Deense viking slaat vleugels uit
20 r
Supertalent is
nu taxichauffeur
PZC
(oj® verueinigirtg
Klucht rond drachtig
springpaard Ratina Z
Dennis Martens en
Ruud Rentmeester
halen Zottegem
Heuvels in Vlaanderen zorgen voor veldslag in Driedaagse
Rondemis(s)
Fraude
Vliegreisjes
Held op sokken
Supporter
maandag 27 mei 2002
door Frits Bakker
ZOTTEGEM - Het waren tafe
relen zoals ooit op de Koppen
berg, met gladde steentjes, een
valse klim en een peloton dat
zich slingerend een weg baande
naar boven. De Juniorendrie-
daagse van Axel eindigde giste
ren op Vlaams grondgebied in
een ware veldslag.
De Deen Matti Breschel omzeil
de alle valkuilen op weg naar de
finish van de laatste etappe in
Zottegem. Hij werd eindwin
naar van het gevecht dat zijn
ontknoping kreeg in de ultieme
kilometers. ,,Ik ben nog nooit zo
diep gegaan om te winnen",
hijgde de blonde viking na af
loop met de modder van de kas
seien nog tussen de tanden.
Het was ook nog nooit zo slo
pend geweest in de Axelse drie
daagse, die over een vernieuwd
parkoers gingen de vervaarlijk-
ste beklimming uit de omgeving
aandeed. Wat de Koppenberg
ooit was voor de gelouterde
profrenners in de Ronde van
Vlaanderen, was de Molenberg
tijdens de slotetappe voor het
uitgedunde peloton van junio
ren.
Verraderlijk
„Hij is zo verraderlijk, zo steil,
en hij doemt ineens voor je op",
zei Matti Breschel, die vertelde
dat hij nog nooit eerder een berg
met 'cabblestones' was opgere
den. Die onbekendheid werd
hem nog bijna fataal, door een
onverwachte aanval van de Pool
Michal Golas. De slotetappe
werd gewonnen door Norman
Meerkerk uit de Rabo-selectie.
Een andere Rabo-renner, Tho
mas Dekker, won zaterdag de
tijdrit.
Dat was niet genoeg om de
machtsgreep van de achttienja
rige Matti Breschel, afkomstig
uit een klein plaatsje aan de
zuidkant van Kopenhagen, te
verhinderen. De Deen reed een
degelijke tijdrit op zaterdag
(negende), pleegde in de avon
detappe in Axel een coupe met
zijn Poolse bondgenoot Michal
Golas en counterde gisteren een
pittige aanval op zijn positie.
Matti Breschel leidt de dans bij de beklimming van de Molenberg.
De Pool, die tweede stond in het
klassement met 1.12 achter
stand, opende met twee mede
vluchters de koers op de Molen
berg en had tien kilometer voor
het einde nog een voorsprong
van twee minuten op de gele
trui. Matti Breschel bekende la
ter: „Ik gaf niets meer voor mijn
winstkansen, want mijn ploeg
was gesloopt en ik moest alles
alleen doen."
Met de hulp van een paar be
reidwillige Belgen, die voor ei
gen publiek reden, werd de
kloof toch nog gedicht. De Deen
was er dolgelukkig mee en be
dankte aan de streep iedereen
die hem had geholpen. De eind
zege in Zottegem was de eerste
in een wedstrijd voor de wereld
beker. In de Heuvelland twee
daagse droeg Breschel twee
dagen de leiderstrui, maar ver
foto Peter Nicolai
speelde hij de zege op de slot-
dag.
Matti Breschel komt uit een se
lectie die doorgaans onder lei
ding staat van Jesper Skibby. De
vroegere TVM-renner moest in
de Axelse koers verstek laten
gaan, omdat hij andere ver
plichtingen voor de Deense
bond had. „Ik heb wel al veel
aan hem te danken", zei Bre
schel, die blijk gaf van zijn veel
zijdige klasse.
