeed, dan krijgen we weer een leefbare wereld zonder energietekort. Wanneer India en vanaf het begin bij de vaste kern van Gezelschap van de Zee be hoort. De voorstelling wordt die dag drie keer vertoond. Jan Schuurman Hess: „Het was al heel lang een grote wens van ons om werk van Hei-man Teir linck uit te voeren, nu is het ein delijk zover. Herman Teirlinck was een heel beroemde man in zijn tijd. Het is wonderbaarlijk en typisch dat veel van zijn werk vergeten is." De wens van de partijen die deel uitmaken van het aanstaande kabinet, om de algemene legiti matieplicht in te voeren (PZC 4- 6) geeft mij aanleiding tot de volgende opmerkingen. Het feit dat juridisch specialisten als de voorzitter van de Coornhert Li ga, de woordvoerder van de raad van hoofdcommissarissen en de oud-minister van Justitie Korthals deze legitimatieplicht onnodig en onwenselijk vonden en vinden, heeft blijkbaar wei nig invloed. Hun argument is onder meer dat zware crimine len en aanslagplegers er niet be ter door te pakken zullen zijn, dat er maatschappelijke onrust kan ontstaan enzovoort. Maar nee, de aanstaande 'regeerders' luisteren liever naar de borrel praat van hun achterbannen. Het stemt niet vrolijk voor de toekomst en ik zal in een land waarin Jan Onbenul het steeds meer voor het zeggen heeft, ze ker niet méér vertrouwen in de overheid hebben. Reden te meer om, ook na een invoering van le gitimatieplicht, mijzelf niet te onderwerpen aan deze over heid, althans op dit punt. Mijn identiteitskaart blijft dus ook in de 21e eeuw gewoon thuis. Ter verduidelijking: ik ben nooit een fan van 'paars' geweest, zo als men naar aanleiding van de ze opmerkingen misschien zou kunnen denken. JanZwemer Van Wouwestraat 8 Serooskerke In 'Energie I' stelt dr. L. P. Roeg- holt dat de voorraden olie, gas en uranium nog toereiken voor ongeveer veertig jaar. Met een nul erbij, dus 400 jaar, komt dat echter beter in de buurt van de bekende voorraad. Met de veer tig jaar wordt de militair strate gische voorraad ruwe olie van de USA bedoeld, die men onder tussen opgeslagen heeft in de leeggepompte velden van Texas. Wat betreft aardgas, dat Pakistan elkaar echt gaan be stoken met kernwapens dan zal de dreiging van het broeikasef fect pas echt werkelijkheid wor den. Een academische titel geeft, wegens verregaande spe cialisatie, over het het algemeen flinke oogkleppen. N. A. Blomme Ruys de Beerenbrouckstraat 32 i Vlissingen Advertentie VANDAAG: Koffie, gebak en muziek bij uw bezoek aan ANTIEKHANDEL DE PAGTER Herenstraat 9 Segeersstraat 8 Middelburg 0118-634133 door Ali Pankow BURGH-HAAMSTEDE - De nieuwe expositie in De Be waerschole in Burgh-Haam- stede met werk van de kera miste Esther Lunter uit Delfgauw en schilder Joop Schrotenboer uit Haarlem le vert een harmonische balans op tussen spanning en rust. Het werk van beide kunste naars blijkt verrassend goed te combineren. Esther Lunter volgde haar op leiding beeldhouwen en ruim telijke vormgeving aan Aca demie Minerva in Groningen. De kunst van het glazuren leerde zij bij De Potterij in Delft. Haar beelden zijn geba seerd op de natuur en komen intuïtief tot stand. „Ik beleef die natuur heel intens en sla indrukken als de aanblik van bloemen en planten en het ge luid van vogels nauwgezet op. Die natuurbeleving tilt me bo ven de dagelijkse sfeer uit", zegt Lunter. Dat resulteert in beelden met abstracte vormgeving, waarin ze vooral spanning wil creëren en de ruimte voor vrijheid wil weergeven. Een mooi voor beeld daarvan levert één van haar recente beelden met als titel Voorjaar 2002. De kunste nares zelf zegt er op een gesti leerde wijze een vogel op een boom in tot uiting te brengen, maar ze biedt toeschouwers ook graag de ruimte voor eigen interpretaties. Zo heeft ze ook gehoord dat sommigen er een uitgestrekte hand met een duif in ervaren. Kleuren gebruikt ze bewust als toegevoegde waarde. „Soms biedt het beeld precies de juiste spanning en voeg ik er niks meer aan toe. In andere gevallen kunnen kleuren de intentie versterken", vindt de kunstenares. Zo zijn er in De Bewaerschole ook beelden van haar te zien zowel in mooie pasteltinten als in donkerder kleuren. Eenwording Een mooie combinatie met de beelden van Lunter vormen de schilderijen van Schroten- boer. Hij maakt met acryl en olieverf schilderijen op linnen. Dualisme en het