PZC Chippen breekt eindelijk door Scaldis specialist in drainagesystemen 21 Prijsstijgingen door euro koude douche voor de consument Ambitieus Hutchison krijgt hele kluif aan kwakkelend ECT Komst van euro geeft elektronische portemonnee flinke impuls Hollywood staakt afzet van DVD in China het bedrijf donderdag 23 mei 2002 De chipper van de Postbank en de chipknip van de overige banken hebben als elektronische portemonnees zeven jaar naast elkaar bestaan; sinds half april heeft de Postbank zijn betaalkaart aangepast aan de machtige chipknip. Nederland loopt pas sinds begin dit jaar warm voor deze wijze van beta ling. In een toenemend aantal gevallen móet je de chipknip wel gebruiken, zoals bij parkeerautomaten die geen munten meer accepteren. door Melchior Zeeman en Gijsbert Spierenburg DEN HAAG - Elektronische hebbedingetjes zijn alleen leuk als ze werken. Sinds half april staat de nietsvermoedende, misschien wat lakse, rekening houder van de Postbank of de ING-bank te klungelen met zijn chipper, zijn elektronische por temonnee. Ben je na een j aar of zeven, mede door die ontstellende en onover zichtelijke hoeveelheid euro muntjes eindelijk overstag ge in en betaal je op moderne wijze, weigeren alle chipauto maten dienst. 'Pas ongeldig', geeft het schermpje aan, en het apparaat laat een schrille piep toon horen. Alsof je iets heel ;s hebt gedaan. Maar eigen lijk heb je iets heel ergs nagela ten: het aanvragen van een nieuwe pas. De Postbank en de ING-bank hebben sinds januari van dit jaar de chipkniptechniek over genomen van de andere banken. De eigen, afwijkende chipper heeft het afgelegd tegen de overmacht van de concurrentie. Tot begin dit j aar waren er zeven miljoen passen met een chipper en dertien milj oen met een chip knip uitgerust. Nu zijn er zes tien miljoen chipknippassen, maar die zijn niet allemaal ge activeerd. Omdat de chip die op de bankpas zit niet kan worden aangepast, hebben de chipper- banken een aparte chipknippas uitgebracht. Wie zijn chipper had geactiveerd, heeft zo'n pas thuisgestuurd gekregen. Ande ren moeten de nieuwe pas aan vragen. De oude chippertech- niek werkt sinds 15 april niet meer. Maar er is nog een reden voor een aparte pas. „Mensen zijn huiverig voor het afgeven van hun bankpas, ze zijn bang hem kwijt te raken. Of ze laten hem in de parkeerautomaat zitten. Zonder je bankpas ben je toch onthand", zegt een woordvoer ster van de Postbank. Zij bespeurt sinds januari een duidelijke toename van de po pulariteit van de elektronische portemonnee. Die is volgens haar te verklaren uit de op komst van verplicht elektro nisch betalen in parkeerauto maten, in het openbaar vervoer of in snoepautomaten. Zo breekt het gebruik van de elektronische portemonnee uit eindelijk toch door. Zeven jaar lang - de passen zijn in 1995 ge- introduceerd - hebben de ban ken en de ontvangende instan ties zoals winkels, de chipknip verwaarloosd. Een half miljard euro aan introductiekosten heeft jarenlang geen invloed ge had op het gebruik van de pas. Consumenten hebben lange tijd de chip nooit willen opladen. Zij vertrouwden het niet en er wa ren toch bijna geen winkels waar je met je chip kon betalen; opladen was nutteloos. Omdat weinig consumenten de chip hadden geactiveerd, waren winkeliers op hun beurt ook niet van zins een chipknipautomaat aan te schaffen. Met als gevolg dat de chipknip niet doorbrak. Tot dit jaar. In de overgang van gulden naar euro hebben de banken him best gedaan de geesten van de consumenten Het ziet ernaar uit dat de chipknip eindelijk doorbreekt. rijp te maken voor de chipknip. Met een intensieve reclamecam pagne is het gemak ervan bena drukt, je hoefde immers als je met een chipknip betaalde niet al die nog onbekende euromun ten te sorteren. Daarnaast is het aantal plaatsen waarop je de chipknip kan gebruiken dras tisch toegenomen. Zo is de wei felende consument overgehaald om die chip op te laden. Toch is betalen maar een van de functies die de chip kan hebben, zegt de 'mr. chipkaart' van Ne derland, Jan van Arkel. Van 1994 tot 2000 was hij direc teur/secretaris van het Natio naal Chipcard Centrum (NCP). Van Arkel: „De chipper moest een kaart worden waar