Waternimf wijkt voor technologie W1 Schiphol Klachten SAS ViaMichelin Zuid-Korea zaterdag 1 juni 2002 Vanaf vandaag (zaterdag) kunnen bezoekers van het Nationaal Luchtvaartmuseum Aviodome op Schiphol gebruik maken van een nieuwe attrac tie, een Schiphol-bustoer. Tij dens een ritje van een uur met de bus, die bij het Aviodome ver trekt, worden ze naar de interes santste plaatsen op onze natio nale luchthaven gebracht. Onderweg -er wordt ook een stop gemaakt bij de start- en landingsbanen- krijgen ze ant woord op vragen als: hoe wor den vrachtcontainers gecontro leerd op explosieven en hoe maak je de ramen van de im mens hoge verkeerstoren schoon? Bij Aviodome is een ge combineerd toegangsbewijs te koopwaarmee het museum kan worden bezocht èn de bus-toer gemaakt. Prijs: 12,50 voor volwassenen en€ 10 voor kin deren. Informatie: er moet twee dagen van tevoren gereserveerd wor den: tel. 020 - 4068000 of e-mail info@aviodome.nl Tot nu toe werd de Geschil lencommissie Reizen, die klachten behandelt van consu menten over hun via een reisbu reau of touroperator geboekte reis, alleen maar met meer kwesties geconfronteerd. Vorig jaar is die trend omgebogen: het aantal klachten daalde tot 3221. In 1159 gevallen deed de com missie uitspraak; 697 klachten werden toegewezen en dat le verde de klager gemiddeld een schadevergoeding van 516 euro op. De klachten hadden betrek king op de kwaliteit van de ac commodatie (41 procent), op vertragingen en problemen met de bagage (20 procent), op ge luidsoverlast e.d. (16 procent), op dereisleiding(16 procent), de gids (15 procent), op de infor matie (13 procent) en op over boekingen (9 procent). De klachten hadden vooral te ma ken met reizen naar Turkije, Spanje, Frankrijk, Italië en Egypte. Scandinavian Airlines (SAS) zit vandaag precies vijftig jaar in Nederland. Een halve eeuw geleden begon SAS met de eerste lijndienst van Amster dam naar Kopenhagen. Op dit moment wordt er dagelijks twaalf keer vanaf Schiphol naar Zweden, Noorwegen en Dene marken gevlogen. Vanaf Am sterdam vervoerde SAS vorig jaar ruim 240.000 passagiers. Ter gelegenheid van het jubile um biedt SAS een korting van 50 procent op de bestaande ta rieven aan voor zowel zakenrei zigers als toeristen. Die kortin gen zijn geldig tot 9 juni, gereserveerd kan worden tot 6 juni. Het telefoonnummer van SAS op Schiphol is 020 - 60 41 534. De populaire wegenkaarten van Michelin zijn nu ook te consulteren via i-mode. De mo biele telefoon moet daarvoor wel zijn voorzien van een GRPS kleurenbeeldscherm. Via Via Michelin worden de kaarten van Michelin in kleur aangeboden en is het mogelijk om tot vijf verschillende niveaus in te zoo men. Zelfs straatnamen worden weergegeven. Daarnaast biedt ViaMichelin toegang tot de ge gevens uit de fameuze Rode Gids (hotels en restaurants) voor Nederland. Desgewenst verschijnt er een wegenkaart of plattegrond op het beeld scherm, die de ligging van het uitgekozen etablissement aan geeft. Met een simpele druk op de knop kan vervolgens ook een te lefoonverbinding worden ge legd met het adres. leizen en verblijven. Op een handvol na, werden de 200 ge bouwen in 1910 door de J apanse bezetter genadeloos met de grond gelijkgemaakt. Inmid dels is een derde deel daarvan weer in de oude luister hersteld. De rest van dit Wereld Erfgoed van de Unesco is klaar in 2010. Voor het bekijken van al dit fraais -de verklarende teksten zijn ook in het Engels- moet je inclusief