Dreiging van duistere tracht wordt voelbaar Woody weigert kikkers en slakken te eten Slome kettingroker belandt in misdaad De stiefvader is hier de boosdoener Star Wars II Filmfestival Cannes In het genre van de huiselijke paranoia-thriller nu eens geen psychotische geliefde of een buurman die seriemoorde naar blijkt te zijn. Deze keer is het de boze stiefvader. Vince Vaughn speelt de man die de plaats van de vader van de twaalfjarige Danny (Matt O'Leary) komt innemen met ge paste kleurloze charme. Met geld en mooie woorden werkt hij zich razendsnel op tot ere burger van het rustige kust- plaatsje waar Domestic Distur bance zich afspeelt, dus we voelen op onze klompen aan dat er iets niet deugt. Het valt zelfs een beetje tegen dat hij maar een ordinaire oplichter blijkt te zijn, al moet zijn grootste misdaad nog komen. De echte vader (John Travolta) ziet het met groeiende ongerustheid aan. Regisseur Harold Becker (Sea Of Love, Malice) is iemand die je zoiets wel kunt toevertrouwen, maar lijkt het niet erg getroffen te hebben met het scenario van Lewis Colick. De hele opbouw wekt de indruk dat Colick wel het assortiment thrillertechnie ken beheerst, maar er geen ori gineel gebruik van weet te ma ken. Na inleidende schermutselin gen rond het gegeven dat de re calcitrante Danny de voorkeur geeft aan zijn echte vader raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling. De jongen is bij toeval getuige van een door zijn stiefvader gepleegde moord. Ook de kijker krijgt dat tot in detail te zien. Dat staat weliswaar garant voor een schokkend moment, maar de verdere mogelijkheden worden daardoor ernstig beperkt. Dat Colick zich in een paar on waarschijnlijke bochten heeft moeten wringen om het voor el kaar te krijgen dat (bijna) nie mand Danny's glasheldere ge tuigenis gelooft, is nog tot daar aan toe. Maar omdat de werke lijke toedracht al bekend is, wordt de kijker de mogelijkheid ontnomen om mee te voelen met de tergende twijfel die Danny's vader bevangt. Zodat Domestic Disturbance gedwongen op be trekkelijk voorspelbare paden belandt. Zal Travolta op tijd ko men om zijn zoontje uit de klau wen van het monster te redden? Iets dergelijks dus. Tegen het eind levert dat enig spektakel op, maar er is in Domestic Dis turbance toch te weinig waar voor we naar het puntje van de stoel schuiven. Leo Bankersen Domestic Disturbance: regie Harold Becker; met John Travolta, Matt O'Leary, Teri Polo, Vince Vaughn, Steve Buscemi; te zien in Cine City Vlissingen en Cinemactueel Bergen op Zoom. Billy Bob Thornton heeft een van de meest karakteristie ke koppen in de Amerikaanse filmwereld. De altijd op droevig staande ogen en de diepe groe ven en plooien die zijn gelaat te kenen, komen extra goed uit in de oogstrelende zwart-wit foto grafie van The Man Who Wasn't There. Wat het ook fantastisch doet in zwart-wit: sigaretten rook. In het puriteinse Holly wood mag tegenwoordig nau welijks nog een sigaret worden opgestoken, in Joel en Ethan Coens hommage aan de film noir wordt doorlopend gepaft. Vooral Thorntons personage Ed Crane steekt de ene sigaret aan met de andere, en hij rookt ook rustig door terwijl hij zijn werk doet als kapper. Je zou zelfs kunnen stellen dat met 'rustig doorroken' de belangrijkste ka raktereigenschappen van Ed wel zijn samengevat, want voor de rest is het een man van weinig woorden die het leven maar een beetje over zich heen laat ko men. Ook zijn beslissing om zich op het pad van de criminaliteit te begeven wordt terloops geno men In het voice-over commen taar, dat in een echte film noir niet mag ontbreken, horen we Ed klagen over zijn werk: 'Ik werkte dan wel in een kappers