verlangen naar 'eenwording' spelen een belangrijke rol in zijn werk. Hij geeft de voorkeur aan sym bolen om dat verlangen tot ui ting te brengen. Een zilveren Het beeld Voorjaar 2002 is kenmerkend voor de wijze waarop Esther Lunter het verlangen naar vrijheid verbeeldt. foto's Dirk-Jan Gjeltema Lijnen voeren de boventoon in de schilderijen van Joop Schro tenboer. avondsmaalbeker uit de col lectie van het Frans Halsmu seum was voor hem aanleiding tot het maken een serie schil derijen met de 'beker' als vorm of onderwerp. Voor Schroten- boer geldt die beker als sym bool voor vriendschap, moed en eenheid. Lijnen In tegenstelling tot Lunter gaat hij juist wel uit van realis tische vormen die hij dan wel in meer of mindere mate sti leert en abstraheert. Rust en evenwicht zijn kenmerkend in de schilderijen van Schroten- boer. Hij bewerkstelligt dat onder meer door zijn schilde rijen laag voor laag op te bou wen. Lijnen vormen de boven toon in zijn werk. De expositie van Lunter en Schrotenboer in De Bewaer schole is tot en met zondag 23 juni geopend. De normale ope ningstijden zijn van dinsdag tot en met zaterdag van 13.30 tot 16.30 uur, maar tijdens de Kunstschouw Westerschou- wen van 15 juni tot en met 23 juni is de tentoonstelling da gelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 12.00 tot 17.00 uur. De Buitenwereld, een werk van Martijn Linzell. foto Willem Mieras GOES - Grote bellen werden er deze week geblazen bij de ope ning van de expositie in De Kaai in Goes. Deze stonden voor de verwondering waarmee kinde ren de wereld inkijken. „Met dezelfde verwondering moet er gekeken worden naar deze ten toonstelling", legt Phia Ver- straete, leidster van De Kaai, uit. Martijn Linzell, Mariska Schil- peroord en Coen Wieman zijn kunstenaars met totaal ver schillende schilderstijlen, maar door het thema 'eigen-wijs'toch samengebracht. Martijn Lin zell: „We hebben alledrie een 'eigen wijze' van schilderen, ik werk als vrijwilliger bij De Kaai en heb Coen erbij gevraagd als kunstenaar. Samen met Maris ka vormen we een eigenwijs drietal. Gehandicapten De Kaai is een galerie-atelier voor kunstenaars met een ver standelijke handicap. Mariska Schilperoord is een van de kun stenaars die aan het atelier ver bonden is. Voor één keer ligt de nadruk niet op verstandelijk ge handicapten, maar heeft De Kaai twee andere kunstenaars uitgenodigd die samen met Ma riska de expositie vormen, die tot 12 september duurt. Schilperoord werkt al vanaf 1995 in het atelier. Haar schilde rijen vallen meteen op door de vele kleuren en lijnen die ze ge bruikt. „Mijn schilderijen gaan over dingen die ik in mijn hoofd heb; alles wat ik denk, schilder ik", legt Mariska enthousiast uit. Verder is zij helemaal gek van kleuren en schildert zij graag mensen die ze 'lief vindt'. Tot in het kleinste detail tekent en schildert zij haar verhaal uit. „Als ik thuis zit, teken ik op vel letjes wat ik op dat moment denk. Als ik dan weer in het ate lier ben, haal ik alle velletjes bij elkaar en maak daar een schil derij van." Daarom noemt Ma riska haar schilderijen vaak 'haar dagboek'. Mensen en bomen De 25-jarige Martijn Linzell studeerde twee jaar aan de kunstacademie in Maastricht. Op dit moment werkt hij in het thema 'op het tweede gezicht'. „De mens staat centraal in mijn werk, de schilderijen die hier hangen hebben te maken met de overeenkomst tussen bomen en mensen. Het systeem van een boom en de mens zijn hetzelfde, dat inspireert mij om te schilde ren." Linzell heeft geen speciale bedoeling met z'n schilderijen. „Iedereen die naar mijn werk kijkt, ziet voor zichzelf wat de diepere betekenis is achter het schilderij, want wie kijkt, ziet meer..." Coen Wieman is erg blij dat hij in De Kaai mag exposeren. „De ruimte is prachtig, en het is een leuk idee om drie verschillende kunstenaars met verschillende ideeën bij elkaar te zetten." De 26-jarige kunstenaar genoot zijn opleiding op de Minerva Academie in Groningen. Nu woont en werkt hij weer in Goes. Zijn werk wordt vooral geken merkt door sprookjesachtige landschappen met kleuren die eigenlijk niet goed bij elkaar passen. „Ik hou ervan om din gen te schilderen die niet nor maal zijn, zo kun je met land schappen veel kanten op en zelfs absurdistisch schilderen." door Rosalie Buizer

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 76