Koegorspolder kent woelig bestaan SPIER ZIEKTE? PZC Nummer Een heeft geen interesse in vrij liggend fietspad Axel blijft tegen verkoop softdrugs Grootste verplaatsing van het jaar College Axel wijst bezwaar tegen overkappen rijbak af MOEDER (WORDEN)? z 16 Wachttijd wordt niet langer van kleiner aantal ambtenaren Vierdaagse Oostburg ziet Robuust Rio niet zitten VSN CAPPENDIJK TOYOTA Stop dan met roken donderdag 30 mei 2002 Art Impression van het windmolenpark in de Koegorspolder. fotomontage Peter Nicolai Hoeveel kolossale windmo lens komen er te staan in de Koegorspolder oostelijk van Sluiskil? Hoe hoog ste ken straks de kaden van het slibdepot boven het pol derland uit? Hoe groot zal die blubberbak van Rijks waterstaat worden? Komt die mestfabriek van de Oostburgse handelaar Kunst er wel of niet? En zo ja, wat gaat Kunst in de polder allemaal doen? Vra gen, veel vragen. Wie ant woorden heeft, mag ze aan dragen. Het comité Behoud Koegorspolder hoeft niet bij de Rijksdienst aan te kloppen, want daar wordt op elke vraag een wisselend antwoord gegeven. door Conny van Gremberghe SLUISKIL -De plannen en Voornemens van Rijkswater staat wisselen als het weer be zuiden de Westerschelde. De ge meente is - zo bleek de voorbije week tijdens een vergadering van de commissie Ruimtelijke Ordening en Milieu - ook het spoor een beetje bijster. De PvdA'er J. Dubbeldam wilde van het college wel eens zwart of wit de afspraken zien die tot nu toe met Rijkswaterstaat ge maakt zijn over de herinrich ting van de polder. De Koegorspolder was ooit - ten tijde van de Tachtigjarige Oor log - een schorrengebied waar koeien graasden. Lokalen ge- TERNEUZEN - Als de nieuwe Kanaalzonegemeente straks niet minder ambtenaren gaat werken, moeten burgers niet nog langer wachten voordat ze geholpen worden. Dat denkt de meerderheid van de deelnemers aan de wekelijk se internet-enquête op de herin delingssite van de gemeenten Axel, Sas van Gent en Terneu zen www.herindeling.viDeze week reageerden 36 bezoekers op de stelling: 'bij minder amb tenaren moeten burgers nog langer wachten'. Van de stem mers is 69,4 procent het niet eens met die stelling. Daar staat tegenover dat meer dan een kwart het er wel mee eens is. Verder heeft 2,8 procent van websitebezoekers geen mening. ,,Meer werk met minder ambte naren geeft natuurlijk langere wachttijden voor de burger", stelt een van de deelnemers aan de webpoll. ,,Of men moet alles automatiseren. Een paspoort, vergunning of rijbewijs 'uit de muur' bijvoorbeeld." Een andere websitebezoeker zegt niet te snappen hoe met minder ambtenaren in de drie fusiegemeenten toch nog vol waardige serviceverlening aan de burger kan worden verleend. Een volgende vindt dat de stel ling in zijn algemeenheid niet op gaat. „Wachttijden voor burgers zijn afhankelijk van meer factoren dan alleen maar het aantal ambtenaren. Minstens zo be langrijk is de doelmatigheid van de gemeentelijke organisatie", aldus deze bezoeker. ,,Als ze nu op drie verschillende plaatsen drie keer hetzelfde doen, dan lijkt het mij zonneklaar dat je hetzelfde werk met minder mensen in één keer én beter én sneller kunt doen", denkt weer een ander. „Als er efficiënter ge werkt wordt dan hoeft de wachttijd zeker niet langer te worden", beaamt nog een be zoeker. „Maar ja, ambtenaren hè?" SINT JANSTEEN - Vanaf ge meenschapscentrum de Waran de gaat maandag 10 juni de avondvierdaagse van start. De deelnemers kunnen een keuze maken uit een route van vijf en tien kilometer. De trajecten zijn uitgezet in de