Lori Spee zingt en speelt First Lady Een film boordevol romannetjeserotiek Twee zusjes ontmaagd Ik vertaal Nescio's bedoelingen in beeld 27 Joost Swarte Een man en een vrouw nade ren een zebrapad. Als ze te gelijkertijd het knopje van het voetgangerslicht in willen drukken raken hun handen el kaar, en kijken ze elkaar aan. In sommige films zou een dergelij ke situatie tot een ongemakke lijke situatie leiden met afge wende blikken en wellicht zelfs een koddig muziekje op de ge luidsband. Killing Me Softly is echter zo'n film waarin begrip pen als Passie en Aantrekkings kracht met hoofdletters gespeld worden. En dus leidt de ontmoe ting bij een Londens stoplicht tot een uitwisseling van broeie rige blikken, waarbij onmiddel lijk diepe lustgevoelens losko men. De ontmoeting maakt zelfs zoveel indruk op de Amerikaan se carrièrevrouw Alice (Heather Graham), dat ze diezelfde och tend nog haar bureau in de steek laat om zich over te geven aan een hartstochtelijk robbertje seks met de mysterieuze Engels man van het zebrapad. Het mys terie wordt nog groter wanneer Alice enkele dagen later haar partner verlaat om in te trekken bij haar nieuwe minnaar Adam (Joseph Fiennes). Ze is dan al over de zwijgzame Adam te we ten gekomen dat hij een ver maarde bergbeklimmer is. Als ze bij hem thuis een kast met een hangslot erop ontdekt begint ze te vermoeden dat hij een duister geheim bewaart, en dat gevoel wordt nog versterkt wanneer Alice dreigbrieven ontvangt die haar oproepen om de relatie met Adam te verbreken. Killing Me Softly is gebaseerd op Bezeten van mij, een van de populaire bestsellers van het Britse thrillerschrijversduo Nicci French. Zelf heb ik dit boek niet gelezen, maar ik kan mij niet voorstellen dat deze be werking recht doet aan haar oorsprong. De film is namelijk geen moment spannend, of zelfs intrigerend. Chen Kaige, de Chinese regisseur die bekend werd met het meeslepende dra ma A Farewell To My Concubi ne, onderneemt in zijn eerste Engelstalige film wel pogingen om de kijker op het verkeerde been te zetten met schrikeffec- ten en geforceerde plotwendin gen. Ondanks de inzet van een suggestieve cameravoering en naar Hitchcock lonkende film muziek lukt het hem echter niet om de beoogde sfeer van nade rend onheil op te wekken. Waar Kaige kansloos blijft steken in de van toevalligheden aan el kaar hangende thrillerplot, daar lopen Graham en Fiennes vast op dialogen die afkomstig konden zijn uit een damesro mannetje. Als de hoofdrolspe lers zwijgen is het helaas niet veel beter: de met een sadoma sochistisch sausje overgoten seksscènes lijken zo weggelopen uit de eerste de beste softeroti- sche televisiefilm. Fritz de Jong Killing Me Softly; regie Chen Kaige; met Heather Graham, Joseph Fien nes en Natasha McElhone; te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. proza Hans van Hartevelt: In passie verdronken. Johan de Keyser heeft veel passies die het uiter ste van hem vergen: zijn studies Spaans en kunstgeschiedenis, zijn baantje als reisleider in Midden-Amerika, zijn vriend schappen en relaties. Maar hij is vooral gefascineerd door de mu ziek van Bach. Hij tast zijn re serves steeds verder aan en ook zijn grote liefde merkt dat de druk die Johan zichzelf oplegt onhoudbaar wordt. Hans van Hartevelt (1953) publiceerde eerder de romans Op zijn Chi nees en Depressie over Java. Uitgeverij In de Knipscheer, 224 blz., €15,75. Mark van Andel: De erfenis van de wereld. Aan de hand van An ne Franks dagboek en de heden daagse politiek vermoedt Si mon Daalder, documentalist van het instituut voor Oorlogs documentatie, een nieuwe Duit se bezetting. In de drie verhalen van De erfenis van de wereld staan de uitdieping van de ein- zelganger en de