Spelletjes doen met de ouderen mmm Verhalen zetten aan tot beeldvorming Zeeuws operaspektakel gaat naar Amsterdam Zeeuwse eigenaren minicampings op les voor milieukeurmerk JCMT GELICHT Poortacties bij Pechiney en Schelde voor nieuwe CAO Graffiti-artiest welkom op skatepark Kinderopvang kunst cultuur Concert in Stadhuis Tholen Octopus zingt Henry Purcell en Benjamin Britten VLISSINGEN - In de metaal sector dreigen acties. Vakbon den en werkgevers zijn het fun damenteel oneens over een nieuwe CAO. Om het geschil uit te leggen en werknemers op mo gelijke acties voor te bereiden, houden bonden vandaag en vol gende week poortacties bij de Koninklijke Schelde Groep en Pechiney. De huidige cao is per 1 mei afgelopen. Twee onderhande lingsrondes over een nieuwe overeenkomst zijn op niets uit gelopen. Het verschil van me ning spitst zich toe op de duur van de arbeidsovereenkomst en de loonsverhoging. Vakbonden willen een kortlopende CAO van negen maanden en vragen voor dit j aar een loonsverhoging van drie procent. Werkgevers willen juist een langlopende cao van twee jaar en dit jaar geen loonsverhoging. Daarentegen willen werkgevers volgend jaar de salarissen in twee stappen verhogen met res pectievelijk 1.5 en 1,75 procent. Voor de bonden is het voorstel onaanvaardbaar. „De cao's die tot nu toe zijn afgesloten hebben een looptijd van een jaar. En de gemiddelde loonstijging be draagt ruim drie procent", con stateert CNV-bestuurder H. van Beers. Hij vindt de vraag naar meer loon dan ook billijk. „De vakbonden hebben begrip voor de moeilijke situatie waar in het bedrijfsleven zit. Het gaat economisch minder en Neder land bevindt zich in een tussen periode. Beleeft de economie een recessie of niet. Daarom stellen we voor een cao af te slui ten met een korte looptijd. Dan overbruggen we die onzekere tijd en kunnen we daarna zien hoe het verder moet. Ook de modernisering van de metaalcao speelt een rol „Bij veel grote bedrijven zie je een sterke vergrijzing. Jongere werknemers werken graag in deeltijd en willen paragrafen over arbeid en zorg." Om de situatie uit te leggen, is er vanochtend een poortactie bij de Koninklijke Schelde Groep. Volgende week woensdag volgt eenzelfde actie bij Pechiney. vrijdag 24 mei 2002 door Emile Calon OOSTKAPELLE - Minimaal negen Zeeuwse minicampings proberen in aanmerking te ko men voor een bronzen, zilveren of gouden milieubarometer. Consulent M. Ouwerkerk van Nort-Zeeland hoopt dat nog ze ker zes andere kleine recreatie- bedrijven een poging doen om ook in aanmerking te komen voor het milieukeurmerk. In navolging van het milieupro ject voor Zeeuwse campings en bungalowparken krijgen nu ook ondernemers van minicam pings de kans om alles te leren over duurzaamheid. Enerzijds krijgen ze tips om de milieube lasting te verminderen zodat ze minder energie en water ver bruiken en hun afvalberg kun nen verkleinen. Anderzijds le ren ze hoe ze op een duurzame manier kosten kunnen besparen en ze hun (milieu)imago kunnen verbeteren. In Nederland is nog niet eerder en milieuproject voor minicam pings georganiseerd. Volgens Ouwerkerk wordt vanuit ande re provincies dan ook met be langstelling gekeken naar het Zeeuwse project. Zeeland telt zo'n driehonderd minicam pings. Desondanks is de pro jectleider nu al blij dat negen ondernemers op voorhand heb ben aangekondigd dat ze het project willen volgen. Hij ver wacht dat dat aantal dinsdag 28 mei nog stijgt omdat die dag on dernemers kennis kunnen ma ken met het project. Belangstellende ondernemers worden die middag eerst rond geleid op landschapscamping Kijkuit in Zonnemaire. Daar kunnen ze met eigen ogen zien welke mogelijkheden van duur zaamheid er zijn voor de recrea tiesector. Vervolgens gaan ze naar Zeelandcamping Ons Bui ten bij Oostkapelle waar gede puteerde T. Poppelaars het startsein voor het project geeft. Het ligt in de bedoeling om vol gend jaar en het jaar daarop ook soortgelijke