Spelletjes doen met de ouderen
PZC
Verhalen zetten aan tot beeldvorming
Zeeuws operaspektakel
gaat naar Amsterdam
Zeeuwse eigenaren
minicampings op les
voor milieukeurmerk
kunst cultuur
Poortacties bij
Pechiney en
Schelde voor
nieuwe CAO
Graffiti-artiest
welkom op
skatepark
Kinderopvang
Concert in Stadhuis Tholen
Octopus zingt Henry Purcell en Benjamin Britten
vrijdag 24 mei 2002
VLISSINGEN - In de metaal
sector dreigen acties. Vakbon
den en werkgevers zijn het fun
damenteel oneens over een
nieuwe CAO. Om het geschil uit
te leggen en werknemers op mo-
J gelijke acties voor te bereiden,
houden bonden vandaag en vol
gende week poortacties bij de
Koninklijke Schelde Groep en
Pechiney.
De huidige cao is per 1 mei
afgelopen. Twee onderhand e-
j lingsrondes over een nieuwe
overeenkomst zijn op niets uit-
gelopen. Het verschil van me
ning spitst zich toe op de duur
van de arbeidsovereenkomst en
de loonsverhoging. Vakbonden
willen een kortlopende CAO
I van negen maanden en vragen
voor dit jaar een loonsverhoging
van drie procent.
Werkgevers willen juist een
langlopende cao van twee jaar
en dit jaar geen loonsverhoging,
j Daarentegen willen werkgevers
I volgend jaar de salarissen in
i twee stappen verhogen met res-
i pectievelijk 1,5 en 1,75 procent.
Voor de bonden is het voorstel
I onaanvaardbaar. ,,De cao's die
j tot nu toe zijn afgesloten hebben
een looptijd van een jaar. En cle
j gemiddelde loonstijging be-
draagt ruim drie procent", con
stateert CNV-bestuurderH. van
j Beers. Hij vindt de vraag naar
j meer loon dan ook billijk.
I ,,De vakbonden hebben begrip
voor de moeilijke situatie waar-
in het bedrijfsleven zit. Het gaat
I economisch minder en Neder-
land bevindt zich in een tussen-
i periode, Beleeft de economie
j een recessie of niet. Daarom
j stellen we voor een cao af te slui-
I ten met een korte looptijd. Dan
I overbruggen we die onzekere
tijd en kunnen we daarna zien
1 hoe het verder moet."
j Ook de modernisering van de
I metaalcao speelt een rol. „Bij
veel grote bedrijven zie je een
I sterke vergrijzing. Jongere
werknemers werken graag in
j deeltijd en willen paragrafen
i over arbeid en zorg."
I Om de situatie uit te leggen, is er
vanochtend een poortactie bij
i de Koninklijke Schelde Groep.
Volgende week woensdag volgt
eenzelfde actie bij Pechiney.
door Emile Calon
OOSTKAPELLE - Minimaal
negen Zeeuwse minicampings
proberen in aanmerking te ko
men voor een bronzen, zilveren
of gouden milieubarometer.
Consulent M. Ouwerkerk van
Nort-Zeeland hoopt dat nog ze
ker zes andere kleine recreatie-
bedrijven een poging doen om
ook in aanmerking te komen
voor het milieukeurmerk.
In navolging van het milieupro
ject voor Zeeuwse campings en
bungalowparken krijgen nu
ook ondernemers van minicam
pings de kans om alles te leren
over duurzaamheid. Enerzijds
krijgen ze tips om de milieube
lasting te verminderen zodat ze
minder energie en water ver
bruiken en hun afvalberg kun
nen verkleinen. Anderzijds le
ren ze hoe ze op een duurzame
manier kosten kunnen besparen
en ze hun (milieu)imago kunnen
verbeteren.