beschrijvingen van hun benarde situaties voor op. Vergeten bunkers uit de Tweede Wereldoorlog, een na tuurkundige die in de ballisti sche wetenschap zijn gelijk wil halen en het sinistere gevecht rond de Berlijnse muur. Mark van Andel debuteerde in 1992 met de verhalenbundel Smel tend ijs, die werd genomineerd voor de AKO Literatuurprijs. Hierna volgden de bundels De fontanel en Crescendo. Uitgeve rij Prometheus, 178 blz., 14,50. Ibrahim SelmanIk dacht aan kokosnoot. Tweede Nederland se roman van de in Irak geboren schrijver Ibrahim Selman. De hoofdpersoon Shahin wordt vanaf de eerste schooldag door zijn onderwijzer mishandeld. Thuis is het niet veel beter. Pas op zijn twintigste rondt hij de lagere school af, waarna zijn machtige oom hem op de mili taire academie in Bagdad weet te krijgen. Daar komen Shahins onvermoede kwaliteiten naar boven. Hij gaat gebukt onder krachten waar hij volstrekt geen vat op heeft, maar het deert hem niet. Gehard door zijn naïviteit vecht hij om en om tegen en vóór de Koerdische zaak. Uitgeverij In de Knipscheer, 192 blz., geb., 17,90. vertaald Alfred BimeyIndische gezich ten. Indische gezichten verenigt Birneys meest uitgesproken In dische romans Vogels rond een vrouw (1991) en De onschuld van een vis (1995) in één band. Beide boeken geven een beeld van de Indische vader, inmid dels een bijna klassieke figuur in de Nederlandse postkolonia le letteren. In het eerste boek wordt hij geschets als een in Ne derland door omstandigheden verzeilde figuur, feitelijk een slachtoffer van de ingewikkelde koloniale Nederlandse geschie denis. Maar in De onschuld van een vis plaatst de schrijver een contrapunt op dat beeld en zet hij de schijnwerper recht op het gezicht van een man met een be laden oorlogsverleden, waar voor geen ander verantwoorde lijk moet worden gesteld dan hijzelf. Uitgeverij In de Knip scheer, 336 blz. €12,50. herdrukt Mare Dugatn: De officierska mer. Behalve een ode aan de vriendschap is deze roman een indrukwekkend relaas over de destructie van de menselijke identiteit door de oorlog én de onverwoestbare drang van de mens om te overleven. Mare Du- gain (1957) vertelt in dit debuut over luitenant Adrien Fournier die in het begin van de Eerste Wereldoorlog in zijn gezicht verminkt raakt door een Duitse granaat. Hij wordt overge bracht naar een militair hospi taal. Vijf lange oorlogsjaren brengt hij door in de geïsoleerde ruimte van de officierskamer, samen met de Bretonse aristo craat Henri en de joodse piloot Pierre Weil, wier gezicht even eens gedeformeerd is. Vertaling: Per Justesen. Uitgeverij De Ar beiderspers, 128 blz., €17,95 Anne Wiazemsky: Een handvol mensen. Als de vertelster een brief ontvangt van een onbe kende Rus, waarin staat dat hij het dagboek van de vemoorde prins Vladimir Belgorodski be zit, is dat het begin van een duik in de geschiedenis. De vertelster woont zelf in Parijs en heeft zich nooit om haar familiehistorie bekommerd. Maar nu komt het verhaal tot leven van haar adel lijke Russische familie, die na de revolutie in 1917 vlucht en in verschillende landen terecht komt. Wiazemsky is de klein dochter van Francois Mauriac, was getrouwd met Jean-Luc Godard en speelde in films van Bresson, Pasolini, Ferreri en Godard. Vertaling: Jeanne Ho- lierhoek. Uitgeverij De Arbei derspers, 188 blz., €16,50. vrijdag 31 mei 2002 door ze de presidentsvrouw ook een beetje speelt. Eigenlijk niet zo vreemd, vindt ze. „Per slot van rekening is iedere zangeres een beetje actrice." Het idee ontstond na een kerst concert met collega Herman van Veen, vier jaar geleden. Ze zou toch zo graag eens een thema-cd maken, verklapte ze hem. Een dag later belde Van Veen haar op. Hij had nagedacht: „Volgens mij moet jij een