Daar komt de bruid... Een beetje tuinpot is zeker een meter hoog zaterdag 25 mei 2002 Ontwerp van Myke Marthe Styling nog steeds erg populair bij Ma rokkaanse en Turkse bruiden. Wat ook kan nu is de groen glan zende jurk die Natascha Stolz, winnares van de Robijn Fashion Award, dit jaar maakte. De Rot terdamse ontwerpers Dorien David, Bridals More, Mijke Marthe en Victors Wedding De sign presenteren eveneens ei gentijdse bruidsmode. Hoewel de bruidsjurken als een i-ode draad door de tentoonstel ling lopen, worden alle overige aspecten van een trouwerij niet vergeten in het Schielandshuis. Ringen, geschenken, linnen goed, bruidssuikers en bruids foto's: het is allemaal te zien, Evelien Baks 'Daar komt de bruid...': tot en met 3 november in Museum Het Schielandshuis, Rotterdam. Zijden bruidsjapon uit 1882. Twee bijzondere kostuums van een onlangs in de echt verbonden homopaar Zwart wordt gedragen sinds de laatste decennia van de 19de eeuw. „Een economisch ver haal", vervolgt Hoitsma. „In zo'n japon kun je daarna ook weer naar de kerk gaan. Het heeft iets ingetogens, maar ook iets van Nederlandse degelijk heid. Hoewel, in België zie je dat ook. En natuurlijk heeft het met standen te maken. Zo'n jurk zag je meer op het platteland. Die zwarte jurk werd trouwens wel vaak gecombineerd met een witte sluier en witte handschoe nen." Traditie In 1921 duikt ineens devoetvrije jurk op: de voeten van de bruid mogen worden gezien. En ook dat gegeven past in de mode van die tijd. Rond '26 zijn de jurken op hun kortst, maar de sleep blijft bestaan. Die is inmiddels traditie geworden. Tien jaar la ter worden de Nederlandse vrouwen in de echt verbonden in een gewoon fatsoenlijk jurkje of mantelpakje. Althans, dege nen die zich melden bij de bui - gerlijke stand. Wie in de kerk trouwt doet dat nog steeds in vol ornaat. En hetzelfde verhaal gaat op voor wat er in de jaren vijftig en zestig werd gedragen. Blikvanger, maar dan op een andere manier is het eenvoudige zwarte japonnetje dat in 1944 werd gedragen door een in woonster van Rotterdam. Een oorlogsjurkje dus. „Men had niks meer. Deze dame maakte haar trouwjapon van oma's ou de jurk en opa's biljartlaken. Het kraagje heeft ze zelf gebor duurd, maar ook de hoeden- speld is van omaOok daterend uit die tijd is het jurkje gemaakt van voeringszijde. „In die tijd waren vrouwen nog goed opge leid in handwerktechnieken", vertelt de conservator. „Het tex tiel was tot 1949 op de bon. Dus was het heel lastig om aan stof te komen. Doordat ze zo mooi kon den handwerken ziet die japon van voeringszijde er toch heel goed uit. Er was trouwens ook een levendige handel in para chutestof." Hoe anders zijn dan de creaties uit de decennia daarna. Begin jaren zestig trouwt de bruid lang niet altij d meer in een lange witte jurk met sleep, maar wordt er ook in korte japonne tjes gehuwd.Wie wel van een beetje experimenteren hield, schafte begin jaren zeventig echter een broekpak aan. Of het was omdat ze het niet konden maken om in een mini-jurkje te verschijnen. Maar ook paars met bloemetjes verscheen voor de ambtenaar van de burgerlij ke stand. Sindsdien kan eigenlijk alles. Je trouwt in wat je zelf wilt. De tra ditionele witte jurk is trouwens Even leek het gedaan met de populariteit van tuinpotten, maar dit seizoen zijn ze populairder dan ooit. Vanuit de woonkamer en de serre maken ze een opmars naar de tuin en zelfs naar de straat. Bovendien valt de huidige generatie ex tra op vanwege het formaat. Een beetje pot begint tegen woordig bij een diameter van zo'n halve meter en is tenmin ste een meter hoog. Potten met zonnige kleurtjes doen het goed in de tuin, maar