Toyota zoekt minder uitstoot
Lichte Raptor boezemt vertrouwen in
Italiaanse motoren in Assen
Compacte Opel-mpv
ES Cubic
Nieuwe Daf 95
Tweede nationale MotoRijDag
Intruder met accessoires
Kevers in Budel
zaterdag 8 juni 2002
Op het TT-circuit van Assen worden dit weekeinde voor de 23ste
keer de Internationale Ducati Clubraces voor wegmotoren ver
reden. Vandaag (zaterdag) zijn de trainingen en morgen (zondag)
wordt in tien verschillende klassen met in totaal ca. 500 deelnemers
gestart. Tevens worden speciale motoren tentoongesteld en zijn er
kraampjes met onderdelen, kleding en accessoires. De entree voor
de trainingsdag kost 5 euro, de wedstrijddag op zondag heeft een
entreeprijs van 17 euro.
Een maand later houden in Assen tijdens Viva Italia auto's en moto
ren uit dat land een competitie. Toeschouwers maken kans een
rondje mee te mogen in een Lamborghini. Het circuit is op 7 juli
open van 10 tot 18 uur en de entree kost 12 euro.
Daf neemt per oktober van dit jaar de opvolger van topmodel
XF95 in productie. Met nieuwe vormgeving en een reeks tech
nische vernieuwingen. De XF95 dateert van 1997 en bouwde een re
putatie op als echte chauffeursauto. De cijfers spreken voor zich:
van de voorganger van de XF95 werden in Eindhoven in 1995 7766
stuks gebouwd. Van de XF95 waren dat er in 2001 ruim twee keer
zoveel159 5 8Het nieuwe chassis is steviger en toch 200 kilo lichter
dan het vorige, voor- en achteras hebben schijfremmen en een com
pleet elektronisch geregeld remsysteem. De nieuwe XF95 wordt
aangedreven door de vernieuwde 12,6 liter zescilinder turbomotor
met 24 kleppen en tussenkoeler en vermogens van 381 tot 530 pk
met een maximum koppel van 2350 Nm. Die motorvarianten zijn
iets zuiniger en als optie is voor een aantal modellen de automatisch
schakelende as-tronic 12-versnellingsbak leverbaar.
Toyota is bezig met een
milieuvriendelijke mo-
dellenlijn. Eén allesomvat
tende oplossing is er niet, dus
schieten de Japanners met
hagel. Volgend jaar komt de
eerste brandstofcelauto, er
staat een ultraschone diesel
generatie op stapel en de
heren verkopers denken bin
nenkort zo'n 300.000 hybri
de modellen per jaar te kun
nen noteren.
D e Europese automobielin
dustrie gebruikt zijn mi
lieutechniek nogal eens als vi
sitekaartje. Toch zijn het vaak
Japanse merken die op dat ge
bied technische doorbraken
forceren. Zo ging de primeur
van directe benzine-inspuiting
(GDI) naar Mitsubishi en zal
ook de eerste brandstofcel-auto
wellicht in het land van de rij
zende zon rondrijden.
De Toyota FCHV bestaat trou
wens al. Tijdens een bijzondere
presentatie op een geheime test
baan in Frankrijk konden we
zelf beproeven wat hij in huis
heeft. Interessant, want in theo
rie is de brandstofcel de ener
giebron van de toekomst. Hij
werkt op waterstofgas en zet
die in een soort koude verbran
ding om in elektriciteit. Die op
zijn beurt door elektromotoren
in aandrijf kracht wordt ver
taald. In dit geval 90 kW ofwel
112 pk.
Een bijzondere ervaring, juist
omdat er weinig bijzonders ge
beurde. Dankzij een slimme
combinatie van de brandstofcel
en hetzelfde accupakket dat in
de Toyota Prius wordt gebruikt,
bleek de grote FCHV terreinwa
gen vlot te rijden en probleem
loos met 160 km/u over de kom-
baan te zoeven. Terwijl uit de
uitlaat uitsluitend waterdamp
kringelde. Dat is een van de gro
te voordelen van deze brand
stof: nul vervuiling.
