p Ontworpen voor God zelf Perry vangt het leven op potten en vazen 25 fw Antonio Gaudi, genie en dwaas ft. .^<1 I' vrijdag 31 mei 2002 DakvandeCasaMila. ntonio Gaudi is een van de raadselachtigste architecten van onze tijd. Een oeuvre dat zich volgens sommigen tussen kunst en kitsch beweegt, maar door anderen een hoogtepunt uit de foto Klaus Lahnstein/GPD Europese cultuur wordt genoemd. De Catalaanse bouwmeester werd 150 jaar geleden geboren. Gijs van Hensbergen schreef een biografie over hem ter gelegenheid van Gaudi-jaar. Soms zijn bepaalde uitspra ken aan het begin van ie mands leven of loopbaan zo te- i kenend voor het vervolgervan, dat je gaat twij f elen aan de his- I torische authenticiteit. Dat ver- I moeden steekt ook de kop op bij 1 de persoonlijke geschiedenis I van het Catalaanse wonderkind Antonio Gaudi. Toen hij na een chaotisch verlopen studie het diploma van de School voor Ar- I chitectuur in Barcelona in ont- I Vangst ging nemen, bleek dat de I professoren niet eensgezind waren geweest in hun finale oordeel over de wispelturige I student. Het was daarom dat di recteur Rogent op de diploma uitreiking zei: 'Heren, we heb- i ben hier vandaag ofwel een ge- me, ofwel een dwaas onder ons I Geheel het verdere leven van I Gaudi zou in het teken staan j van deze twee kwalificaties. Overigens waren sommige pro fessoren van meet af aan over tuigd van Gaudi's talenten. Toen hij Josep Fontseré i Mestre assisteerde bij het ontwerp van het nieuwe Ciutadella-park was zijn professor in materiaal weerstand zo onder de indruk van de ingewikkelde hydrologi sche calculaties die hij had ge maakt voor het waterreservoir, dat hij hem meteen voor het be treffende examen liet slagen zonder dat hij ooit een college had gevolgd. Beide anekdotes zijn ontleend aan cle biografie die de in Enge land wonende kunsthistoricus Gijs van Hensbergen over Gau di (1852-1926) schreef en die in hetNederlands is verschenen ter gelegenheid van de 150ste geboortedag van de Catalaanse bouwmeester. Het leven van Gaudf was een vat vol tegenstrijdigheden, zoals het statement van Rogent al zo compact aangaf. Hij balanceer de voortdurend tussen uitersten. Hij was een aartscon servatieve mysticus, die het ka tholieke geloof in de tweede helft van zijn leven op funda mentalistische wijze beleed, maar als jongeling richtte hij zich juist tegen de rooms-katho- lieke kerk. De man die op latere leeftijd als een kluizenaar door de straten van Barcelona ging, was aan vankelijk een dandy, die slechts de beste handschoenen droeg en zijn hoeden kocht bij Arnau aan de Carrer Nou de la Rambla, waar speciaal voor hem een Gaudi geeft uitleg aan kardinaal Ragonesi. foto Gemeentearchief Barcelona houten hoedenmal werd be waard voor zijn strooien zomer hoeden en zijn favoriete zijden hoge hoeden. Maar het meest sprak zijn gespleten karakter uit zijn ge bouwen. Ongeëvenaard en nau welijks binnen een bepaalde stroming onder te brengen. De afgelopen honderd jaar vormde zijn oeuvre menigmaal de inzet van een verhitte discussie onder kenners en liefhebbers van ar chitectuur. De Engelse schrijver Evelyn Waugh was zelfs niet be reid om voor de Sagrada Fami- lia uit zijn taxi te stappen, ter wijl zijn collega George Oiwell nog feller was in zijn afkeuring; 'Ik vind dat de anarchisten blijk gaven van slechte smaak door het ding niet op te blazen toen ze de kans hadden'. Maar Gaudi had grote bouwmeesters aan zijn zijde. Louis Sullivan, die in Chicago met de eerste wolkenkrabbers pionierde, noemde het een hoogtepunt van creatieve archi tectuur: 'Het is de geest gesym boliseerd in steen'. Walter Gro- pius roemde de technische perfectie van de kathedraal. Van Hensbergen had aan het rij tje loftuitingen ook nog die van Willem Frederik Hermans kun nen toevoegen. De auteur be schreef de Sagrada Familia als een van de mooiste gebouwen op aarde. Ook nu lopen de oordelen over Gaudi's werk nog steeds uiteen. Wat de één als meesterwerk ziet, noemt de ander Disney-archi- tectuur. Niet dat Van Hensber gen al de vooroordelen en be zwaren kan wegnemen, maar wel ontrafelt hij leven en werk van Gaudi zo precies dat de ar chitectonische avonturen van de Catalaan beter zijn te plaat sen en te begrijpen. Hoewel Van Hensbergen zelf niet de link met Disney legt, kun je aan de hand De Aposteltorens van de Sagrada Familia in Barcelona. van zijn biografie wel de oor sprong van dit laatdunkende oordeel duiden. Gaudi begon zijn studie op een moment dat de fotografie de