Stoere
bikesters
voelen
de power
Gordijnen vreten schadelijke luchtjes op
W13
Motorrijdsters bezig met inhaalrace
Speelkleed
Rolkist
Klokje
Condomi
Drankjes
PZC
zaterdag 8 juni 2002
Het aantal vrouwen dat motorrijdt is in de afgelopen ja
ren flink toegenomen. In het kielzog daarvan komen er
steeds meer toerclubs voor 'bikesters' en liggen de kiosken
vol motorbladen. Meer motormerken hebben een speciale
kledinglijn voor vrouwen. „Ik had 20 jaar domweg bij mijn
man achterop gezeten. Daar had ik op een gegeven moment
schoon genoeg van." Over buikschuivers, oude meisjesdro
men en lekker hangen in de bochten.
Als klein meisje zat ze vaak
bij haar vader achterop de
motor. Samen maakten ze tocht
jes door de regio. „Mijn vader
had een oude DKW. Als hij ging
vissen, dan mocht ik met hem
mee op de motor. Ik vond het
heerlijk achterop."
Motorrijden is een jeugddroom
van Mieke Westbroek (48) uit
Enschede, organisator van de
Eerste Landelijke Bikestersdag
en initiatiefnemer van de websi
te voor vrouwelijke motorrij
ders. ,Op mijn achttiende had ik
al een oefenvergunning, maar
het is er toen eigenlijk nooit van
gekomen om mijn rijbewijs te
halen. Ik trouwde, er kwamen
kinderen en we hadden weinig
tijd en geld. Mijn man heeft zijn
motor nog een tijdje aangehou
den, maar toen we op een gege
ven moment een auto nodig had
den, hebben we de motor toch
maar aan de kant gedaan."
Een aantal jaren geleden begon
het weer te kriebelen. De kinde
ren waren groot en er was meer
ruimte in de portemonnee. „Ik
werd 40 en dacht: nu wordt het
tijd om alsnog mijn motorrijbe
wijs te gaan halen."
Ze rijdt momenteel een Honda
Shadow 700. „Een chopper
achtig model", legt ze uit. „Mijn
droomwens is trouwens om ooit
nog eens een oude Moto Guzzi
op de kop te tikken en daar in de
schuur dan lekker aan te sleute
len."
Groei
Het aantal vrouwen dat motor
rijdt is in de afgelopen jaren
flink toegenomen. Gingen in
1999 nog 7300 vrouwen op voor
hun motorrijbewijs; vorig jaar
waren dat er al 11.936 (bron In
ternationaal Bureau Rijvaar
digheidsbewijzen). Overigens is
ook het aantal mannen dat mo
tor is gaan rijden explosief ge
stegen.
Bij vrouwen is er in de afgelopen
jaren echter sprake geweest van
een ware inhaalrace zegt Derk
Evers van de Koninklijke Ne
derlandse Motorrijders Vereni
ging (KNMV). „Was het pakweg
tien, vijftien jaar geleden nog
bijzonder als een vrouw motor
reed, tegenwoordig is het ge
meengoed geworden en kijkt
niemand er nog van op." Dat
heeft volgens hem niet alleen
emancipatoire oorzaken. Ook de
komst van elektrische startmo
toren heeft ervoor gezorgd dat
steeds meer vrouwen motor zijn
gaan rijden. „Motorrijden was
voorheen een puur technische
hobby. Het ging om zware ma
chines, die alleen met het nodige
krachtwerk aangedreven kon
den worden. Dat maakte het al
leen al fysiek onmogelijk voor
vrouwen om zo'n ding aan de
praat te krijgen. De verbeterde
techniek heeft ervoor gezorgd
dat motoren veel gebruiksvrien
delijker zijn geworden."
Bovendien is de motorwereld op
zich ook totaal veranderd, gaat
Evers verder. „Motorwinkels
waren vroeger vaak donkere,
sombere tenten, die ergens ach
teraf lagen en waar bomen van
kerels met vet aan hun handen je
te woord stonden. Het waren nu
niet bepaald gelegenheden waar
je als vrouw alleen graag kwam.
Tegenwoordig zien de meeste
motorwinkels er uit als luxe wa
renhuizen, waar je met elkaar
gezellig kunt winkelen. Nergens
ter wereld heb je zulke mooie
motorzaken als in Nederland.
Met koffiecorners, kledingshops
en keurig winkelpersoneel datje
goed advies geeft. Dat heeft de
drempel voor vrouwen beslist
verlaagd."