de wisseling van de wacht minstens driekwart dag uittrekken. Het Nationale Mu seum, tijdelijk gehuisvest bin nen de metersdikke muren van het imposante complex, vult 's middags eventueel verder je kennis aan van de 4000 jaar ou de Koreaanse geschiedenis. Tweedeling Die historie is doorspekt met aanvaringen met aartsvijand Japan. Maar toen die gehate na tie na de laatste koloniale over heersingsperiode in 1945 defi nitief het veld moest ruimen, kreeg Korea een zo mogelijk nog zwaardere klap te verwerken met de gedwongen tweedeling van het land. Het Noorden kwam onder de communistische invloedsfeer, het Zuiden onder kapitalistische. Vanaf 1953, bij het eind van de Koreaanse oor log, werd de grens getrokken rond de 38ste breedtegraad. Het land dat oorspronkelijk vanaf zijn 'geboorte' altijd één was, heeft nu twee presidenten. De ene is gekozen, de andere zelf benoemd. Ze heten wel allebei Kim. De bus uit Gumchon -een sta tionnetje op een uur afstand van Seoel- klimt traag omhoog naar de top van de 120 meter hoge heuvel waarop het Indusan Uni fication Observatory is geves tigd. Traag, om het historisch perspectief van deze uitkijkpost aan de grens toch vooral goed op de bezoeker te laten inwerken. De groepen vijf, zes en zeven van de basisschool zitten op het plein in het voorjaarszonnetje en genieten op kleedjes van de zelf meegebrachte lunch. Het gelach van de schoolkinde ren waait onschuldig op de wind mee en staat in schril contrast met het naargeestige beeld dat zich vanaf de andere kant van de heuvel voor je ogen ontrolt. Het is zo'n zelfde beeld als bij ons in Europa uit de tij d dat Ber lijn in tweeën werd gedeeld door de Muur. Hier vormt het water van de rivier de Han de demar catielijn tussen vrijheid van me ningsuiting en stilzwijgende acceptatie. Tussen westerse welvaart en schrijnende armoe. Aan de overkant is zelfs met verrekijkers geen beweging te ontdekken en naar verluidt zijn de huizen van de dorpen dan ook slechts lege hulzen, er woont niemand. Uit de luid sprekers wisselen propaganda en marsmuziek elkaar af waar- In Seoul botst de eeuwenoude cultuur van Korea met de materiële verworvenheden van de moderne tijd. bij de rillingen je over de rug lo pen. De schier eindeloze rij wachttorens die onderling ver bonden zijn met rollen meters hoog prikkeldraad geven het landschap een buitengewoon grimmig karakter. Oorlog lijkt hier opeens heel dichtbij. Ont snappen over het water, dat is zo klaar als een klontje, is uitgeslo ten. Daar zou zelfs Houdini zich niet aan wagen. Het laatste nog Stalinistisch bolwerk op aarde laat maar mondjesmaat bezoekers toe (pas nog waren er enkele korte familie-herenigingen) en recen te Amerikaanse uitlatingen als zou Noord-Korea heulen met het internationale terrorisme hebben het streven naar ont spanning geen goed gedaan. De pogingen tot samenwerking en verzoening komen overigens vooral van de kant van Zuid- Korea dat liever nog vandaag dan morgen de volledige een wording van het schiereiland in ere zou herstellen. Het kleine, doch interessante museum van het Observatorium geeft een goed beeld van heden en verleden aan beide kanten van de border. Tussen alle ar tefacten springt de Noord-Ko- reaanse postzegel van het WK '74 met Johan Cruijff direct in het oog. Zouden ze aan de over kant wel weten dat Oranje deze keer niet danst op het feestje bij de buren? Koreanen houden van eten en drinken. Alleen Seoel telt al zo'n 12.000 