Tekort aan goedkope huurhuizen PZC Terneuzen wil de tunnel niet sluiten Aanpak Walstraat eindelijk zichtbaar ii Extra plekken bij nachtopvang Provincie stemt in met sluiting Ritthemsestraat V ierent wintigj arige man rijdt acht jaar zonder rijbewijs Vlissingen moet bij renovatie middengebied huurmarkt beetje lucht geven Ontdek de Hiilsta-collectie. hij Interieur Paauive! 0800 - 0231 231 (GRATIS) Kosten parkeren gehandicapten zijn voor groot deel eenmalig OPEN DAGEN zeeuwse almanak Universiteit J WALCHEREN woensdag 5 juni 2002 door Edith Ramakers VLISSINGEN - In Vlissingen ontstaat een schrijnend tekort aan goedkope huurwoningen. Dat bevestigt directeur J. van Beekhuizen van woningbouw corporatie l'Escaut uit Vlissin gen. Op één woning uit de cate gorie die voor huursubsidie in aanmerking komt, komen ge middeld veertig reacties. „Het tekort is zorgwekkend", zegt hij. Volgens Van Beekhuizen is er een strijd onder huurders losge broken om een urgentiestatus voor een woning te krijgen. „Want heb je die niet, dan wordt het heel moeilijk om een goed koop huis te huren. We spreken over prijzen rond de 400 euro." Een urgentiestatus kan afge geven worden op medische gronden. Ook kan de voorrang verkregen als een huurder rela tionele of maatschappelijke problemen heeft. Een duidelijk aanwijsbare oor zaak voor de woningkrapte heeft Van Beekhuizen nog niet. Wel is l'Escaut met de gemeente Vlissingen hevig in de weer om het Middengebied op te knap pen. Daarvoor moeten ongeveer 1500 woningen worden ge sloopt. Zo'n 1000 nieuwe koop- en huurwoningen worden ge bouwd. De andere woningen in het lijvige Middengebied wor den verbeterd. „We zijn nu begonnen met de Bonedijke- straat-Noord. Daar is een ver- huurstop ingevoerd en intussen staan 74 van de 219 woningen die we willen gaan slopen, al leeg." Deze 74 huurders hebben een woning gevonden, verwacht Van Beekhuizen. „Want anders zouden ze niet uit eigen bewe ging de huur nu al hebben opge zegd. Over een paar weken treedt het sloopbesluit in wer king. Dan zal de corporatie de huur van de overige huurders moeten opzeggen. Die mensen komen met een urgentiestatus op de woningmarkt en worden geholpen bij het vinden van een nieuw huis." Zodra het sloopbesluit valt, mo gen bewoners nog ten hoogste achttien maanden in het huis blijven. Zij krijgen in die perio de een tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskos ten van bijna 2700 euro. Van Beekhuizen denkt dat de woningmarkt weer in balans zou zijn, als Vlissingen snel een beroep kon doen op zo'n hon derd extra woningen. „Dit is geen oplossing voor dit moment, maar geeft aan dat het probleem wel te overzien is. We moeten er op aandringen dat er na sloop heel snel nieuwbouw wordt ge pleegd. Er moeten zeker in de goedkope huursector voldoende huizen terugkomen." Het dilemma is, zegt hijdat een stad vernieuwing nodig heeft. Er moet gerenoveerd, gesloopt en gebouwd worden. De ge dachte is verder dat het Mid dengebied door de herstructu rering leefbaarder wordt. L'Escaut speelt met het idee om op de plaats waar het eerst ge sloopt zal worden -op de kop van de Bonedijkestraat en de Cruquiusstraat- er woningen voor ouderen komen. „Er is voor ouderen onvoldoende huisves ting. Voor hen ligt de huurgrens voor huursubsidie minder streng. Zij kunnen dus voor minder geld kwalitatief goede huizen betrekken. De ouderen laten eengezinswoningen ach ter, die wij renoveren en ge schikt maken voor andere huur ders." Wijkvisie Onlangs is er een wijkvisie ver schenen voor het Middenge bied. Deze visie is gemaakt