Frans Maassen zei na afloop:
„Ik had de Deen hoog ingeschat,
maar niet verwacht dat hij sterk
genoeg was om Jukka Vastaran-
ta te verslaan. Die was voor mij
de torenhoge favoriet om hier te
winnen." Maar ook Maassen
had zich verkeken op de kwets
baarheid van de kleine Fin, die
alleen in de korte tijdrit de top
tien haalde, maar in alle andere
etappes faalde.
Outsider
Toch dook er op zaterdag plot
seling nog een andere outsider
op in het peloton. De Belg Mario
Ickx, uit de vermaarde wieier-
school van Rik van Looij in He
rentals, kwam na twee etappes
aan kop van het klassement,
toen hij in de tijdrit als derde
was geëindigd achter Thomas
Dekker en de Tsjech Ondryas.
Zaterdagavond werd Ickx al
onttroond. Matti Breschel, Mi
chal Golas, de Amerikaan Sti-
ler-Cote, twee ijzersterke Rus
sen en de Nederlanders Joost
van Leijen en Sebastiaan Lan-
geveld zetten een vluchtpoging
op die het klassement overhoop
haalde.
Joost van Leijen spurtte in Axel
onbedreigd naar de overwin
ning, maar veel belangrijker
was de tijdwinst die Breschel
boekte. Op slag was heel de Ra
bo-selectie kansloos voor de
eindzege, werd de Belg Ickx op
een gevoelige achterstand gere
den en werd definitief afgere
kend met de ontredderde Vasta-
ranta.
De jonge Belg voorspelde nog
een klinkende revanche. „Op
mijn terrein, de Vlaamse heu
vels, ga ik erin vliegen", zei hij
strijdvaardig. Het bleek groot
spraak, want Mario Ickx kwam
op de Molenberg, de Vlamme, de
Berendnes en de Leberg zelden
in beeld. Het heroïsche gevecht
werd gedicteerd door de Poolse
vechtjas Golas, die al zijn klasse
in de strijd gooide, maar door de
laatste jump van Breschel werd
afgebluft.
door Marco Hamelink
AXEL - „Het was zwaar, héél
zwaar", was de reactie van de
meeste Zeeuwse renners, tij
dens en na afloop van de Junio-
rendriedaagse van Axel. Alleen
Ruud Rentmeester uit Goes en
Dennis Martens uit Koewacht
slaagden erin de finish in Zotte
gem te bereiken. Maar gemak
kelijk was het voor geen van
beiden.
„De Molenberg was zwaar, met
die natte kasseien, maar de
Berendries vond ik nog veel las
tiger", meende Ruud Rentmees
ter. De junior van wielervereni
ging Theo Middelkamp kon met
een 26e plaats in de laatste etap
pe en een 37e plaats in het eind
klassement toch tevreden te
rugkijken. Dennis Martens deed
het met zijn 32e plaats in de
eindstand, op ruim acht minu
ten van de Deense winnaar, nog
iets beter.
Lek
Het verlies in het klassement
leed de Goesenaar al in de eerste
etappe. In de polders rond Phi
lippine reed Rentmeester op een
ongelukkig moment lek. „Het
duurde even voordat ik een
nieuw wiel had. Het gat was al te
groot en toen kon ik niet meer
terugkomen.
Dennis Martens finishte giste
ren in de zware etappe in Zotte
gem en omgeving als 42e. De
Koewachtenaar had ook veel te
genslag gekend. De renner uit
het team Nijdam/Bloks, dat
overigens binnenkort zijn juni
oren wil afstoten (de wv Zeeuws
Vlaanderen is een kandidaat
voor overname) kwam zaterdag
tijdens de eerste rit in Axel hard
ten val.
Op karakter kon hij de wed
strijd toch uitrijden en hij wist
zich zelfs als één van de weinige
Zeeuwen in het eerste peloton te
handhaven.
Met een dik pak ijs op zijn hand
zat hij na de finish bij de EHBO.
„Het was bij het buurtschap
Luntershoek", vertelde de zes
tienjarige Koewachtenaar.
