Koegorspolder kent woelig bestaan
SPIER
ZIEKTE?
PZC
Nummer Een heeft
geen interesse in
vrij liggend fietspad
Axel blijft tegen verkoop softdrugs
Grootste verplaatsing van het jaar
College Axel wijst bezwaar
tegen overkappen rijbak af
MOEDER (WORDEN)?
z 16
Wachttijd wordt
niet langer van
kleiner aantal
ambtenaren
Vierdaagse
Oostburg ziet
Robuust Rio
niet zitten
VSN
CAPPENDIJK TOYOTA
Stop dan met roken
donderdag 30 mei 2002
Art Impression van het windmolenpark in de Koegorspolder. fotomontage Peter Nicolai
Hoeveel kolossale windmo
lens komen er te staan in de
Koegorspolder oostelijk
van Sluiskil? Hoe hoog ste
ken straks de kaden van
het slibdepot boven het pol
derland uit? Hoe groot zal
die blubberbak van Rijks
waterstaat worden? Komt
die mestfabriek van de
Oostburgse handelaar
Kunst er wel of niet? En zo
ja, wat gaat Kunst in de
polder allemaal doen? Vra
gen, veel vragen. Wie ant
woorden heeft, mag ze aan
dragen. Het comité Behoud
Koegorspolder hoeft niet
bij de Rijksdienst aan te
kloppen, want daar wordt
op elke vraag een wisselend
antwoord gegeven.
door Conny van Gremberghe
SLUISKIL -De plannen en
Voornemens van Rijkswater
staat wisselen als het weer be
zuiden de Westerschelde. De ge
meente is - zo bleek de voorbije
week tijdens een vergadering
van de commissie Ruimtelijke
Ordening en Milieu - ook het
spoor een beetje bijster. De
PvdA'er J. Dubbeldam wilde
van het college wel eens zwart of
wit de afspraken zien die tot nu
toe met Rijkswaterstaat ge
maakt zijn over de herinrich
ting van de polder.
De Koegorspolder was ooit - ten
tijde van de Tachtigjarige Oor
log - een schorrengebied waar
koeien graasden. Lokalen ge-
TERNEUZEN - Als de nieuwe
Kanaalzonegemeente straks
niet minder ambtenaren gaat
werken, moeten burgers niet
nog langer wachten voordat ze
geholpen worden.
Dat denkt de meerderheid van
de deelnemers aan de wekelijk
se internet-enquête op de herin
delingssite van de gemeenten
Axel, Sas van Gent en Terneu
zen www.herindeling.viDeze
week reageerden 36 bezoekers
op de stelling: 'bij minder amb
tenaren moeten burgers nog
langer wachten'. Van de stem
mers is 69,4 procent het niet
eens met die stelling. Daar staat
tegenover dat meer dan een
kwart het er wel mee eens is.
Verder heeft 2,8 procent van
websitebezoekers geen mening.
,,Meer werk met minder ambte
naren geeft natuurlijk langere
wachttijden voor de burger",
stelt een van de deelnemers aan
de webpoll. ,,Of men moet alles
automatiseren. Een paspoort,
vergunning of rijbewijs 'uit de
muur' bijvoorbeeld."
Een andere websitebezoeker
zegt niet te snappen hoe met
minder ambtenaren in de drie
fusiegemeenten toch nog vol
waardige serviceverlening aan
de burger kan worden verleend.
Een volgende vindt dat de stel
ling in zijn algemeenheid niet op
gaat.
„Wachttijden voor burgers zijn
afhankelijk van meer factoren
dan alleen maar het aantal
ambtenaren. Minstens zo be
langrijk is de doelmatigheid van
de gemeentelijke organisatie",
aldus deze bezoeker. ,,Als ze nu
op drie verschillende plaatsen
drie keer hetzelfde doen, dan
lijkt het mij zonneklaar dat je
hetzelfde werk met minder
mensen in één keer én beter én
sneller kunt doen", denkt weer
een ander. „Als er efficiënter ge
werkt wordt dan hoeft de
wachttijd zeker niet langer te
worden", beaamt nog een be
zoeker. „Maar ja, ambtenaren
hè?"
SINT JANSTEEN - Vanaf ge
meenschapscentrum de Waran
de gaat maandag 10 juni de
avondvierdaagse van start. De
deelnemers kunnen een keuze
maken uit een route van vijf en
tien kilometer.
