Het afscheid van Frau Antje Hoe mooi is dit alles Imago Havelte Nu... of nooit! zaterdag 18 mei 2002 De afsluitdijk. foto Martin Kers/GPD Tulpen, molens, klompen, een buitenlander hoeft ze maar te zien en hij denkt aan Holland. Maar ons land heeft veel meer te bieden, vindt Toerisme Recreatie Nederland. Met extra geld van Den Haag en een nieuwe imago-campagne moeten weer meer toeristen naar ons land gelokt worden. Voor een deel heeft Neder land het over zichzelf afge roepen. Al vanaf de jaren '50 worden Frau Antje en de kleuri ge tulpenvelden ingezet om met name Duitse toeristen te lok ken. ,,En dat heeft gewerkt", zegt Gerard Werner, marketing manager van Toerisme Recrea tie Nederland (TRN). „Dat beeld zit nu wel in die hoofden. Maar als je andere dingen wil la ten zien, zul je daar wel actie op moeten ondernemen." En die actie is hard nodig, aldus TRN, de organisatie die ons land op toeristisch gebied aan het buitenland probeert te verko pen. Er komen namelijk steeds minder Duitsers deze kant op hoewel zomerse stranddagen en feestdagen soms anders doen vermoeden. Maar de droge cij fers wijzen iets anders uit: in het topjaar 1999 kwamen er drie miljoen Duitsers naar ons land. In 2 0 00 waren dat er zes procent minder. Volgens Werner nog geen reden voor paniek. Maar toen vorig jaar de teller - mede door de MKZ-crisis en 11 sep tember - weer zes procent lager uitviel, werd het wel tijd voor actie. In totaal gaat het immers om alleen al 350.000 Duitse toe risten minder. Dus ook heel veel minder inkomsten. Met een extra budget van 1,4 miljoen euro (het jaarlijkse pro motiebudget van TRN bedraagt 16 miljoen euro) van het minis terie van Economische Zaken gaat TRN nu proberen om die verloren toeristen weer terug te halen. Dat gebeurt met een nieuwe imagocampagne die zich vooral richt op de Duitsers en de Britten want dat zijn voor ons land de belangrijkste mark- Wolken en water in Gelderland. ten. „Je moet nu eenmaal keuzes maken als je de dingen goed wil aanpakken", verklaart Werner die zelf lange tijd in Duitsland gewoond en gewerkt heeft. „In de nieuwe campagne willen Havelte valt tegen. Te veel verwoest. Te veel Drenthe zoals het er niet uit hoort te zien. Een van chagrijn strakgetrok ken plein in plaats van een jovi ale brink met muziektent. En waar zijn de dikke kastanjes? De keitjes vol schapenkeutels? De donkere kroeg die - naar de naam van de waard - Scheper heet? Of Euving? Maar dan krijg je de volgende ochtend in hotel Hoffmann's Vertellingen op ouderwets ge zellige wijze het ontbijt opge diend. En wandel je een uurtje later richting Uffelter Zand. En ontvouwt Drenthe zich plotse ling zoals Vincent van Gogh het in september 1883 beschreef: 'Hoe mooi is dit alles!' Nu de schaapjes nog. En de hu nebedden. En de grafheuvels. Natuurlijk, wie naar het Dren the op z'n Drentst zoekt, is waarschijnlijk beter af in het zuidoosten van de provincie. Waar temidden van het oeroude land nog plaatsjes liggen als Sleen en Zweeloo. Mos op de rieten daken van de lage boer derijen en kinderen die als Ot en Sien onbekommerd in de Dorpsstraat spelen. Het schoongeschrobde Orvelte - vijf, tien kilometer naar het westen - is al veel meer een toe ristische poppenkast en wie daar weer voorbij rijdt, komt in het gedeelte waar het verdwe nen Drenthe nog slechts met moeite onder het heden van daan weet te krabbelen. Maar het is er nog wel. Zoals op het Uffelter Zand blijkt, De stafkaart geeft slechts een luttel aantal paden aan; de rest is een onbegaanbare woestenij van lang gras, kreupelhout, schim- melwitte berken, zwammen en poeltjes. Één stap links en je zakt tot aan je enkels in het sop pende veen; rechts daarentegen liggen door gletsjers opgestuw de duintjes waarvan het zand bijeen wordt gehouden door heidestruiken en windgevorm- de dennen. Maar ook daartus sen glinstert het roerloze, don kere water. Drenthe zoals het duizenden jaren terug was. Bij na een dag gelopen en drie men sen gezien. Trimmers op het im mense Holtinger Zand. Twee zijn er aan het rennen; de derde rekt uitvoerig zijn spieren door zich met twee handen af te zet ten tegen een kei van het hune- bed dat bij de fans bekend staat als D54. Vooral niet te verwar ren met het veel grotere D53 dat daar schuin tegenover ligt. De twee monumenten liggen vlak bij de N353 richting Frede- riksoord en behoren daardoor tot de drukst bezochtste van Drenthe. Maar nu blijft het bij die ene jogger en de twee bezoe kers uit de Randstad, die ge dachtig 'Requiem veur een hu nebed', het even korte als fa meuze gedicht van Martin Kos ter (lillijke stienebulten/zaand Een van de twee vlak tegenover elkaar liggende hunebedden op de Havelterberg, niet ver van de auto weg tussen Havelte en Frederiksoord. foto Rob van den Dobbelsteen/GPD deraover) na een kort opont houd linksaf de Havelterberg opklimmen. Een goede keus. Soms zijn ze ei genlijk best te