„Voor me viel een Rus en ik kon
geen kant meer op. Ik sloeg met
fiets en al over de kop." Ru
een minuut zat hij in de berm Lr
snakkend naar adem. „Ik vnelon1
mijn ribbenkast en kreeg bijna F
geen lucht meer." Aan opgeven
had hij geen moment gedacht] k
Na een achtervolging van an-'
derhalve ronde wist hij het' j,
voortrazende peloton weer bij r
te halen. „Maar ik heb echt af!
gezien. Bij die val kneusde ij
ook mijn linkerhand, waardoor-
ik maar één rem kon gebnn-
ken."
Tijdens de etappe in Zottege®] h
had Martens nog steeds last van i
die hand. Met name op de kas-
seien in Haaghoek speelde de'
blessure hem parten. „Maar it
ben wel wat pijn gewend en ben
heel dat ik de wedstrijd heb uit- y
gereden. Als je zag hoeveel
goede prestatie", meende Mar
tens. Van de 165 renners die vrij
dag van start gingen, haaldeni
62 de finish.
Ralph Schaalje kon de ve
wachtingen niet waarmab
De Axelaar stapte in de derde!
etappe in zijn woonplaats voor-,
tijdig af nadat hij een
keren had moeten
Schaalje. die in kleine Belgisch
koersen regelmatig ereplaatse
haalt, kon zich in het internat»
nale deelnemersveld niet staan
de houden. Tibor Springs
(Theo Middelkamp) kwam gis
teren op de Molenberg in de pro
blemen. Door diverse valpartij
en, waardoor het pelota
verbrokkelde, raakte de Goese
naar op achterstand. Spnngt
kon niet meer terugkomen"e
gaf na dertig kilometer op.
Uit de wedstrijd
Arjen Mosselmanleek langetiji
de wedstrijd uit te kunnen rij
den, maar werd in één vandi
laatste omlopen in Stnjpen m
de wedstrijd genomen Tod
was de eerstejaars junior ut
Kruiningen niet ontevreda
„Als je ziet hoe de nationale*
lecties presteren, doen wijiel
helemaal niet zo slecht. Diejon
gens zijn zogenaamd de besten
van hun land en kunnen ooknie
altijd mee."
De blonde Deense winnaar met bloemen
overladen, een dikke kus voor al die
winnaars van de klassementen? Ze waren
er heel bedreven in, de rondemissen van de
Juniorendriedaagse. Maar soms moet een
rondemiss ook nog wat anders doen dan
kussen uitdelen en dan kan het wel eens
goed mis(s) gaan.
Pierre Eijsackers, de voortreffelijke spea
ker van de Driedaagse, moest gisteren in
het Belgische wielermekka Zottegem niet
alleen de huldiging van commentaar voor
zien, maar ook de plaatselijke notabelen
ontvangen en wegwijs maken.
Toen hij de schepen (wethouder) van sport
zaken van Zottegem aan het publiek intro
duceerde, kon hij het niet nalaten om aan
één van de rondemissen te vragen: „Deze
man is schepen, weet jij wat dat is?"
„Uhhh, ik denk het wel", antwoordde ze
met enige schroom. „Hij is de bestuurder
van een schip..."
Bij de communicatie-afdeling van de
Fifa is lichte onrust uitgebroken omdat
een onbekende man ten onrechte een pers
kaart heeft gekregen. Hij heeft daarmee
toegang tot alle mediacentra in Japan en
Zuid-Korea waar vrijdag het wereldkam
pioenschap voetbal begint.
De man kreeg de pas in Seoel Hij gaf zich
daar uit voor reporter van de Sunday Mir
ror. De zaak kwam aan het licht toen de
echte journalist van de Engelse krant zich
meldde.
De inmiddels gealarmeerde Zuid-Kore-
aanse politie heeft de fraudeur nog niet ge
vonden. DPA
Trevor Sinclair vloog 30.000 kilometer
in elf dagen. Van Londen naar Dubai,
van Dubai naar Seoel, van Seoel naar Lon
den en van Londen naar Osaka.
Hij behoorde tot de selectie van het Engelse
elftal, moest plaats maken voor de herstel
de Kieron Dyer en werd alsnog opgeroepen
voor de geblesseerde Danny Murphy.
