Strakke boxer om de billen Radijs moet pittig blijven Ronduit gul en zonder opsmuk Geavanceerde onderbroeken W15 Poetsmoment Zoutjes Timing Geschoren Vichy Nagels zaterdag 8 juni 2002 Hij is jong, hoogopgeleid, heeft een betaalde baan en een meer dan gemiddelde interesse in kleding. Dikke kans dat hij in dat geval een tricot boxershort draagt. Dit type ondermode is namelijk met een flinke opmars bezig, zo blijkt uit onderzoek in op dracht van Bodyfashion Promotion. Daaruit komt te vens naar voren dat slechts de helft van alle N ederlandse mannen zijn eigen onder goed koopt. Kleren maken de man. Maar ook met zijn onderbroek geeft hij zich vandaag de dag een beetje bloot, zo ontdekte Bodyfashion Promotion. Man nen verraden hun leeftijd en status met hun type onder- Dim Extra, licht en zacht. De lekkerste radijs wordt in deze tijd van het jaar op de markt gebracht. Het is de eerste radijs van de volle grond, vaak in dezelfde tijd als de eerste nieuwe haring Ze wordt in ons land hoog gewaardeerd. De aanvoer ervan is doorgaans vrij groot en de prijzen zijn dan ook nooit bijzonder hoog zoals dat bij de nieuwe haring juist wel het geval kan zijn. Radijzen kunnen we tegen woordig het hele jaar door eten. Wanneer ze niet van de volle grond komen, dan is men aange wezen op radijzen die in kassen worden gekweekt of worden ge ïmporteerd uit landen met een beter klimaat dan het onze. Hoewel je over de smaak van ra dijzen kunt twisten, blijkt elk jaar weer dat de in ons land in de volle grond gekweekte radijzen bij de meeste Nederlanders ver uit favoriet zijnDe smaak is dan weliswaar vrij pittig maar beslist niet scherp. Die scherpte kan men later in het seizoen wel heel goed opmerken (en dat doet de consument dan ook) want de vraag naar verse radijzen neemt elk jaar weer in de loop van de maanden augustus en septem ber sterk af. De pittige en soms (te) scherpe smaak van de radijzen staat niet iedereen aan en dat is dan ook de reden dat men, in onder andere Wageningen, vrijwel continu bezig is met het veredelen van de verschillende radijssoorten. Daarmee heeft men in het verle den grote successen geboekt want de eens zo beruchte voos heid is vrijwel geheel terugge drongen. De jongere generaties in ons land weten er trouwens nog maar nauwelijks iets van af. Bedenkelijk Dat men 'sleutelt' aan de radij zen om die scherpte wat in te to men kan men in zekere zin wel toejuichen. Bedenkelijk wordt het wanneer men ook het een en ander aan de smaak van de rad ijzen gaat wijzigen. Vanuit een commercieel oog punt bekeken zou dat niet zo slecht zijn want. er zijn nogal wat Nederlanders die niet zo veel van de radijzen moeten hebben. Sterker nog: zij haten ze en zullen ze dan ook nooit ko pen. Laat staan dat zij de radij zen aan hun huisgenoten zullen voorzetten. En zo komt het dat een deel van de Nederlanders niet eens weet hoe een échte ra dijs wel kan smaken. Door het veredelen zou men wel eens in de verleiding kunnen ko men om de smaak van de radij zen zo te wijzigen dat de smaak voor iedereen acceptabel zou kunnen zijn. Dat heeft men al gedaan met de spruitjes en het witlof. De gevolgen daarvan zijn ons bekend. Beide groen- tensoorten missen hun karakte ristieke smaken en mede daar door eten de oorspronkelijke liefhebbers steeds minder spruitjes en komt het witlof er ook minder vaak op tafel. En dat allemaal omdat kinderen dat kemnerkende bittertje in de groenten niet lusten en mede daardoor de groei van de omzet in de weg staan. De gevolgen zijn bekend. De animo om 's winters spruitjes en witlof te eten, wordt er bij grote groepen consumenten door weggenomen. Het gevaar dat zoiets ook onze radijzen kan overkomen, is niet denkbeeldig meer. Het wordt tijd dat we de 'sleutelaars' in onder andere Wageningen moeten verzoeken hun wetenschappelijke activi teiten ten aanzien van het ver edelen van groenten én van vruchten drastisch te wijzigen waardoor de smaken van de ver schillende soorten onaangetast blijven. Tuinkers In ons land wordt de radijs vrij wel uitsluitend rauw gegeten. Ze kan in de sla, in salades en in snacks worden