Opel mikt op praktisch Comfortabel pronkstuk van aluminium Nieuwe ode aan de Jeep GP-racer Ducati Porsche-Harley Zuinige Suzuki Eco Maybach-motor T echniekmuseum Laptop-tas W7 Verbouwde bestelwagen Sommige mensen kopen alleen een auto omdat het niet anders kan. Anderen willen er wel een, maar dan moet hij heel praktisch zijn. Niet luxe, maar handig. Mis schien is de Opel Tour dan wat. Citroën kwam met de Berlin- go, Peugeot met de Partner, Renault met de Kangoo en Fiat met de Dobló. Generalist Opel wilde -net als Mercedes- niet achterblijven en besloot ook een bestelwagen zo om te bouwen dat pragmatisch ingerichte mensen er een prima vervoer middel aan hebben. Je moet wel van een praktische auto houden en er niet zenuw achtig van worden dat zich hier en daar een rammeltje open baart, dat er nogal wat windge ruis is, dat de motor lang niet muisstil is en dat de rolgeluiden van de wielen hun akoestisch partijtje meeblazen. Maar als je je voertuig voor zoveel mogelijk doelen in wilt zetten, is zo'n van een besteller afgeleide auto zo gek nog niet. De Opel Tour is aan de voorkant gewoon een Corsa en aan de achterkant heeft hij van alles geleend van de Astra stationwa gon. Dus ook de complete ach teras. Vijf mensen kunnen erin of maximaal 2.3 kubieke meter bagage. Hij wordt geleverd met een 1.6/87 pk benzinemotor of een 1.7 (turbo)diesel met 67 of 75 pk. Schuifdeur Hoofdruimte heb je in zo'n hoog opgebouwd ding natuurlijk meer dan voldoende. En de ach terpassagiers hoeven het ook helemaal niet benauwd te heb ben. De Tour heeft rechts een schuifdeur en wie er nog een wil kan die voor 1500 euro extra be stellen. De achterbank is ge deeld neer te klappen en dan ontstaat er een laadruim van 1.60 m. lang en een -volume van 2320 liter. Met de bank in de passagiersstand is het laadruim altijd nog 455 liter. Standaard heeft de Tour twee airbags en stuurbekrachtiging. Hij kost 13.975 euro (1.6); de diesel is niet minder dan 3600 euro duurder. Opel Nederland, de importeur verhuist in no vember van Sliedrecht naar Breda, wil er dit jaar 450 van verkopen. Vanaf september wordt het modelaanbod gro ter. Scoren Ook met de Agila wil Opel nog proberen te scoren. De auto, een kloon van de Suzuki Wagon R+, dateert van juni 2000, toen Opel de eerste Europese fabrikant was van zo'n mini-mpv. Na de Renault Twingo en de Ford Ka is hij no. 3 in zijn marktsegment. De aanvankelijke verbazing over het uiterlijk van het vier wielige doosje ('rij jij meteen te lefooncel rond?') heeft plaats gemaakt voor begrip voor de ei genschappen van het wagentje. De Njoy-versie is luxe uitgerust met wat elektrische snuisterijen (raambediening, afstandsbe- diende centrale vergrendeling) en is in twee kleuren gespoten, hetgeen hem samen met de lichtmetalen wielen nogal op doet vallen. De 1.2/75 pk motor heeft geen enkele moeite met de Agila Njoy en is veel sportiever dan j e verwacht wanneer je ach ter het stuur klimt. Twee air bags zijn standaard. De goed koopste Agila kost 8995 euro, de Njoy is wel 4200 euro duurder. Rien van der Steen zaterdag 25 mei 2002 Achter de Opel Agila in speciale Njoy-kledij, vooraan de Tour een praktisch samenraapsel van een Corsa en een Astra Stationwagon. Hij reed nog niet eens zo slecht, als je er tenminste aan gewend was. Rijders van terreinauto's vinden vaak dat hun voertuig goed rijdt, totdat ze in een echte auto mogen zit ten. Dan vinden ze zo'n modder- machien ineens een tractor. Zo verging het ook de Jeep in de Tweede Wereldoorlog. Een on ding maar wonderwel in staat om door onbegaanbaar