ook in het interieur. Niet alleen het interieur, maar ook de ruimte buiten wordt tegenwoordig gedeco reerd, verklaart Pauline van der Meer van bureau De Bock en Dekker uit Amsterdam de po pulariteit van 'oversized' pot ten. Dit bedrijf brengt jaarlijks de trends in beeld, zowel voor de Vereniging Belangenbeharti ging Tumbranche (VBTB) als voor Bloemenbureau Holland (BBH),De tuin zegt iets over de bewoners. Ook voor buiten ko pen ze stijlbewust in." De tuin krijgt met potten een eigen ge zicht. „Hoe robuuster ze zijn, hoe meer impact ze hebben op de sfeer buiten." Originaliteit en humor zijn daarin volgens haar erg belangrijk. „Het aan bod aan potten is erg divers. Maar dat is niet genoeg. Mensen gaan de potten zelf verven of maken er op een andere manier een uniek object van." Tuinieren in potten heeft vol gens Pauline van der Meer ook een praktisch voordeel. „Tui nieren in potten kun je gemak kelijk in de hand houden. De plant wordt immers begrensd door de pot en kan daardoor niet woekeren. Daardoor heeft de tuinbezitter ook minder last van onkruid." Een laatste ontwikkeling is de hang naar professionaliteit. „Alsof een tuinarchitect het ontwerp heeft gemaakt. Dat be tekent meer aandacht voor rit me en herhaling, voor harmonie en schoonheid. Het gebruik van identieke grote potten draagt daaraan bij. Ze zorgen voor een goede basis in de tuin," Dankzij de groeiende populari teit van tuinpotten in de jaren negentig, is Pol's Potten inmid dels een begrip. Oprichter Erik Pol leverde vijftien jaar geleden voor het eerst terracotta potten uit Spanje aan bloemisten. Die bleken hier enorm aan te slaan. Inmiddels is het assortiment uitgebreid met andere interi- euraccessoires en met meubels en keukens. De naam is een merk geworden dat in het hele land verkrijgbaar is. Hip Ook bij Pol's Potten is meer vraag dan ooit naar grote pot ten. „De afgelopen jaren is de consument opgevoed door de media. Daardoor gaat het Hol landse kneuterige er een beetje af", denkt eigenaar Jan Wolles- winkel. „De opmars van grote potten heeft ook met gemak te maken: het is grote stappen snel thuis qua inrichting van tuin of terras. En een paar grote bewe gingen doen wonderen, zowel in een kleine als in grote tuin." Potten van glas, albast en alu minium zijn door Pol's Potten in Nederland geïntroduceerd. Er zijn nog altijd exotische potten en vazen verkrijgbaar, maar een groeiend deel van de collectie wordt in eigen beheer ontwor pen. „Vormen worden steeds simpeler en dus helderder en je ziet nauwelijks dessins. Mo menteel is bij ons vooral veel vraag naar materialen als hout, zink, ruw beton, wit porselein en terracotta in naturel en zwart." Trendanalysebureau De Bock en Dekker heeft de populaire kleuren en materialen in de tuin herleid naar drie belangrijke stijltrends voor deze zomer. In de meest zomerse sfeer zetten vrolijke kleuren en materialen de toon. Daarin passen de nieu we potten van kunststof in pri maire kleuren en de geverfde terracotta exemplaren. Bij de designtuin passen strak ke potten in materialen als beton, hout en metaal in indu striële kleuren wit, grijs en zwart. Natuur In de op de natuur geïnspireerde tuin zijn de vaak organisch ge vormde potten gemaakt van ruw hout, verweerd metaal en van grove klei. Ook de kleuren zijn navenant; groen-, grijs- en bruintinten overheersen. In het najaar staan twee stijlen centraal: Sparkling en '80 Gar den. Bij de eerste komen luxe ogende potten in beeld van bij voorbeeld hoogglans of gegla zuurd aardewerk en metaal, vaak voorzien van goudaccen ten en andere decoraties. „In die sfeer zijn potten de edelstenen in de tuin", denkt Van der Meer. In