Herstart duurzaam bouwen PZC 14 Marschall zet vuurtorens op de kaart Elegante kunstwerken van Mink GELICHT Convenant lezers schrijven Damherten Kiesstelsel Politiek kunst cultuur vrijdag 17 mei 2002 door Emile Calon De Zeeuwse bouwwereld, de overheden en de Zeeuwse Milieu Federatie durven opnieuw een convenant Duurzaam Bouwen te sluiten. Na een eerder fiasco, proberen alle partijen nu wel resultaten te bereiken die gunstig zijn voor zowel het milieu, de veiligheid als de leefbaar heid. Deze keer beperkt het convenant zich niet alleen tot het voornemen om duurzamer te bouwen. Ook spreken alle partij en af dat de toegankelijk heid en veiligheid wordt verbeterd. Het Zeeuws Convenant Integrale Woningkwaliteit wordt op 5 juni in Domburg ondertekend door aanne mers, architecten, projectontwikkelaars, wo ningcorporaties, gemeenten, provincie en de mi lieufederatie. In 1996 ondertekenden vertegenwoordigers van al die partijen voor de eerste maal zo'n conve nant waarin ze beloofden voortaan bij ontwerp en bouw van huizen zoveel mogelijk uit te gaan van duurzaamheid. Bij een evaluatie in 2000 bleek dat er zowat niets terecht was gekomen van al die mooie voornemens. Veel onderteke naars waren het convenant blijkbaar vergeten, foeterde destijds ZMF-voorzitter J. van der Doef tijdens een ledenvergadering in Goes. „Het wreekt zich dat er geen sancties mogelijk zijn." Nieuw elan Hij constateerde ook dat er een nieuw elan nodig is om de voornemens waar te maken. Beter over leg tussen overheid, opdrachtgevers en ontwer pers/bouwers is noodzakelijk. Evenals meer controle op het nakomen van afspraken, aldus de voorzitter. Ook de Provinciale Commissie Milieubeheer en Waterhuishouding (PCMW) liet in een reactie weten dat het duurzaam bouwen van woningen en andere gebouwen in Zeeland veel sterker be vorderd moest worden. Slechts een beperkt aan tal huizen was de voorgaande jaren duurzaam gebouwd. Dat moet veranderenduurzaam bou wen hoort gemeengoed te zijnluidde dan ook de boodschap van de PCMW. De betrokkenheid moet worden vergroot en er moet strenger wor den toegezien op de naleving van het convenant, adviseerde de commissie. C. Buijs (ZMF) hoopt en verwacht dat de partij en het convenant nu meer zullen navolgen. Spe ciaal op verzoek van een aantal gemeenten is het convenant zelfs uitgebreid met wensen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid. Zo horen nieuwe woningen te voldoen aan het politiekeurmerk en moeten ze ook zo levens- loopbestendig mogelijk gebouwd worden. Want in zulke woningen kunnen de bewoners langer blijven wonen, ook als ze eventueel wat gebrek kiger zijn. Buijs stelt dat op die manier bouwen econo misch gezien ook voordeliger is. Een goed bevei ligd huis is immers meer waard dan een woning Gehoopt wordt dat na ondertekening van het nieuwe Convenant Duurzaam Bouwen er meer energiezuinige woningen zoals in de Goese wijk Overzuid gebouwd worden. foto van Willem Mieras waar inbrekers zo naar binnen kunnen lopen. Dat geldt ook voor een woning waar mensen hun hele leven in kunnen blijven wonen, ook als een van bewoners bijvoorbeeld een rolstoel moet ge bruiken. Projectontwikkelaars geven grif toe dat zulke woningen momenteel het meest gevraagd zij n en dus ook het meeste opbrengen. Desondanks worden nieuwbouwwoningen nog lang niet alle maal levensloopbestendig gebouwd. Het conve nant zal daar mogelijk verandering in brengen. Zo staat in de voorschriften dat in een woning een rechte steektrap moet komen, eventueel met tussenbordessen. Zo'n trap kan immers vrij een voudig voorzien worden van een traplift als ie mand niet meer in staat is op eigen kracht een trap te beklimmen of af te dalen. Ook wordt aan geraden traptreden zonder overstekende ran den wel te plaatsen omdat zo'n