PZC Wil Zitten op Engelse drop Hightech regeert zonnebrandcrème Grappig meubilair voor hip en jong Schoenen Toni&Guy Voc-koffie Swarovski zaterdag 1 juni 2002 De zomercollectie van de Ne derlandse schoenenont werper Fred de la Bretonière is erg veelzijdig. Van hoge hakken met brede enkelbanden en puntige neuzen tot laarzen van ponyhaar of chelseaboots en lo afers voor de mannen. Ook aan de kids is gedacht: 'Breton' -een veterboot- is er ook voor hun in allerlei varianten en kleuren. Damesschoenen vanaf 58,95 eu ro, kinderschoenen vanaf 79,90 euro, herenschoenen vanaf 72,56 euro. Meer informatie: 0416-322554. vloeden' is bruin worden, een dikkere hoornlaag en herstel mechanismen van het DNA ont wikkelen. Dit wordt het zonne- kapitaal genoemd. Het verschilt per persoon en is niet vernieuw baar. Hoe meer je zont, hoe eer der het 'op' is. Dan kan het DNA niet meer hersteld worden en ontstaat risico op kanker. Vooral kinderen moeten goed beschermd worden.Ze zijn nog niet volgroeid en dan is het ef fect van de zon extra slecht.'Dat is bijna zoiets als een kind dat vanaf zijn zesde rookt", zegt dermatoloog Gertrud Krekels, werkzaam bij het Academisch Ziekenhuis Maastricht (AZM). Goede bescherming betekent op tijduitdezon, een T-shirt aan en iets op het hoofd en een goede zonnebrand. Gertrud: „Het be langrijkste in een zonnebrand zijn de UVA- en UVB-filters. Die kun je als consument moei lijk testen, als je verbrandt is het al te laat. Laat je goed informe ren en kies een zo hoog mogelij ke beschermingsfactor." Humeur Het is niet zo dat de zon alleen maar slecht is en we maar beter niet op vakantie kunnen gaan. Naast een beter humeur zorgt de zon voor aanmaak van vitamine D en heeft zonlicht een positieve invloed op bepaalde huidziek tes. „Je mag wel in de zon komen. Maar urenlang liggen bakken is niet gezon", zegt der Deze zomer wordt een zelf- bruiner eerder aangeraden dan 'live' bruinen. Toch de zon in? Kies dan voor een hightech zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Dermato logen waarschuwen voor de ge varen van uv-straling, waar we ons steeds vaker aan blootstel len. Zonlicht is weliswaar noodza kelijk, 'onbeschermd' in de zon liggen kan zelfs met een donkere huid slechts 40 tot 60 minuten. Dermatologen waarschuwen steeds nadrukkelijker voor ge varen als huidveroudering, ver branding en huidkanker. Is de zon een groter gevaar aan het worden? Nee, maar ons gedrag wél. Juliëtte Kops, woordvoer ster van Vichydie dit jaar sa men met het AZM een zonpre- ventiecampagne voert: „We hebben meer vrije tijd en reizen meer. We zitten meer in de zon, vaak dichter bij de evenaar, waar straling het gevaarlijkst is. Het is belangrijk dat mensen zich van de gevaren bewust worden." UVA- ^n UVB-stralen richten de schade aan. UVB zorgt op korte termijn voor de bruine kleur en voor de ver branding van de huid. UVA- stralen voel je niet, maar deze veroorzaken pigmentatie, aller gische reacties en versnelde huidveroudering. Het natuur lijke verdedigingsmechanisme van de huid tegen de 'kwade in Kinderen hebben extra bescherming nodig in de zon. tection Factor. RPF bootst het beschermingssysteem van de huid na. Piz Buin's producten worden getest volgens Australi sche normen: minstens 90 pro cent van de UVA-stralen moeten geabsorbeerd worden. Nivea's Verstevigende Zonne- melk heeft een Bio Saccharide- formule die naast bescherming voor stevigheid en elasticiteit