In Nederland is nog niet eerder
en milieuproject voor minicam
pings georganiseerd. Volgens
Ouwerkerk wordt vanuit ande
re provincies dan ook met be
langstelling gekeken naar het
Zeeuwse project. Zeeland telt
zo'n driehonderd minicam
pings. Desondanks is de pro
jectleider nu al blij dat negen
ondernemers op voorhand heb
ben aangekondigd dat ze het
project willen volgen. Hij ver
wacht dat dat aantal dinsdag 28
mei nog stijgt omdat die dag on
dernemers kennis kunnen ma
ken met het project.
Belangstellende ondernemers
worden die middag eerst rond
geleid op landschapscamping
Kijkuit in Zonnemaire. Daar
kunnen ze met eigen ogen zien
welke mogelijkheden van duur
zaamheid er zijn voor de recrea
tiesector. Vervolgens gaan ze
naar Zeelandcamping Ons Bui
ten bij Oostkapelle waar gede
puteerde T. Poppelaars het
startsein voor het project geeft.
Het ligt in de bedoeling om vol
gend jaar en het jaar daarop ook
soortgelijke projecten te hou
den zodat, zo hoopt Ouwerkerk,
in totaal zo'n vijftig minicam
pings straks kunnen pronkei
met de milieubarometer. Dieba
rometer staat symbool voor d
mate van milieuvriendeüjkheii
van het ondernemer.
Enige tijd terug verklaard
voorzitter R. Soer van de orga
nisatie van recreatieonderne
mers in Zeeland nog dat het mi
lieukeurmerk in de toekoms
voor het toeristenpubliek eei
graadmeter zal zijn om wel o
niet op een bepaalde camping
neer te strijken.
Ondernemers die een milieuba
rometer behalen besparen on
der andere op water en elektri
citeit, onderhouden hun groei
op duurzame wijze, organises
milieu-activiteiten voor de gas
ten en zamelen het afval ge
scheiden in. Ook maken zege-
bruik van milieuvriendelijk
schoonmaakmiddelen.
MIDDELBURG - Graffiti-ar
tiesten kunnen zich van vrijdag
31 mei tot en met maandag 3 ju
ni uitleven op de muren van Me-
ker Skatepark aan de Nadorst-
weg in Middelburg. Op dit
dagen kan iedereen graffiti-
werken komen maken.
Volgens Meker Skatepark heb
ben graffiti-artiesten het moei
lijk. Ze willen hun creaties ma
ken én laten zien, maar dat kan
en mag bijna nergens. Door een,
'graffiti-jam' te organiseren
kunnen zowel beginners als ge
vorderden hun werk aan elkaar
laten zien. Iedereen die met
spuitbussen aan de slag wil, kan
meedoen. Als het erg druk
wordt, kan niet iedereen een
plekje op de muren krijgen. Het
resultaat van de graffiti-jam
wordt de komende maandenge-
exposeerd in Meker Skatepark
Op vrijdag 31 mei en zaterdag 1
j uni is Meker geopend van 12 tot
24 uur. Op zondag kunnen ar
tiesten terecht tussen 15 en 24
uur en op maandag van 13 tot24
uur.
door Maurits Sep
Inez vindt het geweldig, weet vader J.
Kruik. Eens in de paar weken gaat
zijn driejarige dochter met de andere
kinderen van de peuterspeelzaal op be
zoek bij dementerende ouderen in het
Gasthuis in Middelburg. „Inez kijkt er
echt naar uit om naar de opa's en de om
a's te gaan. Dat begint de avond ervoor
al. En 's morgens heeft ze gewoon geen
tijd meer om nog gedag te zeggen."
Steeds meer Zeeuwse kinderdagver-
blijven en peuterspeelzalen regelen
zulke bezoekjes aan verpleeg- en ver
zorgingshuizen. In Tholen bijvoorbeeld
werkt het kinderdagverblijf samen met
Ten Anker. Kinderen gaan op visitie bij
de ouderen, maar die brengen op hun
beurt ook bezoek aan de peuters. Hazel-
tje in Vlissingen neemt de kinderen re
gelmatig mee naar Ter Reede en Kin
deropvang Walcheren werkt samen met
het Gasthuis.
Tot nu toe beperken de samenwerkin
gen zich vooral tot streng gereguleerde
en vooraf aangekondigde bezoekjes.