wereldarchitectuur zichtbaar maakte. Voor het eerst konden de studenten zich uitputtend verdiepen in bouwwerken die op andere continenten waren gelegen. In de universiteitsbi bliotheek las hij boeken als 'Ar chitecture Arabe ou Monu ments de Kaire' waarin een enorme rijkdom aan exotische architectuur was opgenomen. Uit diezelfde oosterse bronnen putte Disney om zijn sprookjes kastelen en paleizen vorm te ge ven. Maar verder gaat de verge lijking mank. Het kenmerk van Disney is een snelle en opper vlakkige reproductie van steeds dezelfde beeldentaalmet als re sultaat een decor waar niets achter zit. Dat alles staat in schril contrast met wat Gaudi werkelijk was: mysticus en ver nieuwer tegelijkertijd. Achter die soms onheilspellen de, naar de hemel reikende ge bouwen zaten ingenieuze, ver nieuwende constructies. Niet voor niets dat de peetvader van het modernisme, Le Corbusier, het appartementengebouw Ca- sa Mila in Barcelona uitriep tot een meesterwerk. Het complex paarde ongekende rijke en rit mische vormen aan een beeld schone constructie. Je kunt je zelfs afvragen of Le Corbusiers eigen chèf-d'oeuvre, de kapel in het Franse Ronchamp, niet het gevolg is geweest van zijn be zoek aan Barcelona. Van Hens bergen komt tot de conclusie dat ook andere moderne architec ten schatplichtig zijn aan Gau di, zoals Frank Gehry toen hij het Guggenheim Museum in Bilbao ontwierp. In en rond Barcelona zette Gau di een reeks gebouwen neer, die steeds weer zijn imago bevestig de: vreemd en geniaal. Maar in onze noordelijke ogen toch vreemder dan in die van de Ca talanen zelf. Gaudi maakte dat onderscheid zelf ook. Hij vond onze cultuur en gebouwen schraal, hij zag er ook een ex cuus in om niet te reizen. De mensen uit het noorden moesten maar naar hem toe komen. In Barcelona zelf kun je nog steeds zien, dat Gaudi ook in zijn eigen stad een excentrieke uitzondering was, maar tegelij kertijd is de conclusie onont koombaar dat hij het product is van zijn eigen cultuur. Want in Catalonië was het doodgewoon om een mengeling van expres sieve stijlen op één gebouw toe te passen. Alleen deed Gaudi het gevarieerder en extremer dan wie ook. Hij voer daarbij niet louter op eigen kracht maar kon bogen op de steun van enkele steenrijke opdrachtgevers. Wat de Haagse zakenman Henny voor Berlage was, betekende Eusebi Güell voor Gaudi. Buitenhuizen, een paleis, een kapel en het Park Güell schiep hij voor de indu strieel. Alleen al die betoveren de buitenplaats met zijn fraai versierde plein en de geheimzin nige ruimtes daaronder is een reis naar Barcelona waard. Maar Güell was niet de op drachtgever van Gaudi's spraakmakendste werk. De Sa grada Familia tekende hij voor God zelf, die steeds meer het middelpunt van zijn bestaan was geworden. Een project waarop Gaudi al zijn virtuosi teit losliet, voor de decoratie liet hij zelfs met chloroform ver foto Francesco Catala-Roco/GPD doofde kippen en kalkoenen in gips gieten. De laatste tien maanden van zijn leven woonde hij in de cata comben van de kerk tot de nood lottige dag in 1926 dat hij door tram 30 werd aangereden. Een week later stonden er honderd duizenden Catalanen langs de route die de lij kkoets reed, maar pas twee dagen na het ongeluk had iemand in het ziekenhuis de stervende kluizenaar herkend als de beroemde architect Gau di. De oude meester liet een kathe draal na die niet klaar was, en misschien nooit af zal komen. Als een getrokken kies waarvan de spitse wortels zich in de wol ken boren, ligt hij verzonken in de bodem van BarcelonaWie de Sagrada Familia in volle glorie wenst te zien moet volgens Van Hensbergen wachten op de Dag des Oordeels. Bij het huidige tempo van bouwen zal dat onge veer in 2030 zijn. Casper Postmaa Gijs van Hensbergen: Gaudi (ver taald uit het Engels) - Uitgeverij Menken Kasander Wigman, 39,50. Shockerend? Provocerend? Rijp voor de hamer? In preutse Engelse kringen wordt dat nog gevonden, maar Stedelijk Museum-conservator Marjan Boot kan zich niet voorstellen dat het werk van de Britse kunstenaar Grayson Perry in Nederland zulke extreme reacties zal uitlokken. Hij de coreert potten en vazen niets verhullend met kindermoorden, oorlogsgeweld, sado masochisme, bondage en travestie. Ge voegd bij thema's als de oppervlakkigheid van het (kunst)establishment is dat eufe mistisch gesteld geen vrolijke kost, maar dat Perry hier ooit zou worden beoordeeld als 'schaamteloos, puberaal of vulgair' is onvoorstelbaar. Daarvoor denkt Nederland te