Terneuzen wil tunnel niet sluiten
11
Scholier naar land van rijzende zon
nieuw havengebied
Onderzoek naar
verkeersstromen
Vrijspraak agent na
wilde achtervolging
Burgemeester Barbé vindt maatregel om rijks steun af te dwingen te rigoureus Westoever kanaal
0800 - 0231 231 (GRATIS)
zeeuwse almanak
Universiteit
OPEN
DAGEN
Ontdek de Hiilsta-collectie...
Interieur Paauwe!
ZEEUWS-VLAANDEREN
woensdag 5 juni 2002
door Harold de Puysseleijr
TERNEUZEN - De beheerders
van de wegen in de kanaalzone
laten een kentekenonderzoek
uitvoeren om een beeld te krij
gen van de verkeersstromen in
het gebied. Het onderzoek
wordt eind volgend jaar, als de
Westerscheldetunnel een tijdje
open is, herhaald.
De verwachting is gerechtvaar
digd dat er na de opening van de
tunnel grotere verkeersdrukte is
op de wegen in de kanaalzone.
„Na de opening van de tunnel
zullen de verkeersstromen in
Zeeuws-Vlaanderen zich erg
gaan wijzigen", legt ambtenaar
E. Schumacher van de provincie
Zeeland uit. „Door het wegval
len van de veerdiensten en de
openstelling van de tunnel die in
Terneuzen uitkomt, zal het ver
keer zich meer concentreren in
de kanaalzone. Het verkeer met
bestemming Zeeuws-Vlaande
ren zal andere routes moeten
gaan kiezen om bij de eindbe
stemming te komen."
Om dat vast te kunnen stellen,
heeft de provincie het initiatief
genomen voor de grote ver
keerstelling: 79 waarnemers
registreren alle verkeer dat don
derdag 13 juni langs 32 telpun-
ten in de gemeenten Axel, Ter-
neuzen en Sas van Gent rijdt.
Deze telling vindt plaats tussen
13.00 uur en 19.30 uur en dient
om de huidige verkeersdrukte
vast te leggen. Na de telling die
plaatsvindt als de tunnel een
tijd in gebruik is, ontstaat een
goed beeld over welke wegen
het meeste verkeer komt. Aan de
hand van die gegevens kunnen
de wegbeheerders bepalen wel
ke aanpassingen aan de wegen
noodzakelijk zijn.
Het kentekenonderzoek kost
25.000 euro en wordt betaald
door de wegbeheerders.
Advertentie
door Harmen van der Werf
en Wout Bareman
TERNEUZEN - De gemeente
Terneuzen voelt er niets voor de
Westerscheldetunnel direct na
de opening weer te sluiten. Bur
gemeester R. Barbé acht die ri
goureuze ingreep een stap te ver.
Terneuzen vindt het voldoende
vooraf duidelijk aan te geven
dat de twee gemeenten niet al
léén kunnen opdraaien voor de
financiering van de veiligheids
voorzieningen in de tunnel.
Daar is rijkssteun voor nodig.
Maandag stuurden de twee ge
meenten een brandbrief aan de
ministeries van Binnenlandse
Zaken en Verkeer en Water
staat, de provincie en de NV
Westerscheldetunnel. Daarin
meldden ze dat ze zonder vol
doende garanties voor de finan
ciering van de veiligheidsvoor-
zienigen, geen vergunning voor
het gebruik van de tunnel zou
den afgeven. Barbé nam daar
een dag later afstand van. Hij is
het er wel mee eens dat de twee
gemeenten geen geld hebben om
op te draaien voor de jaarlijkse
extra kosten, die gemoeid zijn
met de oprichting en instand
houding van een beroepsbrand
weerkorps, speciaal voor de
tunnel.
Gemiddelde
De inwoners van de twee indu
striegemeenten zijn nu jaarlijks
al veel meer dan het landelijk
gemiddelde kwijt aan brand
weer en rampenbestrijding.