Kinderopvang Walcheren en Zorg-
stroom pakken het vanaf nu echter an
ders aan. De instellingen gaan een stap
verder door kinderopvang onder te
brengen in de centra waar ouderen
worden verzorgd.
„De andere projecten, ook dat van ons
met het Gasthuis, zijn allemaal zo gere
geld. Wij hopen op meer spontaniteit.
Ouderen kunnen vanonder hun parasol
genieten van spelende kinderen. En de
kinderen kunnen spelletjes doen met
ouderen. Het wordt allemaal veel los
ser" hoopt directeur M. Boerbooms van
Kinderopvang Walcheren.
Speelzaal
De peuters krijgen een speelzaal in de
oude aula van het verzorgingshuis. Een
paar deuren verder zit de verpleegafde-
ling, waar dertig dementerende oude
ren verblijven. Maar vrij in en uit lopen
is er niet bij, benadrukken Boerbooms
en J. de Leeuw van de Raad van Bestuur
van Stichting Zorgstroom. „Ze ont
moeten elkaar buiten in de tuin. Of in
één van de twee huiskamers, waar acti
viteiten plaatsvinden. Ze kunnen ook
bij elkaar op bezoek gaan, maar er is al
tijd personeel bij. Niets gaat zomaar",
zegt De Leeuw.
Het lijkt dus ook vrij strak. Toch is er
een belangrijk verschil met de projec
ten die al zijn opgezet,vindt Boer
booms. Omdat de kinderopvang in het
zorgcentrum wordt ondergebracht,
ontstaat een structurele uitwisseling
door Ernst Jan Rozendaal
MIDDELBURG - Het opera-
spektakel Ship of Troy - vorig
jaar vlaggenschip van het Zee
land Nazomer Festival (ZNF) -
krijgt een vervolg. Van dinsdag
16 tot en met zaterdag 27 juli
wordt de voorstelling elf keer
uitgevoerd in het kader van het
Over het IJ Festival in Amster
dam. In een hal van de NSDM-
werf in Amsterdam-Noord
wordt een nog grotere versie ge
bouwd van het schip dat vorig
jaar september op Neeltje Jans
plaats bood aan acteurs, musici
en publiek.
Ship of Troy is gebaseerd op de
barokopera Dido Aeneas van
Henry Purcell, Daaraan is door
componist Bert Joris en drama
turg Alex Mallems, tevens artis
tiek directeur van het ZNF, een
proloog toegevoegd. Het stuk
werd vorig jaar door de pers in
Nederland en Vlaanderen lo
vend ontvangen. Een dag na de
première waren alle tien voor
stellingen in Zeeland uitver
kocht. Vanwege slecht weer
werden uiteindelijk negen voor
stellingen gespeeld.
In Amsterdam kan het weer de
voorstelling geen parten spelen.
Bovendien kunnen meer bezoe
kers de opera bijwonen. Niet al
leen staan elf voorstellingen ge
pland, het theaterschip is ook
nog eens met honderd vijf tig zit
plaatsen uitgebreid en biedt nu
plek aan zevenhonderdvijftig
toeschouwers. Dat maakt Ship
of Troy tot hoofd-act van het
Over het IJ Festival, dat in het
teken staat van het thema hel
dendom.
Het is voor het eerst dat een
eigen productie van het ZNF
een jaar later op een andere
locatie wordt hernomen. Voor
cle reprise in Amsterdam treedt
het ZNF op als co-producent,
naast het Over het IJ Fes
tival. Directeur Ruud vanMeijel
van het ZNF toonde zich giste
ren zeer verheugd over herne
ming van Ship of Troy in Am
sterdam, „Daar zijn we heel
trots op."
Voor Zeeuwen die vorig jaar de
voorstelling Ship of Troy heb
ben gemist, biedt het ZNF een
bus-arrangement aan naar Am
sterdam. Info: 0118-659659.
Operaspektakel Ship of Troy tijdens het nazomerfestival in 2001. archieffoto Lex de Meester
doorErnst Jan Rozendaal
REN ESSE - Zondag begint in
expositieruimte Plus Min in Re-
nesse de manifestatie Xenia.
