Breedte inschatten blijkt lastig
Vectra is koel en zakelijk
PZC
W7
Proeven van
vrachtauto
Elektronica
kan aandacht
automobilist
afleiden
r;
Grootste brommobiel
Sterkste Golf
MG levert nr 1,5 miljoen
Bedrijfswagens Nissan
Volvo stopt C70 coupé
Motormeile
Methanolpomp
zaterdag 1 juni 2002
Ineens zitten we achter het
riante stuur van een
vrachtauto. Starten gaat net
zoals in een gewone auto. En
vreemd genoeg het rijden ei
genlijk ook. Het zijn alleen
die enorme breedte (max.
2.50 meter) en hoogte (4.00
meter) die zo'n gevaarte bij
zonder maken.
Paccar-dochter D AF in Eind
hoven toont nieuwe uitvoe
ringen van de CF-serie. Termen
als 6x2 (drie assen, waarvan een
aangedreven), 6x4 (twee aange
dreven assen), 8x2 en 8x4 vlie
gen rond in de Collse Hoeve in
Nuenen, half en half clubhuis
van D AF als er iets officieels aan
de hand is. Ook het maximum
vermogen van de 12 liter diesel
is gegroeid van 430 naar 483 pk.
Dat wordt genieten.
Een gewoon rijbewijs had ik al.
Voor de motor trouwens ook.
Begin dit jaar diep gezucht en
aan een vrachtwagenrijbewijs
begonnen. Op een verkeers
school twee dagen lang een dik
theorieboek doorgenomen.Van
de 41 kandidaten zakken er 27.
Eentje heeft 33 fouten. Ik zes.
Net genoeg om niet te zakken.
Het praktisch examen wordt
aanzienlijk lastiger. Na twaalf
uur lessen heb ik eigenlijk te
weinig ervaring opgedaan, voel
ik pijnlijk. Vooral de breedte
van de wagen inschatten, blijft
lastig. Je wordt doodmoe van
het kijken. In spiegels, naar do
de hoeken. Na drie kwartier zijn
we weer op het uitgangspunt.
De examinator 'denkt niet dat
ik ongelukken maak. Proficiat.'
Versnellingen
Op de testbaan van D AF in
Sint-Oedenrode zit ik dan ein
delijk achter het stuur van een
vrachtwagen. Eentje met 16
versnellingen. Met groepscha-
keling en splitter, een soort in-
Het gemak waarmee zo'n mastodont zich laat besturen is verbijsterend.
schakelbare overdrive op elke
versnelling. Je schakelt je kort
om een ongeluk. Daar komt ver
andering in, want binnen een
jaar of vier heeft elke vrachtau
to een automaat. Bij DAF heb
ben ze al gekozen voor een sys
teem waarbij een gewone
koppeling automatisch bediend
wordt en waarbij de versnel
lingsbak automatisch opscha-
kelt. Dus zonder energievreten-
de koppelomvormer.
De vrachtautomarkt kwakkelt
nogal. Vorig jaar was hij bijna
17.000 stuks groot, nu minder
dan 15.000. Voor 2003 wordt
geen verbetering verwacht.
Mercedes-Benz groeit wat, Sca
nia daalt en DAF handhaaft
zich op een aandeel van 34 pro
cent.
Op 'Sierra de Sint-Oedenrode'
zoals de testbaan lokaal heet,
stappen we in een 8x4 CF met
430 pk van 44 ton. De helling ne
men van 24 procent vormt geen
probleem. De motor brult. Bij de
afdaling kan de motorrem de
boel niet houden. Bijremmen
dus. Op het abominabele pavé-
deel van de baan is het alsof de
auto uit elkaar gerukt wordt.
„Wanneer je hier vier keer met
hoge snelheid overheen rijdt,
spuit de olie uit je schokdem
pers", weet de begeleidende
testchauffeur. In het rulle zand
geeft expert Ad uit Helmond in
structie vooral het stuur recht te
houden en het ideale toerental
scherp in de gaten te houden.
