Deuren gaan de hoogte in Twee keer liefde voor het vak in expositie PZC Expositie bezegelt vriendschap Middelgrote steden roepen om aandacht 10 Rotterdam steunt havens in Zeeland Bouwbesluit Internationale orgelconcerten in basiliek kunst cultuur Poëzie over Zeeland bij filmfestival dinsdag 4 juni 2002 door Harmen van der Werf ROTTERDAM - Officieel moet het besluit nog worden geno men, maar het is al wel duidelijk welke kant het op gaat. Het Rot terdamse college van burge meester en wethouders, met nieuwkomer W. van Sluis van Leef baar Rotterdam op haven zaken, steunt de uitbreiding van de deelname in het samenwer kingsverband met Zeeland Sea ports. Wijlen fractievoorzitter van Leefbaar Rotterdam, Pim For- tuyn, zag niet zoveel in dit pro ject. Hij wilde concurrentie van de Rotterdamse haven op eigen kracht en geen belangenver strengeling. Van Sluis is echter overtuigd van het strategisch belang van de deelname in on der meer de nieuwe Wester- schelde Container-terminal (WCT) in Vlissingen-Oost. Het Rotterdamse college van B en W met Leefbaar Rotterdam, CDA en WD is bereid daarvoor vijf tig miljoen euro beschikbaar te stellen via het Rotterdamse ha venbedrijf, aldus gemeente woordvoerster D. van Dijk. Zeeland Seaports komt ook met vijftig miljoen euro over de brug plus een lening van driehonderd miljoen euro. Binnenkort beslist het Rotterdamse college van B en W over de bijdrage, waarna waarschijnlijk in juli de Rotter damse gemeenteraad er een de finitief besluit over neemt. Tot nu toe is alleen de éénkoppige SP-fractie echt tegen. De samenwerking in de Exploi tatiemaatschappij Schelde- Maas (ESM) beperkt zich niet tot de WCT, ook de aanleg van een nieuwe rij-op rij-af (ro-ro) terminal voor het Antwerpse bedrijf Cobelfret tussen Schel- depoort en de Sloehaven is erin opgenomen. Volgens haven voorzitter en gedeputeerde D. Bruinooge zou Zeeland Sea ports desnoods zonder Rotter dam doorgaan. Hij had naar ei gen zeggen een ijzersterke troef in handen, omdat Zeeland Sea ports het contract op zak heeft voor de exploitatie voor de con tainer-terminal met het grote Antwerpse overslagbedrijf Hesse Noord Natie. door Emile Calon De Nederlanders worden langer, dus moeten de huizen ook wat hoger worden. Het ministerie van Volkshuis vesting, Ruimtelijke Ordening en Mi lieu stelt in het nieuwe bouwbesluit dat vanaf 2003 de minimumhoogte van ka mers 2.60 meter wordt en deuren moe ten minimaal 2.31,5 meter meten. Daarmee wordt zowel de minimum hoogte van kamers als deuren met twintig centimeter opgerekt. Plaatsvervangend directeur L. Ma- chielse van de Woningstichting Wal cheren heeft nog niet uitgerekend wat de financiële gevolgen zijn van het bouwbesluit. Daarvoor is het nog te vroeg. G. Tollenaar van het bouwkos tenadviesbureau Van Voorde De Groot in Capelle aan den IJssel zegt heel voorzichtig dat hij rekening houdt met een stijging van zo'n twee px-ocent. Hij benadrukt dat nog heel veel ondui delijk is, zodat het uiteindelijke per centage nog fors kan verandei-en. Machielse durft het door Tollenaar ge noemde percentage niet te beamen. Veel hangt volgens hem af van de uit eindelijke rekeningen van de toeleve ranciers. Daarbij vei-wijst hij onder meer naar de deui-enproducenten. Die moeten nu hxm hele machinepark aan passen om te kunnen voldoen aan de nieuwe norm. A. Kleinlugtenbeld van Polynorm- Bruynzeel in Bunschoten-Spakenburg geeft aan dat alleen al zijn deuren tus sen de twintig (de dure) en vijftig pro cent (de goedkoopste) duurder worden. Niet alleen het machinepai-k in zijn fa- bi-iek moet worden aangepast, het transport wordt ook een stuk duurder. Nu kunnen deuren nog overdwars in een vrachtwagen, straks kan dat niet meer, zodat er minder deuren in een vrachtwagen passen. Ook moeten er nieuwe brand- en geluidstesten worden uitgevoerd, 'want de oude testen kun nen we bij wijze van spreken wel weg