Kernenergie voor duurzaamheid PZC Kwantiteit is ook een kwaliteit Van Middeleeuwen tot Messiaen 12 Bereidheid om debat kernenergie op basis van nieuwe inzichten te voeren groeit lezers schrijven Vól-koren Prioriteiten Concert in Manhuistuin Zomertentoonstelling Goes in teken archief Champagne Charlie in Kultureel Pakhuis kunst cultuur vrijdag 31 mei 2002 door Maurits Sep BORSSELE - De tijd is rijp voor een uitvoerige discussie over de toekomst van de energievoorziening in Neder land. En voor de rol die kernenergie daarin kan spelen. Zowel in de politiek als in de samenleving groeit de bereid heid af te stappen van oude principes en op basis van nieuwe inzichten in de bat te gaan, constateert directeur Jos Bongers van de kerncentrale Borssele. „Voor een volwassen discussie is het goed dat de centrale Borssele open blijft." De politieke kansen voor de kerncen trale zijn gekeerd. De Kamermeerder heid die voor sluiting van Borssele was, heeft plaats moeten maken voor een meerderheid die voor openhouden is. De beoogde coalitie van CDA. LPF en WD vindt dat de kerncentrale ten minste tot 2007, maar eigenlijk tot het einde van de economische levensduur, open moet blijven. Wat exploitant EPZ betreft wordt het dan 2013. Zeker zo belangrijk als de politieke verhoudingen, vindt Jos Bongers dat de discussie over kernenergie veel opener wordt gevoerd. „Je kent zelf de geslo tenheid van de discussie tot nu toe. Eens hebben mensen een standpunt in genomen en daar zijn ze maar moeilijk van af te brengen. Nu zegt de politiek dat zij wil luisteren naar wat de mensen vinden. Welnu, mensen zijn meer dan voorheen bereid te luisteren naar nieu we argumenten. Kijk maar naar de ge zondheidszorg. Zowel de politiek als de samenleving denken anders over zorg dan enkele jaren geleden Bezwaar Het grote bezwaar tegen kernenergie is het afval: dat blijft generaties lang ge vaarlijk. Tegenstanders vinden het on verantwoord die volgende generaties daarmee op te zadelen. Bongers erkent dat het afvalprobleem goed opgelost moet worden. Volgens hem is een goede technische oplossing in zicht: opslag onder de grond, waar het ook weer uit gehaald kan worden, of in bunkers bij bijvoorbeeld de Covra in Borssele. ,,De weerstand blijft desondanks groot. Ik hoop dat als wij het goed kunnen uit leggen, de mening over het afval en daarmee die over kernenergie zal ver anderen." Een discussie over de energievoorzie ning mag zich niet beperken tot kern energie. De directeur van EPZ pleit Directeur Jos Bongers van EPZ pleit voor volwassen discussie over energievoorziening foto Dirk-Jan Gjeltema voor een breed debat over de energie voorziening in Nederland. Hij wijst er op dat de vraag naar stroom hard toe neemt. „Als de trend zich doorzet, wordt over tien jaar een kwart meer energie wordt verbruikt. De energie centrales maken nog maar net vol doende om aan die vraag te voldoen. Fossiele brandstoffen raken op. Duur zame energie is nog maar beperkt be schikbaar en de groei daarvan gaat tra ger dan iedereen hoopt en had verwacht. De afhankelijkheid van im port neemt dus toe", waarschuwt hij. Bongers vindt het noodzakelijk hier over tussen 2005 en 2010 te discussië ren en een besluit te nemen. In het tweede decennium moet de productie capaciteit worden uitgebreid. „Onge acht wat je bouwt. Of het een kolencen trale is, een gascentrale of een kerncentrale. Er moet wat bij komen om in de eigen behoefte te kunnen voorzien." Finland besloot deze week een nieuwe kerncentrale te bouwen. Dat land ver keert nu al in de situatie die Bongers voor Nederland pas rond 2010 voorziet: een tekort aan eigen productiecapaci teit en dus een grote afhankelijkheid van stroomimport. „Wat ik in Finland waardeer is dat ze kernenergie niet hebben uitgesloten. Het parlement heeft de rol van kernenergie aanvaard en heeft nieuwbouw niet tegengehou den. Op de vrije markt is het aan eenbe- drijf om een centrale te bouwen. Ze doen daar een majeure investering hoor. Een centrale van 500 megawatt kost twee tot drie miljard euro." De Finse keuze voor kernenergie kwam voor hem