liberaal, stelt Boot. Op de tentoonstelling van Perry (1960) in het Stedelijk Museum in Amsterdam impo neert allereerst het verbluffende vakman schap van de vijfenveertig vazen die bijeen zijn gebracht. Het moet hondsmoeilijk zijn, maar hij beheerst versieringstechnieken als glazuren, ingraveren, beplakken met, foto- Grayson Perry: Floating world. transfers en stempelen tot in de perfectie. In het traditiegetrouwe Engeland wordt kera miek als toegepaste kunst nog steeds scherp onderscheiden van 'échte' beeldende kunst. Perry concentreerde zich vanaf 1985 juist op 'klassiek onzichtbare' potten en vazen omdat die hem de ideale 'intieme' ruimte boden om zijn ideeën op kwijt te kunnen. De vorm van een pot of vaas is nooit confronte rend bombastisch en wordt door iedereen begrepen. Dat stimuleert volgens de kun stenaar het oppikken van wat hij wil zeg gen. Dat klopt, de volgepakte taferelen op zijn 'simpele' objecten ogen zo adembene mend dat ze vanzelf tot nauwgezet kijken dwingen Perry groeide op in een verstikkend provin ciaals milieu in Essex ten noordoosten van Londen. Toen hij vijf was kreeg zijn moeder een verhouding met de melkboer en toen zijn vader wegging, trok deze gewelddadige man (tevens worstelaar) bij hen in. 'In vijf tien jaar heb ik geen enkel gesprek met hem gevoerd. Ik was een vreemde verschijning in zijn huis en ik kon me niet identificeren met zijn opvattingen over hoe een man moest zijnvertelde Perry daar ooit over in een te rugblik. Als reactie creëerde hij al gauw een eigen fantasiewereld waarin zijn teddybeer Alan Measles als surrogaat-vaderfiguur fi gureerde. Perry was het soort jongen dat er van droomde bij de luchtmacht en in het le ger te gaan en is tegenwoordig een gelukkig getrouwd man met een dochter. Maar toen Perry dertien was, droeg hij in huis al kleren van zijn zusje en op zijn vijftiende liep hij ermee door de velden. Toen zijn stiefzuster dat ontdekte, was het huis vanzelfsprekend te klein. Zijn moeder zei ooit tegen zijn vrouw: 'Je moet wel heel wanhopig zijn om met een travestiet te trouwen.' 'Een van de redenen waarom ik me verkleed als vrouw is mijn lage gevoel van eigen waarde, vergelijkbaar met het beeld van vrouwen als tweederangs burgers. Het is de positie van een buitenstaander. Ik heb me zelf buitengesloten. Het is net als met kera miek; die wordt ook gezien als iets tweede rangs', laat kunsthistoricus/criticus Andrew Wilson Perry zijn aandrang tot tra vestie uitleggen in de catalogus. Maar zijn vrouwelijke alter ego Claire vervult on danks die loodzware emotionele erfenis al geruime tijd een trotse rol als ontmaskeraar van macho-gedrag in zijn publieke perfor mances als beeldend kunstenaar. Wie het werk van Grayson en de geborduur de jurken van zijn alter ego Claire in het Ste delijk Museum bijeen ziet, wordt dan ook geen moment bevangen door mededogen. Dankzij zijn talenten als kunstenaar heeft Perry zijn leed op een 'hoger plan' kunnen tillen. Het Stedelijk Museum heeft 'Stran gely Familiar' uit 2000 in de collectie, een vaas die in een notendop zijn verwerkings proces samenvat. 'Het is een goed voorbeeld van de gelaagdheid van zijn werk. Het eer ste wat zich opdringt, zijn de schunnige sa domasochistische seksscènes. Pas in tweede instantie ontwaart de toeschouwer in de sepia-kleurige achtergrond de keurige villaatjes van de suburb, setting van het lie derlijke gedrag', analyseert Boot de voor stelling. 'Om pas daarna de doorlopende tekst te ontcijferen die als een olielaag over de pot ligt en op subtiele wijze de betekenis prijsgeeft: 'Daddy don't hit me, Mummy stop him.' Ooit stilgestaan bij wat zich aan soortgelijks in Nederlandse huiskamers af speelt? Perry is in eigen land een inmiddels verre van buitengesloten kunstenaar: zijn werk is peperduur en vloog de afgelopen jaren als warme broodjes de winkel uit richting de collecties van toonaangevende verzame laars als Charles Saatchi. Hij valt met zijn 'guerrilla-tactiek' van in schoonheid ver pakte gruwelen ook de geborneerde kunstelite aan, maar benadrukt tegelijk: 'Ik ben de kunstwereld dankbaar, het is een plek die mijn keus te leven met mijn onder bewuste heeft verwelkomd en bejubeld. Zonder dat zou ik misschien hartstikke gek zijn geworden.' Frangoise Ledeboer Expositie: Grayson Perry - Guerrilla Tactics - Stedelijk Museum Amsterdam, t/m 25 augustus Geopend dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Cata logus €35,-. f'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25