Toyota claimt dat je met een
paar gastanks onder de vloer
van de laadruimte 250 kilome
ter ver kunt rijden. De brand
stof is een verhaal apart. Ook in
Japan is waterstofgas nog niet
Toyota zet een milieu-offensief in met de ES Cubic, nu nog prototype, maar binnnekort wellicht in serieproductie.
algemeen leverbaar. Daarom
wordt de auto in eerste instantie
aan overheidsdiensten gele
verd. Met eigen tankpunten.
Ook in Europa wordt het gas
door velen als de brandstof van
de toekomst gezien. Niet voor
niets richten grote oliemaat
schappijen speciale nieuwe af
delingen op.
Termijn
Op wat langere termijn zal ze
ker tien procent van alle auto's
op waterstof rijden schat Toyo
ta. Perfect schoon en ultra stil,
maar toch slechts een deel van
de oplossing. Andere trends
worden even belangrijk, zoals
auto's met hybride aandrijving.
Een combinatie van een benzi
ne- of dieselmotor met een elek
trische motor. De redenering is
simpel: een elektromotor trekt
als een lier bij bij lage snelhe
den, terwijl een klassieke ver
brandingsmotor vooral in zijn
nopjes is wanneer de auto een
maal op snelheid is. Wat is logi
scher dan een combinatie van
die twee? Optrekken met elek
trische energie en dan overscha
kelen op normale brandstof.
Bijkomend voordeel is datje een
kleinere motor kunt monteren
en zo tientallen procenten
brandstof bespaail.
Toyota had de hybride primeur
met de veelbesproken Prius en
zal in de komende jaren ook in
Europa een hybride versie van
de meeste populaire modellen
lanceren. Als de aantallen
groeien, dalen de prijzen zo hard
dat het ook voor de normale ko
per haalbaar wordt. Inmiddels
heeft Toyota al ruim 100.000 hy
bride auto's verkocht. Dat
smaakt naar meer. Rond 2005
mikt het Japanse merk mondi
aal op 300.000 hybride model
len per jaar.
De tijd staat niet stil. Dat merk
je bijvoorbeeld ook bij een
proefrit met de Toyota ES3, het
prototype dat kort geleden op de
Tokyo Motor Show werd ge
toond. Duidelijk meer dan een
praatplaatje. Er blijken er na
melijk zeven van te bestaan,
veel meer dan gebruikelijk bij
een studiemodel. De auto waar
in we in Frankrijk even mochten
rijden, kan zo in productie.
Zelfs de crashtesten zijn al uit
gevoerd.
Stroomlijn
Als de ES Cubic (zo spreek je
zijn naam uit) werkelijkheid
wordt zal hij zeker veel bekijks
trekken. Niet in de laatste
plaats door zijn extreme
stroomlijnvorm. Een Cw-waar-
de van 0.23 is zelden eerder ver
toond.
In de kleine Toyota gezinsauto is
een blik verfijnde techniek
opengetrokken. Zo is zijn koets
werk uit aluminium en kunst
stof opgetrokken en snort onder
de motorkap een geweldig scho
ne 1,4-liter dieselmotor met au
tomatische cvt-transmissie.
Door de combinatie van lage rij -
weerstand, efficiënte aandrij
ving en een gewicht van slechts
700 kilogram is een verbruik
van 1:27 haalbaar. Terwijl hij
toch verrassend vlot rijdt. Ove
rigens laat de ES3 ook een nieu
we dieseltechniek zien, zoals die
in de Avensis leverbaar wordt.
Het zogenaamde D-CAT sys
teem kon wel eens de oplossing
betekenen voor de traditionele
diesel-Achilleshiel: de uitstoot
van kooldeeltjes en stikstofoxi
den. Met een nieuwe katalysa
tortechniek kan dat volgens
Toyota verleden tijd zijn. ,,In de
nieuwste motorengeneraties is
de milieutechniek zo effectief
dat de lucht in een stedelijke
omgeving schoner uit de uitlaat
komt dan hij in de motor gaat."
Rob van Ginneken
Opel begint begin volgend jaar in het Spaanse Zaragoza met de
productie van de Meriva, een compacte mpv op basis van de
Corsa. De auto wordt in september dit jaar voor het eerst getoond op
de show van Parijs. De Meriva biedt op twee zitrijen plek aan vijf
personen waar de grotere Zafira plaats heeft voor zeven mensen. De
drie stoelen achterin kunnen afzonderlijk weggeklapt worden.