gooien'. Hij wijst er verder op dat hij nog een deel van zijn oude machinepai-k in stand moet houden omdat er nog tot in lengte van jaren deui'en nodig zijn van 2.11,5 meter Bovendien moet hij ook nog steeds deuren met een lengte van 2.01,5 m, de oudste maat, produce ren voor voox-oorlogse renovatiewonin gen. „Wij krijgen nu dus drie stan daarddeuren." Voor al die deuren moet ook nog raimte worden gevonden in de loodsen, de bouwmarkten en magazij nen van aannemer-s, verzucht hij. Het nieuwe bouwbesluit schrijft o.a. voor dat trappen in nieuwbouwhuizen minder bouw van levensloopbestendige senio renwoningen in Aagtekerke, Biggeker- ke en Meliskerke. Hij is daarover nog in gesprek met de gemeente en weet niet of cle bouwvergunning nog wel dit jaar wordt afgegeven. Als dat wel lukt moe ten de woningen niet worden aangepast aan het nieuwe bouwbesluit, omdat dat pas begin volgend jaar van kracht wordt. Hij houdt er echter rekening mee dat de vergunning pas in de loop van 2003 wordt afgegeven, zodat de archi tect de ontwerpen wel moet aanpassen aan de nieuwe voorschriften. Hoewel Machielse nog niets kan zeggen over de exacte bouwkosten van de seni orenwoningen, weet hij nu al dat hij straks een onrendabele top moet finan cieren van zeker enkele tienduizenden euro's. Want het is niet mogelijk om zonder zo'n financiei-ing de huur bene den de h'uursubsidiegrens te houden. De woningen moeten gehuurd kunnen worden door mensen die rond moeten komen van alleen 'een aowtje'. Hij weet dat heel wat ouderen niet veel te spen- dex-en hebben. Vaak moeten ze letterlijk elke euro een paar keer omdx-aaien om rond te komen, zo vex-telt hij. In het nieuwe bouwbesluit staat ook dat ti'appen minder steil moeten wor den. De breedte van de aantrede, het loopvlak, gaat van 18,5 naar 22 centi meter. En de optx-ede, de hoogte per tre de, gaat van 21 naar 18,5 centimeter. Machielse geeft dan ook aan dat de nieuwe norm een fikse uitdaging voxmt voor architecten. Hij voorspelt dat de trapkast dieper en langer wordt en dus ook flink wat meer ruimte in beslag gaat nemen. De plaatsvervangend directeur van de corporatie geeft aan dat door het nieu we bouwbesluit een aantal bouwplan nen moet worden aangepast. Zijn stich ting heeft bijvoorbeeld plannen voor de steil worden. foto Dirk-Jan Gjeltema Machielse snapt wel waarom het bouw besluit is genomen. De mensen worden steeds langexx VROM-medewerker W. Klein geeft aan dat de vraag naar hoge re woningen al jaren bestond, maar dat de markt niet x-eageerde. Daarom is het ministerie zelf in actie gekomen. J. van Oosten van bouwbedx-ijf BAM NBM staat positief tegenover het be sluit. „Een hoger plafond wordt als prettig ei-varen. De ruimtelijke bele ving wordt royaler, omdat je meer ruimte tot je beschikking hebt." Hoewel huizen dus hoger worden, ziet ook de Belangenvereniging Van Kleine Mensen (BVKM) de voordelen van het bouwbesluit. V. Klein, scheidend voor zitter van de belangenvereniging: „Zo lang niet alle apparaten naar boven worden gebracht, zien wij geen pro bleem. Want de deux-post mag dan wel worden verhoogd, ik zie het niet snel gebeuren dat de deurklink ook boven gemiddelde schouderhoogte uitkomt." Bij de BVKM is 1,55 meter de maximale lengte. „Zowel lange als kleine mensen streven naar integrale toegankelijk heid. En die minder steile trappen zijn voor ons een uitkomst." door Harmen van der Werf DEN HAAG - Vijfendertig mid delgrote gemeenten, waaronder Goes, Middelburg en Vlissin- gen, hebben gisteren in Den Haag een schreeuw om aan dacht laten horen. Het beleid van het ministerie vair Binnenlandse Zaken is de laatste vier jaar te veel gexicht geweest op de grote steden. Dat moet veranderen, aldus R. Boekhoven, burgemeester van Zeist en voox-zitter van de club van 35 middelgrote gemeenten. Het grote-stedenbeleid moet in de komende kabinetsperiode worden omgezet in een steden beleid, vindt