door onderzoeksinsituut OTB van de universiteit van Delft in op dracht van de gemeente Vlissin gen. De visie bevat de mening van bewoners, bestuurders en deskundigen. Deze ligt tot 8 juli ter inzage in het wijkbureau aan de Hogeweg 88 en in het stad huis. Belangstellenden kunnen schriftelijke reageren. In het zuiden van de Vlissingse Walstraat wordt studentencafé Makkeluk Zat gesloopt. foto Lex de Meester door Miriam van den Broek VLISSINGEN - Na twaalf jaar wordtzicht- baar gewerkt aan de Walstraat-Zuid in Vlissingen. Op drie plekken in de verpau perde winkelstraat worden panden gereed gemaakt om te worden verbouwd. De gemeente en projectontwikkelaar AW Beheer ondertekenden ruim twee maanden geleden een contract waarin zij beloofden samen te werken aan de wederopbouw van de Walstraat-Zuid. Binnenkort begint de verbouwing van de voormalige verfwinkel. De gevel van het verbrande huis is inmid dels voor het grootste gedeelte omlaag ge haald. Bij het verbrande pand van horlogemaker Van Dalsum, waar al tweeënhalf jaar een graffiti-kunstwerk op schotten prijkt, wer den gisteren nieuwe panelen geplaatst. Er werd flink gewerkt bij studentensociëteit Makkeluk Zat op nummer 18 in de Wal straat-Zuid. Het café is begin 2000 gesloten en gisteren werd het interieur eruit ge sloopt. Oud-leden van de sociëteit hebben afgelo pen weekeinde op gepaste wijze afscheid genomen van hun stamkroeg. De laatste at tributen uit het café werden geveild. Voor het gesloten pand werd met een borrel en een studentenkreet het tijdperk van tien jaar Makkeluk Zat afgesloten. De tien panden tussen het Groenewoud en de Nieuwstraat worden deze herfst ver bouwd. Op de begane grond komt winkel ruimte en boven worden appartementen ge bouwd. De voorgevels blijven grotendeels in tact. De rest wordt nieuw opgetrokken. door Harmen van der Werf en Wout Bareman TERNEUZEN - De gemeente Terneuzen voelt er niets voor de Westerscheldetunnel direct na de opening weer te sluiten. Bur gemeester R. Barbé acht die ri goureuze ingreep een stap te ver. Terneuzen vindt het voldoende vooraf duidelijk aan te geven dat de twee gemeenten niet al léén kunnen opdraaien voor de financiering van de veiligheids voorzieningen in de tunnel. Daar is rijkssteun voor nodig. Maandag stuurden de twee ge meenten een brandbrief aan de ministeries van Binnenlandse Zaken en Verkeer en Water staat, de provincie en de NV Westerscheldetunnel. Daarin meldden ze dat ze zonder vol doende garanties voor de finan ciering van de veiligheidsvoor- zienigen, geen vergunning voor het gebruik van de tunnel zou den afgeven. Barbé nam daar een dag later afstand van. Hij is het er wel mee eens dat de twee gemeenten geen geld hebben om op te draaien voor de jaarlijkse extra kosten, die gemoeid zijn met de oprichting en instand houding van een beroepsbrand weerkorps, speciaal voor de tunnel. De inwoners van de twee indu striegemeenten zijn nu jaarlijks al veel meer dan het landelijk gemiddelde kwijt aan brand weer en rampenbestrijding. Barbé: „Meer kan Bruin echt niet trekken. Wordt dat niet on derkend door de hogere overhe den, dan kunnen wij op onze beurt geen verantwoordelijk heid nemen voor de veiligheids voorzieningen in de tunnel." Aan jaarlijkse personeelslasten zouden de twee gemeenten sa men 1,4 miljoen euro kwijt zijn en aan de afschrijving van nieuw materieel jaarlijks nog- eens 200.000 euro kwijt. Barbé: „We hebben al in een eerder sta dium aan alle betrokken instan ties duidelijk gemaakt dat wij dat geld niet hebben en dat we ook niet bereid zijn onze bewo