Daar komt de bruid...
Een beetje tuinpot is zeker een meter hoog
zaterdag 25 mei 2002
Ontwerp van Myke Marthe Styling
nog steeds erg populair bij Ma
rokkaanse en Turkse bruiden.
Wat ook kan nu is de groen glan
zende jurk die Natascha Stolz,
winnares van de Robijn Fashion
Award, dit jaar maakte. De Rot
terdamse ontwerpers Dorien
David, Bridals More, Mijke
Marthe en Victors Wedding De
sign presenteren eveneens ei
gentijdse bruidsmode.
Hoewel de bruidsjurken als een
i-ode draad door de tentoonstel
ling lopen, worden alle overige
aspecten van een trouwerij niet
vergeten in het Schielandshuis.
Ringen, geschenken, linnen
goed, bruidssuikers en bruids
foto's: het is allemaal te zien,
Evelien Baks
'Daar komt de bruid...': tot en
met 3 november in Museum Het
Schielandshuis, Rotterdam.
Zijden bruidsjapon uit 1882.
Twee bijzondere kostuums van een onlangs in de echt verbonden
homopaar
Zwart wordt gedragen sinds de
laatste decennia van de 19de
eeuw. „Een economisch ver
haal", vervolgt Hoitsma. „In
zo'n japon kun je daarna ook
weer naar de kerk gaan. Het
heeft iets ingetogens, maar ook
iets van Nederlandse degelijk
heid. Hoewel, in België zie je dat
ook. En natuurlijk heeft het met
standen te maken. Zo'n jurk zag
je meer op het platteland. Die
zwarte jurk werd trouwens wel
vaak gecombineerd met een
witte sluier en witte handschoe
nen."
Traditie
In 1921 duikt ineens devoetvrije
jurk op: de voeten van de bruid
mogen worden gezien. En ook
dat gegeven past in de mode van
die tijd. Rond '26 zijn de jurken
op hun kortst, maar de sleep
blijft bestaan. Die is inmiddels
traditie geworden. Tien jaar la
ter worden de Nederlandse
vrouwen in de echt verbonden
in een gewoon fatsoenlijk jurkje
of mantelpakje. Althans, dege
nen die zich melden bij de bui -
gerlijke stand. Wie in de kerk
trouwt doet dat nog steeds in vol
ornaat. En hetzelfde verhaal
gaat op voor wat er in de jaren
vijftig en zestig werd gedragen.
Blikvanger, maar dan op een
andere manier is het eenvoudige
zwarte japonnetje dat in 1944
werd gedragen door een in
woonster van Rotterdam. Een
oorlogsjurkje dus. „Men had
niks meer. Deze dame maakte
haar trouwjapon van oma's ou
de jurk en opa's biljartlaken.
Het kraagje heeft ze zelf gebor
duurd, maar ook de hoeden-
speld is van omaOok daterend
uit die tijd is het jurkje gemaakt
van voeringszijde. „In die tijd
waren vrouwen nog goed opge
leid in handwerktechnieken",
vertelt de conservator. „Het tex
tiel was tot 1949 op de bon. Dus
was het heel lastig om aan stof te
komen. Doordat ze zo mooi kon
den handwerken ziet die japon
van voeringszijde er toch heel
goed uit. Er was trouwens ook
een levendige handel in para
chutestof."
Hoe anders zijn dan de creaties
uit de decennia daarna. Begin
jaren zestig trouwt de bruid
lang niet altij d meer in een lange
witte jurk met sleep, maar
wordt er ook in korte japonne
tjes gehuwd.Wie wel van een
beetje experimenteren hield,
schafte begin jaren zeventig
echter een broekpak aan. Of het
was omdat ze het niet konden
maken om in een mini-jurkje te
verschijnen. Maar ook paars
met bloemetjes verscheen voor
de ambtenaar van de burgerlij
ke stand.
Sindsdien kan eigenlijk alles. Je
trouwt in wat je zelf wilt. De tra
ditionele witte jurk is trouwens
Even leek het gedaan met de populariteit van tuinpotten,
maar dit seizoen zijn ze populairder dan ooit. Vanuit de
woonkamer en de serre maken ze een opmars naar de tuin en
zelfs naar de straat. Bovendien valt de huidige generatie ex
tra op vanwege het formaat. Een beetje pot begint tegen
woordig bij een diameter van zo'n halve meter en is tenmin
ste een meter hoog.
