Terneuzen wil tunnel niet sluiten 11 Scholier naar land van rijzende zon nieuw havengebied Onderzoek naar verkeersstromen Vrijspraak agent na wilde achtervolging Burgemeester Barbé vindt maatregel om rijks steun af te dwingen te rigoureus Westoever kanaal 0800 - 0231 231 (GRATIS) zeeuwse almanak Universiteit OPEN DAGEN Ontdek de Hiilsta-collectie... Interieur Paauwe! ZEEUWS-VLAANDEREN woensdag 5 juni 2002 door Harold de Puysseleijr TERNEUZEN - De beheerders van de wegen in de kanaalzone laten een kentekenonderzoek uitvoeren om een beeld te krij gen van de verkeersstromen in het gebied. Het onderzoek wordt eind volgend jaar, als de Westerscheldetunnel een tijdje open is, herhaald. De verwachting is gerechtvaar digd dat er na de opening van de tunnel grotere verkeersdrukte is op de wegen in de kanaalzone. „Na de opening van de tunnel zullen de verkeersstromen in Zeeuws-Vlaanderen zich erg gaan wijzigen", legt ambtenaar E. Schumacher van de provincie Zeeland uit. „Door het wegval len van de veerdiensten en de openstelling van de tunnel die in Terneuzen uitkomt, zal het ver keer zich meer concentreren in de kanaalzone. Het verkeer met bestemming Zeeuws-Vlaande ren zal andere routes moeten gaan kiezen om bij de eindbe stemming te komen." Om dat vast te kunnen stellen, heeft de provincie het initiatief genomen voor de grote ver keerstelling: 79 waarnemers registreren alle verkeer dat don derdag 13 juni langs 32 telpun- ten in de gemeenten Axel, Ter- neuzen en Sas van Gent rijdt. Deze telling vindt plaats tussen 13.00 uur en 19.30 uur en dient om de huidige verkeersdrukte vast te leggen. Na de telling die plaatsvindt als de tunnel een tijd in gebruik is, ontstaat een goed beeld over welke wegen het meeste verkeer komt. Aan de hand van die gegevens kunnen de wegbeheerders bepalen wel ke aanpassingen aan de wegen noodzakelijk zijn. Het kentekenonderzoek kost 25.000 euro en wordt betaald door de wegbeheerders. Advertentie door Harmen van der Werf en Wout Bareman TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen voelt er niets voor de Westerscheldetunnel direct na de opening weer te sluiten. Bur gemeester R. Barbé acht die ri goureuze ingreep een stap te ver. Terneuzen vindt het voldoende vooraf duidelijk aan te geven dat de twee gemeenten niet al léén kunnen opdraaien voor de financiering van de veiligheids voorzieningen in de tunnel. Daar is rijkssteun voor nodig. Maandag stuurden de twee ge meenten een brandbrief aan de ministeries van Binnenlandse Zaken en Verkeer en Water staat, de provincie en de NV Westerscheldetunnel. Daarin meldden ze dat ze zonder vol doende garanties voor de finan ciering van de veiligheidsvoor- zienigen, geen vergunning voor het gebruik van de tunnel zou den afgeven. Barbé nam daar een dag later afstand van. Hij is het er wel mee eens dat de twee gemeenten geen geld hebben om op te draaien voor de jaarlijkse extra kosten, die gemoeid zijn met de oprichting en instand houding van een beroepsbrand weerkorps, speciaal voor de tunnel. Gemiddelde De inwoners van de twee indu striegemeenten zijn nu jaarlijks al veel meer dan het landelijk gemiddelde kwijt aan brand weer en rampenbestrijding. Barbé: „Meer kan Bruin echt niet trekken. Wordt dat niet on derkend door de hogere overhe den, dan kunnen wij op onze beurt geen verantwoordelijk- heid nemen voor de veiligheids voorzieningen in de tunnel." Aan jaarlijkse personeelslasten zouden de twee gemeenten sa men 1,4 miljoen euro kwijt zijn en aan de afschrijving van nieuw materieel jaarlijks nog- eens 200.000 euro kwijt. Barbé: „We hebben al in een eerder sta dium aan alle betrokken instan- De brandweer houdt een oefening in de tunnel. ties duidelijk gemaakt dat wij dat geld niet hebben en dat we ook niet bereid zijn onze bewo ners nog zwaarder te belasten voor de brandweer. Het ministe rie van Binnenlandse Zaken heeft ons daarop schriftelijk la ten weten geen geld op tafel te willen leggen. Daarom gooien we het nu over een andere boeg. Naast de brandbrieven worden nu ook de Tweede Kamer-frac