niet als een verrassing. „Een geaccepteerde methode om naar de toekomst te kijken, is wereldbeelden maken van pakweg 2050. In drie van de vier wereldbeelden die zijn gemaakt, speelt kernenergie een rol. In twee we reldbeelden is die rol significant, in één wereldbeeld dominant." Bongers wil een discussie over de Nederlandse energievoorziening niet vooraf belas ten. Toch merkt hij op dat kernenergie een belangrijke rol kan vervullen. „Wij verschillen niet met de milieubeweging in het streven naar een volledig duur zame energieproductie. Maar wel in onze mening over het tempo waarin dat lukt. Het kan niet zo snel als nodig is. Kernenergie kan een goede brug slaan tussen nu en de volledige duurzame toekomst." Het voordeel van kernenergie vindt hij dat die nu reeds bestaat in Nederland. „We hebben het al en 'het is absoluut veilig. Daar komt bij dat een kerncen trale geen kooldioxide uitstoot. Gas- en kolencentrales doen dat wel: respec tievelijk 1,5 en 3 miljoen ton CO. per jaar. Kernenergie is ook betaalbaar, zelfs de goedkoopste stroom per kilo wattuur." Op de vraag of Nederland in navolging van Finland ook een nieuwe kerncen trale moet bouwen, wil Bongers niet vooruitlopen. Technisch kan het wel, beaamt hij. Hij schetst twee opties: een grote reactor van 1500 megawatt (zoals in Finland) of één of meer kleine cen trales van 120 megawatt. De eerste optie acht hij weinig realis tisch: ze zijn te duur (twee tot drie mil jard euro), ze hebben enorm veel koel water nodig en vanwege de omvang (vier keer Borssele) passen ze niet goed in het volgebouwde Nederland. De tweede optie noemt hij kansrijker. „Zo'n kleine centrale kost ongeveer 150 miljoen euro. Dat is voor een ener giebedrijf op de vrije markt wel betaal baar. Ze hebben een excellente veilig heid. Zelfs als het helemaal misgaat, worden ze niet zo warm dat het gevaar lijk wordt. En belangrijk: ze zijn erg compact. Schoenendozen als het ware, van 30 bij 30 bij 50 meter." De kleine centrales zijn nog in ontwik keling. Bongers verwacht dat ze over vijf jaar klaar zijn om gebouwd te wor den. Ze hebben volgens hem ook als voordeel dat ze goed geplaatst kunnen worden bij bijvoorbeeld windmolen parken. ,.Er staat niet altijd wind, dus in dat geval kan een centrale toch voor stroom zorgen." Discussie Deze opties maken een volwassen dis cussie over de energievoorziening mo gelijk, vindt hij. Om kernenergie daar in ook serieus mee te laten wegen, doet Nederland er wel goed aan de kerncen trale Borssele na 2003 open te houden, adviseert de directeur. Dat is geen ei genbelang: „Alleen dan behoud je de kennis en ervaring die nodig is. In Bors sele, maar ook bij de overheid, die de wet- en regelgeving moet maken en toezicht moet houden op de centrales." Hij benadrukt nogmaals dat ook de ex ploitant van de Borsselse centrale, EPZ, streeft naar een duurzame ener gievoorziening. „Niet alleen in woor den, ook in daden. Wij stoken biomassa in de kolencentrale en zijn nu aan het passen en meten of we vijf danwel vier windmolens op ons terrein kunnen bouwen." Die duurzame toekomst mag niet ver geten worden als tijdelijk kernenergie wordt gebruikt. „De overheid moet we gen en middelen zoeken om de vaart er in te houden. Het mag niet zo zijn dat door het hebben van een alternatief het meest wenselijke naar de achtergrond verdwijnt." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over ge weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Mourik liet benadrukken, dat elk misdrijf, hoe klein ook, aan gegeven moet worden, weigerde teamchef A. de Bree van de Re cherche Walcheren, na overleg met de eveneens in uw artikel genoemde pers- en fraudeoffi cier F. van Es, zelfs een aangifte van strafbare feiten van mij op te nemen in het conflict Trading Advice/Broersma versus de overheid. Zogenaamd omdat deze gespecialiseerde ambtena ren geen strafbaar feit konden herkennen, terwijl ik nota bene ter onderbouwing van mijn ge lijk een brief van de bewindslie den van Financiën aan Hare Majesteit en de Minister-Presi dent aanvoerde, waarin de be windslieden alleen al