hij. Om meer geld kwamen ze niet vragen, wel om meer beleids vrijheid en om 'projectsubsi dies', zoals de Goese wethouder C. Linssen zei. „Want", ver klaarde hij, „als Goes kunnen wij een aantal projecten, zoals de herimichting van het haven industrieterrein, van het win kelcentrum en van een jaren ze ventig-wijk als de Goese Polder, niet alleen financieren. Wij heb ben daax-voor extra steun nodig, niet alleen van het Rijk, maar als het om culturele voorzienin gen gaat ook van de gemeenten waarvoor Goes een centrum functie vervult." De Vlissingse wethouder P. van der Maden had eenzelfde soort wensenlijstje op zak. Hij vroeg niet alleen aandacht voor de geijkte projecten, zoals de invulling van het Scheldetex-- rein in de binnenstad en de aan pak van de wijken rond de Bonedijkestraat en President Rooseveltlaan. Van der Maden wees net als zijn Goese collega Linssen op de centramfunctie die Vhssingen heeft, op het gebied van onder wijs, gezondheidszorg en op vang van drugsverslaafden. „In die zin zijn onze problemen ver gelijkbaar met die van de grote steden." Geld Bij het begin van cle bijeen komst in Den Haag liep demis sionair minister van Grote Ste denbeleid R. van Boxtel het al. „Ik geloof niet dat u niet om ex tra geld komt.Hij kreeg slechts ten dele gelijk. Voorzitter van de middelgrote stedenclub Boek hoven hamerde vooral op meer beleidsvrijheid voor gemeen ten, zodat zij gehoor kunnen ge ven aan 'de roep van veel kiezers om meer daadkracht'. Dat de kiezers vrij massaal een aantal 'oude' partijen de mg heeft toe gekeerd, heeft, aldus Boekho ven, 'ongelooflijk veel pijn ge daan'. ,Maar die reactie van de kiezex-s was ook begrijpelijk. We moeten doelmatiger gaan werken, het vertrouwen terugwinnen, bur gers willen overmorgen i'esulta- ten zien." Bezuinigingen De actie van de middelgrote ste den vond plaatg onder een niet zo gunstig gesternte. Vorige week is tijdens de ondei-hande- lingen over een nieuw kabinet gesproken over bezuinigingen, onder meer op gemeenten. Vol gens de Vlissingse wethouder Van der Maden is dat juist een reden te meer om naar buiten te treden. „Nu de trein in politiek Den Haag wat langzamer loopt, kunnen wij gemakkelijker op stappen." Van Boxtel die uit de landelijke politiek vextrekt, zegde toe 'de schx-eeuw om aan dacht' aan zijn opvolger mee te geven. HULST - na de restauratie van de Willibrox-dusbasiliek is de reeks internationale zomeror- gelconeerten in Hulst in ere her steld. In 2002 worden net als vorig jaar weer vier concerten verzorgd. De concex-ten worden verzorgd door Theu Zeyen (samen met so- px-aan Yvonne Nijsten) op 7 juni, Bram Beekman op 28 juni, Sta nislas Deriemaeker 12 juli en Jo Ivens (samen xnet sopraan Christel de Meulder) op 6 sep tember. De concerten zijn allen op vrij dag en beginnen telkens om 20.00 uur doorErnst Jan Rozendaal VLISSINGEN - Het festival Film by the Sea laat poëzie over Zeeland verfilmen. De bedoe ling is dat acht regisseurs ieder een film van tien minuten ma ken aan de hand van een Zeeuws gedicht. Tesamen leveren die bijdragen een speelfilm op die in september 2003, als Film by the Sea aan zijn vijfde editie toe is, in première gaat. Bedenker van het project is ar tistiek directeur Leo Hannewijk van Film by the Sea. Gister avond heeft hij het plan onthuld in CineCxty in Vlissingen, tij dens een feestelijke presentatie van de festivalopzet van dit jaar. Hannewijk treedt op als produ cent, samen met de in Zonne- maix'e geboren en in Anna Jacobapolder en Middelburg opgegroeide filmmaakster Dig- na Sinke. „Dit sluit aan bij mijn belangstelling", zegt Sinke. „Ik wil al heel lang iets met Zeeland doen. Ik heb een plan klaarlig gen voor een film die in Zeeland speelt. Die wil ik zelf regisseren. Dit doe ik als producent, samen met Leo. We hebben iets van vijftien i-egisseurs benaderd met de vraag of ze erover willen na denken." Daartoe