PZC Migranten maken hun droom waar Goede fotograaf is vaak ook een goede filmer tl Veelkleurig aanbod op North Sea Jazz Medische thriller voor de goede zaak Nukkig duo weigert zich aan te passen Orishas op Drum Rhythm Film Lounge 25 ia 1\ /Tet émigrante wil- o; IVIlen we de mensen een beet- jeherinneren aan het moment, zo'nvijf, zes jaar geleden, dat wijnaar Europa zijn gekomen met een droomzegt rapper Yo- tuel. „Wij hebben die droom 'waarkunnen maken, maar veel migranten is dat niet gelukt. Wat wij willen is alle migranten f een hart onder de riem steken door te laten zien dat het echt mogelijk is." |0f de 'losers' zich gemakkelijk zullen spiegelen aan het succes vap Yotuels groep Orishas, mag men zich afvragen. Maar laten we de integriteit en het oprechte enthousiasme van de drie jonge Cubanen even niet in twijfel trekken. Ze staan op het punt van de werkelijke internationa- ledoorbraak, het trio Orishas met hun mix van hiphop en tra ditionele Cubaanse muziek. vrijdag 24 mei 2002 et hun debuutplaat, drie jaar geleden, bereikten de Europese Cubanen van Orishas nog slechts de oplettende voorhoede. Hun nieuwe album Emigrante zou wel eens de brug kunnen slaan naar een veel breder publiek. Met hun mix van hiphop en traditionele Cubaanse muziek staat de groep dit jaar op het Drum ■Rhythm festival, dat vandaag en morgen wordt gehouden in Amsterdam. Hun debuut-album A Lo Cubano werd nog slechts opgemerkt door een handjevol latin-fijn- proevers en de meest wakkere Lowlands-bezoekers. Maar met de opvolger Emigrante moet de wereld plat voor het hyper- energetische boy-trio uit het re servaat van vadertje Fidel. En als de voortekenen niet bedrie gen, dan zal de victorie begin nen tijdens het Drum Rhythm Festival. Om even wat misverstanden weg te werken. Wie de heden daagse muziek bijvoorbeeld nog steeds associeert met de be- Orishas: mix van hiphop en traditionele Cubaanse muziek. jaardensoos Buena Vista Social Club, loopt wel heel erg achter. 'Buena Vista' bestaat in feite al leen voor de export-folklore- markt. Ook op Cuba kan men vandaag de dag MTV ontvan gen. En dat laat sporen na. De traditionele son-groepen zijn geïnfecteerd geraakt met muzi kale virussen als hiphop en r&b. Het resultaat heet 'timba', de opwindende hippe partymuziek waar de Cubaanse jeugd van daag de dag op danst. Timba- groepen als Charanga Habane ra en Azucar Negra zijn voor de avontuurlijke latin-liefhebber geen vreemde namen meer en gaven inmiddels reeds spaarza me concerten in ons land. Maar Orishas wil nadrukkelijk geen timba-groep genoemd worden. ,,Dat valt niet te verge lijken", zegt Orishas-zanger Roldan. „Timba blijft een opge voerde vorm van traditionele Cubaanse muziek. Er zijn hip hop-invloeden, maar negentig procent blijft traditie. De rap erbij is toch een beetje 'cosme tisch'. Wat wij met Orishas pro beren te bereiken is een werke lijke, evenwichtige mix van hiphop en traditie." Om dat te bereiken bleek een derde partij nodig. Een 'buiten staander'. Roldan, die op Cuba een klassieke gitaar-opleiding had genoten, kwam in 1996 naar de Franse hoofdstad. In eerste instantie niet eens om gitaar te spelen. Maar op een gegeven moment bleek wat getokkel in cafés en restaurants de enige mogelijkheid voor hem om een karige boterham te verdienen. Ruim een jaar later kwam hij Yotuel en Ruzzo tegen, twee Cu baanse rappers die na een cultu reel uitwisselingsprogramma in de Franse hoofdstad waren blij ven hangen. Het was de Franse platenprodu- cer Nicolas Nocchi, alias Niko, die het muzikale scenario voor Orishas schreef, bijgestaan door de oorspronkelijk uit Sergent