Barbé: „Meer kan Bruin echt
niet trekken. Wordt dat niet on
derkend door de hogere overhe
den, dan kunnen wij op onze
beurt geen verantwoordelijk-
heid nemen voor de veiligheids
voorzieningen in de tunnel."
Aan jaarlijkse personeelslasten
zouden de twee gemeenten sa
men 1,4 miljoen euro kwijt zijn
en aan de afschrijving van
nieuw materieel jaarlijks nog-
eens 200.000 euro kwijt. Barbé:
„We hebben al in een eerder sta
dium aan alle betrokken instan-
De brandweer houdt een oefening in de tunnel.
ties duidelijk gemaakt dat wij
dat geld niet hebben en dat we
ook niet bereid zijn onze bewo
ners nog zwaarder te belasten
voor de brandweer. Het ministe
rie van Binnenlandse Zaken
heeft ons daarop schriftelijk la
ten weten geen geld op tafel te
willen leggen. Daarom gooien
we het nu over een andere boeg.
Naast de brandbrieven worden
nu ook de Tweede Kamer-frac
ties benaderd.
Aanvankelijk zou de Sloe-
brandweer, een combinatie van
de vrijwillige- en bedrijfs
brandweer, vanuit het noorden
opdraaien voor de hulpverle
ning. In Terneuzen kreeg de
brandweer steeds meer zicht op
een klein beroepskorps, dat
foto Charles Strijd
vanuit het zuiden zou opereren.
Maar toen de Sloebrandweer
vorig jaar niet van de grond
kwam, was de organisatie van
de hulpverlening in de tunnel,
weer terug bij af.
Tunnelexploitant NV Wester
scheldetunnel voelt er niets
voor die hulpverlening zelf te fi
nancieren. Woordvoerder I. de
Moor gisteren: „We investeren
al 3 5 0 miljoen gulden in alle mo
gelijke veiligheidsvoorzienin
gen in de tunnel. Bovendien zor
gen wij voor tunnelwachten, die
opdraven als een automobilist
met pech in de tunnel blijft ste
ken en zo zijn er nog tal van an
dere maatregelen. Maar ergens
is er een grens. Ook anderen zul
len hun verantwoordelijkheden
moeten nemen. En de tunnel
wordt nu eenmaal beschouwd
als een openbare weg, waar de
overheid de veiligheidsvoorzie
ningen dient te regelen." De
Moor over de huidige discussie.
„Het wekt ten onrechte de in
druk dat de tunnel onveilig zou
zijn. Niets is minder waar; wij
hebben onze zaakjes op orde."
Geen geld
Het ministerie van Binnenland
se Zaken komt zeker niet met
geld over de brug voor uitbrei
ding van de brandweerkorpsen
van Borsele en Terneuzen. De
brandweer is een gemeentelijke
verantwoordelijkheid, aldus
woordvoerder F. Wassenaar, en
niet van de rijksoverheid. Dat
wil Binnenlandse Zaken zo
houden. Volgens Wassenaar
hoeven Borsele en Terneuzen de
uitbreiding ook niet per se te
zoeken in de aanstelling van be
roepsbrandweerlieden. „Met
vrijwilligers kan net zo goed
professionele hulp worden ge
boden." Het dreigement van
burgemeester J. Gelok van Bor
sele om de tunnel dicht te hou
den, als de brandweerzorg niet
op orde is, maakt bij Binnen
landse Zaken geen indruk. Was
senaar: Wij wachten wel af wat
Borsele gaat doen, maar het is
toch niet ongebruikelijk dat een
gemeente meer voor een brand
weer gaat uitgeven, als er iets
nieuws bijkomt, of dat nu wo
ningbouw, een bedrijf of een
tunnel is."