behox-en Zeeuwen als Jos de Putter, Ate de Jong en Erik de Braijn, maai bij voorbeeld ook KarimTraïdia en KeesHin. Uiteindelijk zullen waarschijnlijk acht regisseurs overblijven die een scenario schrijven naar aanleiding van een Zeeuws gedicht. Hoofdredacteur Aernout de Bruyne van de Zeeuwse Slib reeks heeft een lijst van vijfen twintig gedichten samenge steld, waaruit de regisseurs een vers kunnen kiezen dat hen aan- spx-eekt. „Dat is een gevai'ieerde lijst", aldus Sinke. „Boutens en Van Schagen staan ei-op, maar ook hedendaagse clichtex-s." Bij de px-ovincie heeft Film by the Sea een subsidie van 40.000 euro aangevraagd, maar via sponsors en fondsen moet dat volgens Sinke een veelvoud worden. „We willen geen obscu re videodingetjes maken, maar een echt mooie film die onbe kende facetten van Zeeland in beeld zal brengen. Te veel men sen denken bij Zeeland aan een Zeeuws meisje-achtige sfeer en Duitsers die kuilen graven op het strand. De gedichten kun nen ons op diverse andere spo- ren zetten." door Anita Tournois ST. ANNA TER MUIDEN - 't Oude Raadhuis van St. Anna komt na een wintei-slaapje weer tot leven. Simone Hoo gerwerf, Oostburgse, is druk bezig de tentoonstelling in te richten. Muren worden opge meten om schilderijen water pas op te hangen. Samen met Hilde Brasselmans exposeert Hoogerwerf de maand juni olieverfschildei'ij- en, tekeningen en gemengde technieken in dit pittoi-eske pandje. Beide dames volgen lessen aan de kunstacademie in Eeklo. Met deze gezamenlijke exposi tie laten ze zien welke weg ze inmiddels hebben afgelegd en bestempelen hun vriendschap. Simone heeft het dan ook over 'zusters in de kunst', de een uit Oostburg, de ander uit Slei- clinge, België. Beiden schilderen poi-tretten van naakten en beiden maken gebruik van olieverfToch ver schilt hun uitgangspunt we zenlijk. De schilderijen van Brusselmans neigen naar ab- stx-act, toch zijn haar afbeel dingen van voox-namelijk mensen en dieren duidelijk waarneembaai-. Hoogerwerf gaat verder in het abstraheren. Haar uitgangs punt wordt gevoxmd door vor men vormen uit de natuur of vormen die haar hebben ge raakt. Van daaruit gaat ze aan de slag, zonder vooropgezet doel. Al schilderende ontstaat de compositie. Ook het kleu renpalet is niet vooraf be dacht. Haaientanden „Meestal gebraik ik wat op mijn palet ligt", zegt de kun stenares. De bezoeker herkent een duidelijke vooi-keur voor ijzige klexn-en in groen-, blauw- en grijstinten, zoals een serie van drie werken met geabstraheerde haaientan den. In een serie van zes olie verven op paneel ontspringt aan een ondergrond in deze zelfde nuances echter een vu rig rood. Dit vurige rood, ver mengd met wit, laat in een an der schilderij, Rood genoemd, ook een vooi'liefde zien voor warme tinten. Sombere tinten Brusselmans daarentegen toont in haar werk een duide lijke voorkeur voor sombere en gedekte tinten als donker blauw, bruin en zwart. Vaak vormen de uitgebeelde figuren van mens of dier, die door middel van een stevige belijning worden weergege ven, één geheel met de achter grond. De nadnik wordt gelegd op een of meer delen van het hoofd, de snavel of de vleugels van een vrouw, een paard of een vogel. Hier en daar wordt met verf reliëf aangebracht. Ook Hoogerwerf werkt soms met reliëf in haar werken met gemengde technieken. Blad muziek, ribkarton, bolletjes plastic, spiegeltjes en andere materialen geven het werk een speelse uitstraling. Brusselmans is gebiologeerd door de vrouwenfiguur. Vrou welijke naakten in alle moge lijke poses, staand, liggend, zittend, het gelaat dan wel de rug tonend, refereren wellicht aan haar studie aan de mode academie. Heel bedreven tekent ze met potlood, houtskool, conté en inkt haar figuren, die ze afwis selend met veel of weinig lijn tjes uitbeeldt. Door middel van licht en scha duw wordt net als in haar schilderijen een bepaald deel van het lichaam