projecten te hou den zodat, zo hoopt Ouwerkerk, in totaal ?o'n vijftig minicam pings straks kunnen pronken met de milieubarometer. Die ba rometer staat symbool voor de mate van milieuvriendelijkheid van het ondernemer. Enige tijd terug verklaarde voorzitter R. Soer van de orga nisatie van recreatieonderne mers in Zeeland nog dat het mi lieukeurmerk in de toekomst, voor het toeristenpubliek een graadmeter zal zijn om wel of niet op een bepaalde camping neer te strijken. Ondernemers die een milieuba rometer behalen besparen on der andere op water en elektri citeit, onderhouden hun groen op duurzame wijze, organiseren milieu-activiteiten voor de gas ten en zamelen het afval ge scheiden in. Ook maken ze ge bruik van milieuvriendelijke schoonmaakmiddelen. MIDDELBURG - Graffiti-ar tiesten kunnen zich van vrijdag 31 mei tot en met maandag 3 ju ni uitleven op de muren van Me- ker Skatepark aan de Nadorst- weg in Middelburg. Op dit dagen kan iedereen graffiti- werken komen maken. Volgens Meker Skatepark heb ben graffiti-artiesten het moei lijk. Ze willen hun creaties ma ken én laten zien, maar dat kan en mag bijna nergens. Dooreen 'graffiti-jam' te organiseren kunnen zowel beginners als ge vorderden hun werk aan elkaar laten zien. Iedereen die met spuitbussen aan de slag wil, kan meedoen. Als het erg druk wordt, kan niet iedereen een plekje op de muren krijgen. Het resultaat van de graffiti-jam wordt de komende maandenge- exppseerd in Meker Skatepark Op vrijdag 31 mei en zaterdag 1 juni is Meker geopend van 12 tol 24 uur. Qp zondag kunnen ar tiesten terecht tussen 15 en 24 uur en op maandag van 13 tot24 uur. door Maurits Sep Inez vindt het geweldig, weel vader J. Kruik. Eens in de paar weken gaat zijn driejarige dochter met de andere kinderen van de peuterspeelzaal op be zoek bij dementerende ouderen in het Gasthuis in Middelburg. „Inez kijkt er echt naar uit om naar de opa's en de om a's te gaan. Dat begint de avond ervoor al. En 's morgens heeft ze gewoon geen tijd meer om nog gedag te zeggen." Steeds meer Zeeuwse kinderdagver blijven en peuterspeelzalen regelen zulke bezoekjes aan verpleeg- en ver zorgingshuizen In Tholen bijvoorbeeld werkt het kinderdagverblijf samen met Ten Anker. Kinderen gaan op visitie bij de ouderen, maar die brengen op hun beurt ook bezoek aan de peuters. Hazel - tje in Vlissingen neemt de kinderen re gelmatig mee naar Ter Reede en Kin deropvang Walcheren werkt samen met het Gasthuis. Tot nu toe beperken de samenwerkin gen zich vooral tot streng gereguleerde en vooraf aangekondigde bezoekjes. Kinderopvang Walcheren en Zorg- stroom pakken het vanaf nu echter an ders aan. De instellingen gaan een stap verder door kinderopvang onder te brengen in de centra waar ouderen worden verzorgd. „De andere projecten, ook dat van ons met het Gasthuis, zijn allemaal zo gere geld. Wij hopen op meer spontaniteit. Ouderen kunnen vanonder hun parasol genieten van spelende kinderen. En de kinderen kunnen spelletjes doen met ouderen. Het wordt allemaal veel los ser", hoopt directeur M. Boerbooms van Kinderopvang Walcheren. Speelzaal De peuters krijgen een speelzaal in de oude aula van het verzorgingshuis. Een paar deuren verder zit de verpleegafde- ling, waar dertig dementerende oude ren verblijven. Maar vrij in en uit lopen is er niet bij, benadrukken Boerbooms en J. de Leeuw van de Raad van Bestuur van Stichting Zorgstroom. „Ze ont moeten elkaar buiten in de tuin. Of in één van de twee huiskamers, waar acti viteiten plaatsvinden. Ze kunnen ook bij elkaar op bezoek gaan, maar er is al tijd personeel bij. Niets gaat zomaar", zegt De Leeuw. Het lijkt dus ook vrij strak. Toch is er een belangrijk verschil met de projec ten die al zijn opgezet, vindt Boer booms. Omdat de kinderopvang in het zorgcentrum wordt ondergebracht, ontstaat een structurele uitwisseling tussen kinderen en ouderen. Het is niet meer nodig om a fspraken te maken over welke kinderen wanneer