Daarmee borduurt Opel voort op het succesvolle concept van de Za
fira waarbij de twee stoelen in de derde rij in de bodem verdwijnen.
Eerder dit jaar liet Opel al de Concept M zien, een studie die model
stond voor deze Meriva, waarvan de wielbasis overigens bijna net
zo groot is als die van de Zafira. Maar de Meriva is met zijn 4.04 m.
wel ruim een kwart meter korter dan de Zafira. De auto wordt ook in
Zuid-Amerika op de markt gebracht als Chevrolet.
De RAI in Amsterdam houdt
vrijdag de Tweede Na
tionale MotoRijDag. Op het
programma staan een ontbijt,
tientallen activiteiten door mo
torclubs in het hele land, woon
werkverkeer service voor de
Haagse politiek, gratis kofEie bij
sommige tankstations en een
campagne voor veiligheid.
In Nederland zijn veel motor
clubs actief. Die clubs zijn door
de RAI uitgenodigd vrijdag iets
met hun leden te ondernemen.
Er zijn dagtochten, tochten voor
antieke motorfietsen en een op-
stapiit voor gehandicapten. Het
idee achter de MotoRijDag is
eenvoudig: teveel motoren blij
ven op doordeweekse dagen in
het schuurtje achter het huis
staan. De eigenaren lopen het
rijplezier mis, maar bovendien
extra vrije tijd. Want op een mo
tor naar het werk gaat vaak veel
vlotter dan per bus, trein of au
to.
Vrijdag wordt om 8.00 uur voor
elke motorrijder een ontbijt ge
serveerd in de RAI. Het gezel-
Schap start vanaf een centrale
locatie in Nederland en rijdt
dan naar Amsterdam. In de
groep bevinden zich enkele be
kende Nederlanders, motorrij
ders van de KNMV en bestuurs
leden van de organiserende
afdeling Gemotoriseerde Twee-
wielers van de RAI Vereniging.
Ook worden enkele politici en
ambtenaren van ministeries
thuis opgehaald met de motor.
Ervaren motorrijders van de
KNMV voeren die service uit.
Vorig jaar stapten enkele Twee
de Kamerleden achterop. Mo
torfietsdealers haken op de dag
in met speciale acties en kortin
gen. En evenals vorig jaar kun
nen motorrijders vrijdag bij een
groot aantal Shell tankstations
langs de snelwegen terecht voor
een gratis kopje koffie.
Zichtbaarheid
'Good to see you' is de naam van
de campagne die als doel heeft
de mogelijkheden die motorrij
ders hebben om hun zichtbaar
heid in het verkeer te vergroten.
Want het aantal verkeersslacht
offers onder motorrijders moet
omlaag: tussen 1995 en 2000
kwamen jaarlijks ruim 80 mo
torrijders bij verkeersongeval
len om het leven en raakten er
ongeveer 1200 ernstig gewond.
Onderzoek van de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV)
geeft aan dat de beperkte zicht
baarheid van motorrijders voor
andere weggebruikers één van
de belangrijkste ongevaloorza
ken is. Bij meer dan tweederde
van de botsingen met een auto
blijkt de automobilist de motor
rijder niet of te laat gezien te
hebben.
Rien van der Steen
In Budel tegen de Belgische grens in Brabant wordt volgend week
vrijdag, zaterdag en zondag het negentiende Keverweekend ge
houden. Meer dan 3000 VW's Kever en duizenden bezoekers zijn er,
maar ook andere luchtgekoelde Volkswagens: van busjes tot heel
vreemde bouwsels. Vanaf de A2 wordt het campingterrein aangege
ven. In het weekend zijn er wedstrijden, er zijn onderdelen te koop
en er is een concours d'elegance. Het evenement begint op de vrij
dagavond en het duurt tot en met zondag 18 uur.
Suzuki rust zijn op Amerikaanse leest geschoeide chopper Intru
der tot eind juli voor een relatief gering bedrag beter uit. Suzuki
biedt de Intruder 800 Volusia nu aan met windscherm, valbeugel en
zadeltassen voor 10.198 euro. De Intruder 1500 LC heeft hetzelfde
pakket plus een sissybar (leuning) achterop en die kost in totaal
12.799 euro.