benadnikt. De gemoedstoestanden van de uitgebeelde personen zijn dui delijk voelbaar gemaakt. Tentoonstelling tot30juniin 't Ou de Raadhuis, St. Anna Ter Muiden. Openingstijden: weekdagen 14.00-18.00 uur, weekend: 11.00- 18.00 uur Werken van Hilde Brusselmans (links) en Simone Hoogerwerf, 'zusters in de kunst', in het oude gemeentehuis van Sint Anna ter Mui den. foto Peter Nicolai wikkeld kleurgevoel: de sappig heid van het groen dat ze af beeldt spat als het ware van haar aquarellen af. Liesbeth Huser toont tevens en kele landschappen die zij maak te tijdens een verblijf inlerland. Weidsheid, oog voor de flora (vooral voor bloemen; zie het schilderij van een weelderige Ierse tuin) en intensiteit ken merken dit wérk. De eveneens geaquarelleerde stillevens die ze laat zien, met als ondexwerp vrachten zoals het malusappel tje en de kweepeer, zijn niet al leen geringer van omvang, maar bovendien met een fijnei'e tech niek en een microscopischer blik tot stand gekomen dan de landschappen. Veren Het werk van Henny Huser uit Middelburg (geboren in 1935) is even onversneden figuratief als dat van haar jongere zus. Het valt in deze galerie in twee delen uiteen: een serie kleurpotlood tekeningen van tulpen en een i'eeks tekeningen - eveneens met kleurpotlood - van vogelveren. Het is opval) end. hoe Henny Hu ser er in slaagt de tulpenstille vens van een intense kleuren rijkdom te voorzien, aangezien het kleurpotlood qua expressie gewoonlijk minder mogelijkhe den biedt dan verf. Volgens Joost Bakker werd Henny Huser geïnspireerd tot het tekenen van de veren toen haar zoon - die lid is van de Jeugdbond voor Natuurstudie - op een dag met een doos thuis kwam waaxtn zij een aantal ve ren aantrof. Op de stemmige stillevens die voortvloeiden uit dat verlichte moment zien we onder meer bontgekleurde en fantasievol gegroepeerde veren van fazanten (Bakker: „De poe lier bij haar om de hoek komt af en toe wat veertjes brengen.en van eenden, maar ook badmin- tonshuttles en in de schietsport toegepaste pluimpjes die met veren zijn opgetuigd. Legendarisch De kunst van zowel Liesbeth als Henny Huser is toegankelijk, en getuigt van liefde voor het me tier De zussen, allebei ooit in de leer bij de legendarische illu strator Jac. Prince, willen de he mel niet bestormen. Veeleer streven ze er met geduld en toe wijding naar de werkelijkheid om hen heen geloofwaardig, na tuurgetrouw en met oog voor detail weer te geven. Tentoonstelling 'Huser Huser, een boeiend tweetal' in galerie De Vier Gemeten, Lange Noordstraat 50, Middelburg. Tot en met zaterdag 29 juni. Open: donderdag t/m, zaterdag 12.00-18.00 uur. Links een tekening in kleurpotlood van veren van Henny Huser en rechts een Zeeuws-Vlaams kust landschap van haar zus Liesbeth Huser. foto Dirk-Jan Gjelterric door Jan Dirk van Scheyen MIDDELBURG - Dat in een ge zin twee zusjes artistiek be gaafd zijn, is best bijzonder. Maar als die zusjes ook nog eens allebei kiezen voor een loop baan als beeldend kunstenaar, kun je gerust spreken van een zeldzaamheid, meent Joost Bakker, eigenaar van de Mid delburgse galerie De Vier Ge meten. In De Vier Gemeten is op dit mo ment een tentoonstelling te zien van twee zusjes die allebei 'in de kunst' zijn gegaan: Liesbeth en Henny Huser. De expositie, getiteld Huser Huser, een boeiend tweetal, be staat uit aquarellen en potlood tekeningen die in het teken staan van de figuratie. De na tuur speelt een grote rol in bei der werk. De in 1943 geboren Liesbeth Huser heeft in De Vier Gemeten een aantal aquarellen opgehan gen die ze heeft geschilderd in en rond naar woonplaats IJzen- dijke. Trefzeker gepenseelde doeken zijn het, van volkstuintjes en van typisch Zeeuws-Vlaamse landschappen. Haar werk oogt realistisch en heeft een onmis- kenbax*e authentieke sfeer. De kunstenares bezit een stei-k ont

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28