ners nog zwaarder te belasten voor de brandweer. Het ministe rie van Binnenlandse Zaken heeft ons daarop schriftelijk la ten weten geen geld op tafel te willen leggen. Daarom gooien we het nu over een andere boeg. Naast de brandbrieven worden nu ook de Tweede Kamer-frac ties benaderd. Aanvankelijk zou de Sloe- brandweer, een combinatie van de vrijwillige- en bedrijfs brandweer, vanuit het noorden opdraaien voor de hulpverle ning. In Terneuzen kreeg de brandweer steeds meer zicht op een klein beroepskorps, dat vanuit het zuiden zou opereren. Maar toen de Sloebrandweer vorig jaar niet van de grond kwam, was de organisatie van de hulpverlening in de tunnel, weer terug bij af. Tunnel wachten Tunnelexploitant NV Wester scheldetunnel voelt er niets voor die hulpverlening zelf te fi nancieren. Woordvoerder I. de Moor gisteren: „We investeren al 350 miljoen gulden in alle mo- gelijke veiligheidsvoorzienin gen in de tunnel. Bovendien zor gen wij voor tunnel wachten, die opdraven als een automobilist met pech in de tunnel blijft ste ken en zo zijn er nog tal van an dere maatregelen. Maar ergens is er een grens. Ook anderen zullen hun verant woordelijkheden moeten ne men. En de tunnel wordt nu een maal beschouwd als een open bare weg, waar de overheid de veiligheidsvoorzieningen dient te regelen." De Moor over de huidige discussie. „Het wekt ten onrechte de indruk dat de tun nel onveilig zou zijn. Niets is minder waar; wij hebben onze zaakjes op orde." Geen geld Het ministerie van Binnenland se Zaken komt zeker niet met geld over de brug voor uitbrei ding van de brandweerkorpsen van Borsele en Terneuzen. De brandweer is een gemeentelijke verantwoordelijkheid, aldus woordvoerder F. Wassenaar, en niet van de rijksoverheid. Dat wil Binnenlandse Zaken zo houden. Volgens Wassenaar hoeven Borsele en Terneuzen de uitbreiding ook niet per se te zoeken in de aanstelling van be roepsbrandweerlieden. „Met vrijwilligers kan net zo goed professionele hulp worden ge boden." Het dreigement van burgemeester J. Gelok van Bor sele om de tunnel dicht te hou den, als de brandweerzorg niet op orde is, maakt bij Binnen landse Zaken geen indruk. Was senaar: „Wij wachten wel af wat Borsele gaat doen, maar het is toch niet ongebruikelijk dat een gemeente meer voor een brand weer gaat uitgeven, als er iets nieuws bijkomt, of dat nu wo ningbouw, een bedrijf of een tunnel is." Burgemeester J. Gelok van Bor sele was niet bereikbaar voor commentaar. Bewoners van het opvangcentrum Witte Huis in Vlissingen kijken naar de uitbreiding. foto Lex de Meester door Miriam van den Broek VLISSINGEN - De nachtop vang van het Witte Huis in Vlis singen heeft gisteren extra slaapplekken gekregen. De twee noodgebouwen - een woonkamer en een slaapkamer - zijn over het pand getild en op de binnenplaats gezet. De vaste bewoners van het Wit te Huis zijn dinsdag al vroeg op gestaan om niets van het spek takel te missen. „Normaal zijn die langslapers met geen stok uit hun bed te krijgen", zegt hoofd dak- en thuislozenop- vang R. Wolf. „Maar vandaag was het geen probleem." Aan de overkant van de straat staan witte tuinstoelen. Daar van daan houden bewoners en per soneel de boel in de gaten. Toch waren niet alle bewoners gecharmeerd van de activitei ten. Tijdens het plaatsen van de cabines moest het Witte Huis Advertentie hülstaS! Advertentie Lezersservice - bezorgklachten - informatie over abonnementen Het is nü de hoogste tijd om kennis te maken met alle nieuwigheden in dè Hülsta-Studio van Z-W Nederland. In Zonnemaire! Zuidweg 20A, Zonnemaire