Stoere bikesters voelen de power Gordijnen vreten schadelijke luchtjes op W13 Motorrijdsters bezig met inhaalrace Speelkleed Rolkist Klokje Condomi Drankjes PZC zaterdag 8 juni 2002 Het aantal vrouwen dat motorrijdt is in de afgelopen ja ren flink toegenomen. In het kielzog daarvan komen er steeds meer toerclubs voor 'bikesters' en liggen de kiosken vol motorbladen. Meer motormerken hebben een speciale kledinglijn voor vrouwen. „Ik had 20 jaar domweg bij mijn man achterop gezeten. Daar had ik op een gegeven moment schoon genoeg van." Over buikschuivers, oude meisjesdro men en lekker hangen in de bochten. Als klein meisje zat ze vaak bij haar vader achterop de motor. Samen maakten ze tocht jes door de regio. „Mijn vader had een oude DKW. Als hij ging vissen, dan mocht ik met hem mee op de motor. Ik vond het heerlijk achterop." Motorrijden is een jeugddroom van Mieke Westbroek (48) uit Enschede, organisator van de Eerste Landelijke Bikestersdag en initiatiefnemer van de websi te voor vrouwelijke motorrij ders. ,Op mijn achttiende had ik al een oefenvergunning, maar het is er toen eigenlijk nooit van gekomen om mijn rijbewijs te halen. Ik trouwde, er kwamen kinderen en we hadden weinig tijd en geld. Mijn man heeft zijn motor nog een tijdje aangehou den, maar toen we op een gege ven moment een auto nodig had den, hebben we de motor toch maar aan de kant gedaan." Een aantal jaren geleden begon het weer te kriebelen. De kinde ren waren groot en er was meer ruimte in de portemonnee. „Ik werd 40 en dacht: nu wordt het tijd om alsnog mijn motorrijbe wijs te gaan halen." Ze rijdt momenteel een Honda Shadow 700. „Een chopper achtig model", legt ze uit. „Mijn droomwens is trouwens om ooit nog eens een oude Moto Guzzi op de kop te tikken en daar in de schuur dan lekker aan te sleute len." Groei Het aantal vrouwen dat motor rijdt is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Gingen in 1999 nog 7300 vrouwen op voor hun motorrijbewijs; vorig jaar waren dat er al 11.936 (bron In ternationaal Bureau Rijvaar digheidsbewijzen). Overigens is ook het aantal mannen dat mo tor is gaan rijden explosief ge stegen. Bij vrouwen is er in de afgelopen jaren echter sprake geweest van een ware inhaalrace zegt Derk Evers van de Koninklijke Ne derlandse Motorrijders Vereni ging (KNMV). „Was het pakweg tien, vijftien jaar geleden nog bijzonder als een vrouw motor reed, tegenwoordig is het ge meengoed geworden en kijkt niemand er nog van op." Dat heeft volgens hem niet alleen emancipatoire oorzaken. Ook de komst van elektrische startmo toren heeft ervoor gezorgd dat steeds meer vrouwen motor zijn gaan rijden. „Motorrijden was voorheen een puur technische hobby. Het ging om zware ma chines, die alleen met het nodige krachtwerk aangedreven kon den worden. Dat maakte het al leen al fysiek onmogelijk voor vrouwen om zo'n ding aan de praat te krijgen. De verbeterde techniek heeft ervoor gezorgd dat motoren veel gebruiksvrien delijker zijn geworden." Bovendien is de motorwereld op zich ook totaal veranderd, gaat Evers verder. „Motorwinkels waren vroeger vaak donkere, sombere tenten, die ergens ach teraf lagen en waar bomen van kerels met vet aan hun handen je te woord stonden. Het waren nu niet bepaald gelegenheden waar je als vrouw alleen graag kwam. Tegenwoordig zien de meeste motorwinkels er uit als luxe wa renhuizen, waar je met elkaar gezellig kunt winkelen. Nergens ter wereld heb je zulke mooie motorzaken als in Nederland. Met koffiecorners, kledingshops en keurig winkelpersoneel datje goed advies geeft. Dat heeft de drempel voor vrouwen beslist verlaagd." Ria Visser (52) uit Neede, die net als Mieke lid is van de Twentse Motor Club, haalde in 1994 haar motorrijbewijs. Een vaag gevoel van vrijheidsdrang joeg haar destijds op de motor. „Ik wilde vrij zijn. Weg. Gewoon