omgeving van Sint Jansteen. De start istelkens om 19.00 uur. bruiken de officiële naam zel den. Ze hebben het nog altijd over de Koeischorre. Samuel Duyn, een heer uit Middelburg, kreeg in 1631 van de Staten-Ge- neraal toestemming om het schorgebied tussen Axel en Ter- neuzen in te polderen. De vroege jaren van de polder waren wei nig vreugdevol. Begin 18e eeuw liep de polder bij stormvloeden verschillende kei'en onder wa ter. Pas in 1820 bereikten de zee dijken op een dusdanig hoog ni veau dat de dreiging door de zee minimaal werd. Toen bleek na de polder een plek te zijn waar het goed boeren was. Halverwege de 19e eeuw werd de spoorlijn Mechelen-Terneu- zen dwars door de polder ge legd. Aan de noordwestkant door Miriam van den Broek VLISSINGEN-OOST - Het is de grootste logistieke operatie van dit jaar. Tweehonderd rups voertuigen, achthonderd auto's en vrachtwagens, 85 containers, ruim driehonderd pallets met dummy-munitie en 2500 mili tairen gaan deze dagen naar Drawa in Polen voor een oefe ning. Ongeveer tweehonderd le gervoertuigen verzamelden zich gisteren in de Quarlesha- ven in Vlissingen-Oost. Van- door Eugène Verstraeten AXEL - Eigenaar P. Kosters van de manege Magrette heeft bij de gemeente Axel bezwaar ge maakt tegen het bouwen van een rijhal tegen de voormalige jeugdherberg op het ruiter sportterrein. Het college van B en W neemt het bezwaar voor kennisgeving aan, omdat er vol gens hen geen sprake is van de bouw van een hal. B en W ontkennen dat er een aanvraag ligt voor de bouw van een rijhal op het ruitersportter rein. Wel een verzoek om subsi die voor overkapping van een rijbak. „Het zal wel zo zijn dat ik geen Nederlands meer ver sta", reageert Kosters op zijn verrees in 1871 een heus station, waar vlakbij natuurlijk een café kwam en een rijtje huizen voor spoorweg-en landarbeiders. De spoorlijn luidde de geboorte van het buurtschap Koegorsstraat in. In de 20e eeuw veranderde er nog meer in de polder. De Cokes- fabriek werd gebouwd en niet veel later de 1'Azote (nu Hydro Agri). Het station werd gede gradeerd tot een halte en vlakbij werd door de Zeeuws-Vlaamse gemeenten een grote - centrale - stortplaats ingericht. Twintig jaar terug bedachten de gezamenlijke overheden samen met de grote bedrijven een plan om het evenwicht tussen wonen, werken en recreëren in de Ka naalzone te verbeteren. In het kader van dat plan werd de daag worden ze verscheept. De oefening duurt drie weken en is een training voor de volle dige 13e gemechaniseerde bri gade van de Koninklijke Land macht uit Oirschot. De oefening is een voorbereiding op een uit zending in november naar Bos nië. Voor een dergelijk grote oe fening zijn in Nederland geen terreinen beschikbaar, legt ka pitein F. Samogyi uit. Daarom wijkt de brigade uit naar het noordwesten van Polen. Dat oe- beurt, „want wat is het verschil tussen een rijhal en een over kapping van een rijbak?" De plannen zijn volgens Kosters in strijd met eerder gedane toe zeggingen door het gemeente bestuur en de ruitersportclub Axel dat er geen overkapping gebouwd zou worden. Dit om oneerlijke concurrentie voor de manege te voorkomen. Volgens Kosters is er op dit moment een wildgroei van maneges in de streek. „Elke boerderij of vrij staand huis met een beetje grond begint paardensportacti viteiten, zodat een commercieel bedrijf zeer moeilijk, zo niet on mogelijk wordt." Manege Magrette kwam zelf in de problemen, omdat door de bouw van meerdere paarden- sloop verordonneerd van de buurtschappen Axelse Sassing, Boerengat en