Omwille van de styling koos Ca-
giva voor twee uitlaten. Het re
sulteerde in een drie pk sterker
blok dat nu 7 3 pk levert
Je zou bijna denken dat de
Spaanse ontwerper Galuzzi een
hekel heeft aan rondingen. De
Raptor 650 is opgebouwd uit
recht- en driehoekige vlakken.
Zelfs de kunststof tank ont
kwam niet aan deze benadering.
Hij oogt fraai, maar een tanktas
met magneetbevestiging is on
mogelijk te monteren. Overi
gens heeft de tank geen negatie
ve invloed op de zithouding.
Galuzzi was wel zo slim vol
doende ruimte over te laten voor
de knieën. Waarmee gelijk een
sterke punt is aangeroerd: je zit
lekker laag, als het ware in de
motor. Dankzij een breed stuur,
is de handling uitstekend. Vanaf
de allereerste meters boezemt
de motor vertrouwen in. Je weet
direct dat je er zelfs in een druk
ke avondspits veel plezier aan
kunt beleven.
Slingertochten
De upside-down voorvork en
enkele schokdemper strijken de
meeste hobbels moeiteloos glad.
Ze staan standaard zo ingesteld
dat een opmerkelijk sportieve
rijstijl mogelijk is. Tijdens slin
gertochten langs de Linge waar
de bochten elkaar in hoog tem
po opvolgen, laat de Raptor zich
moeiteloos van het ene op het
andere oor leggen. Heel voor
spelbaar en zonder nare verras
singen. Vergeleken met de zware
Raptor 1000 is dit een lichtvoe
tige ballerina. Van de 180 kilo
gram die de 650 schoon aan de
haak weegt, valt vanaf de eerste
meters weinig meer te merken.
Een soepel schakelende zesbak
verhoogt het rijplezier.
Dit is duidelijk een motor voor
kronkelend rijgenot waarbij de
remmen een niet onbelangrijke
factor zijn. Die zijn dan geluk
kig uitstekend doseerbaar en
vergen weinig bedienings
kracht. Standaard zijn stalen
remleidingen gemonteerd.
De overstap van onthaasting
naar de hoogste versnelling ver
loopt moeiteloos. Snelwegen
hoeven daarom niet gemeden te
worden. De Raptor 650 is prima
in staat met het verkeer mee te
stromen. En als het moet in een
stroomversnelling te raken.
Windvang
Keerzijde van de zithouding en
het brede stuur is de windvang.
Maar ziedaar: het kleine drie
hoekige tellerhuis neemt zelfs
een gedeelte van de winddruk
weg zodat bij 120 km/u abso
luut niet 'gesleurd' hoeft te wor
den aan het stuur.
Opnieuw is Cagiva's keuze tus
sen Italiaans raffinement en Ja
panse motortechnologie heel
geslaagd te noemen. Waarom de
motor in grijze uitvoering lever
baar is, is echter een volledig
raadsel. Met een ander kleurtje
komt de motor veel beter zijn
recht. Wie de 8399 euro kosten
de Raptor 650 te gewoontjes
vindt, moet een V-Raptor 650
kopen. Het verschil? Een eigen
zinniger en beduidend agressie
ver uiterlijk. En natuurlijk de
prijs: de V-Raptor is 700 euro
hoger dan de gewone Raptor.
Ruud Vos
Het Italiaanse Cagiva heeft
met de opvallend vormge
geven Raptor de tongen meer
dan eens losgemaakt. De Raptor
1000 en V-Raptor 1000 spraken
tot de verbeelding. Vanwege het
extravagante uiterlijk, maar
ook om de keuze van het motor
blok. Want Cagiva had voor de
zware Raptor-varianten het oog
laten vallen op blokken die ook
in de Suzuki TL 1000 gemon
teerd zijn. De vloeistofgekoelde
viertakt twin levert 105 pk.
Eind vorig jaar kwam ook een
X-tra Raptor met liefst 135 pk.
Nu komt een lichtere variant op
de markt en opnieuw is bij Su
zuki aangeklopt voor een vloei
stofgekoelde L-twin, ditmaal
afkomstig uit de SV 650 reeks.
Kenmerk van dg Cagiva Raptor zijn de driehoekige vlakken.