Bestendigheid begint bij plannen Een mix van identiteiten Staten enthousiast over universiteit Schilderstalent in kerk Brouwershaven Zeeuws Museum vreest voor tekort aan sponsorgeld lezers schrijven Druk Windmolens Duurzaam bouwen kunst cultuur Orgelconcert Manifestatie Kreatieve Vorming door Emile Calon De Zeeuwse bouwwereld, de overheden en de Zeeuwse MilieuFederatie ondertekenen volgende week woensdag in Domburg het Con venant Integrale Woonkwaliteit. Daarin belo ven ze dat ze vanaf die dag zoveel mogelijk duur zaam, levensloopbestendig en inbraakveilig bouwen. Enkele jaren terug spraken ze ook al af voortaan duurzamer te bouwen. In een evaluatie bleek echter dat van die beloftes weinig terecht is gekomen. Nu proberen ze het opnieuw. Terugkijkend geeft aannemer K. Flipse aan dat een uitvoerende partij, zoals de aannemers, zeer moeilijk duurzaamheid in de bouw kan afdwin gen. De aannemers zitten immers helemaal ach teraan in de rij. „Wij voeren slechts uit." Als hij teveel bedenkingen oppert bij een bouwplan, loopt hij het risico dat de opdrachtgever kiest voor een ander. „Dat kunnen we ons niet permit teren." Duurzaamheid begint vooraan, bij de planont wikkeling, aldus de Koudekerkse voorzitter van het gewest Zeeland van het Nederlands Verbond van Ondernemers in de Bouwnijverheid (NVOB). Zo vindt hij bijvoorbeeld dat in be stemmingsplannen de ruimte moet zijn om een garage te veranderen in een slaapkamer als de bewoner moeilijkheden krijgt met het beklim men van de trap. J. Pluijlaar van Bouwgroep Pe ters valt hem bij. Duurzaamheid begint ook bij het voldoen aan de wensen van de woonconsu ment, aldus de bedrijfsleider van de Middel burgse bouwgroep. De consument wil immers graag in of bij een dorp wonen, terwijl hij door allerlei overheidsbeperkingen gedwongen wordt een woning in de stad te zoeken. Bouwen in of bij een dorp is zo goed als onmogelijk ge maakt. Die consument blijft echter wel uitkij ken naar een mogelijkheid om te verhuizen naar een dorp. „Dat is dus niet duurzaam." Flipse voert ook aan dat er vaak geen eenduidig heid is als het gaat om duurzaamheid van materialen. Zo bezweert de metaalindustrie dat zink duurzaam is terwijl de milieubeweging vol houdt dat zink uitloogt en het milieu verontrei nigt. De voorzitter heft zijn handen: „Wie moeten wij geloven?" Hij weet nog goed dat ooit het advies kwam om koperen dakgoten te gebruiken in plaats van pvc. Tegenwoordig beschouwt de mi lieubeweging het gebruik van koper als vol- strekt zondig, terwijl kunststof juist wordt ge promoot. Flipse pleit dan ook voor een actievere rol van de overheid. Als de overheid voorstander is van duurzaamheid moet via de wet maar bepaald worden welke materialen wel en niet mogen. Zo lang die duidelijkheid ontbreekt, neemt de bouw .een afwachtende houding aan. „Niet voor niets reageren we vaak sceptisch als er plotseling zeer lovend gedaan wordt over een bepaald materi aal." Want de kans bestaat dat het het volgende Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over qe- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Als ik lees in de PZC dat bij een tragisch verdrinkingsgeval van een man in de haven van Bres- kens drie brandweerwagens, twee ambulances en vier poli tiewagens op de melding afko men en dat op zaterdagavond, dan kun je nagaan hoe dit op een doordeweekse dag zal zijn, mis schien wel het dubbele aantal. Wat zeuren we nou?! A.A. Risseeuw Boul. Evertsen 56 Vlissingen Gedeputeerde Poppelaars spreekt stoere taal in het artikel over de aanleg van windmolen parken in de krant van 21 mei. Hij vindt dat een draagvlak voor de realisering van een windmolenpark niet nodig is. Er moet volgens hem wel naar de burger geluisterd worden, zolang windmolenparken er maar komen. Dit komt erop neer dat de gedeputeerde de mening van de burger niet belangrijk vindt. In een belangrijk rapport van de provincie over Wind energie wordt gewezen op het belang van draagvlak onder de bevolking. De nieuwe generatie windmolens is 100 tot 150 meter hoog en heeft een grote invloed op het landschap, omdat zij con stant bewegen. De bouw van 35 meter hoge gsm-zendmasten in