Opel mikt op praktisch
Comfortabel pronkstuk van aluminium
Nieuwe ode aan de Jeep
GP-racer Ducati
Porsche-Harley
Zuinige Suzuki Eco
Maybach-motor
T echniekmuseum
Laptop-tas
W7
Verbouwde
bestelwagen
Sommige mensen kopen
alleen een auto omdat
het niet anders kan. Anderen
willen er wel een, maar dan
moet hij heel praktisch zijn.
Niet luxe, maar handig. Mis
schien is de Opel Tour dan
wat.
Citroën kwam met de Berlin-
go, Peugeot met de Partner,
Renault met de Kangoo en Fiat
met de Dobló. Generalist Opel
wilde -net als Mercedes- niet
achterblijven en besloot ook een
bestelwagen zo om te bouwen
dat pragmatisch ingerichte
mensen er een prima vervoer
middel aan hebben.
Je moet wel van een praktische
auto houden en er niet zenuw
achtig van worden dat zich hier
en daar een rammeltje open
baart, dat er nogal wat windge
ruis is, dat de motor lang niet
muisstil is en dat de rolgeluiden
van de wielen hun akoestisch
partijtje meeblazen. Maar als je
je voertuig voor zoveel mogelijk
doelen in wilt zetten, is zo'n van
een besteller afgeleide auto zo
gek nog niet.
De Opel Tour is aan de voorkant
gewoon een Corsa en aan de
achterkant heeft hij van alles
geleend van de Astra stationwa
gon. Dus ook de complete ach
teras. Vijf mensen kunnen erin
of maximaal 2.3 kubieke meter
bagage. Hij wordt geleverd met
een 1.6/87 pk benzinemotor of
een 1.7 (turbo)diesel met 67 of
75 pk.
Schuifdeur
Hoofdruimte heb je in zo'n hoog
opgebouwd ding natuurlijk
meer dan voldoende. En de ach
terpassagiers hoeven het ook
helemaal niet benauwd te heb
ben. De Tour heeft rechts een
schuifdeur en wie er nog een wil
kan die voor 1500 euro extra be
stellen. De achterbank is ge
deeld neer te klappen en dan
ontstaat er een laadruim van
1.60 m. lang en een -volume van
2320 liter. Met de bank in de
passagiersstand is het laadruim
altijd nog 455 liter.
Standaard heeft de Tour twee
airbags en stuurbekrachtiging.
Hij kost 13.975 euro (1.6); de
diesel is niet minder dan 3600
euro duurder. Opel Nederland,
de importeur verhuist in no
vember van Sliedrecht naar
Breda, wil er dit jaar 450 van
verkopen. Vanaf september
wordt het modelaanbod gro
ter.
Scoren
Ook met de Agila wil Opel nog
proberen te scoren. De auto, een
kloon van de Suzuki Wagon R+,
dateert van juni 2000, toen Opel
de eerste Europese fabrikant
was van zo'n mini-mpv. Na de
Renault Twingo en de Ford Ka is
hij no. 3 in zijn marktsegment.
De aanvankelijke verbazing
over het uiterlijk van het vier
wielige doosje ('rij jij meteen te
lefooncel rond?') heeft plaats
gemaakt voor begrip voor de ei
genschappen van het wagentje.
De Njoy-versie is luxe uitgerust
met wat elektrische snuisterijen
(raambediening, afstandsbe-
diende centrale vergrendeling)
en is in twee kleuren gespoten,
hetgeen hem samen met de
lichtmetalen wielen nogal op
doet vallen. De 1.2/75 pk motor
heeft geen enkele moeite met de
Agila Njoy en is veel sportiever
dan j e verwacht wanneer je ach
ter het stuur klimt. Twee air
bags zijn standaard. De goed
koopste Agila kost 8995 euro, de
Njoy is wel 4200 euro duurder.
Rien van der Steen
zaterdag 25 mei 2002
Achter de Opel Agila in speciale Njoy-kledij, vooraan de Tour een praktisch samenraapsel van een Corsa en een Astra Stationwagon.