Potten met zonnige kleurtjes doen het goed in de tuin, maar ook in
het interieur.
Niet alleen het interieur,
maar ook de ruimte buiten
wordt tegenwoordig gedeco
reerd, verklaart Pauline van der
Meer van bureau De Bock en
Dekker uit Amsterdam de po
pulariteit van 'oversized' pot
ten. Dit bedrijf brengt jaarlijks
de trends in beeld, zowel voor de
Vereniging Belangenbeharti
ging Tumbranche (VBTB) als
voor Bloemenbureau Holland
(BBH),De tuin zegt iets over de
bewoners. Ook voor buiten ko
pen ze stijlbewust in." De tuin
krijgt met potten een eigen ge
zicht. „Hoe robuuster ze zijn,
hoe meer impact ze hebben op
de sfeer buiten." Originaliteit
en humor zijn daarin volgens
haar erg belangrijk. „Het aan
bod aan potten is erg divers.
Maar dat is niet genoeg. Mensen
gaan de potten zelf verven of
maken er op een andere manier
een uniek object van."
Tuinieren in potten heeft vol
gens Pauline van der Meer ook
een praktisch voordeel. „Tui
nieren in potten kun je gemak
kelijk in de hand houden. De
plant wordt immers begrensd
door de pot en kan daardoor niet
woekeren. Daardoor heeft de
tuinbezitter ook minder last van
onkruid."
Een laatste ontwikkeling is de
hang naar professionaliteit.
„Alsof een tuinarchitect het
ontwerp heeft gemaakt. Dat be
tekent meer aandacht voor rit
me en herhaling, voor harmonie
en schoonheid. Het gebruik van
identieke grote potten draagt
daaraan bij. Ze zorgen voor een
goede basis in de tuin,"
Dankzij de groeiende populari
teit van tuinpotten in de jaren
negentig, is Pol's Potten inmid
dels een begrip. Oprichter Erik
Pol leverde vijftien jaar geleden
voor het eerst terracotta potten
uit Spanje aan bloemisten. Die
bleken hier enorm aan te slaan.
Inmiddels is het assortiment
uitgebreid met andere interi-
euraccessoires en met meubels
en keukens. De naam is een
merk geworden dat in het hele
land verkrijgbaar is.
Hip
Ook bij Pol's Potten is meer
vraag dan ooit naar grote pot
ten. „De afgelopen jaren is de
consument opgevoed door de
media. Daardoor gaat het Hol
landse kneuterige er een beetje
af", denkt eigenaar Jan Wolles-
winkel. „De opmars van grote
potten heeft ook met gemak te
maken: het is grote stappen snel
thuis qua inrichting van tuin of
terras. En een paar grote bewe
gingen doen wonderen, zowel in
een kleine als in grote tuin."
Potten van glas, albast en alu
minium zijn door Pol's Potten in
Nederland geïntroduceerd. Er
zijn nog altijd exotische potten
en vazen verkrijgbaar, maar een
groeiend deel van de collectie
wordt in eigen beheer ontwor
pen. „Vormen worden steeds
simpeler en dus helderder en je
ziet nauwelijks dessins. Mo
menteel is bij ons vooral veel
vraag naar materialen als hout,
zink, ruw beton, wit porselein
en terracotta in naturel en
zwart."
Trendanalysebureau De Bock
en Dekker heeft de populaire
kleuren en materialen in de tuin
herleid naar drie belangrijke
stijltrends voor deze zomer. In
de meest zomerse sfeer zetten
vrolijke kleuren en materialen
de toon. Daarin passen de nieu
we potten van kunststof in pri
maire kleuren en de geverfde
terracotta exemplaren.
Bij de designtuin passen strak
ke potten in materialen als
beton, hout en metaal in indu
striële kleuren wit, grijs en
zwart.
Natuur
In de op de natuur geïnspireerde
tuin zijn de vaak organisch ge
vormde potten gemaakt van
ruw hout, verweerd metaal en
van grove klei. Ook de kleuren
zijn navenant; groen-, grijs- en
bruintinten overheersen.
In het najaar staan twee stijlen
centraal: Sparkling en '80 Gar
den. Bij de eerste komen luxe
ogende potten in beeld van bij
voorbeeld hoogglans of gegla
zuurd aardewerk en metaal,
vaak voorzien van goudaccen
ten en andere decoraties. „In die
sfeer zijn potten de edelstenen
in de tuin", denkt Van der Meer.