Garcia afkomstige Livan N. Aleman, die de groep echter ge lijk na het verschijnen van de debuut-cd alweer verliet. Het blijft een beetje vaag hoe groot de rol van Niko - die beide albums produceerde - binnen Orishas precies is. „Hij is een deel van de familie", zegt Rol dan. „Hij doet negentig procent van de ritme- en sample-pro grammering." De zanger zegt zelf 'on the road' veel ruwe idee- en voor liedjes op te schrijven. „Die arrangeert Niko dan. Maar het gebeurt ook dat hij een ruw idee heeft en wij voor de invul ling zorgen." Het lijkt in ieder geval te ver te gaan om Orishas als een soort latin-variant van de Backstreet Boys te beschou wen. Spectaculair Op het podium is de groep - aan gevuld met een dj - ronduit spectaculair. Veel variatie, veel beweging, veel dans, veel ener gie. In 2000 traden ze voor het eerst in hun moederland Cuba op. „Een waanzinnig succes", zegt Roldan. En Ruzzo vult aan: „Het enige probleem was eigen lijk de geluidstechniek. Men had daar eigenlijk gewoon de spullen niet om onze muziek voor vijftigduizend mensen goed te laten klinken. Het deed mij denken aan de tijd dat we nog probeerden in Cuba zelf een hiphop-scene op te zetten. Toen foto Lex van Rossen/GPD hadden we eigenlijk geen ande re apparatuur dan een paar ont zettend primitieve 'soundsys- tems'." „Daarom hadden de platen van Orishas ook nooit in Cuba ge maakt kunnen worden", zegt Roldan. „Misschien in tal van andere landen dan Frankrijk, maar nooit in Cuba. Om de ge brekkige technische facilitei ten, maar ook om de censuur die daar nog altijd heerst." Inmiddels woont alleen Roldan nog in Parijs. Ruzzo is naar Mi laan verhuisd en Yotuel houdt domicilie in Madrid. Voor de drie in Orishas ook geen Cu baanse groep meer. „Wij zijn een internationale groep," zegt Rol dan. „Vanwege onze woon plaats, maar vooral om de mu ziek die wij maken." Peter Bruyn Orishas geeft vanavond vanaf 21.00 uur een concert op het Drum Rhythm Festival op de Kop van het Java-eiland in Amsterdam Het North Sea Jazz Festival maakt zich op voor een feestelijke 27ste editie van 12 tot en met 14 juli in het Neder lands Congres Centrum in Den Haag, De kers op de taart wordt gevormd door de 68-jarige Amerikaanse saxofonist Wayne Shorter, die als 'artist in resi dence' in liefst drie bezettingen zal optreden. Tenorist en soprano Shorter stond in 1970 samen met toet senman Joe Zawinul aan de wieg van Weather Report, een van de belangrijkste historische fusionbands. Shorter zal tijdens het NSJF duetstukken vertol ken met pianist/synthesizer specialist Herbie Hancock (62), maar ook optreden met zijn ei gen gerenommeerde akoesti sche kwartet en tenslotte met het Belgische Prima La Musica Orchestra een zelf geschreven suite uitvoeren. Een tweede bij zonder element wordt bepaald door de speciale compositieop dracht aan de oorspronkelijk uit Tholen afkomstige pianist en componist Martin Fondse. De lijst met traditioneel grote namen op het festival wisselt el k jaar, maar is ditmaal vooral een garantie voor ongebreidelde va riatie aan stijlen: Cassandra Wilson, St. Germain, Michael Franti Spearhead, Joe Zawi nul, Gino Vannelli Metropole Orchestra, Al Jarreau, A1 Di- Meola, Ike Turner The Kings of Rhythm, Gilberto Gil, Los Van Van, Buddy Guy en Marcus Miller. Uit de soulhoek dit jaar: Chaka Khan, Angie Stone, Leon Ware en Bilal. Tussen de jazzle gendes struikelen we over Ar chie Shepp, McCoy Tyner, Ben ny Golson, Gary Bartz, Charles Lloyd, Elvin Jones, Roy Haynes, Diane Schuur en The Heath Brothers. Nieuw talent: Jean- Michel Pile, David Sanchez, - Chris Potter, Eric Vloeimans, Russell Gunn