Hij reed nog niet eens zo
slecht, als je er tenminste
aan gewend was. Rijders van
terreinauto's vinden vaak dat
hun voertuig goed rijdt, totdat
ze in een echte auto mogen zit
ten. Dan vinden ze zo'n modder-
machien ineens een tractor. Zo
verging het ook de Jeep in de
Tweede Wereldoorlog. Een on
ding maar wonderwel in staat
om door onbegaanbaar terrein
te baggeren omdat hij aan vier
wielen aangedreven werd en
ontzettend licht was. Er zijn al
tientallen boeken over geschre
ven. Nu weer eentje: De Jeep in
Nederland heet het, van de hand
van J. Hogendoorn.
Na de Tweede Wereldoorlog
kwamen er in de eerder bezette
landen grote hoeveelheden ge
allieerde legervoertuigen be
schikbaar. Voor de wederop
bouw was dat materieel van
groot belang, want er was vrij
wel niets anders te krijgen. De
Nederlandse regering nam de
voertuigen over van het Eerste
Canadese legerkorps en de im
porteur van Willys-Overland
haalde uit Frankrijk en Duits
land Jeeps voor de binnenland
se markt. En zo werd de Jeep in
de naoorlogse jaren een ver
trouwde verschijning in het da
gelijkse verkeer. De politie reed
er mee rond, de brandweer en
het bedrijfsleven gebruikten
hem als bestel- of servicewagen.
Veel militairen in Nederland of
Nederlands-Indië deden met de
Jeep hun eerste rijervaring op.
Maar het moment kwam dat de
zg. 'onverwoestbare' oude Wil
lys en Ford Jeeps bij de dump-
handel terechtkwamen.
Karl Probst tekende voor Wil
lys-Overland in 1940 een leger
voertuig, dat ingezet kon wor
den voor general purpose, van
alles dus. Er zouden er bijna
650.000 van gebouwd worden.
De beginletters GP stonden
voor de titel voor dit bijzondere
legervoertuig, dat als Jeep niet
alleen de oorlog, maar ook vele
decennia erna zou overleven.
Overigens zou de naam ook af
komstig kunnen zijn van een
testrijder, die het verkennings
voertuig in 1940 noemde naar
Eugene the Jeep, een kwajon
gensachtig beestje uit een
Popey-stripverhaal van E.C.
Segar uit 1936.
Willys werd in 1953 gekocht
door Henry Kaiser, die het be
drijf in 1970 overdeed aan Ame
rican Motors Corporation. En
AMC- viel in 1987 in handen van
Chrysler.
Generaal George Marshall
noemde de Jeep de belangrijk
ste Amerikaanse bijdrage aan
de moderne oorlogsvoering. En
Chrysler maakte er later een
handelsmerk van.
J. Hogendoorn beschrijft de bij
zonderheden van de Jeep in zijn
boek Hij raadpleegt kranten en
periodieken uit die tijd. Het
boek gaat over de jeep, maar
meer nog over de oorlogsjaren
en vooral van de wederopbouw
daarna. Het wordt uitgegeven
door de Europese Bibliotheek in
Zaltbommel (isbn 902883527,
het ziet er prachtig uit en kost
29,95 euro. Op 200 pagina's
(23x29 cm) staan ongeveer 300
zwart-wit foto's waarop de
Jeeps een voorname rol speelt.
Rien van der Steen
Moto Guzzi heeft met de Ca
lifornia Special Sport Alu
minium een pronkstuk. De
zware machine rijdt verbazing
wekkend goed.
Moto Guzzi voert sinds mensen
heugenis Calif ornia-varianten.
De naam verwijst naar het toer-
karakter van de modellen. Zelfs
na de overname van het roem
ruchte merk door het eveneens
Italiaanse Apriliawerd aan de
naamgeving niet getornd. En
nog steeds staan er geen hoog-
vermogende multicilinders op
het leveringsprogramma. Gega
digden kunnen alleen kiezen uit
een breed scala luchtgekoelde
tweecilinders. Stuk voor stuk
met forse cilinderinhouden,
dito trekkracht en heel veel goe
de toereigenschappen.
Zo bouwde Moto Guzzi rond het
gemodificeerde California-blok
een hele reeks varianten op met
aansprekende namen als Cali
fornia Stone, California Jackal
of het ondeiwerp van dit ver
haal, de California Special
Sport Aluminium. Guzzi blijft
daarbij de traditionele twee-
klepstechnologie met onderlig
gende nokkenassen trouw.