De trajecten zijn uitgezet in de
omgeving van Sint Jansteen. De
start istelkens om 19.00 uur.
bruiken de officiële naam zel
den. Ze hebben het nog altijd
over de Koeischorre. Samuel
Duyn, een heer uit Middelburg,
kreeg in 1631 van de Staten-Ge-
neraal toestemming om het
schorgebied tussen Axel en Ter-
neuzen in te polderen. De vroege
jaren van de polder waren wei
nig vreugdevol. Begin 18e eeuw
liep de polder bij stormvloeden
verschillende kei'en onder wa
ter. Pas in 1820 bereikten de zee
dijken op een dusdanig hoog ni
veau dat de dreiging door de zee
minimaal werd. Toen bleek na
de polder een plek te zijn waar
het goed boeren was.
Halverwege de 19e eeuw werd
de spoorlijn Mechelen-Terneu-
zen dwars door de polder ge
legd. Aan de noordwestkant
door Miriam van den Broek
VLISSINGEN-OOST - Het is de
grootste logistieke operatie van
dit jaar. Tweehonderd rups
voertuigen, achthonderd auto's
en vrachtwagens, 85 containers,
ruim driehonderd pallets met
dummy-munitie en 2500 mili
tairen gaan deze dagen naar
Drawa in Polen voor een oefe
ning. Ongeveer tweehonderd le
gervoertuigen verzamelden
zich gisteren in de Quarlesha-
ven in Vlissingen-Oost. Van-
door Eugène Verstraeten
AXEL - Eigenaar P. Kosters van
de manege Magrette heeft bij de
gemeente Axel bezwaar ge
maakt tegen het bouwen van
een rijhal tegen de voormalige
jeugdherberg op het ruiter
sportterrein. Het college van B
en W neemt het bezwaar voor
kennisgeving aan, omdat er vol
gens hen geen sprake is van de
bouw van een hal.
B en W ontkennen dat er een
aanvraag ligt voor de bouw van
een rijhal op het ruitersportter
rein. Wel een verzoek om subsi
die voor overkapping van een
rijbak. „Het zal wel zo zijn dat
ik geen Nederlands meer ver
sta", reageert Kosters op zijn
verrees in 1871 een heus station,
waar vlakbij natuurlijk een café
kwam en een rijtje huizen voor
spoorweg-en landarbeiders. De
spoorlijn luidde de geboorte van
het buurtschap Koegorsstraat
in. In de 20e eeuw veranderde er
nog meer in de polder. De Cokes-
fabriek werd gebouwd en niet
veel later de 1'Azote (nu Hydro
Agri). Het station werd gede
gradeerd tot een halte en vlakbij
werd door de Zeeuws-Vlaamse
gemeenten een grote - centrale -
stortplaats ingericht.
Twintig jaar terug bedachten de
gezamenlijke overheden samen
met de grote bedrijven een plan
om het evenwicht tussen wonen,
werken en recreëren in de Ka
naalzone te verbeteren. In het
kader van dat plan werd de
daag worden ze verscheept.
De oefening duurt drie weken
en is een training voor de volle
dige 13e gemechaniseerde bri
gade van de Koninklijke Land
macht uit Oirschot. De oefening
is een voorbereiding op een uit
zending in november naar Bos
nië. Voor een dergelijk grote oe
fening zijn in Nederland geen
terreinen beschikbaar, legt ka
pitein F. Samogyi uit. Daarom
wijkt de brigade uit naar het
noordwesten van Polen. Dat oe-
beurt, „want wat is het verschil
tussen een rijhal en een over
kapping van een rijbak?"
De plannen zijn volgens Kosters
in strijd met eerder gedane toe
zeggingen door het gemeente
bestuur en de ruitersportclub
Axel dat er geen overkapping
gebouwd zou worden. Dit om
oneerlijke concurrentie voor de
manege te voorkomen. Volgens
Kosters is er op dit moment een
wildgroei van maneges in de
streek. „Elke boerderij of vrij
staand huis met een beetje
grond begint paardensportacti
viteiten, zodat een commercieel
bedrijf zeer moeilijk, zo niet on
mogelijk wordt."