In het retrothema horen strakke
accessoires in koele kleuren,
eventueel voorzien van geome
trische dessins. In deze sfeer
passen potten van beton, kunst
stof en metaal.
Anja Sparidaans
Meer informatie: www.tuin-
web.nl; www.polspotten.nl
Pol's Potten grossiert in trendsettende potten. foto Roland de Bruin
Van romantische bloe-
menjurk uit de 18de
eeuw tot een glanzende groe
ne creatie uit 2002: trouw
jurken volgen de gewone
mode op de voet. In welke
creaties bruidjes in de af
gelopen eeuwen richting
stadhuis togen toont het
Rotterdamse museum Het
Schielandshuis op de ten
toonstelling 'Daar komt de
bruid...'
Toen Lady Diana in 1981 in
het huwelijk trad met prins
Charles droeg ze een trouwja
pon die een creatie was van het
modeontwerpers-echtpaar Eli
zabeth en David Emanuel. De
japon werd gemaakt van echte
Britse zijde afkomstig van zij
derupsen gekweekt door World
wide Butterflies Limited op een
vierhonderd jaar oud landgoed.
In museum Het Schielandshuis
in Rotterdam is nu een voor
beeld van een 'Lady Di'-jurk te
zien uit 1991, tien jaar dus na
het huwelijk van de prinses zelf.
„Kun je nagaan hoe invloedrijk
die jurk is geweest. Deze is ove
rigens gekocht bij Laura Ash
ley," zegt Sjouk Hoitsma, con
servator kostuumcollectie. De
romantische creatie maakt deel
uit van de tentoonstelling 'Daar
komt de bruid...'.
Homopaar
Bruidsjurken door de eeuwen
heen vormen het belangrijkste
thema van de expositie die te
zien is tot en met 3 november
van dit jaar. Wordt er afgesloten
met de twee bijzondere kos
tuums van een onlangs in de
echt verbonden homopaar, de
tentoonstelling begint met een
bloemenjurk uit 1760. „We ne
men tenminste aan dat dit een
trouwjapon is," zegt de conser
vator. „We weten dat men in de
18de eeuw graag trouwde in een
gebloemde zijden jurk. De adel
en de gegoede burgerij dan,
want de hogere adel en het ko
ninklijk huis trouwden in zilver
of wit. De kleur wit heeft altijd
de associatie met maagdelijk
heid gehad. Maar ook deze ge
bloemde creatie is gemaakt van
erg kostbaar weefsel. Een
volgende stap is weven met
zilverdraad."
Een rondje langs de
vitrines geeft
een goede kijk op het modebeeld
in de verschillende tijdsperio
des. Zo geeft de 'witte' feestelij
ke creatie die werd gemaakt in
1815, dus pakweg een halve
eeuw na de bloemenjurk, een
heel ander beeld van hoe er in
het begin van de 19de eeuw
werd gehuwd. „We hadden in
middels Napoleon hier gehad en
dat heeft heel wat impact gehad
op de mode in die periode", zegt
Sjouk Hoitsma. „Je ziet dat de
vormen veel eenvoudiger zijn
geworden. Een taille net onder
de boezem en een corset dat die
boezem nog eens extra omhoog
drukte. De kleur wit in de
bruidsmode duikt op in de pe
riode 1810 tot 1820. Op een mo
deprent in het Franse Journal
des Dames en les Modes werd hij
in 1813 afgebeeld. Maar ook de
gebruikte stoffen werden wat
eenvoudiger, zoals mousseline
en katoen. Op die prent uit 1813
zie je trouwens ook dat er een
sluier wordt gedragen. Welis
waar nog klein, maar in de pe
riodes daarna worden de sluiers
steeds groter."
Zo volgt de bruidsmode in rap
tempo de mode uit het dagelijks
straatbeeld. Komen in 1830 bij
voorbeeld de pofmouwen in
beeld, vijftien jaar later doet de
crinoline zijn intrede. Hoitsma:
„Aanvankelijk werden die rok
ken van paardenhaar geweven,
wat nogal stijf is. Later werd dat
de hoepelrok. Dat model, met
die uitstaande rok en dat lijfje,
werd in 1981 weer door Lady
Diana gekozen voor haar
trouwjurk."
Tussen alle witte en crèmekleu
rige creaties in
valt die ene jÜfc
zwarte jurk
van het Rot- i
terdamse jL
modehuis A 'i f
Koster di- t,
reet op.