zaak, maar ik heb mezelf nooit beschouwd als een kapper.' Wanneer zich een mogelijkheid voordoet om zijn toekomst op te hangen aan een uiterst vage za- kendeal, laat hij zich makkelijk overhalen door een louche in vesteerder. Dat hij het kapitaal voor de transactie bij elkaar moet scharrelen door de min naar van zijn alcoholistische echtgenote Doris (Frances Mc- Dormand) te chanteren, lijkt Ed al net zo weinig te deren als het feit dat zijn vrouw al jaren vreemd gaat. Eds eerste criminele daad wordt gevolgd door een onnavolgbare reeks ongelukken en moorden en een tweetal rechtszaken. Duidelijk wordt daarbij dat geen van de personages onfeil baar is op het morele vlak, en daarmee treffen de gebroeders Coen de essentie van klassieke film noirs als Double Indemnity en The Big Sleep. Het camera werk van Coens vaste camera man Roger Deakins mag nog zo contrastrijk zwart-wit uitpak ken, de verschillen tussen de cy nische schurken en helden be vinden zich in een film noir altijd in een grijs tussengebied. Wie zich kan overgeven aan de door de slome Ed Crane gedic teerde traagheid van de vertel ling, kan genieten van een rijk gedetailleerd schouwspel waar in de befaamde Coen-humor nu eens zo subtiel en droog wordt opgediend dat je extra goed moet opletten om niks te missen. Fritz de Jong The Man Who Wasn't Thereregie Joel en Ethan Coen; met Billy Bob Thornton, Frances McDormand, James Gandolfini, Michael Bad- alucco, Scarlett Johansson, Tony Shalhoub, Jon Polito; te zien in Schuttershoftheater Middelburg (vandaag 19.30 u., morgen 22.00 u.). vrijdag 17 mei 2002 .Bi et Star Wars Episode I, The '•T Phantom I Menace keerde filmmaker T George Lucas in 1999 terug T'friar het afgelegen j c^zónnestelsel in een ver IL verleden, waar de befaamde personages Luke r Skywalker, Prinses Leia en jo Darth Vader de eeuwige f'strijd tussen Goed en Kwaad P tochtten te beslechten in een galactisch J|, titanengevecht. De gebeurtenissen die voor afgingen aan de immens succesvolle eerste Star Wars- trilogie (1977-1983) worden in 'de tweede trilogie (1999-2005) fë|$;dedoeken gedaan. lf:;I}e.dne nieuwe films spitsen vooral toe op de tragische -geschiedenis van Luke Skywal- kers vader Anakin. Deze wordt opgeleid tot Jedi, een soort ruimteridder die het Goede tracht te beschermen met be hulp van een geheimzinnige Kracht. Uiteindelijk zal Anakin Skywalker zwichten voor de aantrekkingskracht van het' Kwaad. The Phantom Menace groeide dankzij een ongekende media- hype uit tot een mega-hit, maar vele fans en critici waren teleur gesteld. George Lucas, die al in tweeëntwintig jaar geen film meer zelf had geregisseerd, liet uitstekende acteurs als Liam Neeson en Ewan McGregor aan hun lot over, en legde de nadruk op de uit geavanceerde grafi sche computers getoverde visu ele hoogstandjes. De productie had af en toe meer weg van een razend knap maar zinledig vi deospelletje dan van een speel film, en leek zich primair te richten op een publiek van tien jarige jongetjes. De prominente aanwezigheid van het verwende kindsterretje Jake Lloyd en de almaar irritant kletsende com putercreatie Jar Jar Binks ver sterkte die indruk alleen maar. The Attack Of The Clones is in alle opzichten volwassener: de personages zijn ouder gewor den, de toon is beduidend min der kinderachtig en de dreiging van de duistere krachten die aan Anakin Skywalker trekken, wordt voelbaar gemaakt. Het verhaal begint als senator Pad- mé (Nathalie Portman), een po litica die zich opwerpt ais een voorvechtster van democrati sche vernieuwingen in een stag nerende galactische republiek, het doelwit wordt van een aan slag. Jedi-ridders Obi Wan Ken- obi (Ewan