Toyota zoekt minder uitstoot Lichte Raptor boezemt vertrouwen in Italiaanse motoren in Assen Compacte Opel-mpv ES Cubic Nieuwe Daf 95 Tweede nationale MotoRijDag Intruder met accessoires Kevers in Budel zaterdag 8 juni 2002 Op het TT-circuit van Assen worden dit weekeinde voor de 23ste keer de Internationale Ducati Clubraces voor wegmotoren ver reden. Vandaag (zaterdag) zijn de trainingen en morgen (zondag) wordt in tien verschillende klassen met in totaal ca. 500 deelnemers gestart. Tevens worden speciale motoren tentoongesteld en zijn er kraampjes met onderdelen, kleding en accessoires. De entree voor de trainingsdag kost 5 euro, de wedstrijddag op zondag heeft een entreeprijs van 17 euro. Een maand later houden in Assen tijdens Viva Italia auto's en moto ren uit dat land een competitie. Toeschouwers maken kans een rondje mee te mogen in een Lamborghini. Het circuit is op 7 juli open van 10 tot 18 uur en de entree kost 12 euro. Daf neemt per oktober van dit jaar de opvolger van topmodel XF95 in productie. Met nieuwe vormgeving en een reeks tech nische vernieuwingen. De XF95 dateert van 1997 en bouwde een re putatie op als echte chauffeursauto. De cijfers spreken voor zich: van de voorganger van de XF95 werden in Eindhoven in 1995 7766 stuks gebouwd. Van de XF95 waren dat er in 2001 ruim twee keer zoveel159 5 8Het nieuwe chassis is steviger en toch 200 kilo lichter dan het vorige, voor- en achteras hebben schijfremmen en een com pleet elektronisch geregeld remsysteem. De nieuwe XF95 wordt aangedreven door de vernieuwde 12,6 liter zescilinder turbomotor met 24 kleppen en tussenkoeler en vermogens van 381 tot 530 pk met een maximum koppel van 2350 Nm. Die motorvarianten zijn iets zuiniger en als optie is voor een aantal modellen de automatisch schakelende as-tronic 12-versnellingsbak leverbaar. Toyota is bezig met een milieuvriendelijke mo- dellenlijn. Eén allesomvat tende oplossing is er niet, dus schieten de Japanners met hagel. Volgend jaar komt de eerste brandstofcelauto, er staat een ultraschone diesel generatie op stapel en de heren verkopers denken bin nenkort zo'n 300.000 hybri de modellen per jaar te kun nen noteren. D e Europese automobielin dustrie gebruikt zijn mi lieutechniek nogal eens als vi sitekaartje. Toch zijn het vaak Japanse merken die op dat ge bied technische doorbraken forceren. Zo ging de primeur van directe benzine-inspuiting (GDI) naar Mitsubishi en zal ook de eerste brandstofcel-auto wellicht in het land van de rij zende zon rondrijden. De Toyota FCHV bestaat trou wens al. Tijdens een bijzondere presentatie op een geheime test baan in Frankrijk konden we zelf beproeven wat hij in huis heeft. Interessant, want in theo rie is de brandstofcel de ener giebron van de toekomst. Hij werkt op waterstofgas en zet die in een soort koude verbran ding om in elektriciteit. Die op zijn beurt door elektromotoren in aandrijf kracht wordt ver taald. In dit geval 90 kW ofwel 112 pk. Een bijzondere ervaring, juist omdat er weinig bijzonders ge beurde. Dankzij een slimme combinatie van de brandstofcel en hetzelfde accupakket dat in de Toyota Prius wordt gebruikt, bleek de grote FCHV terreinwa gen vlot te rijden en probleem loos met 160 km/u over de kom- baan te zoeven. Terwijl uit de uitlaat uitsluitend waterdamp kringelde. Dat is een van de gro te voordelen van deze brand stof: nul vervuiling. Toyota claimt dat je met een paar gastanks onder de vloer van de laadruimte 250 kilome ter ver kunt rijden. De brand stof is een verhaal apart. Ook in Japan