lekker uitwaaien." De suggestie dat ze in dat geval ook de fiets of de au to had kunnen pakken, wuift ze lachend weg. „Motorrijden is natuurlijk veel indrukwekken der dan een auto of een fiets. Je voelt die power en bent veel meer op jezelf aangewezen. Het geeft een geweldige kick als je zo'n ding onder controle kunt houden en er mee kunt doen en laten wat jij wilt. Motorrijden geeft bovendien een enorm ge voel van vrijheid." Ria nam een aantal jaren gele den het initiatief tot het organi seren van een jaarlijkse Ladies- day voor de vrouwelijke leden van de Twentse Motor Club. Ze gebruikt zelf, zegt ze, de motor vooral om 'haar hoofd leeg te maken'. „Als ik in het weekend op mijn motor stap, dan ben ik alle sores en stress van de afgelo pen week meteen kwijt. Hup, tentje in de zijspan en wegwe zen. Tijdens het motorrijden heb je namelijk geen tijd om na te denken of om te piekeren. Daar voor is het veel te inspannend en geconcentreerd rijden. Boven dien geniet je op een motor veel meer van de omgeving dan in de auto. Je ruikt de natuur." Vorig jaar toerde ze samen met haar vriend op de motor kriskras door Europa. In ander halve week legden ze 4000 kilo meter af en doorkruisten ze acht landen. Het liefst zou ze ooit nog eens in de VS rijden. Op zoek naar het easy rider-gevoel. „Er zijn staten waar je nog zonder helm mag rijden. Dat lijkt me heerlijk. Met je haren in de wind over zo'n lange, lege highway rijden. Volgens mij ervaar je dan pas echt een gevoel van vrij heid", zegt ze lachend. „Boven dien heb je dan na afloop ook niet zo'n akelig kapsel, dat je an ders wel hebt als je je helm af doet." Hoor je bij mannen nog wel eens het cliché dat ze motor gaan rij den als ze in een midlif e-crisis zitten; bij vrouwen spelen vaak andere motieven een rol. „Het is gewoon een hele dure hob by", zegt Magdy Wobben (44) uit Enschede. „Pas toen mijn kinderen de deur uit waren, foto Werner Rauwerdink/GPD kwam er meer financiële ruim te." Magdy reed jarenlang met haar man mee. „Ik had twintig jaar domweg achterop gezeten, maar op een gegeven moment had ik daar schoon genoeg van. Het was wel gezellig hoor, maar toch heb je daar dan de echte feeling niet bij." Zes jaar geleden haalde ze haar motorrijbewijs. Ze rijdt momen teel een Yamaha XS 650, een klassieker. „Mijn man is er niet blij mee. Hij vindt het, evenals mijn moeder, doodeng. Als we samen op pad gaan, zorgt hij er altijd voor dat hij achter me rijdt." Volgens Dirk Evers van de KNMV rijden vrouwen echter veel veiliger en verstandiger dan mannen. „Ik hoor van rij-in structeurs wel eens dat vrouwen veel meer openstaan voor advie zen en instructies met betrek king tot de rijvaardigheid. Man nen hebben meer bravoure en zijn vaker geneigd er meteen maar op los te scheuren. Dat wil overigens niet zeggen dat vrou wen geen snelheidsduivels zou den kunnen zijn. Er zitten stoere meiden bij, hoor! De tijd dat vrouwelijke motorrijdsters al leen maar op choppers of off road-modellen rijden is wel voorbij, al is het aandeel van bikesters in wedstrijden nog steeds gering. Vrouwen zijn toch meer gezellige mooi-weer-rij- ders, al moet ik er eerlijkheids halve wel aan toevoegen dat dat eigenlijk voor de meeste motor rijders geldt." Mooie cadans De drie bikesters van de Twent se Motor Club rijden het liefst op landweggetjes. „En dan lekker hangen in die bochtjes, dat is het mooiste wat er is", zegt Magdy Wobben. „Proberen te rijden in een mooie cadans, van bocht naar bocht. Lekker scheef han gen, en dan tóch niet omvallen. Heerlijk!Ze rijdt bovendien het liefst in clubverband. „Het geeft een kick om in een groep je rijden. Als je dan vooraan rijdt en in je spiegel zo'n hele sliert motorrijders achter je ziet rij den, is dat een prachtig gezicht. En dan gezellig samen een ter rasje pikken. De saamhorigheid onder