Manege Magrette kwam zelf in
de problemen, omdat door de
bouw van meerdere paarden-
sloop verordonneerd van de
buurtschappen Axelse Sassing,
Boerengat en Koegorsstraat. De
Koegorspolder, kort daarvoor
al geweld aangedaan door de
aanleg van de Tractaatweg, zou
zijn agrarische bestemming
analyse
verliezen en ingericht worden
als bufferzone tussen fabrieken
en woongebieden (Axel, Spui,
Magrette, Schapenbout en Ter-
neuzen). Van nieuwe bedrijvig
heid en windmolens was des
tijds echter geen sprake. Wel
had toenmalig gedeputeerde A.
Dek (milieu) wel al zijn oog la-
fengebied is vijfhonderd vier
kante kilometer groot.
Behalve in Vlissingen, worden
er ook voertuigen verscheept
vanaf de Eemshaven. De rups
voertuigen, containers en de
pallets gaan in acht treinen naar
Polen. Het personeel vertrekt
maandag met het vliegtuig.
„Het is de grootste operatie van
dit jaar", zegt Samogyi. „Het
lijkt haast eenvoudiger het
Poolse oefenterrein naar Neder
land te halen."
foto Ruben Oreel
sporthallen in de streek ook de
cliëntele werd verspreid. „Met
als resultaat: niet of slecht opge
leide, weinig ervaren instruc
teurs geven overal les en veroor
zaken veel ongelukken."
Inkomsten
Kosters wijst er op dat de ver
huur van rijhallen voor winter-
trainingen en indoorwedstrij-
den een belangrijk deel vormt
van de inkomsten van de mane
ge. Hij stelt verder dat manege
Magrette alleen bestaansmoge
lijkheden heeft als de activitei
ten in de streek aan gelijke voor
schriften worden gebonden. Zo
niet, dan moet er volgens hem
een andere bestemming voor de
gebouwen worden gevonden. In
zijn visie is dat woningbouw.
ten vallen op de polder als vesti
gingslocatie voor een slibdepot
waar alle blubber uit de Zeeuw
se havens en kanalen in zou
kunnen worden opgeslagen.
Een locatie-onderzoek wees
uiteindelijk de polder ook als
beste alternatief aan.
De gemeente Terneuzen zat in
eerste instantie absoluut niet op
een enorme blubberberg te
wachten. De onderhandelingen
tussen Rijkswaterstaat en de
gemeente over de uiteindelijke
inrichting van het depot liepen
jarenlang uitermate slecht.
Burgemeester R. Barbé sprak
begin 2001 van een 'slikken of
stikken-koers' die Rijkswater
staat volgde. Terneuzen vond
dat wanneer de gemeente in
stemde met de aanleg van een
depot waar al het Zeeuwse slib
geborgen zou worden, daar een
behoorlijke compensatie tegen
over zou moeten staan.
Na veel vijven en zessen kreeg
Terneuzen compensatie. In de
vorm van geld - een miljoen gul
den van de provincie - en expan
siemogelijkheden op ruimtelij
ke gebied. De gemeente mocht
het bedrijventerrein Handel
spoort verder uitbreiden ten
zuiden van Rijksweg 61. Verder
werden er afspraken gemaakt
over de landschappelijke inpas
sing van het depot, dat toen -
twee jaar terug- nog groten
deels onder het maaiveld zou
verdwijnen.
Nadat de raad van Terneuzen -
zonder veel enthousiasme ove
rigens - anderhalf jaar terug in
stemde met de aanleg van een
depot, wijzigde Rijkswaterstaat
het plan voor de berging met el
ke wisseling van de seizoenen.
De laatste planaanpassing, be
gin mei, werd niet door de rijks
dienst zelf aangedragen, maar
door de toetsingscommissie in
Utrecht die in het kader van de
lopende milieu-effectrapporta
ge gemeend had een voorkeur te
moeten uitspreken voor een die
per depot met hogere (zevenen-
halve meter) kades. „Als een
toetsingscommissie komt met
zo'n advies, dan moet je wel met
goede argumenten komen om
daaraan nog iets te kunnen wij
zigen", hield de provincie de
Terneuzense raad vorige week
voor. De reacties van de fracties
waren typisch Terneuzens. „Wij
weten het ook niet meer..."