Koegorsstraat. De Koegorspolder, kort daarvoor al geweld aangedaan door de aanleg van de Tractaatweg, zou zijn agrarische bestemming analyse verliezen en ingericht worden als bufferzone tussen fabrieken en woongebieden (Axel, Spui, Magrette, Schapenbout en Ter- neuzen). Van nieuwe bedrijvig heid en windmolens was des tijds echter geen sprake. Wel had toenmalig gedeputeerde A. Dek (milieu) wel al zijn oog la- fengebied is vijfhonderd vier kante kilometer groot. Behalve in Vlissingen, worden er ook voertuigen verscheept vanaf de Eemshaven. De rups voertuigen, containers en de pallets gaan in acht treinen naar Polen. Het personeel vertrekt maandag met het vliegtuig. „Het is de grootste operatie van dit jaar", zegt Samogyi. „Het lijkt haast eenvoudiger het Poolse oefenterrein naar Neder land te halen." foto Ruben Oreel sporthallen in de streek ook de cliëntele werd verspreid. „Met als resultaat: niet of slecht opge leide, weinig ervaren instruc teurs geven overal les en veroor zaken veel ongelukken." Inkomsten Kosters wijst er op dat de ver huur van rijhallen voor winter- trainingen en indoorwedstrij- den een belangrijk deel vormt van de inkomsten van de mane ge. Hij stelt verder dat manege Magrette alleen bestaansmoge lijkheden heeft als de activitei ten in de streek aan gelijke voor schriften worden gebonden. Zo niet, dan moet er volgens hem een andere bestemming voor de gebouwen worden gevonden. In zijn visie is dat woningbouw. ten vallen op de polder als vesti gingslocatie voor een slibdepot waar alle blubber uit de Zeeuw se havens en kanalen in zou kunnen worden opgeslagen. Een locatie-onderzoek wees uiteindelijk de polder ook als beste alternatief aan. De gemeente Terneuzen zat in eerste instantie absoluut niet op een enorme blubberberg te wachten. De onderhandelingen tussen Rijkswaterstaat en de gemeente over de uiteindelijke inrichting van het depot liepen jarenlang uitermate slecht. Burgemeester R. Barbé sprak begin 2001 van een 'slikken of stikken-koers' die Rijkswater staat volgde. Terneuzen vond dat wanneer de gemeente in stemde met de aanleg van een depot waar al het Zeeuwse slib geborgen zou worden, daar een behoorlijke compensatie tegen over zou moeten staan. Na veel vijven en zessen kreeg Terneuzen compensatie. In de vorm van geld - een miljoen gul den van de provincie - en expan siemogelijkheden op ruimtelij ke gebied. De gemeente mocht het bedrijventerrein Handel spoort verder uitbreiden ten zuiden van Rijksweg 61. Verder werden er afspraken gemaakt over de landschappelijke inpas sing van het depot, dat toen - twee jaar terug- nog groten deels onder het maaiveld zou verdwijnen. Nadat de raad van Terneuzen - zonder veel enthousiasme ove rigens - anderhalf jaar terug in stemde met de aanleg van een depot, wijzigde Rijkswaterstaat het plan voor de berging met el ke wisseling van de seizoenen. De laatste planaanpassing, be gin mei, werd niet door de rijks dienst zelf aangedragen, maar door de toetsingscommissie in Utrecht die in het kader van de lopende milieu-effectrapporta ge gemeend had een voorkeur te moeten uitspreken voor een die per depot met hogere (zevenen- halve meter) kades. „Als een toetsingscommissie komt met zo'n advies, dan moet je wel met goede argumenten komen om daaraan nog iets te kunnen wij zigen", hield de provincie de Terneuzense raad vorige week voor. De reacties van de fracties waren typisch Terneuzens. „Wij weten het ook niet meer..." En dan werd er niet eens gespro ken over het windmolenplan, de bouw van de mestfabriek en de