Tel. 0111-401318. Maandag gesloten vrijdagavond koopavond Kijk óók op onze nieuwe website www.interieur-paauwe.nl Z O door Edith Ramakers VLISSINGEN - De provincie Zeeland gaat akkoord met de afsluiting van een gedeelte van de Ritthemsestraat. Het gaat om het stuk dat dwars door het Vlis singse Sloegebied loopt. Dit verzoek komt van havenschap Zeeland Seaports. Het schap wil de weg opnemen in een herin richtingsplan voor het indu striegebied. Volgens planning vestigt zich op die locatie in 2003 het nieuwe bedrijf Cobelfret Ferries uit Antwerpen. De provincie vindt verder dat door deze afsluiting eveneens het gedeelte van de Ritthemsestraat ter hoogte van de kern Ritthem tot de Koedijk kan verdwijnen. De Ritthemse straat wordt door de ingreep al vanaf de kern Ritthem functie loos, zo is de redenatie. De weg loopt dood en voor bestem mingsverkeer heeft de Ritthem sestraat geen doel meer. „De Ritthemsestraat heeft boven dien parallel lopende platte landswegen en op die wegge deelten komen geen perceels ontsluitingen voor." In de zienswijze van de provin cie staat verder dat de afsluiting gepaard moet gaan met de aan leg van een keerlus of rotonde ter hoogte van de kruising Ram- mekensweg/Welzingseweg. „Want te vernachten is dat er nogal wat (vracht)verkeer met bestemming Vlissingen-Oost toch nog van deze route gebruik wil maken. Er moet voorkomen worden dat verkeer via de kern van Ritthem of andere wegen die niet op zwaar verkeer zijn ingesteld, zijn weg zoekt." Onveilig Het dorpscomité Ritthem heeft eerder met het idee gespeeld om een gedeelte van de Ritthemse straat, ter hoogte van de kern, open te houden voor bijvoor beeld skate- en skeelerevene menten. Volgens de provincie heeft het echter geen zin die weg in stand te houden. „Er zou on bedoeld en onveilig gebruik van gemaakt kunnen worden. Het fenomeen van illegale wegraces is berucht", stelt de provincie. De provincie laat het fietspad buiten beschouwing. Zij gaat ervan uit dat dit in gebruik kan blijven. MIDDELBURG - Een groot deel van de kosten die gehandi capten moeten betalen voor een parkeerplaats zijn eenmalig. Dat schrijft het gemeentebe stuur van Middelburg in een antwoord op vragen van Leef baar Middelburg. De partij wilde weten waarom gehandicaptennaast het bedrag voor de reguliere vergunning, ook nog 205 euro moeten beta len voor een gehandicaptenpas en 41 euro voor een keuring. Uit het antwoord van het colle ge van B en W blijkt dat de partij niet goed is geïnformeerd. De gemeente vraagt 205 euro voor het aanleggen van een parkeer plaats op kenteken. Dat zijn eenmalige kosten. De instantie die de aanvrager medisch keurt, bepaalt zelf hoe hoog de kosten zijn. Op dit moment is dat 43 eu ro. Voor een Europese gehandi captenpas moet iemand eens in de vijf jaar worden gekeurd. Daarnaast moet die kaart eens in de vijf jaar voor 35 euro wor den aangeschaft. Het enige bedrag dat jaarlijks terugkomt, is het tarief voor de parkeervergunning. Dat is no dig als iemand in het gebied woont waar betaald parkeren geldt. Overigens kan met een ge handicaptenpas op speciale parkeerplaatsen in de stad gra tis geparkeerd worden. ontruimd worden. Bij een laat ste inspectie van het pand wer den omstreeks negen uur 's och tends de laatste achtergebleven mensen naar buiten gestuurd en ging de deur dicht. „Nou kan ik geen voetbal zien", mopperde een bewoner. Maar om half tien waren de twee gebouwtjes ge plaatst en konden de voetbal liefhebbers weer voor de tv kruipen. Noodoplossing Met de nieuwe cabines wordt de nachtopvang uitgebreid