en Yuri Honing Een buitengewone presentatie belooft de uitvoering van Sket ches of Spain, het meesterwerk van Miles Davis Gil Evans te worden. Afgezien van korte fragmenten die Evans in zijn nadagen in ons land liet horen, een première door het Brussels Jazz Orchestra onder Maria Schneider met Wallace Roney als trompetsolist. Een eerbe toon aan de 94-jarige saxofonist Benny Carter door het Jazz Or chestra of the Concertgebouw (met Toots Thielemans, Johnny Griffin en Clark Terry) belooft ook vuurwerk op te leveren. Dancetoppers Het festival sluit nadrukkelijk de vitale jazzscenes van Italië (trompettist Paolo Fresu, altist Rosario Giuliani, Aires Tango), Noorwegen (Bugge Wesseltoft, maar ook Wibutee en de spran kelende gitarist Eivind Aarset), Brazilië (Sandro Albert, Azy- muth, Vinicius Cantuaria) en Turkije (ud-sensatie Dhafer Youssef, pianiste Ayse Tu'tu'nu) in de armen. Via de Britse pla tenbaas komen dancetoppers als Koop en The Cinematic Or chestra naar het NSJF, via be middeling van Nederlandse la bels zijn puike nieuwlichters als drum-ster Terry Lynne Carring- ton, pianist Jason Moran, de Afrikaanse zangeres Gigi en de Britse tenorist Seamus Blake in Den Haag te zien. Tot slot: de Zeeuwse band Champagne Charlie geeft ook een concert op North Sea Jazz en wel op vrijdag 12 juli in de Entreezaal van het Haagse Con gresgebouw, van 21.45 tot 23 uur. John Oomkes North Sea Jazz Festival: 12 t/m 14 juli, Nederlands Congres Centrum, Den Haag. Tnhet begin laat Terry Zwigoff ioiis nog even in onzekerheid, jlsdietamelijkplatte karikatuur [vaneen diploma-uitreiking met het bekende opgeklopte cheer- Ar-sfeertje nu een opmaat voorde zoveelste tienerkomedie |of toch niet? Het ietwat slome [tempo en het uitblijven van de gebruikelijke puberale lollig heid is in ieder geval een duide lijke aanwijzing dat Ghost Worid-regisseur Zwigoff met zijn'verfilming van het gelijk namige stripboek van Daniel Clowes in ieder geval niet de fans van Jay en Silent Bob heeft willen plezieren. Zwigoff verwierf in 1995 enige bekendheid met de documen taire Crumb, een geslaagd por tret van de onaangepaste en dwars tegen de goede smaak in tekenende stripauteur Robert Crumb. Daarmee vergeleken is Ghost World (Clowes schreef zelf mee aan het scenario) een stuk beschaafder, maar een beetje onaangepast zijn de schoolverlaters en hartsvrien dinnen Enid (Thora Birch) en Rebecca (Scarlett Johansson) toch wel. Ze doen hun best om altijd nors en stuurs te kijken, kleden zich on-hip en gaan het liefst naar het lelijkste etablis sement van het stadje, een diner in mislukte jaren vijftig-sfeer. Hun omgang met de medemens is problematisch. Vrienden of vriendinnen lijken ze op school niet gemaakt te hebben, en we hebben wel een vermoeden hoe dat komt. Ze maken zich graag vrolijk over sukkels die ze te genkomen, en dat zijn er in hun ogen veel. Krom van het lachen begluren ze in een seksvideo- theek de klanten, maar Zwigoff laat ook zien dat het tweetal de grens tussen grappig en gemeen niet altijd even scherp in cle ga ten heeft. Tamelijk bijzonder voor een stripverfilming is ook dat Zwigoff het niet gezocht heeft in opgewonden slapstick, maar juist kiest voor rustige, heldere plaatjes en je de tijd gunt om van de droge humor en puntige tek sten te genieten Uit die ogen schijnlijk achteloos, maar wel heel nauwkeurig neergezette sketches groeit een verrassend raak beeld van de onzekerheden van de tienerwereld. Puberperi kelen bekeken met de blik van Woody Allen, intelligent, iro nisch en zonder moraliserend vingertje. Die frisse, onafhankelijke aan pak heeft Ghost World al een