Burgemeester J. Gelok van Bor
sele was niet bereikbaar voor
commentaar.
door Conny van Gremberqhe
TERNEUZEN - De westelijke
oever van het Kanaal van Gent
naar Terneuzen, tussen de brug
bij Sluiskil en het sluizencom-
plex bij Terneuzen, blijft voor
lopig gewoon een agrarische be
stemming houden. Ook na het
gereedkomen van de Wester
scheldetunnel is het Zeeuwse
provinciebestuur niet zomaar
van zins om de bestemming van
het poldergebied te wijzigen
van agrarisch in industrieel.
In het kader van de afronding
van het Rom-project (Ruimte
lijke Ordenings- en Milieupro
ject) Kanaalzone Zeeuws-
Vlaanderen hebben de geza
menlijke overheden en het be
drijfsleven afgesproken om de
ontwikkeling van het gebied tot
een industrieel havencomplex
pas aan bod te laten komen na
dat de Axelse Vlakte-Autriche-
polder ten noorden van West-
dorpe volledig in exploitatie is
genomen.
Vooralsnog zit er in de ontwik
keling van dit nieuwe havenge
bied weinig schot. Het circa 100
hectare grote terrein is volledig
bouwrijp gemaakt. Er is een in-
steekhaven aangelegd, maar
verdere infrastructurele voor
zieningen (wegen, spoor en lei
dingtracé) zijn nog niet opge
pakt.
Verkaveling
Een en ander heeft direct te ma
ken met de uiteindelijke verka
veling van het terrein, waarop
dit moment door het ontbreken
van vestigingskandidaten nog
geen zicht is. De geplande
spoorwegverbinding tussen de
Axelse Vlakte en Zelzate -
waarover met de Nederlandse
overheid stevig, maar vergeefs
onderhandeld is - ligt er nog
steeds niet en zal naar alle waar
schijnlijkheid de eerstkomende
jaren ook niet worden aange-
legd.
Op Belgische grondgebied is
voor het tracé een reserverings-
strook vastgelegd in het Ge
westplan, maar in Nederland is
nog geen enkele planologische
stap genomen. De Stuurgroep
Rom-Project, onder leiding van
gedeputeerde A. Poppelaars,
sluit niet uit dat het treinver
keer op de oostelijke kanaaloe
ver tot ver in de 21e eeuw
afgewikkeld zal worden via de
westoever, of liever via de brug
bij Sluiskil.
Broomchemie
krijgt vergunning
nieuwe installatie
TERNEUZEN - Chemiebedrijf
Broomchemie in Terneuzen mag
van de provincie Zeeland een
nieuwe installatie bouwen voor
het terugwinnen en hergebrui
ken van broom uit het afval dat
bij de productieprocessen in de
fabriek vrij komt.
Dat is gisteren besloten door het
college van Gedeputeerde Sta
ten (GS). GS hebben de bezwa
ren van Greenpeace en de
Zeeuwse Milieufederatie tegen
de vergunningaanvraag voor de
zogenoemde Broom Recovery
Unit terzijde geschoven.
Volgens technisch manager
J. van der Wal van Broomche
mie is de investering van negen
miljoen euro bedoeld om te to
nen dat het bedrijf serieus werk
maakt van een beter milieu. Uit
het afval dat bij het productie
proces vrijkomt, wordt in een
nieuwe installatie op het fa
brieksterrein aan de Terneuzen-
se Zevenaarhaven de broom te
rug gewonnen. Dat vermindert
de milieubelasting, want daar
door zijn jaarlijks zo'n honderd
afvaltransporten minder nodig.
Doordat er broom wordt terug
gewonnen, daalt ook het '«antal
broomtransporten met vijftig
per jaar.
Van der Wal is blij met de mi
lieuvergunning en schat in dat
Broomchemie de installatie in
september dit jaar in gebruik
kan nemen.
Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen
Zeeland is ooit al wel eens ge
afficheerd als lustoord voor
bejaarden. Welgestelde ou
deren zouden in de rij staan
om zich in deze provincie te
vestigen. In Leiden is geble
ken dat senioren tegenwoor
dig ook nog eens bijzonder
leergierig zijn. Ze volgen
daar en masse colleges aan de
universiteit. Goed nieuws
dus voor de plannenmakers
die Zeeland aan een universi
teit willen helpen. Mocht
blijken dat jongeren er te
weinig belangstelling voor
tonen, ligt altijd nog de seni-
orenmarkt braak.