Stoterstangen zorgen voor de
aansturing van de kleppen van
de 75 pk sterke tweecilinders.
Het koppel houdt gelijke tred
met de cilinderinhoud en be
draagt 94 Nm.
Zij standaard
Vergeleken met een gewone Ca
lifornia Special Sport heeft de
Aluminium een licht gewijzigde
versnellingsbak, zwaardere
schokbrekers en een ruimere
duozit. Ook de zadelbreedte
voor de bestuurder is aange
past. De voeten kunnen daar
door nog eenvoudiger op het
asfalt worden geplant. De ver
nieuwde zijstandaard mag
evenmin onbesproken blijven.
Die wekt meer vertrouwen dan
z'n voorgangers, maar buigt nog
even vervaarlijk.
Rijden met de motor is een pret
tige verrassing. Je zit lekker
laag met een goed in de hand lig
sels uitstekend bi] deze kleur.
Het zwart uitgevoerde frame
maakt de motor gewoon af. De
Moto Guzzi California Special
Sport Aluminium is zonder
twijfel een van de best sturende
varianten van het merk. Je kunt
er snel mee lezen en schrijven.
En dat is een compliment
waard. Want rijklaar weegt de
comfortabele cruisebuffel met
een cilinderinhoud van 1.064 cc
toch ruim 270 kilo.
De Special Sport Aluminium
kost 13.149 euro.
Ruud Vos
De Moto Guzzi California Special Sport Aluminium is een pronkjuweel.
gend T-bone stuurtje. De Alu
minium is voorzien van gecom
bineerde hak- teenschakeling.
Het komt over als een heel na
tuurlijke beweging. Eindelijk
ook een Guzzi met een direct
vindbare vrijstand. En dat is
wel eens anders geweest. De ge
monteerde brandstofinjectoren
van Weber zijn een verademing.
Bij vroegere carburatieversies
leidde een zwengel aan het gas
hendel niet zelden tot bedenk
tijd van het blok. Bij de injectie
versie is sprake van heel directe
respons. Wat behouden bleef, is
de kenmerkende cardanreactie.
Maar daarmee valt na korte tijd
zeer goed te leven.
Moto Guzzi wil bestuurders van
een Aluminium laten kennis
maken met 'speed touring'. Wat
in de ogen van fabriek moet re
sulteren in een comfortabel
hoog reisgemiddelde. Zelf den
ken ze daarbij aan snelheden tot
200 km/u. Maar dat laat je op de
Aluminium wel uit je hoofd. Tot
140 km/u is het best uit te hou
den in de rijwind. Daarboven
wil de motor meer dan het onbe
schermde menselijk lichaam
leuk vindt. Is dus even leuk,
maar moet niet te lang duren
Het domein van de Aluminium
ligt in het schemergebied tussen
flaneren en cruisen. Gewoon
lekker op mooie dagen langs
's Heren dreven tokkelen. Om
vervolgens je gezicht te laten
zien bij terrasjes en genieten
van de aandacht die de motor
trekt. Want overal waar je par
keert, werkt het aluminium-
kleurige uiterlijk als een mag
neet op kijkers. Bovendien
passen de verchroomde onder
delen en goudkleurige klepdek-
Ducati heeft sinds het debuut in het wereldkampioenschap Su-
perbike zeventien race-overwinningen en een wereldkampi
oenschap in de wacht gesleept. Reden voor de fabriek om nu een
greep naar de macht te doen in de 'gewone' Grand Prix. Met het oog
daarop sleutelen technici momenteel aan de MotoGP Racer die in
het seizoen 2003 moet debuteren. Het hart van de geweldenaar
wordt gevormd door een vloeistofgekoelde viercilinder met een in
houd van 989 cc. Dubbele nokkenassen, zestien kleppen en brand
stofinjectie resulteren daarbij in een vermogen van 220 pk. De mo
tor wordt eind mei tijdens de Grand Prix van Italië aan het publiek
getoond
Porsche in Zuffenhausen bij Stuttgart is bekend geworden van de
supersnelle sportwagens en dan vooral door de voortreffelijke
evergreen 911. Maar Porsche doet ook veel ontwikkeling voor tal
rijke andere fabrikanten. Voor de Amerikaanse motorenbouwer
Harley-Davidson is Porsche al langer aan de slag om de motoren
moderner te maken. Volgens Porsche kunnen benzinemotoren veel
beter, zuiniger en schoner worden door variabele kleptiming en -
bediening en directe brandstofinspuiting. Dat zou dus ook voor mo
torfietsen gelden. Porsche zegt de enige autofabrikant ter wereld te
zijn die zijn knowhow verkoopt aan diverse klanten in de industrie
Dan gaat het om constructie, bouw van prototypes, tests, produc
tieplanning, inkoop logistiek en productie.