motoirijders is over het algemeen heel erg groot. Overi gens zitten er bij de TMC ook ge noeg vrouwen die wél het liefst over de snelweg jagen, op van die stoere buikschuivers (race motoren) in snelle, leren pak ken." Mieke Westbroek heeft wel eens geprobeerd om haar motor op topsnelheid te krijgen. „Ik was met een groepje mannen aan het toeren in Duitsland en op een ge geven moment kwamen we bij een lege autobaan die net klaar was. Die kerels gingen er meteen vandoor. Ik werd even overmoe dig en dacht: wat jullie kunnen, kan ik ook! Het was bovendien wel goed voor de motor om die een keer volledig los te trekken. Met een vaart van 180 km/u vloog ik over de weg. De wereld raasde aan me voorbij. Ik dacht: als er nu een beestje over de weg schiet, dan ben ik aan de beurt. Ik doe het dan ook nooit weer. Mijn type motor is er bovendien niet echt geschikt voor. Maar voor een keer was het leuk om mee te maken. Het gaf wel een kick dat ik die mannen kon bij houden. Daar waren die ke rels zelf ook heel erg verbaasd over." Corine van Zuthem Mieke Westbroek organiseerde vorig jaar een ontmoetingsdag voor vrou welijke motorrijders. Die Eerste Landelijke Bikestersdag werd met 107 deelnemers een groot succes en krijgt dit jaar op 14,15 en 16 juni een vervolg met een landelijk Bikesters- weekend. De toerrit start in Groes- beek, waar tevens overnacht kan worden. Voor meer informatie: www.bikesters.nl. Zonder ventilatie afrekenen met ongewenste luchtjes en schadelijke stoffen in het interi eur. Dat kan met de nieuwe col lectie gordijnstoffen van het Nunspeetse bedrijf B&C. Het geheim zit in een speciale coa ting. Die breekt onder andere vislucht en nicotinedampen af. Goed geïsoleerde woningen zijn weliswaar vriendelijk voor de energierekening, maar er kle ven ook nadelen aan. Wordt de woning niet goed geventileerd, dan hopen schadelijke stoffen zich op in de ruimte. Volgens B&C zijn die afkomstig uit on der andere bouwproducten, meubels, vloerbedekking en wandbekleding. „Ze kunnen zorgen voor klachten als hoofd pijn, vermoeidheid, misselijk heid, brandende ogen en huid uitslag. Hoe minder goed de isolatie, hoe meer schadelijke stoffen in het bjftnenmilieu. Gordijnen met een speciale coating, die onder andere vislucht en ni cotinedampen afbreekt. foto GPD Het Nunspeetse bedrijf B&C is een van de grootste aanbieders van raamdecoratie in Europa. Onder de naam Bécé Raamde coratie bekleedt het bedrijf vol gens eigen zeggen jaarlijks zo'n 2 miljoen ramen. In Nederland zijn ongeveer 2500 verkoop punten. Rolgordijnen, lamellen en pa neelgordijnen. Ze zijn onder an dere bedoeld om de zon te we ren. Maar vanaf deze maand zijn rolgordijnen van B&C pro ducts verkrijgbaar die bescher men tegen schadelijke stoffen in het interieur. Katalysator Volgens het bedrijf absorberen de rolgordijnen - die als BaKaS- ave op de markt verschijnen - schadelijke stoffen als ammoni ak, nicotine en formaldehyde (een stof die onder andere in ge perst hout voorkomt). Maar ook kooklucht j es leggen het af tegen dit rolgordijn. Hoe dat kan? De rolgordijnen zijn voorzien van een speciale coating, die werkt als een katalysator. „De coating neemt schadelijke stoffen in het interieur voor kor te tijd op, splitst de bestandde len en geeft vervolgens onscha delijke, neutrale stoffen af aan de omgeving." De coating zet bijvoorbeeld formaldehyde om in water en kooldioxide. Siga- i'ettenrook, vis- en eetluchten zouden geminimaliseerd wor den. Het bedrijf heeft de wer king laten testen in een Duits la boratorium. Volgens B&C is de werking van BaKaSave blijvend, omdat de werkzame stoffen niet worden verbruikt. „Luchtverfrissers houden geuren slechts beperkt vast, bij BaKaSave vindt geen verzadiging plaats. Bovendien veranderen de kleur en struc tuur van het rolgordijn niet door de toegevoegde werking." B&C