in deze brief zich schuldig maken aan artikel 227a en 227b van het Wetboek van Strafrecht. Deze artikelen betreffen het verstrek ken van onj uiste gegevens en het nalaten om gegevens te ver strekken. In één adem kunnen vervolgens genoemd worden de artikelen 355 en 356, misdrijven door ministers aan wier schuld te wijten valt, dat, samengevat, de wet niet wordt toegepast, Terwijl ik, mede in het algemeen belang en ter bescherming van de rechtsorde, corrupte ambte naren aan wil klagen, trachtten andere overheidsdienaren mij op een zijspoor te manoeuvre ren. De opmerking, dat iedereen die aangifte doet geholpen wordt, is, en ik herhaal mijn eer ste opmerking nog maar eens, afunctionele prietpraat. Het is eigenlijk slechts huilen met de (politie)pet op. Sam Broersma Timmermanstraat 30 Zoutelande O jee, ik moet met de billen bloot: daar gaat mijn geloof waardigheid. Oorzaak van mijn schrik: het artikel over Middel burg Vól-koren (a.s. weekend) met een citaat uit het Middel burg Vól-koren Lied, 'Zingen is een zaak, van levensgroot be lang, de wereld wordt a better place met noten op je zang. Zing met ziel en zaligheid, geen hart blijft daarbij koud; als spreken 't koele zilver is, is zingen 't war me goud!' Verschrikkelijk: een Engelse kreet in een lied dat een Zeeuws, dus Nederlands zang festijn bezingt. Nog erger: ik heb de tekst zelf geschreven! En dat, terwijl ik vorige week nog zo van leer trok tegen de leus Vlissingen, no copies. Nu val ik dus wel ongenadig door de mand! Weliswaar weet ik me nog te herinneren waarom ik dat Engelse citaat toen toepas te, het komt uit een internatio naal verbroederingslied, dat eindigt met..'a better place for me and you', maar toch. De twij fel slaat toe: had ik het niet beter gewoon kunnen verwoorden met 'de wereld wordt een mooier oord, met noten op je zang'? Dan heb je ook nog eens de winst van drie prachtige 'o' -klanken ach ter elkaar. Helaas kan ik het niet afdoen met de smoes dat het een jeugdzonde betreft: het was be gin vorig jaar dat ik dit lied (met de nodig trots nog wel) aan de organisatoren van Middelburg Vól-koren aanbood. Hoe dan ook, ik heb spijt van mijn dwa ling en ik verzeker u dat ik een voorstel tot aanpassing (lees: zuivering) van de tekst zal in dienen. Lonne Smit Korte Noordstraat 4 Middelburg In de PZC van 29 mei wordt afunctionele prietpraat ver meld m.b.t. de prioriteitenlijst van de Zeeuwse politie en het Openbaar Ministerie. Terwijl politiewoordvoerder J. van GOES - Muziekvereniging Vlijt en Volharding uit Oost-Souburg geeft op zondag 2 juni om 12.30 uur een Manhuistuinconcert. De Manhuistuin is achter het Oosterschelde College aan de Zusterstraat in Goes. door Rolf Bosboom GOES - De Zomertentoon stelling in Goes staat dit jaar in het teken van het archief. Het hart van de activiteiten vormen tijdelijke kan toorunits die bij zorgcen trum Gasthuis, aan de Oost singel, worden geplaatst. Daar gaan kunstenaars pre sentaties verzorgen. Het kunstenaarsplatform Trechter 5 heeft de opdracht gekregen de Zomertentoon stelling op te zetten. Het pro gramma dat het vorig jaar uitvoerde, heette Verder en was bedoeld om te onderzoe ken hoe Trechter 5 verder moest gaan na het tienjarig bestaan van het platform. Dit jaar draagt het program ma de voortbordurende titel Verder Terug. Het omvat di verse activiteiten en ten toonstellingen en is bedacht door een werkgroep waarin Rohalt Amersfoort, Hans Bommeljé, Ronald van Dok- kum en Hein Verwer zitting hebben. Aanleiding voor het concept is het jubileum van het Goese stadsarchief, dat dit jaar 150 jaar bestaat. Een ander aan knopingspunt is de histori sche studie van C. Dekker over de oudste geschiedenis van Goes, die volgende maand verschijnt. Kern De werkgroep heeft vier kun stenaars uitgenodigd die in het kader van Verder Terug aan de slag gaan. Het zijn Eva Klee, Claudia Kölgen. Peter Morrens en Hans Over- vliet. Zij gaan werken vanuit de 'kern', die bestaat uit kan toorunits die in kruisvorm worden opgesteld op het ga zon van het stadhuis. Aanvankelijk had de werk groep het nabijgelegen par