McGregor) en zijn leerling Anakin (Hayden Chris- tensen) worden aangewezen als haar beschermers. De bebaarde McGregor is dui delijk in zijn rol gegroeid. Als we hem zien uitzoeken wat precies de bedoeling is van de gekloon de legermacht die in een uithoek van de republiek wordt uitge rust voor de strijd, is het zowaar geloofwaardig dat hij later zal veranderen in Sir Alec Guin ness, die de rol van de oudere Obi Wan vertolkte in de oor spronkelijke Star Wars-saga. Ondertussen ontstaat er een z wij meiachtige romance tussen de koppige Padmé en haar ei genwijze beschermer Anakin, hetgeen de overwegend manne lijke Star Wars-fans een uitste kend alibi verschaft om ook hun vriendinnetjes mee te nemen naar de bioscoop. Romantisch of niet, de verbluf fende actiescènes vormen we derom de hoofdmoot in deze Star Wars-aflevering. In tegen stelling tot het wezenloze The Phantom Menace is het spekta kel hier ingebed in een goed uit gewerkt verhaal, dat de tijd neemt om personages te intro duceren en om de kij ker wegwij s te maken in de complexe poli tieke machtsspelletjes die ten grondslag liggen aan de vele schermutselingen. Na afloop van The Phantom Menace kon je alleen maar ho pen dat deze trilogie in gods naam snel voorbij zou zijn. The Attack Of The Clones revan cheert zich sterk, en maakt nieuwsgierig naar het vervolg. Fritz de Jong Star Wars Episode II: The Attack Of The Clones: regie George Lucas; met Ewan McGregor, Nathalie Port man, Hayden Christensen, Chris topher Lee, Samuel L. Jackson, Frank Oz; te zien in Cine City Vlis singen, De Koning Hulst en Roxy Bergen op Zoom. Nathalie Portman alssenator Padmé, een vernieuwingsgezinde politica die het doelwit wordt van een aanslag. «L-Scène uitStar Wars Episode II: The Attack Of The Clones. Tfevintig jaar lang had het Festival van Cannes met 'lede ogen moeten aanzien hoe Woody Allen tel- Ikans de Europese première van zijn werkstukken 7gtfnde aan concurrent 'Venetië'. Dit keer echter heeft llwerelds meest prestigieuze filmfeest dan toch ge kregen waar het recht op meende te hebben: niet al leen de première van Aliens nieuwe komedie Holly wood Ending maar bovendien de primeur van 's mans persoonlijke aanwezigheid op een festival. Het 55-ste l^tófestival in het Zuid-Franse Cannes werd afgelo- peh woensdag geopend. woody Aliens films konden ze altijd krijgen al hield ii.ze consequent buiten de competitie, maar de Ame- T&aan zelf placht festivals net zo consequent te mij den als de uitreikingen van de Academy Awards, Waar hij 23 keer persoonlijk was genomineerd en L .Hechts vier keer won. Zes weken geleden was hij in- I''^ènswél present tijdens het Oscar-gala en eergisteren F'^eeg hij dan onder uitzinnig gejuich de trappen in p annes, vereerd dat zijn film was uitverkozen voor de E: ^verture van het festival r h Vu-S een Persconferentie verklaarde hij evenwel r n*et een anc*ere religieuze ervaring had ge- |r',had en nu ineens het licht had gezien. Hij zei het ge- L vóel te hebben dat elk moment zijn paniek kon uit breken, want hij zit nog steeds het liefste thuis. ,,De jtiensen van de Academy wilden een speciaal saluut brengen aan het op 11 september zwaar getroffen [li uw* en ze hadden gevraagd of ik daar een 1 Korte inleiding bij wilde geven. Ik zal nooit 'nee' zeg- 'geq tegen iets dat goed is voor dqstad waar ik woon. bl6£! Woody Allen krijgt applaus na de vertoning van zijn film 'Hollywood Ending' als opening van Cannes. foto Francois Guillot/EPA Maar Cannes is een ander chapiter. De Fransen zijn altijd genereus voor me geweest en voor de Ameri kaanse cultuur in het algemeen. Zij waren de eersten die iets in mijn films zagen, zoals ze ook de