muzikale bio grafie schrijven." Hij wist ook over wie: Jackie Kennedy. Het was een schot in de roos. „Het idee sprak mij enorm aan", zegt Lori Spee. „Jackie heeft zo'n enorme impact op mijn leven gehad." Moord Ze refereert aan de moord op president Kennedy in '63. „Ik zat in het laatste jaar van de high school in Colorado. Ik was net verhuisd naar een nieuwe stad en helemaal uit mijn doen. Eenzaam en obstinaat. Als ik aan de moord op Kennedy denk, komt ook dat gevoel weer terug. Ik hoorde het in de lunchpauze op school via een krakende ra dio. De lessen gingen gewoon door, maar iedereen huilde. In het weekend zat heel Amerika aan de buis gekluisterd. De be grafenis zal ik nooit vergeten. Jackie Kennedy was een in drukwekkende verschijning. Zo waardig en vol zelfbeheersing. Ze was vastberaden die begra fenis een plaats in de geschiede nis te geven. Dat kleine lichaam met de kinderen aan haar zij waren een verbeelding van waardigheid en sterkte." De afgelopen vier jaar verdiepte Lori Spee zich in het leven van de First Lady. „Ik wist eigenlijk heel weinig van haar, heb ver schillende Amerikaanse boeken gelezen. Ze is een gewoon mens van vlees en bloed", zegt de zan geres. „Maar wel met een heel interessant en dramatisch le ven. Het was haar aristocrati sche plicht om sterk te blijven. Ze mocht niet kwetsbaar zijn." Met behulp van Herman van Veen - zij vertaalde eerder zijn teksten in het Engels - schreef Lori Spee een verhaal plus twaalf liedjes over de hoogte- en dieptepunten in het leven van Jackie Kennedy die in 1994 aan kanker overleed. „Het is ge speeld en gezongen theater", vindt Spee. Zij speelt de rol van Jackie Kennedy en zingt. Dan seres Gaëtane Bouchez (vrouw van Herman van Veen) vervult de rol van trouwe huishoudster en doet er een dansje bij. „Het is geen documentaire", zegt de zangeres. „Geen opeenstape ling van feiten. Het is mijn visie op haar leven." Over de jeugd van Jackie Ken nedy schreef Spee het liedje Queen of the Circus. „Op jonge leeftijd was ze al in staat mensen te laten doen wat zij wilde. Ze was een manipulatief meisje dat ervan droomde koningin in een circus te zijn. Want daar zou ie dereen doen wat zij wil. Als ze zou trouwen, dan met de man die op de hoogste trapeze stond.Een ander nummer gaat over de sterke band die Jackie Kennedy met haar vader had. 'Een alcoholist en onbeschrijf- foto Roland de Bruin/GPD lijke rokkenjager', las Spee in een van de biografieën. „Op de dag van haar bruiloft zoop hij zich moed in. Maar hij werd zo dronken dat hij helemaal niet kwam opdagen. Wat de mooiste dag uit haar leven had moeten zijn, werd voor Jackie een heel verdrietige dag. De eerste dag van haar huwelijksreis heeft ze hem een brief geschreven waar in ze hem vergiffenis schonk." De zangeres vangt de anekdote in het lied Letter from Mexico. Over de moord geen aparte song, in Night in November zingt Spee wel over het verlies en afscheid van haar man John F. Kennedy. Het is de bedoeling dat de twaalf nummers uit de voorstel ling op cd verschijnen, ergens in het najaar. De opbrengst van de theatervoorstellingen gaat naar de Herman van Veen Founda tion die zich inzet voor de rech ten van kinderen in ontwikke lingslanden en in Nederland. Een relatie tussen Jackie Ken nedy en arme kindertjes is er niet. Al geeft Lori Spee er wel enthousiast een draai aan: „De Herman van Veen Foundation heeft als doel kennis over te brengen. Jackie Kennedy was ook een ongelooflijk intelligen te vrouw met een niet te stillen honger naar kennis. Grappig, hè, hoe alles uiteindelijk toch in elkaar grijpt." Ingrid Beckers The First Lady: 15 juni Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Achter de platte Engelse titel Fat Girl gaat een door en door