van zes naar tien plekken. „Het is een noodoplossing", zegt Wolf. „Want soms staan er hier wel twaalf mensen voor de deur. We hebben nu een vergunning voor twee jaar. Maar we zijn bezig met woningcorporatie L'Escaut om twee woningen in Vlissingen te hurenWe willen dan zes men sen die in het Witte Huis wonen, in die twee woningen onder brengen. Het personeel dat ze begeleidt, is al gevonden. Hier krijgen we dan extra ruimte om de druk van de ketel te halen." Wolf verwacht dat het nog een dag of tien duurt voordat de nieuwe slaapplaatsen in ge bruik kunnen worden genomen. „De leidingen en kabels zoals die voor het brandmeldsysteem moeten nog worden doorge trokken. Ook wordt er nog een gang gebouwd tussen de cabi nes en het huis." door Lieneke Fieret TERNEUZEN - Een 24-jarige man uit Hoek kreeg gisteren door kantonrechter A. Melens een boete van 177 euro opgelegd voor het rijden zonder rijbewijs. Op de zitting bleek dat dit niet de eerste keer was. De reden dat de man voor het kantongerecht moest verschij nen, was omdat hij de boete hiervoor nog steeds niet had be taald. Het bleek echter dat hij de schikking nooit had ontvangen. Het rijden zonder rijbewijs is gevaarlijk, zeiden officier van justitie N. Wolfs en de kanton rechter. Daar kwam de man op 27 december 2001 ook achter. Hij reed over een donkere pol derweg in de buurt van Zuid- dorpe, toen hij verblind werd door een tegenligger met groot licht. Hierdoor kon hij niets meer zien en raakte hij in de berm. Toen hij een boom wilde ontwijken, sloeg hij vijf keer over de kop en werd uit zijn auto geslingerd. Hij brak op vier plaatsen zijn nek. Eigen schuld Het nuchtere commentaar van de Hoekenaar was: „Eigen schuld dikke bult, dan had ik niet in die auto moeten stap pen." Kantonrechter Melens vroeg zich ook af of het ongeluk soms aan zijn rijstijl lag en niet alleen doordat hij werd verblind door zijn tegenligger. „Nou meneer ik denk niet clat het daaraan kan liggen, want ik rijd al acht jaar zonder rijbewijs", luidde het eerlijke antwoord van de ver dachte. Hij besefte zelf ook dat het wel eens tijd werd om zijn rijbewijs te halen. Bij een vol gende overtreding is zijn straf minder mild, waarschuwde de kantonrechter hem. „Een ge waarschuwd man telt voor twee", aldus Melens. Advertentie ANTIEKHANDEL DE PAGTER Herenstraat 9 Segeersstraat 8 Middelburg Wij hebben nu twee nieuwe ingangen! 6, 7 en 8 juni vieren wij dit met koffie en gebak. Komt u ook? Zeeland is ooit al wel eens ge afficheerd als lustoord voor bejaarden. Welgestelde ou deren zouden in de rij staan om zich in deze provincie te vestigen. In Leiden is geble ken dat senioren tegenwoor dig ook nog eens bijzonder leergierig zijn. Ze volgen daar en masse colleges aan de universiteit. Goed nieuws dus voor de plannenmakers die Zeeland aan een universi teit willen helpen. Mocht blijken dat jongeren er te weinig belangstelling voor tonen, ligt altijd nog de seni- orenmarkt braak. Maar pas op, blijkens de be richten uit het Leidse is het oppassen geblazen met die bejaarden. De studenten daar hebben er inmiddels zelfs de buik van vol. Een on derzoekje leverde vele klach ten op. Bejaarden, zo is ge bleken, weten het altijd be ter, delen veel te graag hun levenservaring, houden in de pauzes de docenten bezet, stellen ondermaatse vragen, en voeren irrelevante discus sies. En wat nog het ergste is: je raakt ze nooit meer kwijt. Want je kan Van die ouderen zeggen watje wil, ze brengen wel veel geld in het laatje. ..-jj.LM.lr

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 11