Op de openbare weg laten de
multi-assers zich gewillig diri
geren. Onvoorstelbaar met wat
voor speels gemak deze masto
donten zich voortbewegen. Als
chauffeur merk je amper met
wat voor ongelooflijke massa je
op pad bent. De bestuurder
hoort geen gekraak meer, voelt
door de prachtige techniek de
gigantische krachten en de me-
ga-maten van zijn voertuig bij
na niet meer. „Dat is eigenlijk
een groot probleem. Als je niet
opperst geconcentreerd bent,
i-ijd je iets te hard en dan wil zo'n
auto nog wel eens kantelen in de
bocht. We zijn toe aan elektroni
sche beveiliging van de vracht
auto met sensoren en een
sleepring in het stuur die de
hoekverandering van de auto
meet", zegt Henk Wullems van
de ontwikkelingsafdeling van
DAF. Ik parkeer een zeventien
meter lange CF480 diepladeren
rijd in mijn personenwagen te
rug naar huis. Wat een prutskar.
Rien van der Steen
Niet alleen het handmatig
gebruik van mobiele tele
foons, ook andere elektronische
snufjes in de auto bedreigen de
verkeersveiligheid.
Uit een recent Amerikaans on
derzoek blijkt dat steeds meer
verkeersongevallen wordt ver
oorzaakt doordat de bestuurder
werd afgeleid door dashboard-
elektronica, zoals navigatie
systemen. Het onderzoek werd
uitgevoerd door de overheidsin
stelling die verantwoordelijk is
voor de veiligheid op de Ameri
kaanse snelwegen.
De conclusie uit het onderzoek
is dat alleen maatregelen tegen
het bellen in de auto onvoldoen
de zijn. Ook voor het gebruik
van andere elektronische snuf
jes moeten regels komen.
In Nederland is de Stichting
Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) in
middels begonnen met een en
quête onder gebruikers van na
vigatiesystemen. De SWOV
probeert zo inzicht te krijgen in
de gevaren van het gebruik van
zulke systemen tijdens het auto
rijden.
Ook General Motors, 's wereld
grootste producent van auto's,
onderzoekt de onveiligheid van
dashboard-elektronica. GM,
die in het vorige maand begon
nen onderzoek samenwerkt met
de Universiteit van Illinois, wil
erachter komen op welke ma
nier een bestuurder het veiligst
kan omgaan met die elektroni
sche aparatuur. Behalve navi-
gatie-systemen denkt GM daar
bij aan cd-spelers en computers.
Stemcommando's
GM erkent dat het toenemend
aantal elektronische snufjes
waarmee personenauto's wor
den uitgevoerd, de aandacht
van de bestuurder voor het ver
keer kan afleiden. Daarom
werkt steeds meer GM-elekro-
nica op stemcommando's, zodat
de bestuurder zijn aandacht bij
het verkeer kan houden.
Overigens beklemtoont de
SWOV dat elektronica in de au
to de verkeersveiligheid ook ten
goede kan komen. Stabiliteits-
regeling, anti-botsingssyste
men en apparatuur die rijden
onder invloed van alcohol on
mogelijk maakt, zijn daarvan
enkele voorbeelden.
Johan Bosveld
De nieuwe Opel Vectra maakt indruk met al zijn ruimte, maar is verder een beetje saai.
Opel heeft de nieuwe Vec
tra in de showrooms.
Veelpositieve reacties maakt
het uiterlijk van de nieuwe
auto niet los. Hij heeft een
hoop sterke punten. Jammer
nou van dat plompe voorko
men en dat kantoor-interi-
Misschien is het wel de saai
ste van het kwartet dat op
de markt komt. De nieuwe Vec
tra is er alleen nog als sedan.
Spannender wordt het straks
met de GTS die de oude vijf-
deurs vervangt. Er komt ook
nog een enorme stationwagon
en tenslotte een cross-over van
een mpv, stationwagon en een
coupé.
Opel begon jaren geleden al te
roepen dat het merk van het
imago van duffe gezinsauto af
wilde. Het maakte snelle auto's
als een turbo-Astra, de OPC-se-
rie en de superlage Speedster.
Gek dat de nieuwe sedan toch
weer de duffe reuk van een ver
tegenwoordigersauto ademt.