Maar pas op, blijkens de be
richten uit het Leidse is het
oppassen geblazen met die
bejaarden. De studenten
daar hebben er inmiddels
zelfs de buik van vol. Een on
derzoekje leverde vele klach
ten op. Bejaarden, zo is ge
bleken, weten het altijd be
ter, delen veel te graag hun
levenservaring, houden in de
pauzes de docenten bezet,
stellen ondermaatse vragen,
en voeren irrelevante discus
sies.
En wat nog het ergste is: je
raakt ze nooit meer kwijt.
Want je kan van die ouderen
zeggen watje wil, ze brengen
wel veel geld in het laatje.
door Lieneke Fieret
TERNEUZEN - Een 49-jarige
politieman uit Hulst is gisteren
vrijgesproken door kantonrech
ter A. Melens. Hij was op 24 juli
vorig jaar betrokken bij een bot
sing met een 22-jarige man uit
het Belgische Hamme op het
kruispunt Rijksweg 60/Tivoli-
weg bij Hulst. Tegen de agent
was door de officier van justitie
N. Wolf 300 euro boete en vier
maanden voorwaardelijke rij
ontzegging met twee jaar proef
tijd geëist.
De Belg moet 250 euro boete be
talen en kreeg vier maanden
voorwaardelijke rijontzegging
met twee jaar proeftijd opge-
Advertentie
ANTIEKHANDEL
DE PAGTER
Herenstraat 9
Segeersstraat 8
Middelburg
Wij hebben nu twee
nieuwe ingangen!
6,7 en 8 juni vieren wij
dit met koffie en gebak.
Komt u ook?
legd. Vrijwel gelijk aan de straf
die de officier eiste.
De jongeman werd op die dag
twee maal aangereden. Na de
eerste aanrijding, waaraan hij
niet schuldig was, reed hij door.
De betrokken politieman kon de
Belg staande houden en ver
zocht hem mee te gaan naar hét
bureau om de zaak verder uit te
zoeken.
De man stemde in en volgde de
politieauto, totdat hij op een be
paald moment rechtdoor ging,
waar de agent linksaf sloeg. De
agent zette een achtervolging
met zwaailichten en sirenes in
en probeerde door stoptekens en
schuin voor en naast hem te rij
den de man tot stoppen te dwin
gen. De auto's schampten een
paar keer tegen elkaar. Uitein
delijk botste de Volkswagen
cabrio van de Belgische man
tegen een lantaarnpaal. Een in
zittend meisje van drie jaar
raakte ernstig gewond, een an
der meisje van dertien bleef on
gedeerd.
Gevaar
De politieagent bracht volgens
officier van justititie Wolf ande
re weggebruikers, zichzelf, de Martijn van der Waal uit Aardenburg gaat voor vijf weken naar Japan.
Belgische jongeman en zijn in
zittenden in gevaar omdat hij
naast de Belgische automobilist
op een tweebaansweg reed. Bo
vendien vond Wolf de aanlei
ding voor de achtervolging ge
ring.. Dat de Belg kinderen bij
zich had, telde voor haar even
eens zwaar mee.De kantonrech
ter vond echter dat de politie
man zijn werk moest uitoefenen
en dat niet hij, maar de Belg het
gevaar veroorzaakte.
foto Charles Strijd
door René van Stee
AARDENBURG - Op kosten
van de Japanse regering een
rondreis maken door het land
van de rijzende zon en vervol
gens een verblijf van vier weken
in een Japans gastgezin. Die
Advertentie
hülsta !H
Het is nü de hoogste tijd
om kennis te maken met
alle nieuwigheden in dè
Hülsta-Studio van Z-W
Nederland. In Zonnemaire!