keerterrein aan de Oostwal in gedachten als locatie, maar het gemeentebestuur vond dat wat al te zeer beslag leggen op de parkeercapaci- teit rond de binnenstad. Het zorgcentrum bleek uiteinde lijk bereid te zijn mee te wer ken aan een alternatief, on danks het tijdelijk vermin derde uitzicht voor een deel van de bewoners. De Zomertentoonstelling be gint op donderdag 20 juni met de presentatie van onge veer twintig foto's van oude stadsgezichten, die te zien zijn op de locatie waar ze ooit zijn gemaakt, zodat het he den met het verleden kan worden vergeleken. Op za terdag 6 juli wordt de kern bij het Gasthuis geopend, die tot en met 31 augustus in bedrijf blijft. De kunstenaars ver zorgen ook presentaties el ders in de stad. Van 19 juli tot en met 23 au gustus wordt in galerie Van den Berge het eerst bewaarde document van het Goese ge meentearchief tentoonge steld, evenals de hedendaag se versie van een archiefstuk. Vanaf 26 september staat de video- en podiumwagen van Trechter 5 wekelijks op het Bleekveld en worden 's avonds video's uit het archief en van kunstenaars op de blinde muur van het archief geprojecteerd. Afhankelijk van de beschik baarheid van subsidies wordt in september op de Grote Markt het festival To day Everyday gehouden, dat vooral beoogt jongerencul tuur te belichten. MIDDELBURG - De muziek groep Champagne Charlie luis tert vanavond het open huis op dat Trance Theater houdt in het Kultureel Pakhuis in Mid delburg. Dat is een culturele ruimte aan de Brakstraat 18 die door veertien mensen beheerd wordt. De ruimte is beschikbaar voor cursussen, workshops en.^ voorstellingen on wordt als zo danig ook gebruikt door Trance Theater. In de trainingen die oprichters Ellen Heltzel (hyp- notherapeut) en Ron Lubbersen (acteur/regisseur) verzorgen, staat het natuurlijk evenwicht tussen het bewuste en het onbe wuste centraal. Aanvang: 20.00 uur. Het motto van de vierde editie van het Internationale Muziekfeesl Middelburg, is 'Van Middeleeuwen tot Messiaen'. door Ernstjan Rozendaal MIDDELBURG - Het motto 'Van Middeleeuwen tot Messi aen' dat de Stichting Kamermu ziek Zeeland hanteert voor de vierde editie van het Internatio nale Muziekfeest Middelburg, is eigenlijk nog te beperkt. Meer dan voorheen komen van 20 tot en met 30 juni namelijk heden daagse componisten aan bod in het door altviolist Daniël Raisk- in georganiseerde festival. Zo zal de Zweedse klarinettist Martin Fröst een compositie vertolken van de componist Frederik Högberg (1971) en speelt violiste Janine Jansen werk van de moderne Neder landse componisten Michiel Braam, Peter-Jan Wagemans en Joy Roukens. De opzet van het Muziekfeest is grote lijnen hetzelfde gebleven. Klassieke musici met een inter nationale reputatie komen tien dagen naar Middelburg om ter plekke de kamermuziekconcer ten voor te bereiden die ze geven in de Burgerzaal van het Stad huis. Bekende musici die dit jaar worden verwacht, zijn de violisten Elisabeth Batiashvili, Janine Jansen en Sergej Krylov, cellisten Alban Gerhard en Tor lei f Thedéen, de in Middelburg opgegroeide contrabassist Niek de Groot, pianist Steven Osbor ne en het Vogler Quartett. Dit jaar zijn wat extra activitei ten georganiseerd om het Mu-? ziekfeest meer in de stad t( brengen. Zo treedt het twaalf koppige ensemble Hortus Musi cus uit Estland zaterdag 2 9 juni een dag voor hun concert in df Burgerzaal, op tijdens eer grachtenconcert (20.00 uur) aar de Herengracht, ter gelegenheic van de herdenking van 400 Jaai VOC. Op woensdag 26 juni staa een gratis inloopconcert ge pland (om 21.00 uur) in he Schuttershofcafé, vooral ge richt op jongeren. Zaterdag 2'. juni (14.30 uur) presenteren di klassieke musici zich in Di Drukkerij. Tussen 12.00 er 14.00 uur vindt diezelfde dagoj de Markt een muzikale vrij' markt plaats. Hoofdmoot blij ven de concerten in de Burger zaal op 20, 22, 25 en 27 juni on 20.00 uur en zondag 30 juni on 12.00 uur. De afw;sseling i: groot, omdat muziek uit ver schillende stijlperioden word gespeeld, in gevarieerde bezet tingen. Elk concert is een men geling van bekend en onbekem werk. Onbekende werken zijl onder meer de Marchener zahlungen van Schumann, eei selectie uit Acht Stücke vai MaxBruch en Mozarts twaalfd pianoconcert in een versie voo pianokwintet. Bekend zijl Schuberts Forellenkwintet ei Mozarts late strijkkwintet K1 516. Informatie over het Muziek feest0118-635506 c 0118-636316 of via internet wunv.kamer-muziek.nl door Ernst Jan Rozendaal GOES - Voor zijn toegankelijke tentoonstelling in galerie Van den Berge in zijn woonplaats Goes lijkt schilder Dave Meijer een ingewikkelde titel te heb ben gekozen. 