verwerkt. Vroe ge radijsjes (uit de kassen) horen bij kievietseieren en in sommige families eet men in plakjes ge sneden radijzen op het brood. Soms gaan ze vergezeld met wat verse tuinkers en dat is terecht want de smaak van de tuinkers en die van de radij s sluiten op el kaar aan. Bekend is dat in ge zinnen waar mosterd geen on bekend product is ook radijzen met een zekere regelmaat op ta fel komen. Dat radijzen ook gekookt kun nen worden is in ons land min der bekend. Ze kunnen als meiknolletjes worden bereid en in een romig sausje worden op gediend. Ze zijn door het koken dan wel een belangrijk deel van hun pittige smaak kwijt geraakt en juist dat kan voor veel men sen zelfs een aanmoediging in houden.Ook met het verse loof van radijzen kun je in de keuken terecht. Het fijngesneden verse loof kun je in de sla verwerken en wanneer het wordt gekookt, kan het als een puree in tal van soepen en sauzen worden ver werkt. Hans Belterman In de Franse keuken geldt de 'soupe aux fanes de radis' als een klassiek voorbeeld van een ge recht dat vrijwel uitsluitend in de familiekring wordt opge diend. Het recept voor de met radijsloof samengestelde vege tarische soep wordt maandag in de dagelijkse receptenrubriek opgenomen. In de dagen daarna kun u rekenen op meer recepten met de lekkerste radijs van het jaar. broek. Toon mij uw slip en ik zal zeggen wie u bent, dus. De weinig opwindende sports- lip en de heupslip, jarenlang verzekerd van de loyaliteit van de Nederlandse mannen, verlie zen terrein. Ook de vraag van mannen naar tangaslips is in de afgelopen vier jaar gehalveerd, al kun je je afvragen of je daar nu echt rouwig om moet zijn. De tricot boxer daarentegen - niet te verwarren met de wijde boxershort - is echter met een flinke opmars bezig. Deze strak op het lichaam aansluitende boxershort met korte pijpjes deed zo'n vijf jaar geleden zijn intrede op de markt van de he- renondermode. Sindsdien zijn de modellen meer en meer ver fijnd, en zijn vooral de stoffen technisch geavanceerder en bo venal comfortabeler geworden. Het ondergoed is vaak van mi crofiber of elastisch katoen ge maakt. Voor wat betreft de kleur van het ondergoed gaat hij meestal nog voor zwart of wit, al zwichten sommige heren ook voor uitbundiger schakeringen. De tricot boxer is met name te vinden in de kast van de 20- tot 29-jarigen. In deze groep is het aandeel van de strakke boxer bijna het dubbele van dat van de heupslip. Het zijn zelfstandige, hoogopgeleide twintigers met een betaalde baan en een boven gemiddelde interesse in kle ding. Zij besteden met een ge middeld bedrag van 596 euro op jaarbasis ruim 25 procent meer aan kleding dan kopers van wij de boxers of heupslips. Met het klimmen der jaren neemt de voorkeur voor een heupslip dan wel wijde boxer toe. Hoe ouder, hoe wijder dus. Badkleding In de badkleding houdt de man gelijke tred. Tussen de collectie zijn eveneens veel boxershorts te vinden, maar ook lange surf- modellen. Jaarlijks wordt er zo'n 110 mil joen euro aan herenondergoed gespendeerd. De markt is in de afgelopen vier jaar over het al gemeen licht gedaald, bleek uit de cijfers van Bodyfashion Promotion: 4 procent minder kopers en een daling van het aantal stuks per koper met 2 procent. De groeiende populari teit van de tricot boxer vormt echter een lichtpunt. Sinds 1997 groeien de bestedingen aan tri cot boxers jaarlijks met gemid deld circa 12 procent, waardoor dit modieuze kledingstuk een marktaandeel van 12 procent heeft bereikt. Het totale aandeel van boxershorts bedraagt op dit moment 40 procent. De sport-, heup- en tailleslip hebben sa men een aandeel van 33 procent. Gaat de tendens in dit tempo door, dan kan de tricot boxer Hom-Snake Hips, kort en spannend. over vier jaar wel eens net zo in geburgerd zijn als de overbe kende heupslip of sportslip. Er is maar één mogelijke belemme ring, waarschuwt Bodyfashion Promotion: het feit dat de Ne- door zijn vrouw gekocht is. Kennelijk geeft zijn eega aan dat type ondergoed de voor keur. Draagt hij daarentegen een tricot boxer, dan stijgt de kans dat hij deze aanschaf zelf