Sinclair verliet woensdag de Engelse se
lectie. De 29-jarige middenvelder van West
Ham United moest plaats maken voor Dy
er van Newcastle United wiens blessure
nog wel niet hersteld was, maar die op ter
mijn inzetbaar was. Bondscoach Eriksson
drong er bij Sinclair op aan een paar dagen
langer te blijven, maar de speler koos voor
de terugreis omdat zijn vrouw vijf maan
den zwanger is.
Twee dagen later riep de bondscoach Sin
clair weer op. Danny Murphy van Liver
pool brak tijdens de training zijn linker
voet en Sinclair was de aangewezen
vervanger.
Dus stapte hij vrijdag in het vliegtuig voor
de lange uur durende reis naar Osaka om
zich weer bij de Engelse selectie te voegen.
RTR
door Frits Bakker
Kijk maar eens goed naar die jongen, zei
de bondscoach, die dat jaar in Axel
was met zijn junioren. „Die kan alles met
de fiets." Johan Bruinsma was de naam en
alle kenners voorspelden hem een prachti
ge toekomst als renner. Hij was net zeven
tien, toen hij in 1993 alles aan flarden reed
en met grote overmacht winnaar werd van
de Juniorendriedaagse van Axel.
De klasse straalde er vanaf bij de jonge,
vrolijke Drent. Hij won alles wat er maarte
winnen viel bij de junioren, werd amateur
en op zijn 22e jaar prof bij de Rabobank. En
toen was het ineens over. De benen wilden
niet meer, overal werd Bruinsma gelost en
na een jaar werd hij simpel aan de kant ge
schoven.
De bondscoach nog eens gebeld in die tijd.
„Weet je wat het is met Johan", zei hij som
ber. „Hij leeft niet voor zijn sport, hij ge
draagt zich als een flierefluiter. Als we in
het buitenland zijn, is het altijd wat met
hem. Je denkt dat hij om tien uur naar z'n
hotelkamer is gegaan, dat hij vroeg op bed
ligt, maar hij springt door het raam en gaat
achter de meiden aan."
Johan Bruinsma (25 nu) is inmiddels ge
stopt met fietsen. Vorig jaar in juni is hij
voorgoed afgestapt, sinds die dag heeft hij
geen fiets meer aangeraakt. Vrijdag was hij
terug in Axel, op bekend terrein. „Ik ben
ploegleider geworden bij De Jonge Renner,
dan hoor ik er toch nog een beetje bij."
En hoe vul je nu de dagen
Bruinsma: ..Ik ben taxichauffeur gewor
den, in Geertruidenberg, waar ik als wiel
renner al was gaan wonen."
Helemaal afgeknapt op het fietsen?
„Ja, eigenlijk wel, want toen ik stopte, was
het alsof er een blok beton van mijn rug af
viel."
Het gezeur over dat eeuivige talent beu?
„Ze zeuren altij dnu nog steeds. Ik hoor het
elke dag nog, ook nu ik hier in Axel ben.
Hoe komt het toch datje niet meer... Maar
overal lopen zeuren rond. Wat denk je van
die ouwe wijven, die je met een taxi moet
ophalen, als je vijf minuten te laat bent."
Mogen wij het nog één keer vragen?
„Ja, mag wel, want het is natuurlijk op
merkelijk dat ik nu op mijn 25e jaar als
ploegleider in een auto zit."
Vooruit dan maar: waarom ben je mislukt?
„Ik was geen flierefluiter, i k heb er echt wel
voor geleefd, maar kennelijk was ik niet
goed genoeg. Ik won als amateur nog
Dwars door Vlaanderen, voor de wereldbe
ker, reed best goed in de buitenlandse wed
strijden, maar het werd steeds minder."
Problemen met de gezondh eid, hoorde je
altijd.
„Het was altijd wat, ik hobbelde van het
ene probleem in het andere. Het is me
enorm tegengevallen, vooral de overgang
naar de profs, die absoluut geen respect to
nen voor een jonge renner."
En zo gleed het verder af.
„Je raakt steeds dieper in de ellende. Als ik
weer een wedstrijd mocht rijden van Theo
de Rooy, dan moest ik zo diep gaan, dat ik
drie dagen later weer ziek werd. Zo ging
dat maar door. Het niveau bij de profs lag te
hoog voor me."
Hoe was het om terug in Axel te zijn?