zorgt. Sisley's Broad Spectrum Zonnebrand bevat twee organi sche anti-UVA en -UVB filters en een mineralenfilm. De ver nieuwde zonnebrandserie van Clinique werd voorzien van UV- Response Technologie. Een van de ingrediënten is Plankton Ex tract, dat de energie van het Dior Bronze: bruin zonder zon. matoloog Krekels. Overigens is lang bakken niet eens nodig: 19 procent van de stralen zorgt voor een bruine kleur, en dat is hetzelfde als één uur per dag in de zon. Zonnebrandtechnologie is het nieuwe het toverwoord. Lan caster voorzag al haar zonne- producten van de Radical Pro zonlicht gebruikt om zonne- schade te repareren. Het veilige alternatief op de zon: zelfbrui- ners. Dit seizoen worden ze op nieuw uitgevonden, zoals Dior Bronze van Dior. Duizenden paarlemoeren microdeeltjes en natuurlijke ingrediënten zijn in de Auto-Bronzants verwerkt en moeten je snel een egaal ge bruind en glanzend uiterlijk geven. Vitamine E beschermt tegen veroudering en vrije radi calen. De Honey Glow Self Tan ning van Kanebo belooft een honingbruine teint. De Jet Bronzer-lijn van Piz Buin voor ziet je van een 'gouden gloed', je kunt kiezen uit een bodyspray, crème of lotion. Lancaster vindt dat ook de man hun Self Tan's mag gebruiken, al was het maar om 'zijn gezonde teint te showen in de sportschool'. De Star Bronzer Factor 10 van Lancóme 'bruint' niet alleen, maar be schermt ook als je in de zon zit. Caroline Göttgens Op www.vichy.com kun je tes ten welk huidtype je hebt. Van 6 t/m 14 juni start in het AZM de zonpreventiecampagne van Vi chy. Naast informatiestands kun je er terecht voor een in loopspreekuur bij een dermato loog. Zie ook: www.huidkanker.net; www.dutch-cancersociety.org (voor zonnekracht:) www.kn- mi.nl Haargoeroes Toni&Guy ope reren al vanaf 1963 in Lon den, waar ze al jaren op handen worden gedragen. Ze hebben 300 salons over de hele wereld en ontvangen prijs na prijs voor hun vernieuwende ideeën op hairstyling-gebied. De wonder middelen uit hun salon zijn nu ook in Nederland verkrijgbaar. Producten als No-Kinks Smoothing balm (maakt ge kruld haar recht), Activator (voor mooie krullen) of Wax Stick (funky haar), shampoos en conditioners koop je bij de gro tere Etos-filialen. Winkelketen Kaldi Koffie en Thee brengt VOC-koffie op de markt. De samenstelling met een mix van koffie uit Indië en Ethiopië, is het oudste en be kendste koffierecept. De smaak van de koffie is prettig scherp, met een stevig aroma en een vol le rijke afdronk. Kaldi heeft vestigingen in onder meer Apel doorn, Dordrecht en Den Haag (www.kaldi.nl) Een pak koffie van tweehonderd gram kost 7,95 euro. Maar dan heb je ook echte traditioneel gebrande bo nen. Verpakt in een blikje met afbeeldingen van schepen uit de VOC-tijd. Swarovski - de naam achter het geslepen kristal - heeft een nieuwe sieradencollectie voor de zomer. Heavens staat voor 'elegantie en dromerig heid', Innocence voor sensuali teit en spontaniteit. Grote bloe men, art nouveau elementen en thema's uit de jaren vijftig in de Heavens-serie: gouden sieraden gecombineerd met pastelkleu- rige kristalsteentjes. Bij Inno cence staan felle, levendige kleuren centraal, zoals blauw tinten en rose tot violette accen ten. Meer informatie: 0223-66 05 00. Degelijkheid, een lichte nei ging naar design en een be hoorlijk prijskaartje. Dat is het assortiment van de Venlose meubelproducent Leolux in een notendop. Meubilair waarmee de