terrein te baggeren omdat hij aan vier wielen aangedreven werd en ontzettend licht was. Er zijn al tientallen boeken over geschre ven. Nu weer eentje: De Jeep in Nederland heet het, van de hand van J. Hogendoorn. Na de Tweede Wereldoorlog kwamen er in de eerder bezette landen grote hoeveelheden ge allieerde legervoertuigen be schikbaar. Voor de wederop bouw was dat materieel van groot belang, want er was vrij wel niets anders te krijgen. De Nederlandse regering nam de voertuigen over van het Eerste Canadese legerkorps en de im porteur van Willys-Overland haalde uit Frankrijk en Duits land Jeeps voor de binnenland se markt. En zo werd de Jeep in de naoorlogse jaren een ver trouwde verschijning in het da gelijkse verkeer. De politie reed er mee rond, de brandweer en het bedrijfsleven gebruikten hem als bestel- of servicewagen. Veel militairen in Nederland of Nederlands-Indië deden met de Jeep hun eerste rijervaring op. Maar het moment kwam dat de zg. 'onverwoestbare' oude Wil lys en Ford Jeeps bij de dump- handel terechtkwamen. Karl Probst tekende voor Wil lys-Overland in 1940 een leger voertuig, dat ingezet kon wor den voor general purpose, van alles dus. Er zouden er bijna 650.000 van gebouwd worden. De beginletters GP stonden voor de titel voor dit bijzondere legervoertuig, dat als Jeep niet alleen de oorlog, maar ook vele decennia erna zou overleven. Overigens zou de naam ook af komstig kunnen zijn van een testrijder, die het verkennings voertuig in 1940 noemde naar Eugene the Jeep, een kwajon gensachtig beestje uit een Popey-stripverhaal van E.C. Segar uit 1936. Willys werd in 1953 gekocht door Henry Kaiser, die het be drijf in 1970 overdeed aan Ame rican Motors Corporation. En AMC- viel in 1987 in handen van Chrysler. Generaal George Marshall noemde de Jeep de belangrijk ste Amerikaanse bijdrage aan de moderne oorlogsvoering. En Chrysler maakte er later een handelsmerk van. J. Hogendoorn beschrijft de bij zonderheden van de Jeep in zijn boek Hij raadpleegt kranten en periodieken uit die tijd. Het boek gaat over de jeep, maar meer nog over de oorlogsjaren en vooral van de wederopbouw daarna. Het wordt uitgegeven door de Europese Bibliotheek in Zaltbommel (isbn 902883527, het ziet er prachtig uit en kost 29,95 euro. Op 200 pagina's (23x29 cm) staan ongeveer 300 zwart-wit foto's waarop de Jeeps een voorname rol speelt. Rien van der Steen Moto Guzzi heeft met de Ca lifornia Special Sport Alu minium een pronkstuk. De zware machine rijdt verbazing wekkend goed. Moto Guzzi voert sinds mensen heugenis Calif ornia-varianten. De naam verwijst naar het toer- karakter van de modellen. Zelfs na de overname van het roem ruchte merk door het eveneens Italiaanse Apriliawerd aan de naamgeving niet getornd. En nog steeds staan er geen hoog- vermogende multicilinders op het leveringsprogramma. Gega digden kunnen alleen kiezen uit een breed scala luchtgekoelde tweecilinders. Stuk voor stuk met forse cilinderinhouden, dito trekkracht en heel veel goe de toereigenschappen. Zo bouwde Moto Guzzi rond het gemodificeerde California-blok een hele reeks varianten op met aansprekende namen als Cali fornia Stone, California Jackal of het ondeiwerp van dit ver haal, de California Special Sport Aluminium. Guzzi blijft daarbij de traditionele twee- klepstechnologie met onderlig gende nokkenassen trouw. Stoterstangen zorgen voor de aansturing van de kleppen van de 75 pk sterke tweecilinders. Het koppel houdt gelijke tred met de cilinderinhoud en be draagt 94 Nm. Zij standaard Vergeleken met een gewone Ca lifornia