ties benaderd. Aanvankelijk zou de Sloe- brandweer, een combinatie van de vrijwillige- en bedrijfs brandweer, vanuit het noorden opdraaien voor de hulpverle ning. In Terneuzen kreeg de brandweer steeds meer zicht op een klein beroepskorps, dat foto Charles Strijd vanuit het zuiden zou opereren. Maar toen de Sloebrandweer vorig jaar niet van de grond kwam, was de organisatie van de hulpverlening in de tunnel, weer terug bij af. Tunnelexploitant NV Wester scheldetunnel voelt er niets voor die hulpverlening zelf te fi nancieren. Woordvoerder I. de Moor gisteren: „We investeren al 3 5 0 miljoen gulden in alle mo gelijke veiligheidsvoorzienin gen in de tunnel. Bovendien zor gen wij voor tunnelwachten, die opdraven als een automobilist met pech in de tunnel blijft ste ken en zo zijn er nog tal van an dere maatregelen. Maar ergens is er een grens. Ook anderen zul len hun verantwoordelijkheden moeten nemen. En de tunnel wordt nu eenmaal beschouwd als een openbare weg, waar de overheid de veiligheidsvoorzie ningen dient te regelen." De Moor over de huidige discussie. „Het wekt ten onrechte de in druk dat de tunnel onveilig zou zijn. Niets is minder waar; wij hebben onze zaakjes op orde." Geen geld Het ministerie van Binnenland se Zaken komt zeker niet met geld over de brug voor uitbrei ding van de brandweerkorpsen van Borsele en Terneuzen. De brandweer is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, aldus woordvoerder F. Wassenaar, en niet van de rijksoverheid. Dat wil Binnenlandse Zaken zo houden. Volgens Wassenaar hoeven Borsele en Terneuzen de uitbreiding ook niet per se te zoeken in de aanstelling van be roepsbrandweerlieden. „Met vrijwilligers kan net zo goed professionele hulp worden ge boden." Het dreigement van burgemeester J. Gelok van Bor sele om de tunnel dicht te hou den, als de brandweerzorg niet op orde is, maakt bij Binnen landse Zaken geen indruk. Was senaar: Wij wachten wel af wat Borsele gaat doen, maar het is toch niet ongebruikelijk dat een gemeente meer voor een brand weer gaat uitgeven, als er iets nieuws bijkomt, of dat nu wo ningbouw, een bedrijf of een tunnel is." Burgemeester J. Gelok van Bor sele was niet bereikbaar voor commentaar. door Conny van Gremberqhe TERNEUZEN - De westelijke oever van het Kanaal van Gent naar Terneuzen, tussen de brug bij Sluiskil en het sluizencom- plex bij Terneuzen, blijft voor lopig gewoon een agrarische be stemming houden. Ook na het gereedkomen van de Wester scheldetunnel is het Zeeuwse provinciebestuur niet zomaar van zins om de bestemming van het poldergebied te wijzigen van agrarisch in industrieel. In het kader van de afronding van het Rom-project (Ruimte lijke Ordenings- en Milieupro ject) Kanaalzone Zeeuws- Vlaanderen hebben de geza menlijke overheden en het be drijfsleven afgesproken om de ontwikkeling van het gebied tot een industrieel havencomplex pas aan bod te laten komen na dat de Axelse Vlakte-Autriche- polder ten noorden van West- dorpe volledig in exploitatie is genomen. Vooralsnog zit er in de ontwik keling van dit nieuwe havenge bied weinig schot. Het circa 100 hectare grote terrein is volledig bouwrijp gemaakt. Er is een in- steekhaven aangelegd, maar verdere infrastructurele voor zieningen (wegen, spoor en lei dingtracé) zijn nog niet opge pakt. Verkaveling Een en ander heeft direct te ma ken met de uiteindelijke verka veling van het terrein, waarop dit moment door het ontbreken van vestigingskandidaten nog geen zicht is. De geplande spoorwegverbinding tussen de Axelse Vlakte en Zelzate - waarover met de Nederlandse overheid stevig, maar vergeefs onderhandeld is - ligt er nog steeds niet en zal naar alle waar schijnlijkheid de eerstkomende jaren ook niet worden aange- legd. Op Belgische grondgebied is voor het tracé een reserverings- strook vastgelegd in het Ge westplan, maar in Nederland is nog geen enkele planologische stap genomen. De Stuurgroep Rom-Project, onder leiding van gedeputeerde A. Poppelaars, sluit niet uit dat het treinver keer op de oostelijke kanaaloe ver tot ver