restaurantjes. En nog veel meer eetmogelijkheden op vrijwel elke hoek van de straat. Het nationale gerecht is kimchi, een soort zuurkool maar dan heet, dat bij geen enkele maal tijd ontbreekt. Bibimbap is ge kookte rijst met groenten in een stenen pot en verder is het bar becuen van rund- en varkens vlees populair. Voor- en nage rechten kennen ze in Korea niet. Alle schaaltjes komen tegelijk op tafel. De Koreanen gaan ook prat op hun drinkcultuur. Ze houden wel van een slok -wat heet- bier en sonju. Dat laatste lijkt op onze jenever maar bevat een veel lager alcoholpercenta ge. Aangeschoten Koreanen kom je 's avonds op straat altijd wel tegen. Desondanks zijn de straten veilig, ook voor vrou wen. Niemand valt je lastig, zelfs niet in de smalste steegjes van Insadong, de uitgaanswijk van Seoel. En al helemaal niet aan de haven van Seogwipo op het subtropische eiland Cheju. Maar dat kan ook eigenlijk niet anders in een plaats waar elk moment een waternimf haar hoofd boven water kan steken. Ad van Kaam Land: Zuid-Korea Oppervlakte: 99.900 km2 - zo groot als Engeland Inwoners: 47 miljoen Hoofdstad: Seoul -10 miljoen inwoners Belangrijke steden: Pusan, Ulsan, Taejeon, Tae- gu, Inchon Religie: boedhisme, christendom, sjamanisme, confucianisme Taal: Koreaans Klimaat: Vier jaargetijden met warme zomers (+30 graden) en strenge winters (-10 graden) Bezienswaardigheden: Seoul: Gyeongbokgung Paleis, Nationaal Muse um, Opera, Deoksugung Paleis (wisselen van de wacht), Changdeokgung Paleis, Insadong voor antiek), Namdaemun Markt, Dongdaemun Markt, World Cup Stadium, Seoul Tower, Amsa prehistorisch park. Omgeving: Ganghwado Island (prehistorische dolmen), Korean Folk Village, Panmunjeom Ge demilitariseerde zone, Odusan Observatorium. Oosten: Seoraksan Nationaal Park, Iron Triangle Zone (Koreaanse oorlog), Yong Pyong Dragon Valley Centraal: Gongju Nationaal Museum, Gwancksa Bhoedistische tempel, Chungjuho Meer, Worakson Nationaal Park. Zuiden: Haeinsa Tempel met 80.000 houten druk- blokken, Buseoka Tempel, Tumuli Park, Bulguk- sa Tempel, Seokguram Grot Hoe er te komen: Korean Air, KLM Vliegduur: 11 uur Reisorganisatie: LITO Leiden verzorgt 15- en 21- daagse rondreizen langs de belangrijkste beziens waardigheden op het gebied van natuur, cultuur en historie. Prijzen vanaf 1675 euro. Info: 071-51 42 847. www.lito.nl Korea kwam in 1653 bij toeval in aanraking met de 'bebaarde barbaren' uit den vreemde. Op weg naar het eiland Decima voor de kust van Japan, leed Hen drik Hamel met zijn VOC- schip De Sperwer schip breuk op de rotsen van het vulkanische eiland Jeju. De bevolking hield de Hollan ders eerst dertien jaar ge vangen voordat Hamel wist te ontsnappen naar Japan. Omdat Hamel gedurende zijn detentie een nauwkeu rig scheepsjournaal bijhield, was men in Holland al in de zeventiende eeuw op de hoogte van de zeden en ge woonten van de Koreanen. Dat heeft het toerisme naar het schiereiland niet ver sneld. Pas recent is er meer belangstelling ontstaan voor deze tweede economische grootmacht van Azië. Een vrouw waadt door on diep water langs scherpe rotsen van zwart lavasteen. On der haar arm een ronde drijver met daaraan een eind touw, op haar schouder een blauw, fijn mazig net. Met haar rubberpak, zwemvliezen en duikbril lijkt ze zo te zijn weggelopen van de set van een science-fiction film. Maar op het eiland Cheju voor de kust van Zuid-Korea behoort deze waternimf die zomaar uit zee opduikt tot