he le rits nominaties en een handje vol prijzen opgeleverd. Naast de twee met al hun nukkigheid toch hartveroverende hoofdrol speelsters wordt daarbij ook Steve Buscemi telkens naar vo ren geschoven. Deze in under dogs gespecialiseerde acteur- is hier een verzamelaar van antie ke langspeelplaten, iemand die de hoop op een normaal sociaal leven al lang heeft opgegeven en voor de meisjes aanvankelijk het ideale slachtoffer is. Tot ze in hem een geestverwant ontdek ken, de enige die net zo min iets Thora Birch als Enid in Ghost World. van de wereld begrijpt als zij. Wat een onverwachte band schept en hun zorgvuldig opge trokken verdedigingslinie door breekt. Leo Bankersen Ghost Worldregie Terry Ziuigoff; met Thora Birch, Scarlett Johans son en Steve Buscemi; te zien in Schuttershoflheater Middelburg (vandaag 19.30 uur, morgen 22.00 uur en maandag 20.00 uur). Wachtlijsten, daar weten we alles van, maar dat het al lemaal nog erger kan blijkt uit de film John Qwaarin een wan hopige vader met het pistool een levensreddende behandeling van zijn zoontje moet afdwin gen. De Amerikaanse gezond heidszorg, en met name het ge brekkige en volgens John Q. zelfs corrupte verzekeringssys teem is inderdaad een kwestie die aandacht behoeft. Vanuit het Hollywood-perspectief ge zien maak je er dan een thriller over. Om een zo groot mogelijk draagvlak te scheppen voer je natuurlijk geen onverzekerde dakloze op, maar een modelar beider die alles tiptop heeft geregeld en dan tot zijn verbijs tering ontdekt dat zijn baas on gevraagd aan zijn prachtige all- riskverzekering heeft zitten knoeien. Nee jammer, een hart transplantatie voor zijn kind zit er niet meer in. Alles wat maar bij kan dragen aan drama en tragiek heeft sce narist James Kearns op pakken de wijze samengebald. Nick Cassavetes stelt zich als regis seur dienstbaar op en zet tradi tionele technieken effectief in om deze snelkookpan vol span ning en emotie op temperatuur te krijgen. De keus voor Denzei Washington als het gezinshoofd dat zich door een wanhoops kreet van zijn vrouw 'om toch in godsnaam iets te doen' laat in spireren tot een brutale gijze ling is ook niet verkeerd. De ac teur die onlangs nog een Oscar won voor zijn rol in Training Day staat in deze uit dik hout opgetrokken crisissituatie ga rant voor een geloofwaardige menselijke dimensie. In die clo- se-up waar alles naartoe werkt, huilt hij echt. Leo Bankersen John Q.: regie Nick Cassavetes; met Denzei Washington, Robert Duvall, James Woods, Anne Heche, te zien in Cine City Vlissingen en De Koning Hulst. Al sinds het ontstaan ervan zijn fotogra fen door film gefascineerd. Tot en met 30 juni vertoont het Nederlands Foto Insti tuut in Rotterdam onder de titel Film Loun ge filmpjes die zijn gemaakt door zeventig Nederlandse fotografen, van Paul Huf tot Anton Corbijn, van Johan van der Keuken totMischa Klein. Onder de titel Film Lounge onderzoekt het Nederlands Foto Instituut (NFI) de ver wantschap tussen film en fotografie. Dat die er überhaupt is, lijkt alleen bewezen door het grote aantal fotografen dat zich met film bezighoudt. Maar is een goede fo nograaf vanzelf een goede filmer? Wie de collectie van zeventig filmpjes bekijkt die het NFI voor Film Lounge bijeen heeft ge bracht, is geneigd te zeggen van wel. Of het n°u gaat om documentaires van Ed van der Elsken, een Grolsch-reclame van Paul Huf of een muziekfilmpje van Erwin Olaf, de kwaliteit van hun beeld is door het gebruik van een ander medium niet afgenomen. Toch is het geen wet van meden en perzen, weet de Rotterdamse fotograaf Carel van Hees, „Ik ken veel fotografen die aan