uitstekende rand niet handig is voor iemand die wat moeilijker trappen kan lopen. De buitenste trapleuning moet volgens het con venant ook twintig centimeter doorlopen voor bij de eerste en laatste trede zodat de trap wat makkelijker is te beklimmen of af te dalen. Daarnaast luidt het advies geen drempels toe te passen met uitzondering van de natte delen zo als badkamer, toilet en bijkeuken. En handgre pen van buitendeuren moet goed omgrijpbaar zijn. Het woningontwerp moet ook geschikt zijn voor het actief gebruik van zonne-energie. En het moet mogelijk zijn om de primaire woon vertrekken (woonkamer, slaapkamer, keuken, badkamer, toilet) gelijkvloers te situeren zodat iemand die over moet stappen op een rolstoel niet moet verhuizen, aldus enkele van de bijna tweehonderd adviezen in het convenant. Buijs benadrukt dat alle partijen deze maal seri eus zullen trachten om het convenant niet opnieuw te laten floppen. Zo zal er nu daadwer kelijk om het jaar gekeken worden wat de vorde ringen zijn. Ze bezweert dat niet net als de voor gaande keer er een paar j aar gewacht zal worden met een evaluatie. Ook ligt het in de bedoeling dat een team regelmatig op bouwplaatsen gaat kijken of de richtlijnen uit het convenant wor den opgevolgd. Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reacties op in de PZC versche nen redactionele berichten, artikelen of commentaren. De reactietijd beloopt uiterlijk 7 dagen. Plaatsing van bijdragen betekent niet dat de redactie de meningen en stellingen van de inzenders onderschrijft. Open brieven, oproepen, gedichten en anonieme inzendingen worden niet geplaatst. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De re dactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over qe- weigerde brieven wordt niet gecorrespondeerd. Het is zover, Provinciale Staten hebben het groene licht gegeven om de jacht te openen op dam herten (PZC, 10-5). Er komen er te veel van. Bij mij rijst de vraag: is er nu geen andere oplossing te vinden dan de doodstraf voor deze mooie dieren? Is het niet moge lijk om dieren die te veel zijn er gens anders onder te brengen? Als het in ons land niet kan dan misschien in het buitenland waar soms uitgestrekte bossen zijn. Zo zijn er misschien nog wel meer mogelijkheden te be denken. Als de jacht doorgaat zullen de wandelaars in bos en duin niet veel kans meer hebben om deze prachtige dieren te zien. Ze worden dan heel schuw en hebben een vreselijke angst voor mensen. Waarom moet er altijd gekozen worden voor de goedkoopste en gemakkelijkste manier, de kogels? M.J. Maljaars Koningin Emmaweg 30 Vrouwenpolder De heer Koopman (PZC, 15-5) constateert zoals vele anderen de te grote, wellicht gevaarlijke, afstand tussen politiek en bur ger. De schuld hiervoor wordt ook door hem eenzijdig bij de poli tiek gelegd. Waarom niet ook voor een deel bij de burger zelf Heb ik recht van klagen zolang ik geen lid ben van een politieke partij 'Management by speech', in goed Nederlands 'Een grote mond', leidt niet tot een structurele oplossing. De beste debater hoeft niet de beste bestuurder te zijn. Ik raad alle 'oplossing zoekers' en 'lessen leerders' aan in ge dachten eens terug te gaan naar 1966. U raadt het al: De analyse en oplossing van Democraten 66. Het is de hoogste tijd voor een districtenstelsel. Dat zou pas echt een modernisering van ons staatsbestel zijn. Zo met, zullen de eevestiede Dolitiekp nariün. H.A. Riermk Kloosterweg 110 Burgh-Haamstede Heeft men met verstand ge zen uit de veelheid van actie punten en beloftes die de laatste weken zijn uitgestort? Zo ja, dan heeft men daarmee de gekoze nen gelijkertijd onverbloemd opdracht verstrekt deze met grote voortvarendheid te g verwezenlijken! Nu goed oplet ten of dat ook gebeurt. Termijn