bij wie op be zoek gaan; het kan altijd, maar het hoeft niet. Niet iedereen wfl dit ook, weet De Leeuw. „Niet alle ouderen zijn hetzelf de. Er zijn er bij die het prachtig vinden om met de kinderen te sp&len. Anderen genieten alleen al van de aanwezigheid. En weer anderen interesseert het niet, die gaan rustig in een hoekje zitten. Pri ma. Als ze aangeven dat ze het niet wil len, gebeurt het niet. Wij gaan uit van het zelfbeschikkingsrecht van ouderen. Daarom kan kinderopvang ook zo goed bij ons gedijen: de flexibiliteit is groot." Levendigheid Het is voor bijna alle ouderen, demente rend of niet, goed dat er wat meer leven digheid in het Jacob Roggeveenhuis komt, vindt zij. „Wat ze er aan hebben? Ja, wat heb ik eraan als ik 's avonds twee uur naar een film heb gekeken? Het was leuk. Nou, dat geldt voor hen ook. Het is leuk." Ook voor de demente bejaarden, die de bezoekjes onmiddellijk weer vergeten. De Leeuw: „Op het moment zelf genie ten ze wel degelijk. En daarna slapen ze veel rustiger. Ze vergeten het bezoek wel, maar de volgende keer reageren ze toch weer enthousiast." Voor de kinderen is het goed dat ze wat vaker in contact komen met oude men sen, meent Boerbooms. Ze hebben jon ge ouders en verkeren veel tussen kleine kinderen. „Ze moeten weten dat er ook mensen van andere leeftijden zijn.'Hun eigen opa's en oma's wonen vaak wat verder weg en die zien ze dus niet alle maal even vaak. De groep senioren mag dus best meer in beeld komen. Ouderen hebben bovendien meer rust dan de ou ders, die met twee banen veelal een jachtig leven leiden." Vader Kruik vindt het een goed idee om de contacten tussen jong en oud te ver breden. „Ze hebben nu meer de gele genheid om rustig samen te spelen. Ze doen in het Gasthuis hetzelfde als in de peuterspeelzaal, maar dat is maar af en toe. En het heeft zeker een meerwaarde. Echt, Inez vindt het prachtig." Dat sommige ouderen dement zijn en dus wat anders kunnen reageren, daar heeft Inez het nooit over. Volgens Boer booms merken jonge kinderen daar ook weinig tot niets van. „Zolang ze in hun fantastierijke leeftijd zitten, en dat duurt wel tot een jaar of tien, twaalf, kunnen ze heel ver meegaan." archieffoto Ruben Oreel Kinderen spelen bij ouderen in Ter Reede in Vlissingen. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Het opera spektakel Ship of Troy - vorig jaar vlaggenschip van het Zee land Nazomer Festival (ZNF) - krijgt een vervolg. Van dinsdag 16 tot en met zaterdag 27 juli wordt de voorstelling elf keer uitgevoerd in het kader van het Over het IJ Festival in Amster dam. In een hal van de NSDM- werf in Amsterdam-Noord wordt een nog grotere versie ge bouwd van het schip dat vorig jaar september op Neeltje Jans plaats bood aan acteurs, musici en publiek. Ship of Troy is gebaseerd op de barokopera Dido Aeneas van Hemy Purcell, Daaraan is door componist Bert Joris en drama turg Alex Mallems, tevens artis tiek directeur van het ZNF, een proloog toegevoegd. Het stuk werd vorig jaar door de pers in Nederland en Vlaanderen lo vend ontvangen. Een dag na de première waren alle tien voor stellingen in Zeeland uitver kocht. Vanwege slecht weer werden uiteindelijk negen voor- stellingen gespeeld. In Amsterdam kan het weer de voorstelling geen parten spelen. Bovendien kunnen meer bezoe kers de opera bijwonen. Niet al leen staan elf voorstellingen ge pland, het theaterschip is ook nog eens met honderdvijftig zit plaatsen uitgebreid en biedt nu plek aan zevenhonderdvijftig toeschouwers. Dat maakt Ship of Troy tot hoofd-act van het Over het IJ Festival, dat in het teken staat van het thema hel dendom. Het is voor het eerst dat een eigen productie van het ZNF een jaar later op een andere locatie wordt hernomen. Voor de reprise in Amsterdam treedt het ZNF op als co-producent, naast het Over het IJ Fes tival Directeur Ruud van Meijel van het ZNF toonde zich giste ren zeer verheugd over herne ming van Ship of Troy in Am