En dan werd er niet eens gespro
ken over het windmolenplan, de
bouw van de mestfabriek en de
vestiging van diverse recycling
bedrijven.
door René van Stee
NUMMER EEN - Inwoners van
Nummer Eén vinden het onbe
grijpelijk dat in het kader van
verkeersveiligheidsproject
Duurzaam Veilig een vrijlig-
gend fietspad komt langs de
doorgaande weg in het buurt
schap. Zij achten de aanleg van
de voorziening overbodig en
niet in het belang van de ver
keersveiligheid.
De bezwaarmakers zijn verder
verbolgen over het feit dat zo
wel de gemeente Oostburg als
het Waterschap Zeeuws-Vlaan
deren nooit iets hebben gedaan
met de bezwaarschriften die zij
tegen de plannen hebben inge
diend.
Voor bewoner K. Pol is met na
me het feit dat het fietspad (ko
mend vanaf Breskens aan de
linkerkant van de weg) direct
voor zijn woning komt te liggen,
aanleiding om aan de bel te
trekken. Hij twijfelt aan de vei
ligheid voor voetgangers. „Ook
betwijfel ik in het algemeen het
nut van de aanleg van het pad,
omdat geen enkele inwoner -be
halve de bewoners van de zes
aanliggende woningen- er ge
bruik van zal maken. Dan zijn
we eerder gebaat bij een fat
soenlijk voetpad", aldus Pol.
Volgens zijn buurman J. van Erp
zijn de alternatieven voor het
nog aan te leggen fietspad reeds
voorhanden. Hij noemt als eer
ste het fietspad langs de West
Lange Weg tot boerderij De
Goede Hope voor de verbinding
tussen Hoofdplaat, Schoondij-
ke en Oostburg. „Ook langs Ma
ger Eind voor de verbinding tus
sen Hoofdplaat en Breskens ligt
een prima pad. Verder is er nog
de buitendijkse verbinding tus
sen Hoofdplaat en Breskens
Van Erp noemt deze alternatie
ven veiliger dan het plan dat nu
bedacht is. Noodzakelijk is
hierbij volgens hem wel dat Ma
ger Eind wordt afgesloten voor
snelverkeer. Nu razen daar nog
regelmatig met grote snelheid
auto's voorbij om de flitspaal op
de West Lange Weg te vermij
den. Net als Pol verwacht Van
Erp dat door de overige te ne
men verkeersmaatregelen
(snelheidsremmers als een weg
versmalling en twee asversprin-
gingen) in en rond Nummer Een
de onveiligheid op Mager Eind
verder toeneemt bij het niet af
sluiten van dit stuk weg voor
snelverkeer. Niemand rijdt dan
n og de kernstelt hij
Wethouder L. Wille vindt de kri
tiek van de bezwaarmakers on
terecht. Hij is er van overtuigd
dat het nieuwe fietspad de ver
keersveiligheid wel vergroot.
„Er is twee keer overleg geweest i
met de bewoners. Een ruime I
meerderheid stemde in met de
plannen. De uitkomst van een j
dergelijk democratisch proces
gei'epecteerd dient te worden",
aldus de wethouder.
door Fred Rabout
OOSTBURG - De commissie I
welzijn van de gemeente Oost- j
burg blijft bevreesd dat inte
gratie van de WVG-indicatie-
stelling in het Robuuste Rio I
(regionaal indicatie-orgaan)
nog grotere wachtlijsten op zal I
leveren.
Het Robuuste Rio verenigt alle I
tot nu toe regionaal opererende
Rio's in zich in één provinciaal I
orgaan. De beslissing hierover 1
zou op 1 juli vallen, maar omdat I
de betrokken partijen die datum
niet meer halen, ligt er een ver
zoek voor uitstel tot 1 oktober.
Oostburg en Sluis-Aardenburg
zien beiden het grote Rio niet di- l
reet zitten. Maar commissie- I
voorzitter R. Leentf aar wou niet
spreken van dwarsliggen door
West-Zeeuws-Vlaanderen. „In
onze gemeente werkt de WVG-
indicatie goed. We zijn bang dat
het onderbrengen hiervan in een i
groter orgaan alleen maar gro- i
tere problemen op zal leveren.
De bureaucratie zal alleen maar
toenemen."
door Eugène Verstraeten
AXEL - De gemeente Axel
voelt er niets voor om alsnog
een gedoogbeleid voor verkoop
van softdrugs in te voeren.