vestiging van diverse recycling bedrijven. door René van Stee NUMMER EEN - Inwoners van Nummer Eén vinden het onbe grijpelijk dat in het kader van verkeersveiligheidsproject Duurzaam Veilig een vrijlig- gend fietspad komt langs de doorgaande weg in het buurt schap. Zij achten de aanleg van de voorziening overbodig en niet in het belang van de ver keersveiligheid. De bezwaarmakers zijn verder verbolgen over het feit dat zo wel de gemeente Oostburg als het Waterschap Zeeuws-Vlaan deren nooit iets hebben gedaan met de bezwaarschriften die zij tegen de plannen hebben inge diend. Voor bewoner K. Pol is met na me het feit dat het fietspad (ko mend vanaf Breskens aan de linkerkant van de weg) direct voor zijn woning komt te liggen, aanleiding om aan de bel te trekken. Hij twijfelt aan de vei ligheid voor voetgangers. „Ook betwijfel ik in het algemeen het nut van de aanleg van het pad, omdat geen enkele inwoner -be halve de bewoners van de zes aanliggende woningen- er ge bruik van zal maken. Dan zijn we eerder gebaat bij een fat soenlijk voetpad", aldus Pol. Volgens zijn buurman J. van Erp zijn de alternatieven voor het nog aan te leggen fietspad reeds voorhanden. Hij noemt als eer ste het fietspad langs de West Lange Weg tot boerderij De Goede Hope voor de verbinding tussen Hoofdplaat, Schoondij- ke en Oostburg. „Ook langs Ma ger Eind voor de verbinding tus sen Hoofdplaat en Breskens ligt een prima pad. Verder is er nog de buitendijkse verbinding tus sen Hoofdplaat en Breskens Van Erp noemt deze alternatie ven veiliger dan het plan dat nu bedacht is. Noodzakelijk is hierbij volgens hem wel dat Ma ger Eind wordt afgesloten voor snelverkeer. Nu razen daar nog regelmatig met grote snelheid auto's voorbij om de flitspaal op de West Lange Weg te vermij den. Net als Pol verwacht Van Erp dat door de overige te ne men verkeersmaatregelen (snelheidsremmers als een weg versmalling en twee asversprin- gingen) in en rond Nummer Een de onveiligheid op Mager Eind verder toeneemt bij het niet af sluiten van dit stuk weg voor snelverkeer. Niemand rijdt dan n og de kernstelt hij Wethouder L. Wille vindt de kri tiek van de bezwaarmakers on terecht. Hij is er van overtuigd dat het nieuwe fietspad de ver keersveiligheid wel vergroot. „Er is twee keer overleg geweest i met de bewoners. Een ruime I meerderheid stemde in met de plannen. De uitkomst van een j dergelijk democratisch proces gei'epecteerd dient te worden", aldus de wethouder. door Fred Rabout OOSTBURG - De commissie I welzijn van de gemeente Oost- j burg blijft bevreesd dat inte gratie van de WVG-indicatie- stelling in het Robuuste Rio I (regionaal indicatie-orgaan) nog grotere wachtlijsten op zal I leveren. Het Robuuste Rio verenigt alle I tot nu toe regionaal opererende Rio's in zich in één provinciaal I orgaan. De beslissing hierover 1 zou op 1 juli vallen, maar omdat I de betrokken partijen die datum niet meer halen, ligt er een ver zoek voor uitstel tot 1 oktober. Oostburg en Sluis-Aardenburg zien beiden het grote Rio niet di- l reet zitten. Maar commissie- I voorzitter R. Leentf aar wou niet spreken van dwarsliggen door West-Zeeuws-Vlaanderen. „In onze gemeente werkt de WVG- indicatie goed. We zijn bang dat het onderbrengen hiervan in een i groter orgaan alleen maar gro- i tere problemen op zal leveren. De bureaucratie zal alleen maar toenemen." door Eugène Verstraeten AXEL - De gemeente Axel voelt er niets voor om alsnog een gedoogbeleid voor verkoop van softdrugs in te voeren. Burgemeester en wethouders van Axel