ondergoed uit de knip, ruim 28 procent meer. Corine van Zuthem derlandse vrouw nog altijd in meerderheid voor haar partner de onderbroeken koopt. Slips voor mannen van 30 jaar en ou der worden verhoudingsgewijs namelijk vaak door hun vrouw gekocht. Draagt een man een heupslip of een wijde boxer, dan is er een kans van bijna 60 procent dat het kledingstuk gedaan heeft al naar 50 procent. Daarbij hebben Hollandse vrouwen ook nog eens de nei ging om op de kleintjes te letten. Koopt een vrouw namelijk voor haar partner ondergoed, dan geeft zij daaraan gemiddeld 39 euro per jaar voor hem uit. Gaat hij zelf naar de winkel dan trekt hij op jaarbasis 50 euro voor zijn De boxer is vaak van microfiber of elastisch katoen gemaakt. Bezoeken aan Zeeuws-Vlaanderen gaan doorgaans gepaard met nos talgische gedachten, herinneringen aan fietstochten langs kapelletjes, over hobbelige kasseien en Spa Citron in rustieke cafeetjes. Die gedachten komen weer sterk naar boven in Café- Restaurant De Gentsche Poort in Hulst waar het is alsof de tijd heeft stilgestaan. De sfeer is die van een buurtcafeetje wat het tot voor een aantal jaren ook was, met een zeer gemengd clienteel. De huidige uitbater, naar zijn uit spraak van het Nederlands te oorde len geen geboren Zeeuws-Vlaming, maakte er een huiselijk restaurantje van waar onthaasting geen loze kreet is maar realiteit. De gastheer die ook achter de kachel staat, is inderdaad afkomstig uit Den Haag maar geniet al vierentwintig jaar van de rust die Zeeuws-Vlaande ren uitstraalt. Hij zou nooit meer te rug willen naar de gestreste Rand stad. Samen met zijn vrouw bestiert hij de zaak en als het niet druk is, zoals op deze namiddag, dan wisselen zij el kaar af. De menukaart, in het Nederlands en onberispelijk Frans, is typerend voor de grensstreek. Onder de gasten zijn opvallend veel Brusselaars die in de gemoedelijke sfeer van deze onopge smukte eetgelegenheid genieten van gerechten met vis, schaal- en schelp dieren. Soepen en sauzen zijn hier ou derwets romig en de porties verraden een gulle hand. In de serre kijk ik uit op de stadstuin met vlieren, coniferen en enkele forse bomen die het typisch vlaamse met selwerk van een belendend perceel net niet aan het zicht onttrekken. Van zo'n oude muur kan ik genieten, zeker met twee forse gamaalkroketten 6,75) op het bord. De gastheer vertelt er eerlij k bij dat het geen huisgemaak- te kroketten zijn, want die maakt hij alleen wanneer hij daar ruim de tijd voor heeft. Maar ze zijn van uitste kende makelij, met echte, herkenbare garnalen in de vulling. Naast de Cocktail de Crevettes (€8) serveert De Gentsche Poort ook een Viscocktail met cocktailsaus (€7,50) en Scampis inlooksaus (€9,75). De Tomatenroomsoep en de Franse uien soep kosten €3,00 en de Huisbereide Vissoep €5,50. Gebakken zeetong zet De Gentsche Poort tegen dagprijs op tafel, maar Gebakken tongfilets met zeevruchten staan voor €13,50 op de kaart. Een specialiteit is de Plate de la Mer du Nord, gepocheerde filets van zeewolf, pladijs, tong en kabeljauw in een kreeftensaus (€15,-). Pladijs is Vlaams voor schol. Een andere specialiteit van het huis is de Brochette de poissons grillés 15,00) en die bestaat uit scampi's, zee- De Gentsche Poort Café-Restaurant Gentsestraat 27 4561 EH Hulst Tel. 0114-313069 Zaterdag gesloten, vrijdag alleen lunch Keuken open vanaf 11.00 uur Creditcards: nee Rolstoel: mogelijk Kinderen: kleine hapjes Vegetarisch: in overleg Roken: geen gescheiden ruimtes wolf en zalm, 'aan het zwaard' gegrild met looksaus. Looksaus en roomsaus begeleiden ook diverse vleesbereidingen als Bief stuk met groene pepers of met cham pignons (€12,50) en Schnitzel (€11 en €11,50). Ook de Cotelettes d'ag- neau Mireille, ofwel lamskoteletjes (€13,50) worden geserveerd met apart een kommetje warme looksaus. Ik bezwijk voor de verleiding van een andere Belgische specialiteit: de To maat gevuld met garnalen en met mayonaise of cocktailsaus (€12,50) en ik acht daar een abdijbier als Grim bergen (ten onrechte als Trappist ge afficheerd) passend bij. De garnaaltjes verraden door hun