Zuidweg 20A, Zonnemaire Tel. 0111-401318
Maandag gesloten vrijdagavond koopavond
Kijk óók op onze nieuwe website: www interieur-paauwe.nl
kans krijgt Martijn van der
Waal (17) uit Aardenburg. Sa
men met negentien andere Ne
derlandse scholieren in de leef
tijd van zestien tot achttien jaar
vertrekt hij op 6 juli naar Tokio
om vijf weken lang intensief
kennis te maken met de cultuur
en gewoontes van het land.
„Ik ben altijd geboeid geweest
door Japan Heel aparte dingen
van het land zoals de krijgs
kunst, de architectuur, de tuin
bouw en de samoerai vind ik bij
voorbeeld prachtig. Toen mijn
moeder me attent maakte op dit
buitenkansje, heb ik me zonder
aarzelen aangemeld voor de se
lectieprocedure", vertelt Mar
tijn.
Die selectieprocedure had ove
rigens nog heel wat voeten in de
aarde. Een uitgebreide schrifte
lijke motivering van de aan
vraag, een brief naar het gastge
zin, 'sollicitatiegesprekken' met
vertegenwoordigers van de Ja
panse ambassade in Den Haag
maakten hiervan deel uit. Uit
eindelijk werd Martijn met de
negentien anderen gekozen uit
89 aanmeldingen.
De Japanse overheid heeft de
internationele uitwisselingsor
ganisatie Youth for Understan
ding (YFU) gevraagd de uitwis
seling te verzorgen. Voor de
jongeren was hieraan de voor
waarde verbonden dat een van
hun (over)grootouders de Twee
de Wereldoorlog heeft doorge
maakt in een Japans kamp in
voormalig Nederland-Indië.
Martijn voldeed aan deze eis,
omdat zijn opa van vaderskant
van 1942 tot 1945 in zijn late
jeugd in diverse kampen heeft
gezeten.
Ereschuld
De reis heeft als insteek de jon
geren een genuanceerd beeld
van Japan in 2002 te geven. De
Japanners zien het in bepaalde
opzichten ook als een inlossing
van hun ereschuld ten opzichte
van de mensen die zij in de oor
log veel leed hebben aangedaan.
Hoewel Martijn het kampverle
den van zijn opa niet de belang
rijkste motivering noemt om
mee te doen aan de uitwisseling,
vindt hij dit een goed uitgangs
punt. „In zekere zin is het een
genoegdoening voor mensen als
mijn opa, die dankzij de Japan
ners veel ellende in de oorlog
hebben meegemaakt", aldus
Martijn.
De rondreis voert onder meer
langs Tokio, Kyoto en Hiroshi
ma. Daar worden tal van (oor-
logs)monumenten en beziens
waardigheden bezocht. Daarna
komt Martijn terecht in een
gastgezin in de miljoenenstad
Kyoto, waar hij zal meedraaien
in het dagelijkse gezinsleven.
„Dat worden natuurlijk heel
bijzondere weken, vooral omdat
ik niet precies weet hoe de situa
tie van het gezin is. Voor hetzelf
de geld spreken ze geen woord
Engels, en dan wordt het toch
lastig communiceren", aldus
Martijn. In Kyoto gaat hij mis
schien nog een schoolprogram
ma volgen. „En een aikidotrai-
ninkje meepikken zou ook wel
aardig zijn", voegt hij er hoop
vol aan toe. Voorlopig maakt
Martijn zich weinig zorgen over
wat hem vanaf 6 juli te wachten
staat. Er zit echter nog een ad
dertje onder het gras. Als hij on
verhoopt mocht blijven zitten in
VWO 5, gaat het hele feest niet
door. Martijn weet echter bijna
zeker dat het zo ver niet zal ko
men. „Ik heb me van vier onvol
doendes opgewerkt tot een be-
spreekgeval. Dan kan het haast
niet anders of ik ga over", zegt
hij vol zelfvertrouwen.