het buitengebied wordt door de provincie afgeraden, zodat het open polderlandschap niet be dorven wordt. Ook maakt de provincie bezwaar tegen de ge plande windmolens op devlakte van Raan, ver uit de kust. Quav horizonvervuiling zijn deze windmolens en zendmasten to taal niet te vergelijken met een windmolenpark op het land, waar burgers veel dichterbij wonen. De gedeputeerde doet er goed aan zijn standpunt te herzien, al is het alleen maar om de provin cie geld te besparen en de stand punten van de provincie uit te dragen. Diverse malen heb ik gelezen van onderzoeken die de provincie doet naar de mening van de burger over het functio neren van de overheid en een verklaring voor de geringe inte resse van burgers voor de pro vinciale politiek. Poppelaars laat duidelijk zien hoe het niet moet. Anneke Langen Hulsterseweg 41 Axel door Ernst Jan Roozendaal MIDDELBURG - Provinciale Staten hebben enthousiast ge reageerd op het plan voor een universiteit in Zeeland. Termen als 'lovenswaardig', 'gedurfd' en 'zeer positief' werden giste ren in de Statencommissie wel zijn gebruikt om het initiatief voor de Roosevelt Academy te omschrijven. Unaniem stemden de fracties dan ook voor het beschikbaar stellen van 75.000 euro om een haalbaarheidsonderzoek te kunnen uitvoeren naar een uni versitaire opleiding in Zeeland, Gedeputeerde L. Coppoolse (CDA) gaf aan dat het Roosevelt Studiecentrum in Middelburg zich niet ingenomen had ge toond met de naam van de nieu we opleiding. „In ons enthousi asme hebben we dat wat te snel neergezet. Dat moeten we in be sprekingen met het Roosevelt Studiecentrum repareren." k afspraken over inbraakveilig bouwen. zeker vier eeuwen oud 'en dus duurzaam ge bouwd'. Door de hoge plafonds moet er in de winter wel flink gestookt worden wat het pand weer minder duurzaam.maakt. Flipse verhaalt vervolgens van nul-energie woningen, 'ook zo'n modewoord'. In de praktijk blijkt dat die wonin gen vaak helemaal niet zo zuinig zijn omdat de bewoners juist niet zo nauw kijken naar het energieverbruik. „Want ze denken dat dat extra lampje toch niets uitmaakt." Hij weet wel een manier om zuiniger om te sprin gen met energie: een progressieve heffing. De eerste honderd kilowatt goedkoop houden en zwaar laten betalen als er meer verbruikt wordt. In zo'n situatie zullen marktpartijen snel met al lerlei energiezuinige apparaten komen. Hij herhaalt ook dat de overheid, als voorstan der van duurzaamheid, meer risico's moet ne men. Als voorbeeld noemt hij het verlagen van de grondprijs als er duurzaam gebouwd wordt. foto Ruben O reel Pluijlaar merkt vervolgens op dat de overheid ook zijn beloftes moet nakomen. Als uitvoerder heeft hij de afgelopen jaren namelijk niets ge merkt van het convenant. Geen gemeente herin nerde hem ooit aan de afspraken. Convenant NVOB-secretaris M. Sollie is na de vorige onder tekening slechts door Terneuzen en Veere gebeld met vragen over duurzaam bouwen. De overige vijftien gemeenten lieten niets van zich horen. Ook weet ze dat er nog steeds gemeenten zijn die niemand hebben aangewezen als coördinator Duurzaam Bouwen. Desondanks, zo benadrukt ze, is het NVOB voorstander van een breed ge dragen convenant. Hoe minder verschillen in de regels, 'hoe beter voor ons als sector'. En volgens Flipse krijgt duurzaamheid echt een kans van slagen als die manier van bouwen concurrerend is met andere bouwvormen. Het Convenant Integrale Woonkwaliteit on jaar weer in de ban wordt gedaan, vult Pluijlaar aan. De voorzitter vraagt herhaaldelijk wat duurzaam is. Hij wijst naar het pand van het NVOB aan het Damplein in Middelburg. Het is dinsdag 28 mei 2002 Sloveense en Nederlandse kunst in De Torenhoeve door Ali Pankow NIEUW-HAAMSTEDE - Onder hel wakend oog van de vuurto ren prijkt in de tentoonstel lingsruimte van De Torenhoeve i'h Nieuw-Haamstede een geva rieerde expositie van Sloveense en Nederlandse kunst. De pre sentatie levert een mix aan identiteiten op en vormt het eer ste tastbare resultaat van de Artbridge Foundation. Deze stichting maakt zich sterk rivDÓr culturele uitwisselingen tussen Nederland en Slovenië. Galeriehouder Robert Cóhrs uit