kleine formaat hun Belgische afkomst maar smaken voortreffelijk. De sala degarnituur komt weliswaar voor een deel uit een potje maar dat doet aan de kwaliteit niets af. Graag had ik nog een Brusselse wafel (€2,25 met slag room of €4,75 met slagroom en ijs) of een Flensje met ijs, slagroom en Grand Marnier (€4,75) als toetje ge nomen, echter dat blijkt helaas fysiek niet meer tot de mogelijkheden te be horen. Als alle rompslomp en gedoe je te veel wordt, is De Gentsche Poort de plek om tot je zelf te komen. Voor het geld hoef je het niet te laten, want de prij zen zijn uiterst redelijk. Rien van Reems In de recensie van Restaurant Estroni- no in Bergen op Zoom, zaterdag 1 ju ni, is een verkeerd telefoonnummer vermeld. Het juiste nummer is: 0164-246623. Ooit gehoord van het 'derde poetsmoment'? Dat is een verzinsel van tandpastafirma Prodent, die een kauwgum lan ceert als aanvulling op de twee dagelijkse poetsbeurten. De Cleansing Gum is bijvoor beeld bedoeld voor na de lunch. Belangrijkste bestanddeel zijn de kristallen, die het tandop- pervlak reinigen. Verder zit er in: xylitol (helpt beschermen te gen gaatjes), calcium (voor ster ke tanden) en vitamines (helpt het tandvlees gezond houden). De Cleasing Gum kent drie va rianten: frisse Cool Mint, nog frissere Menthol Power en Whitener (met 'baking soda' voor wittere tanden). Een han dig doosje met twaalf kauw gums kost een euro. Cheetos, de kinderzoutjes van Smiths, werpt twee nieuwe varianten in de strijd. Het zijn Chester Balls (met kaassmaak) in de vorm van voetballetjes en X&O (paprika- smaak), waarmee je boter, kaas en eieren kunt spelen. Met een nieuw logo, opvallende kleuren en lettertype moeten de verpak kingen van Cheetos meer opval len. Aan bekendheid ontbreekt het overigens niet, want Smiths heeft uitgevogeld dat 90 tot 95 procent van de kinderen van zes tot twaalf jaar het merk Cheetos kent. Bij sporten komt het vaak aan op tijd. Vandaar de Triax S- Series-horloges van Nike. Tij dens trainingen en persoonlijke prestaties geeft dit horloge de essentiële hardloopdata weer. Er zit een 'pace-function' op voor hardloopsnelheid, de run snelheden worden uitgerekend via afstand en tijd. Verder zijn er praktische functies zoals een geheugen voor 50- en 100 meter trainingen, alarmfuncties, een wedstrijdteller en countdown- herhaaltimer. De zeer lichte horloges zijn er in verschillende kleuren. Vanaf 115,- euro. Voorverkoopinformatie: tel. 010-4009899. Op de camping en geen water voor het scheren voorhan den? De truc van Rituals: sche ren zónder water. De Samurai- Secret 2-in-l scheercrème is een combinatie van crème en after shavebalsem. Het maakt de huid glad en fris, op basis van ingrediënten als gember en ba silicum. Samurai Secret bestond al in een 'thuisvariant' en is geba seerd op de traditie van de ge lijknamige krijgers. Scheren blijft immers een 'oer-mannelij- ke aangelegenheid', ook-op va kantie, zegt Rituals. Samurai Secret Travel, tube 150 ml. 8,- euro. Voor informatie en verkooptel. 0900-7488257 of internet www.rituals.com Hoewel het langzaam veran dert, zijn beautyproducten voor de man nog steeds in de minderheid. En fs er een keer een verzorgingslijn, wordt hij uit de handel genomen. Althans zo leek het. Maar 'Vichy Basic Homme' onderging slechts een 'remake'. De verzachtende bal sem, deodorant en scheermous- se zijn gewoon weer te koop maar wel onder een andere naam: Vichy Homme. Nieuw zijn de Mag C verster kende Gel-Crème en Gel- Douche. Vichy Homme, vanaf 8,15 euro. Voor meer informatie: tel. U294 - 491 000. De Scents&Senses van Es prit zijn geuren (en kleuren) die een gevoel oproepenDat de den de parfums in deze lijn al, maar nu is er ook 'nagellak met geur'. Bijvoorbeeld 'For my Spi rit' (groen) met houtachtige no ten, 'For My Dreams' (blauw) met een oceaan-luchtje, of 'For My Senses' (rood) dat naar fruit ruikt. In totaal zijn er vijf 'sen ses', die passen bij een stemming of die je in de goede 'mood' moe ten brengen. 'Esprit For My Senses Perfumed NailPolish', 10,50 euro per stuk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 45