de realiteit van alle dag. Haenyo heten ze, de vissende vrouwen van de Gele Zee die al eeuwenlang en op traditionele wijze de kost verdienen met het duiken naar krab, kokkel, inkt vis en zeewier. Dat duiken doen ze op eigen kracht, zonder snor kel of perslucht en ze kunnen wel drie minuten achtereen on der water blijven en een diepte van twintig meter bereiken. Ze staan dagelijks bloot aan de weerbarstige elementen van weer en water en dat zie j e ook af aan de donkere, gelooide huid en de gegroefde gelaatstrekken. Maar ongezond is dit beroep niet. Er zijn haenyo die dit zwa re bestaan tot hun 80e volhou den. Misschien moeten ze noodge dwongen wel over de lange adem beschikken want hun echtgenoten houden zich, naast het licht bewerken van het land, verder vooral onledig met pra ten en drinken. Terwijl vrouw lief de bodem van de zee af speurt en de opbrengst van die dag vers aan de man brengt, wacht haar na gedane arbeid ook nog de opvoeding van de kinderen. Verhoudingen Toch is het niet om die scheve verhoudingen of om het gevaar dat achter elk koraalrif loert, dat steeds meer vissende vrou wen er de brui aan geven en er nog maar een paar honderd haenyo over zijn. Ook op het subtropische eiland Cheju, dat gedomineerd wordt door de 1950 meter hoge top van de vul kaan Hallassan, staat de tijd na melijk niet stil. In de afgelopen decennia heeft Zuid-Korea een metamorfose ondergaan vergelijkbaar met de industriële revolutie destijds in het westen. Alleen dan in super snel tempo. De belangrijkste bronnen van inkomsten zijn niet langer landbouw en visserij, maar zware industrie (auto's, schepen) en hightech fabrika ten. Die enorme omslag van een ont wikkelingsland naar een welva rende natie heeft ook zijn weer slag op oude tradities zoals bijvoorbeeld het handmatig af grazen van de zeebodem door de vissende vrouwen van Cheju. De Niet overal in Korea heeft hightech het oude beeld verdrongen. NOORD-KOREA moderne Koreaanse meid van nu is nauwelijks nog te porren voor het zware en gevaarlijke bestaan van haar moeder, grootmoeder en betovergroot moeder. Ze gaat liever werken in de florerende toeristenindustrie op dit 'Bali van het noorden' dat vooral in trek is bij pas getrouw de stellen en bij golfende Japan ners. Of ze gaat studeren in Seoul. Paleizen De hoofdstad met zijn 10 mil joen inwoners is het kloppende hart van de natie en ook daar, 700 kilometer noordelijker dan Cheju-eiland, botst de eeuwen oude cultuur van Korea met de materiële verworvenheden van de moderne tijd. Het glas en het beton van de onafzienbare rijen wolkenkrabbers contrasteren fel met het fraaie Gyeongbok gung, de koninklijke paleizen van de Joseon-dynastie, date rend uit de veertiende eeuw en gelegen op de noordelijke oever van de rivier de Han. Het complex, dat de gelijkenis met de Verboden Stad in Beijing glansrijk kan doorstaan, vormt een rustpunt in een hectische wereld waar 70.000 taxi's, 6500 bussen en een miljoen auto's da gelijks strijden om voorrang. Het frappante is dat het oude Gyeongbokgung, tegen de stroom in, omgekeerd evenredig met de tijdgeest weer in omvang toeneemt. Sinds 1990 namelijk is de Kore aanse overheid, in een poging het cultureel erfgoed te behou den voor de toekomst, bezig met een grootscheepse renovatie van de koninklijke tempels, pa- GELEZEE Seoul ZUID-KOREA ^Taejon Kunsan en Taegu Chonju Kwangju Masan® sFjccr, IVlokpo

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31