producent geen aansluiting vindt bij de jonge doelgroep, zo concludeerden ze in Venlo. Dat gat probeert Leolux te dich ten met een nieuwe merk: The Silly Side. „Onconventioneel met innovatieve bekleding. Of, beter gezegd, zonder bekle ding." The Silly Side opereert onder de vlag van Leolux - het meubilair wordt in Venlo ge maakt - maar is sinds kort een zelfstandig merk. The Silly Side werd halverwege april prominent geïntroduceerd tijdens de Internationale Meu belbeurs in Milaan. De collectie bestaat uit vier ontwerpen, die door de makers worden aange duid als 'zitplek'. Ze dragen na men die aansluiten bij de wereld van de jonge woonconsument: Oink, Blob en Hips. Dat geldt tevens de zeven opval lende kleuren waarin de meube len leverbaar zijn. Rood heet 'devil', zwart 'coal', 'grijs', smo- key lichtblauw 'ice', groen 'li- me', oranje 'sunny' en roze 'pin ky'. Of 'kleuren die nog het meeste weg hebben van Engelse drop'. Maar opvallender dan deze ta melijk doorzichtige marke tingstrategieën is het materiaal waarvan het zitmeubilair is ge maakt. Het best aanwijsbaar is dat bij het model Palone, dat ook deel uitmaakt van de regu liere Leolux-collectie. De fau teuil werd ontworpen in 1989 door Boonzaaijer, De Scheema ker en Mazairac en is bekroond met verschillende designprij- zen. Bij de uitvoering van The Silly Side is de bekleding verdwenen. Oink De fauteuil Blob De gebruiker zit letterlijk op het schuim waarmee de fauteuil ge vuld is. De bescheiden revolu tionaire ontwikkeling schuilt in de afwerklaag, die door The Sil ly Side wordt aangeduid als 'mellow face'. Eigenlijk is 'mellow face' niet meer dan een laklaag, die de tra ditionele bekleding vervangt. Maar wel een stevige. De laag is volgens de makers 'flexibel als latex, maar netzo sterk als leer'. Deze coating wordt recht streeks op het schuim aange bracht. Deze manier van pro duceren heeft handige conse quenties voor de vormgeving. De ontwerpers kunnen het schuim kneden zoals ze willen: hoekige naast organische vor men. Bovendien ligt de prijs la ger dan die van het meubilair uit de collectie van Leolux. Het beste zichtbaar is dat bij de Palone, die bekleed verkrijg baar is vanaf 1350 euro. The Sil ly Side rekent de helft: 675 euro. De bijbehorende poef kost 375 euro. Grappig is de mini-uitvoe ring die op de markt verschijnt onder de naam Puppy Palone. Dit 'miniatuur' kost 575 euro. Blob Fauteuil Blob (675 euro) is ont worpen door Scooter en Part ners. Het ontwerp bestaat uit twee delen die in elkaar grijpen. Het ontwerp kan worden uitge voerd in één of twee kleuren. Ook dit ontwerp kan worden ge leverd met poef (290 euro). Bij het ontwerp Oink Bart Wou ters 'leunt' het schuim tegen een houten achterwand. Oink is ver krijgbaar als fauteuil (775 euro) en als bankstel (1490 euro). De bank Hips van Scooter Part ners wordt geleverd met twee armsteunen (1490 euro). Paul Geerts Zaterdag 1 juni wordt The Silly Side officieel op de Nederlandse markt gelanceerd bij Woonbou levard Eijerkamp in Zutphen. Meer informatie op internet: www.the-silly-side.com De Palone en de Puppy Palone Namen die uit cartoons afkomstig lijken, snelle kleuren en grappige vormen. Daarmee probeert Leolux de jonge woonconsument voor zich te winnen. Zitmeubilair van schuim met een eigen tijds jasje. Voor Blob, Puppy Palone, Hips en Oink is een nieuw merk bedacht: The Silly Side.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 41