Breedte inschatten blijkt lastig Vectra is koel en zakelijk PZC W7 Proeven van vrachtauto Elektronica kan aandacht automobilist afleiden r; Grootste brommobiel Sterkste Golf MG levert nr 1,5 miljoen Bedrijfswagens Nissan Volvo stopt C70 coupé Motormeile Methanolpomp zaterdag 1 juni 2002 Ineens zitten we achter het riante stuur van een vrachtauto. Starten gaat net zoals in een gewone auto. En vreemd genoeg het rijden ei genlijk ook. Het zijn alleen die enorme breedte (max. 2.50 meter) en hoogte (4.00 meter) die zo'n gevaarte bij zonder maken. Paccar-dochter D AF in Eind hoven toont nieuwe uitvoe ringen van de CF-serie. Termen als 6x2 (drie assen, waarvan een aangedreven), 6x4 (twee aange dreven assen), 8x2 en 8x4 vlie gen rond in de Collse Hoeve in Nuenen, half en half clubhuis van D AF als er iets officieels aan de hand is. Ook het maximum vermogen van de 12 liter diesel is gegroeid van 430 naar 483 pk. Dat wordt genieten. Een gewoon rijbewijs had ik al. Voor de motor trouwens ook. Begin dit jaar diep gezucht en aan een vrachtwagenrijbewijs begonnen. Op een verkeers school twee dagen lang een dik theorieboek doorgenomen.Van de 41 kandidaten zakken er 27. Eentje heeft 33 fouten. Ik zes. Net genoeg om niet te zakken. Het praktisch examen wordt aanzienlijk lastiger. Na twaalf uur lessen heb ik eigenlijk te weinig ervaring opgedaan, voel ik pijnlijk. Vooral de breedte van de wagen inschatten, blijft lastig. Je wordt doodmoe van het kijken. In spiegels, naar do de hoeken. Na drie kwartier zijn we weer op het uitgangspunt. De examinator 'denkt niet dat ik ongelukken maak. Proficiat.' Versnellingen Op de testbaan van D AF in Sint-Oedenrode zit ik dan ein delijk achter het stuur van een vrachtwagen. Eentje met 16 versnellingen. Met groepscha- keling en splitter, een soort in- Het gemak waarmee zo'n mastodont zich laat besturen is verbijsterend. schakelbare overdrive op elke versnelling. Je schakelt je kort om een ongeluk. Daar komt ver andering in, want binnen een jaar of vier heeft elke vrachtau to een automaat. Bij DAF heb ben ze al gekozen voor een sys teem waarbij een gewone koppeling automatisch bediend wordt en waarbij de versnel lingsbak automatisch opscha- kelt. Dus zonder energievreten- de koppelomvormer. De vrachtautomarkt kwakkelt nogal. Vorig jaar was hij bijna 17.000 stuks groot, nu minder dan 15.000. Voor 2003 wordt geen verbetering verwacht. Mercedes-Benz groeit wat, Sca nia daalt en DAF handhaaft zich op een aandeel van 34 pro cent. Op 'Sierra de Sint-Oedenrode' zoals de testbaan lokaal heet, stappen we in een 8x4 CF met 430 pk van 44 ton. De helling ne men van 24 procent vormt geen probleem. De motor brult. Bij de afdaling kan de motorrem de boel niet houden. Bijremmen dus. Op het abominabele pavé- deel van de baan is het alsof de auto uit elkaar gerukt wordt. „Wanneer je hier vier keer met hoge snelheid overheen rijdt, spuit de olie uit je schokdem pers", weet de begeleidende testchauffeur. In het rulle zand geeft expert Ad uit Helmond in structie vooral het stuur recht te houden en het ideale toerental scherp in de gaten te houden. Op de openbare weg laten de multi-assers zich gewillig diri geren. Onvoorstelbaar met wat voor speels gemak deze masto donten zich voortbewegen. Als chauffeur merk je amper met wat voor ongelooflijke massa je op pad bent. De bestuurder hoort geen gekraak meer, voelt door de prachtige techniek de gigantische krachten en de me- ga-maten van zijn voertuig bij na niet meer. „Dat is eigenlijk een groot probleem. Als je niet opperst geconcentreerd bent, i-ijd je iets te hard en dan wil zo'n auto nog wel eens kantelen in de bocht. We zijn toe aan elektroni sche beveiliging van de vracht auto met sensoren en een sleepring in het stuur die de hoekverandering van de auto meet", zegt Henk Wullems van de ontwikkelingsafdeling van DAF. Ik parkeer een zeventien meter lange CF480 diepladeren rijd in mijn personenwagen te rug naar huis. Wat een prutskar. Rien van der Steen Niet alleen het handmatig gebruik van mobiele tele foons, ook andere elektronische snufjes in de auto bedreigen de verkeersveiligheid. Uit een recent Amerikaans on derzoek blijkt dat steeds meer verkeersongevallen wordt ver oorzaakt doordat de bestuurder werd afgeleid door dashboard- elektronica, zoals navigatie systemen. Het onderzoek werd uitgevoerd door de overheidsin stelling die verantwoordelijk is voor de veiligheid op de Ameri kaanse snelwegen. De conclusie uit het onderzoek is dat alleen maatregelen tegen het