Die korte motorkap met enorm
logo en grof gevormde koplam
pen, de rechte achterkant met
die Amerikaanse chromen strip
en het extreem hoog ogende
profiel. En ook binnenin is het
koele zakelij khei dNet een kan
toor. Wel duidelijk en praktisch,
maar nergens leuk.
Het is maar de vraag of hij kan
opboksen tegen indrukwekken
de concurrenten als de Nissan
Primera, Ford Mondeo, Renault
Laguna of VW Passat. De 1.8
motor was al bekend en kan in
de toch gewichtige Vectra geen
potten breken. Geen wonder dat
ze in Rüsselsheim besloten de
16 voor de middenklasser te la
ten vervallen. De 1.8 werkt wel,
maar heeft veel toeren nodig om
iets van pit te tonen. Gelukkig
doet hij het wel heel stil alle
maal en keurig zuinig. Daarbij
wordt hij geholpen door de ver
snellingsbak die wide ratio
heeft, lange overbrengingen
dus. Daar wordt een motor zui
niger en vooral geruislozer van
omdat hij minder toeren hoeft te
draaien. Maar hij wordt er wel
een beetje sloom van in zijn
hoogste versnelling.
De motor heeft een weinig in-
drukwekkencl koppel en
misschien dat hij daarom ge
makkelijk afslaat bij het laten
opkomen van de koppeling in de
eerste versnelling. De besturing
is wel heel erg direct, een gevolg
van de elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging. Het instru
mentarium ziet er, net als de rest
van het dashboard, heel zake
lijk, bijna klinisch uit.
Vering en demping zijn gerief
lijk, al zou het iets steviger mo
gen. Maar veel mensen kiezen
voor comfort. Hij gedraagt zich
niet als een koning van de bocht,
maar slaat ook geen modderfi
guur. Het wachten is dan ook op
de GTS die sportievere motoren
meekrijgt.
De grote kracht van de nieuwe
Vectra-sedan moet gezocht
worden in de ruimte. Voor zowel
als achterin. Bovendien zijn de
stoelen van grote kwaliteit en
dat zie je steeds minder in dit
sooxt; auto's.
Standaarduitrusting:
Motor:
Aandrijving:
Lxbxh:
Wielbasis:
Bagageruimte:
Draaicirkel:
Brandstoftank:
Gewicht:
Verbruik:
Prijsv.a:
zes airbags, abs, elektro-hydraulische
stuurbekrachtiging, elektrische bediening
voorste zijruiten en buitenspiegels, airco
en centrale vergrendeling.
1.8 16V 122 pk koppel 167 Nm bij 3.800
tpm.
voorwielen,
4.60 x 1.80 x 1.46 m.
2.70 m.
500 liter.
10.8 m.
61 liter.
1,.292 kg.
8,4 liter/100 km.
23.995 euro (1.8)
De elektronisch bediende rich
tingaanwijzer en ruitenwisser
blijft vervelend. Bij de intro
ductie dachten we dat het een
kwestie was van wennen, maar
dat lukte ook na een hele week
niet. Een fraai systeem, maar
onpraktisch in het gebruik. Een
fysieke bediening waar je 'klik'
hoort, is voor dit soort functies
veel betei*.
Dakstijlen
Het zicht naar achter is niet ge
weldig, vooral door de grote
dakstijlen. Het zicht door de
spiegels is wel sterk verbeterd,
zeker gezien de kunstige maar
lastige buitenspiegels van het
vorige model. Deze dex-de gene
ratie van de uit 1988 daterende
Vectra heeft een modern onder
stel met multi-link achteras,
elektro-hydraulische stuurbe
krachtiging en veel lichte, alu
minium onderdelen. Ook esp,
elektronische stabiliteitsrege-
ling, is een van de uitrustings
stukken van de nieuwe Opel. Hij
heeft een langere wielbasis en
dat is in positieve zin goed te
voelen. Het onderstel wekt ver
trouwen, net als stuur- en rijge-
dx*ag. De afwerking doet dege
lijk aan, de uitrusting is goed en
de ruimte is verbluffend, maar
het wox-dt heel spannend of Opel
de geplande verkoop van 12.000
stuks in Nederland haalt. De
marktleider kwakkelt nogal en
als de Vectra niet aanslaat kan
het mex-k zijn al decennia volge
houden leiderschap voorlopig
wel vergeten.
