111 Nino mixt metal met swingende latin Spijt 29 Voor de echte fans fratsen Toch moderne woensdag 29 mei 2002 Even verontschuldigt de vlot babbelende 111 Ni no-drummer Dave Chavarri zich voor het feit dat hij en vooral de wat minder spraakzame percussionist Roger 'Babalou' Vasquez er deze middag lui en half on deruitgezakt bij zitten. „Wij zijn al dertien maanden lang continu op toer. Dat is nogal vermoeiend. Maar ik kan je verzekeren dat we er van avond op het podium weer staan!" En dat gebeurt een paar uur later ook. Plaats van hande ling is dan zaal The Max in de Amsterdamse Melkweg. Ill Ni no verzorgt het voorprogramma van zijn wat populairdere broertje P.O.D. en de band uit New Jersey doet zijn uiterste best om het veelal jonge P.O.D.- publiek voor zich te winnen. Dat lukt heel aardig. De van op zwepende ritmes en Zuid-Ame rikaanse invloeden doorspekte metal van Hl Nino brengt de sfeer er op z'n minst goed in. Dat het totaalgeluid matig is, en de conga's en timbales van de nu inderdaad wel uiterst energieke Vasquez in al hét geweld nauwe lijks te onderscheiden zijn, is echter een kleine smet op het op treden. Want de intensiteit mocht er in de Melkweg dan onmiskenbaar zijn, het is juist die combinatie van heavy drums en swingende percussie die de muziek van de Amerikanen zo bijzonder maakt en die live niet uit de verf kwam. Het is ook diezelfde exo tische veelzijdigheid die het de buutalbum Revolution van 111 Nino zo bijzonder maakt. Een vergelijking met het van oor sprong Braziliaanse Sepultura ligt wat dat betreft voor de hand, Dave Chavarri heeft zelfs een korte periode gedrumd in Soulfly, de huidige band van de voormalige Sepultura-voor- man Max Cavalera. En net als bij Sepultura liggen ook 111 Nino's roots in Zuid- Amerika. Chavarri is geboren in Peru, zanger Christian Macha- do en gitarist Jardel Paisante in Brazilië. De overige drie band leden, naast Roger Vasquez zijn dat Lazaro Pina (bas) en Mare Rizzo (gitaar), zijn weliswaar in de V.S. geboren, maar hun ou ders komen ook uit Zuid-Ame- rika. En ook hen is de latin met de paplepel ingegoten. ,,Ik ben opgegroeid met de muziek van mijn ouders", zegt Vasquez. „Er was één radio in huis en die stond de hele dag aan. Met Zuid-Amerikaanse muziek. Er was geen ontkomen aan, het zit gewoon in me. Maar op latere leeftijd ben ik natuurlijk m'n ei gen muziek gaan ontdekken. Kiss, Motley Crue, Queen, Mi chael Jackson. Van alles." En vervolgens ook heftige met- albands als Metallica en Sepul tura. „Sepultura en Soulfly zijn beslist een voorbeeld voor ons", neemt Chavarri het woord. „Het zijn geweldige bands en Max is een geweldige man. Onze eerste toer was ook als support act van Soulfly, daar zijn we Max nog steeds erkentelijk voor. Maar dat betekent niet dat wij die band nadoen. Ik denk dat onze muziek meer melodie in zich heeft. Daarbij bevat Max' mu ziek puur Braziliaanse samba invloeden. Onze muziek heeft veel meer diverse latin-invloe- den. Niet in de laatste plaats omdat we een latin-percussio- nist in de band hebben", zegt Chavarri. Lief Revolution is een met al te be scheiden cd-titel. En de mannen van 111 Nino doen er zelf ook al lerminst bescheiden over. Cha varri: „Wij hebben gezocht naar unieke sound. Iets waar we trots op kunnen zijn, iets waar onze latin-roots duidelijk in te horen zijn, maar wat ook heel heavy is. Een kruising tussen pakweg Se pultura, Incubus, White Zom bie. Het moest heavy en kwaad klinken, maar anderzijds ook heel melodieus en lief. Dat is Re volution geworden en wij vin den eerlijk gezegd dat