in de 21e eeuw afgewikkeld zal worden via de westoever, of liever via de brug bij Sluiskil. Broomchemie krijgt vergunning nieuwe installatie TERNEUZEN - Chemiebedrijf Broomchemie in Terneuzen mag van de provincie Zeeland een nieuwe installatie bouwen voor het terugwinnen en hergebrui ken van broom uit het afval dat bij de productieprocessen in de fabriek vrij komt. Dat is gisteren besloten door het college van Gedeputeerde Sta ten (GS). GS hebben de bezwa ren van Greenpeace en de Zeeuwse Milieufederatie tegen de vergunningaanvraag voor de zogenoemde Broom Recovery Unit terzijde geschoven. Volgens technisch manager J. van der Wal van Broomche mie is de investering van negen miljoen euro bedoeld om te to nen dat het bedrijf serieus werk maakt van een beter milieu. Uit het afval dat bij het productie proces vrijkomt, wordt in een nieuwe installatie op het fa brieksterrein aan de Terneuzen- se Zevenaarhaven de broom te rug gewonnen. Dat vermindert de milieubelasting, want daar door zijn jaarlijks zo'n honderd afvaltransporten minder nodig. Doordat er broom wordt terug gewonnen, daalt ook het '«antal broomtransporten met vijftig per jaar. Van der Wal is blij met de mi lieuvergunning en schat in dat Broomchemie de installatie in september dit jaar in gebruik kan nemen. Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen Zeeland is ooit al wel eens ge afficheerd als lustoord voor bejaarden. Welgestelde ou deren zouden in de rij staan om zich in deze provincie te vestigen. In Leiden is geble ken dat senioren tegenwoor dig ook nog eens bijzonder leergierig zijn. Ze volgen daar en masse colleges aan de universiteit. Goed nieuws dus voor de plannenmakers die Zeeland aan een universi teit willen helpen. Mocht blijken dat jongeren er te weinig belangstelling voor tonen, ligt altijd nog de seni- orenmarkt braak. Maar pas op, blijkens de be richten uit het Leidse is het oppassen geblazen met die bejaarden. De studenten daar hebben er inmiddels zelfs de buik van vol. Een on derzoekje leverde vele klach ten op. Bejaarden, zo is ge bleken, weten het altijd be ter, delen veel te graag hun levenservaring, houden in de pauzes de docenten bezet, stellen ondermaatse vragen, en voeren irrelevante discus sies. En wat nog het ergste is: je raakt ze nooit meer kwijt. Want je kan van die ouderen zeggen watje wil, ze brengen wel veel geld in het laatje. door Lieneke Fieret TERNEUZEN - Een 49-jarige politieman uit Hulst is gisteren vrijgesproken door kantonrech ter A. Melens. Hij was op 24 juli vorig jaar betrokken bij een bot sing met een 22-jarige man uit het Belgische Hamme op het kruispunt Rijksweg 60/Tivoli- weg bij Hulst. Tegen de agent was door de officier van justitie N. Wolf 300 euro boete en vier maanden voorwaardelijke rij ontzegging met twee jaar proef tijd geëist. De Belg moet 250 euro boete be talen en kreeg vier maanden voorwaardelijke rijontzegging met twee jaar proeftijd opge- Advertentie ANTIEKHANDEL DE PAGTER Herenstraat 9 Segeersstraat 8 Middelburg Wij hebben nu twee nieuwe ingangen! 6,7 en 8 juni vieren wij dit met koffie en gebak. Komt u ook? legd. Vrijwel gelijk aan de straf die de officier eiste. De jongeman werd op die dag twee maal aangereden. Na de eerste aanrijding, waaraan hij niet schuldig was, reed hij door. De betrokken politieman kon de Belg staande houden en ver zocht hem mee te gaan naar hét bureau om de zaak verder uit te zoeken. De man stemde in en volgde de politieauto, totdat hij op een be paald moment rechtdoor ging, waar de agent linksaf sloeg. De agent zette een achtervolging met zwaailichten en sirenes in en probeerde door stoptekens en schuin voor en naast hem te rij den de man tot stoppen te dwin gen. De auto's schampten een paar keer tegen elkaar. Uitein delijk botste de Volkswagen cabrio van de Belgische man tegen een lantaarnpaal. Een in zittend meisje van drie jaar raakte ernstig gewond, een an der meisje van dertien bleef on gedeerd. Gevaar De politieagent bracht volgens officier van justititie Wolf ande re weggebruikers, zichzelf, de