Franse film schuil die oor spronkelijk werd uitgebracht als A Ma Soeur! (Voor Mijn Zus ter). De maakster is Catherine Breillat, die in haar controver siële oeuvre de menselijke sek sualiteit afschildert als een slagveld waar vrouwen steevast het onderspit delven. In Fat Girl volgt de regisseuse twee zussen die zich tijdens een vakantie bezig houden met de vraag hoe ze ontmaagd willen worden. Elena (Roxane Mesqui- da) is vijftien, mooi en roman tisch, terwijl de twaalfjarige Anaïs (Anaïs Reboux) juist dik is en cynische denkbeelden heeft over seks en liefde. De sterk acterende jonge actrices zetten de haat-liefde verhou ding tussen de zusjes herken baar neer. Het ene moment zien we ze al giechelend samenspan nen tegen hun weinig betrokken ouders. Een scène verderop slaat de zusterliefde even mak kelijk om in ruzie. Elena laat haar dikke zus openlijk merken dat zij een blok aan het been is wanneer ze op stap wil met haar vakantieliefde, de macho-ach- tige rechtenstudent Fernando (Libero de Rienzo). Op een nacht klimt Fernando door het raam van Elena's slaapkamer, waarna hij haar met mooie praatjes overhaalt om zich door hem te laten ontmaagden. Ka mergenoot Anaïs aanschouwt de vreugdeloze copulatie vanuit haar bed, terwijl ze stilletjes ligt te huilen. In deze sleutelscène herhaalt Breillat enkele stellingen uit eerdere films: mannen streven in bed naar dominantie, terwijl vrouwen zich gewillig in een on dergeschikte positie laten ma nipuleren door hun romanti sche ideeën over de liefde. Nieuw, maar op zich weinig op zienbarend, is de observatie dat seksualiteit anders wordt erva ren door mooie meisj es als Elena dan door iemand als Anaïs, die door haar onaantrekkelijkheid een buitenstaander is In Breillats omstreden Romance (1999) breide de cineaste een eind aan haar discussiestuk door de hoofdpersoon zwanger te laten worden, wat werd ge presenteerd als de ultieme over winning van de vrouwelijke seksualiteit. Fat Girl eindigt in een brute oprisping van geweld, waarbij Anaïs haar gewenste ontmaagding zonder liefde krijgt. In de optiek van Breillat komt het dikkerdje daarmee uit de strijd als de morele winnaar. Zij is immers niet 'gecorrum peerd' door het romantische ideeëngoed over seks en liefde, dat in de westerse samenleving zou dienen om de vrouw er sek sueel onder te houden. Of je het met Breillats pessimis tische visie eens bent of niet, ze brengt haar provocerende idee- en met genoeg filmische over tuigingskracht om een stevige discussie achteraf te garande ren. Fritz de Jong Fat Girl: regie Catherine Breillat, met: Anaïs Reboux, Roxane Mesqui- da, Libero de Rienzo en Arsinée Khanijante zien in Schuttershof theater Middelburg (vandaag 19.30 uur, zaterdag 22.00 uur en zondag 20.00 uur) Anais Reboux en Roxane Mesquida in de film Fat Girl. Lori Spee Lang geleden kwam ze de Nederlandse huis kamers binnen met de hit How many times. Lori Spee, de van oorsprong Ameri- Ikaanse zangeres die al jaren Iin Geleen woont, heeft nu I een 'muzikale biografie' ge- schreven over Jackie Kenne- dy. Gespeeld en gezongen in het theater. cy e is altijd druk bezig, zegt Zj Lori Spee. Alleen lang niet altijd in de schijnwerpers. „Ik j*. maak er niet echt werk van om V niet vergeten te worden. Heb jü geen zin om steeds met mijn kop op tv te verschijnen." I Kort zwart haar, zwarte kle- j ding, grote Dolce Gabbana I zonnebril op de neus in het zon- I netje op het terras. Lori Spee (54) heeft zichzelf voor de zo- veelste keer afgestoft, zegt ze. I Oftewel: ze wil weer terug het toneel op. Met een muzikale bio- j grafie, zoals ze haar nieuwe the- atervoorstelling noemt. In The First Lady praat Lori Spee ei gen geschreven liedjes aan el kaar over het leven van Jackie - Kennedy- Onassis. Alles in het Engels en in de ik-vorm, waar- Jongens waren we - maar aardige jongens. Al zeg ik 't zelf. We zijn nu veel wijzer, stakkerig wijs zijn we Een paar regels literaire tekst, die vrijwel iedere Nederlan der uit zijn hoofd kan opdreunen: het begin van Titaantjes van Nescio, een van de hoog tepunten uit de Nederlandse literatuur. Zijn indrukwekkende, uit 1915 stammende ver haal over de onbereikbaarheid van idealen is nu in tekeningen verbeeld. De Haarlemse striptekenaar en illustrator Joost Swarte voorzag de nieuwste editie van Titaantjes van 26 illustraties. De eerste indruk is dat de tekenaar tamelijk precies de tekst van de schrijver heeft ge volgd. „In tegendeel", bezweert Swarte. „Ik heb nadrukkelijk geprobeerd niet te teke nen wat de schrijver omschrijft. Jk probeer te begrijpen wat de schrijver bedoelt en dat vertaal ik in een beeldAan de hand van en kele tekeningen laat hij zien, hoe de typi sche Swarte-interpretatie in de afbeelding is verwerkt. En ineens blijkt Swarte allerlei dubbele verwijzingen in zijn tekeningen te hebben gestopt. „Dus", concludeert hij, „is het mijn eigen interpretatie, maar ik zit wel dicht tegen het verhaal aan." Op verzoek van de uitgeverij maakte Swar te vijf jaar geleden zes tekeningen bij het verhaal Dichtertje van Nescio. Toen her nieuwde hij de kennismaking met de schrij ver, die hij begin zeventiger jaren voor het eerst had gelezen. En raakte opnieuw zeer onder de indruk van de geladenheid van Nescio's werk. „Ik verzoop zowat in de tekst. Die bleef maar door mijn hoofd malen en aan tekenen kwam ik nauwelijks toe. Ik liet me helemaal meeslepen. Nescio heeft weinig woorden nodig om heel veel gedach ten naar boven te brengen. Hij schrijft korte verhalen, maar in feite zijn het romans van 500 bladzijden." Om tot een goede tekening te komen, leest Swarte de tekst een keer of vijf. Eerst om een algemeen overzicht van het verhaal te krijgen, vervolgens om ideeën op te doen, daarna om te bezien welke frag menten zich lenen voor een illustratie, dan het fragment zelf, want dat dient precies aan te sluiten bij de tekst en tenslotte het fragment nog een keer om te controleren of alles klopt. En hoe vaker hij Nescio leest, des te meer beelden en associaties komen er bij hem boven borrelen. Datzelfde effect probeert hij op de lezer over te brengen door de tekst in het nieuwe boek je letterlijk breedlopend te presenteren. Swarte: „Daardoor breng je een zekere ver traging aan voor de lezer. Ik hoop ermee te bereiken dat mensen extra tij d nemen om de tekst tot zich te laten doordringen." Om Nescio's gedachtegang in Titaantjes weer te geven, had Swarte 26 tekeningen nodig. Veel meer dan oorspronkelijk ge dacht Hij verdiepte zich zelfs in De uitvre ter, een ander Nescio-verhaal, om te ont dekken of daar meer uitgewerkte karakters in voorkomen. Dat bleek het geval. Boven dien was het geen overbodig werk, omdat Swarte inmiddels met de uitgever heeft af gesproken ook dit verhaal te zullen illustre ren. In Titaantjes gaat het om vijf vrienden die de wereld aan hun voeten denken te heb ben. In de loop van hun leven gaat het besef overheersen dat hun grootse idealen onbe reikbaarzijn De vriendschap blijkt minder hecht dan gedacht. De hoofdpersoon Koe- kebakker is een wijs en bedaard persoon ge worden en 'geeft geen ergernis'. En God, die Nescio niet neerzet als een god maar als een ideaal, 'glimlacht even om de gewichtige heeren, die denken dat ze heel wat beteeke- nen'. De schrijver besluit: 'En zoo gaat alles z'n gangetje en wee hem die vraagt: Waar om?' Jan Kuys Titaantjes van Nescio, geïllustreerd door Joost Swarte. Uitg. Nijgh Van Ditmar. Prijs€.13,60.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 27