Products noemt het nieu we product geschikt voor men sen met allergieën, voor con sumenten die bewust met hun gezondheid bezig zijn en voor actieve en passieve ro kers. Naast BaKaSave lanceert B&C Products ook een stof die is voorzien van een schimmelwe- rende coating, waardoor het rolgordijn nat kan worden op gerold. Daarnaast is ook een brandvertragende stof aan de collectie toegevoegd. De nieuwe collectie bestaat uit meer dan 370 kleuren. De des sincollectie is ingedeeld in vijf groepen: transparant, struc tuur, decor, fashion en 'child ren'. Een opvallende nieuwko mer is de jeansstofDaarnaast introduceert het bedrijf de zo genaamde pufdruk, waarbij het dessin op de stof ligt. Paul Geerts Voor meer informatie: www.bece.nl. Gymini Zoo is de naam van een speelkleed met de die rentuin als thema. Het dikke kleed met speelboog, voor ba by's tot tien maanden, is één groot ontdekkingsf eest met beesten en geluiden. De pape gaai tuimelt, de aap heeft trek poten, de griraffe rammelt en de olifant heeft knisperoren. In de bloemen zit licht en geluid waarbij de ouders keus hebben uit tien minuten Mozart of vijf tien kinderdeunt j es van elk vij f- tien seconden. Het speelkleed - van Tiny Love - is voor 73 euro te koop bij baby speciaalzaken, warenhuizen en speelgoedzaken. Voor meer informatie: tel. 0182 - 51 52 80. TV Tiet geheel toevallig aan de _LN vooravond van Vaderdag komt Curver met een nieuw mo del gereedschapskist: een flinke koffer (ruim 70Jiter inhoud) op wieltjes. Veel makkelijker dan al die loeizware bakken en kis ten waar vaders normaliter mee zeulen, aldus Curver. De kunst stof kist is onder andere uitge rust met een inklapbare trek- beugel, diverse sorteerdoosjes, beugels voor een verlengsnoer en een rekje voor klein gereed schap. De prijs van deze mobiele bak, verkrijgbaar in de kleuren blauw en grijs, bedraagt 39 eu- Fabrikant Guess komt woor den te kort om zijn nieuwste herenhorloge te omschrijven. Met het 'supermannelijke' Im pact-klokje maakt Guess vol gens eigen zeggen een 'fashion statement op de horlogemarkt'. Het horloge is 'de personificatie van de jonge, trendgevoelige man'. Je zou ook kunnen zeggen dat het een mooi, strak klokje is met een opvallend design. In elk ge val verkrijgbaar in drie kleu rencombinaties: lichtbruine band met donkerblauwe wijzer plaat, bruine band met zwarte wijzerplaat en zwarte band met witte wijzerplaat. De prijs: 134,95 euro. Voor meer informatie: tel. 020 - 342 80 80. Ooit gehoord van 'lifestyle condooms'? Binnenkort waarschijnlijk wel want onder de naam Condomi zijn deze con dooms, speciaal voor jongeren, nu in Nederland te koop. Het merk werd in 1998 opgericht door drie Duitse studenten. In middels worden er per jaar 720 miljoen Condomi's gemaakt. Het nieuwe merk is in vijf ver schillende varianten te koop. Onder andere bij DA, Etos en Trekpleister. De prijs per drie is 2,09 euro, per 6 kosten ze 3,69 euro. De Coca-Cola company blijft zijn assortiment drankjes gestaag uitbreiden. Deze maand komen er maar liefst twee totaal nieuwe dorstlessers op de markt. Speciaal voor kinderen brengt Coca-Cola - samen met Walt Disney - het drankje Mic key's Avonturen op de markt. De vruchtenlimonade (met 20 pro cent vruchtensap en vier vita mines) wordt verkocht in kleine pakjes met daarop de bekende Disney-figuren. Na Amerika en Mexico is Nederland het eerste Europese land waar dit drankje op de markt komt. Het is ver krijgbaar in drie smaken, voor 1,20 euro per drie pakjes (200 ml). Voor de grote mensen, en dan met name vrouwen, komt Coca- Cola met een lichte, bubbelloze fruitdrank: Splash geheten. Het nieuwe drankje is nu nog alleen te koop in literpakken (prijs 1,10 euro). Zeer binnenkort vol gen 25 - en 50 cl-wegwerpf lesjes (prijs 0,85 euro).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 43