Ria Visser (52) uit Neede, die net
als Mieke lid is van de Twentse
Motor Club, haalde in 1994 haar
motorrijbewijs. Een vaag gevoel
van vrijheidsdrang joeg haar
destijds op de motor. „Ik wilde
vrij zijn. Weg. Gewoon lekker
uitwaaien." De suggestie dat ze
in dat geval ook de fiets of de au
to had kunnen pakken, wuift ze
lachend weg. „Motorrijden is
natuurlijk veel indrukwekken
der dan een auto of een fiets. Je
voelt die power en bent veel
meer op jezelf aangewezen. Het
geeft een geweldige kick als je
zo'n ding onder controle kunt
houden en er mee kunt doen en
laten wat jij wilt. Motorrijden
geeft bovendien een enorm ge
voel van vrijheid."
Ria nam een aantal jaren gele
den het initiatief tot het organi
seren van een jaarlijkse Ladies-
day voor de vrouwelijke leden
van de Twentse Motor Club. Ze
gebruikt zelf, zegt ze, de motor
vooral om 'haar hoofd leeg te
maken'. „Als ik in het weekend
op mijn motor stap, dan ben ik
alle sores en stress van de afgelo
pen week meteen kwijt. Hup,
tentje in de zijspan en wegwe
zen. Tijdens het motorrijden heb
je namelijk geen tijd om na te
denken of om te piekeren. Daar
voor is het veel te inspannend en
geconcentreerd rijden. Boven
dien geniet je op een motor veel
meer van de omgeving dan in de
auto. Je ruikt de natuur."
Vorig jaar toerde ze samen met
haar vriend op de motor
kriskras door Europa. In ander
halve week legden ze 4000 kilo
meter af en doorkruisten ze acht
landen. Het liefst zou ze ooit nog
eens in de VS rijden. Op zoek
naar het easy rider-gevoel. „Er
zijn staten waar je nog zonder
helm mag rijden. Dat lijkt me
heerlijk. Met je haren in de wind
over zo'n lange, lege highway
rijden. Volgens mij ervaar je dan
pas echt een gevoel van vrij
heid", zegt ze lachend. „Boven
dien heb je dan na afloop ook
niet zo'n akelig kapsel, dat je an
ders wel hebt als je je helm af
doet."
Hoor je bij mannen nog wel eens
het cliché dat ze motor gaan rij
den als ze in een midlif e-crisis
zitten; bij vrouwen spelen vaak
andere motieven een rol. „Het is
gewoon een hele dure hob
by", zegt Magdy Wobben (44)
uit Enschede. „Pas toen mijn
kinderen de deur uit waren,
foto Werner Rauwerdink/GPD
kwam er meer financiële ruim
te."
Magdy reed jarenlang met haar
man mee. „Ik had twintig jaar
domweg achterop gezeten, maar
op een gegeven moment had ik
daar schoon genoeg van. Het
was wel gezellig hoor, maar toch
heb je daar dan de echte feeling
niet bij."
Zes jaar geleden haalde ze haar
motorrijbewijs. Ze rijdt momen
teel een Yamaha XS 650, een
klassieker. „Mijn man is er niet
blij mee. Hij vindt het, evenals
mijn moeder, doodeng. Als we
samen op pad gaan, zorgt hij er
altijd voor dat hij achter me
rijdt."
Volgens Dirk Evers van de
KNMV rijden vrouwen echter
veel veiliger en verstandiger dan
mannen. „Ik hoor van rij-in
structeurs wel eens dat vrouwen
veel meer openstaan voor advie
zen en instructies met betrek
king tot de rijvaardigheid. Man
nen hebben meer bravoure en
zijn vaker geneigd er meteen
maar op los te scheuren. Dat wil
overigens niet zeggen dat vrou
wen geen snelheidsduivels zou
den kunnen zijn. Er zitten stoere
meiden bij, hoor! De tijd dat
vrouwelijke motorrijdsters al
leen maar op choppers of off
road-modellen rijden is wel
voorbij, al is het aandeel van
bikesters in wedstrijden nog
steeds gering. Vrouwen zijn toch
meer gezellige mooi-weer-rij-
ders, al moet ik er eerlijkheids
halve wel aan toevoegen dat dat
eigenlijk voor de meeste motor
rijders geldt."
Mooie cadans
De drie bikesters van de Twent
se Motor Club rijden het liefst op
landweggetjes. „En dan lekker
hangen in die bochtjes, dat is het
mooiste wat er is", zegt Magdy
Wobben. „Proberen te rijden in
een mooie cadans, van bocht
naar bocht. Lekker scheef han
gen, en dan tóch niet omvallen.
Heerlijk!Ze rijdt bovendien
het liefst in clubverband. „Het
geeft een kick om in een groep je
rijden. Als je dan vooraan rijdt
en in je spiegel zo'n hele sliert
motorrijders achter je ziet rij
den, is dat een prachtig gezicht.