stellen, deadlines stellen. De op drachten van ons, cle kiezers, die de door ons gekozenen op het pluche hielpen en hun salaris betalen, zijn voldoende duide lijk geworden uit de verkie zingsuitslag. We hebben de politici iiu huurd om onze wensen uit te voeren en ze hebben de zetel maar wat graag geaccepteerd, Wijzelf hebben daar geen tijd voor en/of geen zin in, ieder z'n vak nietwaar! Niemand wordt per slot gedwongen om politicus te worden. Mocht de uitslag bij sommigen wat tegenvallen hoop ik niet dat men ons g verwijten dat we ons verstand verkeerd gebruikt hebben om vervolgens weer in het oude stramien te vervallen. Heeft men soms bij geval op de LPF gestemd? „Welnee, hoe kom je daar nou bij, ik ben het helemaal niet eens met de standpunten van Fortuyn", men in het openbaar. Hoezo dan toch 26 zetels? Had Fortuyn in ieder geval gelijk met zijn uit spraak dat Nederland overvol is. Met huichelaars bedoeldehij Dat doen we dus niet meer. E.J.PIzeboü Vebenabos44 Koudekerke Schilderes Diana Marschall is gefascineerd door vuurtorens. foto Willem Mieras door Ernst Jan Rozendaal HEINKENSZAND - De Duitse schilderes Diana Marschall is gefascineerd door water. Dat ze graag duikt en vooral zeilt blijkt uit haar werk, dat te zien is in 't Kunstuus in Iieinkenszand. Het zijn niet traditionele zeegezich ten die daar overheersen, maar werken waarin Marschall de re latie van de mens met het water tot onderwerp heeft genomen. De kunstenares uit Keulen, die een groot deel van het jaar door brengt in Colijnsplaat, heeft op merkelijk veel vuurtorens ge schilderd en getekend. Voor de meeste daarvan heeft ze oude zeekaarten als ondergrond ge nomen. Dat het om gebruikte kaarten gaat, blijkt uit de aan tekeningen over lengte- en breedtegraden die op sommige daarvan staan geschreven. Er is een kaart bij van de Zeeuwse ei landen en wateren waarover Marschall de vuurtoren van Schouwen heeft afgebeeld. Datzelfde procédé heeft ze toe gepast bij de torens van IJmui- den, Vlieland, Terschelling, Schiermonnikoog en Bremer haven, alsook de Zeelandbrug en haveningang van Texel. Ze zijn afgebeeld tegen de topogra fie waarin ze thuishoren. Dat zorgt voor levendige en origine le werken in een gemengde tech niek van schilder- en teken kunst. Meestal overheerst het beeld van de kaart, waaruit dan een eenzame vuurtoren op doemt, een enkele keer is de kaart bijna weggewerkt omdat naast de toren ook een zeehond, een vrouw met zuidwester of een viskotter is getekend of ge schilderd. Deze werkwijze is meer dan een simpele vondst of voorspelbare truc. De in verschillende ge daanten steeds maar terugke rende vuurtoren is in het werk van Marschall een symbool van de grens tussen het door mensen ingerichte land en het water. De vuurtoren markeert de plek van een veilige haven, maar waar schuwt ook voor gevaar. Veel zeggend is het schilderij 'Au re- voir', waarop een vrouw is afgebeeld die zwaait naar een vuurtoren. Ze neemt afscheid van het land voor een - altijd on zekere - reis overzee. Feitelijk gaat het werk van Marschall over de keuze die mensen heb ben tussen een veilig bestaan of een onzekere, maar avontuurlij ke toekomst Impressies Tegelijk zijn het natuurlijk im pressies van plekken die indruk op haar hebben gemaakt Door de vuurtorens op zeekaarten te schilderen, ontstaat een serie van samenhangende werken en is een uitweg gevonden voor het clichébeeld van een stormachti ge zee, een zonsondergang of een typisch Hollandse wolken lucht. Als dergelijke taferelen door Marschall toch tot onder werp worden genomen, pro beert ze te variëren op het door snee beeld, kennelijk vanuit het besef dat de gemeenplaats op de loer ligt. Dat lukt niet in alle ge vallen even goed. De oranjege- kleurde lucht die gezien wordt langs de zijkant van een zeil schip komt erg zoet over, al ligt het gekozen perspectief niet voor de hand. Herkenbaar maar door hun uitvoering toch sterk zijn 'Waterkracht' - een weerga ve van schuimende golven die neigt naar abstractie - en 'Duin gras', dat vooral opvalt door het overdadige gebruik van verf op paneel, waardoor een bobbe lend reliëf is ontstaan. Expositie: maritieme schilderij en van Diana Marschall m 't Kunstuus in Heinkenszand, t/m 1 juni, open woe t/m vri van 13- 18, vri ook van 19-21, za van 10- 12 en 13-16 uur. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - De kunstwerken van een voormalig mode-ontwerpster elegant noemen, is misschien het intrappen van een open deur. In het geval van Renée Mink moet dat dan maar, want elegantie is hét kenmerk van haar beelden en schil derijen. Ze exposeert op het ogenblik in galerie 't Haentje te Paart in Middelburg. Op twaalf schilderijen met de titel 'Cat walk' heeft Mink de modewereld tot on derwerp genomen. Ze laten lange, slanke mannequins zien in kleurige creaties. Toch is het de kunstenares daarom niet te doen. Het onderwerp is aanleiding voor een compositie in zachte kleuren. Dat blijkt uit de manier waarop de meeste mannequins zijn uitgebeeld. Ze snijden het doek verticaal doormidden. De ge zichten staan er vaak maar gedeeltelijk op, de bovenkant valt meestal buiten het schilderijHetzelfde geldt voor de voeten. Dikwijls zijn de mannequins bij de enkels afgesneden, of verdwijnen hun benen in een abstracte wolk verf. Mink heeft ook niet de moeite genomen de modellen gedetailleerd uit te beelden. De hoofden zijn eerder vlekken, neus en ogen zijn zelden afgebeeld. Het is alsof de vrou wen opdoemen uit een kleurige mist, of ei genlijk andersom: Mink abstraheert haar menselijke figuren. Het gaat haar om een stapeling van subtiel op elkaar afgestem de kleuren, waarbij de blik van de toe schouwer automatisch naar het midden van het schilderij wordt getrokken. Daar gaan de kleuren niet zozeer een gevecht aan. Eerder vormt zich een vlechtwerk, omdat de kleuren in eikaars verlengde lig gen en harmoniëren in plaats van botsen. Beelden De beelden van Mink sluiten goed aan bij haar schilderijen. De schilderijen 'Appel tje' en 'Juffertje in het groen' zijn te be schouwen als schakels tussen de 'Cat walks' en de sculpturen in marmer en staal. De vrouwelijke naakten zweven op de genoemde schilderijen temidden van zachte kleurbanen en zwarte, ronde lij nen. Die suggereren een woelige bewe ging, zoals een striptekenaar dan vaak doet als zijn figuren een buiteling maken. Tegelijkertijd contrasteren de dunne zwarte lijnen met de vrouwelijke licha men. Die tegenstelling tussen zwaarte en luch tigheid zit ook in veel van Minks beelden. Een heel toegankelijk voorbeeld is 'Ge schenk'. Een zachtroze marmeren blok met aangename rondingen heeft een sier- strik van koper gekregen, zoals een ca deau waarvan het pakpapier is vastgezet met glimmend lint. Mink combineert va ker slank glad metaal met een flinke brok steen. Beweeglijkheid tegenover massivi teit, soepelheid tegenover onverzettelijk heid. Wel zorgt ze voor een mooie afwer king van het marmer. Dat is glad, mooi van kleur, bevat vaak openingen waar door de steen lichter oogt en een enkele Eenmannequin, uitgebeeld door Renée Mink. foto Ruben Oreel keer is het steen subtiel bijgewerkt met een smaakvol gekozen lakkleur. Expositie: schilderijen en beelden van Renée Mink, t/m 26 mei in galerie 't Haentje te Paart in Middelburg. Open do, za en zo van 14-16.30 uur. Dit is de voorlo pig laatste expositie in 't Haentje te Paart Na de zomer gaat de galerie weer open. ERZICHTSKAART ■E ».sZCIDHOLLANDSP. WATEREN 1:260 000|S2'N) oicolOr project» (Eur. co&tf. 1950) SCMOUWIM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 40