„Ik besef nu pas hoeveel indruk dat heeft
gemaakt, toen ik hier won. En dat is wel
leuk. Maar ik heb mijn leven weer lekker
op orde. dat is nog belangrijker."
En met die jonge renners opstap?
„Het is mooi om af en toe nog op de koers te
komen en dit werk doe ik graag. Ik zie er
iets van mezelf in terug van toen ik zelf nog
wielrenner was.
Maar je waarschuwt ze wel, dat het nog een
lange weg is.
„Het beste voorbeeld ben ikzelf, dus ik kan
ze wel wat bijbrengen."
SUWON - Koude benen zal Thierry Henry niet hebben gehad tijdens de interland van wereldkampioen Frankrijk tegen Zuid-Korea
(3-2). De veelscorende Franse spits van Arsenal had zoals gewoonlijk zijn kousen weerzo hoog mogelijk opgetrokken. Zijn beenspieren
waren op temperatuur, maar niet op schot. Henry scoorde niet. foto Lionel Cironneau/AP
Johan Bruinsma
foto Peter Nicolai
door
Alexandervan Eenennaam
HAMM - De Duitse springruiter Ludger
Beerbaum weigert de opdracht van de
rechtbank in Münster op te volgen om zijn
paard Ratina Z over te dragen aan Leon
Melchior. Ratina Z is drachtig en moet over
drie weken bevallen. Berijder Beerbaum
wil dat dat in zijn stallen in Riesenbeck ge
beurt, eigenaar Melchior vindt zijn onder
komen in Lanaken een betere plaats.
De rechtbank in Münster droeg Beerbaum
vrijdag op binnen 24 uur het paard over te
dragen aan de eigenaar, op straffe van een
dwangsom van 125.000 euro. Daarbij zou
bij weigering de politie ingeschakeld wor
den. Beerbaum verweerde zich zaterdag
via zijn advocaat door te stellen dat de
twintigjarige merrie zo kort voor de ge
boorte van het veulen niet meer mag wor
den vervoerd. Volgens de advocaat van
Melchior, Burkhard Oexmann, is dat on
zin.
Toen Beerbaum weigerde aan de uitspraak
van de rechter te voldoen, is direct een team
naar Riesenbeck gestuurd om Ratina Z op
te halen. De dierenarts en de meegereisde
paardenverzorgers troffen Ratina Z vol
gens Oexmann niet aan.
„Beerbaum was er al lang vandoor met het
paard." Oexmann zal namens Melchior
Beerbaum nu bij de rechtbank in Münster
opnieuw aanklagen.
Ratina Z veroverde in haar sportieve loop
baan ruim 900.000 euro aan prijzengeld.
Bij de Olympische Spelen van Barcelona in
1992 was ze onder de hoede van Piet Ray-
makers, die destijds zilver won. Beerbaum
bereed de merrie een jaar later met veel
succes; de Duitser won de wereldbeker.
DPA
De Schotse coureur Johnny Herbert wil
volgend jaar in de nieuwe raceklasse
Premier Grand Prix voor de Engelse voet
balclub Chelsea gaan rijden. Herbert nam
onlangs afscheid van de Formule I „Ikben
mijn hele leven al supporter van Chelsea
Premier Grand Prix wil volgend jaar maart
beginnen met de nieuwe raceklasse. Top
clubs uit het betaalde voetbal hebben de24
wagens in het kampioenschap geadop
teerd. Ook Feyenoord doet mee. Welke
coureurs de bolides van 750 pk voor de Rot
terdamse club gaan bestuiten, is nog niet
bekend.
Rond de raceklasse bestaat nog veel ondui
delijkheid. Officieel hebben alleen Feye
noord, Leeds United, Anderlecht en Benfi-
ca zich contractueel verplicht om mee te
doen De organisatie verwacht dat vijftien
clubs deelnemen uit Spanje, Italië. Frank
rijk, Engeland en Duitsland; de vijf grote
competities van Europa De overige plek
ken zijn bestemd voor Nederland. België'
Portugal en Zuid-Amerika. Anders dan in
Formule I krijgen de teams gelijke midde
len. AFP