Peugeot 206 SW oogt goed
Nieuwe Saab met
Bluetooth-techniek
Bolle spiegels
Hybrides Toyota
Sterkere Alfa 166
Cafe Racer imponeert
Poetsmachine auto
W7
1
zaterdag 18 mei 2002
Franse merken doen het
momenteel uitstekend
op de markt. Niet zo gek als
je bijvoorbeeld ziet wat Peu
geot allemaal doet. De nieu
we 206 SW is een compacte
stationwagon die voortreffe
lijk oogt én rijdt.
Peugeot heeft de smaak te
pakken van goed smoelende
automobielen die lekker rijden
en niet overdreven veel geld
kosten. Na de presentatie van
een SW op basis van 307 volgt
nu de 206 SW, een werkelijk
heel aardige, compacte station
wagon al bedoelt Peugeot dat
woord niet met de afkorting.
Zeggen ze.
De nieuwe 206 SW wordt ge
maakt in de fabriek van het En
gelse Ryton, waar vroeger Hil-
mans gebouwd werden en dat in
Franse handen kwam na de
overname door Peugeot van
Talbot. Hij komt eind mei op de
markt en er zal, anders dan bij
de 307, geen 206 Break komen.
Zodat het erop lijkt dat Peugeot
de Franse benaming Break te
gewoontjes vindt voor een leuke
stationwagon. De afkorting SW
heeft het merk gedeponeerd,
maar er is geen woordvoerder te
bekennen die afdoende uit kan
leggen waarom het niet gewoon
stationwagon mag betekenen.
Peugeot zegt dat de aanduiding
SW geldt voor een auto met een
pluspunt. En daar houden we
het dan maar op.
Tegelijk met de nieuwe 206 SW
heeft Peugeot de 206 over de he
le linie voor en achter van een
wat steviger onderstel voorzien.
De 206 SW heeft achterportie
ren met verdekte handgrepen,
naar het idee van de Alfa 15 6De
achterruit is wel heel erg donker
en dat oogt wel mooi maar is
vanuit de achteruitkijkspiegel
bezien wel wennen. Die ruit is
trouwens met afstandsbedie
ning separaat van de achterklep
te openen. De auto wordt mooi
van de bijzondere vorm van de
achterlichten, die om de hoeken
doorlopen.
Net als bij de gewone drie- en
vijfdeurs 206 is de SW leverbaar
met vier benzinemotoren
(1.1/60 pk, 1.4/75 pk, 1.6/110pk
en 2.0/138 pk) en twee diesels
1.4/70 pk en 2.0/90 pk). Waarbij
de hoogst moderne 1.4 diesel
De Peugeot 206 SW is een mooi gevormde compacte stationwagon. Vooral de vorm van de achterlichten is opvallend foto GPD
(die ook in de nieuwe Citroen C3
draait) meer geluid produceert
dan hij in de C3 doet. Het laad
vermogen is niet hoger, maar
wel net zo hoog als van de gewo
ne 206. Hij is 19 centimeter lan
ger dan de gewone 206 (de best
verkochte auto van Europa, op
lage per jaar 800.000) en dat is
uitsluitend overhang achter de
achterwielen, want de wielbasis
is exact gelijk aan de 3- en 5-
deurs 206. De laadvloer is mooi
vlak en de drempel is zelfs lager
dan die van het origineel. De
kofferinhoud meet 313 liter en
dat is 68 liter meer dan de auto
waarvan hij afgeleid is. Onder
het roldekje tenminste. Met de
achterbank plat wordt dat in to
taal 1.136 liter. Achter de wiel
kasten zitten netten, er zijn
elastische banden om flessen
mee vast te zetten en tashaken.
Meer nog dan compact-prak-
tisch maakt de nieuwe Peugeot
indruk doorzijn rij-kwaliteit.
Met een stationwagon heb je al
tijd wat last van een doorzetten
de achterkant als een bocht wat
al te geestdriftig gerond wordt.
Met de 206 SW niet. Die rijdt
werkelijk als een soepele sedan
en laat - althans onbeladen - in
geen enkele situatie blijken dat
hij achter zwaarder moet zijn
dan een gewone 206. De onaf
hankelijke wielophanging die
achter torsiestangen heeft, kan
het toegenomen gewicht van en-
kele tientallen kilo's heel ge
makkelijk de baas. De auto rijdt
heerlijk, hoewel niet spraakma
kend stil.