is waterstofgas nog niet Toyota zet een milieu-offensief in met de ES Cubic, nu nog prototype, maar binnnekort wellicht in serieproductie. algemeen leverbaar. Daarom wordt de auto in eerste instantie aan overheidsdiensten gele verd. Met eigen tankpunten. Ook in Europa wordt het gas door velen als de brandstof van de toekomst gezien. Niet voor niets richten grote oliemaat schappijen speciale nieuwe af delingen op. Termijn Op wat langere termijn zal ze ker tien procent van alle auto's op waterstof rijden schat Toyo ta. Perfect schoon en ultra stil, maar toch slechts een deel van de oplossing. Andere trends worden even belangrijk, zoals auto's met hybride aandrijving. Een combinatie van een benzi ne- of dieselmotor met een elek trische motor. De redenering is simpel: een elektromotor trekt als een lier bij bij lage snelhe den, terwijl een klassieke ver brandingsmotor vooral in zijn nopjes is wanneer de auto een maal op snelheid is. Wat is logi scher dan een combinatie van die twee? Optrekken met elek trische energie en dan overscha kelen op normale brandstof. Bijkomend voordeel is datje een kleinere motor kunt monteren en zo tientallen procenten brandstof bespaail. Toyota had de hybride primeur met de veelbesproken Prius en zal in de komende jaren ook in Europa een hybride versie van de meeste populaire modellen lanceren. Als de aantallen groeien, dalen de prijzen zo hard dat het ook voor de normale ko per haalbaar wordt. Inmiddels heeft Toyota al ruim 100.000 hy bride auto's verkocht. Dat smaakt naar meer. Rond 2005 mikt het Japanse merk mondi aal op 300.000 hybride model len per jaar. De tijd staat niet stil. Dat merk je bijvoorbeeld ook bij een proefrit met de Toyota ES3, het prototype dat kort geleden op de Tokyo Motor Show werd ge toond. Duidelijk meer dan een praatplaatje. Er blijken er na melijk zeven van te bestaan, veel meer dan gebruikelijk bij een studiemodel. De auto waar in we in Frankrijk even mochten rijden, kan zo in productie. Zelfs de crashtesten zijn al uit gevoerd. Stroomlijn Als de ES Cubic (zo spreek je zijn naam uit) werkelijkheid wordt zal hij zeker veel bekijks trekken. Niet in de laatste plaats door zijn extreme stroomlijnvorm. Een Cw-waar- de van 0.23 is zelden eerder ver toond. In de kleine Toyota gezinsauto is een blik verfijnde techniek opengetrokken. Zo is zijn koets werk uit aluminium en kunst stof opgetrokken en snort onder de motorkap een geweldig scho ne 1,4-liter dieselmotor met au tomatische cvt-transmissie. Door de combinatie van lage rij - weerstand, efficiënte aandrij ving en een gewicht van slechts 700 kilogram is een verbruik van 1:27 haalbaar. Terwijl hij toch verrassend vlot rijdt. Ove rigens laat de ES3 ook een nieu we dieseltechniek zien, zoals die in de Avensis leverbaar wordt. Het zogenaamde D-CAT sys teem kon wel eens de oplossing betekenen voor de traditionele diesel-Achilleshiel: de uitstoot van kooldeeltjes en stikstofoxi den. Met een nieuwe katalysa tortechniek kan dat volgens Toyota verleden tijd zijn. ,,In de nieuwste motorengeneraties is de milieutechniek zo effectief dat de lucht in een stedelijke omgeving schoner uit de uitlaat komt dan hij in de motor gaat." Rob van Ginneken Opel begint begin volgend jaar in het Spaanse Zaragoza met de productie van de Meriva, een compacte mpv op basis van de Corsa. De auto wordt in september dit jaar voor het eerst getoond op de show van Parijs. De Meriva biedt op twee zitrijen plek aan vijf personen waar de grotere Zafira plaats heeft voor zeven mensen. De drie stoelen