sterdam. „Daar zijn we heel trots op." Voor Zeeuwen die vorig jaar de voorstelling Ship of Troy heb ben gemist, biedt het ZNF een bus-arrangement aan naar Am sterdam. Info: 0118-659659. Operaspektakel Ship of Troy tijdens het nazomerfestival in 2001. archieffoto Lex de Meester door Ernst Jan Rozendaal RENESSE - Zondag begint in expositieruimte Plus Min in Re- nesse de manifestatie Xenia. Het gaat om een serie van ten toonstellingen van de beeldend kunstenaars Liesje van Tuijl, Isabelle Simons en Maja von Hanno en een verslag daarvan, in de vorm van drie korte verha len, door de Marokkaans/- Nederlandse schrijfster Naima El Bezaz. Liesje van Tuijl uit Arnhem bijt het spits af met de presentatie van twee video films, elf dia's en een ruimtelijke installatie. Gehuld in een besmeurd schort is ze druk bezig aan de lange ta fel in het kunstenaarsverblijf van Plus Min. Voor haar liggen tekeningen en vier oranje voe ten van latex. Twee ervan zijn afdrukken van haar eigen voe ten, de andere twee 'een maatje groter'. „Ik wil daarmee een tango-pas uitbeelden", vertelt Van Tuijl. „In combinatie met de voeten vertellen de tekeningen, die ik waarschijnlijk in krijt ga uitvoeren op de grond, het ver haal van de man en de vrouw die om elkaar heen bewegen." Het ruimtelijk werk is niet los te zien van de films en de dia's, al dus Van Tuijl. „Die hebben een beetje hetzelfde thema. Meestal werk ik met oude verhalen. Bij belverhalen, sprookjes, gezeg den. Op mijn manier lever ik daar commentaar op. Vaak heeft dat betrekking op vrou wen, maar het hoeft niet per se. De rollen die mannen en vrou wen ten opzichte van elkaar spelen, vind ik wel een interes sant onderwerp." Op de dia's zijn taferelen te her kennen uit sprookjes als die van Assepoester en Doornroosje. „Sprookjes raken vaak heel di rect de essentie van dingen, er wordt minder gezeverd dan in veel volwassen literatuur." Een van de filmpjes gaat over Ophe lia uit Shakespeare's Hamlet en Liesje van Tuijl bij de latex voeten. het andere over een vrouwelijke Don Quichote. „Op dat idee ben ik gekomen door die windmo lens hier", verklaart Van Tuijl lachend. Mythische verhalen en sprookjes vormen een uitgangs punt voor haar beeldende kunst, maar ze illustreert ze niet. De verhalen zetten haar aan tot de vorming van een nieuw beeld. „Dat is al zo als ik lees. Dan zie ik geen letters maar beelden." Hoe het beeld dat ze zelf maakt eruit gaat zien, is me de afhankelijk van haar directe omgeving. De afgelopen drie weken heeft Van Tuijl in Renes- se aan haar presentatie ge werkt. Logisch dus dat Zeeland en de expositieruimte die ze moet vullen haar recente werk hebben bepaald. Graslandschap Van Tuijl: „Ik vind de vloer van de expositieruimte zo mooi. Daar moest ik iets mee doen. Ik heb veel rondgereden hier op Schouwen en werd getroffen door het uitgestrekte grasland schap dat doortrokken is met lijnen, van wegen en dijken bij voorbeeld, Ik heb even met het idee gelopen een grasveld te ma ken van de vloer, maar uiteinde lijk ben ik uitgekomen bij die foto Marijke Folkertsma voeten die een tangopas maken. Zo heb ik die vlakken en die lij nen in het landschap verbonden met mijn thematiek van de man en vrouw die rond elkaar cirke len." „Ik fotografeer vaak het land schap. Dat heb ik hier niet ge daan. Dat is eigenlijk wel gees tig, omdat ik hier zo midden in het landschap zit. Maar het wer ken met het landschap kost me meer tijd. Drie weken is daar voor te kort. Dat heeft te maken met herhaling. Ik kan bijvoor beeld gefascineerd raken door een plek waar ik elke dag met de trein langskom. Ik lees ontzet tend veel, maar als ik dan opkijk uit mijn boek, is het altijd op de zelfde plek. Als ik me daar be wust van word, wil ik zo'n plek fotograferen. En misschien wil ik hier ook wel niet concurreren met het landschap dat je doorde enorme ramen van de expositie ruimte meteen ziet liggen." Als een onderwerp zich eenmaal heeft aangediend, gaat