zeggen dat naar aan leiding van een nieuw verzoek van K. Stroo van café Palm Beach, om in Axel een koffie shop toe te staan. Bijna een jaar geleden kwam Stroo met een zelfde verzoek, vei'gezeld van een lijst van vijfhonderd hand tekeningen. Een toelichting in de commissie Algemene Zaken was tegen dovemansoren ge richt. De meerderheid van de politieke partijen stelde toen geen prijs op een discussie over een gedoogbeleid. Stroo blijft er bij dat een gedoogbeleid maatschappelijk gezien een noodzaak is in Axel. „Ook vind ik dat i k achter de mensen moet staan die hun handtekening hebben gezet en ook van -be lang zijn in Axel", motiveert ze haar nieuwe verzoek. Vorig jaar wezen B en W er in een brief op dat de gemeente Axel een op preventie gericht beleid voert ter zake van verkoop punten van softdrugs. Dat be tekent dat handel in of vanuit horecabedrijven niet is toege staan. Bedrijven die zich daar niet aan houden, worden op last van de gemeente gesloten. Volgend jaar fuseren Axel, Sas van Gent en Terneuzen tot één nieuwe gemeente. De gemeen te Terneuzen kent op dit mo ment wel een gedoogbeleid. In het kader van de besprekingen over de herindeling komt ook het drugsbeleid aan de orde en mogelijk heeft dat gevolgen voor Axel. „Wij kunnen hier over echter nog geen uitspra ken doen. Vooralsnog zal niet worden overgegaan tot het voeren van een gedoogbeleid in Axel", aldus het Axelse college vorig jaar. In hun antwoord op het nieuwe verzoek van Stroo schrijven B en W dat de situatie sindsdien nog niet veranderd is. De gemeente houdt onver kort vast aan het nulbeleid. In veel ontwikkelingslanden ontbreken goede medische opleidingen. Een ziekenhuis bouwen of alleen medicijnen sturen helpt dan niet. VSO geeft strukturele hulp in ont wikkelingslanden In Afrika zijn geschoolde medische mensen de beste pijnstillers. Daarom Giro 92 leiden medische VSO-deskundigen ginds loka le medici, verloskundigen en verpleegkundigen op. Steun VSO. Stort 35,= op giro 92 en u bent zelf één jaar lang 'pijnstiller' voor meer dan dertig ontwikkelingslanden VSO Nederland. Hooghiemstraplein 142. 3SI4 AZ UTRECHT 030 - 276 92 37 E-mail: info@vso.nl of bezoek onze homepage www.vso.nl VSO STUURT KENNIS DE WERELD IN Er zijn honderden spierziekten. Er is één vereniging. Bel voor informatie, steun of advies de Spierziekten Infolijn 0900 5480480 op werk- dagen van 10.00 tot 16.00 uur (10 c p/m) ^4° Vereniging Spierziekten Nederland Lt.Gen. van Heutszlaan 6, 3743 JN Baarn Postbank 1422400. Internet: www.vsn.nl TERNEUZEN Mr. F. J. Haarmanweg 58, 4538 AS Terneuzen Tel. 0115-617751 Ben je moeder of wil je moeder worden? Stop dan met roken. Het is slecht voor jezelf en voor je (ongeboren) kind. Dit zijn de feiten: Roken kan tot verminderde vruchtbaarheid leiden, Roken is zowel voor, tijdens als na de zwangerschap schadelijk. Rokende zwan gere vrouwen hebben meer kans op een miskraam of een vroeggeboorte. Het geboortegewicht van baby's van rokende moeders is gemiddeld 250 gram lager. Ook vergroot roken tijdens de zwangerschap de kans op luchtweginfecties en wiegendood in het eerste levensjaar. Kanker en jonge vrouwen In het jaar van "Jongeren en Kanker" lanceren de Nederlandse Kankerbestrijding/ KWF en Defacto de campagne Stoppen met roken, speciaal voor jonge vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Meer informatie over stoppen met roken? Bel met Defacto: 0900 - 9390 0,22 0,10 p/m) lr=j|DEFACTO NED KANKI L A N D S E KANKERBESTRIIDING

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 50