Zierikzee is nauw betrokken bij de initiatieven van de Artbridge 1 Foundation. Zijn passie voor O, iSlovenië ontvlamde door toe- doen van één van zijn vrienden 'die al tien jaar in dit Balkanland ",u\ypont. CÖhrs is ervan overtuigd dat het stimuleren van kunst biet alleen de culturele kant van 'dé samenleving ten goede komtv. maar ook een gunstig effect heeft op de economie. Als spre kend voorbeeld noemt hij het stadje Isola. „Dat dreigde hele maal te vervallen, omdat veel bewoners naar de grotere centra trokken. Het initiatief om hier tal van cursussen en workshops op het gebied van beeldende kunst te gaan geven, heeft weer leven in de brouwerij gebracht en je ziet er nu ook weer allerlei nieuwe winkeltjes en galeries ontstaan", aldus Cöhrs. Hij is blij met de gevarieerde ex positie in De Torenhoeve. Er is werk te zien van twee Sloveense schilderessen, Jana Dolenc en Therezija Bastelj, en van drie Nederlandse beeldend kunste naars, Hans van Tilburg, Harm Verstraten en Marijke Folkerts- ma. Ieder heeft een eigen wand of hoek toebedeeld gekregen, maar waar mogelijk worden ook combinaties binnen de pre sentatie gemaakt. Zo blijkt het schilderij 'De Pianist' van Dolenc fraai aan te sluiten bij het expressieve en kleurrijke werk van Harm Verstraten. Zijn werk blijkt vooral gebaseerd op organische vormen, structuren en ritmes. Ook in het werk van Dolenc speelt ritme een belang rijke rol. Muziek blijkt haar be langrijkste inspiratiebron. Zij weet de passie voor muziekbe oefening weer te geven in ro buuste, zwierige contouren en evenwichtige kleurencombina ties. Vrouwenwereld In het werk van Bastelj staat de vrouwenwereld centraal. Pas teltinten voeren de boventoon in haar collage-achtige schilde rijen, waarin kenmerkende ele menten als spiegelfragmentjes en stukjes briefpapier verwerkt zitten. Prominente plek op de expositie heeft het beeld 'Onderdrukking' van Hans van Tilburg. Hij maakte met cement een groep' mensen wiens lijven onder bijna voelbare last gebukt gaan. Het begrip 'vrijheid' brengt hij daarnaast op een mooie manier tot uitdrukking met zijn bron zen figuren omspannen door een cirkel. Persfotografe Marijke Folk- ertsma uit Zierikzee volgde ooit een opleiding in beeldende kunst en geeft op deze tentoon stelling blijk van haar oude lief de, met onder meer een schilde rij met als titel 'Door de bomen het bos'. Zij brengt hier niet zo zeer de schoonheid, maar meer de ongebreidelde voortwoeke ring van de natuur in beeld. De tentoonstelling in De Toren hoeve is in verband met de tus senliggende Kunstschouw-pre- sentatie in twee perioden te bezichtigeneerst tot vrijdag 14 juni en daarna van 26 juni tot en met 4 augustus op vrijdag, za terdag en zondag van 11.00 tot 17.00 uur. door Ali Pankow BROUWERSHAVEN - De jaar lijkse expositie van Schilders club Perspectief in de Sint Nico- laaskerk in Brouwershaven levert een boeiende presentatie van schilderstalent op. Beel dend kunstenaar Chris Grinwis uit Zierikzee en zelf oud-cursist van Perspectief roemde zater dagmiddag tijdens de opening de.eigenheid die de exposanten in hun werk weten te leggen. Zelf heeft Grinwis grote voor keur voor landschapsschilde ringen. Vastleggen van de na tuur in beeldende kunsvorm, acht hij van groot belang temeer KAPELLE - De organist Henk van Putten uit Nieuw-Beijer- land geeft zaterdag 8 juni een orgelconcert op zijn eigen, pas gerestaureerde Batz-Witte-or- gel in de hervormde kerk van Kapelle. Het concerthema is Parijse Or gelmeesters, waarin onder meer het tweede choral van C. Franck en de Tweede Symphonie van C. Widor worden uitgevoerd. Van Putten viert zijn 45-jarig jubileum als kerkorganist. Het concert begint om 20.00 uur. HULST - De Kreatieve Vorming Hulst sluit vrijdag 31 mei het seizoen af met een eindejaars- manifestatie in het gemeen schapscentrum Den Dullaert. De bijeenkomst begint om 19.00 uur met een opvoering van deel nemers aan de cursus toneel. Onder leiding van Erik Ver- schueren pakken zij de stukken 'De afbraak van het Scala thea ter' en 'Recyclage' aan. Verder kan het publiek een kijkje ne men bij het werk van diverse cursisten. De expositie toont fo