Het gaat om een serie van ten
toonstellingen van de beeldend
kunstenaars Liesje van Tuijl,
Isabelle Simons en Maja von
Hanno en een verslag daarvan,
in de vorm van drie korte verha
len, door de Marokkaans/-
Nederlandse schrijfster Naima
El Bezaz. Liesje van Tuijl uil
Arnhem bijt het spits af met de
presentatie van twee video
films, elf dia's en een ruimtelijke
installatie.
Gehuld in een besmeurd schort
is ze druk bezig aan de lange ta
fel in het kunstenaarsverblijf
van Plus Min. Voor haar liggen
tekeningen en vier oranje voe
ten van latex. Twee ervan zijn
afdrukken van haar eigen voe
ten, de andere twee 'een maatje
groter'. „Ik wil daarmee een
tango-pas uitbeelden", vertelt
Van Tuijl. „In combinatie met de
voeten vertellen de tekeningen,
die ik waarschijnlijk in krijt ga
uitvoeren op de grond, het ver
haal van de man en de vrouw die
om elkaar heen bewegen."
Het ruimtelijk werk is niet los te
zien van de films en de dia's, al
dus Van Tuijl. „Die hebben een
beetje hetzelfde thema. Meestal
werk ik met oude verhalen. Bij
belverhalen, sprookjes, gezeg
den. Op mijn manier lever ik
daar commentaar op. Vaak
heeft dat betrekking op vrou
wen, maar het hoeft niet per se.
De rollen die mannen en vrou
wen ten opzichte van elkaar
spelen, vind ik wel een interes
sant onderwerp."
Op de dia's zijn taferelen te her
kennen uit sprookjes als die van
Assepoester en Doornroosje.
„Sprookjes raken vaak heel di
rect de essentie van dingen, er
wordt minder gezeverd dan in
veel volwassen literatuur." Een
van de filmpjes gaat over Ophe
lia uit Shakespeare's Hamlet en
Liesje van Tuijl bij de latex voeten.
het andere over een vrouwelijke
Don Quichote. „Op dat idee ben
ik gekomen door die windmo
lens hier", verklaart Van Tuijl
lachend. Mythische verhalen en
sprookjes vormen een uitgangs
punt voor haar beeldende
kunst, maar ze illustreert ze
niet. De verhalen zetten haar
aan tot de vorming van een
nieuw beeld. „Dat is al zo als ik
lees. Dan zie ik geenletters maar
beelden." Hoe het beeld dat ze
zelf maakt eruit gaat zien, is me
de afhankelijk van haar directe
omgeving. De afgelopen drie
weken heeft Van Tuijl in Renes-
se aan haar presentatie ge
werkt. Logisch dus dat Zeeland
en de expositieruimte die ze
moet vullen haar recente werk
hebben bepaald.
Graslandschap
Van Tuijl: „Ik vind de vloer van
de expositieruimte zo mooi.
Daar moest ik iets mee doen. Ik
heb veel rondgereden hier op
Schouwen en werd getroffen
door het uitgestrekte grasland-
schap dat doortrokken is met
lijnen, van wegen en dijken bij
voorbeeld. Ik heb even met het
i dee gelopen een grasveld te ma
ken van de vloer, maar uiteinde
lijk ben ik uitgekomen bij die
foto Marijke Folkertsma
voeten die een tangopas maken.
Zo heb ik die vlakken en die lij
nen in het landschap verbonden
met mijn thematiek van de man
en vrouw die rond elkaar cirke
len."
„Ik fotografeer vaak het land
schap. Dat heb ik hier niet ge
daan. Dat is eigenlijk wel gees
tig, omdat ik hier zo midden in
het landschap zit. Maar het wer
ken met het landschap kost me
meer tijd. Drie weken is daar
voor te kort. Dat heeft te maken
met herhaling. Ik kan bijvoor
beeld gefascineerd raken door
een plek waar ik elke dag met de
trein langskom. Ik lees ontzet
tend veel, maar als ik dan opkijk
uit mijn boek, is het al tijd op de
zelfde plek. Als ik me daar be
wust van word, wil ik zo'n plek
fotograferen. En misschien wil
ik hier ook wel niet concurreren
met het landschap dat je doorde
enorme ramen van de expositie
ruimte meteen ziet liggen."