bellen in de auto onvoldoen de zijn. Ook voor het gebruik van andere elektronische snuf jes moeten regels komen. In Nederland is de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in middels begonnen met een en quête onder gebruikers van na vigatiesystemen. De SWOV probeert zo inzicht te krijgen in de gevaren van het gebruik van zulke systemen tijdens het auto rijden. Ook General Motors, 's wereld grootste producent van auto's, onderzoekt de onveiligheid van dashboard-elektronica. GM, die in het vorige maand begon nen onderzoek samenwerkt met de Universiteit van Illinois, wil erachter komen op welke ma nier een bestuurder het veiligst kan omgaan met die elektroni sche aparatuur. Behalve navi- gatie-systemen denkt GM daar bij aan cd-spelers en computers. Stemcommando's GM erkent dat het toenemend aantal elektronische snufjes waarmee personenauto's wor den uitgevoerd, de aandacht van de bestuurder voor het ver keer kan afleiden. Daarom werkt steeds meer GM-elekro- nica op stemcommando's, zodat de bestuurder zijn aandacht bij het verkeer kan houden. Overigens beklemtoont de SWOV dat elektronica in de au to de verkeersveiligheid ook ten goede kan komen. Stabiliteits- regeling, anti-botsingssyste men en apparatuur die rijden onder invloed van alcohol on mogelijk maakt, zijn daarvan enkele voorbeelden. Johan Bosveld De nieuwe Opel Vectra maakt indruk met al zijn ruimte, maar is verder een beetje saai. Opel heeft de nieuwe Vec tra in de showrooms. Veelpositieve reacties maakt het uiterlijk van de nieuwe auto niet los. Hij heeft een hoop sterke punten. Jammer nou van dat plompe voorko men en dat kantoor-interi- Misschien is het wel de saai ste van het kwartet dat op de markt komt. De nieuwe Vec tra is er alleen nog als sedan. Spannender wordt het straks met de GTS die de oude vijf- deurs vervangt. Er komt ook nog een enorme stationwagon en tenslotte een cross-over van een mpv, stationwagon en een coupé. Opel begon jaren geleden al te roepen dat het merk van het imago van duffe gezinsauto af wilde. Het maakte snelle auto's als een turbo-Astra, de OPC-se- rie en de superlage Speedster. Gek dat de nieuwe sedan toch weer de duffe reuk van een ver tegenwoordigersauto ademt. Die korte motorkap met enorm logo en grof gevormde koplam pen, de rechte achterkant met die Amerikaanse chromen strip en het extreem hoog ogende profiel. En ook binnenin is het koele zakelij khei dNet een kan toor. Wel duidelijk en praktisch, maar nergens leuk. Het is maar de vraag of hij kan opboksen tegen indrukwekken de concurrenten als de Nissan Primera, Ford Mondeo, Renault Laguna of VW Passat. De 1.8 motor was al bekend en kan in de toch gewichtige Vectra geen potten breken. Geen wonder dat ze in Rüsselsheim besloten de 16 voor de middenklasser te la ten vervallen. De 1.8 werkt wel, maar heeft veel toeren nodig om iets van pit te tonen. Gelukkig doet hij het wel heel stil alle maal en keurig zuinig. Daarbij wordt hij geholpen door de ver snellingsbak die wide ratio heeft, lange overbrengingen dus. Daar wordt een motor zui niger en vooral geruislozer van omdat hij minder toeren hoeft te draaien. Maar hij wordt er wel een beetje sloom van in zijn hoogste versnelling. De motor heeft een weinig in- drukwekkencl koppel en misschien dat hij daarom ge makkelijk afslaat bij het laten opkomen van de koppeling in de eerste versnelling. De besturing is wel heel erg direct, een gevolg van de elektro-hydraulische stuurbekrachtiging. Het instru mentarium ziet er, net als de rest van het dashboard, heel zake lijk, bijna klinisch uit. Vering en demping zijn gerief lijk, al zou het iets steviger mo gen. Maar veel mensen kiezen voor comfort. Hij gedraagt zich niet als een koning van de bocht, maar slaat ook geen modderfi guur. Het wachten is dan ook op de GTS die sportievere motoren meekrijgt. De grote kracht van de nieuwe Vectra-sedan moet gezocht worden in de ruimte. Voor zowel als achterin. Bovendien zijn de stoelen van grote kwaliteit en dat zie je steeds minder in dit sooxt; auto's. Standaarduitrusting: Motor: Aandrijving: Lxbxh: Wielbasis: Bagageruimte: Draaicirkel: Brandstoftank: Gewicht: Verbruik: Prijsv.a: zes airbags, abs, elektro-hydraulische stuurbekrachtiging, elektrische bediening voorste zijruiten en buitenspiegels, airco en centrale vergrendeling. 1.8 16V 122 pk koppel 167 Nm bij 3.800 tpm. voorwielen, 4.60 x 1.80 x 1.46 m. 2.70 m. 500 liter. 10.8 m. 61 liter. 