Special Sport heeft de Aluminium een licht gewijzigde versnellingsbak, zwaardere schokbrekers en een ruimere duozit. Ook de zadelbreedte voor de bestuurder is aange past. De voeten kunnen daar door nog eenvoudiger op het asfalt worden geplant. De ver nieuwde zijstandaard mag evenmin onbesproken blijven. Die wekt meer vertrouwen dan z'n voorgangers, maar buigt nog even vervaarlijk. Rijden met de motor is een pret tige verrassing. Je zit lekker laag met een goed in de hand lig sels uitstekend bi] deze kleur. Het zwart uitgevoerde frame maakt de motor gewoon af. De Moto Guzzi California Special Sport Aluminium is zonder twijfel een van de best sturende varianten van het merk. Je kunt er snel mee lezen en schrijven. En dat is een compliment waard. Want rijklaar weegt de comfortabele cruisebuffel met een cilinderinhoud van 1.064 cc toch ruim 270 kilo. De Special Sport Aluminium kost 13.149 euro. Ruud Vos De Moto Guzzi California Special Sport Aluminium is een pronkjuweel. gend T-bone stuurtje. De Alu minium is voorzien van gecom bineerde hak- teenschakeling. Het komt over als een heel na tuurlijke beweging. Eindelijk ook een Guzzi met een direct vindbare vrijstand. En dat is wel eens anders geweest. De ge monteerde brandstofinjectoren van Weber zijn een verademing. Bij vroegere carburatieversies leidde een zwengel aan het gas hendel niet zelden tot bedenk tijd van het blok. Bij de injectie versie is sprake van heel directe respons. Wat behouden bleef, is de kenmerkende cardanreactie. Maar daarmee valt na korte tijd zeer goed te leven. Moto Guzzi wil bestuurders van een Aluminium laten kennis maken met 'speed touring'. Wat in de ogen van fabriek moet re sulteren in een comfortabel hoog reisgemiddelde. Zelf den ken ze daarbij aan snelheden tot 200 km/u. Maar dat laat je op de Aluminium wel uit je hoofd. Tot 140 km/u is het best uit te hou den in de rijwind. Daarboven wil de motor meer dan het onbe schermde menselijk lichaam leuk vindt. Is dus even leuk, maar moet niet te lang duren Het domein van de Aluminium ligt in het schemergebied tussen flaneren en cruisen. Gewoon lekker op mooie dagen langs 's Heren dreven tokkelen. Om vervolgens je gezicht te laten zien bij terrasjes en genieten van de aandacht die de motor trekt. Want overal waar je par keert, werkt het aluminium- kleurige uiterlijk als een mag neet op kijkers. Bovendien passen de verchroomde onder delen en goudkleurige klepdek- Ducati heeft sinds het debuut in het wereldkampioenschap Su- perbike zeventien race-overwinningen en een wereldkampi oenschap in de wacht gesleept. Reden voor de fabriek om nu een greep naar de macht te doen in de 'gewone' Grand Prix. Met het oog daarop sleutelen technici momenteel aan de MotoGP Racer die in het seizoen 2003 moet debuteren. Het hart van de geweldenaar wordt gevormd door een vloeistofgekoelde viercilinder met een in houd van 989 cc. Dubbele nokkenassen, zestien kleppen en brand stofinjectie resulteren daarbij in een vermogen van 220 pk. De mo tor wordt eind mei tijdens de Grand Prix van Italië aan het publiek getoond Porsche in Zuffenhausen bij Stuttgart is bekend geworden van de supersnelle sportwagens en dan vooral door de voortreffelijke evergreen 911. Maar Porsche doet ook veel ontwikkeling voor tal rijke andere fabrikanten. Voor de Amerikaanse motorenbouwer Harley-Davidson is Porsche al langer aan de slag om de motoren moderner te maken. Volgens Porsche kunnen benzinemotoren veel beter, zuiniger en schoner worden door variabele kleptiming en - bediening en directe brandstofinspuiting. Dat