eersten zijn geweest die schrijvers als Edgar Alan Poe en Wil liam Faulkner op hun waarde wisten te schatten en talrijke jazz-musici. Ik ben vaak door het Festival van Cannes uitgenodigd geweest en was daar dank baar voor. Ik vond het tijd worden één keer 'ja' te zeg gen en meende dat het vertonen van Hollywood En- ding een perfecte aanleiding vormde om het erop te wagen." Het was inderdaad een ideale openingsfilm: zeer geestig en hij gaat ook nog over het filmvak. Woody speelt Val Waxman, een regisseur die een aardige staat van dienst opbouwde tot hij zelf ging geloven wat ze in Europa over hem schreven, namelijk dat hij een 'auteur' was; een heuse filmkunstenaar. Daarna kreeg hij zo veel kapsones dat er alleen nog onbegrij pelijke rommel uit zijn vingers kwam terwijl geen producent meergeld in hem wilde steken. Zijn vrouw (Téa Leoni) heeft hem in de steek gelaten voor een gladde studio-baas (Treat Williams) maar uit schuld besef besluit dit koppel om Val een allerlaatste red dingsboei toe te werpenHij wordt gecontracteerd als regisseur van 'The City That Never Sleeps'. Woody Allen speelt Val Waxman als een variant op zichzelf; een neurotische hypochonder die zich ge dwongen ziet tot werk beneden zijn stand. En terwijl hij nooit zal vergeven dat Téa zich van hem liet schei den, dient hij haar nu dagelijks te verdragen als pro- ducente. De hoog opgetaste stress veroorzaakt dat Val psychosomatisch blind wordt. Dat wil hij even wel niet laten merken en hij maakt de klus af, blind als een mol. Het resultaat pakt nog rampzaliger uit dan viel te vrezen, dat moet zelfs de regisseur toege ven als hij zijn gezichtsvermogen weer terug heeft. Maar dan volgt de finale met 'Hollywood ending': door de Franse critici wordt 'The City That Never Sleeps' herkend als 'een briljant meesterwerk van een echt genie'. De film eindigt met Hal Waxmans uit spraak: „I love the French! Maar zijn alter ego Woody Allen verklaarde zich des ondanks vastbesloten om te weigeren als ze zouden proberen hem kikkers of slakken te laten eten. En zo is dan het Festival van Cannes nu geopend met een komedie die de draak steekt met zowel Amerikaanse methodes van films maken als Franse manieren om op films te reageren. Festivaldirecteur Gilles Jacob kon daar de humor van inzien. Hij zwaait hier nu pre cies 25 jaar de scepter en dan moet hij intussen ook hebben geleerd om de 'zevende kunst' af en toe te re lativeren. Het is dezelfde souplesse waarmee hij vorig jaar Bri an de Palma toestond tijdens de inloop van een gala voorstelling scènes te draaien voor diens thriller 'Fe mme Fatale'. Een actrice die vrijwel uitsluitend ge kleed ging in snuisterijen van goud en diamant, wordt op het toilet van het festivalpaleis - als onderdeel van een sluw complot - beroofd van haar feestverpak- king. De film, waarin Jacob zelf nog even meefigu- reert, werd aanvankelijk niet goed genoeg gevonden voor het officiële programma en erg sterk is hij inder daad niet. Maar men heeft hem barmhartig toch een eenmalige voorstelling gegund buiten alles om, maar wel op dezelfde locatie als waar hij deels was opgeno men. Gouden Palm Op het filmfestival in Cannes wordt ook dit jaar weer gestreden om de Gouden Palm. Daaraan doen 22 films uit vijftien landen mee, waaronder een Israëli sche en een Palestijnse. De Nederlandse korte film 'Speel met mij' van Esther Rots dingt mee. Ook 'De laatste dag van Alfred Maassen' van David Lammers en 'Onvoltooid 'tegenwoordig' van Johan van der Keuken worden in Cannes vertoond. De winnaar wordt 26 mei beloond met de Gouden Palm. Pieter van Lierop

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2002 | | pagina 31