het een heel fris en vernieuwend album is geworden. Het album is een revolutie voor onszelf, maar ook voor de metal in het algemeen." Bovendien is het heel belangrijk dat 111 Nino een vriendenband is, zegt de drummer. „Ill Nino is echt een eenheid. Zes vrienden met hetzelfde doel: unieke mu ziek maken. Dat maakt het ook relatief makkelijk om het vol te houden. We zijn al meer dan een jaar onderweg en missen onze families enorm. Maar de liefde voor de muziek en het podium maken alles goed. We toeren nu met P.O.D.doen ook wat head line-shows en straks de Ozzfest. Dat is ook geweldig. In de zomer hebben we twee weken vrij en daarna gaan we weer verder. Toeren en werken aan een nieuw album. Op die plaat zal ons ei gen geluid nog beter gestalte krijgen. Misschien ontketent het volgende album wel een ech te revolutie." Han Neijenhuis 111 Nino: 1/6 Ozzfest, Goffert- park Nijmegen De Amerikaanse band 111 Nino. Duitsland staat niet bekend als leverancier van alterna tieve rockbands met internatio nale allure. Scumbucket is dan ook een buitenbeentje. Ronken de grungerock en smeuïge gi taarpop maken ze, met heerlijk scheve melodieën die zich on middellijk in het geheugen nes telen, (wat niet gezegd kan wor den van de Spaanstalige titels). Zorgen de openingstracks van hun nieuwe album Aficionados al voor het nodige vuurwerk, het slepende en gierende 'Mosca Del Canto' doet de speakers waar lijk springen van plezier. De tweede helft van de plaat bevat wonderschone liedjes. Aficio nados is, toegegeven, net iets minder overrompelend dan zijn voorganger Finistra. Maar het is wel Scumbuckets derde juweel tje op rij. Rob Broere Scumbucket: Aficionados, 46.33 min. platen verschenen. Vooral leuk voor de echte fans van het Ame rikaanse trio dat in 1989 debu teerde met rauwe en gierende gitaarsongs, die mede dankzij de productie van J. Mascis sterk aan Dinosaur Jr. deden denken. Het latere werk werd steeds op gewekter en toegankelijker en daarmee ontpopte Bill Janovitz zich als een uitstekende song smid. Het is allemaal terug te horen op deze gemakkelijk weg- luisterende cd, waarop afgezien van wat overbodige covers - de Stones, Velvet Underground - eigenlijk geen slecht nummer staat. Peter van der Heide Buffalo Tom Besides: A Collec tion Of B-Sides And Rarities, 69.03 min. danks de lachwekkend stoere foto's in het cd-boekje. Martin Groenewold Popa Chubby The Good: The Bad And The Chubby, 47.33 min. Tegendraadse maar pakken de liedjes, met aanstekelijke gitaarlijntjes en twee van die ietwat kinderlijke, hese vrou wenstemmen. The Breeders, het bandje van oud-Pixies-bassiste Kim Deal met haar zusje Kelley had veel succes met de cd Last Splash (1993). Toch viel de band snel uit elkaar en Kelley begon een eigen bandje, Kelley Deal 6000. Kim bleef schrijven voor haar Breeders, maar worstelde met ongemotiveerde muzikan ten. Na bijna tien jaar zijn de opnames dan eindelijk rond, en zelfs zusje Kelley zingt weer mee. Title TK zal het succes van Last Splash niet evenaren, want veel van die sympathieke pop liedjes staan er niet op. Het is al lemaal een stuk rommeliger, met veel verschillende ideetjes die slordig en wat ongeïnspi reerd zijn uitgewerkt. The Bree ders blijven een charmant soort onschuldigheid hebben en het rammelt ouderwets lekker, maar opzienbarend is het niet. Maaike Borst Breeders: Title TK, 38.03 min. De meer dan volslanke Popa Chubby heeft een nieuwe plaat gemaakt. En wat voor een! De Amerikaan levert met The Good, The Bad And The Chubby een verrassend gevarieerde en stevige blues-cd af. Wekte