Standaard heeft de 206 SW
stuurbekrachtiging en hoogte
verstelling van het stuurwiel.
Peugeot denkt er dit jaar nog
2.500 (op een totaal van ca.
20.000 206-modellen) van in
Nederland te zullen verkopen.
De prijzen zijn 13.550 euro (1.1),
15.900 (1.6), 19.200 (topmodel
2.0 GTi), 16.700 (1.4 Hdi) en
18.750 euro (XS 2.0 HDi). Daar
mee is hij omgerekend ongeveer
1.300 euro duurder dan deba-
sis-206. En dat is voorwaar niet
gek.
Rien van der Steen
In de wereld van de vrachtwagen is de dode of blinde hoek al jaren
onderwerp van gesprek. Er worden speciale spiegels verplicht om
die hoek zoveel mogelijk te elimineren. Want als de chauffeur niet
alles ziet wat er naast zijn auto gebeurt, bergt dat grote risico's in
zich. Ook voor chauffeurs van bestelwagens zijn er universele ver
stelbare bolle spiegels die de dode hoek sterk verkleinen. De bolle
spiegel wordt met een beugel op de bestaande buitenspiegel ge
klemd. Zo'n bolle spiegel kost bij Halfords 12,95 euro.
Toyota heeft inmiddels meer dan 100.000 auto's met hybride
aandrijving verkocht. Sinds 1997, toen dePrius met benzine- en
elektromotor op de markt gebracht werd maakt Toyota ernst met
voertuigen die verschillende aandrijfvormen hebben. In Japan
worden ook een mpv en een grote luxe personenwagen met hybride
aandrijving verkocht. Van de Prius zijn sinds eind 2000 425 exem
plaren in Nederland verkocht Er geldt geen bpm-belasting voor de
auto en bovendien krijgt hij diverse subsidies ter waarde van
1.794,50 euro.
De nieuwe Saab heeft een wat langere wielbasis dan de huidige 9-3
ge 9-3, maar hij is iets breder
Tegelijk met de nieuwe 9-3 lan
ceert Saab drie nieuwe tweeliter
benzinemotoren. Er is ook de
bekende 2.2/125 pk turbodiesel,
maar de benzinemotoren zijn
opgetrokken uit aluminium en
hebben geheel in de Saab-tradi-
tie turbo's die ze vermogens van
150,175 en 210 pk en een bijbe
horende trekkracht van 240,
265 en 300 Nm verschaffen. De
motoren zijn gekoppeld aan een
zesversnellingsbak of een vijf-
traps automaat. De achter
bank is in twee ongelijke delen
neerklapbaar en het koffer
daarachter meet een inhoud van
425 liter. Het dashboard is in een
bocht om de bestuurder heen
gevormd. De carrosserie is twee
keer zo stijf als dat van de huidi
ge 9-3 en de actieve hoofdsteu
nen reageren nog sneller met
naar voren bewegen als de auto
van achter aangereden wordt.
De nieuwe Saab weegt 1.350 ki
lo en hij mag een maximaal aan
hangergewicht van 1.600 kilo
trekken. Saab komt in septem
ber met de opvolger van de 9-3.
De auto zal vanaf 30.000 euro
kosten.
Rien van der Steen
Het dashboard van de nieuwe Saab is in een bocht om de bestuurder
heen gevormd
Saab heeft de nieuwe 9-3
klaar. Die heet voortaan
Sport Sedan. De auto, gebouwd
op dezelfde basis als de nieuwe
Opel Vectra, vormt de eerste van
een nieuwe modelgeneratie van
het Zweedse merk. De Saab 9-3
wordt de eerste auto waarin
Bluetooth-techniek geïnte
greerd is. Dus voorzien van
draadloze informatieover
dracht voor allerlei apparaten
als mobieltjes en bijvoorbeeld
een laptop.