film begignen, maar er ook weer van terug ko men. De techniek is toch een vak apart. Zie bijvporbeeld het scherpstellen: er zijn men sen die daar alleen al hun beroep van heb ben gemaakt." Er is meer. Film heeft een relatie met geluid on is een opeenvolging van beelden. „Een foto is gevangen tijd", steltde Amsterdamse fotograaf Hannes Wallrafen, op Film Loun ge vertegenwoordigd met twee filmpjes. „Je ziet als het ware dat er iets voor moet zijn ge beurd en er iets na moet komen. Bij film gaan de bgelden gewoon door. Dat maakt bet moeilijker om cle suggestie erin te bren gen." De verschillen tussen film en fotogra- Ed van der Elsken: Het Waterlooplein verdwijnt. f ie hebben fotografen er nooit van weerhou den zich voor het medium te interesseren. Het oudste filmpje op Film Lounge dateert uit 1917 en is van Maurits Binger, een foto graaf die onder de naam Hollandia de eerste Nederlandse filmmaatschappij oprichtte. Ook zijn er filmpjes van Frans Dupont (uit 1933), Jo de Haas (uit 1946) en natuurlijk Johan van der Keuken ('Een film voorLuce- bert' uit 1967). Een van de meest recente bijdragen is van Moha, een jonge Rotterdamse fotograaf die zich met het twintigkoppig collectief Moha Lifestyle toelegt op het documenteren van de hedendaagse jongerencultuur. Op ver zoek van het NFI heeft hij 'Metropolitan' gemaakt, een verzameling bewegende beel den die het gevoel weergeeft van het leven in grote steden als Parijs, New York, Milaan en Rotterdam. Regelmatig gaat Moha Lifesty le op pad met zowel een fototoestel als een videocamera, bijvoorbeeld naar de thema feesten van MTC. „Dan is het wel eens een dilemma", zegt hij. „Welke van de twee ge bruik ik? Vaak werk ik met allebei. Dan film ik het maken van foto's en fotografeer ik het maken van de film. Zo worden foto en film een 'making of' van elkaar." De grenzen tussen film en fotografie verva gen, stelt Moha, vooral door de toenemende digitalisering. „In deze tijd groeit alles naar elkaar toe. De technische mogelijkheden zijn veel beter geworden. Kijk alleen al naar de montage: je hebt slechts een pc nodig. Het programmaatje zit al standaard in de nieuwste windowsversie." De technische drempels zijn weggenomen, bevestigt ook Hannes Wallrafen, die alfoto- grafeert vanaf de jaren zeventig maar pas in 1995 zijn eerste film maakte. „Er is een gi gantische democratisering aan de gang. Ik heb nu een montage-apparaat staan van tweeduizend euro. Kostte zes jaar geleden nog een ton." Maar is het fameuze oog van de fotograaf ook vanzelf geschikt voor het medium film? „Fotografen hebben voordeel van hun ba gage," denkt Moha. „Ook in film gaat het om het maken van beelden." Carel van Hees: „Als fotograaf zie je al het mooie, het foto genieke van een situatie in. Alleen ben je al tijd bezig met het ene moment, het 'moment décisif' zoals Cartier-Bresson zei. In de film zit dat ingebed tussen andere momenten. Waarmee je in fotografie bezig bent, ligt wel degelijk besloten in film Zijn eigen filmpje 'Play' is er een voorbeeld van. Op Film Lounge is te zien dat Van Hees de visuele stijl van zijn gelijknamige fotoproject voor beeldig weet over te brengen naar film Hij lijkt in het geheel niet onthand door het ge bruik van een ander medium. „Je komt er achter dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn", aldus Van Hees. „Die moet je ontdek ken, net zoals destijds in de fotografie. Ik heb nu gewoon twee grote liefdes waarmee ik lekker aan de slag kan." Marc Floor Film Lounge: Lot en met 30 juni te zien in het Ne derlands Foto Instituut, Rotterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 25