meer mee kon, bijvoorbeeld telefoon nummers in opslaan. Een multi functionele kaart, maar die bleek voor het grote publiek veel te ingewikkeld. Bovendien waren er te weinig oplaadpun- ten en automaten." De introductie van de euro is van invloed geweest op de stij gende populariteit van de chip knip, meent Van Arkel. „Maar ook de invoering van de chip knip in andere delen van de markt: in parkeerautomaten, in de frisdrank- en sigarettenau tomaten en in het openbaar ver voer." Volgens Interpay, die het bin nenlands betalingsverkeer re gelt, is de stijging van het aantal transacties met de chipknip ex plosief. Woordvoerder M. Wou- tersen: „In 2001 is er totaal 31 miljoen keer gechipt: 9 miljoen keer met de chipper, 22 miljoen keer met de chipknip. Vorige maand telden we gemiddeld 1,6 foto Roland de Bruin/GPD miljoen transacties per week met de chipknip. De verwach ting ligt dit jaar op 60 miljoen chipkniptransacties. Eén systeem Chippen met de Nederlandse chipknip kan nog niet in Euro pa. Van Arkel: „In Europa be staan twintig verschillende chipknipsystemen. De elektro nische beurzen zijn nu alle ge vuld met euro's, maar er is er niet één die over de landsgren zen werkt. Daar werk ik nu aan, in Europees verband." GPD door Maurice Wilbrink AMSTERDAM - Extra inflatie door de komst van de euro? Wim Duisenberg, president van de Europese Centrale Bank, wuif de die suggestie begin januari nog lachend weg. Zo snel toege ven dat de nieuwe munt het le ven extra duur maakte, zou de feeststemming rond de over gang naar de euro maar beder ven. Duisenberg en andere au toriteiten kozen liever voor een 'niets aan de handshow'. Vijf maanden later is die niet meer vol te houden. In Duits land heerst grote ergernis over prijsstijgingen, en is de munt al onderwerp van een negatieve woordspeling: geen euro, maar 'teuro' (vrij vertaald duro), en 54 procent wil terug naar de D- mark. Ook de Nederlanders, ge plaagd door een hoge inflatie, klagen en koppelen veel prijs stijgingen nu aan de komst van de nieuwe munt. Zoiets is slecht voor het imago van de euro, geeft president Wellink van De Nederlandsche Bank (DNB) onmiddellijk toe. Maar in een toelichting op het jongste DNB-jaarverslag zegt hij ook dat de Nederlandse con sument niet goed is voorbereid op de extra prijsstijgingen. De omschakeling naar de munt kostte vijf miljard euro 'en die kosten worden ergens verhaald, onder andere op de klant'. Wellink claimt dat DNB steeds waarschuwde voor inflatie-ef fecten, maar dat andere partijen die boodschap onvoldoende wilden overbrengen. Daarmee uit hij onder meer kritiek op het ministerie van Financiën, dat een grote rol speelde in de pu bliekscampagne over de euro. Er is nog een tweede probleem: de extra inflatie is in de ogen van veel mensen hoger dan de statistieken aangeven. Centrale banken en ministeries in de eu rozone vragen zich nu af hoe de waarneming van de consumen ten zo kan verschillen met de harde cijfers. Statistici kunnen zich niet voorstellen dat hun meetinstrumenten een fout beeld geven. Ze denken dat con sumenten zich simpelweg ver kijken. Zo staren mensen zich blind op forse prijsverhogingen in de horeca, waar de komst van de euro inderdaad nogal is mis bruikt. Als in de horeca de prij zen zo omhoog kunnen, dan is de euro al snel ook schuldig aan prijsverhogingen elders. Het beeld van een nieuwe munt die het leven duurder maakt klopt voor Nederland ook wel een beetje. Het statistisch bu reau van de Europese Unie houdt de extra inflatie op 0,16 procent gemiddeld voor de eu rozone. Maar voor ons land schat De Nederlandsche Bank de extra inflatie op 0,4 procent. Waarom de extra inflatie in Ne derland zo afwijkt is onduide lijk. DNB zoekt het onder meer in een klimaat met toch al een relatief hoge inflatie. Dan zijn prijsverhogingen gemakkelij ker door te voeren: klanten heb ben het niet snel door. Ter geruststelling zegt Wellink nu dat DNB 'de indruk heeft' dat kostbare, duurzame con sumptiegoederen al iets in prijs daalden. Hij koppelt dat ook aan de euro, die tot meer con currentie moet leiden op het vlak van internationaal verhan delbare goederen. In 2003 al zullen die 'prijsdrukkende ef fecten' groter