zou dus ook voor mo torfietsen gelden. Porsche zegt de enige autofabrikant ter wereld te zijn die zijn knowhow verkoopt aan diverse klanten in de industrie Dan gaat het om constructie, bouw van prototypes, tests, produc tieplanning, inkoop logistiek en productie. h Suzuki heeft met de Swift 10 Eco een zuinige auto in huis die vol gens de fabrikant gemakkelijk een brandstofverbruik 1:20 haalt. De uitstoot van Co, (kooldioxide) zou 120 gram per kilometer bedragen. En dat is aanzienlijk lager dan de meeste van zijn soort genoten presteren. De Suzuki Swift Eco krijgt daarom, net als de nieuwe Alto van het merk, het zuinigste brandstoflabel opgeplakt en incasseert daarom een stimuleringspremie van de overheid van 1000 euro. De auto kost 7999 euro, excl. de premie. Mercedes-Benz heeft details bekendgemaakt van de 12-cilinder motor die het komende topmodel Maybach zal aandrijven. De krachtbron meet een inhoud van 5,5 liter en brengt het met twee turbocompressors tot een vermogen van 550 pk (100 pk per liter dus) en een meer dan imposant koppel van 900 Nm dat vanaf 2,300 toeren beschikbaar is. Het carter bestaat uit gegoten aluminium, de klepdeksels zijn van magnesium en de cilinderbussen zijn van een aluminium-siliciumlegering. De motor weegt desondanks toch nog 270 kilo. Hij heeft drie kleppen per cilinder en de enkele uitlaatklep wordt met natrium gekoeld. Moderniteiten als balansassen en een nokkenasverstellingsysteem om trekkracht te genereren bij lage toerentallen zitten er niet in. Niet nodig zegt Mercedes, want dooi de biturbocompressor met twee tussenkoelers heeft de motor altijd kracht voldoende. Bij 1500 toeren zou het koppel al 625 Nm bedra gen. Het Techniek Museum in Delft houdt van 23 mei tot en met 25 au gustus van dit jaar een expositie over het technisch-weten- schappelijk onderzoek dat in Delft verricht is in de eerste helft van de twintigste eeuw Onder de titel 'Geleerd en kundig, hoofdstuk ken uit 160 jaar TU Delft' komt het werk van een reeks professoren aan de orde en wordt tevens aandacht besteed aan het studentenle ven, Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt het boek Delfts Goud, over 18 markante hoogleraren uit de geschiedenis van de TU in Delft. Kinderen kunnen zich op de expositie vermaken met de workshop 'Maak een polariscoop', een soort caleidoscoop met kleu rige filters. Het Techniek Museum aan de Ezelsveldlaan 61 in Delft is dinsdag tot en met zaterdag open van 10.00 tot 1700 uur en op zon- en feest dagen van 12.00 tot 17 .00 uur. De entree kost 2,30 euro. Er zou bij het woon- werkverkeer meer gebruik moeten worden gemaakt van de fiets, meent de overheid. Maar hoe te handelen als de een laptop mee naar huis of kantoor moet worden meegeno men? Onder de snelbinder, achterop de bagagedrager, rammelt het kwetsbare apparaat waarschijnlijk kapot. En hetzelfde gebeurt als het ding in zomaar een fietstas wordt gestopt. AGU claimt een op lossing voor het probleem te hebben gevonden met de introductie van de Quorum 560 KF, een ruime van waterafstotend materiaal gemaakte lichtgewicht tas met daarin niet alleen een gepolsterd vak voor de laptop maar ook speciale opbergruimtes voor mobiele telefoon en kleinigheden als pennen en kaartjes. De bij de rijwiel handel verkrijgbare nouveauté is voorzien van het van AGU beken de klick-fix systeem (waarmee de Quorum 560 KF rammelvrij aan de drager kan worden bevestigd) en heeft een riem waardoor hij ook als schoudertas kan worden. Prijs: 84,50 euro.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37