En dan gezellig samen een ter
rasje pikken. De saamhorigheid
onder motoirijders is over het
algemeen heel erg groot. Overi
gens zitten er bij de TMC ook ge
noeg vrouwen die wél het liefst
over de snelweg jagen, op van
die stoere buikschuivers (race
motoren) in snelle, leren pak
ken."
Mieke Westbroek heeft wel eens
geprobeerd om haar motor op
topsnelheid te krijgen. „Ik was
met een groepje mannen aan het
toeren in Duitsland en op een ge
geven moment kwamen we bij
een lege autobaan die net klaar
was. Die kerels gingen er meteen
vandoor. Ik werd even overmoe
dig en dacht: wat jullie kunnen,
kan ik ook! Het was bovendien
wel goed voor de motor om die
een keer volledig los te trekken.
Met een vaart van 180 km/u
vloog ik over de weg. De wereld
raasde aan me voorbij. Ik dacht:
als er nu een beestje over de weg
schiet, dan ben ik aan de beurt.
Ik doe het dan ook nooit weer.
Mijn type motor is er bovendien
niet echt geschikt voor. Maar
voor een keer was het leuk om
mee te maken. Het gaf wel een
kick dat ik die mannen kon bij
houden. Daar waren die ke
rels zelf ook heel erg verbaasd
over."
Corine van Zuthem
Mieke Westbroek organiseerde vorig
jaar een ontmoetingsdag voor vrou
welijke motorrijders. Die Eerste
Landelijke Bikestersdag werd met
107 deelnemers een groot succes en
krijgt dit jaar op 14,15 en 16 juni een
vervolg met een landelijk Bikesters-
weekend. De toerrit start in Groes-
beek, waar tevens overnacht kan
worden. Voor meer informatie:
www.bikesters.nl.
Zonder ventilatie afrekenen
met ongewenste luchtjes en
schadelijke stoffen in het interi
eur. Dat kan met de nieuwe col
lectie gordijnstoffen van het
Nunspeetse bedrijf B&C. Het
geheim zit in een speciale coa
ting. Die breekt onder andere
vislucht en nicotinedampen af.
Goed geïsoleerde woningen zijn
weliswaar vriendelijk voor de
energierekening, maar er kle
ven ook nadelen aan. Wordt de
woning niet goed geventileerd,
dan hopen schadelijke stoffen
zich op in de ruimte. Volgens
B&C zijn die afkomstig uit on
der andere bouwproducten,
meubels, vloerbedekking en
wandbekleding. „Ze kunnen
zorgen voor klachten als hoofd
pijn, vermoeidheid, misselijk
heid, brandende ogen en huid
uitslag. Hoe minder goed de
isolatie, hoe meer schadelijke
stoffen in het bjftnenmilieu.
Gordijnen met een speciale coating, die onder andere vislucht en ni
cotinedampen afbreekt. foto GPD
Het Nunspeetse bedrijf B&C is
een van de grootste aanbieders
van raamdecoratie in Europa.
Onder de naam Bécé Raamde
coratie bekleedt het bedrijf vol
gens eigen zeggen jaarlijks zo'n
2 miljoen ramen. In Nederland
zijn ongeveer 2500 verkoop
punten.
Rolgordijnen, lamellen en pa
neelgordijnen. Ze zijn onder an
dere bedoeld om de zon te we
ren. Maar vanaf deze maand
zijn rolgordijnen van B&C pro
ducts verkrijgbaar die bescher
men tegen schadelijke stoffen in
het interieur.
Katalysator
Volgens het bedrijf absorberen
de rolgordijnen - die als BaKaS-
ave op de markt verschijnen -
schadelijke stoffen als ammoni
ak, nicotine en formaldehyde
(een stof die onder andere in ge
perst hout voorkomt). Maar ook
kooklucht j es leggen het af tegen
dit rolgordijn. Hoe dat kan? De
rolgordijnen zijn voorzien van
een speciale coating, die werkt
als een katalysator.
„De coating neemt schadelijke
stoffen in het interieur voor kor
te tijd op, splitst de bestandde
len en geeft vervolgens onscha
delijke, neutrale stoffen af aan
de omgeving." De coating zet
bijvoorbeeld formaldehyde om
in water en kooldioxide. Siga-
i'ettenrook, vis- en eetluchten
zouden geminimaliseerd wor
den. Het bedrijf heeft de wer
king laten testen in een Duits la
boratorium.
Volgens B&C is de werking van
BaKaSave blijvend, omdat de
werkzame stoffen niet worden
verbruikt. „Luchtverfrissers
houden geuren slechts beperkt
vast, bij BaKaSave vindt geen
verzadiging plaats. Bovendien
veranderen de kleur en struc
tuur van het rolgordijn niet door
de toegevoegde werking."