zijn dan de 'prijs opdrijvende', verwacht hij. Wellink wijst ook op de sterk ge stegen salarissen. Die drijven de prijzen in Nederland veel har der op. Volgens Wellink kregen werknemers in 2001 via het nieuwe belastingstelsel 'de grootste koopkrachtstijging sinds 1945' in de schoot gewor pen. Was die maar aangegrepen om de CAO-lonen meer te mati gen, zegt de bankpresident. Nu gaat het veel langer duren eer de loonkosten weer zakken en de inflatie in Nederland weer on der controle is. Dat zal de ver wachte positieve prijseffecten van de euro nog lang overscha duwen. GPD PEKING - Vrijwel alle grote Hollywood-studio's zijn gestopt met de distri butie van DVD's in China. Volgens schattingen uit de industrie zijn nergens ter wereld zoveel DVD-spe- lers verkocht als in China, tussen zes en negen mil joen. Maar de markt wordt gedomineerd door het illegale circuit. Ne gentig procent van alle in China verkochte DVD's zijn clandestiene kopieën. De enige studio die nog actief is op de Chinese markt, is Warner Bro thers. Disney en Colum bia Tristar staakten hun activiteiten begin dit jaar, terwijl Fox en Universal China altijd links hebben laten liggen, meldt de South China Morning Post, een Engelstalig dag blad uit Hongkong. Legale DVD's kostten in China 120 tot 170 yuan, omgerekend 16 tot 23 eu ro. Een illegale DVD wordt op vrijwel elke straathoek voor 1,5 euro of minder aangeboden. De kwaliteit van recente films is vaak belabberd, bijvoorbeeld omdat nieu we 'blockbusters' met een videocamera in een bio scoop zijn opgenomen. Maar vroeg of laat komt er vanzelf een betere versie op de markt. Dat is ook het geval met Harry Potter, waarvoor Wamer Brothers van het ministerie van Cultuur toestemming kreeg om de DVD in China op de markt te brengen. Kopieën van goede kwaliteit, met Chi nese ondertiteling, zijn al maanden te koop in het il legale circuit. De regering verplichtte zich bij de toetreding tot de Wereldhandelsorgani satie om de piraterij har der aan te pakken. Tot nu toe is daar in de straten van Peking weinig van te merken. Al klagen verko pers van illegale DVD's wel dat het aantal titels afneemt. Een enkeling liet zelfs weten naar een ande re job uit te zien, uit vrees dat de bron uiteindelijk toch opdroogt. GPD door Desirée Schouten BORSSELE - „In goed gedrai neerde grond zijn water en zuurstof in balans. Dat komt de groei van de gewassen ten goe de. Bovendien zijn de planten beter bestand tegen droge en natte periodes. Gevolg is een ho gere opbrengst van de grond voor de boer. Daarmee kan hij de investering in een drainage systeem snel terug verdienen." Dat zegt J. van den Ende, be drijfsleider van B. V. Drainage- bedrijf Scaldis in Borssele. Het veertig jaar oude bedrijf is ge specialiseerd in aanleg en on derhoud van drainagesystemen voor landbouw, boomgaarden, sportvelden, campings en tui nen. Een andere activiteit van het bedrijf is grondegalisatie. Van den Ende: „Elke grondsoort stelt zijn eigen eisen aan het sys teem. Het gebruik dat van de grond wordt gemaakt, is ook be palend. Drainage voor een sportveld is anders dan voor landbouwgrond. Voor we aan een klus beginnen, gaan we eerst de zaak bekijken: onder meer hoe diep we kunnen drai neren en welke afstand tussen de buizen daarvoor nodig is. Daarbij moeten we bijvoor beeld rekening houden met de waterdoorlaatbaarheid van de grond, hoe laag de grond ligt en de slootdiepte. Dat laatste wordt feitelijk bepaald door het waterschap." Scaldis is ontstaan uit de firma Joh. van den Ende Zonen, een loonbedrijf dat uit 1946 stamde. Vooral na de ramp van 1953 was er een toenemende behoefte aan drainage. „De boeren wilden zo snel mogelijk het land weer op", vertelt Van den Ende. „Tot die tijd was het vooral handwerk en we zochten naar mechanisatie. Uit het buitenland voerden we een sleuvengraver voor achter de trekker in. Vanaf 1955 gingen we daarmee volop aan het werk. Dat was in principe het begin van het gemechaniseerd draine ren." Het familiebedrijf had drie tak ken: loonbedrijf, machinefa briek en drainagebedrijfIn 1961 werden de bedrijven ge scheiden in Drainagebedrijf Scaldis en Machinefabriek Van den Ende. Het loonbedrijf ver dween