pruimen, die zo geheten 'paaltjeswandelingen'. Of Nivonwandelingen, Of Na tuurwandelingen. Of hoe al die met kleurtjes, schildjes en pijl tjes uitgezette trajecten ook mo gen heten. In het hoogseizoen dienen ze vermeden te worden als de pest. Veel te druk voor de waarachtige wandelaar. Maar nu - in de stillere maanden van het jaar - vereenvoudigen ze het werk van de notoire kaartlezer aanzienlijk. De leesbril kan in het etui blijven; hij hoeft slechts de op hekjes en stammetjes aan gebrachte aanwijzingen te vol gen. Die hem en zijn gezellin op Het Schier brengen. En in Darp. En op de Bisschopsberg. En in Busselte. En in Eursinge. Wie zei daar dat Drenthe slechts in het zuidoosten nog het echte Drenthe is? De volgende dag blijkt het weer omgeslagen. Nóg mooier. De je neverbes huivert in de regen sluiers en op de hei leidt de her der - de hoed diep over het hoofd - zijn traag voortsukkelende kudde naar de kooi bij Holtinge. De duisternis kruipt al over de velden maar boven de bomen is het nog dag. Een cliché, jawel. Maar ook Vincent van Gogh kon de bekoring van dit beeld onmo gelijk weerstaan. In een brief aan broerTheo: 'Datterugkeren der kudde in de schemering. Het was de finale van een symfonie die ik gisteren al hoorde. Rob van den Dobbelsteen Het arrangement. Plaats: In ruim 20 hotels verspreid over heel Drenthe. Aanbieder: Ho telkring Drenthe. Duur: vier da gen/drie nachten.Thema: Drentse cultuurschatten. Prijs: vanaf 120 euro per persoon op basis van half pension Boeken bij: Hotelkring Dren the. Een gratis brochure kan worden aangevraagd via tele foonnummer 0900.9222 en/of via internet www.drentheho- tels.nl foto Martin Kers/GPD we benadrukken dat Nederland een klein land is dat heel veel af wisseling biedt", legt Werner uit. „Je hoeft maar een stukje te reizen en je hebt weer een nieu we horizon. Neem bijvoorbeeld de stad Amsterdam en al zijn cultuur. En de kust ligt dan weer op een klein eindje rijden." Maar hoe breng je dat in beeld? TRN schakelde daarvoor de Britse fotograaf Hugh Gilbert in, specialist in zogeheten 360 graden-foto's. Hij maakt deze bijzondere panorama-foto's bij de vier verschillende thema's die Nederland bij de Duitsers onder de aandacht wil brengen: steden/cultuur, de kust, actieve vakanties en de stad Amster dam. De foto's worden onder an dere gebruikt in advertentie campagnes in Duitse kranten, bladen en op billboards. „We richten ons in eerste instan tie op het gebied Noordrijn- Westfalen", vertelt Werner. „Daar kennen ze Nederland na melijk al veel beter dan de ge middelde Duitser. En je hebt het over een gebied met achttien miljoen mensen. Mensen die er hun hand niet voor omdraaien om een paar uur in de auto te zit ten voor een etentje in Amster dam of een dagje uit." Op de En gelse markt wordt een totaal andere toon aangeslagen. Daar wordt voor de campagne onder andere Dennis Bergkamp ('the re's no better feeling than play ing at home') ingezet om ons land te promoten. Websites Verder heeft TRN voor zijn bin nen- en buitenlands promotie materiaal een groot aantal foto's aangekocht van de foto grafen Martin Kers en George Burggraaf; foto's die Nederland van een minder voorspelbare kant laten zien. Wat al die extra inspanningen moeten opleveren is volgens Werner vooraf moeilijk aan te geven. Tellen doen ze bij TRN in elk geval alle bezoekjes aan de websites, telefoontjes bij de call-centers en ingestuurde in formatiecoupons. Maar het gaat uiteindelijk om de extra- toeris ten die Nederland weer moeten aandoen. Meer Britten en meer Duitsers dus. Nog meer Duitsers? Er zijn er al zo veel, zullen veel mensen zeg gen. Gerard Werner moet la chen. „Volgens mij wordt er in Nederland niet meer zo stereo tiep gedacht. Te veel mensen van één nationaliteit op één plek is natuurlijk nooit goed. Maar dat gold ook voor Nederlanders in de Ardèche. En afgezien van hele mooie stranddagen valt het met die hoeveelheid Duitsers volgens mij best mee. Boven dien moet Nederland niet verge ten dat op toeristisch gebied de Duitsers heel erg belangrijk zijn voor ons land." Hans van Alebeek Advertentie Turkije App. Green House, LG. Vertrek 25/05, 01, 08, 15 en 22/06. Lanzarote Bng. Playa Park, LG. Vertrek 30/05, 02, 09, 13 en 16/06. Toscane App. Marina di Grosseto, LG. Vertrek 25/05 en 08/06. Costa Blanca App. Coblanca 8, LG. Vertrek 25/05, 01, 08, 15 en 22/06. Costa Dorada App. Novelty, LG. Vertrek 25/05 en 01/06. Gran Canaria Bng. Masp. Dunas Villas, LG. Vertrek 22, 26 en 29/05, 02, 05 en 08/06. M v.a. 199 p.p. v.a. 249 p.p. v.a. 299 p.p. /.RKE v.a. 149 p.p. v.a. 149 p.p. v.a. 249 p.p. Fit v.a. 199 p.p. Griekenland Kreta App. Irene Village, LG. Vertrek 24, 26, 28, en 31/05 en 02/06. Griekenland Rhodos App. Alis, LG. Vertrek 26 en 30/5, 02 en 06/06. v.a. 199 p.p. Voor reserveringen of informatie ga naar uw ANVjR reisbureau

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 33