to's, olieverf schilderijen, acryl en pastelwerk, keramiek en kunst uit de natuur. De tentoon stelling is tot 9 juni te bezichti gen tijdens de openingsuren van Den Dullaert. omdat hij de bebouwing steeds verder ziet oprukken. Overigens maakt het volgens hem geen verschil welk onderwerp je als schilder kiest, als die eigen crea tiviteit er maar in tot uiting komt. Hij sprak in dit verband zijn waardering uit voor docent Kees van de Wetering van Per spectief die zijn cursisten juist zo tot eigenheid weet te stimule ren. Van de honderden tekeningen en schilderijen die de deelne mers het afgelopen jaar produ ceerden, worden er nu tachtig tentoon gesteld in de Brouwse kerk. De schilderclub houdt al zestien jaar een expositie aan het einde van het seizoen. Sinds zes jaar gebeurt dat in de Sint- Nicolaaskerk. Het centrale thema voor de cur sisten van Perspectief het afge lopen jaar was restvormen, of tewel het invullen van de ruimte rondom het hoofdobject. Er is met veel verschillende materia len gewerkt. Uit de tentoonstel ling blijkt dat aquarel en acryl verf bij velen de voorkeur genieten. Materialen Een mooie indruk van welke verschillen de materialen kun nen opleveren, biedt Evelien Hullekes met drie schilderijen waarin koeien de hoofdrol spe len. Zij geeft er haar impressie van in aquarel, acryl en olieverf op linnen. Tulpen blijken een geliefd on derwerp bij veel cursisten. Elly Schrijer geeft er in drie ver schillende sprankelende kleur schakeringen mooie abstracte weergaven van. Sjoerd van Keulen kiest voor realistischer vormen. Opvallend bij hem is het effect van het verschil in kleurgebruik bij het passe-par- tout. Verrassend door zowel vormgeving als kleurcombina ties in oranje, paars en rood zijn ook de tulpen van Nel Saarloos- van Otzel. Impressie Daarnaast is er nog veel meer moois te zien, zoals de twee weergaven van Nefertette door Loes Bom of de schilderijen met mensenmassa van Maartje Stuut, evenals de impressie van onderlinge ontmoetingen door Marijke Koopman. De expositie in de Sint Nico- laaskerk is tot en met woensdag 5 juni dagelijks geopend van 13.30 tot 16.30 uur. Interim directeur van het Zeeuws Museum, Piet Barendse. foto Dirk-Jan Gjeltema door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Interim directeur Piet Barendse vreest dat het Zeeuws Muse um de eigen bijdrage van bij na 600.000 euro aan de ver bouwing en herinrichting niet bij elkaar krijgt. Met het bureau Job van Doorn wordt gewerkt aan een sponsor plan. Uit een voorstudie blijkt dat de sponsormarkt in Zeeland behoorlijk is afge graasd, vooral door het Mari tiem Museum in Vlissingen. Barendse uitte zijn zorg gis teren in de Statencommissie Welzijn. Daar schetste hij wat hij de afgelopen half jaar in het Zeeuws Museum op de rails heeft gezet. Volgende week maakt Barendse plaats voor de nieuwe directeur van het Zeeuws Museum, Valen- tijn Byvanck. Op het ogenblik wordt in het museum vooral gewerkt aan het onderhoud van de collec tie, het inruimen van dertig duizend voorwerpen in het nieuwe depot en de registra tie ervan. Barendse heeft vrijdag 'met stoom en ko kend water' een bedrijfsplan afgerond, dat nu voorligt bij de Raad van Toezicht en dit najaar waarschijnlijk ter be spreking naar Provinciale Staten gaat. De eerste schetsontwerpen van het nieuwe museum zijn inmid dels gemaakt en een strate gisch marktplan en sponsor plan zijn in voorbereiding. Vooral als het om sponsoring gaat, heeft Barendse zijn aarzelingen. „De sponsor- markt in Zeeland is niet zo dicht. Er is wel veel geld in Zeeland, maar het is ver spreid. Er is niet zo makke lijk aan te komen. En het Ma ritiem Museum in Vlissingen heeft al veel binnen weten te slepen." Vorig jaar heeft de provincie ruim 3,6 miljoen euro uitge trokken voor de verbouwing en inrichting van het Zeeuws Museum. Voorwaarde was dat het museum een kleme 600.000 euro moet zien los te peuteren bij sponsors en fondsen. twee Sloveense en drie Nederlandse kunste foto PieterHonhoff In De Torenhoeve is de eerste expositie van de Artbrige Foundation ingericht met werk van naars.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 28