1,.292 kg. 8,4 liter/100 km. 23.995 euro (1.8) De elektronisch bediende rich tingaanwijzer en ruitenwisser blijft vervelend. Bij de intro ductie dachten we dat het een kwestie was van wennen, maar dat lukte ook na een hele week niet. Een fraai systeem, maar onpraktisch in het gebruik. Een fysieke bediening waar je 'klik' hoort, is voor dit soort functies veel betei*. Dakstijlen Het zicht naar achter is niet ge weldig, vooral door de grote dakstijlen. Het zicht door de spiegels is wel sterk verbeterd, zeker gezien de kunstige maar lastige buitenspiegels van het vorige model. Deze dex-de gene ratie van de uit 1988 daterende Vectra heeft een modern onder stel met multi-link achteras, elektro-hydraulische stuurbe krachtiging en veel lichte, alu minium onderdelen. Ook esp, elektronische stabiliteitsrege- ling, is een van de uitrustings stukken van de nieuwe Opel. Hij heeft een langere wielbasis en dat is in positieve zin goed te voelen. Het onderstel wekt ver trouwen, net als stuur- en rijge- dx*ag. De afwerking doet dege lijk aan, de uitrusting is goed en de ruimte is verbluffend, maar het wox-dt heel spannend of Opel de geplande verkoop van 12.000 stuks in Nederland haalt. De marktleider kwakkelt nogal en als de Vectra niet aanslaat kan het mex-k zijn al decennia volge houden leiderschap voorlopig wel vergeten. Rien van der Steen De nieuwebx'ommobiel van de Franse fabrikant Aixam is 30 cen timeter langer en 7 centimeter breder geworden. Het 45 km- voertuig dat zonder rij bewijs gex'eden mag worden, meet xn totaal 2.90 m. en is daarmee de langste brommobiel op de markt. Het kof- ferruim van de nieuwe Aixam 500 bedraagt een indrukwekkende 1100 liter. Zo'n overbemeten brommobiel is ovex-igens wel prijzig: 9400 euro. Voor inlichtingen: Je-es Udenhout, tel. 013-511 30 88. Volkswagen probeert de belangstelling voor succesmodel Golf nog een keer op te vijzelen voordat de vijfde generatie van het model eind volgend jaar uitkomt. Op de autotentoonstelling van Madrid liet VW de Golf R32 zien, de sterkste Golf die ooit in sexie ge bouwd is. De auto heeft een krachtbron die 241 pk levert en volgens de f abrikant heeft de compacte bestseller potentie genoeg voor zo'n sterke motor. Onder de motorkap zit een 3,2 liter zescilinder motor, dezelfde die in het komende topmodel Phaeton van VW draait. De Golf R32, die tegen het eind van de zomer alleen als tweedeurs leverbaar wordt, heeft vierwielaandrijving om al het motorgeweld op een betrouw bare manier op de weg te' krijgen. In Engeland is de 1,5 miljoenste MG van de band gelopen sinds de productiestart in 1924. MG gaat de ZT en ZT-T voorzien van een automatische vex-snellingsbak. De MG ZT 180 met automaat kost 40.890 euro en in ZT-T uitvoering 43.160 euro. De automaat rukt op: want van elke zeven vex'kochte auto's wordt er inmiddels één be steld met een automatische transmissie en vorig jaar was dat nog één op acht. Nissan komt met twee nieuwe bedrijfswagens: de bestelwagen- /minibus Interstar en de lichte truck Atleon. De Interstar (met drie moderne turbodiesels) volgt de Vanette E en Cargo op. De Atle on heeft een kantelbare cabine en een 3.0 liter diesel. De Interstar kost als gesloten besteller 14.104 euro, met dubbele cabine 15.413 euro. De Atleon komt, eveneens excl. btw en bpm, op 20.270 euro. Volvo stopt met de productie van de C70 Coupé. Er worden nog vijftig speciale exemplaren geleverd. De grote Coupé was wei nig in trek. Naar de open versie ervan, de C70 Convertible, is daar entegen meer vraag, en die blijft dan ook gewoon bestaan. In de buurt van München heeft DaimlerChrysler Motormeile GmbH geopend, waar jonge, gebruikte auto's van allerlei auto merken verkocht worden. Het is de eerste keer dat een autofabxd- kantgebi'uikte voertuigen van alle merken verkoopt. Bij Motoi'mei- le staan straks ca. 400 occasions. DaimlerChxysler zegt nog geen plannen te hebben voor een dergelijke aanpak in Nederland. In Sacramento (California): is het eerste methanol tankstation ge opend voor voertuigen met een brandstofcel. Methanol is vloei bare brandstof die in de brandstofcel omgezet wordt in waterstof. Grootste afnemer is DaimlerChrysler, dat in die buurt met testau to's rondrijdt. Watex-stof meenemen kan ook, maar dat vex-gt heel veel plek. Daarom wordt de waterstof gewonnen uit methanol uit de pomp. Eind dit jaar presenteert DaimlerChrysler de eerste brand stofcelvoertuigen in serie: het gaat om 30 Mercedes Citaro stads bussen. In de loop van 2004 komen er ook brandstofcel-personen auto's van het merk.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37