Rien van der Steen
De nieuwebx'ommobiel van de Franse fabrikant Aixam is 30 cen
timeter langer en 7 centimeter breder geworden. Het 45 km-
voertuig dat zonder rij bewijs gex'eden mag worden, meet xn totaal
2.90 m. en is daarmee de langste brommobiel op de markt. Het kof-
ferruim van de nieuwe Aixam 500 bedraagt een indrukwekkende
1100 liter. Zo'n overbemeten brommobiel is ovex-igens wel prijzig:
9400 euro.
Voor inlichtingen: Je-es Udenhout, tel. 013-511 30 88.
Volkswagen probeert de belangstelling voor succesmodel Golf
nog een keer op te vijzelen voordat de vijfde generatie van het
model eind volgend jaar uitkomt. Op de autotentoonstelling van
Madrid liet VW de Golf R32 zien, de sterkste Golf die ooit in sexie ge
bouwd is. De auto heeft een krachtbron die 241 pk levert en volgens
de f abrikant heeft de compacte bestseller potentie genoeg voor zo'n
sterke motor.
Onder de motorkap zit een 3,2 liter zescilinder motor, dezelfde die
in het komende topmodel Phaeton van VW draait. De Golf R32, die
tegen het eind van de zomer alleen als tweedeurs leverbaar wordt,
heeft vierwielaandrijving om al het motorgeweld op een betrouw
bare manier op de weg te' krijgen.
In Engeland is de 1,5 miljoenste MG van de band gelopen sinds de
productiestart in 1924. MG gaat de ZT en ZT-T voorzien van een
automatische vex-snellingsbak. De MG ZT 180 met automaat kost
40.890 euro en in ZT-T uitvoering 43.160 euro. De automaat rukt op:
want van elke zeven vex'kochte auto's wordt er inmiddels één be
steld met een automatische transmissie en vorig jaar was dat nog
één op acht.
Nissan komt met twee nieuwe bedrijfswagens: de bestelwagen-
/minibus Interstar en de lichte truck Atleon. De Interstar (met
drie moderne turbodiesels) volgt de Vanette E en Cargo op. De Atle
on heeft een kantelbare cabine en een 3.0 liter diesel. De Interstar
kost als gesloten besteller 14.104 euro, met dubbele cabine 15.413
euro. De Atleon komt, eveneens excl. btw en bpm, op 20.270 euro.
Volvo stopt met de productie van de C70 Coupé. Er worden nog
vijftig speciale exemplaren geleverd. De grote Coupé was wei
nig in trek. Naar de open versie ervan, de C70 Convertible, is daar
entegen meer vraag, en die blijft dan ook gewoon bestaan.
In de buurt van München heeft DaimlerChrysler Motormeile
GmbH geopend, waar jonge, gebruikte auto's van allerlei auto
merken verkocht worden. Het is de eerste keer dat een autofabxd-
kantgebi'uikte voertuigen van alle merken verkoopt. Bij Motoi'mei-
le staan straks ca. 400 occasions. DaimlerChxysler zegt nog geen
plannen te hebben voor een dergelijke aanpak in Nederland.
In Sacramento (California): is het eerste methanol tankstation ge
opend voor voertuigen met een brandstofcel. Methanol is vloei
bare brandstof die in de brandstofcel omgezet wordt in waterstof.
Grootste afnemer is DaimlerChrysler, dat in die buurt met testau
to's rondrijdt. Watex-stof meenemen kan ook, maar dat vex-gt heel
veel plek. Daarom wordt de waterstof gewonnen uit methanol uit de
pomp. Eind dit jaar presenteert DaimlerChrysler de eerste brand
stofcelvoertuigen in serie: het gaat om 30 Mercedes Citaro stads
bussen. In de loop van 2004 komen er ook brandstofcel-personen
auto's van het merk.