'Nulpunt' (18 x 25 - 450) (min 1), dat doet denken aan een wiskundige formule. Toch is het niet meer dan een omschrijving van de installatie die vanaf zondag in de voorzaal van de galerie te zien is. Vier honderdvijftig schilderijen van 18 bij 25 centimeter, opgehan gen in rijen van elf en een van tien, omdat de laatste eindigt met een schroef waaraan geen paneeltje hangt. „De laatste maak ik niet", zegt Meijer. „Dan ben ik klaar, dan ben ik uitgeschilderd. Dat wil ik niet." Aan drie wanden is een lappen deken van kleur ontstaan waar in het publiek bij langer kijken allerlei verbanden en contras ten gaat zien In de serie schilde rijen zit soms een andere serie verborgen, omdat Meijer gedu rende een bepaalde periode een bepaald onderwerp heeft uitge diept, maar elk paneel kan ook afzonderlijk worden bekeken. „Ik hoop dat deze schilderijen de fantasie prikkelen", ver klaart Meijer. „Dat het publiek de illusie krijgt dat de tentoon stellingsruimte steeds groter wordt, omdat er beweging in dit werk zit. Het grootste compli ment dat ik kan krijgen is als mensen zeggen dat dit duize lingwekkend werkt. Dat bete kent namelijk dateriets gebeurt met hun idee van de ruimte." Meijer heeft elf maanden ge werkt aan de vierhonderdvijftig schilderijen. Hij wilde af van zijn gewoonte schilderijen steeds opnieuw over te schilde ren. „Een schilderij dat af is toont wat ik kan. Mij gaat het er om wat ik nog niet ken." Maar kijkend naar de negenentwintig schetsboeken die hij in de loop der jaren heeft gevuld, besefte Meijer dat het ook de moeite waard is dingen vast te leggen, een soort archief op te bouwen. „Ik ben gewoon begonnen. Veel mooie ideeën verwateren, zodat er uiteindelijk niets van komt. maar dit niet, dit bleef levenNu het hier allemaal hangt, kan ik er nog steeds geen conclusies uit trekken. Ik ben als schilder heel traditioneel en serieus bezig. Ik wil dat ene, definitieve schilde rij maken. Daarvoor moet ik heel veel schilderen. Door mid del van hoeveelheid kom ik bij de kern. Harry Mulisch heeft dat mooi gezegd: Kwantiteit is ook een kwaliteit." Lopende band-werk Het werken in serie en in een hoog tempo, heeft geen lopende band-werk opgeleverd. „Zo hou ik het juist spannend", aldus Meijer. „Ik wil het niet beden ken Het moet zijn alsof het van zelf ontstaat. Als ik niet schilder ben ik onrustig, maar als ik schilder zit ik mezelf nogal eens in de weg. Dus moet ik me weg cijferen, zodat het bijna vanzelf gaat. Ik moet zorgen dat ik niet te veel in mijn kop heb. Het is een toestand van bewuste dom heid, vergeten wat je weet. Van uit een zuiverheid in mijzelf kom ik zo tot een zuiver beeld Daardoor sluipt ook een zekere onpersoonlijkheid in zijn werk, beseft Meijer. „Na vierhonderd vijftig werkjes vraag ik me af: 'Is er één van mij bij?' Het was ge loof ik Mozart die zei dat er niet veel van zijn werk over zou blij ven als hij alles wat hij aan een ander te danken had, moest mis sen. Dat herken ik. Toch staat dit werk heel dicht bij mijAlles gebeurt in mijn atelier. Daar verwerk ik alle beelden die op me af komen, van een heggetje in de tuin tot televisiebeelden uit New York. Alleen probeer ik ze een universele vorm te ge ven." Expositie Dave Meijer in Gale rie Van den Berge in Goes, ope ning zondag om 16 uur, te zien t/m 6 juli, do van 13.30-21.00, vrijdag van 13.30-17.00 en za terdag van 13.00-17.00 uur. Dave Meijer richt zijn expositie ip, in galerie Van den Berge in Goes. foto Willem Mieras

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 12