het retrothema horen strakke accessoires in koele kleuren, eventueel voorzien van geome trische dessins. In deze sfeer passen potten van beton, kunst stof en metaal. Anja Sparidaans Meer informatie: www.tuin- web.nl; www.polspotten.nl Pol's Potten grossiert in trendsettende potten. foto Roland de Bruin Van romantische bloe- menjurk uit de 18de eeuw tot een glanzende groe ne creatie uit 2002: trouw jurken volgen de gewone mode op de voet. In welke creaties bruidjes in de af gelopen eeuwen richting stadhuis togen toont het Rotterdamse museum Het Schielandshuis op de ten toonstelling 'Daar komt de bruid...' Toen Lady Diana in 1981 in het huwelijk trad met prins Charles droeg ze een trouwja pon die een creatie was van het modeontwerpers-echtpaar Eli zabeth en David Emanuel. De japon werd gemaakt van echte Britse zijde afkomstig van zij derupsen gekweekt door World wide Butterflies Limited op een vierhonderd jaar oud landgoed. In museum Het Schielandshuis in Rotterdam is nu een voor beeld van een 'Lady Di'-jurk te zien uit 1991, tien jaar dus na het huwelijk van de prinses zelf. „Kun je nagaan hoe invloedrijk die jurk is geweest. Deze is ove rigens gekocht bij Laura Ash ley," zegt Sjouk Hoitsma, con servator kostuumcollectie. De romantische creatie maakt deel uit van de tentoonstelling 'Daar komt de bruid...'. Homopaar Bruidsjurken door de eeuwen heen vormen het belangrijkste thema van de expositie die te zien is tot en met 3 november van dit jaar. Wordt er afgesloten met de twee bijzondere kos tuums van een onlangs in de echt verbonden homopaar, de tentoonstelling begint met een bloemenjurk uit 1760. „We ne men tenminste aan dat dit een trouwjapon is," zegt de conser vator. „We weten dat men in de 18de eeuw graag trouwde in een gebloemde zijden jurk. De adel en de gegoede burgerij dan, want de hogere adel en het ko ninklijk huis trouwden in zilver of wit. De kleur wit heeft altijd de associatie met maagdelijk heid gehad. Maar ook deze ge bloemde creatie is gemaakt van erg kostbaar weefsel. Een volgende stap is weven met zilverdraad." Een rondje langs de vitrines geeft een goede kijk op het modebeeld in de verschillende tijdsperio des. Zo geeft de 'witte' feestelij ke creatie die werd gemaakt in 1815, dus pakweg een halve eeuw na de bloemenjurk, een heel ander beeld van hoe er in het begin van de 19de eeuw werd gehuwd. „We hadden in middels Napoleon hier gehad en dat heeft heel wat impact gehad op de mode in die periode", zegt Sjouk Hoitsma. „Je ziet dat de vormen veel eenvoudiger zijn geworden. Een taille net onder de boezem en een corset dat die boezem nog eens extra omhoog drukte. De kleur wit in de bruidsmode duikt op in de pe riode 1810 tot 1820. Op een mo deprent in het Franse Journal des Dames en les Modes werd hij in 1813 afgebeeld. Maar ook de gebruikte stoffen werden wat eenvoudiger, zoals mousseline en katoen. Op die prent uit 1813 zie je trouwens ook dat er een sluier wordt gedragen. Welis waar nog klein, maar in de pe riodes daarna worden de sluiers steeds groter." Zo volgt de bruidsmode in rap tempo de mode uit het dagelijks straatbeeld. Komen in 1830 bij voorbeeld de pofmouwen in beeld, vijftien jaar later doet de crinoline zijn intrede. Hoitsma: „Aanvankelijk werden die rok ken van paardenhaar geweven, wat nogal stijf is. Later werd dat de hoepelrok. Dat model, met die uitstaande rok en dat lijfje, werd in 1981 weer door Lady Diana gekozen voor haar trouwjurk." Tussen alle witte en crèmekleu rige creaties in valt die ene jÜfc zwarte jurk van het Rot- i terdamse jL modehuis A 'i f Koster di- t, reet op.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 39