geleidelijk. Van den En de: „In de jaren zeventig kwa men we in een heel grote dip. Met de gemeente Borssele be gonnen we met vuilverdichting op de vuilstortplaats bij Nieuw- dorp." In 1980 maakte Scaldis een doorstart in een eigen nieuw pand naast de machinefabriek. Een medewerker van Scaldis legt met behulp van buizen onder de grond bij Meliskerke. Naam: B.V. Drainagebedrijf Scaldis Plaats: Borssele Opgericht: 22 december 1961 Aantal werknemers: gemiddeld negen Omzet: 1.400.000 euro Sindsdien groeiden de draina geactiviteiten uit tot hoofdbe zigheid, met grondegalisatie en vuilverdichting. Volgens Van den Ende werd grondegalisatie door de schaalvergroting in de landbouw steeds belangrijker- .Tot 1990 was Scaldis een fami liebedrijf. Toen werd het ver kocht en ondergebracht in een holding met de Zeeuwse Bouw en Wegenbouwmaatschappij. Sinds zes jaar maken beiden deel uit van de Zeeuwse holding De Vier Ambachten, kortweg H4A.Seizoenswerk. Gevraagd naar wat drainage precies is, begint Van den Ende pas echt enthousiast te vertel len, „In principe is drainage het creëren van een stabiele grond waterspiegel in de grond. Dat doe je om een goede verhouding tussen water en zuurstof in de grond te krijgen. Dat is belang rijk voor gewassen: ze kunnen niet zonder water en ze kunnen niet zonder zuurstof. Bij te veel water gaan de planten rotten, bij te weinig water drogen ze uit." In de landbouw wordt het grondwaterpeil gemiddeld op één meter gehouden. De wortels van de planten groeien dan ook tot die diepte. Het grotere wor telvolume geeft de planten een grotere mogelijkheid tot opna me van water en zuurstof en maakt ze beter bestand tegen droge periodes. Bovendien wordt de draagkracht van de grond groter. „Op natte grond kun je niet werken, vooral niet met grote machines. Met drai nage kunnen de machines in het voorjaar sneller het land op en in het najaar langer bezig blij ven. De drogere grond wordt ook warmer, wat de groei van de gewassen bevordert. Daardoor hebben de boeren een betere op brengst van hun land." Een drainagesysteem bestaat uit geperforeerde ribbelbuizen, die het overtollige water afvoe ren. „Komisch is wel, dat ieder een denkt dat die buizen het vocht van boven opvangen, maar dat is niet zo. Het vocht zakt in de grond en kruipt dan door de wet van de communice rende vaten omhoog in de drai nagebuizen. Het systeem werkt dus als het ware van onderaf." In zandige grondsoorten moe ten de buizen omwikkeld zijn om te voorkomen dat ze dicht slibben. Van den Ende: „Hele maal tegenhouden doe je dat niet, Vandaar dat we de syste men ook moeten onderhouden. Dat wil zeggen dat we de buizen doorspuiten met behulp van speciale machines." Ploeglichaam Aanleggen van een systeem kan via het graven van sleuven met een machine, die gelijk ook de buis aanbrengt. De sleuven worden naderhand weer opge vuld. Een andere werkwijze is de sleufloze drainage. „Dat ge beurt met een V-vormig ploegli chaam. Dat snijdt door de grond en licht die een stukje op. Via het mes wordt dan gelijk de buis door de grond getrokken, foto Dirk-Jan Gjeltema terwijl die grond op zijn plaats blijft liggen. Sinds vijftien jaar is deze techniek zover ontwik keld, dat we er goed mee kunnen werken", aldus Van den Ende. Welke methode gebruikt wordt, hangt af van de werkruimte en het doel van de drainage. „We kunnen niet altijd overal te recht. De ruimte in een boom gaard is te klein voor de sleuflo ze machine en op een akker kunnen we alleen werken als er geen planten op staan. Op cam pings en sportvelden bijvoor beeld is het belangrijk dat het water heel snel wegzakt na een hoosbui. Dan help je de natuur een handje door in de sleuven boven de buizen drainage-zand aan te brengen. Daardoor krijg je een soort trechterwerking." Zowel drainage als grondegali satie is seizoensgebonden werk. Van den Ende: „We werken ach ter de oogst aan, in het najaar. Gelukkig kunnen we wat sprei den, sportvelden en boomgaar den doen we meer in het voor jaar. Maar nu het contract voor de vuilverdichting niet meer is verlengd - de OLAZ doet dat nu zelf - is de basis voor het bedrijf weer smaller geworden. Dat is een situatie, waarover ik me wel eens zorgen