Burgemeester en wethouders
van Axel zeggen dat naar aan
leiding van een nieuw verzoek
van K. Stroo van café Palm
Beach, om in Axel een koffie
shop toe te staan. Bijna een jaar
geleden kwam Stroo met een
zelfde verzoek, vei'gezeld van
een lijst van vijfhonderd hand
tekeningen. Een toelichting in
de commissie Algemene Zaken
was tegen dovemansoren ge
richt. De meerderheid van de
politieke partijen stelde toen
geen prijs op een discussie over
een gedoogbeleid. Stroo blijft
er bij dat een gedoogbeleid
maatschappelijk gezien een
noodzaak is in Axel. „Ook vind
ik dat i k achter de mensen moet
staan die hun handtekening
hebben gezet en ook van -be
lang zijn in Axel", motiveert ze
haar nieuwe verzoek. Vorig
jaar wezen B en W er in een
brief op dat de gemeente Axel
een op preventie gericht beleid
voert ter zake van verkoop
punten van softdrugs. Dat be
tekent dat handel in of vanuit
horecabedrijven niet is toege
staan. Bedrijven die zich daar
niet aan houden, worden op
last van de gemeente gesloten.
Volgend jaar fuseren Axel, Sas
van Gent en Terneuzen tot één
nieuwe gemeente. De gemeen
te Terneuzen kent op dit mo
ment wel een gedoogbeleid. In
het kader van de besprekingen
over de herindeling komt ook
het drugsbeleid aan de orde en
mogelijk heeft dat gevolgen
voor Axel. „Wij kunnen hier
over echter nog geen uitspra
ken doen. Vooralsnog zal niet
worden overgegaan tot het
voeren van een gedoogbeleid in
Axel", aldus het Axelse college
vorig jaar. In hun antwoord op
het nieuwe verzoek van Stroo
schrijven B en W dat de situatie
sindsdien nog niet veranderd
is. De gemeente houdt onver
kort vast aan het nulbeleid.
In veel ontwikkelingslanden
ontbreken goede medische
opleidingen. Een ziekenhuis
bouwen of alleen medicijnen
sturen helpt dan niet. VSO
geeft strukturele hulp in ont
wikkelingslanden In Afrika zijn
geschoolde medische mensen
de beste pijnstillers. Daarom
Giro
92
leiden medische
VSO-deskundigen ginds loka
le medici, verloskundigen en
verpleegkundigen op.
Steun VSO. Stort 35,= op
giro 92 en u bent zelf één jaar
lang 'pijnstiller' voor meer dan
dertig ontwikkelingslanden
VSO Nederland.
Hooghiemstraplein 142. 3SI4 AZ UTRECHT
030 - 276 92 37
E-mail: info@vso.nl
of bezoek onze homepage www.vso.nl
VSO
STUURT KENNIS DE WERELD IN
Er zijn honderden spierziekten.
Er is één vereniging. Bel voor
informatie, steun of advies
de Spierziekten Infolijn
0900 5480480 op werk-
dagen van 10.00
tot 16.00 uur
(10 c p/m) ^4°
Vereniging Spierziekten
Nederland
Lt.Gen. van Heutszlaan 6, 3743 JN Baarn
Postbank 1422400. Internet: www.vsn.nl
TERNEUZEN
Mr. F. J. Haarmanweg 58, 4538 AS Terneuzen
Tel. 0115-617751
Ben je moeder of wil je moeder worden? Stop dan met roken. Het is slecht voor
jezelf en voor je (ongeboren) kind. Dit zijn de feiten:
Roken kan tot verminderde vruchtbaarheid leiden,
Roken is zowel voor, tijdens als na de zwangerschap schadelijk. Rokende zwan
gere vrouwen hebben meer kans op een miskraam of een vroeggeboorte.
Het geboortegewicht van baby's van rokende moeders is gemiddeld 250 gram
lager. Ook vergroot roken tijdens de zwangerschap de kans op luchtweginfecties
en wiegendood in het eerste levensjaar.
Kanker en jonge vrouwen
In het jaar van "Jongeren en Kanker" lanceren de Nederlandse Kankerbestrijding/
KWF en Defacto de campagne Stoppen met roken, speciaal voor jonge vrouwen
tussen de 25 en 35 jaar.
Meer informatie over stoppen met roken?
Bel met Defacto: 0900 - 9390 0,22 0,10 p/m)
lr=j|DEFACTO
NED
KANKI
L A N D S E
KANKERBESTRIIDING