Peugeot 206 SW oogt goed Nieuwe Saab met Bluetooth-techniek Bolle spiegels Hybrides Toyota Sterkere Alfa 166 Cafe Racer imponeert Poetsmachine auto W7 1 zaterdag 18 mei 2002 Franse merken doen het momenteel uitstekend op de markt. Niet zo gek als je bijvoorbeeld ziet wat Peu geot allemaal doet. De nieu we 206 SW is een compacte stationwagon die voortreffe lijk oogt én rijdt. Peugeot heeft de smaak te pakken van goed smoelende automobielen die lekker rijden en niet overdreven veel geld kosten. Na de presentatie van een SW op basis van 307 volgt nu de 206 SW, een werkelijk heel aardige, compacte station wagon al bedoelt Peugeot dat woord niet met de afkorting. Zeggen ze. De nieuwe 206 SW wordt ge maakt in de fabriek van het En gelse Ryton, waar vroeger Hil- mans gebouwd werden en dat in Franse handen kwam na de overname door Peugeot van Talbot. Hij komt eind mei op de markt en er zal, anders dan bij de 307, geen 206 Break komen. Zodat het erop lijkt dat Peugeot de Franse benaming Break te gewoontjes vindt voor een leuke stationwagon. De afkorting SW heeft het merk gedeponeerd, maar er is geen woordvoerder te bekennen die afdoende uit kan leggen waarom het niet gewoon stationwagon mag betekenen. Peugeot zegt dat de aanduiding SW geldt voor een auto met een pluspunt. En daar houden we het dan maar op. Tegelijk met de nieuwe 206 SW heeft Peugeot de 206 over de he le linie voor en achter van een wat steviger onderstel voorzien. De 206 SW heeft achterportie ren met verdekte handgrepen, naar het idee van de Alfa 15 6De achterruit is wel heel erg donker en dat oogt wel mooi maar is vanuit de achteruitkijkspiegel bezien wel wennen. Die ruit is trouwens met afstandsbedie ning separaat van de achterklep te openen. De auto wordt mooi van de bijzondere vorm van de achterlichten, die om de hoeken doorlopen. Net als bij de gewone drie- en vijfdeurs 206 is de SW leverbaar met vier benzinemotoren (1.1/60 pk, 1.4/75 pk, 1.6/110pk en 2.0/138 pk) en twee diesels 1.4/70 pk en 2.0/90 pk). Waarbij de hoogst moderne 1.4 diesel De Peugeot 206 SW is een mooi gevormde compacte stationwagon. Vooral de vorm van de achterlichten is opvallend foto GPD (die ook in de nieuwe Citroen C3 draait) meer geluid produceert dan hij in de C3 doet. Het laad vermogen is niet hoger, maar wel net zo hoog als van de gewo ne 206. Hij is 19 centimeter lan ger dan de gewone 206 (de best verkochte auto van Europa, op lage per jaar 800.000) en dat is uitsluitend overhang achter de achterwielen, want de wielbasis is exact gelijk aan de 3- en 5- deurs 206. De laadvloer is mooi vlak en de drempel is zelfs lager dan die van het origineel. De kofferinhoud meet 313 liter en dat is 68 liter meer dan de auto waarvan hij afgeleid is. Onder het roldekje tenminste. Met de achterbank plat wordt dat in to taal 1.136 liter. Achter de wiel kasten zitten netten, er zijn elastische banden om flessen mee vast te zetten en tashaken. Meer nog dan compact-prak- tisch maakt de nieuwe Peugeot indruk doorzijn rij-kwaliteit. Met een stationwagon heb je al tijd wat last van een doorzetten de achterkant als een bocht wat al te geestdriftig gerond wordt. Met de 206 SW niet. Die rijdt werkelijk als een soepele sedan en laat - althans onbeladen - in geen enkele situatie blijken dat hij achter zwaarder moet zijn dan een gewone 206. De onaf hankelijke wielophanging die achter torsiestangen heeft, kan het toegenomen gewicht van en- kele tientallen kilo's heel ge makkelijk de baas. De auto rijdt heerlijk, hoewel niet spraakma kend stil. Standaard heeft de 206 SW stuurbekrachtiging en hoogte