maak." Om het veertigjarige bestaan te marke ren, houdt Scaldis morgen een open dag. door Alexander Bakker ROTTERDAM - Het plotselinge aftreden van president-direc teur Steven Lak van Rotter dams grootste containerover slagbedrijf ECT maakt één ding duidelijk: de problemen zijn groter en zitten dieper dan gedacht. Het vertrek van Lak maakt ook de weg vrij voor managers van ECT's moeder, het Hongkongse conglomeraat Hutchison Whampoa. Hutchison heeft altijd grote plannen gehad met ECT. Zoals de Hutchison International Ter minals (HIT) in de containerha ven Kwai Chung in Hongkong het middelpunt is in het Aziati sche terminalnetwerk, zo moet Rotterdam voor de Chinezen de belangrijkste haven in Noord west-Europa worden. Daarvan kwam nog niets terecht, vooral doordat de Europese mededin gingsautoriteiten, gewekt door politiek gevoede klachten over een te grote machtspositie van Hutchison, lange tijd dwars la gen. Vorig jaar zomer hief 'Brussel' de ban opIn korte tijd vergroot te Hutchison daarop zijn belang in ECT van 35 tot 79 procent. Op last van de Europese Commissie moest ECT wél een aandelen pakket van 33 procent in de ge zamenlijke Maasvlakte-termi- nal met de Deense rederij Maersk-Sealand van de hand doen. Daarmee was ECT meteen de klandizie kwijt van 's werelds grootste rederij kwijt. Dat ge beurde op een moment dat de feitelijke problemen bij ECT voor het eerst goed aan het licht kwamen. Maersk De neergang bij ECT resulteer de vorig jaar in een bijna twintig procent lagere containerover slag. Dat was niet louter te wij ten aan het verlies van de Maersk-Sealand-pakketten. De problemen stapelen zich nog steeds op. Dit jaar verloor ECT de China-service van de rederij- combinatie New World Alliance (NWA) én de laatste Atlantische dienst van deze alliantie. Ten koste van ongetwijfeld gro te kortingen zijn op het nipper tje twee Verre-Oostendiensten van NWA behouden. Ook de re derijen Evergreen (Taiwan) en CM A CGM (Frankrijk) dreigen ECT de rug toe te keren en oriën teren zich op een eigen Benelux- terminal. Zeker is dat ECT na 2004 het ladingpakket verliest van de Grand Alliance. De daar in samenwerkende rederijen zullen overstappen naar de nieuwe EuroMax-terminal van partner P&O Nedlloyd. Voor ECT is het enige geluk dat het voor vijftig procent deelneemt in die nieuwe terminal op de noordwestelijke hoek van de Maasvlakte. Op de Maasvlakte is in de afge lopen vijftien jaar de overslag van containers tot kunst verhe ven, met de deels geautomati seerde terminal voor de vroege re Amerikaanse rederij Sealand als parel op de kroon. ECT heeft geautomatiseerde overslag be dacht, ontwikkeld en toegepast. Het concept was een vroegtijdig antwoord op dure arbeids krachten. Dat de geavanceerde technieken pas nu, na tien jaar worden gecopieerd - én verbe terd uiteraard - tekent voor de vooruitziende visie van de Rot terdamse haven, maar werkt ook de wet van de remmende voorsprong in de hand. De con currenten die nu de nieuwe, techniek omarmen en verfijnen zijn moderner en uiteindelijk goedkoper uit dan ECT. ECT richtte zich veel te lang op techniek en verloor daarbij de klant uit het oog. Dat werd eind 1999 pijnlijk duidelijk door hoog oplopende conflicten met ontevreden rederijen, boze truckers en binnenvaartschip pers. Het leed was toen al ge schied. Bovendien bleek dat personeel en vakbonden bij ECT een forse machtspositie hadden veroverd. Dat is lastig bij onderhandelingen over reor ganisaties. De containerindustrie groeit nog steeds. Dat ECT er niet pro fiteerde is een veeg teken. De groei voor dit jaar zal het verlies aan lading zeker niet compense ren. Bovendien is de concurren tiepositie van Rotterdam niet verbeterd. De haven behoort tot de duurste. Ook aan de service van ECT hangt, in vergelijking met concurrentie, een stevig prijskaartje. Kortom, belangrij ke factoren voor de stimulering van groei zijn ronduit slecht. De wet van Murphy doet opgeld: als het eenmaal tegenzit, zit het ook goed tegen. Een combinatie van de wet van de remmende voor sprong en de wet van Murphy is slecht. Het is de vraag of Hutchison daar een antwoord op heeft. GPD

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 21