Als een onderwerp zich eenmaal
heeft aangediend, gaat Van
Tuijl snel en intuïtief te werk.Ze
werkt niet ambachtelijk, „Bij
elke fotograaf die mijn foto's
ziet lopen misschien wel de ril
lingen over de rug. Waarschijn
lijk vinden ze ze verschrikke
lijk. De kwaliteit van de foto
staat bij mij niet voorop, maar
het idee en de sfeer. Ik maak wel
dertig Sneeuwwitjes en en daar
tussen zit er dan één die perfect
uitdrukt wat ik wil. Maar als je
vraagt wat ik dan wil, kan ik dal
niet meteen zeggen. Pas na ver
loop van tijd blijkt waarom da;
de juiste foto was. Meestal heb
ik daar zo'n twee jaar voor no
dig."
Het werken in Renesse is me!
van een leien dakje gegaan, be
kent Van Tuijl, juist omdat ze
aan niets anders hoefde te den
ken. „Ik heb een tijd gehad dal
ik het niet meer wist. Ik zat hier
alleen, niemand om een dialoog
mee aan te gaan, vol twijfel'
over wat ik had gemaakt. 'Moet
ik nu die hele ruimte gaan vol
plempen?', vroeg ik me af. K
merkte dat de dagelijkse reali
teit die ik normaalgesproken
storend vind, zoals de was doen
auto naar de garage brengen,bi]
iemand op de koffie gaan.
helpt om afstand te nemen. Hier
moest ik leren afstand te nemen
in mijn hoofd. Zo'n periode
maakt je dus wel bewust vanf
werkproces, van wat je zwakke
en sterke kanten zijn."
De expositie van Liesje van Htytp
Plus Min in Renesse duurt van zW'
dag 2 6 mei tot en met zondag
Open za en zo van 12-17 uurA»-
staande zondag opent gastcuraW
Edwin Jacobs de manifestatie te
nia. Aanvang12 uur.
archieffoto Ruben Oreel
kinderen. „Ze moeten weten dat er ook
mensen van andere leeftijden zijn. Hun
eigen opa's en oma's wonen vaak wat
verder weg en die zien ze dus niet alle
maal even vaak. De groep senioren mag
dus best meer in beeld komen. Ouderen
hebben bovendien meer rust dan cle ou
ders, die met twee banen veelal een
jachtig leven leiden."
Vader Kruik vindt het een goed idee om
de contacten tussen jong en oud te ver
breden. „Ze hebben nu meer de gele
genheid om rustig samen te spelen. Ze
doen in het Gasthuis hetzelfde als in de
peuterspeelzaal, maar dat is maar af en
toe. En het heeft zeker een meerwaarde.
Echt, Inez vindt het prachtig."
Dat sommige ouderen dement zijn en
dus wat anders kunnen reageren, daar
heeft Inez het nooit over. Volgens Boer
booms merken jonge kinderen daar ook
weinig tot niets van. „Zolang ze in hun
fantastierijke leeftijd zitten, en dat
duurt wel tot een jaar of tien, twaalf,
kunnen ze heel ver méégaan."
Kinderen spelen bij ouderen in Ter Reede in Vlissingen.
tussen kinderen en ouderen. Het is niet
meer nodig om afspraken te maken over
welke kinderen wanneer bij wie op be
zoek gaan; het kan altijd, maar het
hoeft niet.
Niet iedereen wil dit ook, weet De
Leeuw. „Niet alle ouderen zijn hetzelf
de. Er zijn erbij die het prachtig vinden
o'm met de kinderen te spelen. Anderen
genieten alleen al van de aanwezigheid.
En weer anderen interesseert het niet,
die gaan rustig in een hoekje zitten. Pri
ma. Als ze aangeven dat ze het niet wil
len, gebeurt het niet. Wij gaan uit van
het zelfbeschikkingsrecht van ouderen.