verstelling van het stuurwiel. Peugeot denkt er dit jaar nog 2.500 (op een totaal van ca. 20.000 206-modellen) van in Nederland te zullen verkopen. De prijzen zijn 13.550 euro (1.1), 15.900 (1.6), 19.200 (topmodel 2.0 GTi), 16.700 (1.4 Hdi) en 18.750 euro (XS 2.0 HDi). Daar mee is hij omgerekend ongeveer 1.300 euro duurder dan deba- sis-206. En dat is voorwaar niet gek. Rien van der Steen In de wereld van de vrachtwagen is de dode of blinde hoek al jaren onderwerp van gesprek. Er worden speciale spiegels verplicht om die hoek zoveel mogelijk te elimineren. Want als de chauffeur niet alles ziet wat er naast zijn auto gebeurt, bergt dat grote risico's in zich. Ook voor chauffeurs van bestelwagens zijn er universele ver stelbare bolle spiegels die de dode hoek sterk verkleinen. De bolle spiegel wordt met een beugel op de bestaande buitenspiegel ge klemd. Zo'n bolle spiegel kost bij Halfords 12,95 euro. Toyota heeft inmiddels meer dan 100.000 auto's met hybride aandrijving verkocht. Sinds 1997, toen dePrius met benzine- en elektromotor op de markt gebracht werd maakt Toyota ernst met voertuigen die verschillende aandrijfvormen hebben. In Japan worden ook een mpv en een grote luxe personenwagen met hybride aandrijving verkocht. Van de Prius zijn sinds eind 2000 425 exem plaren in Nederland verkocht Er geldt geen bpm-belasting voor de auto en bovendien krijgt hij diverse subsidies ter waarde van 1.794,50 euro. De nieuwe Saab heeft een wat langere wielbasis dan de huidige 9-3 ge 9-3, maar hij is iets breder Tegelijk met de nieuwe 9-3 lan ceert Saab drie nieuwe tweeliter benzinemotoren. Er is ook de bekende 2.2/125 pk turbodiesel, maar de benzinemotoren zijn opgetrokken uit aluminium en hebben geheel in de Saab-tradi- tie turbo's die ze vermogens van 150,175 en 210 pk en een bijbe horende trekkracht van 240, 265 en 300 Nm verschaffen. De motoren zijn gekoppeld aan een zesversnellingsbak of een vijf- traps automaat. De achter bank is in twee ongelijke delen neerklapbaar en het koffer daarachter meet een inhoud van 425 liter. Het dashboard is in een bocht om de bestuurder heen gevormd. De carrosserie is twee keer zo stijf als dat van de huidi ge 9-3 en de actieve hoofdsteu nen reageren nog sneller met naar voren bewegen als de auto van achter aangereden wordt. De nieuwe Saab weegt 1.350 ki lo en hij mag een maximaal aan hangergewicht van 1.600 kilo trekken. Saab komt in septem ber met de opvolger van de 9-3. De auto zal vanaf 30.000 euro kosten. Rien van der Steen Het dashboard van de nieuwe Saab is in een bocht om de bestuurder heen gevormd Saab heeft de nieuwe 9-3 klaar. Die heet voortaan Sport Sedan. De auto, gebouwd op dezelfde basis als de nieuwe Opel Vectra, vormt de eerste van een nieuwe modelgeneratie van het Zweedse merk. De Saab 9-3 wordt de eerste auto waarin Bluetooth-techniek geïnte greerd is. Dus voorzien van draadloze informatieover dracht voor allerlei apparaten als mobieltjes en bijvoorbeeld een laptop. Voor- en achterruit liggen nogal vlak en de auto heeft een fraaie luchtweerstandscoëfficiënt van 0,28. Hij heeft een wat langere (+71 mm.) wielbasis dan het hui dige model en biedt dus binnen in ook meer ruimte. De auto is intussen net zo lang als de huidi- Een auto of caravan poetsen is zwaar werk. Tenminste als het de gelijk gebeurt. Halfords heeft er een poetsmachine voor. Met een 150 Watt elektromotor die 3.500 omwentelingen per minuut maaktDe poetsmachine inclusief een setje polijsthoezen kost 37.50 euro. foto GPD Terwijl menigeen verwacht dat Alfa de 166 zal faceliften met wat grotere