h
Suzuki heeft met de Swift 10 Eco een zuinige auto in huis die vol
gens de fabrikant gemakkelijk een brandstofverbruik 1:20
haalt. De uitstoot van Co, (kooldioxide) zou 120 gram per kilometer
bedragen. En dat is aanzienlijk lager dan de meeste van zijn soort
genoten presteren. De Suzuki Swift Eco krijgt daarom, net als de
nieuwe Alto van het merk, het zuinigste brandstoflabel opgeplakt
en incasseert daarom een stimuleringspremie van de overheid van
1000 euro. De auto kost 7999 euro, excl. de premie.
Mercedes-Benz heeft details bekendgemaakt van de 12-cilinder
motor die het komende topmodel Maybach zal aandrijven. De
krachtbron meet een inhoud van 5,5 liter en brengt het met twee
turbocompressors tot een vermogen van 550 pk (100 pk per liter
dus) en een meer dan imposant koppel van 900 Nm dat vanaf 2,300
toeren beschikbaar is. Het carter bestaat uit gegoten aluminium, de
klepdeksels zijn van magnesium en de cilinderbussen zijn van een
aluminium-siliciumlegering. De motor weegt desondanks toch nog
270 kilo. Hij heeft drie kleppen per cilinder en de enkele uitlaatklep
wordt met natrium gekoeld. Moderniteiten als balansassen en een
nokkenasverstellingsysteem om trekkracht te genereren bij lage
toerentallen zitten er niet in. Niet nodig zegt Mercedes, want dooi
de biturbocompressor met twee tussenkoelers heeft de motor altijd
kracht voldoende. Bij 1500 toeren zou het koppel al 625 Nm bedra
gen.
Het Techniek Museum in Delft houdt van 23 mei tot en met 25 au
gustus van dit jaar een expositie over het technisch-weten-
schappelijk onderzoek dat in Delft verricht is in de eerste helft van
de twintigste eeuw Onder de titel 'Geleerd en kundig, hoofdstuk
ken uit 160 jaar TU Delft' komt het werk van een reeks professoren
aan de orde en wordt tevens aandacht besteed aan het studentenle
ven, Tegelijk met de tentoonstelling verschijnt het boek Delfts
Goud, over 18 markante hoogleraren uit de geschiedenis van de TU
in Delft. Kinderen kunnen zich op de expositie vermaken met de
workshop 'Maak een polariscoop', een soort caleidoscoop met kleu
rige filters.
Het Techniek Museum aan de Ezelsveldlaan 61 in Delft is dinsdag
tot en met zaterdag open van 10.00 tot 1700 uur en op zon- en feest
dagen van 12.00 tot 17 .00 uur. De entree kost 2,30 euro.
Er zou bij het woon- werkverkeer meer gebruik moeten worden
gemaakt van de fiets, meent de overheid. Maar hoe te handelen
als de een laptop mee naar huis of kantoor moet worden meegeno
men? Onder de snelbinder, achterop de bagagedrager, rammelt het
kwetsbare apparaat waarschijnlijk kapot. En hetzelfde gebeurt als
het ding in zomaar een fietstas wordt gestopt. AGU claimt een op
lossing voor het probleem te hebben gevonden met de introductie
van de Quorum 560 KF, een ruime van waterafstotend materiaal
gemaakte lichtgewicht tas met daarin niet alleen een gepolsterd
vak voor de laptop maar ook speciale opbergruimtes voor mobiele
telefoon en kleinigheden als pennen en kaartjes. De bij de rijwiel
handel verkrijgbare nouveauté is voorzien van het van AGU beken
de klick-fix systeem (waarmee de Quorum 560 KF rammelvrij aan
de drager kan worden bevestigd) en heeft een riem waardoor hij ook
als schoudertas kan worden. Prijs: 84,50 euro.