Martijn van der Waal uit Aardenburg gaat voor vijf weken naar Japan. Belgische jongeman en zijn in zittenden in gevaar omdat hij naast de Belgische automobilist op een tweebaansweg reed. Bo vendien vond Wolf de aanlei ding voor de achtervolging ge ring.. Dat de Belg kinderen bij zich had, telde voor haar even eens zwaar mee.De kantonrech ter vond echter dat de politie man zijn werk moest uitoefenen en dat niet hij, maar de Belg het gevaar veroorzaakte. foto Charles Strijd door René van Stee AARDENBURG - Op kosten van de Japanse regering een rondreis maken door het land van de rijzende zon en vervol gens een verblijf van vier weken in een Japans gastgezin. Die Advertentie hülsta !H Het is nü de hoogste tijd om kennis te maken met alle nieuwigheden in dè Hülsta-Studio van Z-W Nederland. In Zonnemaire! Zuidweg 20A, Zonnemaire Tel. 0111-401318 Maandag gesloten vrijdagavond koopavond Kijk óók op onze nieuwe website: www interieur-paauwe.nl kans krijgt Martijn van der Waal (17) uit Aardenburg. Sa men met negentien andere Ne derlandse scholieren in de leef tijd van zestien tot achttien jaar vertrekt hij op 6 juli naar Tokio om vijf weken lang intensief kennis te maken met de cultuur en gewoontes van het land. „Ik ben altijd geboeid geweest door Japan Heel aparte dingen van het land zoals de krijgs kunst, de architectuur, de tuin bouw en de samoerai vind ik bij voorbeeld prachtig. Toen mijn moeder me attent maakte op dit buitenkansje, heb ik me zonder aarzelen aangemeld voor de se lectieprocedure", vertelt Mar tijn. Die selectieprocedure had ove rigens nog heel wat voeten in de aarde. Een uitgebreide schrifte lijke motivering van de aan vraag, een brief naar het gastge zin, 'sollicitatiegesprekken' met vertegenwoordigers van de Ja panse ambassade in Den Haag maakten hiervan deel uit. Uit eindelijk werd Martijn met de negentien anderen gekozen uit 89 aanmeldingen. De Japanse overheid heeft de internationele uitwisselingsor ganisatie Youth for Understan ding (YFU) gevraagd de uitwis seling te verzorgen. Voor de jongeren was hieraan de voor waarde verbonden dat een van hun (over)grootouders de Twee de Wereldoorlog heeft doorge maakt in een Japans kamp in voormalig Nederland-Indië. Martijn voldeed aan deze eis, omdat zijn opa van vaderskant van 1942 tot 1945 in zijn late jeugd in diverse kampen heeft gezeten. Ereschuld De reis heeft als insteek de jon geren een genuanceerd beeld van Japan in 2002 te geven. De Japanners zien het in bepaalde opzichten ook als een inlossing van hun ereschuld ten opzichte van de mensen die zij in de oor log veel leed hebben aangedaan. Hoewel Martijn het kampverle den van zijn opa niet de belang rijkste motivering noemt om mee te doen aan de uitwisseling, vindt hij dit een goed uitgangs punt. „In zekere zin is het een genoegdoening voor mensen als mijn opa, die dankzij de Japan ners veel ellende in de oorlog hebben meegemaakt", aldus Martijn. De rondreis voert onder meer langs Tokio, Kyoto en Hiroshi ma. Daar worden tal van (oor- logs)monumenten en beziens waardigheden bezocht. Daarna komt Martijn terecht in een gastgezin in de miljoenenstad Kyoto, waar hij zal meedraaien in het dagelijkse gezinsleven. „Dat worden natuurlijk heel bijzondere weken, vooral omdat ik niet precies weet hoe de situa tie van het gezin is. Voor hetzelf de geld spreken ze geen woord Engels, en dan wordt het toch lastig communiceren", aldus Martijn. In Kyoto gaat hij mis schien nog een schoolprogram ma volgen. „En een aikidotrai- ninkje meepikken zou ook wel aardig zijn", voegt hij er hoop vol aan toe. Voorlopig maakt Martijn zich weinig zorgen over wat hem vanaf 6 juli te wachten staat. Er zit echter nog een ad dertje onder het gras. Als hij on verhoopt mocht blijven zitten in VWO 5, gaat het hele feest niet door. Martijn weet echter bijna zeker dat het zo ver niet zal ko men. „Ik heb me van vier onvol doendes opgewerkt tot een be- spreekgeval. Dan kan het haast niet anders of ik ga over", zegt hij vol zelfvertrouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39