koplampen is dat niet het geval. Wel krijgt de auto wat meer standaarduitrusting. Bovendien levert de vijfcilinder 2.4 common rail turbodiesel voortaan tien pk meer en komt daarmee op 150 pk. De 166 Progression (35.150 euro) heeft voortaan elektrisch verstelbare rugleuning op de bestuurdersstoel, elektronisch be waakte stabiliteit (vdc), cruise control, grotere lichtmetalen wielen, een rolgordijn voor de achterruit, een cd-wisselaar en onder andere audio-bedieningsknoppen op het stuurwiel. De vloeistofgekoelde tweecilin der heeft een cilinderinhoud van 996 cc. Het vermogen staat te boek voor 100 pk waarvan uiteindelijk 97 pk aan het ach terwiel wordt doorgegeven. Ook het beschikbare koppel van maximaal 92 Nm is bepaald niet misselijk. Dat de Voxan in is voor een spor tief robbertje sturen, blijkt al tijdens het warmdraaien. De twin geeft rake verbrandings- klappenaf. Die nemen onder het rijden toe tot een agressieve rof fel waardoor dit type uit dui zenden herkend zal worden. Voxan past sequentiële brand stofinjectie toe. En dat is te mer ken. Bevelen worden prompt vertaald in fors oplopende toe rentallen. Flink doorschakelen leidt in de zesde versnelling tot een formidabel eindschot dat ver boven de 200 km/u ligt. Zelfs bij dergelijke snelheden gaat al les nog van een leien dakje. Sterker: de stabiliteit van de Voxan neemt toe naarmate de snelheid hoger wordt. Met het 'Racer'-gedeelte zit het dus wel snor. In de stad komt het 'Café-gedeelte' minder uit de verf. Door de sportieve zithou- ding en de te grote draaicirkel is de Voxan geen kroegtijger die je even meesleept om een spaatje te pakken, Wie de motor toch voor dit doel wil gebruiken, kan de handvat- en voetsteunhoogte aanpassen. De motor is zonder meer een blikvanger. Maar hoe wel er een marginale passa giervoorziening onder het af- dekkapje zit verstopt, staat het comfort hiervan in schrille te genstelling tot dat van de be stuurder. De Voxan Café Racer kost 12.249 euro. Ruud Vos De Voxan Café Racer: een stijlstudie waard Binnen vijf jaar een nieuw merk op een overvolle mo- tormarkt zetten, is een buiten gewone prestatie. Het Franse motormerk Voxan werd in 1997 tijdens de internationale motor show van Parijs geïntrodu ceerd. Amper een jaar later werd de Voxan Roadster in pro ductie genomen. Gevolgd door de Café Racer en de retro-achti- ge Scrambler. De kritieken wa ren lovend en de bestellingen stroomden binnen. En terecht. Want een motor als de Voxan Café Racer beantwoordt volle dig aan de verwachtingen. Dat de Café Racer handmatig is geassembleerd blijkt uit alles. Zo zijn bijvoorbeeld de frame buizen met bouten op de giet- stukken van de achteras geschroefd. En ook uit de afwer king blijkt het oog voor detail. De Café Racer is dus een stijl studie waard. Gewoon even een krukje pakken en alles op je in laten werken. En dan zie je een dikke twin voor je die uit drie even grote delen lijkt te bestaan, De middenpartij eist daarbij de meeste aandacht voor zich op. De compactheid van het in eigen beheer ontwikkelde motorblok is indrukwekkend. Duidelijk is ook dat de ontwerpers alles uit de kast hebben gehaald om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Daarom verhuisde de achterste schokdemper naar een plekje onder het motorblok. Via een ingenieus linksysteem worden de bewegingen van het inverende achterwiel vervol gens gedempt. Doordacht zijn de framebuizen die als oliere servoir dienen. Voor zit een upside-down voorvork. De in grediënten voor sportief ge bruik zijn dus volop aanwezig.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 37