Chubby op zijn eerdere platen nog de indruk dat 'moderne' fratsen aan hem niet besteed waren, deze keer waagt hij zich meer dan eens aan rap. In com binatie met toegankelijke jazz, funk en vette gitaarrock levert dat een aangenaam geheel op. De bont-getatoeëerde Chubby opent zijn cd met het indruk wekkende 'Somebody Let The Devil Out', over de aanslagen van 11 september 2001. En ook in de vervolgnummers heeft hij best iets zinnigs te melden. On- De verzamelaar met a-kant - jes was er al, nu zijn dan ook alle b-kantjes plus rariteiten op één schijfje gezet. Zo gaat dat als een band niet meer bestaat en de platenmaatschappij pro beert nog wat geld te verdienen. Hier dus geen hits als het mees terlijke 'Taillights Fade' of nummers die op het handjevol Qfpijt ergens van hebben, vind O ik doorgaans redelijk zin loos. Als je ergens spijt van hebt, betekent dat negen van de tien keer datje er toch niets meer aan kunt veranderen en daarom moetje er volgens mij ook niet over zeuren. Toch heb ik spijt. Spijt van mijn vorige column. Ik klaagde over een vertraagde bus en een liegende buschauffeur. Dat had ik beter niet kunnen doen. Vermoedelijk is er een complot tegen me gesmeed waar alleen buslijn 56 niet aan mee werkt. Misschien lag het ook aan mijn beltoon, mission im possible, maar dat acht ik min der waarschijnlijk. Ik ging die dag naar Sas van Gent. Om 10.00 uur vertrok ik van huis (in Middelburg) en al na een kwartier begon de ellen de: lijn 104 ging niet. Op dat mo ment dacht ik dat er nog geen man overboord was, ik zou met de trein naar Vlissingen gaan en dan in Breskens de eerstvolgen de bus nemenOnderweg naar het station kioam ik lijn 5 6 tegen en aangezien het qua reistijd niet uitmaakte en ik liever lui dan moe ben, stapte ik daarin en reed gezellig mee tot aan de boot. Vertraging tot dan toe: een halfuur. Ik liep gelijk door, de boot op, en die bracht me keurig naar de overkant. Daar moest ik een half uur op de bus wachten, waar door mijn vertraging opliep tot één uur. In de tussentijd gingen de batterijen van mijn discman leeg en verregende mijn krantje. Dat kon er ook nog ivel bij. De bus kwam, ik stapte in en reed mee tot Terneuzen. Daar moest ik overstappen. Ik kreeg toen te maken met de tweede ivraakac- tie van Connexxion. De chauf feur zei dat ik aan dezelfde kant van de weg moest blijven en een halfuur moest wachten. Dat deed ik dus maar. Na dat halve uur vertraginganderhalfuur) kwam er inderdaad een bus, maar toen ik instapte en vroeg of de chauffeur me wilde waar schuwen als we in Sas waren, zei deze: 'Ik ga niet naar Sas.' Hij trok daarbij een dusdanig ge zicht dat ik op z'n minst ver wachtte dat hij daar nog 'Lek ker puh!' aan toe zou voegen, maar dat deed hij niet. Hij zei al leen dat ik aan de andere kant van de weg moest zijn. Daar zag ik op het bordje dat ik nog eens dertig minuten moest wachten op de goede bus. En die kwam. Totale vertraging: twee uur. To tale reistijd: vierenhalf uur. Om even een vergelijking te maken: met de NS, ik herhaal: met de NS, van Middelburg naar Em- men, is maar vier uur en een kwartier En daarom heb ik spijt van mijn vorige column, omdat wel bleek dat-ie niet helemaal goed was gevallen bij de buschauffeurs. Maar ja, spijt.Het heeft geen zin. Bovendien heeft het me wel deze column opgeleverd. Ik ben benieuw wat de reactie van Con nexxion deze keer zal zijn. Met de slogan 'Mensen bij elkaar brengen' ben ik het in elk geval niet meer eens. 1-1, nu zij weer. Annelies de Rooij

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 29