Daarom kan kinderopvang ook zo goed
bij ons gedijen: de flexibiliteit is groot."
Levendigheid
Het is voor bijna alle ouderen, demente
rend of niet, goed dat er wat meer leven
digheid in het Jacob Roggeveenhuis
komt, vindt zij. „Wat ze er aan hebben?
Ja, wat heb ik eraan als ik 's avonds twee
uur naar een film heb gekeken? Het was
leuk. Nou, dat geldt voor hen ook. Het is
leuk."
Ook voor de demente bejaarden, die de
bezoekjes onmiddellijk weer vergeten,
De Leeuw: „Op het moment zelf genie
ten ze wel degelijk. En daarna slapen ze
veel rustiger. Ze vergeten het bezoek
wel, maar de volgende keer reageren ze
toch weer enthousiast."
Voor de kinderen is het goed dat ze wat
vaker in contact komen met oude men
sen, meent Boerbooms. Ze hebben jon
ge ouders en verkeren veel tussen kleine
THOLEN - Liederen en piano
stukken van Felix Mendels-
sohn-Bartholdy (1809-1847)
en zijn zuster Fanny Hensel
(1805-1847) staan centraal tij
dens het concert dat sopraan
Francine van der Heijden en
fortepianiste Ursula Diitsch-
ler zaterdag geven in het Stad
huis in Tholen.
Op het programma staan lie
deren als Auf Flügeln des Ge-
sanges, Schwanenlieder, Das
Waldschloss en Three Songs,
maar ook Lieder ohne Worte
en Lieder für das Pianoforte.
Van der Heijden studeerde so
lozang aan de conservatoria
van Maastricht, Den Haag en
Londen en volgde cursussen
aan de Britten Pears School te
Aldenburg en het Internatio
naal Operacentrum Neder
land. Ze heeft meegewerkt aan
diverse cd-opnames, Dütsch-
ler is in het Zwitserse Thun ge
boren. Zij studeerde aan het
conservatorium in Bern en het
Mozarteum in Salzburg. Aan
de Cornell University in de
Verenigde Staten specialiseer
de ze zich op de fortepiano. In
1989 won ze het internationale
clavecimbelconcours in Pa
rijs, twee jaar later de eerste
prijs voor fortepiano op het In
ternationale Ei-win Brodky
Concours in Boston. Ze speelt
in de muziekgezelschappen
The Los Maples en het Icarus
Ensemble.
Aanvang: 20.15 uur.
VLISSINGEN - Het Vocaal Ensemble Octo
pus uit Antwerpen richt zich zondagmid
dag in de Sint Jacobskerk in Vlissingen op
de uitvoering van werken van de Britse
componisten Benjamin Britten (1913-1976)
en Henry Purcell (1659-1695). De bedoeling
is composities uit de zeventiende en de
twintigste eeuw in één concert harmonieus
te laten samengaan.
Al leefden ze in verschillende tijdperken,
toch bestaan tussen Britten en Purcell flink
wat overeenkomsten. Beiden begonnen als
twaalfjarige koorknaap met componeren.
Ze schreven verschillende werken voor ker
kelijk gebruik. Purcell componeerde ook
voor het hof, het toneel en de opera, Britten
legde zich toe op opera en film. Via het werk
van Handel greep Britten terug op de ope
ra's van Purcell.
Octopus zal zondag onder meer Funeral
Sentences, Magnificat en Nunc Dirmttis
van Purcell uitvoeren en van Britten RejO'Cf
the lamb en Te Deum. Het vocaal ensen#
bestaat uit zestien zangers, gelijk verdeel'
over vier stemgroepen. Het is gespeciaH'
seerd in het zingen van oude muziek, ma#
heeft daarnaast een breed repertoire. In Oc
topus zingen bijna afgestudeerde studente'
van het Koninklijk Antwerps Conservator-'
um. Het ensemble bestaat pas twee jaar, Di
rigent is Bart van Reyn.
Aanvang: .1.5.00 uur.