achterin kunnen afzonderlijk weggeklapt worden. Daarmee borduurt Opel voort op het succesvolle concept van de Za fira waarbij de twee stoelen in de derde rij in de bodem verdwijnen. Eerder dit jaar liet Opel al de Concept M zien, een studie die model stond voor deze Meriva, waarvan de wielbasis overigens bijna net zo groot is als die van de Zafira. Maar de Meriva is met zijn 4.04 m. wel ruim een kwart meter korter dan de Zafira. De auto wordt ook in Zuid-Amerika op de markt gebracht als Chevrolet. De RAI in Amsterdam houdt vrijdag de Tweede Na tionale MotoRijDag. Op het programma staan een ontbijt, tientallen activiteiten door mo torclubs in het hele land, woon werkverkeer service voor de Haagse politiek, gratis kofEie bij sommige tankstations en een campagne voor veiligheid. In Nederland zijn veel motor clubs actief. Die clubs zijn door de RAI uitgenodigd vrijdag iets met hun leden te ondernemen. Er zijn dagtochten, tochten voor antieke motorfietsen en een op- stapiit voor gehandicapten. Het idee achter de MotoRijDag is eenvoudig: teveel motoren blij ven op doordeweekse dagen in het schuurtje achter het huis staan. De eigenaren lopen het rijplezier mis, maar bovendien extra vrije tijd. Want op een mo tor naar het werk gaat vaak veel vlotter dan per bus, trein of au to. Vrijdag wordt om 8.00 uur voor elke motorrijder een ontbijt ge serveerd in de RAI. Het gezel- Schap start vanaf een centrale locatie in Nederland en rijdt dan naar Amsterdam. In de groep bevinden zich enkele be kende Nederlanders, motorrij ders van de KNMV en bestuurs leden van de organiserende afdeling Gemotoriseerde Twee- wielers van de RAI Vereniging. Ook worden enkele politici en ambtenaren van ministeries thuis opgehaald met de motor. Ervaren motorrijders van de KNMV voeren die service uit. Vorig jaar stapten enkele Twee de Kamerleden achterop. Mo torfietsdealers haken op de dag in met speciale acties en kortin gen. En evenals vorig jaar kun nen motorrijders vrijdag bij een groot aantal Shell tankstations langs de snelwegen terecht voor een gratis kopje koffie. Zichtbaarheid 'Good to see you' is de naam van de campagne die als doel heeft de mogelijkheden die motorrij ders hebben om hun zichtbaar heid in het verkeer te vergroten. Want het aantal verkeersslacht offers onder motorrijders moet omlaag: tussen 1995 en 2000 kwamen jaarlijks ruim 80 mo torrijders bij verkeersongeval len om het leven en raakten er ongeveer 1200 ernstig gewond. Onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft aan dat de beperkte zicht baarheid van motorrijders voor andere weggebruikers één van de belangrijkste ongevaloorza ken is. Bij meer dan tweederde van de botsingen met een auto blijkt de automobilist de motor rijder niet of te laat gezien te hebben. Rien van der Steen In Budel tegen de Belgische grens in Brabant wordt volgend week vrijdag, zaterdag en zondag het negentiende Keverweekend ge houden. Meer dan 3000 VW's Kever en duizenden bezoekers zijn er, maar ook andere luchtgekoelde Volkswagens: van busjes tot heel vreemde bouwsels. Vanaf de A2 wordt het campingterrein aangege ven. In het weekend zijn er wedstrijden, er zijn onderdelen te koop en er is een concours d'elegance. Het evenement begint op de vrij dagavond en het duurt tot en met zondag 18 uur. Suzuki rust zijn op Amerikaanse leest geschoeide chopper Intru der tot eind juli voor een relatief gering bedrag beter uit. Suzuki biedt de Intruder 800 Volusia nu aan met windscherm, valbeugel en zadeltassen voor 10.198 euro. De Intruder 1500 LC