B&C Products noemt het nieu
we product geschikt voor men
sen met allergieën, voor con
sumenten die bewust met hun
gezondheid bezig zijn en
voor actieve en passieve ro
kers.
Naast BaKaSave lanceert B&C
Products ook een stof die is
voorzien van een schimmelwe-
rende coating, waardoor het
rolgordijn nat kan worden op
gerold. Daarnaast is ook een
brandvertragende stof aan de
collectie toegevoegd.
De nieuwe collectie bestaat uit
meer dan 370 kleuren. De des
sincollectie is ingedeeld in vijf
groepen: transparant, struc
tuur, decor, fashion en 'child
ren'. Een opvallende nieuwko
mer is de jeansstofDaarnaast
introduceert het bedrijf de zo
genaamde pufdruk, waarbij het
dessin op de stof ligt.
Paul Geerts
Voor meer informatie:
www.bece.nl.
Gymini Zoo is de naam van
een speelkleed met de die
rentuin als thema. Het dikke
kleed met speelboog, voor ba
by's tot tien maanden, is één
groot ontdekkingsf eest met
beesten en geluiden. De pape
gaai tuimelt, de aap heeft trek
poten, de griraffe rammelt en de
olifant heeft knisperoren. In de
bloemen zit licht en geluid
waarbij de ouders keus hebben
uit tien minuten Mozart of vijf
tien kinderdeunt j es van elk vij f-
tien seconden.
Het speelkleed - van Tiny Love -
is voor 73 euro te koop bij baby
speciaalzaken, warenhuizen en
speelgoedzaken.
Voor meer informatie: tel. 0182 -
51 52 80.
TV Tiet geheel toevallig aan de
_LN vooravond van Vaderdag
komt Curver met een nieuw mo
del gereedschapskist: een flinke
koffer (ruim 70Jiter inhoud) op
wieltjes. Veel makkelijker dan
al die loeizware bakken en kis
ten waar vaders normaliter mee
zeulen, aldus Curver. De kunst
stof kist is onder andere uitge
rust met een inklapbare trek-
beugel, diverse sorteerdoosjes,
beugels voor een verlengsnoer
en een rekje voor klein gereed
schap.
De prijs van deze mobiele bak,
verkrijgbaar in de kleuren
blauw en grijs, bedraagt 39 eu-
Fabrikant Guess komt woor
den te kort om zijn nieuwste
herenhorloge te omschrijven.
Met het 'supermannelijke' Im
pact-klokje maakt Guess vol
gens eigen zeggen een 'fashion
statement op de horlogemarkt'.
Het horloge is 'de personificatie
van de jonge, trendgevoelige
man'.
Je zou ook kunnen zeggen dat
het een mooi, strak klokje is met
een opvallend design. In elk ge
val verkrijgbaar in drie kleu
rencombinaties: lichtbruine
band met donkerblauwe wijzer
plaat, bruine band met zwarte
wijzerplaat en zwarte band met
witte wijzerplaat. De prijs:
134,95 euro.
Voor meer informatie: tel. 020 -
342 80 80.
Ooit gehoord van 'lifestyle
condooms'? Binnenkort
waarschijnlijk wel want onder
de naam Condomi zijn deze con
dooms, speciaal voor jongeren,
nu in Nederland te koop. Het
merk werd in 1998 opgericht
door drie Duitse studenten. In
middels worden er per jaar 720
miljoen Condomi's gemaakt.
Het nieuwe merk is in vijf ver
schillende varianten te koop.
Onder andere bij DA, Etos en
Trekpleister. De prijs per drie is
2,09 euro, per 6 kosten ze 3,69
euro.
De Coca-Cola company blijft
zijn assortiment drankjes
gestaag uitbreiden. Deze maand
komen er maar liefst twee totaal
nieuwe dorstlessers op de
markt. Speciaal voor kinderen
brengt Coca-Cola - samen met
Walt Disney - het drankje Mic
key's Avonturen op de markt. De
vruchtenlimonade (met 20 pro
cent vruchtensap en vier vita
mines) wordt verkocht in kleine
pakjes met daarop de bekende
Disney-figuren. Na Amerika en
Mexico is Nederland het eerste
Europese land waar dit drankje
op de markt komt. Het is ver
krijgbaar in drie smaken, voor
1,20 euro per drie pakjes
(200 ml).
Voor de grote mensen, en dan
met name vrouwen, komt Coca-
Cola met een lichte, bubbelloze
fruitdrank: Splash geheten. Het
nieuwe drankje is nu nog alleen
te koop in literpakken (prijs
1,10 euro). Zeer binnenkort vol
gen 25 - en 50 cl-wegwerpf lesjes
(prijs 0,85 euro).