Voor- en achterruit liggen nogal
vlak en de auto heeft een fraaie
luchtweerstandscoëfficiënt van
0,28. Hij heeft een wat langere
(+71 mm.) wielbasis dan het hui
dige model en biedt dus binnen
in ook meer ruimte. De auto is
intussen net zo lang als de huidi-
Een auto of caravan poetsen is zwaar werk. Tenminste als het de
gelijk gebeurt. Halfords heeft er een poetsmachine voor. Met
een 150 Watt elektromotor die 3.500 omwentelingen per minuut
maaktDe poetsmachine inclusief een setje polijsthoezen kost
37.50 euro.
foto GPD
Terwijl menigeen verwacht dat Alfa de 166 zal faceliften met wat
grotere koplampen is dat niet het geval. Wel krijgt de auto wat
meer standaarduitrusting. Bovendien levert de vijfcilinder 2.4
common rail turbodiesel voortaan tien pk meer en komt daarmee op
150 pk. De 166 Progression (35.150 euro) heeft voortaan elektrisch
verstelbare rugleuning op de bestuurdersstoel, elektronisch be
waakte stabiliteit (vdc), cruise control, grotere lichtmetalen wielen,
een rolgordijn voor de achterruit, een cd-wisselaar en onder andere
audio-bedieningsknoppen op het stuurwiel.
De vloeistofgekoelde tweecilin
der heeft een cilinderinhoud
van 996 cc. Het vermogen staat
te boek voor 100 pk waarvan
uiteindelijk 97 pk aan het ach
terwiel wordt doorgegeven. Ook
het beschikbare koppel van
maximaal 92 Nm is bepaald niet
misselijk.
Dat de Voxan in is voor een spor
tief robbertje sturen, blijkt al
tijdens het warmdraaien. De
twin geeft rake verbrandings-
klappenaf. Die nemen onder het
rijden toe tot een agressieve rof
fel waardoor dit type uit dui
zenden herkend zal worden.
Voxan past sequentiële brand
stofinjectie toe. En dat is te mer
ken. Bevelen worden prompt
vertaald in fors oplopende toe
rentallen. Flink doorschakelen
leidt in de zesde versnelling tot
een formidabel eindschot dat
ver boven de 200 km/u ligt. Zelfs
bij dergelijke snelheden gaat al
les nog van een leien dakje.
Sterker: de stabiliteit van de
Voxan neemt toe naarmate de
snelheid hoger wordt.
Met het 'Racer'-gedeelte zit het
dus wel snor. In de stad komt het
'Café-gedeelte' minder uit de
verf. Door de sportieve zithou-
ding en de te grote draaicirkel is
de Voxan geen kroegtijger die je
even meesleept om een spaatje
te pakken, Wie de motor toch
voor dit doel wil gebruiken, kan
de handvat- en voetsteunhoogte
aanpassen. De motor is zonder
meer een blikvanger. Maar hoe
wel er een marginale passa
giervoorziening onder het af-
dekkapje zit verstopt, staat het
comfort hiervan in schrille te
genstelling tot dat van de be
stuurder. De Voxan Café Racer
kost 12.249 euro.
Ruud Vos
De Voxan Café Racer: een stijlstudie waard
Binnen vijf jaar een nieuw
merk op een overvolle mo-
tormarkt zetten, is een buiten
gewone prestatie. Het Franse
motormerk Voxan werd in 1997
tijdens de internationale motor
show van Parijs geïntrodu
ceerd. Amper een jaar later
werd de Voxan Roadster in pro
ductie genomen. Gevolgd door
de Café Racer en de retro-achti-
ge Scrambler. De kritieken wa
ren lovend en de bestellingen
stroomden binnen. En terecht.
Want een motor als de Voxan
Café Racer beantwoordt volle
dig aan de verwachtingen.
Dat de Café Racer handmatig is
geassembleerd blijkt uit alles.
Zo zijn bijvoorbeeld de frame
buizen met bouten op de giet-
stukken van de achteras
geschroefd. En ook uit de afwer
king blijkt het oog voor detail.
De Café Racer is dus een stijl
studie waard. Gewoon even een
krukje pakken en alles op je in
laten werken. En dan zie je een
dikke twin voor je die uit drie
even grote delen lijkt te bestaan,
De middenpartij eist daarbij de
meeste aandacht voor zich op.
De compactheid van het in eigen
beheer ontwikkelde motorblok
is indrukwekkend. Duidelijk is
ook dat de ontwerpers alles uit
de kast hebben gehaald om het
zwaartepunt zo laag mogelijk te
houden. Daarom verhuisde de
achterste schokdemper naar
een plekje onder het motorblok.
Via een ingenieus linksysteem
worden de bewegingen van het
inverende achterwiel vervol
gens gedempt. Doordacht zijn
de framebuizen die als oliere
servoir dienen. Voor zit een
upside-down voorvork. De in
grediënten voor sportief ge
bruik zijn dus volop aanwezig.