Van Tuijl snel en intuïtief te werk. Ze werkt niet ambachtelijk. „Bij elke fotograaf die mijn fotos ziet lopen misschien wel de ril lingen over de rug. Waarschijn lijk vinden ze ze verschrikke lijk. De kwaliteit van de foto staat bij mij niet voorop, maai het idee en de sfeer. Ik maak wel dertig Sneeuwwitjes en en daar tussen zit er dan één die perfect uitdrukt wat ik wil. Maar als jf vraagt wat ik dan wil, kan ïkdar niet meteen zeggen. Pas na ver loop van tijd blijkt waarom dat de juiste foto was. Meestal heb ik daar zo'n twee jaar voor no dig." Het werken in Renesse is niet van een leien dakje gegaan, be kent Van Tuijl, juist omdat ze aan niets anders hoefde te den ken. „Ik heb een tijd gehad dat ik het niet meer wist, Ik zat hier alleen, niemand om een dialoog mee aar\ te gaan, vol twijfels over wat ik had gemaakt. 'Moet ik nu die hele ruimte gaan vol plempen?', vroeg ik me af. Ik merkte dat de dagelijkse reali teit die ik normaalgesproken storend vind, zoals de was doen, auto naar de garage brengen, bi; iemand op de koffie gaan, je helpt om afstand te nemen. Hier moest ik leren afstand te nemen in mijn hoofd. Zo'n periode maakt je dus wel bewust vanje werkproces, van wat je zwakke en sterke kanten zijn." De expositie van Liesje van fuift* Plus Min in Renesse duurt vamen dag 26mei tot enmet zondag 23 jun Open za en zo van 12-17 uur Aan staande zondag opent gastcuraw' Edwin Jacobs de manifestatie ma. Aanvang; 12 uur. THOLEN - Liederen en piano stukken van Felix Mendels- sohn-Bartholdy (1809-1847) en zijn zuster Fanny Hensel (1805-1847) staan centraal tij dens het concert dat sopraan Fr an cine van der Heijden en fortepianiste Ursula Dütsch- ler zaterdag geven in het Stad huis in Tholen. Op het programma staan lie deren als Auf Flügeln des Ge- sanges, Schwanenlieder, Das Walclschloss en Three Songs, maar ook Lieder ohne Worte en Lieder für das Pianoforte. Van der Heijden studeerde so lozang aan de conservatoria van Maastricht, Den Haag en Londen en volgde cursussen aan de Britten Pears School te Aldenburg en het Internatio naal Operacentrum Neder land. Ze heeft meegewerkt aan diverse cd-opnames. Dütsch- ler is in het Zwitserse Thun ge boren. Zij studeerde aan het conservatorium in Bern en het Mozarteum in Salzburg. Aan de Cornell University in de Verenigde Staten specialiseer de ze zich op de fortepiano. In 1989 won ze het internationale clavecimbelconcours in Pa rijs, twee jaar later de eerste prijs voor fortepiano op het In ternationale Erwin Brodky Concours in Boston. Ze speelt in de muziekgezelschappen The Los Maples en het Icarus Ensemble. Aanvang: 20.15 uur. VLISSINGEN - Het Vocaal Ensemble Octo pus uit Antwerpen richt zich zondagmid dag in de Sint Jacobskerk in Vlissingen op de uitvoering van werken van de Britse componisten Benjamin Britten (1913-1976) en Henry Purcell (1659-1695). De bedoeling is composities uit de zeventiende en de twintigste eeuw in één concert harmonieus te laten samengaan. Al leefden ze in verschillende tijdperken, toch bestaan tussen Britten en Purcell flink wat overeenkomsten. Beiden begonnen als twaalfjarige koorknaap met componeren. Ze schreven verschillende werken voor ker kelijk gebruik. Purcell componeerde ook voor het hof, het toneel en de opera, Britten legde zich toe op opera en film. Via het werk van Handel greep Britten terug op de ope ra's van Purcell. Octopus zal zondag onder meer Funeral Sentences, Magnificat en Nunc Dimittis van Purcell uitvoeren en van Britten Rejoice the lamb en Te Deum. Het vocaal ensembjj bestaat uit zestien zangers, gelijk verdeel" over vier stemgroepen. Het is gespeciali seerd in het zingen van oude muziek, niaar heeft daarnaast een breed repertoire. In Oc topus zingen bijna afgestudeerde studenten van het Koninklijk Antwerps Conservatori um. Het ensemble bestaat pas twee jaar. Di rigent is Bart van Reyn. Aanvang: 15.00 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40