heeft hetzelfde pakket plus een sissybar (leuning) achterop en die kost in totaal 12.799 euro. Omwille van de styling koos Ca- giva voor twee uitlaten. Het re sulteerde in een drie pk sterker blok dat nu 7 3 pk levert Je zou bijna denken dat de Spaanse ontwerper Galuzzi een hekel heeft aan rondingen. De Raptor 650 is opgebouwd uit recht- en driehoekige vlakken. Zelfs de kunststof tank ont kwam niet aan deze benadering. Hij oogt fraai, maar een tanktas met magneetbevestiging is on mogelijk te monteren. Overi gens heeft de tank geen negatie ve invloed op de zithouding. Galuzzi was wel zo slim vol doende ruimte over te laten voor de knieën. Waarmee gelijk een sterke punt is aangeroerd: je zit lekker laag, als het ware in de motor. Dankzij een breed stuur, is de handling uitstekend. Vanaf de allereerste meters boezemt de motor vertrouwen in. Je weet direct dat je er zelfs in een druk ke avondspits veel plezier aan kunt beleven. Slingertochten De upside-down voorvork en enkele schokdemper strijken de meeste hobbels moeiteloos glad. Ze staan standaard zo ingesteld dat een opmerkelijk sportieve rijstijl mogelijk is. Tijdens slin gertochten langs de Linge waar de bochten elkaar in hoog tem po opvolgen, laat de Raptor zich moeiteloos van het ene op het andere oor leggen. Heel voor spelbaar en zonder nare verras singen. Vergeleken met de zware Raptor 1000 is dit een lichtvoe tige ballerina. Van de 180 kilo gram die de 650 schoon aan de haak weegt, valt vanaf de eerste meters weinig meer te merken. Een soepel schakelende zesbak verhoogt het rijplezier. Dit is duidelijk een motor voor kronkelend rijgenot waarbij de remmen een niet onbelangrijke factor zijn. Die zijn dan geluk kig uitstekend doseerbaar en vergen weinig bedienings kracht. Standaard zijn stalen remleidingen gemonteerd. De overstap van onthaasting naar de hoogste versnelling ver loopt moeiteloos. Snelwegen hoeven daarom niet gemeden te worden. De Raptor 650 is prima in staat met het verkeer mee te stromen. En als het moet in een stroomversnelling te raken. Windvang Keerzijde van de zithouding en het brede stuur is de windvang. Maar ziedaar: het kleine drie hoekige tellerhuis neemt zelfs een gedeelte van de winddruk weg zodat bij 120 km/u abso luut niet 'gesleurd' hoeft te wor den aan het stuur. Opnieuw is Cagiva's keuze tus sen Italiaans raffinement en Ja panse motortechnologie heel geslaagd te noemen. Waarom de motor in grijze uitvoering lever baar is, is echter een volledig raadsel. Met een ander kleurtje komt de motor veel beter zijn recht. Wie de 8399 euro kosten de Raptor 650 te gewoontjes vindt, moet een V-Raptor 650 kopen. Het verschil? Een eigen zinniger en beduidend agressie ver uiterlijk. En natuurlijk de prijs: de V-Raptor is 700 euro hoger dan de gewone Raptor. Ruud Vos Het Italiaanse Cagiva heeft met de opvallend vormge geven Raptor de tongen meer dan eens losgemaakt. De Raptor 1000 en V-Raptor 1000 spraken tot de verbeelding. Vanwege het extravagante uiterlijk, maar ook om de keuze van het motor blok. Want Cagiva had voor de zware Raptor-varianten het oog laten vallen op blokken die ook in de Suzuki TL 1000 gemon teerd zijn. De vloeistofgekoelde viertakt twin levert 105 pk. Eind vorig jaar kwam ook een X-tra Raptor met liefst 135 pk. Nu komt een lichtere variant op de markt en opnieuw is bij Su zuki aangeklopt voor een vloei stofgekoelde L-twin, ditmaal afkomstig uit de SV 650 reeks. Kenmerk van dg Cagiva Raptor zijn de driehoekige vlakken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37